Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Delta

2008.09.05. 08:00 VilosCohaagen

Alapvetésként szögezzük le, mint a szegélylécet- ismét kaptunk az arcunkba egy olyan magyar filmet, ami magasról és nagy ívben szar le minket, a közönséget.



Az amúgy sem túl komplikált történet szerint valaki visszatér gyerekkora színhelyére, a Duna- delta vidékére, és jövetele után kiderül, van egy húga. Együtt kezdenek el építeni egy házat az egyik ágba, távol mindenkitől. Azonban az emberek nem nézik jó szemmel ezt a kapcsolatot.

Szóval erről is lemaradtunk. Akkor viszont kinek készülhetett ez a német- magyar- román koprodukció? Kísérletnek nem nevezném, ahhoz túl drága és invenciótlan. Mint a nem lebecsülendő Cannes-i kritikusok díja is jelzi- ez egy tipikus fesztiválfilm, ami megnézése után a thaiföldi kritikus sóhajt egyet: „Én ugyan semmi pénzért nem élnék Kelet- Európában! Ugyan itt meg monszun van árvizekkel és szökőárakkal, de legalább nem akarja elvágni a torkom senki”, majd kilép a moziból és elfelejti az egészet. Mert mit érezzek együtt olyan emberekkel, akik maguk sem tudják, miért vannak ott? Egy rakat embert látunk a vásznon, akiknek még nevük sincs, pláne motivációjuk (kivéve az egy szem Tóth Orsit). Tényleg az kell, hogy a külföldiek így lássanak minket? Fura, nehéz körülmények közt élő emberekként, akik folyton isznak- pláne lakodalmas zenére, egy olyan helyen, ahol minden engedélyköteles, még azt is ellopják, ami le van betonozva. Van benne igazság, de egy „ja, ez van”- nál többel nem tudom kommentálni.

A Tarr Bélának nyilvánított köszönet nem véletlen- hosszú beállítások, történetvezetés hiánya, a karakterekkel való azonosulhatatlanság (létezik ilyen szó egyáltalán?) mind Tarr stíluselemeinek alkalmazására vall.

A film készítése körüli bonyadalom – az eredeti főszereplő, a sajnos örökre beváltatlan ígéret, Bertók Lajos forgatás alatt elhunyt - miatt, gyakorlatilag újra kellett forgatni a teljes filmet- ezért az irreálisan nagy költségvetés(majd másfél millió euró).

Az operatőri munka kiváló- bár, ha szép természeti képekre vagyok kíváncsi, átkapcsolok a National Geographic-ra. A zenére sem lehet panasz- még a vendéglátós szinti is jobban hangzik, ha Lajkó Félix tépi mellette a hegedűhúrokat.

Szemlátomást a színészeknek sem sikerült igazán közel kerülni az eljátszandó figurákhoz, (hát még a nézőknek). Lajkó Félix általában csendesen a háttérben marad, még akkor is, mikor ő van premier plánban. Monori Lili és Gáspár Sándor stabil színvonalat hoznak (mint mindig, mikor Gáspártól nem kéri a rendező, hogy ordítson.) Tóth Orsi pedig minden filmben tóthorsi marad- és ez jó. Törékeny, ártatlan kislány/nő, akinek pucér hajnali deszkákon való végiggyaloglása emlékezetes marad.

Ennyit magáról a filmről- és most nézzük ennek az üzenetét: A filmszemlén kiosztott díjak és a kitüntetések (középkereszt!) azt mutatják, hogy a magyar filmnek ebbe az irányba kell haladnia. A kettészakított, széthúzó, összetöpörödő, önbizalomhiányos, szíriuszi magyarságnak tehát arra van szüksége, hogy 92 percig magába forduljon, majd ebből a mélyfilozófiai, mondhatnám kultúrantropológiailag determinált állapotából főnixmadárként rázza fel magát és szülessen újra, majd induljon a multikhoz igát húzni, százérbruttó. Hátbazmeg, nem! Ha ebbe a filmbe az MMK beletolt majd 200 milliót (csak az idén!), azért, hogy a kritikusok elmondhassák, hogy ilyen szar Kelet-Európában élni, akkor ennek a tettnek legyen már valami következménye, vonjanak már felelősségre valakit. 

