Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: SÓHAJOK (Suspiria, olasz, 1977) *****

2008.01.03. 18:54 Wostry Ferenc

Az, hogy mára Argentót horrorfilm-rendezőként skatulyázták be, főleg ennek az 1977-os remekművének köszönhető, addigi legnagyobb sikerének. Bár a Suspiria markánsan különbözik korábbi munkáitól, sok giallós vonást tartalmaz. A giallóktól témaválasztása különbözteti meg: a természetfeletti fekete mágia machinációi a történet katalizátorai; megoldásaiban a mise en scene dominál; Argento az egyes jelenetek hatásosságának érdekében szó szerint lehengerli a nézőt azzal az audiovizuális tombolással, ami a Suspiria lényege. A rendező korábbi filmjeire sem volt éppen jellemző a narratív koherencia, és ebben a munkájában már szinte teljesen lemond arról, hogy bármiféle logikát erőltessen a történés láncszemei közé.

Susy Banyon egy viharos, szörnyű éjszakán érkezik meg a németországi Freiburgba, amelynek világhírű balettanodájában szeretné a táncművészet legmagasabb fokát elsajátítani. Az intézet azonban minden, csak nem marasztaló: az őrült-expresszionista épület tele gonosz tanárokkal és üresfejű, önző tanulókkal, akik közül jó páran életüket vesztik a film másfél órája alatt. Suzy-t nem hagyja nyugodni a hely nyomasztó hangulata és társai eltűnése, magánnyomozásba kezd, amely eredményének nem lenne szabad, hogy értelme legyen ebben a racionális világban: a balett-intézet az emberiség gonosztetteiért felelős Három Anya egyikének, Mater Suspiriorumnak az otthona, akinek titkát lojális boszorkányainak mindenre elszánt csapata őrzi. Suzy a film fináléjában rátalál rejtekhelyükre az épület alatti katakombákban, és megharcol a Sóhajok Anyjával, a több száz éves Helena Marcosszal is: a Tanzakademie tűz és víz jungeánus apokalipszisében pusztul el.

Argento történetvezetése egyenes, ám csak arra szolgál, hogy az érzékeket szó szerint letámadó audiovizuális kakofóniának egyfajta keretet adjon, valamint alapja legyen a film gonosz, illogikus (talán jobb ezt inkább álomszerű logikának nevezni), a mesék kegyetlenségét és naivitását tomboló vérontással ötvöző art neuvea világának. A Suspiria szinte csöpög a fenyegetettség érzésétől, amelyet a narratíva egyes, még visszafogottnak nevezhető fordulatai segítenek életre: a növendékeknek bort szolgálnak fel, amelyről kiderül, hogy vér; a padlás rothadó deszkái közül csontkukacok ezrei potyognak a hallgatók fejére, stb. (Argentónál az ilyesmi visszafogottnak számít!)

Több klasszikus Argento-féle csúcspont is ebben a filmben található meg: az akadémia titkát a világ tudtára adni vágyó vak zongorista halála az egyik legőrültebb és legegyedibben kivitelezett jelenet a horrorfilmek történetében. Egy hatalmas, ókori és modern szobrokkal szegélyezett tágas, városi tér nem jellemző helye az egyébként szűkös, klausztrofóbiát indukáló, sötét lyukakat előnybe helyező műfaj gyilkossági jeleneteinek, ám a karrierjének ezen a pontján mindent megújítani vágyó Argentót ez természetesen nem zavarja. Egy drótkötélre szerelt kamera segítségével tökéletes illúzióját kelti egy, a magasból lecsapó szörnyűségnek (az, hogy a zongorista nyakát végül saját vakvezető kutyája harapja át, már csak az Argentótól megszokott cinikus poén). A kiválóan pozicionált beállítások által sikerül érzékeltetnie egyrészt az áldozat kétségbeesett lelkiállapotát, másrészt a figura furcsa izolációját a nyílt tér közepén.

Az ilyen és ehhez hasonló jelenetek inkább szolgálják a film lázas mise en scene-jének megkonstruálását, mint a történet előbbre vitelét. A mai napig rajongók ezrei tárgyalják a Suspiria bámulatos kép- és színvilágát, valamint a Goblin félelmetes-erőszakos-dallamos gótikus szinti-rock zenéjét, ám hiába vetem ezt papírra: a Suspiriát meg kell tapasztalni! Sosem láttam még olyan filmet, amely az audiovizuális megoldásait ilyen mértékben kihasználta volna a néző – szó szerinti – letámadására. A színek szinte agyonnyomják a szereplőket, mindenütt ott vannak, áradnak és mindent uralnak (a filmről szóló, egyetlen magyar recenzió “otrombának” nevezi őket, bár a szerző eleve “maszturbációs fantáziaként” írja le a filmet). Egyértelmű, hogy Argento itt Mario Bava megoldásait járatja csúcsra: Argento technicolor színsémái sokkal erőszakosabbak és jóval kevésbé cizelláltak Bava hasonló megoldásainál. Argento valami egészen egyedit hoz létre általuk: az átélhető irrealitást, egy lüktető-hisztérikus mesevilág tökéletes illúzióját.

