Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: THE MOTHER OF TEARS (La terza madre, olasz, 2007) ****

2008.03.08. 13:35 Wostry Ferenc

A franc se gondolta volna, hogy a trilógia befejező epizódját a halott Fulci fogja rendezni. És mégis.

Erre a filmre várt, kimondva-kimondatlanul, az európai-horror rajongók tömege majd három évtizede. Ha az első kettőhöz igazított elvárásokkal ülünk be rá, vagy óriásit csalódunk, vagy minimum el kell ismernünk, hogy a Terza Madre bizony másmilyen film, mint elődei.

Argento öregszik, méghozzá a világ szeme láttára. A tehetsége, látványosan. Az utolsó igazán jónak nevezhető filmje az Opera (1988) volt, minden szokásos illogikus kifacsarodásával egyetemben. Azóta elviselhetetlenebbnél elviselhetetlenebb (Fantasma della Opera, Il cartaio), vagy szerencsés esetben csak ciki (Non ho sonno) filmeket csinált, úgyhogy húsz évnyi szivola után felkészülten vártam, mekkora erővel rúgja ki öröksége tartópillérét: a Három anya-trilógia befejező része mennyire lesz okádni való.

Na most vannak sokan, akik nem látnak javulást, akik szerint a Terza madre gyönyörűen beleillik Argento újkori filmes abortuszainak sorába. Ahogy fentebb írtam: tényleg nem lehet a Suspiria-hoz, de még csak az Inferno-hoz sem hasonlítani. A Suspiria egy remekmű. Az Inferno viszont eleve, több szempontból rokkant, és ez a nagyon másmilyen Terza Madre éppen azokból a bizonyos szempontokból übereli. Az egyszerűségében rejlő koherenciája ez a fór.

A Terza Madre-ban már nincs architekturális fétis (jellemző módon a Harmadik Anya háza sem játszik különösebb szerepet, nincsenek jungeánus áthallások). Argento már nem kísérletezik a tér és a történet összeférhetőségével, a látvány már nem elsődleges. Az excessz kerül abszolút előtérbe, és a vizuális leképezés nem több, mint eszköz. Ez az anti-intellektualizmus, ami ebből a filmből árad, az, ami zavarba hoz egyeseket: Argento ennyire lejjebb adta volna? Ahogy mondtam: Fulci.

Mert a Terza Madre egy halott műfaj megidézése: a hetvenes évek végének, a nyolcvanas évek elejének agyatlan, véres, beles, gennyes, tépős, zúzós, csonkolós, zabálós, fröcsögős, tocsogós, recsegős, zúzós európai horrorjához való visszatérés, ahol a művészi igény teljes egészében hiányzik, és csak az orgazmikus halál játszik, szépen, bután, tisztán.

Body in pieces. Good times.

29 komment

Címkék: horror filmkritika 4csillagos eurocult

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr66371135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Matyi 2008.03.08. 14:20:04

tökéletesen egyetértek a cikkel, és pont ezért tetszett nekem a film is
Antropohpagus esetleg valamikor? hehe, tűkön ülve várom

blabal 2008.03.08. 15:12:36

Négy csillagot adni erre a múvira hihetetlenül szentimentális aránytévesztés. Különben talán hallottátok, hogy még a munkálatok előtt kilépett a projektből egy kulcsfinanszőr, és vitte magával az eredetileg tervezett költségvetés oroszlánrészét. Nem túlzás azt mondani, hogy ezúttal csak egy csonk jut a nézőnek, az is rég avas, csontigcsócsált már.

Egyébként Feri nem igaz az, - de Argento maniac-ként megértem, hogy elnéző vagy - hogy olyan marhára stabil

good old violence

folyna a filmben. A lófaszt folyik. Argento a film legelején megajánl egy régi vágású, korrekt prop-scare-t, na, hát kb. az a film "legdisturbingebb" momentuma, and you know it.

Fene sem folyik itt, csak Argentó lányának minősíthetetlen antijátéka és nyúzott orca-emléki' marad reám a filmből. Eddig nálam Fulci > Argento, most a kacsacsőr izmosodott, a radír hátrébb lépett.

Egyébként Don't Torture a Duckling! :]

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.03.08. 15:54:18

Fulci > Argento? Wow. Szeretem én Fulcit, de ez azé' durva.

Egy pillanatig nem állítom, hogy a Terza madre nem egy trashfilm. De egy a maga bugyuta tombolásában nagyon is szórakoztató trashfilm.

Asia Argento egy antitalentum, ebben egyezem. De pl. vannak nagyon jó pillanatai a filmnek, mikor pl. Asia elmegy Philippe Leroyhoz és azt az igazmondó szerkezetet bevetik rajta.

