Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Amerikai psycho

2013.11.19. 06:00 Nemes András

ampsych.jpgBret Easton Ellis regénye köztudottan maga a nagybetűs BOTRÁNYKÖNYV. Megjelentetésétől kiadója sokáig elzárkózott, a szerző halálos fenyegetések tömkelegét kapta kézhez a kendőzetlen erőszakábrázolás miatt, női jogvédő szervezetek indítottak dühödt támadásokat személye ellen, vádolták homofóbiával, rasszizmussal és elmebajjal egyaránt. A mű durvaságáról talán csak annyit, hogy egy horrorokon szocializálódott, kedvenc filmjeként általában a Hullajót megjelölő barátom szerencsétlen módon pont egy bizonyos patkányt szerepeltető fejezetnél ütötte fel a példányt, amit kölcsönadtam neki, majd elborzadva, holtsápadtan hajította a szoba másik sarkába a könyvet, riadt tekintettel szememre vetve, hogy lehettem képes ajánlani neki. Nehéz olvasmány, valóban. Nem kérdés tehát, hogy az Amerikai psycho fontos könyv, inkább az az érdekes, a botrányok okán, vagy inkább azok ellenére érdemes a kultuszra, ami kialakult körülötte.

Patrick Bateman jóképű, sármos, kifogástalanul öltözködő manhattani yuppie. Modora magával ragadó, kulturális tájékozottsága bámulatra méltó, ízlése hibátlan, vagyona tetemes. Esténként munkatársaival a legjobb éttermekben vacsorázik, a legelőkelőbb klubokban mulat, a leggyönyörűbb nők társaságát élvezi. Patrick Bateman mindezek mellett pszichopata sorozatgyilkos, csinos masnival átkötött, precízen kimetszett vaginákat tárol az öltözőszekrényében, alkalmi hölgyismerőseit, munkahelyi vetélytársait, vagy a véletlenszerűen kiválasztott idegeneket művészi szintre emelt brutalitással mészárolja le, apokaliptikus rémálmok kísértik, valósága véráztatta, bűzös, feneketlen Pokol.

Vagy az sem.

Elképesztő, és szinte elviselhetetlen az a szenvtelenség, amivel Ellis végigkalauzol minket Bateman mindennapjain, bemutatja a körforgásszerűen ismétlődő eseményeket, fájdalmas pontossággal részletezve őket, rávilágítva, hogy a legtöbbünk számára felfoghatatlan életminőség színfalai egy elhagyatott, szürke Purgatóriumot takarnak. Állandósult félutat, ahol nincsenek bűnök, esély sincs bűnhődésre, csak a levethetetlen Lét marad, minden pillanatában emberellenes egyhangúságával. A márkák precíz felsorolása teljes fejezeteket tölt meg, az előkelő éttermek kínálatának minden, jelentéktelennek tűnő részletét megismerjük, a túlvezérelt aprólékosság azonban egy pillanatra sem kelti a jólét bőségének érzetét, inkább a sivár kiüresedettség tűpontos leképzésére szolgál. Az ételek puszta szavak, a ruhamárkák önmagukban értelmezhetetlen nevek, a tárgyak státuszszimbólumok, az Ember pedig ezek összessége. Személyiségjegyek helyett öltöny és frizura, lélek helyett névjegykártya dukál. Nincs kijárat, nincsenek célok, a tevékenységek motorikusak és súlytalanok: éttermi vacsorák, érzelemmentes kúrások, gyúrás, szauna és videokölcsönzőbe járás váltogatják egymást. A munkatársakkal (nem barátokkal, még csak haverokkal sem) folytatott párbeszédek groteszk szófosások, témáik nevetségesek és kisstílűek: fertőző-e a diszlexia (valószínűleg: igen), a HIV-vírus veszélyes-e a fehér, heteroszexuális férfiakra (természetesen: nem), valamint léteznek nők, akik mell kisebbítő műtétre járnak (a szerencsétlen hülyék). Minimális empátiával felfogható, kínosan érthető, mi vezeti Bateman-t a végpontra. A valóság rászorul, kijátszhatatlanul és kegyetlenül, a levegő egyre fogy, a zsibbasztóan monoton cselekvések megmérgezik a húst, darabjaira bontják az elmét. És nincs katarzis, a világvége nem jön el: folyamatosan zajlik.    

Ellis leggonoszabb, legkegyetlenebb trükkje, hogy az Amerikai psycho néhol (szó szerint) iszonyatosan vicces könyv. A szerző (illetve főszereplője) szarkasztikus humora ellenállhatatlan, annak ellenére, hogy képtelenek vagyunk szemet hunyni a borzalmak felett, melyeket elkövet, az pedig a lelkiismeretünk, emberségünk ellen indított szőnyegbombázás triplacsavarja, hogy a kegyetlen, állatias Bateman magasan a könyv legszimpatikusabb karaktere. Ő ugyanis az egyetlen, aki látja, elszenvedi a Világ végtelen ürességét, és a maga módján tenni próbál ellene, környezetének tagjai csak gondolattalanul vegetálnak létezésük posványában, sőt, érdektelenségükkel, felszínességükkel még asszisztálnak is gyilkosságaihoz. A nyilvánvaló jelek ellenére senki sem veszi észre őrületét, menthetetlenül veszélyes állapotát, segélykiáltásként értelmezhető vallomásai süket fülekre találnak, senkit sem zavar, hogy kiomlott beleket firkál az éttermi szalvétákra.