“A strukturalista mese-modell minden lényeges eleme tetten érhető a filmekben: a fő(bb)szereplők a pozitív és a negatív póluson helyezkednek el; olyan elnagyolt karakterek, akiknek egyéni vonásaik nincsenek, ismerős környezetükből kiszakadva, magányosan vágnak neki a világnak, hogy mesehősökhöz méltóan szembenézzenek a Sötét Erővel, és a hátborzongató kalandok, a rejtélyek megoldása után egyetlen túlélőként diadalmaskodjanak felette.” (Hungler Tímea, Filmvilág -- Köszi, Ági! ;)

A Suspiria ötletadója Argento élettársa, Daria Nicolodi volt, akivel a Profondo Rosso forgatásán szerettek egymásba. Nicolodinak gyermekkorában a nagyanyja mesélt egy iskoláról, amelyet boszorkányok felügyeltek, és ezt az alapötletet fejlesztette tovább Argentóval közösen, főleg Thomas DeQuincy Levana and Our Lady of Sorrows című pamfletjéből merítve, amelyben a szerző a világ bajaiért felelős Három Anya ötletét dolgozza fel. Mater Suspiriorum (a Sóhajok Anyja), Mater Tenebrarum (a Sötétség Anyja) és Mater Lachrymarum (a Könnyek Anyja) annyira megtetszettek Argentónak, hogy az emberiség e három főellenségének krónikáját a trilógia második részében, az Inferno-ban is folytatta, abban a filmben, amelyből még a Suspiria “meselogikája” is hiányzik.

29 komment

Címkék: horror 5csillagos eurocult

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr46283571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clive 2008.01.03. 19:14:35

Ez a film egy varázslat. Tökéletes. Életem egyik meghatározó filmje. Ilyeneket is meg kéne nálunk jelentetni.

Yakuza · http://yakuza-filmes-pagodaja.blog.hu/ 2008.01.03. 19:54:12

Letaglózó látvánnyal bíró klasszikus. És az a zene! Legkedvencebb Argento-filmem. Az Inferno viszont nagy csalódás volt egy ekkora film után. Mother of Tears?

virtualdog 2008.01.03. 20:12:25

Terza Madre felvezető cikk? :D Én is imádom a Suspiriát, elsőre kicsit zavart a természetfeletti megjelenése, de most már jobban tetszik, mint a Deep Red (ami rögtön ütött). Bár ilyen remekműveket kár is hasonlítgatni. :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.03. 20:13:19

"Terza Madre felvezető cikk?"

Ja.

Order · http://kritikustomeg.org/ 2008.01.03. 20:53:32

Engem zavar benne a természetfölötti, kizökkent a ritmusból és néhol nevetségessé teszi a látottakat szerintem.
Nálam a Profondo rosso a befutó.

Order · http://kritikustomeg.org/ 2008.01.03. 21:01:07

Látta valaki az Il Fantasma dell'operat?
Már vadászom egy ideje. Kíváncsi lennék Kéri Kittyre, Újlaky Dénesre és Bubik Istvánra egy Argentó filmben.

virtualdog 2008.01.03. 21:02:27

"Engem zavar benne a természetfölötti, kizökkent a ritmusból és néhol nevetségessé teszi a látottakat szerintem."

Meg kell szokni, el kell fogadni, utána már nem fog zavarni. :) A Suspiriába illik a természetfeletti - így kerek. Egyébként is, tök rossz érzés, amikor nagyon is izgalmas természetfeletti olvasatokat az zár ki néha a giallókban (vagy akármilyen thrillerben), hogy "csak valamilyen csavaros, de valóságos sztorija lehet".

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.01.03. 21:19:37

a profondo rosso, na az film, gyerekek.
De ez...

xfantomasx 2008.01.03. 23:02:57

nálam is ez a kedvenc Argento film.
akkora hangulata van mint 30 mai filmnek összesen sem.

clay 2008.01.03. 23:09:06

Nemrég megvettem a Traumát dvd-n, de még nem néztem meg. Arról mi a véleményetek?

