Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Full Contact

2013.11.21. 06:00 Rusznyák Csaba

fullcontact00.jpgA hongkongi mozinak a John Woo 1986-os Szebb holnap című fegyverbalett-eposzával elstartolt heroic bloodshed korszaka rövid életű, viszont annál emlékezetesebb volt. Elsősorban persze éppen Woo filmjei miatt, de azért akadt még egy-két rendező, aki be tudott dobni a közösbe egy klasszikust. Mint Ringo Lam, akinek ultraerőszakos Full Contactja (Xia dao Gao Fei, 1992) nem egyszerűen egy a korszak hasonló darabjai közül, hanem konkrétan magának a korszaknak a lezárása. Nem csak azért, mert a közönség ekkorra elfordult ezektől a stilizált akciómoziktól (a Full Contact óriásit bukott, de már Woo egy évvel korábbi mesterműve, a Hard Boiled sem volt túl sikeres), és a stúdiók ezután inkább más irányba mentek, hanem azért is, mert a film egyfajta tematikai hattyúdala azoknak a témáknak, amikre a Szebb holnap és követői a véres golyóorkánjaikat felfűzték.

Jeffnek és barátainak sürgősen szükségük van egy nagyobb összegre, hogy lelépjenek a városból, amiben egy helyi gengsztervezér vadászik rájuk. Szövetkeznek a hírhedt Judge nihilista bandájával (kihívóan melegen és félőrülten, Simon Yam simán ellopja a filmet), hogy kiraboljanak egy ékszerboltot, de az akció közben Judge elárulja őket. Jeff épphogy megússza, hónapokig épülget sérüléseiből, barátnőjét pedig később elszereti kis csapatának árulója, Sam – de Jeff nyilván nem hagyja annyiban a dolgot. Igényt tart a pénzre, a nőre és a bosszúra.

A Full Contact sztorija Richard Stark briliáns Parker-sorozatának első kötetét, a The Huntert követi (ahogy a Lee Marvin-féle Point Blank és a Mel Gibson-féle Visszavágó), bár a stáblistán hiába keresnénk ennek nyomait. Hogy a hasonlóságot nyúlásnak, véletlennek vagy homage-nak tudjuk be, az mindegy is, mert – ha már a Kelet és a Nyugat oda-vissza hatásáról van szó – akárcsak a City on Fire és a Kutyaszorítóban relációjában, a film túl sok hangsúlyos ponton különbözik az eredetitől, hogy ne tudna stabilan megállni a lábán. Lam főhőse egy bőrdzsekis, motoros, a harcban jéghideg, de a saját morális kódját következetesen betartó vagány (némileg szokatlan szerep a jellemzően öltönyös-napszemüveges Chow Yun-Fat számára), aki a cselekmény során feloldhatatlan konfliktusba kerül az őt körülvevő világgal.

fullcontact01.jpgWoo heroic bloodshedjeinek karakterei olyan emberi értékekért éltek és haltak, mint a becsület és a tisztesség, és ez nem egyszer még a rosszfiúkra is igaz volt. Nála a legelkeseredettebb ellenségeket is összekötötte egy közös értékrend, egy hasonló világnézet, és részben ettől tudtak ezek a filmek olyan eszméletlenül erőteljesek lenni. Lam azonban keményen megtapossa ezt a férfias macsópátosszal felpumpált morális rendszert.

A Full Contact úgy viszonyul a heroic bloodshedhez, mint a Vad banda a klasszikus westernekhez. Peckinpah és Lam főhősében is megvan az a szilárd, férfias erkölcsi tartás, ami immár dinoszauruszokká teszi őket a modern, sem istent, sem embert, sem törvényt nem ismerő, állatias világban. Judge többször is explicite kifejti, hogy az életben semmi más nem számít, csak az erő – nincs morális kód, nincs becsület, a gyengék farkastörvények által hullanak, és annál jobb, az erősek pedig kedvükre uralkodnak. Lam még a szexen keresztül is érezteti ezt a bestialitást. Judge és pribékjei – élükön a már-már röhejesen kurvás, rúgóscombú Virginnel – mindenhol, mindig, mindenkivel. A Kelet ugyanúgy és ugyanazért bukik el, amiért annak idején a Nyugat, ráadásul Jeff és Judge tipikusan westernjellegű szembenállása duplán aláhúzza a párhuzamot.