A gyilkosságjelenetek, melyek befogadása a legedzettebb olvasót is kőkeményen próbára teszik, annak ellenére sem öncélúak, hogy Ellis nyilván a kézirat leadásakor is tisztában lehetett vele, hogy a regény robbanni fog, világhírneve (ha negatív előjelű is) a kiadástól garantált. A szenzációhajhászás szándéka ellen szól egyrészről a tény, hogy a szerző már korábban is jelentős sikereket aratott munkáival, másrészről a jelenetek egy pillanatra sem lógnak ki a szövegszövetből, a teljes egész leválaszthatatlan részét képezik, Bateman agyának hiánytalan feltérképezésére szolgálnak. 

A könyvből készült egy, a regényhez minden ízében méltatlan film is, melynek egyetlen említésre méltó pontja a Bateman szerepében parádézó Christian Bale kompromisszummentes alakítása. A színészt már-már zavaróan szabályos, szimmetrikus vonásai tökéletesen alkalmassá teszik a szerepre, a képekről izzó elhivatottságának köszönhetően pedig mindent kihoz a figurából, amire az egyébként fájdalmasan lebutított keretek lehetőséget nyújtanak. Nem az explicit jelenetek hiányoznak legjobban a filmből, sokkal inkább az alapanyag monumentális lényegének teljes figyelmen kívül hagyása zavaró. Nem bántóan rossz film, az előzmény ismeretében azonban teljességgel érdektelen. 

Az Amerikai psychót témája első pillantásra a ponyva-kategóriába löki, kínzó kérdésfelvetései és bámulatos virtuozitással megkonstruált szerkezete azonban olyan többlettartalmakat garantálnak, amik zsigerből utasítják el a torture porn vádját, kegyetlen, de nyilvánvaló esztétikája pedig felejthetetlen, gyilkos erejű élménnyé teszik. Bekategorizálhatatlan, utánozhatatlan remeklés. Olyan könyv, amit minden író meg akar írni, de csak keveseknek van bátorsága, tehetsége hozzá. Ellis megcsinálta. Köszönjük neki. 

58 komment

Címkék: horror vígjáték könyvkritika dráma

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr745617664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virtualdog 2013.11.19. 08:51:06

Az állatkertes résznél készültem ki végleg... Néztem körül a buszon, enyhe hányinger és szégyen kerülgetett, és féltem, hogy az emberek a fejembe látnak...

De pusztán a sokkolás miatt, még ha a botrányhoz elég is, nem tartanánk (tartanám) máig kiváló regénynek az Amerikai psycho-t. Ami a csodálatos benne, az a végeérhetetlen, fásult, eltompító szövegfolyam, ami miatt annyi ismerősöm felhagyott a könyvvel, mielőtt az igazán beindult. Az öltözködési szabályok, zenei trivia-tények, aktuális klubinfók és a Menő, Nagyvárosi Életérzés(R)-hez szükséges megannyi többi tudnivaló fásult, monoton, minimáltechno pöcörgése lassan az olvasót is eljuttatja abba a tudatállapotba, ami érzéketlen, közveszélyes borotvapenge-csomóvá formálta Bateman tudatát, a valóságot pedig egy borzalmas videojátékkal cserélte fel.

És a legborzasztóbb az egészben: genetikus hajlamok vagy szerzett pszichózis szerepe ide vagy oda (ez pszichológusoknak való tézisanyag), az olvasónak az az érzése támad, hogy Bateman pusztán úgy jutott el eme báb-létig, hogy a legkisebb ellenállás irányába haladt, voltaképpen a Derék Kapitalista Polgároknak kijelölt úton, azaz saját anyagi lehetőségeinek megfelelő termékek és szolgáltatások számára elérhető maximális fogyasztásából próbál koherens identitást gyúrni magának - hasztalanul.

Persze, a sokk-faktor groteszkül eltúlozza a hatást, a skizofrénia posztmodern idézőjelei közé helyezve ezt a grand guignol, kozmopolita horror-show-t. De ilyen háttérrel, ilyen környezetben, ilyen barátokkal vajon hányan maradnánk normálisak?

virtualdog 2013.11.19. 08:53:39

Ja, és remek cikk! :D Csak bepörögtem, imádom a könyvet, és hiába kult, túl kevés ismerősömmel tudtam róla beszélgetni, túl kevesen ismerték, vagy ha olvasták is, nem szerették - talán ez is annyira kult, hogy már utálni is hip, mint mondjuk a Zabhegyező?