Meg a majom. Meg a leszbikus gyilkosság szadizmusa. Meg minden perc Udo Kierrel. Meg még egy csomó másik.

Hülye film. De hazudnék, ha azt állítanám, hogy nem móka.

malocz 2008.03.08. 18:17:07

Feszengtem amíg nétem, nem hittem el, hogy lehet ilyen hihetetlenül béna és ciki az egész. Úgy, hogy sehol semmi kikacsintás, vagy feloldó humor. Ez a film kutyaszar a tányéron.

Dr. Benway 2008.03.08. 19:57:06

Az a baj,hogy az utóbbi 15 év horrorfilmjeihez viszonyítva Argento igenis remek filmmel jött elő.
De a Suspiriához vagy az infernohoz hasonlítani teljesen felesleges.
Argento az Opera után önként távozott trónjáról..
és most úgy ül vissza ,hogy a trónt addig senki nem
birtokolta helyette.
Argento életműben :2 csillag
21. században: 5 csillag

parallel universe 2008.03.08. 20:27:33

Amen to that.

virtualdog 2008.03.08. 22:53:44

Udo Kier szereplése és jelenetei, a zseniálisan beteg forgatható tüskéjű szemkiszúró és még sok más momentum alatt éreztem úgy, hogy ez bizony kőkemény nosztalgia. És én kurvára élveztem, azzal együtt inkább csak három csillag körül adnék rá. Előnye, hogy váratlan, nem erre számítottunk. Az Inferno, hiába szép (és bizony rettenetesen szép!), túlságosan öncélú: Suspiria 1.5. Akkor már inkább ezt a vicces Argento+eurotrash mixet preferálom. (Bár a víz alatti, hullákkal teli szoba az előző boszorkányos film elejéről úgy, ahogy van, mesteri.)

Az meg tök érdekes, hogy mennyire jelentéktelen mellékszerepek jutottak csak a férfiaknak a filmben. A giallo-k fekete kesztyűs, sorozatgyilkos férfija után itt már nemcsak a főhős(ök), de az ellenség is hundert percent NŐ.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.03.09. 05:36:20

És ezt számon kérnéd Argentón? Én sem szeretem a férfitársaságot... :)

Dr. Stein · http://kommersz.hu/ 2008.03.09. 05:54:06

Rendben, ti jól elbeszélgettek, miközben háttérben videórol mennek a filmek, de ha a nyilvánosságnak szánod a blogodat, akkor megkérdezhetnénk, hogy miről szól a film és más apróbb információt?
Csak hogy teljen a hasáb :(
Vagy belépés csak tagoknak?

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.03.09. 06:21:27

"Videó"??? That's soooooo 20th century... ;)

Az az igazság, hogy szinte szégyenleném elmesélni - aki horrorista, az tudja jól, aki meg nem, annak hol kezdjem? Hariminc-negyven évvel ezelőttről, a hősi időktől, Bavától, a giallóktól, a műfaji kezdetektől?

"I do not know what price I shall have to pay for breaking what we alchemists call Silentium, the life experiences of our colleagues should warn us not to upset laymen by imposing our knowledge upon them. "

'Szal inkább hagyom... :)

virtualdog 2008.03.09. 09:42:52

A Suspiria, az Inferno és a La Terza Madre egy tematikailag lazán trilógiába rendeződő filmhármas. Mindegyik arról szól, hogy egy boszorkányszekta (-kör?) ténykedését néhány mit sem sejtő ember kideríti, aztán ezek szép sorban, változatos halálnemekkel elhunynak (boszorkánymágia, ugye). A La Terza Madréban ez, a fokozás elvének megfelelően, már az egész városra (Róma) kiterjedő káoszként jelentkezik, és persze senki sem sejti, hogy boszorkányok vannak a háttérben, kivéve a főszereplő, egy fiatal, ijedt nő, aki régészként dolgozik, amikor néhány furcsa szobor megérkezése után rettenetes események kezdenek történni körülötte: menekülne, de nincs hová, segítséget kér mindenkitől, de akik kapcsolatba kerülnek vele, sorra elhullanak.

