Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Phenomena

2011.01.21. 19:47 Wostry Ferenc

Bár a kritikusok általában nem tartják a legsikerültebb munkájának, a Phenomena Argento kedvenc filmje saját alkotásai közt, és az évek során a rajongótábor is megkedvelte. A film teljes élvezetéhez a befogadó részéről a narratív logikával és lineáris történetvezetéssel kapcsolatos elvárásainak az ablakon való lendületes kihajítása szükséges (nem mintha Argento filmjei kapcsán ez először lenne elengedhetetlen, mindenesetre a Phenomena kapcsán határozottan ajánlott).

Potenciális befogadási nehézségeit csak fokozta, hogy Itálián kívüli forgalmazásba egy megcsonkított, majd fél órával rövidebb verzió került, amelyet Creepers címmel forgalmaztak. Természetesen csak az eredeti változat az elfogadható alternatíva, abban érvényesül megfelelő módon a bizarr képi világ és a hasonlóan szokatlan történet fúziója.

Első látásra a Phenomena a Suspiria mesedimenziójába rángat vissza minket: Jennifer (Jennifer Connelly), a tizenöt éves amerikai diáklány Svájcba érkezik, hogy egy előkelő magániskolában folytassa tanulmányait. Már az első éjszakája sem alakul problémamentesen: alvajárás közben tanúja lesz egyik diáktársa meggyilkolásának (előbb persze felriad az alvajárásból). Napközben a bogarakkal(!) szeret beszélgetni, sőt, egy veleszületett, telepatikus módszerrel ezeket irányítani is tudja, extrémebb szituációkban még szexuális ingert is képes bennük kiváltani. A mozgássérült entomológus, John McGregor (Donald Pleasence) ráveszi a lányt, hogy egyedi tehetsége, illetve az ízeltlábúak segítségével próbálja meg kinyomozni a környéken garázdálkodó sorozatgyilkos kilétét.

Bizonyos szempontból a Phenomena a logikus összekötő láncszem a Tenebre pengeéles, kristálytiszta művilága és az Opera barokk hiperaktivitása között. A film gerince két, párhuzamosan haladó narratív szál, amely egy rendkívül brutális, félórás fináléban kulminál. Az eklektikusnak nevezhető szereplőgárda (Argento ex-barátnője, Daria Nicolodi, Dalila Di Lazzaro és a Szoba kilátássalból átmenekült Patrick Bauchau), Sergio Stivaletti fájdalmasan realista effektjei, illetve a Goblin, Claudio Simonetti és Simon Boswell néha andalító, néha disszonáns zenéje mind hozzájárul ahhoz, hogy a Phenomena egyedi élmény legyen. Sajnos utóbbi az, ami a film legnagyobb hibája is egyben, bár ez inkább Argento számlájára írható: először a Phenomenaban használ heavy metal betéteket, de míg pl. az Operaban, csodával hatásos módon, ezek illeszkednek a film szövetébe, és remek kontrasztot adnak Bill Wyman gyönyörű dallamainak, addig a tárgyalt alkotás nézése közben ezek mint narratív fekvőrendőrök funkcionálnak; kivetik a nézőt a történetből, egyszerűen nem illenek ide.

A Phenomenat általában tartalmatlan ujjgyakorlatként szokták besorolni; minden belső sémát nélkülöző alkotásként beskatulyázni. A mélyanalízis ezt a teóriát megcáfolni látszik. Argento kegyetlen precizitással igyekszik ábrázolni, a horror-felszín alatt, hogyan morzsolódik, esik szét egy családi egység: Jennifer sztárszínész apja mint nemkívánatos csomagot küldi a lányt Svájcba, mivel ő éppen egy filmet forgat; anyja már korábban elhagyta őket, és Jennifer természetfeletti mentális képességei Argento saját érzelmi problémáinak kivetülései (a film forgatását megelőzően vált el).

