Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: GYILKOS ÍGÉRETEK (Eastern Promises, angol-kanadai-amerikai, 2007) ****

2008.03.11. 18:23 Parraghramma.

A kritika apropóján felfrissítettem David Cronenberg harmadik évezredbeli filmjeit. Most épp az így fogant élmények álmosítóan kényelmes, langymeleg fürdőjében ücsörgök. Nyomasztó távolban mindentől, ami gondolatiságában kompromittálhatna, vagy perverzióival felforgathatná tudatlan nyugalmam. Mivel a kanadai direktor esetében a miért nem kérdés (A légy 1988-as bemutatásáig és attól számítva nem volt komoly kereskedelmi sikerű filmje) azon tűnődve, hogy munkássága vajon hogyan tudott ilyen készségesen feloldódni a fősodor kommercialista áramlataiban? Hogyan képes még a látványosan szemérmetlen, frivol jelenetek ellenére is attitűdjeiben ilyen illedelmes sztorik lassan egész sorával előhozakodni? És miközben az új keletű, enervált impressziók gyorsan illanó habjait kenegetem magamra, a felismerés lassan és alattomosan, a lefolyóból felaraszoló parazitaként közeledik altesti nyílásaimhoz.

Heuréka…  

Erőlködő álszerénységgel teszem közkinccsé a tényt: Cronenberg 1999-ben lerakta az író szerszámokat, és azóta mindig másra hagyja a filmkészítés eme roppant fontosságú munkafázisát. Ez a döntés már önmagában is öntörvényű életművétől elidegenült alkotásoknak ágyaz meg, a rajongók bosszankodó sajnálatát pedig tovább tetézi, hogy a szent feladat sorra noname rookie-kra hárul. A tárgyalt mű forgatókönyvét jegyző Stephen Knight a Gyönyörű mocsokságokkal ugyan fel tud mutatni valami számottevőt, ám ilyetén rutinja pont annyira elég, hogy a gengszter zsánerével jelzésértékű obszcenitással és leleménnyel elenyelgő Gyilkos ígéretek épp csak nyúlfarknyival lógjon ki a rendező késői, decens munkái közül.

(Az olvasói kontrák elébe menvén: nehogy azt merészelje hinni bárki ember fia is, hogy a profetikus Videodrome és a – Mátrix árnyékában is hasonló mérvű, korszakos üzenettel súlyosbított – eXistenZ közé mokányan ékelődő irodalmi feldolgozások – Holtsávtól Karambolig (1983-től 1996-ig) terjedő – vonulata nem igényelt ihletet és dolgos adaptációs-írói jelenlétet. Ne ám! J. G. Ballard genitális nyalánkságokat és egyéb test- és gépnedveket vadul habzsoló művéről (Crash) sem volt irodalomköri diákmunka leszűrni a feles explicitásokat (a film ismeretében a bátrabbak próbálják meg elképzelni, milyen lehetett a forrásmű…), aki pedig William S. Burroughs kakofonikus szóömlenyéből, a Meztelen ebédből olvasott akár egy sort is – a mondat túl jóindulatú kifejezés –, az sejtheti, milyen kínteli erőlködés lehetett ebből az izéből azt a bizonyos, megrendítő erejű, koherens két órát kiizzadni.)

A paranoid skizofrénia szemfényvesztő, de legalább annyira elcsépelt narratív lehetőségeivel házaló Pók, és az életműnek – a szintén import scripttel megvert Pillangó úrfi örökébe lépve – új mélypontot szolgáló, hasonlóképpen hatásvadász és méltatlan nyelvezetű Erőszakos múlt után a Maestro valamivel szerényebb filmmel rukkolt elő, mely egyben az imént leltárba vettek által megkezdett, új tematikai rendhez szinte szolgai módon idomul. 