De tételezzük fel- tévedek. Rosszul aludtam, alacsony volt a vércukorszintem, összevesztem a szomszéddal és ezért az amúgy hegyi patakokat megszégyenítő kristálytiszta értékítéletem csorbát szenvedett. Ez kell a dolgozóknak, mondom Virág Árpáddal. Akkor viszont az első hivatalos személyt, aki megszólal a magyar filmek és mozik látogatottság-csökkenése miatt, az internetes letöltések miatt, a külföldi filmek/sorozatok népszerűsége miatt, támadhatatlan logikával, a tények kíméletlen szemére hányásával kell sarokba szorítanunk. Ilyen magyar filmek után mégis mi a frászt vár?

 
 

Delta. 2007. Rendezte: Mundruczó Kornél. Írta: Bíró Yvette, Mundruczó Kornél. Producer: Petrányi Viktória, Susanne Marian, Philippe Bober. Fényképezte: Erdélyi Mátyás. Zene: Lajkó Félix. Szereplők: Lajkó Félix, Tóth Orsi, Monori Lili, Gáspár Sándor.

59 komment

Címkék: magyar filmkritika 2csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr70648561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tom Keller · http://tomkeller.blog.hu 2008.09.05. 08:34:39

na majd egyszer Duna Tv-n lecsekkoljuk:D

vittorio 2008.09.05. 08:44:18

Hű, de dühös valaki.
Lehet, hogy én is az leszek, ha megnézem.
Nem te írtad véletlenül a
"Tarr Béla eljutott a filmezés végéhez"
cikket? :)

alvwen wintwex · http://www.myspace.com/alvwenwintwex 2008.09.05. 08:50:23

kicsit igazságtalannak tűnik a kritikád.
igaz, a filmet még nem láttam, de amikésikaznemis ugyebár.
egy dolog viszont érthetetlen: a thaiföldi kritikus feltételezett sóhaja.
"elvileg" sok sok lóvét költöttünk országimázsra, és "elvileg" a thaiföldiek is láthatják, ahogy népviseletben csujjogatnak a menyecskék, óriásbajszos szittyabetyár karikál ostorával, szürkemarha zabálja a hortobágy szikkadt füvét eme csodás országban.
miért kellene a mundruczónak még erre is ügyelnie???

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2008.09.05. 08:57:41

Vilos, kicsit mélyebben is belemehettél volna... ilyen nagy fanyalgás mellett jól mutatott volna egy hasonlóan intenzív érvelés, szerintem. De no offense, csak mondom.

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2008.09.05. 09:08:49

Lehet- de már megint az én pénzemet (is)szórták ki az ablakon úgy, hogy nem érdekelt senkit, miért is tették.

alvwen wintwex · http://www.myspace.com/alvwenwintwex 2008.09.05. 09:23:36

a felháborodás részben érthető.
de ha nem erre, akkor mire kellett volna költeni a lóvét?
adott a mundruczó-török-hajdu féle brigád, akik megpróbálnak kevésbé konvencionális mozikat készíteni, meg a másik oldal, az esóesszerelmes krú, akik ontják magukból a remake-eket meg az egyszersemnézős-butítós filmeket.
te kinek adnád a pénzt?

superben 2008.09.05. 09:31:12

Én ma személy szerint az összes pénzt a Pálfi Györgynek adnám. Szerintem kb. az egyetlen mai magyar rendező aki fogyasztható minőségi filmet képes készíteni.

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2008.09.05. 09:39:39

Mélyen igaz- szerintem a művészfilmeseknek némi kreatív kontroll kéne, a vígjátékosoknak meg némi szaktudás

cinnamon · http://1rem1.com 2008.09.05. 10:07:05

:))) pont így képzeltem ezt a filmet. köszi, h leírtad, így már nem kell megnéznem. esetleg a dunáról majd felveszem.

Lala 2008.09.05. 10:08:35

Mennyire örülne 200 amatőr filmes brigád, ha kapnának 1-1 milliós támogatást és nem egy film kapna 200 millát. Lehet, hogy ezekből születhetne akár 50 nézhető, vagy nagyon jó Magyar film is.
Ha van kedvetek nézzétek meg ezt:
www.youtube.com/watch?v=lfRjJVxy1V8
és a folytatása:
www.youtube.com/watch?v=kQDTuAKj4o0

Beyonder 2008.09.05. 10:09:05

A filmet szerintem félreértetted, a Delta csak annyira akar a káeurópai vagy a magyar viszonyokról szólni amennyire mondjuk a Bin-jip a koreairól. Az meg, hogy egy külföldi kritikus mit szól hozzá, az nem szabadna, hogy érdekeljen egy szerzői filmes rendezőt. Abban viszont igazad van, hogy sokba került. Remélem Mundruczó nem fogja követni Tarr példáját, aki ész nélkül szórta a pénzt a Londoni férfiba, amikor fillérekből meg lehetett volna azt is csinálni. És művészi értelemben sem ártana leszakadnia róla.

