Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

2013 a távol-keleti filmiparban

2013.12.31. 11:44 .YEZy.

as201302.jpgIdén kicsit lusta (más nézőpontból: elfoglalt) voltam, nem sikerült eljutni a 200 megnézett filmig, ráadásul ezek java része is még a 2012-es felhozatal idén elérhetővé vált termését takarta, ezek pedig nem képezik részét a mostani írásnak. Azért mintegy 50 filmet így is sikerült letudni, amiből már egy relatíve információdús cikket össze lehet állítani, ám  ahogy a korábbi évek összefoglalóiban is leírtam, rengeteg izgalmasnak ígérkező cím csak később lesz hozzáférhető. Általánosságban  a tavalyi postban leírtak most is megállják a helyüket, néznivaló van bőven, ám a legtöbb távol-keleti produkció nem képes átlépni az európai néző ingerküszöbét, megmaradnak a filmfesztiválok egzotikus érdekességeinek, leszámítva persze az utóbbi időben kissé érthetetlen módon hihetetlen népszerűségre szert tett koreai tévésorozatokat.

Hong Kong

Kezdjük az értékelőt az örök szerelemnek számító hongkongi filmekkel, amik ugyan egyre inkább súlytalanná válnak még a kínai nyelvterületen belül is (a nagy pénzt a mandarin nyelvű, cenzorok által lebutított blockbusterek hozzák), ám továbbra is megvan bennük egyfajta sajátos, sehol máshol nem érezhető hangulat. A hongkongi mozira gondolva mindenkinek egyből az akciófilmek jutnak eszébe, nem véletlenül. Tudják ezt a helyi filmesek is, ahogy azt is, hogy a 90-es évek legendás akcióinak ötleteire még mindig lehet építeni.

as201301.jpgA jó 20 évvel ezelőtti hangulatot igyekezett megidézni Donnie Yen a Special ID-ben, egy kő egyszerű, mama kedvence beépített zsarut alakítva, akit az új idők szeleként egy mandarin dialektusban hadováló szépség segít. Van benne minden, ami kell, leginkább persze a nagy Donnie által koreografált csetepaték és a mindig vicces product placement, aminek köszönhetően mindenki Volvo-val közlekedik. A Ip Man: The Final Fight révén teljesen más vonalról lovagolta meg a nosztalgiafaktort Herman Yau, aki Wong Kar-Wai-jal ellentétben nem csak egy újabb bőrt húzott le Yip Manről, hanem a japán Always filmekhez hasonlóan egy nosztalgikus, idealizált múltat festett meg a nagy mester életútját követve. Anthony Wongot mindig élmény nézni, Yip Manként is nagyszerű! Nem maradhat el év úgy, hogy ne jönne ki egy újabb Dante Lam mozi, az Unbeatable ráadásul ezúttal ténylegesen az év egyik legjobbja. A rendkívül eredeti sztoriban egy egykori, mára lecsúszott bokszbajnok (Nick Cheung) egy fiatal fickó (Eddie Peng) trénere lesz, aki mindenképpen MMA meccseken akar bizonyítani. Aztán persze az edző is beszáll. A látványos bunyók és a jópofa poénok mellett az ügyesen tálalt drámai rész miatt szíve is van a filmnek. Sajnos a többi akciót a nosztalgiafaktor sem menti meg a középszertől, mind Wong Jing Young and Dangerous Reloadedje, mind a Jet Li nevével fémjelzett Badges of Fury hatalmas csalódás, Oxide Pang Conspiratorsa csak Nick Cheung és Aaron Kwok párosa miatt érdemes a figyelemre (több járna nekik ennél), Wong Kar-wai The Grandmastere pedig szépnek szép volt, de semmi több.

