Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

The Loved Ones

2010.11.24. 09:00 Rusznyák Csaba

Ritkán kavarják fel manapság a horror állóvizét, és többnyire azok a ritka alkalmak sem a vérbe és unalomba egyszerre fulladó modern alműfajnak, a torture pornnak köszönhetők. De az ausztrál Sean Byrne első egészestés vértúrája kivétel: a The Loved Ones úgy fürdeti gore-ban a nézőt, hogy törődik a történettel, a karakterekkel, és ráadásul még mondani is akar valamit. De ami még fontosabb, hogy a válogatott kegyetlenségeknél sokkal nyomasztóbb a késsel vágható atmoszféra. Képzeld el, hogy a Texasi láncfűrészes mészárlás gyomorforgató, idegtépő vacsorajelenete egy óráig tart. Amit itt kapsz, az majdnem olyan jó (majdnem, mert ugyanolyan jó nem lehet – ugyanolyan jó semmi nem lehet).

Brent fél évvel van túl autóbalesetén, amit ő ugyan szerencsésen túlélt, apja azonban nem. Azóta is bűntudat és fájdalom gyötri, és ezen még tüneményes barátnője, Holly sem tud segíteni. Amikor Lola, az iskola fekete báránya elhívja az évzáró bálba, és ő nemet mond, a lány apja segítségével elrabolja, és brutális kínzásoknak teszi ki. George A. Romero mondta, hogy ő nem érti a torture porn filmeket, mert hiányzik belőlük a metafora. Ez az, amire a The Loved Ones rácáfol, és ettől jár mérföldekkel az olyan öncélú bélzuhatagok előtt, mint a Mártírok, a Fűrész-folytatások, vagy, hogy ne csak Amerikát rángassuk mindig elő, a Frontiére(s). Noha Byrne filmje messze nem az első, ami a felnőtté válást egy horrorisztikus témával állítja párhuzamba (ld. még: Ginger Snaps, Near Dark), ez a párhuzam itt a legfájdalmasabb és leghúsbavágóbb (szó szerint).

Lola és Bőrpofáéval vetekedő, félelmetesen bizarr családja közvetve-közvetlenül felelős a kisváros tinédzsereinek minden kínjáért. Ők az elvesztett szülők miatti gyász, az eltűnt testvér okozta depresszió, a kínzó bűntudat, a szűnni nem akaró fájdalom, az élet kiüresedése és reménytelensége. Ők maguk a „teenage angst”. A főszereplő egyik barátjának és egy gót lánynak a sztoritól látszólag teljesen független, a mindenfajta romantikától fényévekre álló, keserűséggel teli randevúja is ezt a vonalat erősíti, és váratlanul egy új réteggel gazdagítja a filmet.

A tinédzserléttel járó állandó változások és bizonytalanságok fájdalmai, félelmei Brent nyomasztóan hosszú kínzásában csapódnak le. Sean Byrne megteszi nekünk azt a szívességet, hogy mielőtt belecsapna a lecsóba, közel hozza hozzánk a főszereplőt. Brent nem a hasonló témájú horrorok tipikus kirakatfigurája, aki mindenhová vigyorogva megy, az egész iskolában népszerű, csak a dugáson jár az esze, és valósággal könyörög azért, hogy felkoncolják, hanem egy hús-vér ember, akinek frusztrációjával, gyökerezzék bármiben, könnyű azonosulni. Lola pedig, ellentétben a horrorok jellegzetesen szótlan, maszkos gyilkosaival, akik nem tudnak nem coolak lenni, egy hátborzongatóan visszataszító, megszállott, pszichopata kis picsa (Carrie hozzá képest kispályás).

Kislányos modorából sugárzik a hamis, hazug ártatlanság, frappáns megjegyzései, élcelődései akár furán aranyosak is lehetnének, ha nem fúróval a kezében tenné őket, egy székében lassan elvérző fiúnak intézve. (Robin McLeavy szenzációsan jó a szerepben.) Ez mindenesetre egy pofátlanul gonosz és sötét humort kölcsönöz a filmnek, ami paradox módon nem oldja, hanem fokozza a vagdalkozásokból, fúrós-forróvizes házi lobotómiából, lábat a padlóhoz szögezésből, és egyéb hasonló kegyetlenségekből adódó nyomasztó hangulatot. Amikor Lola és apja kövekkel próbálják lekényszeríteni a kétségbeesésében fára mászott Brentet, akár egy kártevő rágcsálót, az az utóbbi évek egyik legambivalensebb jelenete. Byrne egyébként is szeret egyensúlyozni az abszurditás határán, és úgy tud beledobálni a filmbe „zombivá” aljasított áldozatokat, vérfertőzést és egyéb finomságokat, hogy végig koherens marad.