A Suspiria minden szempontból alap, nem túlzok, ha azt mondom, hatalmas kult legenda, aki véletlenül nem látta volna (legalább ötször), az sürgősen szerezze be valahonnan és pótolja! :) Az Inferno ennek minden stílusjegyét átvette, valamivel kevésbé eredeti, de mindenképpen érdemes megnézni, ha bejött az előző. Mindkettőről van cikk. Pótoljatok, akár videóról, akár internetről. :D

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.03.09. 11:07:04

hagyjátokmárapicsábaaszuszpiriaajnározását! :-)

Matyi 2008.03.09. 11:46:35

nekem akkor is tetszett a film, végre egy kis bél meg fröcsögés, meg mittomén
ráadásul a masters of horror szériában argento művei a kedvenceim közé tartozik ( Jennifer....ááá... adj egy csókot )
nem a legjobb a MoT, de szerintem bőven nézhető
főleg egy geeknek !

blabal 2008.03.09. 12:11:53

A leckét hibátlanul felmondtad, Ramiz. Az Infernót nekem valóban pótolnom kell, reményteljes, hogy állítólag hasonlít arra a filmre, amit Ringsiderre való tekintettel most nem nevezek meg, kivált, hogy a film, amit nem nevezek meg, szerintem nem öregedett szépen. Valahol kommenteltem, hogy emlékeim szerint rokonítható a cseh ifjúsági filmekkel + horrorszósz, most megnéztem újra a napokban, és hát tényleg. Szigorúan az én személyes megélésemben, persze.

Biztosíthatlak titeket hogy zérus rosszindulat munkál bennem, mikor felteszem a kérdést: abszolút nulla százalék a matematikai esélye, hogy a film, - amit Ringsiderre való tekintettel nem nevezek meg :)- amúgy: finoman, szemérmeskén, kult-összekacsintósan óverrétid?

A film különben megvan, és eskü marha hálás lennék, ha Feri rámutatna azokra a képi beállításokra, melyek kapcsán Argentót ismételhetetlen mesternek észleli. No irony here. Mert amiről írsz a kritikában, az tökre jó és sokat ígérő - de ehhez képest a Tárgy maga nekem nem szállítja AZT A FOKÚ mágiát, melyet ínycsiklandóan accountolsz.

Én marhára figyeltem, de "csak" egy stabil mesét látok, horrortörténeti alapkő-odabaszást eleddig nem sikerült tetten értem benne. Tehát lehet, hogy én már végérvényesen lemaradtam valamiről, de mondjuk a Faun Labirintusát ezerszer erősebbnek ítélem képi világ szintjén mint - csak "sóhajtani" ; ] merem - AZT.

Egyébként még valami: Ramiz írja, hogy előnye a La Terza Madrének, hogy olyan, amilyenre nem számítottunk. Számomra új, hogy ez automatikus érdemekkel ruház fel egy cuccot. Ám továbrba is élek a gyanúperrel, hogyha a La Terza mondjuk duplaepizódként megy le az IGEN jónevű Masters of Horrors sorozatban, és csak később tudtunk volna meg, hogy Argento rendezte, hát szerintem lett volna laza, lelkes anyázás.

Bájtevés, miután riherésző tudóslányok (WTF?)összekacsintva, mókából-jáccásiból felnyitják a relikviát a La Terza Madre első öt percben, utána én egy ordas szar filmre számítottam, és nem is csalódtam. Az nem vitás, hogy a szemkivályós kütyü jó volt, de ebből akartam 90 percet, ehelyett 80 percig Argentó nyákos Gollam-lánya szaladgál, és 5 perc terror marad, mint produkció. Bah! Doh!

vittorio 2008.03.10. 11:14:01

Ha jó lett volna a film, azt mondanám, Ferikém ennyi? Kifejthetted volna bővebben is.
De lássuk be, nincs miről beszélni. Én, aki él-hal az európai, mindenekfelett pedig az olasz keményvonalas filmekért, azt kell mondjam ilyen szar filmet húsz éve nem láttam. Ami a cikkedben telitalál az az „agyatlan” kifejezés. Pedig imádom a jó kis primitív, agyatlan filmeket, de hogy Argento trilógiának befejező része ennyire nyomorék legyen.
Az, hogy MÁS, azzal szerintem nem lehet magyarázkodni. Az még egyáltalán nem lett volna baj. Nem tudom tudtál-e figyelni a dialógusokat, talán még Fulci is hangosan röhög kínjában a sírjában. Sírva mondja mindezt: egy rajongó.

clive 2008.03.10. 15:20:53

Spolieres kritika:

