Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Batman: Halotti maszk

2010.09.19. 08:00 virtualdog

Batman az egyik legizgalmasabb szuperhős-karakter: egyrészt nincs semmilyen természetfeletti képessége, csupán egy elszánt és magát alaposan kiképzett ember, másrészt Stan Lee Marvel-sztárjaitól eltérően távolról sem hasonlít egy fogkrémreklám-mosolyú, hordómellű, all-american rögbikapitányra (a jófiúk mindig unalmasak, nem igaz?). Igazi zárkózott figura ő, kinek sötét köpenyére rengeteg szerző vetítette már rá saját fantáziáját, újabb és újabb adalékokat adva a kánonhoz - úgy a képregény, mint a film médiumát használva. Nacume Josinori ezúttal a mangák jellegzetességeit használta fel történetéhez, kihasználva Batman maszkja és a japán nó színház álarcai közti hasonlóságot.
 
Szerencsés, hogy Nacume sajátjává meri tenni a témát: míg a felvetett kérdéseket tekintve úgy érezhetjük, számít az olvasó Batman-figurával kapcsolatos korábbi ismereteire és épít más írók munkásságára is (kétségkívül erős a hasonlóság például a hazánkban is kiadott Arkham Asylummal, ahol a Denevérember szintén a saját valódi jellemén és indítékain tépelődik), a történet maga "belülről" megáll a saját lábán: az Óvilágot, azon belül is a komor Angliát idéző gotham-i gótika nyomai eltűnnek, hirtelen minden japánná válik, Bruce Wayne eltolható papírfalak között, szamuráj-szerelésben, kezében katanával küzd láthatatlan ellenségével és a színházi maszkokként materializálódó, számára egzisztenciális fenyegetésével.
 
A kötet olvasása közben végig az az érzés kísértett, hogy a szerző (manga-ka) kölcsönkérte a Batman-karaktert, kivágta őt  eredeti környezetéből és hurkapálcikára ragasztotta, hogy nyugodtan bábozhasson vele hazai pályán - mintha valóban csak egy kinyomtatott képregény egy fekete-fehér papírdarabkájáról volna szó. Talán mások könnyebben elfogadják majd a Mangásító-Transzformációt, számomra hiányzott a mocsok, az ódon, égbe nyúló építmények és a piszkos utcasarkok.
 
Nagyobb baj azonban, hogy Nacume érdemben semmit sem tud hozzátenni a sötét lovag karakteréhez, amit ne láttunk volna már: hiába szélesebb a már-már disszociatív személyiségzavarként azonosítható hasadék a Wayne-személyiségek között, mint eddig bármikor, az öntudat fenyegetettsége nehezen átérezhető. A drámai dialógusok és monológok, a sablonos képi metaforák, valamint a harcjelenetek látványos, jelképes pózai valóban színházat idéznek, vélhetően a koncepció szerves részét képezve, ám egyúttal erős elidegenítő hatásuk is van. Batman egyéniségének fenyegetettsége ezúttal nem belülről emésztő intim pokolra, inkább egy kontrasztosan megvilágított, színpadias, poros rémfilmre emlékeztet az 50-es évekből, amiben ma már semmi ijesztő nincs.
 
A Halotti maszk meglepően pozitív értékeléseket (is) kapott a neten - hiába, napjaink egyik legnépszerűbb szuperhőse és a világszerte virágzó manga-mánia találkozása némi borítékolható biztos sikerre biztosan számíthatott. Én mégis csak azoknak a manga-rajongóknak ajánlom, akiknek bármi jobban ízlik, ha bőven megszórják a japán popkultúra
szokásos kellékeivel (és kérlek ne vegyétek ezt sértésnek, mindenkinek megvannak a maga gyengéi - én például az ártatlan tekintetű, hosszú combú és véletlenül mindig éppen alsóneműben megjelenő nőkért vagyok hálás bármilyen filmnek vagy képregénynek, akármilyen indokolatlan is a jelenlétük). Abban ugyanis biztos vagyok, hogy ez a könyv se
mangaként, se Batman-történetként nem nyújt semmi kiemelkedőt.

16 komment

Címkék: 2csillagos képregénykritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr392303312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beyonder 2010.09.19. 09:50:58

Profi elemzés, grat!

Eddig csak egy mangát olvastam "amerikai képregényhős japán módra"-kategóriában, az elég bizarr volt:
geekz.blog.hu/2008/03/11/kepregenykritika_rozsomak_snikt_fumax_2007

mesko 2010.09.19. 10:54:48

Nem veszem sértésnek a "gyengédet", sőt:), amúgy Batman egy nagy kedvencem, pont azért mert nics semmi földönkívüli benne...
Itt azért kíváncsi lennék Chavez véleményére...

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2010.09.19. 12:40:26

elégé egyetértek a kritikával. Szerintem fölösleges teljesen ez a mű, mintahogy a Snikt is az volt. Kár, hogy ezt adták épp ki Batmanből nem valami fontosabb történetet, de ha jól fogy akkor már megérte :)

Chavez 2010.09.19. 13:28:34

@mesko: Nem olvastam, és ez alapján most már lehet, hogy nem is fogom, de összességében én sem látom értelmét a nyugati szuperhősök mangásításának, fordítva annál inkább el tudom képzelni a cserét. De itt Batman nincs rosszul megrajzolva.