Humorának, metaforájának és a gore gondos adagolásának hála a The Loved Ones nem csak elkerüli a torture porn jellegzetes csapdáit, de egyben lehetségesnek mutatja, hogy most már az ausztrál horrorfilmesekben is több a fantázia, mint az amerikaiakban. Sean Byrne agya mindenképpen van elég beteg ahhoz, hogy ezentúl oda akarjunk figyelni rá.

35 komment

Címkék: horror filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr572469578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beyonder 2010.11.24. 11:24:54

Jó kis cím egy horrornak. :)

virtualdog 2010.11.24. 12:07:59

Nekem is elegem van már a torture porn-ból, ez viszont kap egy esélyt - ha a Texasihoz és a Carrie-hez lehet legalább hasonlítani, már megéri. :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.24. 12:14:06

addig nem olvbasom el a cikket amíg meg nem nézem a filmet - most vágtatok végig a 2010-es filmeken, és ez az egyik engem legjobban érdeklő

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.24. 16:11:19

@Áramvonalas Földműves: marha nehéz lenne elsorolni. egyik este nekiláttam és kigyűjtöttem az eleddig nem látott 2010-es filmeket. kb 40 írott dvd jött össze, de minden dvd-n van kb 6 film (avik). persze ezeken a dvd-ken nem mindegyik film 2010-es, de jócskán van belőlük.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.24. 16:13:03

ahogy haladok előre, lesznek belőlük természetesen kritikák a Geekzen, de pl ilyenekről hogy ÍGY NEVELD A SÁRKÁNYOD, ha lehet, nem írnék (nem azért mert rossz film, hiszen kurva jó, csak nem illik a profilba illetve nincs már hírértéke)

G-ergo 2010.11.24. 17:36:26

"George A. Romero mondta, hogy ő nem érti a torture porn filmeket, mert hiányzik belőlük a metafora. Ez az, amire a The Loved Ones rácáfol, és ettől jár mérföldekkel az olyan öncélú bélzuhatagok előtt, mint a Mártírok, a Fűrész-folytatások, vagy, hogy ne csak Amerikát rángassuk mindig elő, a Frontiére(s)."

Először is köszi, hogy felhívtad a figyelmet a filmre, mert érdekesnek tűnik.
De a fenti idézet azért nem tökéletes. A mártíroknak köze nincs amerikához pl. Másrészt pedig abban is ott a mondani való, csak esetleg nem mindenkinek fogós a téma...
Amúgy grat, jó a bejegyzés.

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2010.11.24. 17:42:29

@Wostry Ferenc: Belőlem meg nagyon ki kívánkozik az Így Neveld A Sárkányoddal kapcsolatban az, hogy aljas dolognak tartom kicsi gyermekeket már most az amerikai légierőhöz toborozni. Engem felbaszott a film, és ennek tetejébe még szórakoztató is volt.
Szerintem elég egyértelmű analógia a sárkány farokszárnyának kormányzása (pilótaüléssel); a távoli, igazándiból zsarnokságban sanyargatott sárkánykolónia, vagy a nem kevés implantátummal ellátott bölcs kiképző (bevett dolog lehet ez háborús propagandákban - Starship Troopers - igaz Verhoeven duplán kifordítja). Még egyértelműbb a kisfiú háborús sérülése amitől egycsapásra háborús veterán hatást kelt. A többfunkciós művégtag bátor és azonnali felvállalása pedig, a közösség elismerésével párosul.
A kivitelezés nekem is nagyon tetszett, de nem tudom jónak nevezni a filmet. Meglepőnek annál inkább.

Magócs Dávid · http://geekz.blog.hu 2010.11.24. 17:46:30

@G-ergo: A mondanivaló a Mártírokban rendben van, még nem is kell hozzá magadat nagyon kifacsarni, de az is biztos, hogy az egész műfaj úgy ahogy van öncélú és undorító - mondom úgy, hogy nem hányom el magam egy boncoláson - és nem értem, hogy miért annyira sikeresek ezek a filmek...ja de, az embereket EZ érdekli...

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.11.24. 17:51:32

@Wostry Ferenc: a Sárkány az év egyik legjobb filmje!!!én beszartam tőle!!!!

Rusznyák Csaba 2010.11.24. 17:57:15

@G-ergo: A Mártírok "mondanivalója" röhej. Gyorsan odacsapnak valamit a végére, hátha úgy tűnik, hogy van értelme a filmnek.

G-ergo 2010.11.24. 18:08:02

@Rusznyák Csaba: Nem csak úgy oda van az csapva. Onnantól, hogy az öregasszony megjelenik egy precízen megkomponált metaforává válik az egész. Értem, hogy nem szereted, de attól még van benne tartalom is. És legalább nem a tucat horrorok sablonjaiból merítkezik.