Én egyetértek a 4 csillaggal. MEgmondom miért. Kurvára élveztem.
Negatívumok:
Ez a film történetét tekintve jobban illeszkedik az utóbbi évek fantasyvonalához illetve Barker féle dark fantasy vonulathoz mint Argento képviselte horrovonalhoz. Filmek közül engem nagyon erősen emlékeztetett Polanski Kilencedik kapu című filmjéhez.Ha nem lennének a filmben a remekül kidolgozott és rajongók szívét dobogtató vérgőzös brutalis jelenetek nem is tudnám horrornak nevezni.
A szellemeket látó rész szeritnem valami gyönyörű egész addig míg nem jelenik meg a főszereplő anyja. Ez is olyan momentum amit kb egy Harry potter filmben lehet elképzelni nem egy Argento műben.
A filmből hiányolom azt a fajta vizuális látványorgiát amitől a Suspiria és az Inferno nézése közben érzek. Libabőrös leszek attól, a fény és színhasználattól.
A film túl gyors. Szerintem ha hosszabb lett volna talán jobban eltudnánk mélyülni benne nem kell ide-oda kapkodni a fejünket. Bár valószínűleg ez koncepció volt, hoyg legyen minél pergőbb.
Asia szerintem nagyon jó nő bár tényleg nemigazán tud színészkedni.

De jöjjenek a pozitívumok:
A zene olyan hatásos, annyira változatos és hangulatos hogy nagyon megdobja a filmet. Nem is tudom mikor hallottam ennyire erőteljes filmzenét. Gyönyörű.
Argentos erőszak kemény. Ez jó a mai horrorfehozatalt tekintve, hiszen a mai horrorok televannak vérrel, de nem kemények. Mother of tears erőszakos jelenetei ütnek.
Tele van a film eszméletlen dögös csajokkal. Majdnem mindegyik egy "demegbasznám" kategória:)
A film tökéletesen élvezhető és kikapcsolja az embert maximálisan.
Argento az egyik kedvenc rendezőm és én bármit szívesen veszek tőle mert még a leggyengébb filmjeinek színvonala is átlag fölötti. Ez a filmje pedig ha nem is tartozik az élmezőnyben, de a legrosszabbak között sincs. Erős közepes tőle, de a mai filmtermésben pedig nagyon jó!
A végére egy aranyos dolog: Ha valaki olaszul nézi, a film végén a katakonbákban pár boszorkány magyarul beszél:)

Szóval én midnenkinek ajánlom, és nagyon örülnék neki ha nálunk is kijönne DVD-n.

Ramiz 2008.03.10. 15:55:27

Ja igen, a magyar boszorkányoknak én is nagyon örültem! :D

blabal, ne provokálj, felesleges. :) Nem a leckét mondtam fel, hanem leírtam a sztorit dióhéjban, mert valaki hiányolta. Értem, hogy nem jött be a film, de szerintem az érveid elfogultabbak, mint azoké, akik nem dicsérik túl a filmet, de tudták élvezni. A régészlányokba például hülyeség belekötni, nyilvánvalóan nem "játszásiból" nyitják ki a dobozt.

Asia Argento nekem bejön :D , egyedül a japán lánykát rühelltem. A film felpörgetett narratívájára pedig elsősorban az jellemző, hogy erősen tömörít, rövidít (mint a képregények), gyakran pár képbe sűrítve azt, amiből egy mai élelmes (bár unalmas filmeket készítő) horror-rendező egy bő öt percnyi jelenetet tudna kovácsolni.

A Masters Of Horrors amúgy mitől IGEN jónevű? Attól, hogy van néhány sikerültebb epizódja?

A Faun felemlítése tök jó, mert nekem például az tűnik túlhype-oltnak. Persze nehezen tudnám egzakt módon körülírni, mitől volt unalmas és a kelleténél (az elvártnál) kevesebb számomra, de mivel te sem írtál semmi objektív konkrétumot az egymással szembe állított két filmről, így nem is próbálok meg én se. :)

blabal 2008.03.10. 18:14:11

A Faunt a Suspiriával hasonlítottam össze, nem a La Terzával. Tehát a Suspiriában nem érzem azokat a libabőrös cuccokat, amikről clive is ír, de szeretném.

Felpörgetett narratíva La Terzában? Hmm, kinyomásom szerint a film jó része egy súlypontos üresjárat, én a szellemvilágból előtűnő anyukát, és a gótikus gonosz néniket, a könytárban való kutatásokat is nagyon súlytalan elemeknek éreztem, ezekkel pedig jó sok idő telik. Most erre azt mondod, hogy képregényes narratíva. ??? Hát jobb lett volna, azt el lehet lapozni.

Ezektől függetlenül én is tudtam élvezni a La Terzát egyébként, szerintem sokkal jobban, mint akinek tetszett. A Faun naná hogy túlhájpolt - ettől szerintem még lehet jó valami, a túlhyepot tökre könnyű kiosztani egy mainstrem cuccra - de nem erről beszélünk. A kérdés az, hogy szebb e a Suspiriánál. Szerintem az.