Mostanában ugyanis Cronenberget már nem érdekli annyira a szellem és a test, a tudat és az ösztön közti hazárd, lealjasító átjárhatóság (az abjekció), a nemiség, vagy a virtualitás neuralgikus határhelyzeteinek infekt problematikája, figyelmét inkább az egyén közösségen belüli öndefiníciós próbálkozásainak szenteli. Nehéz szívvel írom le: mások tollából származó, egzotikus családi drámákat forgat. Külön szerencse, hogy a Gyilkos ígéretek esetében a (groteszk funkcionalitású) családmodellt a londoni orosz maffia szolgáltatja. A Vory V Zakone ködös Albionba települt részlege.

Keresztapa szerepében a koros Semyon (Armin Mueller-Stahl) tetszeleg, kinek kicsapongó, erőszakos fiát, Kirillt (Vincent Cassell) a família mindenes sofőrje, a mérhetően eszesebb, mindeközben valószerűtlen erkölcsi tartású Nyikolaj (Viggo Mortensen) pátyolgatja, vigyázza – szinte testvéri törődéssel. A bizarr megnyilvánulásai mögött mindvégig racionálisan érdekorientált érzelmi-hierarchiai háromszöget a közeli szülészeten dolgozó Anna (Naomi Watts) bolygatja meg, amikor egy jobblétre szülőágyon szenderült, orosz nemzetiségű kiskorú naplója alapján próbálja a csecsemő családját felkutatni.

Hogy „bolygatná”? Noha Nyikolaj és Anna képlékeny, ellentmondásos viszonya valóban nem hanyagolható mellékszál, a Gyilkos ígéretek kimért sodrását egy 12-egy-tucat leszámolás lomha ok-okozati lavinája adja. Anna karaktere inkább csak naiv morális ellenpólusként szolgál Nyikolaj és a triumvirátus pillanatnyi megítéléséhez – egy olyan darabban, mely tagadhatatlan maffiafilmes vonatkozásai mellett vérbeli neo-noir.

Cronenberg hangért és képért felelős, elhagyhatatlan kollégái (zeneszerző: Howard Shore, operatőr: Peter Suschitzky, díszlettervező: Denise Cronenberg) tónusában, hangulatában is a negyvenes évektől roppant népszerűségnek örvendő, komor stílust elevenítik meg. Sőt, meg merem kockáztatni, hogy a megjelenítés általuk kreált, tipikusan Cronenbergi minősége alapból fogékony ennek a korabeli, pesszimista formának a megidézésére. A kriminalisztikai közeg is adott, mi több, Tatjana (ő a Christinre keresztelt újszülött tragikus sorsú anyja) személyében még egy posztumusz femme fatale is a megfeleltető szándék segítségére siet.

Amitől azonban igazán noir rekonstrukciónak tekinthető a Gyilkos ígéretek, az a gangből empatikus hajlamaival gyanúsan kilógó Nyikolaj. Attribútumként bírja a noir (anti)hősének kétes motivációs alapzatát; magányos, megszállott, nihilista, látszólag irányvesztett testőr, akinek megadatik a kilépés, egy új, tisztább, boldogabb élet megkezdésének lehetősége. A Viggo Mortensen pazar alakításával megelevenedő figura (Aragorn a forgatás előtt állítólag hetekig fülelt Moszkva és Szentpétervár utcáin, hogy is kell kelet-szláv módra morzsolni az angolt) mégsem tud lemondani a notórius bűnökbe, korrupcióba pálló miliőről. Talán a Nyikolajt tetőtől talpig befedő, identifikációs erejű tetoválás sereglet (bár ez a Vory V Zakone-ra való életben is jellemző ikonográfia a Gyilkos ígéretekben inkább csak tárgyilagosan narratív feladatokat lát el), talán a megszerezhető hatalom, talán csak a valami tradicionálishoz, megszokotthoz tartozás közösség-illúziója nem engedi… vagy egyszerűen csak élvezi az erkölcsi kompromisszumok, a felelősség és a veszély folytonos megélését. Ki-ki döntse el maga. Ennyit a misztériumokról.