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2008.09.05. 10:19:22

A tévedés kockázata a kritikában benne van- akkor viszont miről is szól? A rendező át akarta ismételni vizesen a Szép napok-at?

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.09.05. 10:21:59

tyű, ez fasza volt, gratulálok. én sem láttam még a filmet, de már látatlanban is ez fogalmazódott meg bennem, főleg amikor mundruczó folyamatosan a vérfertőzésről hablatyol az interjúkban.

lehet, hogy egyedül vagyok vele, de én hajdú szabolcsnak is adnék egy valag pénzt, feltéve hogy olyanokat forgat majd mint a tamara. annál jobb magyar film kevés volt az utóbbi 10 évben.

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.09.05. 10:40:51

A Bin Jip valóban királyság, nekem azóta van olthatatlan vágyam golfozni. Nem vágom egyébiránt a koreai filmet - se - , de KKD (most nem a Bin Jipre gondolok) mellett mondjuk PCW is sunyi bélhangok kíséretében szokja barnára maszatolni a zországimázst. (Mondjuk ott vannak _figurák_, meg, hogyismondjammagának: Dráma - így, nagy kezdőbetűvel.)

OFF vége.

Lehet, hogy karakterépítésben szar a múvi (eze, a izé, na, a Delta!), meg a mi pénzünkből ne köldökmustrálásra késztessenek má!, de... ööö, najó. Megértelek, még akkor is, ha kicsit elvetemültnek tartom az elvárásaid a Delta szándékait, céljait, valamint első és többedleges kommunikációját illetően.

alvwen wintwex · http://www.myspace.com/alvwenwintwex 2008.09.05. 10:58:26

sokkal több pénz kellene a magyar filmre.
külső szemlélőként úgy tűnik a dolog, mintha minden évben egy kalapból kihúznák azt a rendezőt, aki akkor kap 850 csilliót, hogy csináljon egy fesztiválfilmet.
ha megígéri az MMK, hogy ezentúl minden épkézláb rendező kap lótyit, esküszöm, 10000-el többet adózok majd havonta!

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2008.09.05. 10:58:51

Abból az alapvetésből indulok ki magyar film esetén, hogy ha az adómból költenek pénzt- a belőle készült termék ne csak az alkotóknak és a szűk családjuknak, barátaiknak tetszen.

Nem akarok mást, csak hasonlót, ami a német filmmel történt kb. nyolc éve. A művészfilmek nézhetőek és élvezetesek, van sztorijuk, vannak karaktereik. És ott van a vígjáték/Uwe Boll részleg, amibe az állam nem száll be.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.09.05. 11:08:58

Index: Miben más a magyar filmesek helyzete szerinted, mint a tiéd?

Antall Nimród: Nagyon szerencsés helyzetben vannak. Nem kell marketingosztály, stúdió, tesztvetítés. Ők diktálhatják a trendeket. Jó dolog fiatal magyar filmkésztőnek lenni. Nem kell panaszkodni.

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.09.05. 11:10:30

Alvwen: ez az összeg tárgyalási alapnak is vicc... 12 rugóig szerintem símán kiröhögnek!

Vilos: mondom, megértelek, komolyabban nem is akartam faszkodni. (Pláne így, hogy a filmből 3/24-ed másodpercet láttam, azt is a cikknek köszönhetően, és bár szignifikáns tapasztalásaim vannak Lajkó munkásságára vonatkozóan, a mű auditoros aspektusából még annyi se sincs a birtokomba.)

alvwen wintwex · http://www.myspace.com/alvwenwintwex 2008.09.05. 11:30:21

najó, lássátok, mennyire szívemen viselem a magya film sorsát, legyen 15000.

ricardo montelban 2008.09.05. 12:32:10

Bertók Lajos megfulladt. Akire te gondolsz, az vagy Ternyák Zoltán, vagy Selmeczi Roland, vagy nem tudom.

b0risz · http://zahar.blog.hu 2008.09.05. 12:36:00

"Fura, nehéz körülmények közt élő emberekként, akik folyton isznak- pláne lakodalmas zenére, egy olyan helyen, ahol minden engedélyköteles, még azt is ellopják, ami le van betonozva. "

ez száz százalékig így van, nem értem ezen miiért akadsz fenn.

