Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Démonok

2008.08.30. 16:53 TCS

Ha azt mondom, Mario Bava, még a tengerentúlon is sokaknak beugrik a Black Sabbath, vagy a Bay of Blood, hogy az európai horror-ikon egyéb műveit ne is említsem. Ezek után mi más is lehetett volna a mester gyermekéből, mint filmrendező Dacára, hogy a tehetség egy része általában öröklődik, Lamberto Bava már kisebb húzónév, sőt olyannyira apró, hogy a többek között horrorra specializálódott Anchor Bay kiadó is jobbnak látta egy Dario Argento-összes keretében megjelentetni a Demons című klasszikust. Egyébként nálunk is kapható.

A film idestova 23 éve készült, belepte a patina és ma már erősen 'nyolcvanas-évek szagot' áraszt. A ruhák, a frizurák és az utcákat koptató járgányok mai szemmel nézve döbbenetesen régimódinak hatnak - csak egy ideig, persze, ugyanis amint beindul a film, a ruhákat összevérzik, vagy rosszabb esetben zöldes trutyit csorgatnak rá, a frissen belőtt sérókat pedig fejbőröstül-hajhagymástul tépik ki…

Cherylre ezüstmaszkos alak hozza a frászt a berlini metró egy elhagyatott állomásán. Közeledő léptek hallatszanak, lánc csörög, de amikor kiderül, hogy a férfi csupán ingyenjegyeket osztogat a Metropol mozi előadására, Cheryl mindjárt kettőt is tarhál, hogy aztán a jegyszedőnő orra alá dughassa - utóbbit Nicoletta Elmi személyesít meg. Õ, mint gyermekszínész, a hetvenes évek szinte minden olyan jelentős olasz horrorjában játszott, amelyben szükség volt karakteres arcú nyolc-tízéves lányszereplőre. A Bay of Blood végén ő viszi a puskát, a Who saw her die?-ban potenciális áldozat, Andy Warhol Frankenstein-jének a lányát alakította, a Profondo Rosso-ban ő volt a gyíkgyilkos Olga és a Who can kill a Child?-ban is felbukkant. Mostani szerepe sem sok, furcsa pofát vág csupán és mindössze egyetlen mondata van: "Nem dohányzunk!". Mármint előadás alatt...

A mozi aulájában halmozódnak a baljós ómenek: az automata csak hosszas rugdosás után adja ki a kólát, egy izgága potenciális néző, Rosemary pedig véletlenül megvágja az arcát, mikor felpróbálja a kiállított promóciós ezüstmaszkot. A vérzés kis idő után ugyan eláll , de csak hogy átadja a helyét a gennyes folyásnak (fincsi!), ami a démonná válás első tünete. Rosemary nem lelkesedik a dolgok ilyetén való (át)alakulását tapasztalva: eleinte morgós, majd nemsokára igen harapós hangulatban látjuk őt viszont…

A vásznon közben horrorfilm pereg: négy fiatal megtalálja Nostradamus sírját, benne egy ezüstmaszkkal, meg egy szöveggel, miszerint aki a maszkot fölveszi, démonná változik. A jóslat azonban későn érkezik, addigra már Michele Soavi - a Dellamorte Dellamore későbbi instruktora - (aki egyben rendezőasszisztense is a Demons-nak) magára ölti a félelmetes álarcot. Hamarosan elszabadul a pokol: a (mozi)vászon keresztül Rosemary első áldozata zuhan be a nézőtérre. Ez a kis posztmodern közjáték azonban nem tart sokáig, a démon a nézőket, a rohamosan fogyatkozó publikum pedig a kijáratot veszi célba, ám hamarosan rá kell döbbenniük, hogy nincs kiút… A bőrét persze senki sem adja könnyen. A mindig remek Bobby Rhodes ("Delta Force Commando 2") vezetésével barikádot emelnek, majd Urbano Barberini ("Opera", "Gor", "Miss Arizona") egy frissen dukkózott motorra pattan, hogy szamurájkard segítségével vágjon rendet a nézőtéren rakoncátlankodó démonok között. Különösebben jobb helyzetbe ettől még nem kerülnek, viszont ez már akkora baromság, hogy még a plafon is leszakad, és a lyukon keresztül egy helikopter(!) zuhan be a nézőtérre. Mindegy, a lényeg, hogy szabad az út. Odakint azonban már vége a civilizációnak, az egyetlen remény egy szembejövő terepjáró…

A film a logika (vagy inkább a józan ész?) teljes semmibevételét és a borzalmas dialógusokat leszámítva (vagy éppen ezért?) roppant szórakoztató - legalábbis rajongók és fanatikusok számára. Szinte megállás nélkül pereg a cselekmény és Sergio Stivaletti ("Phenomena", "Cemetery Man") effektjei még a Romero-féle Dawn of the Dead-ben láthatóakkal is kiállják az összehasonlítást. Mindez alighanem nagyrészt Dario Argento érdeme: bár a stáblista szerint mindössze producerként és társíróként működött közre, a film mégis az ő kézjegyét viseli. A fény-árnyék viszonyokkal, illetve a piros-sárga-kék szűrők gyakori bevetésével az operatőr olyan művi közeget hoz létre, mint amilyet a Sóhajok-ban láthattunk (és amelyet mindenki Mario Baváról koppintott - W. F.).

