Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

A jogász

2013.11.13. 23:17 Rusznyák Csaba

counselor01.jpg„I’ve seen it all counsellor. It’s all shit. It’s all shit.”

Ez egy másik világ. A jogász ezt kénytelen előbb-utóbb elfogadni, és ha már úgyis mindenki ezt szajkózza neki a kezdetektől fogva, akkor minden jog és józan paraszti ész szerint akár „előbb” is lehetne belőle. De nem, „utóbb” lesz. Nem mintha számítana. Már ott elbaszta, hogy beszállt a drogüzletbe, holott épp azok intették óva ettől, akik hasznot húzhattak belőle. Ez az utolsó ténylegesen hasznos, baráti jó tanács, amit a jogász kap, pedig a film további részét hasonlókra szomjazva tölti. Persze, hiába. Ez egy másik világ, itt a hullákat vagy el se kaparják, hanem ott hagyják az út közepén fej nélkül, vagy oda-vissza furikázzák országok és földrészek közt egy hordóban – csak úgy, poénból, ha a sofőrnek hinni lehet. Itt senkit nem érdekel a logika vagy a magyarázkodás, nincs jóhiszeműség, semmit nem lehet jóvátenni. A jogász egy súlyos, éjsötét neo-noir lázálom.

A legendás Cormac McCarthy első forgatókönyvéből a szintén legendás, bár megkopott ázsiójú Ridley Scott forgatott filmet (biztosabb kézzel, mint évek óta bármikor), amit a külföldi kritikák jelentős része ízekre szedett, jobbára azzal, hogy lassú, nem elég izgalmas, a főhőse pedig végig teljesen passzív. Ezt még csak nem is fogom vitatni. Helyette azt mondom, hogy a film erényei egészen más területen vannak – de ott márpedig vannak, rohadtul. McCarthy, mint mindig, most is a sötétségről mesél, és arról, hogy az milyen észrevehetetlenül közel esik a hétköznapok valóságához. A jogász és üzlettársai mind gusztustalanul gazdag emberek, csicsás palotákban élnek, csúcsautókat vezetnek, szerelmüknek gyémántgyűrűt vesznek, és gepárdokat tartanak otthon.

Amikor beüt a krach, mert a kartellal kötött 20 milliós üzletük egy fatális véletlen miatt félrecsúszik, és mert a kartellnak megvannak a bevett módszereik az ilyen félrecsúszások kezelésére, mind másképp reagálnak a helyzetre. Westray (Brad Pitt otthonos területen, lazán, cowboykalapban) azonnal pakol, és menekül, Rainer (Javier Bardem, a kissé excentrikus klubtulajdonos) kivár, hátha faszomtudja, mi történik, a jogász (Michael Fassbender, az ügyvéd az én seggemből-süt-a-Nap attitűddel) pedig megpróbálja helyrehozni a dolgokat. Mert még nem tűnt fel neki, hogy – miként felvilágosítják – már nem abban a világban van, ahol a hibát elkövette, hanem egy másikban. Levágott fejek, szeméttelepre hányt hullák és snuff filmek között. Ilyen könnyű az átjárás – észre se veszed, és már túl vagy a határon. Ez a jogász tragédiája (már ha tragédiának vesszük, hogy megtalálta a bajt, amit keresett), és ezért passzív figura. Csak egyre izzadtabban nézi, ahogy dőlnek a dominók.

counselor02.jpgMcCarthy sztorija nyomasztó vészterhességgel, súlyos, kegyetlen sorsszerűséggel gördül előre, a végkimenetel felől nem is lehet kétség, a masszív halálosztásért felelős femme fatale (Cameron Diaz kissé halvány a többiekhez képest) szépen szövögeti a hálót a háttérben. A dialógusok mind halálról, szexről, végzetről, választásról, életről és hasonlókról szólnak – itt mindenki filozófus, a gyémántkereskedő, és annak a bárnak a tulaja is, amibe a jogász betér leinni magát, mikor már csak ez marad opciónak. Ez a másik aspektusa a filmnek, amit gyakran emelnek ki negatívumként, pedig a túlpörgetett bölcsességsorozatok valójában szépen ivódnak bele a sztori totális rémálom-hangulatába. A jogász az egyetlen, aki nemhogy nem filozófus, de szart sem tud szarról sem, és akárhová fordul, mindenhonnan az „élet értelme” megjegyzések vágják pofán tényleges segítség helyett.

Amikor kétségbeesetten felhívja a kartell egyik tagját (Rubén Blades), sor kerül köztük egy hosszú, haszontalan eszmefuttatásokkal tűzdelt beszélgetésre, ami éppúgy jelenthet mindent és bármit, mint semmit: a jelenet a maga röhejes abszurditásában tökéletes és briliáns. A jogász egy olyan noir, aminek onirikus természete kivételesen nem a végig egyenletesen egyszerű, mégis pompázatos képi világában, hanem bizarr dialógusaiban nyilvánul meg. Szóval: ez a film egy másik világ. Nem egy Nem vénnek való vidék, de azért csak tessék belépni, és felismerni a másságát, az egyediségét - a nagyszerűségét.

Vagy ha ennyi még nem elég, mondhatnám úgy is: Cameron Diaz megbaszik benne egy autót.

20 komment

Címkék: krimi dráma filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr905632295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Maya-- 2013.11.14. 00:23:47

meg Brad Pitt és a bolito..az jól sikerült? :)

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.11.14. 00:26:22

"Vagy ha ennyi még nem elég, mondhatnám úgy is: Cameron Diaz megbaszik benne egy autót."
Ez vonzerő ??