Mindegy, no, a film látványosan nem vágyik többre, minthogy hűvösen süveglóbáló műfaj- és stílustanulmányként biztosítson másfél órát az igényes, ugyanakkor konzervatív szórakozásra vágyóknak. A fapados emigráció és a szervezett bűnözés humánerőforrásainak megkerülhetetlen összefonódását Tatjana kérdőjeles létjogosultsággal felolvasott naplóbejegyzései ugyan melodramatikus hangulattal lihegik túl, a brutálisan esetlen akcentus és az erős rendezés azért legutóbbi letéteményeinél mindenképpen emlékezetesebbé teszik a Gyilkos ígéreteket. A szikár, ötletszerény történet Cronenbergesen kattant jelenete (Nyikolaj késes támadóival egyszál faszban mérkőzik meg) pedig talán felidéz valamit a szikét ragadó Mantle fivérek, vagy teszem azt a James Woods mindenre éhes gyomrának kitüntetett képsoraiban csintalankodó, briliáns őrületből.

Talán, de inkább alig.

26 komment

Címkék: dráma filmkritika 4csillagos gengszter

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr35370801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Joshua 2008.03.11. 19:08:07

Szerintem Cronenberg életművében a Pók jelentette a fordulópontot, amiben -legalábbis önmagához képest- következetlen (vagy épp nagyon is következetes?) módon nem engedélyezett egyetlen elvarratlan szálat sem sajnos csak nevében insectoid főhösünknek. A mitikus aranykorban alkotott műveiben ezzel ellentétben mindig akadtak olyan homálytócsák, amit az erre fogékony elme a saját képzeletével tölthetett fel - bár az ehhez szükséges véres-savas likvidet azért maga a Mester injektálta a agytekervényekbe a nem kevéssé agresszív vizuálon keresztül.
Tény, hogy jelenleg már alacsonyabbra céloz a mérgezett szögbelövővel, csak részlegesen zsigerel a mikroszkóp alatt, és látszólag hagyja, hogy kísérleteinek alanyai néha visszavonuljanak sebeiket nyalogatni...De számomra mégsem gond, hogy immár jobban érdekli a rejtett metamorfózis, mint a valós, hisz valahogy így volt ezzel a bölcs Ovidius is.

frankchi 2008.03.11. 20:20:27

nekem Cronenberg rendezései közül a History of Violence és az Eastern Promises az amivel nagyot tett le az asztalra. mind a kettő az ő szempontjából adaptáció...

és az Eastern Promises forgatókönyve... szerintem durván jó, nagyon betalál és egyáltalán nem kis teljesítmény. ami könnyűnek tűnik, annak pont az az erőssége, hogy elhiteti veled hogy az...

frankchi 2008.03.11. 20:23:02

ja és ha már itt tartunk, a fürdőben a késelés egyszál faszban is az író érdeme...

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.03.11. 20:32:30

Joshua!


"Szerintem Cronenberg életművében a Pók jelentette a fordulópontot"

Körülbelül egész pontosan eszt írtam én is.


"A mitikus aranykor", "homálytócsák", "agresszív vizuál"

Dead Ringers, Crash, mint címek mondanak vmit?


"De számomra mégsem gond, hogy _immár_ jobban érdekli a _rejtett metamorfózis_, mint a valós,"

Tisztellek, szeretlek, de ez par excellence ősbutaság. "Immár"... pfffff
Írod ezt a mondatot egy nyílkonstans rekonstrukciós hökkentgetés (Pók), egy, a végunalmasra koptatott disszociatív identitást és a disszociatív elkóborlást hivalkodóan összegyurmázó, vérlázítóan stilizált, 180as pálfordulásokban kilincsel előre faroló fosadék (Erőszakos múlt), és egy lélektanilag szintén kőstatikus Gyilkos ígéretek után...

Nem attól lesz "rejtett" egy metamorfózis, hogy racionalizált közegben játszódik a mű, és prűd módon elvet mindent, ami az alantasabbnak tartott, műfaji formanyelvek velejárója. ("mert az ciki")

Bizony mondom.

ILUM!

VVega · https://debugme.eu/ 2008.03.11. 22:26:54

Csak én nem értem, hogy miért változtatták erre a szarra a címet? Nem volt jó a Keleti ígéretek? Ja, hogy annak inkább volt köze a filmhez, sebaj. Hipervándor után semmin se kéne meglepődni mondjuk...

