Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: WILDERNESS (Nagy-Britannia, 2006) *****

2007.08.29. 20:58 Wostry Ferenc

Ha pár évvel ezelőtt valaki azzal jön, hogy tavaly és tavaly előtt egyaránt brit horrorfilmek lesznek az év legjobb munkái, kiröhögöm. A szigetország horroriparára jellemző puritán szárazság – amely mögött természetesen rengeteg lefojtott vágy ottbugyog - az angolszász műfaji filmet számomra már a kezdetektől unszimpatikussá tette. Az olaszok excessze, nyíltsága, tombolása, neurózis-mentessége mindig valahogy jobban bejött.Az utóbbi időben azonban a brit filmipar mintha megváltozott volna, mint ahogy a horrorfilm is en bloc változik. A nemi szerepek átalakulása és a nemzeti karakter elpárolgása a műfaji filmből a briteknek direkt jót tett. A Wilderness talán nincs annyira kerek egész, mint Neil Marshall 2005-ös, mesteri Descent-je, de a maga kegyetlen lendületével ez is lehengerlő. A Descent-re, mint elkerülhetetlen párhuzamra a cikkben folyamatosan hivatkozni fogok; nem elég hogy két egymás utáni évben brit horrorfilmek a legjobbak, de ez a két brit horrorfilm több szempontból is hasonlít egymásra. Egyikben sincs egy szemernyi eredetiség sem – sikerük titka elkészítésük módjában rejlik.

Hat javítóintézetis, ifjú pszichopata meg a rájuk felügyelő, kérges lelkű nevelő (a nagy Sean Pertwee, akinek már a jelenléte is garantálja a film minőségét) büntető túrára indul egy hatalmas, lakatlan szigeten. Hogy miért kell bűnhődniük? Néhány nappal korábban intézetis hálótársuk felvágta az ereit a hónapokon át tartó csicskáztatás hatására. Bár nem egyenlő mértékben vették ki részüket a fiatal fiú megkínzásából, bizonyos fokig mind benne voltak: aki nem verte meg, hugyozta le, bánt vele mint egy állattal, az félrenézett. A srác pedig most halott.Ki a frásszal lehet ilyen szemétládák közt azonosulni? Amelyik nem szadista, az is minimum egy féreg.

Bassett nem osztja könnyen a szimpátiát – az a bizonyos Wilderness (Vadon) nem csak a szereplőket körülvevő erdőségre vonatkozik… Egyébként Bassett tipikusan, érezhetően olyan rendező, aki imádja a műfajt, és kéjjel merül el benne, ebben is különbözik a hollywoodi fos-re-make-ek szemét reklámokból szalajtott bérfilmeseitől. A sziget természetesen nem lakatlan. Nem, először nem a villain-nel akadnak össze, hanem három csajjal, akik hasonló javítóintézetis túrát tesznek: két visszaeső bűnöző és a nevelőnőjük (a gyémántkemény, mégis nagyon szexis Alex Reid, aki tavalyelőtt Marshall filmjében barlangi szörnyeknek verte szét a koponyáját) kelt a tesztoszteron-tahókban mindenféle bizsergő érzést. A feszültség ellenére, meglepő módon a két csapat meglepően jól elvan egymással, egészen másnap reggelig, mikor is Sean Pertwee-be valaki a bozótból három nyilat ereszt, majd ráuszítja a kiképzett németjuhászokból álló kutyafalkáját a díszes társaságra…

Igen, tudom: Péntek 13 + Deliverance + Legyek Ura + Dog Soldiers + mittudomén… Ilyen agyalágyult képleteket bárki fel tud állítani – és a mainstream kritikusok állítanak is jó sűrűn: az interneten körbenézve egyáltalán nem sokan osztják a film iránt érzett elfogódottságomat (amely engem némi zarvarral tölt el: ha ez a kivételesen jól megrendezett film sem üti meg náluk a mércét, akkor mi?) Elismerem, hiányzik belőle pl. a Descent kvázi-feminista olvasata, de az a szubtextus, amit Bassett ennek a rendkívül véres, látszólag szimpla filmnek a szövetébe belesző, még talán cseppett érdekesebb is, mint a barlangászlányok menstruációs fantazmagóriája.