G-ergo 2010.11.24. 18:11:15

@Artemis: Igen ez érdekli az embereket. Személyszerint én is szeretem a műfajt, a stílust, persze, csak ha jó az adott darab, mert talán a legtöbb szemetet termelő ágazatról beszélünk. Ha jó a film nálam mindegy milyen stílus. Ugyan úgy van kedvencem ebből a fajtából, mint drámából, vagy épp vígjátékból. Inkább nézzenek az emberek ilyeneket, mint mondjuk egy valóvilág epizódot... Szerintem.

mesko 2010.11.24. 18:31:06

@Wostry Ferenc: ezt a filmet a tavaly láttam..ti 2010-es filmnek számítjátok?(nem zavar, csak kérdezem)
a Sárkányt meg az idén..akkor?, ami tényleg nagyon-nagyon jó..értem, miért nem lesz róla kritika:(

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.24. 18:36:53

@mesko: 2009 még belefér, mert a tavalyi non-mainstream filmek mostanra jutnak el a közönséghez.

De pl. mainstream 2009-es film nem fog beleszámítani. Példa: a Mr. Foxot is most láttam először, és szenzációs, de nem lesz benne a toplistában (amiatt nézem a 2010-es filmeket) mert csak saját magamat okolhatom hogy nem néztem meg tavaly. Loved Ones-ra ez nem áll meg.

mesko 2010.11.24. 19:01:02

@Wostry Ferenc: értettem, lessz egy toplista 2010-re, alig várom:), hányadika is van ma?..ja, húzz bele:))

Rusznyák Csaba 2010.11.24. 19:44:39

@G-ergo: Precízen megkomponáltnak nem mondanám. Olcsó ürügynek inkább. Az egész torture porn dolog amúgy a totális fantáziátlanság szüleménye. Ha egy író/rendező arra fordítja egy filmben a legnagyobb figyelmet, hogy milyen válogatott kegyetlenkedések legyenek benne, már régen rossz.
Különben is az egész a saját eszközeinek a méregfogát húzza ki. A sokadig belezés már se nem sokkoló, se nem hatásos, csak unalmas és repetitív. Persze ebben a műfajban is vannak kivételek (mint a The Loved Ones), de nem sok.

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2010.11.24. 20:57:28

Ritka jó horror szerintem is, bár a haver romantikus mellékszálának semmi értelme nem volt.

Rusznyák Csaba 2010.11.24. 21:39:09

@Dr.Jones: Romantikusnak max fogcsikorgatva mondanám, és dehogynem volt értelme.

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2010.11.24. 22:29:17

@Rusznyák Csaba: Hát Brentnek nem sokat segítettek vele :D

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2010.11.24. 22:31:23

@Dr.Jones: Amolyan két gore között szusszanjunk egy picit íze volt a dolognak + ki kellett tölteni a játékidőt valamivel.

Áramvonalas Földműves 2010.11.24. 22:55:21

@Nostro: tényleg minden második amcsi film propagandafilm? Lépten-nyomon ezt nyomatja csomó ember. Én annyira nem vagyok képben ilyen szempontból, de nekem kicsit erős ez a vonal, hogy na nézd meg ez is propaganda film. Engem mondjuk amiket írtál azok nem feltétlen győztek meg. Zack Snyderből se feltétlenül nézem ki, hogy ilyen szándékkal csinálta a 300-at, ezt is 1 ilyen összeesküvéselméletes ember magyarázta, hogy de az az!

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2010.11.24. 23:35:16

@Áramvonalas Földműves: Ha valami távol áll tőlem akkor az az összeesküvés elmélet és mindenben fenyegetést látni. Nem vagyok olyan keményvonalas mint amire utaltál :) Nem látok minden amcsi filmben propagandát. Még a GI-Jane-t se láttam ami állítólag nagyon az.
Egyszerűen csak néztem ezt az animációs filmet, teljesen nyitottan, és valahogy egy idő után olyan furcsán éreztem magam. Tényleg nem vagyok gyanakvó, meg antimilitarista, hogy mindenbe ezt lássam (még csak katona sem voltam) de a végén az a protézis csak biztosabbá tette addigi sejtésem vagy félelmem... szóval pörög az ember feje, és beugrottak azok a képek ahol Bush néhai elnök "kezet ráz" fémkezű katonákkal. Meg a demokrácia-exportjuk mint az "Így Neveldben", szóval... Nekem több dolog utal arra, hogy inkább igen, mint nem.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.25. 09:21:34

@Nostro: Mi van??? Az Így neveld a sárkányodat toborzófilm? :) Ne essünk túlzásokba.