Persze, a hipsterek következő verziója meg a Nagy Gatsby-t, a hipster alapművet fogja utálni, mert pop... :D De ez már más tészta.

Nemes András 2013.11.19. 09:12:14

@Borbíró Andris: Megértem az érzést:) Ahhoz képest, mekkora kult, valóban aggasztóan kevesen olvasták végig, mindenki ismeri, tud róla, de nehéz olyat találni, aki érdemben tud nyilatkozni a könyvről. A legkeservesebb pedig az, hogy sokan látták a filmet, és azt hiszik, utána felesleges elolvasni, pedig... És igen, az a legsúlyosabb benne, hogy nyoma sincs a szerzett, elszenvedett traumák hatásának, egyszerűen annyi történik, hogy Bateman reagál a valóságra, arra a világra, ami az átlagpolgár számára a csúcskategóriás életet jelenti.

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2013.11.19. 11:00:26

@Borbíró Andris: "Az állatkertes résznél készültem ki végleg... Néztem körül a buszon, enyhe hányinger és szégyen kerülgetett, és féltem, hogy az emberek a fejembe látnak..." Jajjj, mennyire ugyanígy éreztem. Körülnéztem, látja-e valaki, mit olvasok...

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2013.11.19. 11:02:28

www.youtube.com/watch?v=LB5YkmjalDg

Ez a szám meg elmaradhatatlan a könyv kapcsán :) Egyébként én a filmet láttam először (sajnos / nem sajnos), úgy tetszett, de az tény, hogy lehetetlen a könyvet megfilmesíteni olyan formában, hogy a lényegi részét, a stílusát áthozza.

Nemes András 2013.11.19. 11:27:37

@Zsoca87: Stanley Kubrick szerintem megfelelő választás lehetett volna a feladatra.

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2013.11.19. 11:29:24

@Nemes András: Kubrick rossz filmet nem csinált, sőt, továbbmegyek, csak kiválót alkotott. Picit olyan ez az elgondolás nekem, mint Jodorowsky-féle Dűne: nagyon megnézném, ha létezne :)

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2013.11.19. 11:33:44

Megnéztem molyon mit írtam anno a könyvről, hát :D

" (...) ez a könyv a modern irodalom véres hurkája - gyomor kell hozzá, főleg ha mögé látsz, de azért lehet szeretni,"

prick 2013.11.19. 12:05:16

"A könyvből készült egy, a regényhez minden ízében méltatlan film is, melynek egyetlen említésre méltó pontja a Bateman szerepében parádézó Christian Bale kompromisszummentes alakítása. A színészt már-már zavaróan szabályos, szimmetrikus vonásai tökéletesen alkalmassá teszik a szerepre, a képekről izzó elhivatottságának köszönhetően pedig mindent kihoz a figurából, amire az egyébként fájdalmasan lebutított keretek lehetőséget nyújtanak. Nem az explicit jelenetek hiányoznak legjobban a filmből, sokkal inkább az alapanyag monumentális lényegének teljes figyelmen kívül hagyása zavaró. Nem bántóan rossz film, az előzmény ismeretében azonban teljességgel érdektelen. "

Ez így szerintem kicsit erős, bár a könyvet nem tudtam befejezni, nekem simán megfeküdte a gyomromat, így nem tudom, hogy mennyire vagyok avatott megítélni, de a film abszurd humora és Bale játéka miatt (kivételesen a szinkron is zseniális) a mai napig a kedvenc filmem.

OFF: Amúgy mi a véleményetek a végéről?
Sokan azzal jönnek, hogy képzelte az egészet. A könyvben ez hogy jön le?
Mert sztem biztos, hogy nem képzelte. Pl. ott van a hangrögzítőn az üzenete, amit Paul-ként hagyott és a nyomozó is említi. Illetve tuti, hogy Paul-t nyírta ki, hiszen adott neki névkártyát Paul Allen névvel.
Ami a katarzist illeti: az meg baromira nem marad el. Én úgy látom, hogy Bateman szeretne egy lapra kerülni az általa emlegetett sorozatgyilkosokkal, de nem sikerül, mert annyira ignoráns a körülötte lévő világ, amiben él, hogy észre sem veszik, menyire kattant. eleve egymást is folyton összekeverik. .
Elég infantilis lett a fogalmazásom, de sietek, mert melózom.

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2013.11.19. 12:36:24

@prick:

*** SPOILER

A könyv vége alapján szerintem is képzelte.