A provokációnál van egy feleslegesebb: felülni neki. Tökre jó volt, hogy egy napig nem is tetted.

blabal 2008.03.10. 18:44:18

az IGEN jónevű Masters of Horrors kapcsán pedig Wostry Mestert kell idézzem.

IRONY, ffs! ; ]

clive 2008.03.10. 19:14:14

Én nemtudom hogy került ide a Suspiria és Faun párhuzam, mert a kettőben nemsok hasonlóságot érzek. Mindkettő egy mestermű a maga nemében nálam. Így nemcsoda a hype. Ezek megérdemlik.

clive 2008.03.10. 19:33:39

Mondjuk előző hozzászólásomhoz kapcsolódva annyi hasonlóság van hogy mindkettő az európai legendáriumból merít és mindkettőt egy igen tehetséges európai rendező készítette.

virtualdog 2008.03.10. 19:42:57

"A Faunt a Suspiriával hasonlítottam össze, nem a La Terzával."

Tudom, ezt értettem.

"az IGEN jónevű Masters of Horrors kapcsán pedig Wostry Mestert kell idézzem.
IRONY, ffs! ; ]"

Ezt viszont, úgy látszik, nem. :D

"A provokációnál van egy feleslegesebb: felülni neki. Tökre jó volt, hogy egy napig nem is tetted."

Pedig azt hittem, hogy sikerült tiszta fejjel, érzelmileg nem befolyásolva reagálni a kommentedre.... szörnyen igyekeztem, uram. :(

Chavez 2008.03.10. 20:24:03

A Faunt nem európai rendező készítette!

aranyhaj.blogspot.com 2008.03.10. 20:35:50


Nekem tetszik a film a bemutató alapján. Már a csatolt fénykép is rokonszenves. (A horrorfilmek esetében egyébként sem a művészi érték a leglényegesebb.)

aranyhaj.blogspot.com

blabal 2008.03.10. 21:43:58

Ramiz, nekem jó volt, jóóó volt! :) De arra is reagáljatok pls, melyik jeleneteket tartjátok legerősebbnek a Suspiban? Mivel a téma itt elég off-topic, postolok is egyet Suspihoz, ha van kedvetek, arra reakciókat, pls.

feribá 2008.03.19. 04:57:34

már előre csupa rosszat hallottam/olvastam a filmről, úgyhogy nagyjából a legrosszabbra számítottam, valamint megkértem húgomat hogy nézze meg velem, mivel neki halvány fogalma sem volt ilyesmikről, mint Dario Argento, Suspiria, Inferno, etc..; én meg szerettem volna ha van velem egy "szűz" néző is, aki leugat ha elkezdenék anyázni, vagy mondjuk a Suspiriához hasonlítgatni a filmet..
nos, a vége az lett hogy együtt anyáztunk..

viszont mielőtt bővebben kifejteném véleményemet, megkérdezném hogy spoilerezni lehet-é, mert anélkül azt hiszem nem menne zökkenőmentesen..

dióhéjban annyit, hogy az elején még imponált, hogy Argento nem rendeli alá a látványnak a történetet, viszont ez utóbbi annyira gyengécskére, üresjáratokban és logikai bukfencekben bővelkedőre sikeredett, hogy aztán már úgy gondoltam, hogy akkor legalább lett volna szép, vagy ha az sem, akkor legalább kellően, fantáziadúsan erőszakos.. végül ezek közül egyiket sem láttam megvalósulni..
ja, és akkor még Argento lányának fertelmes antijátékáról nem is szóltam, az már amúgy is bőven kitárgyalásra került fentebb..

mondom ezt úgy, hogy rajongva imádom Argento műveinek jelentős hányadát, és minden erőmmel azon voltam, hogy élvezzem a filmet, majd szinte a szívem szakadt meg, mikor ez nem sikerült maradéktalanul..

clive 2008.04.23. 19:53:48

Az év eddigi legjobb dvd-s híre:

Cinetel kihozza a Sleepless-t Argentotol:
cinetel.hu/varhato.html

Reméljük hogy majd több filmjét is bevállalják:)
Ezzel majd a hazánkban kapható Argento DVD filmek száma kettőre nől:)

Prüsti 2008.10.21. 16:22:40

Hát én többet vártam ettől a filmtől!!! Most akkor mi van? Argento vagy Fulci-t kell cinkelnem miatta? Nagy mítikus film, és nincs benne semmi igazi boszorkányos ölés, csak sima darálás, nevetséges, még mindig azt mndom, hogy az a film ami legjobban visszaadja a boszorkányos mítoszt, az a Warlock, abban télleg a mágiával ölnek, nem pedig a kiszedik egymás szemét, meg fojtogatják egymást.
süti beállítások módosítása