Maga a film passiótörténet, melynek utolsó fázisában a lány egy primordiális katyvaszba, oszló emberi hús és csontok förmedvényébe zuhan; egy anális univerzum kegyetlen leképezésébe, amelyben megszűnnek a különbségek, ahol a részek egymással felcserélhetőek lesznek, és amely átveszi a genitális univerzum szerepét. Ez a teljes bemocskolódás/megtisztulás szükséges ahhoz, hogy felkészüljön a Szörnnyel való végső összecsapásra. Végül, miután vérfogyasztó borzalmakon esett át és meggyilkolta nemezisének rémfiát, Jennifer egyfajta szűzi, zen-közeli nyugalmat kap ajándékba (vö. megvilágosodik), és az utóbbi által biztosított koncentráció segítségével harcol meg igazi ellenségével. Bár természetfeletti képességeinek kiváltó oka valószínűleg testi serdülése és szexuális érése – ezért a filmet nyugodtan be lehet sorolni a cronenbergi un. body-horrorok közé -, a fináléra – ezekkel természetesen összefüggő - mentális gyarapodása lesz a meghatározó faktor.

A filmben hallható nyelvek és dialektusok (angol, francia, olasz) és a történések helyszíne, a Richard Wagner Leánykollégium (szép kis kontraszt) is arra utal, hogy Argento a film alapvetésével a család idealizált vízióját teszi mérlegre: az egység nyomás alatt hogyan morzsolódik szét, a folyamat áldozatai pedig a gyerekek, akik az izoláció miatt és a szüleiktől elhagyatva vagy tudnak a körülményekhez idomulni, vagy elvesznek. “Francba a múlttal”, jelenti ki Jennifer a film elején, ám később megbánja ezt a felelőtlen kifakadását, mert a múlttól megszabadulni nem lehet, lehetetlen előle elmenekülni: a szülei/az ősök bűneiért kell majd többek között neki is megfizetnie.

11 komment

Címkék: horror klasszikus 4csillagos 80 klassix eurocult giallo

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr332603515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Edgar 2011.01.21. 22:52:13

Nekem ez a a kedvenc Argento-filmem, nem tudtam, hogy neki is.

budaid 2011.01.21. 22:56:55

Szerintem meg faszák a heavy metal betétek, csakúgy mint a Démonokba.A legjobb rész mikor a csimpánz betompul, de összességében is 100%-os film.

chrismaster · http://twitter.com/thegoodkchris 2011.01.22. 00:00:33

Éppen a napokban néztem..
Próbáltam a legjobb Argento-címeket beszerezni...
Opera,Mélyvörös,Sóhajok,Phenomena..
A TENEBRE is meglett,csak felirat probléma volt.:(

clive. 2011.01.22. 13:29:55

Jó cikk, sok újat mondott, mélyítette a film értelmezését számomra.
Nekem az egyik kedvenc Argento filmem. Imádom Argento sötét tündérmeséit (Suspiria, Phenomena, Inferno).
Zenéje nekem tetszik, egyfajta Nightwish előkép. Persze ízlés dolga ki szereti ki nem:)

Edgar 2011.01.22. 16:44:13

"Tartalmatlan ujjgyakorlatként"? Ki az az okos, aki ezt mondja róla? Kihívom párbajra.

TheBerzerker 2011.01.24. 07:56:55

Szerintem a Phenomena imádnivaló film. Van benne valami gyermekded báj, amellett, hogy néhol elképesztően groteszk. Valóban nem tartozik a tökéletes Argento filmek közé, de szerintem mindenképpen az egyik, ha nem a legszórakoztatóbb filmje.

Tepes 2011.01.24. 08:58:55

A zenéje szerintem is nagyon jó, csak néha az időzítéssel van a baj, olyankor szólalnak meg a metal betétek, ahol pont nem az kellene...

walter white 2011.01.24. 14:13:41

en meg pont tegnap neztem a Deep Red-et, par eve lattam, most nagyon tetszett, nem art ezeket ujranezni :) digibetarol vetitettek, mert nincs se celluloid, se HD formatumban. ez lehetseges?

Kagain 2011.01.28. 20:03:04

Imádom Argentot, ő az, aki képes az akkor nem csak a szerepe szerint, hanem valóban 15 éves Jennifer Connellyt abba a szörnyű gödörbe hajítani.

Jennifer Connelly előtt pedig egyébként is, mindig és mindörökké leborulok. :)

szoni_ 2012.05.02. 13:34:54

kár, h nem figyeltek jobban a történetvezetésre, mert igazán szuggesztív, zsigeri film...a zene néhol pocsék, néhol meg fantaszikusan jó
süti beállítások módosítása