SPOILER ***

Nemes András 2013.11.19. 12:59:40

@prick: Csaba írta a Végjáték kritikában, hogy: "A "korrektség" a lehető legrosszabb, ami történhetett vele", ez maximálisan igaz erre az adaptációra is. Tényleg nem bántóan rossz, de épphogy kapargatja csak a regény lényegének felszínét. Azt a képzelgés dolgot személy szerint meglepődve szoktam olvasni, szerintem még csak utalás szinten sincs a könyvben ilyesmi, de könnyen lehet, hogy tévedek, mindenki döntse el maga, mit gondol róla. Bateman tragédiája pedig abban áll, hogy már képtelen elviselni saját tetteinek súlyát, vágyik rá, hogy bűnhődjön, de környezete még csak esélyt sem ad erre. Motivációja szerintem nem a sorozatgyilkosokkal való "egy lapra kerülés", egyszerűen nem tud máshogy létezni a közegben, ami körülveszi.

prick 2013.11.19. 13:29:19

@Nemes András: "Bateman tragédiája pedig abban áll, hogy már képtelen elviselni saját tetteinek súlyát, vágyik rá, hogy bűnhődjön, de környezete még csak esélyt sem ad erre."

Ez is megfogalmazódott már bennem, csak a sztorik a gyilkosokról kicsit afelé is elviszik nekem a dolgot. Persze okoskodom úgy, hogy a film nagy kedvenc a könyvet meg mondom, letettem. :)

Elmeboy 2013.11.19. 14:20:30

Régen olvastam már, de a Holdfényparkban Ellis mintha kereken kimondaná, hogy a gyilkosságokat csak képzelte (amit számomra egyébként az is alátámaszt, hogy a Psycho végén Bateman már nagyon valószerűtlen, idióta helyzetekbe kerül, mint pl. a lövöldözés a rendőrökkel).

Viszont azt gondolom, hogy végső soron teljesen mindegy: ha képzelte, ha nem, kurva beteg az egész, és a regény lényegén egyik értelmezés sem változtat.

kukilopezromero 2013.11.19. 14:24:33

szuper kis könyv ez, érdemes elolvasni, talán már én is a film után találkoztam vele, ami szintén nagyon tetszett, tele van ikonikus pillanatokkal, pl mikor esőköpenyben aprítja a barátját a baltával , közben szól az a kafa kis Huey Lewis zene, amit szintén a film hatására szerettem meg

jó ez az egész na :) asszem az író egyszer nyilatkozta, hogy elég sötét korszakában írta a könyvet, ami érződik is rendesen, bár a mondanivalója nem túl mély

az, hogy a gazdagok gonoszak, meg akinek pénze van az biztosan egy rohadék, elég nevetséges filozófia egy életkor után

ha valaki nem tud beilleszkedni a világba, attól még nem biztos, hogy a világ a rossz, lehet, hogy az állat bennünk él

igazándiból nekem a Bret Easton Ellis filmekből meg irományokból is kezdett elegem lenni egy ideje, mert mindegyik egy kaptafa, és unalmas

a Less than Zero még szuper volt Robert Downey jr-al, jól mutatta be a drogos fiatalok életét, de ha már 2őt olvastál tőle, akkor olvastad az összeset

Tiger Woods 2013.11.19. 14:42:37

a filmben pont az a jó, hogy remek beetető és kedvet csinál a könyvhöz, ami persze kurva zseniális és minden mondata aranyat ér beleértve a hosszas eszmefuttatásokat phil collins és a huey lewis and the news lemezeiről. sussudio oh oh

borisz 2013.11.19. 15:09:07

tényleg jó könyv, mondjuk gyomor az kell hozzá.
nekem is az állatkertes, meg a patkányos rész volt a legerősebb, pedig én direkt napsütéses forró nyári napokon olvastam, szigorúan csak nappal :)
a filmet láttam én is előbb, öcsém adta a kezembe a könyvet, és a könyv után borzasztó rossznak látom a filmet.

borisz 2013.11.19. 15:12:31

@Zsoca87: én sokáig bíztam benne, hogy így van, de nem találtam feloldást a végén sem. szerintem pont attól kemény, hogy ez a valóság, és ez a szerencsétlen aranyifjú bármit is tesz nem találkozik büntetéssel, emiatt aztán feloldozással sem, és ettől még szarabb neki.

Desrix 2013.11.19. 15:28:03

@kukilopezromero:
"bár a mondanivalója nem túl mély"
Ezzel nem értek egyet teljes egészében. Ellis alkotott egy olyan karaktert, aminek pszichológiai gyökeréig leásni nem piskóta - maga a könyv egy pszichológiai látlelet. Bateman maga a nagybetűs mondanivaló, egész létezése, világban betöltött helye (amit meghatároz a felcserélhetőség, a személyiségek márkákká átlényegülése, mindez az adott társadalmi poszt betöltése okán) és amit ezek belőle kiváltanak, egy olyan rémítő képet festenek fel, akár az emberi elméről, akár a társadalomról, ami mellett nem lehet csak úgy elmenni.

@Elmeboy: A lövöldözős rész már nekem is gyanús volt, illetve az, hogy hiába próbálja közölni, ki is ő, mi is ő, a közöny betonfalán nem tud áttörni. Szegről-végről valahonnan innen is fakadhat nála ez a kettősség, mert börtönben biztos, hogy nem akar megrohadni, de a posványból kézzel-lábbal kapálózik kifelé. Kényelmes életét semmiképpen nem akarja feladni, az nagy úr, abban a közegben viszont nincs mozgástere. A szituációk fojtogatják, és valahol szerintem ez a könyv egyik zsenialitása, mert olvasás közben engem is majd megfojtott az a légkör.