Hogy a gyilkos kicsoda, az viszonylag hamar kiderül, éppen ezért nem is lövök le vele különösebb poént, ha elárulom (meg amúgy is könnyen kikövetkeztethető): az öngyilkos srác kommandós faterja kúszik-mászik a javítósok nyomában, bosszúra éhesen. Na de miért csak azután képes ilyen mértékű „érdeklődést” (ha!) mutatni a gyereke iránt, miután az felkoncolta önmagát? Mitől ez a hirtelen atyai szeretet? Míg élt a srác, le se szarta. Ez a gyilkos, csak a legvégletesebb, patológiás macsógesztust felmutatni képes apafigura mészárolja le sorban ezeket az szülővákuumban tengődő gyerekeket – fiúkat, lányokat egyaránt.

A nemi szerepek a slasherban egy ideje már egyáltalán nem számítanak, vagy legalább is nem kiszámíthatóak. Korábban, a műfaji kezdetekkor, a hetvenes években, a nyolcvanas évek elején mindig volt final girl, aki túlélte a passiót, és mindig azok bűnhődtek, akik vétettek az amerikai-protestáns erkölcsideál ellen, magyarul basztak egy óriásit. Mindez már a múlté: Az új évezredben, a nemi szerepek magukból való társadalmi kifordulása után a nő nem mindig gyengébb, és nem feltétlenül kell életben maradnia csak azért, hogy a nézőben egy bizonyos világkép sértetlen maradhasson.

A barbarizmus mint a túléléshez szükséges evolúciós kitérő a Descentben is és itt is elkerülhetetlen lehetőségként vetődik fel, és a Wilderness majdnem kizárólag férfiakból álló szereplőgárdája, illetve azok tehetségének köszönhetően valamivel átélhetőbbnek, valósabbnak hat. A figurák patológiás vonásainak köszönhetően ők mélyebben merítkeznek meg benne, és jobban is élvezik, ami a film vérbőségére, kegyetlenségi fokára kimondottan brutális hatással van.

Bassett rendezése világbajnok, az akciójelenetek intenzitását mesteri lazasággal fokozza a tűréshatárig, és ugyanilyen tehetséggel kezeli a színészeit is, akik persze már eleve jó érzékkel lettek kiválogatva. Főleg a szuperszemét neonácit alakító Stephen Wight alakítása emlékezetes – ezt a kis gecit, ezt még viszontlátjuk… A jó öreg, körmeink lerágására vonatkozó filmkritikusi klisét ciki manapság bevetni, én mégis megkockáztatom: mielőtt megnéznéd a filmet, menj el manikűröshöz, különben lerágod őket!

Az effektek külön említést érdemelnek: Robin Prichard, aki már a Descent-nél és az újhullámos brit horror harmadik ékkövénél, a The Living and the Dead-nél is a „végtag-specialista” (ez mostanában a maszkmester hülye megnevezése) funkcióját látta el, szenzációs munkát végzett: a letépett lábak, kezek, kiontott belek, üregükből kicsüngő szemgolyók és karóra tűzött fejek garmadája láttán tisztára mintha egy Fulci-filmet nézne az ember! Úgyhogy a cikk első bekezdésének szellemében: Viva Italia!

20 komment

Címkék: horror filmkritika 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr78152404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rolo tomasi · http://www.oriasi.blog.hu 2007.08.30. 08:19:02

Hiánypótló beszámoló egy baromi jó moziról.A Descent-el én is példálózom egy ideje, azt mindenki csak legyint.Az a baj,hogy a műfajt olyan szinten felhigították a sok instant fossal,hogy az igazi remekek beolvadnak a mezőnybe.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.30. 10:02:30

Köszönöm a dicséretet. A Severance múlt heti, hazai bemutatója volt az apropója a cikk idetűzésének - a Wilderness-szel egy időben jöttek ki, kissé hasonló a történetük, de egyébként a két film ég és föld (Dr Gonzó kritikája teljesen jogos.)

geekz.blog.hu/2007/08/24/severance_kritika

Nálunk persze a szarabbik filmet mutatják be, mivel magyar vonatkozása van. :(

uhx 2007.08.30. 10:08:07

Addig olvastam hogy unszimpatikus. Ilyen szó nincs. Antipatikust akartál használni, bármilyen hülyén hangzik is. Better luck next time.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.30. 10:14:10

Nem, nem azt akartam. :) Valóban nem létezik ilyen szó, én mégis nagyon kedvelem :) - remélem az élőbeszédben az első nyelvbotlásnál azért nem hagyod faképnél a beszélgetőpartneredet...