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.03.12. 09:22:17

én köztudottan nem vagyok akkor lélekbúvár mint I love Parra kolléga, és közel sem vagyok akkor Cronenberg-expert, mint mondjuk a Feri, de nekem ez a film nem teccett!
teccett viszont az Ex Isten Z meg az Erőszakos múlt...
de ennek lehet adok még egy esélyt!

Order · http://kritikustomeg.org/ 2008.03.12. 10:34:22

Feri! Írj te is egy elemzést!

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.03.12. 11:30:02

Joshua!


Amennyiben iménti válaszommal kimerítettem a (szerkesztői levélben szerintem vélelmezhető jogossággal nekem felrótt) "paraszt" attitűd behaviorisztikai kereteit, (pl az "ősbutaság" kifejezés használatával), akkor ezennel bocsánatot kérek:

Bocsánat.

Megszaladt velem a hintaló, bizonyára. Nem állt szándékomban senkit (főleg téged) megsérteni, de ha anyám élete függne rajta, akkor is vacilálnék az Erőszakos múlt laudálásán. (Egy hete megnéztem újra, és jó, hogy kettesben, mert így nem a saját arcomat kellett kaparnom.)

Mindenki hulllllanyugisan megcáfolhatja tévedésimet, önmegtartóztatás gyanánt mostantól sokkal szelídebb és empatikusabb leszek. Mindörökké. Ámen.

Ferenc kontráját és hatcsillagos kritikáját pedig csakcsupán azért nem várom tárt karokkal, mert van fogalmam a retorikai képességeiről. (Amik, szvsz, sokakat megtéveszthetnek :P)


Ringsider:

adjál neki mégegyet, de télleg. Az Eastern naon jó film, kompakt, brutálisan következetes alkotás. Nem hibájaként róttam fel (a kommentekben), hogy (SZERINTEM) nincs benne "metamorfózis", (SZERINTEM) ez a lényege a múvinak.

SPOILER

Nincs katarzis, nincs ráeszmélés, nincs fordulat, csak egy tántoríthatatlanul felvállat - és valamilyen szinten nagyon is élvezett - küldetés(tudat). (SZERINTEM) Nem azér nem lép ki Aragorn a maffiából, mert most már túl közel jár a céljához, a poszthoz, ami sokkal nagyobb döntéshozatali lehetőségekkel kecsegtet, hanem (SZERINTEM) mert ő mindig is oda tartozott. Ő, minden ambivalenciájával és álnokságával együtt csak ebben a közegben tud _lenni_.

Persze, öfkósz, a zárlatban ott van a lezser cinizmus, hogy keletről jobb élet reményében nyugatra rándulva a legjobb ami megeshet veled, hogy saját véredet permenensen eláruló, kollaboráns keresztapává avanzsálsz, és imigyen szolgáltatsz langy derengést egy felsőbb erkölcs nevében London külhoni maffiák által fenntatott, egzisztenciális hóthomályában. (Kevésbé kívánatos laternatívaként pedig narrálva pislákol fel egy ártatlan tinilány szétbaszott, szétkúrt, szétcseszett élete.)

SPOILER OFF


ILUM!

Én csak azt sajnálom, hogy míg anno rajongott-rettegett költő-próféta volt a bácsi (David, nem Nyikolaj), most kurrens napilapokba firkálja hol súlytalanul harsány, hol konszolidált észleleteit.

Agyman 2008.03.12. 13:24:42

"Mostanában ugyanis Cronenberget már nem érdekli annyira a szellem és a test, a tudat és az ösztön közti hazárd, lealjasító átjárhatóság (az abjekció), a nemiség, vagy a virtualitás neuralgikus határhelyzeteinek infekt problematikája, figyelmét inkább az egyén közösségen belüli öndefiníciós próbálkozásainak szenteli."