@Nemes András:
"Motivációja szerintem nem a sorozatgyilkosokkal való "egy lapra kerülés", egyszerűen nem tud máshogy létezni a közegben, ami körülveszi."
Igen, a kutya szerintem is valahol itt van elásva. Nem tud már mit kezdeni magával, a banánt már nagyon unja, de ahhoz gyáva, hogy eddigi közegéből kitörjön, hogy feladja fényűző életét és mondjuk elmenjen világkörüli útra, vagy ki Ausztráliába a nagy semmibe. :) Intellektuálisan szerintem csökött, hiszen ha valaki k iakar próbálni valami újat, nem patkányt fog éheztetni, meg levágott fejjel a farkán kóricálni a lakásban. :)

@Borbíró Andris: Én is így voltam anno, amikor olvastam, alig tudtam megbeszélni valakivel, pedig ez a könyv ordít azután, hogy feldolgozd. :)

kukilopezromero 2013.11.19. 15:33:56

@Desrix: pszichológia gyökeréig ??? mi ? hogy valaki nem tudja élvezni a sok pénzt? vagy aki a Wall Streeten dolgozik az biztos őrült???

Nemes András 2013.11.19. 15:43:09

@Elmeboy: Holdpark lesz az:) Kicsit olyan kényelmetlen érzésem volt azzal a könyvvel, mintha Ellis magyarázkodna a Psycho miatt, holott egyáltalán nem szorul rá. Mintha visszatekintve neki magának is kellemetlen lenne, hogy ő írta azt a regényt, amit egyrészről érteni vélek, másrészről a helyében inkább kurva büszke lennék magamra:) Persze lehetséges, hogy én feleannyi támadást sem bírnék ki talpon, mint amiket ő kapott, de a könyv olyan értéket képvisel a szememben, ami érthetetlenné és feleslegessé teszi szerzője mentegetőzését. Mondjuk az a rendőrös lövöldözés valóban erősen szürrealisztikus, de nekem még belefér, hogy megtörténhetett+a regény egyik csúcspontja a filmszerűségével és a fergeteges ritmusával.

Nemes András 2013.11.19. 15:44:26

@kukilopezromero: Ezeket csak te mondod, a könyv kurvára nem erről szól.

Elmeboy 2013.11.19. 15:46:29

Ja, tényleg, Holdpark. Mondom, hogy régen volt :)

kukilopezromero 2013.11.19. 15:48:49

@Nemes András: akkor miről ? mert nem írtad le..

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2013.11.19. 19:24:21

Ahogy Elmeboy említette, a könyv végén már egész irreális jelenetek zajlanak, helikopteres üldözés, rendőrök halomra lövése, egy golyótól felrobbanó autó meg ilyenek, amiről azért nehezen hihető, hogy egy mégoly jajdeközönyös világban is következmények nélkül maradna.

A mondanivaló kicsit távolabbról nézve tényleg nem annyira átütő, mint elsőre, a kúlságtól elámítva tűnik, bár nekünk, kelet-európai proliknak még egy, talán akaratlanul vicces álszent réteggel bővül, miszerint mennyire nincs köze a boldoguláshoz a sok pénznek (peheeersze).

2013.11.19. 19:50:10

Egyszerre zseniális és undorító a könyv, a kegyetlen jeleneteket nehezen vette be a gyomrom. Nagyon lassan, kis adagokban tudtam végigolvasni és azt hiszem soha többé nem fogom elővenni. Nem azért mert nem jó, csak mert nekem túl borzalmas. És Tom Cruise is szerepel benne, szóval tényleg horror :-) Viszont találó a társadalomkritika, amit értékelek.

dr.justice 2013.11.19. 19:58:14

Egy durvább könyvet ismerek. A szomszéd lány az.

getro2 2013.11.19. 20:50:48

Életem leg-leg könyvélménye. Kikúrt nagy zsenialitás az utolsó betűig, és a többiekhez hasonlóan én is abban a helyzetben voltam, hogy senkivel nem tudom megbeszélni a lényegét, szóval most örülök mint majom a farkának :D
Érdekes hogy senki nem hozta még fel (vagy csak én siklottam el felette?) a

SPOILER

"barátjánál" (Owen talán?) elkövetett gyilkosságot, mint bizonyítékot a cselekmények meg-nem-történésének. Már rég olvastam a könyvet, szóval nem pontosan emlékszem, mindenesetre úgy rémlik hogy miután megölte, majd visszament a tett helyszínére, senkinek nem tűnt fel a gyilkosság. Egyszerűen eladásra került a lakás, de Batemant elhajtották onnan, és az egészből annyi jött le, hogy semmi nem történt csak - és itt a másik fontos pont - a tag elutazott.
Huhh, ez most biztos nagyon katyvasz, de az biztos hogy ez volt az a pont ahol Patrick többször is megingott, és csalódott a kollégáiban amiért nem hisznek neki (miután ugye eldicsekedett), illetve pont közülük mondta valaki, hogy tényleg csak külföldre ment az elvileg meggyilkolt áldozat.