"200 amatőr filmes brigád, ha kapnának 1-1 milliós támogatást és nem egy film kapna 200 millát. Lehet, hogy ezekből születhetne akár 50 nézhető, vagy nagyon jó Magyar film is."

teljesen igazad van Lala, kár, hogy az adóbevallásban nem jelezhetünk ilyen preferenciákat :) - a "magyar film" egyébként kis 'm' :)

larvatus 2008.09.05. 12:38:12

a film nem jó, és ezen sajnos meglehetősen demagóg írásod sem segít...

wendriner úr 2008.09.05. 13:01:40

Bertokot tenyleg javitani kellene, ez igy nagyon gaz...

cinnamon · http://1rem1.com 2008.09.05. 13:39:16

vajh mér jutott most eszembe gus van sant tarr-ra hivatkozása... engem megihletett a gulden főszakácsa, csinálok is egy parizeres szendvicset gyorsan.

cinnamon · http://1rem1.com 2008.09.05. 13:40:03

gundel, na:DDD

Silberman 2008.09.05. 13:46:52

Nem láttam még a filmet, bár Mundruczót kedvelem a Nincsen nekem vágyam semmi és az Afta miatt (a Szép napok szvsz iszonyatosan negatív, cél nélkül) - sajnos jogos lehet a kritika, azt érdemes még végiggondolni, hogy ebből akár egy nagyon jó film is lehetett volna, az eredeti (Bertók Lajos) változat szerint félig sci-fi lett volna úgy tudom, közeljövő, börtön, az évszak pedig tél, és persze ugyanez a környezet. Ha valaki erről a storyline-ról tud valamit, ne habozzon megosztani.

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2008.09.05. 16:51:41

Jogos- javítva. Összekevertem - elnézést érte. RIP!

asztrov 2008.09.05. 18:13:06

Ternyák agyvérzésben hunyt el. Bertók megfulladt, Selmeczi volt az autóbalesetes. Ni.

asztrov 2008.09.05. 18:18:21

Pálfinak nem kéne túl sok pénzt adni, mert idióta, és tűzhányóként strasszokat ejakuláló óriási farkakra költené az egészet. Jöjjenek az újak, hátha...

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.09.05. 19:39:39

Engem úgy ánblokk az egész magyar filmgyártás tökéletesen hidegen hagy. 70-es, 80-as magyar filmeket rendszeresen előveszek, de a mai magyar filmkészítés egy nagy egybefüggő csődtömeg. Értékelhetetlen, minősíthetetlen és tökéletesen jellegtelen.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.09.05. 19:45:30

Nem kellene semmilyen filmre pénzt adni. Kalapozzák össze szépen.

Ha valaki önmegvalósítani akar, akkor keressen hozzá szponzorokat, ne a más zsebében kotorásszon.

Vékony Gábor 2008.09.06. 11:10:45

Szomorú, hogy már a geeken is lehet kritikának álcázott hangulatkeltést írni filmekről. A Delta tényleg nem remekmű, de az írásban csak a forgatás körülményeiről, a fesztivál-és egyéb díjakról, a pénzpazarlásról esik szó, meg a lassan szitokszóvá alakuló Tarr Béla-stílusról, amit lassan annyit emlegetnek a magukat naprakésznek gondolók, mint pár éve a tarantinós jelzőt.
Kommentező társaim többsége pedig lelkesülten egyetért és bólogat, mint egy pártrendezvényen pedig a filmet nem látta. És ezek után aligha nézi meg.

sejk 2008.09.06. 13:14:00

Bertók korrekt info, tényleg a forgatás közben fulladt a vízbe, béke poraira. Vele akarta anno Nimród a Kontrollt is leforgatni, ha jól tudom. A Kontrollhoz forgatott egy ízelítőt és abban még Bertók szerepelt.

Ami a büdzsét illeti, 1.5 millió euró lófasz. Goda Kriszta most 550 millából forgat közönségfilmet. Úgyhogy ezt hagyjuk.

És tényleg Pálfinak és a Nimródnak kéne pénzt adni. Török is kaphatna, de ő egyre unalmasabb...

A többiek - no comment

sejk 2008.09.06. 14:02:42

bocs, mármint a forgatás idején

alvwen wintwex · http://www.myspace.com/alvwenwintwex 2008.09.07. 18:24:04

mindenki a lieblingnek adna lóvét. pont ezért szar az egész.

rettentó 2008.09.08. 07:53:09

Tarr Béla engem is kiakaszt, de azért a Családi tűzfészek az egyik kedvencem. Az is depresszív, de nem unalmas.

