Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Tenebre

2010.03.12. 08:45 Wostry Ferenc

Az írás az Argento életművéről szóló szakdolgozatom része volt, ezért sajnos tele van SPOILERrel.

Argento filmjei közül elsőként a Profondo Rosso helyezte a férfi szexuális devianciát előterébe. A Tenebre-ben már a férfi és a női aberráció (vagy legalábbis a többség által elfogadott szexuális szokásoktól való eltérés) a központi problematika, illetve ez provokálja ki a tettes motivációját. A borotvás gyilkos azokat teszi el láb alól, akik az ő megítélése szerint perverz viselkedést tanúsítanak. A Profondo Rosso őrültje egy régi gyilkosság napvilágra kerülésének megakadályozása érdekében teszi, amit tesz – a Tenebre története már jóval komplexebb, bár itt is a múlt szörnyűségei a kiváltó ok. Sőt, a tárgyalt film esetében két gyilkosról van szó, akik egymástól teljesen elkülönülve működnek. Újra csak két figura közt osztja meg Argento a film terhét, ám már nem a pozitív karakterek között: a Tenebre súlypontja, eddigi munkáitól eltérően már nem rájuk esik.


Peter Neal (Anthony Franciosa) amerikai író római tartózkodása alatt belekeveredik egy gyilkosságsorozatba. A tettes modus operandija kísértetiesen hasonlít a Neal új könyvében, a Tenebre-ben szereplő gyilkos módszerére. Neal rájön, hogy a borotvás gyilkos nem más, mint Christiano Berti (John Steiner) tévés műsorvezető, akit ő maga tesz el láb alól, majd az alkalmat kihasználva volt feleségét (Veronica Laria) és annak szeretőjét, saját ügynökét (John Saxon) is megöli. Megpróbálja mindkét gyilkosságot úgy megrendezni, hogy az Berti bűnének látszódjon. Neal (is) őrült: évtizedekkel korábban is gyilkolt már, ám ennek emlékét elnyomta magában – Argento önkéntelen visszaemlékezések segítségével húzza elő az író represszív emlékeit, előzavarva őket a tudatalattiból -, amely csak tovább fokozta pszichózisát.

A Tenebre-t az amerikai slasher filmek népszerűségének csúcspontján mutatták be, és a műfaj leghíresebb darabjainak (Friday the 13th, 1980, rendezte: Sean S. Cunningham; The Burning, 1982, rendezte: Tony Maylam) hasonlít a narratív szerkezete arra, amit a Tenebre használ. Vera Dika ezt a “múlt béli trauma és az arra tett jelen idejű, azt túlhaladó reakcióként” definiálja. A gyilkos a régi, extrém hatásra reagál azzal, hogy elnyomott, pusztító kedve reaktiválódik.

Carol Clover szerint a gyilkost pszichoszexuális düh hajtja, amelyet nemi irányultságába vetett kétségei váltanak ki – persze ezt már a Psycho is pedzegette, és állandóan ott bugyog Argento giallóinak felszíne alatt (az a zseniális húzása, hogy Neal fiatalkori megalázójának szerepét egy nőnek látszó, ám valójában transszexuális színészre osztja, ravasz-sunyi játék a macsó elvárásokkal). Ráadásul, a slasher filmek gyilkosaihoz hasonlóan Peter Neal látszólag természetfeletti képességekkel rendelkezik: miután elvágja a saját torkát, újult erővel tér vissza a halálból – persze később nyilvánvalóvá válik, hogy a penge preparált volt, a vér pedig paradicsomlé, és Neal egyszerűen átverte tettének tanúit.
 
 
A Tenebre Argento leginkább önreflexív munkája, a legnyilvánvalóbb módon ez foglalkozik alkotásainak a közönségre tett hatásáról, illetve a közönségnek a filmjeihez való viszonyáról. A történet a közeli jövőben játszódik, egy, a mienkénél valamivel sterilebb, az interperszonális viszonyok terén elidegenedettebb társadalomban – a forgatókönyv verbálisan ezt nem említi, kizárólag Luciano Tovoli kristálytiszta, jéghideg, analitikus fényképezése utal rá, amelynek kompozícióiban a fehér a domináns szín -, ahol az erőszak a kultúra elfogadott része.

A munkásságáról szóló dialógok, sőt, szópárbajok, amelyeket Peter Neal a film folyamán megvívni kénytelen erőszakos történeteinek kritikusaival, érdekes széljegyzetek a – nyilvánvalóan – Argento filmjei kapcsán, az évek során felvetett ellenérvek dossziéjának szélére. Neal természetesen védi a maga (és a rendező) igazát, ám az egyik heves sajtótájékoztatót követően, a kulisszák mögött azonnal barátságos hangot üt meg a neki korábban kegyetlen kérdéseket feltevő újságírónővel, ezzel téve nyilvánvalóvá – mint ahogy ez minden normális ember számára nyilvánvaló lehet -, hogy bár rendkívül véres tettekre képesek bizonyos figurái, az őrültek és a rendező közé hatalmas hiba lenne egyenlőségjelet tenni, fikciót és realitást összemosni.

Argento több filmjében (L’ucello dalle piume di cristallo, La sindrome di Stendhal) is vizsgálja a bűnösség koncepcióját, de legmélyebben a Tenebre kapcsán megy ebbe bele. Az emberi állatnak az a tulajdonsága, hogy mindig a könnyebbik utat válassza, a felelősséget másokra kenje, áldozati bárányokat mészároljon – áttételes értelemben vagy szó szerint -, nos, ez ellen veszi fel a harcot Argento azzal, hogy a hősből alávaló gyilkost csinál. A primitív, embertársainkat beskatulyázni vágyó, a világot feketére és fehérre osztó bárgyúságnak mutat fityiszt.