SPOILER

Na meg ott van a fent említett lövöldözés is, nálam már az totál kiütötte a biztosítékot, legalábbis az ultrarealista (ilyen szó van?) többi részhez képest. :D

memora 2013.11.19. 23:08:59

Sajnos nekem is félbehagyva pihen a polcon...
Nem az erőszak ábrázolás miatt (ha a Hullajó nem is készítené fel az ember egy Amerikai pszicho féle sokkhatásra, pl: Sade márki egyes művei azért megteszik...amúgy is van hasonlóság a kettő közt), hanem a már-már olvashatatlanul száraz stílus az oka. Lehet, hogy tényleg ez is a koncepció része, de én ki nem állhatom a nehezen olvasható könyveket. Azért egyszer majd újra nekifekszek, mert szatíra, és az jó :)

Nemes András 2013.11.20. 06:43:05

@getro2: SPOILER

Abban a jelenetben szerintem annyi történik, hogy az ingatlanos simán el akarja adni a lakást, abszolút tisztában van vele, hogy Bateman mit művelt ott, de nem törődik vele, mivel nem akar magának kellemetlenséget. Bateman ott igen-igen közel áll a lebukáshoz, a közöny menti meg, az a "szerencséje", hogy mindenkinek egyszerűbb, ha elsiklanak a nyilvánvaló borzalom felett, mintha szembe kellene nézniük vele. Az pedig, hogy az áldozatát később többen is látják (vagy azt hiszik, őt látják) a személyiségjegyek teljes hiánya miatt van (amikor Bateman telefonon vallomást tesz, ugye őt is valaki másnak hiszik). Ez már az Informátorokban is megjelenik, ahol nagyjából mindenkit úgy jellemeznek, hogy szőke, szépen le van sülve, valamint Wayfarer napszemüveget visel.

SPOILER

kukilopezromero 2013.11.20. 08:33:01

az is durva mikor megy a ruhatisztítóba :)

lutánnia 2013.11.20. 18:31:58

pont ma láttam a libriben, most már tudom mit kérek karácsonyra XD

Maya-- 2013.11.20. 19:14:58

meghallgattam az audiobook-ot. szuper. a narátor abszolút ridegen beszél, pont mint milyen Bateman, nem nagyon modifikálgatja a hangját, mégis tudod mikor van párbeszéd..semmi bohóckodás. nagyon ajánlom..és nagyon nagy előnye, hogy mig hallgattam egyéb dolgaimat is tudtam végezni. kivéve a porszívózást :)
amúgy szerintem sem tette meg igazán ezeket a gyilkosságokat, csak feltűnősködőtt...miért is ne? bár Bret állítólag dokumentálódott a New Yorki könyvtárból, hogy igenis ezek mészárlások léteztek..s biztosan ma is létezhetnek. hát bizti ez nagy dolog volt '91-ben, de ma már pl. a net semmibe veszi az embert. olyan felvételek léteznek a net bugyraiban, hogy eldobod az agyad. a google csak az iceberg hegyét mutogassa..a brutális "tartalom" lent van. aki tudja hol, az tudja miről beszélek.
na de azért Bateman szerintem is nagyon beteg..brr. félek tőle. viszont a nem félek egy csöppet sem a pénztől, fitnesstől, zenétől, filmtől..etc. :)

Desrix 2013.11.20. 22:13:52

@kukilopezromero: Ezt komolyan kérded? A lényeg pont nem ez. Bár más környezetet nem tudok elképzelni, amiben játszódhatna, ezért leválaszthatatlan része a Wall streeti yuppieság, de ugye ez maga a felszín, amit Ellis megkapar és felrántja alóla Batemant. Itt már rég nem a pénzről van szó, hanem arról a rétegről, amit a pénzhajhászás és élvezés maga köré szőtt: azt, hogy az öltöny határozza meg az embert, étterembe csak flancolni járunk, nem enni, satöbbi, satöbbi, hisz az első kétszáz oldal erről szól - és egy ilyen közegben, egy ebbe a rétegbe beilleszkedni "kénytelen" egyén, aki kitörni belőle képtelen, hogyan menekül a többi droiddá degradálódott ember, és a világuk elől. Nyilván leülhetne a Skyrim elé munka után, de ő nem ilyen. És ezért szeretjük ezt a könyvet. :)

Pandeamonium 2013.11.21. 03:37:26

Mivel már mindent elmondtatok, én is csatlakoznék azzal, hogy: kurva nagy kedvenc a regény, nem sokkal a hazai megjelenés után olvastam el. Egyszer, kétszer, ötször... (A filmben tényleg csak Bale az egyetlen értékelhető dolog, a többi szóra sem érdemes. A 2002-es A vonzás szabályai azonban egész korrekt, azt tudom ajánlani.)