A korábbi évekkel ellentétben nem sok CGI-ban tobzódó fantasy blockbuster került ki a stúdiók kezei közül, illetve többségüknél már nem vették igénybe a kínaiak a hongkongi mesterek segítségét. Így aztán mindössze Stephen Chow Journey to the Westje és Tsui Hark Young Detective Dee: Rise of the Sea Dragonja érdemes a figyelemre, mind a kettő jó kis szövevényes sztori a maga módján, ám könnyen lehet, hogy a nem bennfentes néző számára nem minden lesz érthető bennük. A harmadik nagy csodát, a Switch-et viszont mindenki kerülje el messzire, elképesztően illúzióromboló benne a gyatra számítógépes trükkök használata (rajzolt Dubaiban törnek a rajzolt Audi Q7-esek). Persze ez talán a legkisebb probléma a teljesen széteső, önmaga paródiájává silányult filmmel, ami nyugodt szívvel nevezhető az év legrosszabbjának.

as201303.jpgEzeken kívül még talán a Pang bratyók kirándulása a katasztrófafilmek világába, azaz a Pokoli torony Guangzhou-beli változata, az Out of Inferno lehet említésre érdemes. Lau Ching-Wan és Louis Koo nem csak Johnnie To mozijaiban nagyon menő! A többi film elsősorban a helyi nézők számára lehetett érdekes, Jonnie To Blind Detectiveje, Aaron Kwok nyomozósdija a Christmas Rose-ban, vagy éppen Simon Yam Gangnam Style-ozása a Tales from the Darkban nem valószínű, hogy felkelti az itteni nézők figyelmét, ahogyan az olyan pornográf vígjátékok sem, mint a Hardcore Comedy, a Sex Duties Unit, vagy a The Midas Touch.

Minden valószínűség szerint lesz még pár nagyobb durranás, ami helyet követel majd magának a legjobbak között. A leginkább hype-olt darab természetesen Jackie Chan Police Story 2013-ja, de Dennis Law The Constable-ja, Ho Hong Doomsday Partyja, Benny Chan The White Stormja is "várós".

Japán


as201304.jpgAz ázsiai mozi talán legnehezebben emészthető, számomra mégis legkedvesebb darabjai mindig a szigetországból érkeznek. Nincs ez másképp most sem, ráadásul náluk vannak talán leginkább elcsúszva a DVD/BR megjelenések a mozis bemutatókhoz képest, így egyelőre nagyon kevés idei filmjük hozzáférhető. Ami biztos, hogy mostanában nagyon rákaptak a misztikus thrillerekre, köszönhetően a szorgos detektívregény-íróknak. Higashino Keigo, Kiuchi Kazuhiro, Shudo Urio, Abiko Takemaru, Arikawa Hiro neve errefelé teljesen ismeretlen, arrafelé viszont versengenek a regényeik és mangáik megfilmesítési jogaiért. Ennek a vonulatnak az eredménye a Kankin Tantei, amiben egy szexi lányka és egy gátlásos fickó egyenlőtlen(?), de nagyon szórakoztató párbaja zajlik nyomozás közben, a Platinum Data, amiben a genetikát igyekeznek a bűnüldözés szolgálatába állítani, a The Brain Man, ami a pszichiáterek munkáját illeti kőkemény kritikával, a Library Wars, amiben a központi cenzúra ellen felfegyverzett könyvtárak harcolnak, illetve Miike Takashi Shield of Straw-ja, amiben a rendőrség legjobbjai kapnak kegyetlen leckét, miközben egy gyilkost szállítanak át Fukuokából Tokióba. Ezeken kívül évről-évre kitermelődnek a komolyabb hangvételű, vagy éppen keserédes drámák is, az idei felhozatalból a jobbak közé tartozik az A Story of Yonosuke, a Minasan, sayonara!, a The Great Passage és a The Last Chance: Diary of the Comedians.

Nem lehet elfeledkezni persze a jellegzetes japán B-filmekről sem, Hentai Kamen messze a legpoénosabb szuperhős volt idén, az ötletes humorral ábrázolt Bushido Man viszont sajnos a saját korlátainak esett áldozatául, sokkal többet is ki lehetett volna hozni belőle.

Itt van talán a legtöbb nagyon várt alkotás, kezdve az Aragure-től a Tsuya no yoru-n, a Why Don't You Play in Hell-en, a Tantei wa bar ni iru 2-n keresztül egészen a The Eternal Zero-ig, de a lista meglehetősen hosszú.