Óvatosságból a Snikt-et is csak a boltban olvastam el, szerencsére, mert egyetlen érdeme a rajz volt, de azért meg nem érte meg.

terran 2010.09.19. 14:03:10

a sniktben a szörnyek durván néztek ki azért

NotInKansasAnymore 2010.09.19. 18:09:54

Pedig elég sokat vártam ettől a kötettől. Így viszont lehet, én is kihagyom.

nuklearis_baromfi · http://nuklearispillanatok.blogspot.com 2010.09.20. 08:09:24

Érdekes módon nekem meg jobban bejött ez a kötet, mint az Arkhamon kívül bármelyik, a Képes Kiadó által eddig kiadott Batman. Sőt, még azt is megkockáztatnám, kijelenteni, hogy jobban szórakoztam rajta, mint az Arkhamon.

Nyilván nem egy világmegváltó mű, de nekem olyanok jutottak eszembe róla, mint a Semicnél megjelent őslakós epizód. Nem egy kihagyhatatlan sztori, de ezt a Batmant SOKKAL jobban szeretem, mint aki a Hush-ban, vagy leginkább a Superman és Batman c. irritáló agyatlanságban szerepel.

Nekem pozitív csalódás volt, de az is lehet, hogy csak az utóbbi magyar megjelenések fényében.

3,5-4 csillagot adnék rá a magam részéről.

Rusznyák Csaba 2010.09.20. 08:35:43

Ilyesfélét én is csak Sniktet olvastam. Az bőven elég is volt.

nuklearis_baromfi · http://nuklearispillanatok.blogspot.com 2010.09.20. 09:24:36

Ezek után hozzá kell tennem, hogy a Sniktet én is olvastam, és arról az a véleményem, hogy egy rakás szar. Nem, a rajzok sem tetszettek benne.

Ez a Batman sokkal jobb. SZVSZ persze.

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2010.09.20. 10:11:14

Szerintem az Arkham asylum rettenetes, egyszer elolvastam, annyira tömjénezték, de soha többet ilyen hülyeséget. nukleáris: a Hush és a Sup-Bat mindkettő Jeph Loeb, akiről tudjuk, hogy...voltak már szeb napjai is. Olvasd el tőle a Long Halloweent meg a Dark Victoryt. Na az A BATMAN!
Snikt: tökjók a rajzok egy mangában de nem egy nyugati képregényben.

Spuri 2010.09.20. 12:37:20

Nukleárishoz csatlakozom. Ritkán kirándulok a mangák világába, talán azért is, mert annyira nem ragad meg. Ugyanakkor viszont egy átlag képregényolvasónak simán tetszhet. Ja, és az Arkham nekem sem jött be. Bármennyire is mondogatják, hogy felnőtteknek szól, gyenge pszichológiai felépítésű - mondom ezt úgy, hogy nem kevés pszichót tanultam eddig életemben.
Egyszóval Batman manga rulez!!!

prick 2010.09.20. 15:52:34

Akkor ezek szerint nem vagyok egyedül azzal, hogy az Arkham Asylum, hát ... nem olyan nagy cucc, mint "kell", hogy legyen?
A Halotti Maszk viszont érdekelne... :)

Bayer Antal · http://neroblanco.blog.hu 2010.09.20. 18:51:58

Batman éppen azért remek figura, mert olyan sokféleképpen lehet értelmezni és feldolgozni. A kommentekből is látszik, hogy még öt-hat embernek is mennyire más az "igazi", "a" Batman...

Az említett kötetek (Hush, Arkham, Supergirl, Halotti maszk) egytől egyig nagyon jók, és szerintem teljesen rendben van az összes többi már megjelent Batman is. Mindegyik más ízlésnek, más korosztálynak jön be jobban, mást emel ki, máshonnan közelít.

A nagy számok törvényének értelmében pedig természetesen még rengeteg kiváló Batman-képregény van, ami még nem jelent meg magyarul, egyszerűen képtelenség lépést tartani.

Krumplicukor1987 2010.09.20. 21:24:28

Valóban nem egy kiemelkedő alkotás, de szerintem egy Husht vagy Hush visszatért bőven ver színvonalban.
Ami a legnagyobb bajom a mangával, az Wayne karaktere. Bár megjelenik a szokásos tudathasadás, de Waynet ilyen abszolút idilli karakternek ábrázolja, Japánban is tök vidám, állandóan mosolyog. Na ne már....
Én megmaradok az Első év - Terror - Préda vonalon, szerintem ezek az eddigi legjobb (magyar nyelven megjelent) Batman képregények. Ja, meg szerintem az Arkham Asylum is nagyon jó lett, bár az nem egy közönségkedvenc stílusban jelent meg :)

Krumplicukor1987 2010.09.20. 21:25:39

@Beyonder: a Snikt szerintem valami borzalmas lett, semmi köze Roszomákhoz, nulla történet, nulla karakterek, és a rajz sem valami szép.
süti beállítások módosítása