Kortalan egy regény abból a szempontból, hogy - szerintem legalább is - mindig meg fogja állni a helyét, minden korban aktuális lesz, leszámítva az egyik fejezetben kivesézett tekknikai "csodákat" (videomagnó és tsai), amelyeket ma már be sem tudnánk indítani. :)

Ja, és Batemannel ellentétben nekem pont hogy a prog rockosabb Genesis a kedvencem főként Gabriellel, míg ő - mármint Bateman - azt nem érti, nem neki szól (valami ilyesmit mond), a későbbi poposabb Collins-érát viszont imádja. Fú, de fontos infó, mi? :D

És köszönöm a cikket, minden szava arany.

Pandeamonium 2013.11.21. 03:49:40

Nemes Andráshoz: én e könyv utószavában említett "farkasfalka" egy másik fenegyerekének is beszereztem a regényét, mégpedig Jay McInerney 'Fények, nagyváros'-át. Nagyon ajánlom mindenki figyelmébe, aki nem ismeri, afféle modernkori 'Zabhegyező' felnőtt kiadásban (neeem, nem pornó :D). András, ismered a könyvet? Szívesen olvasnék arról is egy élménybeszámolót. (Mármint a 'Fények...'-ről természetesen.)

(Apropó, most mutatják be a Vétkek völgye c. Paul Schrader-filmet itthon is, és Ellis a forgatókönyvírója. Bár az IMDb-n jelenleg 4,1-es értékelésen áll, ez nem sok reményre ad okot...)

kukilopezromero 2013.11.21. 09:37:03

@Desrix: na jó de pont ezt mondom, miért rossz dolog drága öltönyöket hordani? ha te 400 000 forintos armaniba járhatnál minden nap és Budapest legmenőbb helyein ebédelnél sorozatgyilkos lennél?

Nemes András 2013.11.21. 10:01:33

@Pandeamonium: A Fények, nagyváros tényleg egy nagyon jó könyv, de azért olyan elementáris hatást nem fejtett ki, mint a Psycho, a közeljövőben nem terveztem újraolvasni, de ha legyűrhetetlen késztetést érzek rá, nem fogom visszafogni magam:) Az meg külön elemzés tárgyát képezhetné, Bateman zenei ízlésének bemutatása mennyiben karakterformáló jelentőségű. Az például, hogy nem bírja az élő zenét, kétségkívül része a személyiségének, de kinézem az egyébként korábban zenészként is működő Ellisből, hogy a Collins-rajongást fricskának szánta, mármint: az nyilván nem normális, aki a Gabriel-féle Genesist nem szereti:)

Nemes András 2013.11.21. 10:10:29

@kukilopezromero: Most már tényleg nem tudom eldönteni, komolyan írod-e ezeket, vagy ez is valami olyasmi, mint a csellendzses írásaid. Woody Allen dumája, hogy: "Elolvastam a Háború és békét. Az oroszokról szól." Te is valami ilyesmit mondasz.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2013.11.21. 10:18:48

Biztos naiv vagyok, de én se értem, miért kell feltétlenül eltorzulni csak azért, mert valaki gazdag, bár felfogtuk, hogy itt ez a nagy mondanivaló.

kukilopezromero 2013.11.21. 10:19:57

@Nemes András: én arra gondolok, hogy idegenkedünk a pénztől, de attól mert gazdag vagy, nem feltétlenül jelenti, azt, hogy gonosz is vagy

ez már a te döntésed, nem csak úgy lehet pénzt keresni, ha másokon átgázolunk

ideális helyzetben mindenki gazdag és mindenki jó ember ( egy ideális világban )

Desrix 2013.11.21. 10:51:46

@kukilopezromero: De pont, hogy nem a pénzről van szó. Nem kell feltétlenül eltorzulni, és én sem lennék valszeg sorozatgyilkos (képzelt, vagy valódi), csak mert kőgazdag vagyok. Nem én írtam ezt a könyvet, nyilván azt látok bele, amit én hoztam magammal eddig - ez pedig egyenesen ellentétes a 90-es évek new yorki yuppie életérzésétől, de azt se felejtsük el, hogy nem versről van szó, amibe aztán lehet haluzni akármit, hanem prózáról. Jó, abba is bele lehet haluzni, darabja válogatja, de ezzel csak azt akarom mondani, hogy a könyvben pénzes emberek világa szolgál hátterül: nincsenek megélhetési problémák, ergo a fenntartási ösztön kielégítve, minden elérhető, az ingerek egy idő után tompulnak, a közeg kiégett, ha megnézed Bateman szinte agyhalottakkal társalog, és hiába tesz úgy, mint aki közéjük tartozik, nem tud ebbe beilleszkedni. Ez az alap, innen indulunk, a csavar pedig Bateman elmezavara, ami bármilyen más közegben nyomozást idézne elő, amerikai hajtóvadászatot, menekülést látványos akciókkal - kivéve ezt, itt. De ha így sem jön át, várj kábé 10 évet, és olvasd el újra.