Kína

as201305.jpgA legtöbb potenciállal rendelkező és leggyorsabban fejlődő filmipar egyértelműen Kínában van. Fura módon a fejlődés gátja a többi országgal szemben nem a pénzhiány, hanem a cenzúra és a korhatár besorolás hiánya, ami miatt néhány műfaj (pl. horror) kis túlzással nem létezik arrafelé. Vannak viszont "népnevelőnek" szánt sztorik szép számmal, meg többségében sekélyes romantikus történetek. Ezek közül nekem azok tetszenek, amik az ottani vadkapitalizmust állítják pellengérre, már-már szájbarágósan a néző képébe tolva, hogy a pénz nem mindig boldogít. Ezt mutatja be, az amerikai középosztály életterét pokolként láttatva a Finding Mr. Right, aminek nem véletlenül színhelye Seattle, illetőleg az A Young Girl's Destiny, amiben egy tévésnek készülő lány kerül válaszút elé két világ között. Mindezeknek tökéletes ellenpéldája Zhang Ziyi igencsak "amerikaiasra" sikeredett bohóckodása a My Lucky Starban, ami a James Bond jellegű mozik paródiája.

Idén is rengeteg kosztümös-háborús csoda készült, de a tájékozott néző már csak legyint rájuk, mert szinte kivétel nélkül bűn rosszak szoktak lenni. A hongkongiakkal közösen forgatott Saving General Yang emelkedik ki talán egy kicsit közülük, köszönhetően annak, hogy a még mindig lehengerlő Ekin Cheng játszik benne, illetőleg az Angel Warriors, ami annyira rossz, hogy az már jó. A többi általam látott filmjük pedig abszolút középszer, legyen akár horrornak álcázott pszichothriller (Lift to Hell, Nightmare, The Chrysalis, The Incredible Truth), akár vígjáték (Fake Fiction, Angry Kid, Scandals, stb.).

Dél-Korea

as201306.jpgAz egykoron vezető ázsiai filmhatalom mára teljesen beleszürkült a "koreai hullámnak" nevezett tömegtermelésbe. Irdatlan mennyiségű, főként női rajongót szereztek mind a "tökegyforma" popzenéikkel, mind a főként romantikus tévésorozataikkal. Ezek mellett viszont a filmjeik teljesen háttérbe szorultak, bár ez annak is köszönhető, hogy a többségüket érthetetlen okokból angol felirat nélkül adták ki. Őszintén szólva szinte egyáltalán nem követem már őket, a legtöbb filmjük a poszternél elbukik, ránézésre is teljesen érdektelennek tűnnek. Összesen négy 2013-as produkciót láttam tőlük, egyik sem igazán említésre méltó. A maga műfajában amúgy nem rossz Very Ordinary Couple-ra a női főszereplő (Kim Min-hie) miatt került sor, a Secretly Greatly állítólag az egyik legsikeresebb mozi volt idén arrafelé annak ellenére, hogy borzasztó unalmas. Hasonló okokból lett a legnagyobb csalódás a The Berlin File, egyedül az egyébként nem túl eredeti Killer Toon horrorba oltott pszichothriller percei voltak csak szórakoztatóak. Valaki látott jó idei koreai filmet?

18 komment

Címkék: top 2013

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr275717750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

WéG 2013.12.31. 14:16:38

"Valaki látott jó idei koreai filmet?"
A New World (Sin-se-gae) elég jó volt.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.12.31. 16:04:50

nagyon jó poszt! Keresek is rá egyik másikra!

HBV 2014.01.01. 12:57:36

Két koreai film 2013-ból, mindkettőben Hyun Bin a főszereplő: Late Autumn és Come rain, come shine. Egyik sem vidám, és egyik sem kommersz.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2014.01.01. 16:01:02

Na, ebből tuti fogok szemezgetni. Láttam a Out of Inferno-t, ami annyira nem jött be és a Grandmasterst.

Maya-- 2014.01.01. 16:44:48

én is ajánlok YEZy neked 1-et. igaz, kínai: Drug War

amúgy alig hiszem el, hogy nem láttad.

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2014.01.01. 17:54:41

@HBV: Köszi a címeket, igyekszem ezekre is sort keríteni.