Bár a film első háromnegyede pl. a Profondo Rosso-hoz képest aránylag vértelen, a finálé az európai horror talán legkegyetlenebb, legbrutálisabb negyed órája – a vége főcím szinte szabadító erővel hat a szegény nézőre, a nyomorult fellélegzik! Egyik beállításával Argento egyértelmű választ ad a filmjeivel kapcsolatos, elpusztíthatatlan “most ez művészet vagy csak puszta kegyetlenkedés?”-kérdésre: mindkettő! Neal egy baltával lecsapja felesége karját, és az asszony keze csonkjából lövellő vér egy pillanat alatt plafontól padlóig élénk vörösre festi a hófehér falat. Hihetetlen, felejthetetlen imágó; a szó szerinti élő akcióművészet.
 

9 komment

Címkék: horror krimi 5csillagos eurocult giallo

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr9453196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virtualdog 2008.05.04. 20:26:06

Tényleg kurva jó a zárójelenet, de addig kicsit lassú a film.

clive 2008.05.04. 21:32:39

Na ez az igazi felejthetetlen mestermunka. Bár itthon is lenne Tenebre dvd, ha már a Cinetel bevállalja a Sleeplesst:)

Dr. No 2008.05.05. 10:48:15

Ilyet miért nem adnak ki? Argentotól szerintem semmi nem jelent meg. Erre nem lesz petíció?

TheBerzerker 2008.05.05. 12:10:17

Mondjuk full vágatlanul cak a holldanoknál jött ki asszem. Nem volna rossz egy ilen hazai megjelenés sem.

vittorio 2008.05.05. 12:16:02

Annak a 30 embernek, aki meg is venné, nagy bukta lenne kiadni.

TheBerzerker 2008.05.05. 12:54:37

Ez egyáltalán nem biztos. Sőt. Egy jó borító legalább 30-40%-ban tesz hozzá egy film eladásához. Ha nem nagyobb mértékben. Szerintem sokkal többen megvennék.

clive 2008.05.05. 14:01:56

Szeritnem megérné megpróbálkozni vele. Én támogatnám egy limitált extra változat megjelenését magasabb áron (Argentot, Soavit vagy Fulcit bármennyiért megvenném)meg egy turkálósét is. Így ami esetleg (?) bukta az extra változatokon az bejönne a turkálósokon, viszont azzal minél több ember szép, fokozatosan megismérne ezeket a horroriflmeket is.A Trauma legutóbb 99 ft (na ez már azért irreálisan alacsony ár) volt a Tescoban és olyan ismerőseim vették meg ezáltal akik azt se tudják miaz az olasz horror vagy kicsoda Argento. És tetszett nekik. Szóval ha sok olasz horror jelenne meg nálunk, előbb utóbb szélesedne rájuk az igény ebben biztos vagyok (még ha nem is egetverő számú rajongótábora, de lenne). Azért nem lehet minden embertől elvárni, hogy a Sokkon meg a narrátoros kazikon nőjjön fel:) Az új generációnak már Dvd-n kell. És mivel az emberek többsége tényleg a borító alapján vesz meg egy filmet egy jó borító csodákra képes:)
Mellesleg érdekesség, hogy az Ultrafilm azt nyilatkozta, hogy messze a legsikeresebb megjelenésük a Cannibal Holocaust volt, pedig a megjelenése előtt ezt sem jósolta volna meg senki:) Most a 990 Ft-s változatot is lehet kapni amiből szerintem rengeteg fogyott.Egy olyan ember aki megvette hazavitte esetleg meglátná a Cannibal Ferox-t hasonló árért bevállalná, az is aki nem ismeri viszont látta a CH-t és tetszett neki. De ez csak az én gondolatmenetem:) Előbb utóbb munkával és kiadványokkal az olasz film/horror kultúrát meglehetne itthon is honosítani. Nézzük meg az animéket. Pár éve itthon az egyik legnagyobb rétegműfaj volt. Kíváncsi lettem volna az internet előtt hányan tudják miez mégha egy-kettő itthon is megjelent kazin. Most meg: Elkezdték a tv-ben játszani a sorozatokat, amivel egyre több emberkével ismertette meg ezt a műfajt honlapok készültek anime ismertetőkkel stb. Ma már mangák jelennek meg és olyan animék amikre az ember nem is számított volna. A Delta Vision kihozta nálunk a Berserk mangát 1990 Ft-ért és kéthavonta újabb jelenik meg. Előbb számítottam egy Suspiria vagy Tenebre megjelenésére DVD-n mint egy BErserk mangára:)

virtualdog 2008.05.05. 18:30:49

Clive, szerintem igazad van, be lehet csempészni az emberek tudatába ezeket a filmeket, de - sajnos vagy nem sajnos - csak olcsó kiadásokkal.

2008.05.06. 08:23:55

A Cannibal Holocaustra simán előre lehetett inni a medve bőrére. Az teljesen más tészta. Az hiánypótló megjelenés volt. Egy olyan film, amiről mindenki tudott, még az is, aki nem látta.
Azzal nem lehetett bebukni. De kérdezz csak rá a többi megjelenésükre, azokban szerintem van pár nagy bukta. Nemhiába próbálkoznak most Lucky Lukkal...
süti beállítások módosítása