Akkor a Nausicaa meg a japán légierő propagandája? :)

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2010.11.25. 10:33:50

@Wostry Ferenc: Attól mert nem hagyom figyelmen kívül egy adott történet esetleges társadalmi, történeti összefüggéseit, attól az még nem lesz túlzásba esés. Szerintem nem kell magyaráznom, hogy a film mint olyan, egy adott kulturális közeg terméke.
Nyilván viccből említetted a Nausicaa-t, és igen, nem hiszem, hogy a japán légierő propagandája volna, viszont könnyen látható, érthető a film környezetvédő, antikapitalista üzenete. Ezek mellett az ember pusztító természetét is adottnak veszi. A történet és jelképrendszer pedig kulturálisan régről megalapozott (ha jól tudom).
Az "Így Neveld..." azért ennél sokkal egyszerűbb, és igen szerintem fel van töltve közvetett tartalommal. Van egy alibi idő, alibi népcsoportja, plusz az időközönként feltűnő ellen (szerintem nem túlzás a terrorizmusra gondolni). Van egy helyét nem találó fiúcska, aki különböző eszközök segítségével irányít egy repülő lényt, majd közösen elviszik a békét külhonba.
Szerintem ez nem egy Kis Hableány.

chuck-d 2010.11.25. 17:51:46

@Nostro: miért, A kis hableány mekkora propagandafilm már! Mermaid mint Marine, azaz U. S. Marine Corps, ami a haditengerészet részeként mégis önálló parancsnoksággal rendelkezik, mintegy önállóságra vágyik, és szárazföldi bevetéseket hivatott végrehajtani, vágyik ki a vízből. és a hidegháború vége felé ki más lenne az ellenfele, mint Ursula, azaz medvécske, asszociálva a már nem annyira óriási orosz medvére, kinézetre meg egy ruszki atom-tengeralattjáróra hegesztett transzvesztita Brezsnyev, a KGB mindenhova elérő csápjaival. nem is folytatom, olcsó propaganda az egész. ;]

K.Leslee 2010.11.25. 20:36:52

Nem hiszek a csillagozásban, de azért az a négy csillag nem sok? Ez nekem egy nagyravágyó tinihorrornak tűnt tele klisékkel, ami azzal akar kitűnni, hogy sokkolja a nézőt, de semmi mást nem tud felmutatni. Szórakoztató volt, de már milliószor láttunk ilyet.

@chuck-d: Ez övön aluli volt :-)

Pacey · https://filmleltar.blog.hu/ 2010.11.26. 18:49:25

"...mérföldekkel az olyan öncélú bélzuhatagok előtt, mint a Mártírok, a Fűrész-folytatások, vagy, hogy ne csak Amerikát rángassuk mindig elő, a Frontiére(s)."

A Mártírok (és a Frontiére(s) francia.

TheBerzerker 2010.11.26. 22:46:25

Megnéztük ma ezt a sokak által agyon dicsért filmet. Igazából nem volt rossz, de annyira nem is szartam össze magamat tőle. Azt viszont elmondhatná valami, hogy ugyan mit is akart mondani a film, mert azonkívül, hogy az atmoszféra nem és a történet is rendben volt semmi több nem volt benne szerintem.

vilaghalo 2010.11.26. 23:04:52

nekem se jott be, felejtheto cucc.

K.Leslee 2010.11.29. 17:20:31

@TheBerzerker: En sem lattam benne a metaforat, de lehet, h velem van baj.

mesko 2010.11.29. 19:24:21

nekem sem tetszet, de nem volt annyira durva, pl. Mel Gibson-nak a The Passion of the Christ-ja sokkal durvább, szerintem...és még csak nem is horror.
ahogy a srácot leszögezik a késsel a padlóhóz, meg azok a vágasok rajta, meg a vérzést látva, ez szökött be úgy hirtelen, hogy bizony Gibson filmje brutálisabb volt...
én is gondolkodtam, vajon mit is tudnék kihámozni belöle, de nem sokat, csak ennyit, hogy nem volt olyan vad..mert a téma nem volt valami, színészeket láttunk jobbat..horrort(nem vagyok nagy szaki benne), azt is láttam jobbat:)
vontam egyet a válamon, s arra gondoltam: ha van akinek tetszik, egészségére!, nem vagyunk egyformák..
mondjuk azt élveztem, hogy a Sárkányról volt inkább szó:))))

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.12.01. 12:55:45

huhh, kemény volt!
@TheBerzerker:"Ők az elvesztett szülők miatti gyász, az eltűnt testvér okozta depresszió, a kínzó bűntudat, a szűnni nem akaró fájdalom, az élet kiüresedése és reménytelensége. Ők maguk a „teenage angst”. "
nagyon jó írás Csaba, egyetértek majd minden szavával!

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.12.30. 14:32:48

hát ez kétségtelenül jól van megrendezve, de azért ez is csak torture porn. úgy unom...
süti beállítások módosítása