@Maya--: a Facebookon is felmerült ez a kérdés, itt is ugyanazt tudom írni. A 2013-as filmekről szól a cikk, a Drug War pedig 2012-es. Rusznyák Csabát azért savazták a másik cikkben, hogy "be mert tenni" 2012-es cuccokat is, itt most úgy látszik, a másik oldal van... :D

Rusznyák Csaba 2014.01.01. 18:11:51

@-YEZy-: Baszki, én védtem az álláspontom, te meg most rámcáfolsz:)
2012-es listába azért nem kerülhetett bele, mert akkor még nem volt módon látni, ideibe meg azért nem, mert 2012-es - ennek SEMMI értelme.

Maya-- 2014.01.01. 18:34:54

@-YEZy-: látod jól a nevem? na ha látod, tudd, hogy ÉN vagyok a JÓ oldal! :)

kukilopezromero 2014.01.01. 18:35:23

@-YEZy-: szóval ha te ételt osztasz a hajléktalanoknak, és este 7ig adsz ki meleg ételt, odajön egy csöves 7 óra 2 perckor, azt mondod neki, sajnálom ma nem kapsz enni, mert késtél 2 percet, hát milyen ember vagy te ?:)))))

a szabályok azért vannak, hogy megszegjük őket, de a mi legfontosabb, hogy minket szolgáljanak és ne fordítva

Maya-- 2014.01.01. 18:56:29

@-YEZy-: amúgy a tavalyi listádon rajta van? mert nem tudtom megnézni. lehet, hogy valami bibi van a linkkel. vagy én bénázok el valamit.

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2014.01.01. 19:06:07

@Rusznyák Csaba: @kukilopezromero: Ha a 2013-ban hozzáférhető 2012-eseket is beleveszem, akkor azokból állt volna majdnem az egész cikk (ezt írtam amúgy az első bekezdésben). :) Vagy írok egy ugyanilyen cikket augusztusban is, vagy lesz olyan, ami mindenhonnan kimarad. Nehéz ügy ez...
Amúgy, ha már szóba került, a Drug War is jó volt, bár tartom, hogy nem Johnnie To legjobbja (majdnem Cold War-t írtam, az mondjuk azért annyira nem volt jó)

Rusznyák Csaba 2014.01.01. 19:30:25

@-YEZy-: Szerintem ez kicsit sem nehéz ügy. Kit érdekel a gyártási év, ha a film nem hozzáférhető? Totál nem értem ezt a mentalitást. Ha valamit bemutatnak dec. 31-én Zimbabwében, és csak ott, akkor baszhatjuk?

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2014.01.01. 19:40:25

@Rusznyák Csaba: Okés, legközelebb akkor így írom... :) De nehogy az legyen belőle, hogy miért 2012-es a lista kétharmada... :D Érdekes, tavaly ez egyébként nem merült fel, úgy látszik, nem volt pont olyan film, mint most a Drug War, amit fenemód hiányoltak...

Red13 2014.01.02. 02:30:28

Koreaiaktól talán csak a Moebius-ra mondanám azt hogy tetszett. És ha valaki szereti Hong Sang-soo filmjeit, akkor azok is mehetnek(Our Sunshi, Nobody's Daughter Haewon), bár csak a szokásosat hozza az öreg, nem többet.

Szerintem ez az év Ázsia fronton is nagyon gyenge volt...

Philosophus · http://philosophusnaploja.blog.hu/ 2014.01.02. 08:34:03

A zene nagyon jó ott is, csak kellene valamilyen európai dallam és érzésvilág

www.youtube.com/watch?v=IYV2MpGzQsg

Akár ilyen feldolgozásokkal, akár mással

Drago Brutic 2014.01.02. 13:03:18

igazságtalan vagy a Nagymesterrel, de lehet, hogy én vagyok elfogult :)
Biztosan nem ez Kar Wai legjobb filmje, de hihetetlenül alapos, átgondolt és részletgazdag, színészileg is tökéletes. Szóval azért nemcsak szép. Egy nagy baja van: a forgatókönyv dramaturgiai kuszasága, követhetetlensége.
De egyébként remek a poszt, gratulálok.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.01.03. 20:11:08

Hiánypótló poszt, szokás szerint, gratula!
süti beállítások módosítása