TheBerzerker 2008.09.08. 10:31:40

A családi tűzfészek tényleg jó, bár ritkán kerültem olyan lehangolt hangulatba film után, mint amikor először láttam.

cinnamon · http://1rem1.com 2008.09.08. 11:24:06

már elnézést, de tarr nagyonnagyon jó, amióta kinőtte a paneléletképeket (ellenben soksok ún. követőjével).

cinnamon · http://1rem1.com 2008.09.08. 11:24:41

izé...ellentétben... bocsánat...

travis 2008.09.08. 11:29:32

Tarr...., hát nem tudom. Én a Londoni férfi-n nyolc perc után fel akartam állni, és beleüvölteni egy hatalmasat a moziterem sötétjébe.

TheBerzerker 2008.09.08. 12:22:19

Pont azóta nézhetetlen amióta kinőtte a paneléletképet.

rio.pete 2008.09.08. 16:37:53

Hát, nekem ha magyar film, akkor Dealer. Pár éve volt szerencsém a filmszemle diákzsűrijében tevékenykedni, kb 20 filmet néztem meg két-három nap alatt. Kettő volt élvezhető, a többi masszív kalapszar. Én se értem, hogy miért az adófizetők pénzéből kell új formanyelveket kikísérletezgetni meg művészieskedni (lásd József és testvérei c. trágya)

asztrov 2008.09.08. 17:10:22

Bocs, nem akarom passzírozni ezt a "kimibenhaltmeg" fókuszosodó dolgot, csak a tisztesség kedvéért: Bertók megfulladt, de nem forgatáson (Hiszen csak lett volna ott valaki, aki kimenti, ugye?), hanem egy Margittay Ági által rendezett bulin. Beúszott a Dunába, nyilván nem teljesen színjózanul, és elsüllyedt. Állítólag nem vették észre. Ettől függetlenül még egy kivételesen érzékeny és tehetséges színész volt, kár érte.

travis 2008.09.08. 20:46:51

"Én nagyon nézőcentrikus vagyok."
Ezt most mondta a Mundruczó az ATV-n.
:)))

kadarm 2008.09.09. 16:03:21

és a Goda Kriszta mennyi állami pénzt kapott a filmjébe? és hány nézője volt az előző filmjeinek? mennyit hoztak? ha már.

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2008.09.09. 18:19:32

Ha már megszólíttattam: sem én, sem a Geekz stábja hangulatkeltéssel nem foglalkozik- illetve ha mégis, akkor azok fontos hangulatok és keltésük is az.

A Tarr Béla- stílussal nem lenne önmagában baj- ha nem a teljes magyar filmkészítés ezt az utat követné. Külhonban újdonságnak hat, itt régiségnek.

A többiekkel meg egyetértek. Uff!

cinnamon · http://1rem1.com 2008.09.12. 09:18:58

dealer - lécci, vki magyarázza már el, az mitől jó. mert sztem egy ótvar fos.
a másik kérdésem: milyen művészi eszköz a mesterkélt színészbeszéltetés, rossz hangsúlyozás, vmint beszédhiba?
tarr: werckmeister harmóniák. nézni, olvasni! a londoni valóban nem a legjobb, de azért nagyon is nézhető.

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.09.15. 14:21:07

"A Deltának szeptember 11-14. között, bemutatása első hétvégéjén 1716 nézője volt Budapesten, 13%-os kihasználtság mellett (azaz egy száz fős teremben átlag 13-an ültek). Ez a 12. helyre volt elegendő."

Beyonder 2008.09.15. 18:12:23

cinnamon: épp a Londoni férfiben van rossz hangsúlyozás, lásd pl. a felügyelőt.

Balabán 2008.09.15. 23:20:03

A cannes-i sikerből nem csak az jön le persze, hogy milyen rémes Kelet-Európa (tán az is, hogy rémes maga a létezés) - hanem főleg, hogy létezik a magyar művészfilm. És tán ez nem árt Magyaroroszágnak. Maga a gondolat is fura, hogy játékfilm "árthat", rossz ényt vet az orszáégra vagy mi... (akkor árt, ha kinevetik a dilettanciát). Baj, hogy sok fesztiválon nyer és feltűnik?

winnie 2008.09.16. 23:25:40

"dealer - lécci, vki magyarázza már el, az mitől jó. mert sztem egy ótvar fos. "

ez nmem úgy megy, hogy elmagyarázzák és aztán a homlokodra csapsz. de ha ezt akarod: google.

Koós István 2016.08.12. 12:40:04

Jó cikk! Tegnap megnéztem a filmet, nagyon gyengének találtam, örülök, hogy mások is így látják.
süti beállítások módosítása