A két karakternek a film klasszikus hármas felosztásához időzített három párbaja (egymás kóstolgatása az első találkozáskor, összecsapás a bárban, és a végső leszámolás) briliánsan emeli ki a köztük lévő erkölcsi ellentétet, ami sokkal fontosabb, mint maga a pénz vagy a bosszú – a Full Contact a régi és az új világ, a morális értékek és állatias ösztönök összeütközéséről szól.

fullcontact04.jpgAz összeütközés pedig brutális, hideg, kíméletlen, és hajlamos hatalmas (nem csak képletesen értett) robbanássorozatokban kulminálódni. Noha a Full Contact a heroic bloodshed értékeinek bukásáról szól, Woo akciófilmes forradalma azért nem csak revizionista, hanem hagyományos módon is otthagyta rajta a kézjegyét. Lam korábbi filmjei, így pl. a City on Fire nyers, szinte dokumentarista akcióit itt már dögös megvilágítások és virtuóz kameratrükkök vadítják, a véres kést lemosó esőcseppektől a kilőtt golyót követő nézőpontig, ami ezután még rengeteg akciómoziban tér majd vissza. Mindezzel együtt a Full Contact messze nem olyan stilizált, mint pl. a The Killer. Itt a halálban nincs semmi szépség és vizuális költészet, az emberek nem lassítva, elrepülő galambok és látványos törmelékfelhők közepette dőlnek el, hanem véres homokzsákként zuhannak össze, vagy kegyetlen naturalisztikussággal, villámgyorsan lövik agyon őket –folyton egyetlen pillanat választ el a potenciális vérfolyamtól, nincsenek előjelek, felvezető motívumok.

Ezért tűnik a Full Contact sokkal erőszakosabbnak még a Hard Boilednál is, a lényegesen alacsonyabb bodycount ellenére. Lam egy zsánert végzett ki benne, durván, brutálisan, illúziók nélkül – és ami a legfontosabb, kurvára emlékezetesen.

8 komment

Címkék: ázsiai akció filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr955606562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2013.11.21. 10:38:03

jó film, helyenként már-már zavarbaejtő, de hát Lam már csak ilyen!

nem érzem viszont ennyire a heroic bloodshed hattyúdalának, Lam más pályán mozgott mindig is...

szkristof92 2013.11.21. 10:43:30

Egyik legtökösebb, legstílusosabb és legjobb hongkongi eksönmovie fucking ever! És a zenéje is kurva jó.

David Sumner 2013.11.21. 17:28:57

Woo több, mint 300 felé ugró bodycounttal is tudta érzékeltetni saját hongkongi hattyúdalát a Hard Boiledban: szarrá lövik az infózióra kötött betegeket, a skúlók csecsemők felett repkednek (hiába van vatta dugva a fülükbe). Brutálisan érzékeltetik az erőszakos bozo-gengszterek, a kivagyi kiskirályok tombolását, és azt, amikor már kurvára mindegy, ki döglik meg. "Csak az számít, mid van, nem az, hogy szerezted." És nem mintha a börtönbe pozicionált elnyomó hatalom (Prison on Fire) vagy a saját beépített emberét megalázó, verő erőszakszervezet, a rendőrség (City on Fire) jobbak lennének, mert baszottul nem. Woo is érezte a végén, hogy otthonában nincs holnap, de ő végig stilizáltan mondta el ezt, Lam meg rögrealista volt, koromsötét - a már nem realista, hanem eklektikus Point Blank-átiratában is kurvára ontotta a beleket.

Rusznyák Csaba 2013.11.21. 21:13:54

@David Sumner:Abban is tetten érhető ez a motívum, valóban, de messze nincs annyira kiélezve, mint a Full Contactban.

David Sumner 2013.11.21. 21:38:34

@Rusznyák Csaba: Itt igazából csak a megvalósítás erején van a hangsúly, de én abban (ez a Hard Boiled akar lenni szerintem) is hangsúlyosan éreztem ezt - még ha egyébként Woo nem is ment olyan messzire, mint Lam. (Egyébként de, a Golyó a fejbe címűben.)

Flankerr 2013.11.22. 02:50:36

Köszi az ajánlót, megérte megnézni. A karakterek és a színészek mellett kiemelném én is a zenét. A filmtörténeti dolgait én nem tudom értékelni. Nem hibátlan, de a zsánerén belül jó film. 7/10

kukilopezromero 2013.11.22. 09:41:26

pont most volt hong kongi akciófilm elvonásom (a Jackie Chan Twin Dragons megtekintése után ), és bakker nem is láttam még ezt , köszi szépen !! ráadásul a young and dangeroust is meg hasonlókat megtaláltam, ezekkel egy ideig elleszek ! még több hong kong kritikát !!!!
süti beállítások módosítása