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.11.14. 00:29:24

Ízlésről nehéz vitatkozni. A film unalmas, kusza, közhelyes, gyakran összefüggések nélküli. Hogy ki honnan mit tud, honnan tud, még véletlenül sem derül ki.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.11.14. 00:30:50

"pedig a túlpörgetett bölcsességsorozatok valójában szépen ivódnak bele a sztori totális rémálom-hangulatába."
A közhelyes 'okosságokra' gondolsz a bölcs, filozófikus kábítószerkereskedőktől ?

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.11.14. 00:32:18

"Ridley Scott forgatott filmet (biztosabb kézzel, mint évek óta bármikor)"
Ez miből derül ki ?

Maya-- 2013.11.14. 01:15:49

na jó Cameron Diaz engem sem érdekel, de a Ferrari..

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.11.14. 01:18:36

@Rusznyák Csaba: Sajnos nem. De a hiba minden bizonnyal bennem van.

kukilopezromero 2013.11.14. 09:33:13

Cameron Diaz a világ legjobb nője, a hosszú combjaival és hatalmas mosolyával, engem igenis érdekel ha ő megb...ik valamit...

tegnap elmentem a Végjátékra, és megint elment a kedvem a mozizástól egy időre, de eme cikk hatására meg fogom tekinteni

olyasmi mint a Pain&Gain ? vagy mint a Vadállatok Oliver Stonetól? nekem mindkettő nagyon bejött, imádom ha elmebeteg felnőttek gyilkolják egymást a vásznon gonosz indokból

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.11.14. 18:05:45

Véleményem szerint az origó kritikája most telitalálat.

Maya-- 2013.11.14. 19:32:57

lehetséges. de a geekz egy másik világ..

lutánnia 2013.11.14. 20:26:31

@Kritizálom aA. Marhaságokat:
nemtom, az origón rendszerint mindent lehúznak, akkor is ha az nem érdemli meg.

de nekem szansos hogy torrent lesz ez a film, jól hangzik deeeeee Ridley Scott-ban meg a Prométeusz óta már nem merek bízni

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.11.14. 20:37:59

@lutánnia: A Phillips kapitányt nem húzták le, az Isteni műszakot nem húzták le. És valóban jó filmek voltak (szerintem) . Ez a film pedig gyenge volt. Pedig Cormac McCarthyt kedvelem. Jók a könyvei és a belőlük készült filmek (A Nem vénnek való vidék és Az út) szintén jók.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2013.11.17. 14:30:15

Csatlakozom a kisebbséghez: ez a film sokkal jobb, mint a híre! A Diaz játékára vonatkozó mondat kivételével abszolút egyetértek a fenti kritikával.

walter white 2013.11.20. 19:16:12

sajnos most a tobbseghez kell csatlakoznom:
csalodas volt, sokkal jobbat vartam, nalam nem lesz benne a 2013 top10-ben :/

kukilopezromero 2013.11.21. 09:52:33

hú nagyon durva, tegnap néztem, beteg gonosz, david lynch szerű ábrázolása a drogvilágnak

iszonyat kemény dumák vannak benne, egyáltalán nem közhelyek

spoiler

egy kereszteződésnél állsz, ahol beléptél egy másik világba, látod a lehetőségeket, de nem választhatsz

ez annyira brutális megfogalmazása a helyzetnek, irigylem azokat akik ezt nem értik, komolyan, irigylem azokat akik ezt a filmet nem értik

és utána ennyit mond még a csávó : fel kell hívnom másokat is, de lehet lefekszem kicsit aludni, húúúúúú

és a másik ügyvéd irodája hogy nézett ki? aki nem akar a középpontban lenni?????

mennyire beteg ez az egész

és bazdmeg nincs sztori, csak a gonoszság, az hogy ebben a világban mindenki egy erőszakos gonosz állat

hihetetlenül erős, gyomorforgató film, nem nőknek készült az biztos, nincs heppi end, nincsenek benne poénok, nincs esély, semmi

baszott kemény alkotás, komolyan rosszul lettem tőle, én csak ajánlani tudom azoknak, akik az amerikai psychóhoz kommenteltek, de ne várjatok tőle semmit, csak a valóságot

le a kalappal ridley scott előtt, nem egy jó film, nem is kiemelkedő , dee a világ amit ábrázol, ez a fajta gonoszság, szerintem visszaadta, ettől beszarsz , ha van egy kis agyad

undorító az egész na, és ott ez létezik

kukilopezromero 2013.11.21. 09:53:37

jah Cameron Diaz kocsis jelenetét vehette volna alulról a kamera :))))

endberg 2014.02.05. 14:39:55

hát, nem tudom a kritikusok mit vártak, de szerintem egy tipikus Ridley Scott filmet, ez meg nem az. Ez egy nagyon McCarthy film. Olyannyira, hogy időnként konkrétan a Véres délkörök járt a fejemben közben. A párbeszédek, a tárgyilagosan érzéketlen bemutatása az egész folyamatnak ami lezajlik (egyébként igen egyszerű történet: aki korpa közé keveredik, azt megeszik a disznók, egész családjával és barátaival együtt), a brutalitás, ami nincs túldramatizálva, a szereplők, akik nem urai a sorsuknak, mindenről ordít McCarthy elbeszélésmódja. Az, hogy mindez a luxus és a csillogás díszletei között játszódik, semmit se számít, a karakterek ugyanolyan nyomorultak, mint a Délkörök csavargói.
süti beállítások módosítása