Hát ez gyönyörő, akár egy szonett.:))))

feribá 2008.03.12. 13:45:40

szokás szerint csodás a kritika, kedvem támadt megnézni a filmet, hogy valami értelmeset is hozzá tudjak szólni.. hosszú ideje itt figyel már a vinyón, csak még nem szántam rá magamat, hogy megnézzem, az erőszakos múlt óta már valamiért nem okoz instant orgazmust egy új Cronenberg film megtekintésének lehetősége..

Vega 2008.03.12. 14:57:15

Parraghramma! Éleslátó kritikád után soknak tűnik az a négy csillag. Előtte is annak tűnt.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.03.12. 15:57:30

Szerintem megérdemli a négy csillagot. Na persze én nem úgy nézek egy filmet mint a geekz tagjai. Biztos nem veszek észre egy csomó mindent, nem láttam még elég filmet stb, de sebaj, majd egyszer, talán, pár év múlva. :)

Taipan 2008.03.12. 19:27:07

Wostry vagyok, internetcaféból mert lerohadt a gépem - ezért Eastern Promises-kritika sem várható a közeljövőben (úristen de utálom az internetcafékat...)

Historyról meg erről a véleményem (némileg megváltozott az utóbbi hetekben, mikor újranéztem) az, amit egy amerikai haver mondott: "jó lenne, ha Cronenberg abbahagyná a Stephen Frears-filmek gyártását..."

virtualdog 2008.03.12. 20:51:10

"It’s an interesting discussion to be sure, one that was raging through the Netherlands a few weeks back when the old porn movie ”Deep Throat” was broadcast on a state-owned channel, paid by government funds…"

A hollandok kurva nagy arcok. :D

frankchi 2008.03.12. 23:12:09

"jó lenne, ha Cronenberg abbahagyná a Stephen Frears-filmek gyártását..."

ugyan már. inkább rá nézve ciki, hogy egyáltalán tudja, ki az a Stephen Frears...

Mazs 2008.03.13. 15:33:36

Én csak azt nem értem, hogy Parra úr miért nem elégedett evvel a filmmel...

A cikk első felében szegény rendezőt porba zrikálja, aztán kicsit visszavéve megenyhül és jó+rossz keverék levest tálal elénk, majd a végére kihozza a kettő közé: langyos, kicsit sós is de nem eléggé; kicsit borstalan de azért van is benne... Ezt nem értem.

Ha nem tetszik a film, akkor minek adott rá 4 csillagot, ha meg tetszik akkor minek a földbe döngölés...

Bennem egy kiváló műfaji filmként maradt meg az Eastern Promises és nem próbáltam Chronenberg korábbi(teljesen más témájú és kifejezésmódú) filmjeihez hasonlítani, mivel ezt szerintem egyszerűen csak nem kell megtenni. Nem rendezhet egy rendező folyamatosan azonos színvonalon, vagy folyamatosan hasonló témában/mondanivalóval.

Chronenberg kipróbálta magát a noir-os mai krimi műfajában és szerintem nagyn nagyot alkotott. Ennyi.

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.03.13. 16:35:12

Kedves Mazs.


A EP naon jó film. Kapott 4 csillagot. Mert jó. És leíródik, hogy miért jó. Miért okos. Mert olyan okos vagyok, hogy észreveszem, hogy okos. Sőt, minden ellenszenvem ellenére be is bírom ismerni ezeket az okosságokat. (Nem a sajátomét, mer az ugye szupertriviális.)

Nekem meg engedtessék meg a lamentáció, a kesergés tendenciózusan konszolidálódó nagy, nagy, naaagy kedvencem újdonsült kikeltései felett. Mint autonóm múvi, bőven szerethető, azonban életműve majd' teljes ismeretében (a Fast Company-t nem láttam mindössze), roppant karcsú. Annyira nem, mint a Pók és a Zerőszakos, de hasonlóképpen szignifikatíve. Munkásságának tökre tényszerű vázolását egészítettem ki saját (érzelmi) viszonyulásommal, sosem feledve az EP értékeit. Igen, ezáltal ambivalenciával szemérmesen flörtölő jellegszerűséggel is rendelkezik az írásom, de pénzér is nehezen ismerném be, hogy az következetlen, vagy bármiilyesmi.