A mozi falán jól kivehető plakátok szívet dobogtatóak: Murnau Nosferatu-ja és természetesen Four flies on grey velvet díszíti a filmpalotát, a sorból csak az AC/DC-poszter lóg ki. Tőlük ugyan nincs betétdal, de hallhatunk Mötley Crue-t, Billy Idol-t és Saxon-t, amelyek tökéletesen passzolnak az Argento-életműbe, hiszen Dario az egy évvel korábbi Phenomena idején már kísérletezett metálos betétdalokkal. Ezek után talán már érthető, miért Dario Argento neve szerepel nagy betűkkel a DVD borítóján Lamberto Baváé helyett. De hát miért sajnáljunk olyasvalakit, aki a kilencvenes éveket Desideria, Fantaghiró és más ifjúsági-fantasy sorozatok rendezésével töltötte?


 

13 komment

Címkék: horror filmkritika 4csillagos eurocult

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr31641195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2008.08.30. 17:47:05

Nem hangzik rosszul!
Eddig mindig csak szemeztem a DVD-turkálóban 666 ft környékére belőtt Demons-filmekkel, legközelebb megveszem! ;)

Bedeko 2008.08.30. 20:20:55

De, elég rosszul hangzik, s még annál is rosszabb élőben. Bár fene tudja, biztos születni kell rá, hogy valaki élvezni tudja akármelyik darabolós horrort is.
Emlékszem, ezt fiatal tinédzser koromban láttam, talán valamikor a '80-as évek közepén. Akkor még én is olyan hülye voltam, hogy halál komolyan bejött az egész film. :D

beleszolok 2008.08.30. 21:30:37

Dettó.

Én is valamikor 12-13 éves korom körül láttam, egy osztálytársamnál, mert nekünk nem volt videónk. Nekem is bejött akkoriban, lehet megin megnézem :)

Marci · http://geekz.blog.hu/2008/08/30/demonok_bava#more641195 2008.08.30. 21:30:47

igazi cult-trash film, (nagyon) ajánlott!

és ha már Mario Bava is előkerült, mikor lesz olvasható valamilyen nagyobb terjedelmű írás róla és életművéről? Megérdemelné az európai horror egyik legnagyobb Mestere (és azért van határozatlan névelő, mert nem tudok közte és Argento között - mondjuk nem mintha kéne :)

és e jövőbeli cikken belül is kiemelt helyen tárgyalva az egyik legjobb giallot, a "Sei donne per l'assassino" -t - és azért nem a legjobb, mert van olyan, hogy Profondo Rosso meg Tenebre is :)

pekmester 2008.08.31. 00:54:30

ez egy gyerekkori emlék, ott is van a polcon! :)

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2008.08.31. 01:56:23

Nálam ez még ma is megállja a helyét, biztos velem van a gond :)

Csirke Úr 2008.08.31. 07:30:29

Klasszikus:)
Zombik városa volt már itt fent?

superben 2008.08.31. 09:33:28

Én is 11-12 évesen láttam egy haveromnál, de később csak a motoros-kardos részre emlékeztem, meg a gyúrótermesre a 2-ből. Nagyon megörültem mikor egy-két éve megjelent és újra nézhettem. Fergeteges!

TheBerzerker 2008.09.01. 13:46:36

Azért Argento mellett Soavi érdemeit se felejtsük el.

Murphy 2008.09.13. 20:24:27

Démonok első és második része nekem rohadtul bejött, bár a harmadikról nem igazán tudok semmit... ja, és Dellamorte is alapmű!

cs242 · http://kritikusszemmel.blogspot.com/ 2008.09.13. 21:23:56

Egy igazi klasszikus, a 80-as évek minden bájával felszerelkezve. Kihagyhatatlan. Gyermekkorunkban rettegtünk tőle.. Érzelmeket most is tud kicsikarni belőlem. Bár valószínűleg kissé elfogult vagyok. HORROR. Csupa nagy betűvel.
süti beállítások módosítása