Santito 2007.08.30. 10:45:06

Kiváló cikk és egy nagyon apró kötözködés, mert nekem szúrja a szememet:
az an bloc helyesen en bloc...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.30. 10:58:39

Köszönöm, és utóbbit javítottam. :)

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2007.08.30. 12:04:25

Hát, google brother heves vitába bonyolódott ezügyben önmagával. :) Unszimpiből többet talált.

Beyonder 2007.08.30. 17:52:11

A helyesírási szótárban tényleg nincs benne ez a szó, de mivel az "unfair" vagy az "unintelligens" benne van, annyira mégsem lehet idegen a magyar nyelvtől az 'un' fosztóképző használata. Előbb-utóbb nyilván erre is rábólintanak a zakadémikusok.

rockatansky · http://filmattak.freeblog.hu 2007.08.30. 19:26:41

"Ha pár évvel ezelőtt valaki azzal jön, hogy tavaly és tavaly előtt egyaránt brit horrorfilmek lesznek az év legjobb munkái, kiröhögöm."

hát kábé. újkori brit horrorfilm hengerel nagyon. wilderness-ről anno én is összerántottom pár sort:

filmattak.freeblog.hu/archives/2007/02/25/Wilderness/

proci 2007.08.31. 15:54:40

pedig a Descent az utóbbi évek legjobb horrorja volt. megnézés után sajnáltam, hogy nem mentem el moziba.

sőt, a Descent filmként nézve is az utóbbi évek egyik legjobbja. ugyan nem annyira jó, mint a Ragyogás, de közelíti. és ez már hatalmas szó.

szóval mozian nem lesz... dvd esetleg normális kiadásban (a bufis Descent kb élezhetetlen volt).

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.31. 17:06:31

"pedig a Descent az utóbbi évek legjobb horrorja volt"

Pedig? Dehát ezt senki nem vitatja, tényleg az. :) Én annyira szerettem a Descentet, hogy miután berendeltem az angol dvd-t, elmentem a film sajtóvetítésére. Kár volt: a forgalmazó egyik embere hangosan végigpofázta, harmincszor kiviharzott a teremből, fennhangon hirdette hogy "hát ez milyen undorító"! Mint valami idióta.

Sam111 2007.10.12. 01:21:23

Üdv
Már régóta vártam a Wildernesst, de ahhoz képest h valóban jó kis film volt egy kicsit csalódtam benne, mégpedig: én a Barlang után egy hasonlóan idegölő horrort vártam, de ez messze nem volt annyira félelmetes. Azért megemlíteném h a Barlangnál nagyobb hatással még nem volt rám 1 horror film sem. Persze egyértelműen a jó, átlagonfelüli filmek listájára kerül nálam, tetszett a koncepció, és a megvalósítás is, csak kicsit mást vártam.

K.Leslee 2010.06.20. 13:05:02

@Wostry Ferenc: Most nem azért, hogy egyel több negatív komment legyen itt, de nem gondolod, hogy ennek a filmnek iszonyatosan szar története van??
Persze, azért majd megnézem.

mesko 2011.08.22. 18:16:02

elolvastam a kritikát..megyek megnézem a filmet, manikűrösnél már voltam, az unszimpatikus szó engem nem zavar, sőt, élvezem:), azt a Descent-et sem láttam, de felkeltette Wostry szerző az érdeklődésem, persze nem a menstruáció említésével(ahoz én sokkal jobban értek), hanem: nem az első, hogy kiemeli/felemeli ezt a filmet..
na de addig is lássuk ezt a Wilderness-t, ja, s a film öccsillagos :P

chuck-d 2011.08.22. 22:48:23

@uhx: www.szabadfold.hu/cikk?4350
szóval van, német jövevényszó. azért ne omoljon össze benned a világ.

@Wostry Ferenc: évekbe telt őrmester, de kimentettük a nyelvnácik haláltáborából. :]

mesko 2011.08.23. 16:23:32

@chuck-d: :))..elkell ismernem, hogy jó vagy:)

chuck-d 2011.08.23. 17:15:22

@mesko: I'm the best there is at what I do, but what I do best isn't very nice. ;]
köcce, Édes. dobsz nekem jutalombimbót?

mesko 2011.08.23. 20:47:22

@chuck-d: :))..lehetséges, majd fogok rajta gondolkodni..mert azt nem nagyon szoktam, mmint gondolkodni:)

superben 2011.08.25. 00:27:02

Ez a "barbarizmus mint a túléléshez szükséges evolúciós kitérő" az angoloknak úgy látszik nagy heppje, mert már a 28 days later-ben is ez jött elő.
süti beállítások módosítása