----

Kedves Frankchi.


nem mondtam, hogy nem az író érdeme. Csak annyit, hogy köbö az a másfélperc emlékeztetett DC korábbi, szubverzív lelkületére. Az EP javára írható, hogy a fasza verekedés nem lóg ki oly otrombán (sőt!) a történetből, a nyelvezetből, mint tette azt a Zerőszakos 2., ominózus dugaszolása a lépcsőn, ami annak a másfélórának az egyetlen értékelhető izéja. Mert van valami szánalmas abban, ahogy ezek a késői munkák próbálnak hajazni - begyömöszölt installációk formájában - a "mitikus aranykor" lucskos lelkesedésére.
Mondom, jó sztori ez, de a kulisszák mögött csak nem Miss Sztohasztika pajzánkodik szegecses latexben, ha történetesen pont az a 4 film erőtlenebb, és konzervatívabb (látványosan), amelyeknek nem firkált a forgatókönyvébe bele jól a Dávid... és ehhez még hozzáadódik, hogy a kor előrehaladtával olyan témákhoz nyúl, amilyenekhez. (De erről is szartam má szót.)

Már, ahonnan én nézem, ugyanis mindez természetesen SZVSZ. Mert Blablablablabal SZVSZ valószínűsíthetően elképzelhető, hogy talán tévedett, amikor a No Country kapcsán a "szerintem" konzekvens és folyamatos használata mellett érvelt. Én nem "tényt" védek, (egyébként, azmiaz? vanojan?) csak a saját véleményem...

...ööö, szóval lehet, hogy elképzelhetően valószínű az, hogy mégsem tévedett Blablablablabal. :(((

Ááá, szar ez a nap, már amikor felkeltem, éreztem.


ILUM!

Mazs 2008.03.13. 16:44:38

:) Jól van Para kolléga, elfogadom a magyarázatot az eszmefuttatásodat. Azt azomban továbbra is fenntartom, hogy ha DC ilyen EP-hez hasonló(mind témában, stílusban és zsánerben) filmeket gyártana most egy jó ideig, akkor az az én látásmódom szerint nem lenne visszesés/művészi degradáció a részéről, csak egy kis kanyar.

Ne SZVSZ-ezz folyamatosan, mert úgyis tudjuk...

písz

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.03.15. 00:43:18

Mazs, te vagy Mazsi?

Mer akkor a te babodat ettem meg.

Salman Rushdie 2008.03.15. 10:20:32

egyébként a no country jobb a there will be blood-nál, ha már itt tartunk.

2008.03.17. 08:59:07

entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem
meggyúszgeci.

feribá 2008.03.19. 03:21:48

miután sikerült nagyjából elvárások nélkül és a korábbi Cronenberg művek figyelmen kívül hagyásával becsüccsennem rá, szerintem is megérdemli a négy csillagot, talán még egy kicsit többet is, főleg ha az átlag felhozatalhoz képest nézi az ember.. persze ha az életmű kontextusában vizsgáljuk, akkor nálam maximum egy gyenge hármas..

az egyszál faszban verekedős jelenet viszont zseniális..

(szerintem.)

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.03.19. 09:13:27

Tisztelettel, ha szabad megjegyeznem, osztom vélekedését.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.03.23. 20:59:28

szerintem igen csak előjön a szokásos test-szellem dolog, gondoljuk csak végig, hogy vigonak mit kell tenni a testével és ez hogyan viszonyul tényleges kilétéhez, melyben meg ugye már rögtön ott a másik megszokott téma az ügynök problematika.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2021.05.07. 13:59:34

A színészek nagyon jók, a forgatókönyv szikár, de erős, a rendezése is visszaadja ezt.
Amerikai, meg francia játszik benne orosz maffiást Londonban. Na ezt se lehet már sokáig ebben a nagy PC-ben.
Sok tekintetben Az erőszakos múlt "folytatása" (rendező, főszereplő, maffia itt is ott is, stílusa a történetnek), ugyanekkor egy totálisan új film ami nyomokban se tartalmazza az "első részt".
süti beállítások módosítása