Beyonder 2008.01.03. 23:11:48

Én is Profondo Rosso párti vagyok, de ez is ott van a nyomában.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.04. 06:19:30

Trauma nagyon gyenge, Fantasma dell'opera pedig Argento legrosszabb filmje.

ebolacola 2008.01.04. 07:30:29

itt is a Profondo Rosso a nyerő, a Suspiria szintén közel áll a szívemhez. az Inferno első felét imádom, a végére valahogy elvesztettem az érdeklődést, bár van pár tökéletes jelenet ott is. a Harmadikkal bajban vagyok. sokszor megcsillan, de összességében nem oké nálam, feszültség zéró.
kíváncsian várom WF kritikáját róla, hátha új megvilágításba helyezi a filmet.

spy 2008.01.04. 08:22:32

Nálam a phenomena legnagyobb kedvenc,még akkor is ha vannak benne hibák.

clive 2008.01.04. 09:25:41

Szerintem az Inferno is zseniális film ha eltudjátok fogadni annak az álomszerűségét.

virtualdog 2008.01.04. 09:50:24

Na, úgy látszik, sikerült megbolygatni mindenkiben Argentos élményeit. :D

Chow · http://geekz.blog.hu/2008/01/03/filmkritika_sohajok_suspiria_1977 2008.01.07. 17:07:03

A világ legjobb horrorfilmje ... a Ragyogás mellett (R.I.P. Stanley Kubrick)
Vajon mikor érjük meg azt, hogy elmegyünk a MediaMarkt-ba és válogathatunk az Argento - remekek közt :))

blabal 2008.02.08. 19:21:06

Ez évben tervezik a Suspiria újrázását Suspiria 2008 (munka)címmel. Bocs ha ez csak nekem új.

imdb-n csak a pro felületen férhető hozzá több infó róla, de ilyet viszont leltem:

www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/film/news/e3ie62938636be2f71f2a650591b4ff8b22

Már most feltennék egy finomabb összeget, hogy ebből olyan szentségelés lesz a geektőzsdén, hogy az ördög is belepirul majd. Ami már gondolom azzal elkezdődik, hogy az újrázást nem Argentó rendezi.
Szóval hallottatok erről már?

Beyonder 2008.02.08. 20:24:10

Én még nem. (Van imdb pro accountod?)

virtualdog 2008.02.09. 00:54:21

Kurvaélet, minek az igazán jó, egyedi és rétegfilmeket újrázni? Picsába. (Már elnézést.)

blabal 2008.02.09. 14:41:19

Gyanítom, ezt a porciót fogjuk olvasni a hivatalos sajtóNAK vetítésből, mielőtt nagydobokon verik majd a film hírét:

"The producer of the SUSPIRIA remake planned for 2008 announced at this year's Cannes fest that he is remaking it for "today's generation."

Meglehetős mód alamuszi duma, mert a semmin túl semmit sem mond, csak komor, tudományoskodó szigorral nevezi nevén a nyilvánvalót. És kapásból elülteti az impikációt, hogy "kérném: régimódi, kerekítésre szoruló film már az a Suspiria, majd mi érteni fogjuk, miért és hogyan kell újrázni" stb.

Álmaimban Argentó rendezné a Suspiria újráját eeeeeeellllkééépzelhetetlenül sok pénzből, kivált a La Terza Madre után, amiről szerintem nem véletlenül hallgattok olyan sztoikus egyetértésben.

Beyonder: nem vanódik imdb pro accountom, azt viszont kapásból kiszúrom, ha az imdb felület követelni kezdi rajtam. :)

Ramiz: a felvetésed nyilván költői, de úgy tűnik,
a profitszomj árgus tekintete immmár a kultikus lyukak és a gigantikus vazelinesbidli között is pingpong tevékenységet folytat. Ami szerintem sokkal inkább necceskés a konkrét jelenségnél, az az, hogy úgy fest, hogy Argentónak oda lehetett adni azt az összeget, hogy valaki újrarendezhesse a trademark effortját. De azért ne feledjük, még az is lehet, hogy végül jól sül el majd a merésznek tűnő törekvés.

virtualdog 2008.02.10. 00:23:03

"De azért ne feledjük, még az is lehet, hogy végül jól sül el majd a merésznek tűnő törekvés."

Hát, ebben valahogy kételkedem. Ha eltér az eredeti stílustól és hangulattól, akkor minek a Suspiriát újrázni, ha pedig követi azt, akkor meg minek a Suspiriát újrázni?

blabal 2008.02.10. 05:31:36

SPOILER!

A végén, amikor a csajszi lenyírja a boszit, emlékszem, hogy régen tök befostam a nyanya szemétől, amit Argentó közeliben mutatott. És úgy emlékeztem, hogy a nyanya agresszívecske volt, de ma megnéztem újfent a filmet, most a boszi a haláltusáját vívta csak meg, miközben mutatták a szemeit. Kérdésem: az emlékeim voltak hamisak? Nincs olyan verzió, ahol a nyanyusz érdemi ellenállást fejt ki, és nehezebben nyomja le a protagonista?

SPOILER vége

Az újrázással pacskolatban: elvszerűség szintjén szerintem bőven lehetne jó, hiszenhát': a Suspiria egy mesefilm, kvázi hajaz az ősi, filmmúzeumos ifjúsági mesefilmekre, csak éppen horrorelemekkel fűszerezi a felépítményt üveglapos speciális effektek helyett. Ha rengeteg pénzük van rá, meg Argentót beállítják jóváhagyatni a helyszíneket - kb. a legfontosabb az egész filmben, ahogy láttam - akkor szerintem akár jóság is lehet. De azt továbbra is fájlalom, hogy nem ő rendezi meg. Lássuk be: ha ő rendezné, most hisztérikus várakozásban lennénk. Élek a gyanúperrel, hogy azért altatják a film hírét, mert azon gondolkodnak, hogy a CsiPába adják ezt majd be a keményvonalas Argentó geekeknek. Az óvatos közelítés azért indokolt marad, az tuti.

blabal 2008.03.10. 21:48:45

Kíváncsi vagyok, kiben-mi maradt meg legtónusosabban Suspiriából, lécci fejtsetek ki reakciós tevékenységet.

Feldobok párat:

vigyázat, SPOILERFEAST!

szerintem elég erős az árnyjátékszerű jelenetegyüttes az alvószobában.

A kép, ahogy a csajszi behal, amit Wostry is linkelt a cikkjében, szintén nagyon erős.

Poén, hogy a kutyu öli meg a vak bácsit, pláne hogy egy hatalmas nyitott térben, ezek remek meglepetések.

Tetszetős, ahogy a szereplők rájönnek, hogy rossz irányba mennek a tanárok lefekvés kapcsán, bár ez inkább narratív fogás, de remek, nem?

A gilisztaterror fantasztikusan undorító, jó ötlet, hogy a lány hajába hullanak, melyből neccesebb egyetlen mozdulattal kirázni.

A végén a boszorkány belépője elég konkrét, főleg, mikor először csak audio szinten traumálja a konszenzust. A rannnda, fekete szeme is fasza.

Lehetne persze méltatni magát a belső architektúrát és díszítőnyelvet, osztom, hogy az is nagyon erős, de szerintem kicsit szemérmesen méri magát.

Bennem ezek maradtak meg erőteljesebben. Szóval egyetértetek, hogy ezek a "kulcselemek", vagy vammásis? A kérdés talán túl direkt, de kíváncsi vagyok, konkréten mely rezzenések kapcsán észleli a közmegegyezés horrortörténeti alapműnek a múvit.

virtualdog 2008.03.10. 22:31:27

Ez mind zseniális jelenet, de nem, nem vagyok hajlandó asszisztálni egy remekmű ilyentén módon való ízekre boncolásához, mert a Suspiria nem a sok, különálló jó ötlet és profi megvalósítás miatt jó, hanem úgy, ahogy van. :D

(Az én kedvencem amúgy a zongorista halála és az öreg boszorkány meg a kislány tekintete és arckifejezése, amikor kint ülnek a folyosón. De ez a film tényleg egészben 6!)

Chavez 2008.03.10. 22:45:22

Nekem is, csak eddig nem mertem írni! :D

ferike 2008.03.19. 04:15:30

nagyjából ezek, amiket felsoroltál, plusz mikor az elfüggönyzött nagyteremben alszanak a kukaczápor után, és a főboszinak csak a "horkolását" hallani, mégis teljesen rátelepszik a jelenetre a közelsége miatti fenyegetettség érzése..

ha emlékeim nem csalnak, van benne egy olyan rész is, mikor valamelyik lányka menekülés közben beleesik egy nagy adag szögesdrótba, az is jaú vót..

Tweener 2008.04.06. 13:51:30

Ezt a filmet tilos újrázni! Így tökéletes, Argento a horror legjobbja, messze túlszárnyalja az összes filmje ezeket az újj amcsi kommersz szarokat. Természetesen a filmjei eléggé 'elvontak, álomszerűek' ezért biztosan keveseknekjön be igazán!
süti beállítások módosítása