kukilopezromero 2013.11.21. 14:22:56

@Desrix: de pont ezt mondom, hogy a valóságban a gazdag emberek nincsenek eltompulva, meg egyáltalán nem ösztön szinten élnek, az inkább a szegényekre jellemző

a gazdagok, aki tényleg a saját erejéből lett az, okosabbak, életképesebbek, tehát a könyv által ábrázolt világ téves

pontosan a szegény emberek vannak általában kiégve, pl mi is milyen jó kis depressziós nemzet vagyunk, pedig a pénzt szeretni kell

Desrix 2013.11.21. 16:07:40

@kukilopezromero: Jajj, pont ellentétesen látjuk.
Egyrészt, ez fikció - hála mindennek. ;) Hogy a valóságban milyenek a gazdagok, azt nem tudom, mert ugyan olvasni lehet róla, de nem tartozunk közéjük.
Másrészt, az ösztön szinten élést nem tartom szerencsés kifejezésnek, az inkább személyiségfüggő, szvsz. Azok a gazdagok, aki saját erejükből lettek azok, tehát "életképesebbek", valószínű nem lesznek elmebajos sorozatgyilkosok. De szerintem egy szegény sem. A szegényeknél nálam azért esik ez kevésbé latba, mert "gondozzák a kertjüket". Nincs idejük és energiájuk a semmittevés és az élet ürességét megízlelni. Minden idejük és energiájuk a létük fenntartásával megy el, erre utaltam fentebb. Bateman közege olyan gazdagokat mutat be, akik születésük óta egy szalmaszálat nem tettek keresztbe, nem dolgoztak rendesen, ergo mindent a seggük alá raktak. Már nem emlékszem, hogy Bateman is ilyen-e, de erős a gyanúm, hogy igen. A munkahelyén semmi értelmeset nem csinál, keresztrejtvényt fejt, de azt is idiótán. Bateman gyenge a fölös energiáit értelmes dolgokba fektetni, képtelen vagyok őt geekként elképzelni, a közege erre rímel is. Tehát nem a tisztes munkába beleőszült gazdagokat látjuk, mint nálunk Keleten (:DDD), hanem a puhány, Mónika-showba beleposhadt pénzfosó yuppiekat. Bateman beleőrül a közönybe, amit tapasztal maga körül, sehol egy őszinte érzelem, nem a munkában és az egzisztenciális kétségbeesésben ég ki, hanem minden emberi érték hiányában.
Persze én sem tudom, milyen yuppienak lenni, de az Ellis által felvázolt emberek és az a világ ugyanúgy fel van nagyítva, mint Bateman, mondhatni Exxxtreme Edition. :) A nyelvezet, a stílus, mind-mind ezt tükrözi. Emiatt szólt nagyot a könyv. Ettől lett botrány.

kukilopezromero 2013.11.21. 16:28:54

@Desrix: de az hogy közönyös vagy az független attól, hogy mennyi pénzed van

és pont ezt mondom, hogy a könyv kb a magyar népmesék szintjén van, hogy a gazdagok világa biztos szívtelen és értéktelen

ezért mondtam, hogy alapvetően nincs nagy háttere vagy mondanivalója a könyvnek, de tény, hogy remekül van megírva, és nekem is nagy kedvencem

ez egy hatalmas közhely, hogy a gazdagok gonoszak, kicsit elcsépelt formula az irodalomban is

thegoddamnbatman 2013.11.22. 12:56:51

Még gimnáziumban olvastam, olyan 17 éves lehettem. Pont azért kezdtem el, mert egy ismerősöm ecsetelte, mennyire "durva", én meg gondoltam, na lássuk a medvét, kemény gyerek vagyok én (hozzáteszem, akkoriban olvastam életem máig legmeghatározóbb műveit is). Tényleg erős volt, bár bennem olyan mély nyomot nem hagyott akkor, inkább provokációnak éltem meg a brutalitását, és úgy voltam vele, hogy amire rátesznek több lapáttal, az mesterkélt, ettől fogva valójában nem is olyan "durva."
Lehet nem ártana még egyszer elolvasnom, így több, mint egy évtized különbséggel, mert sajnos főleg csak a sokkoló jelenetek maradtak meg, élükön a patkánnyal. Vizuálisan meg már hatott az emlékeimre a film is.
Fentebb olvastam, hogy Kubrickot említették, mint ideális rendezőt a műnek. Ezzel nagyon nem értek egyet, biztos remek lenne természetesen, de nem tudom elképzelni, hogy ő egy ilyen történetbe szívét-lelkét beleadta volna.

thegoddamnbatman 2013.11.22. 12:57:53

Ja, és nagyon jó a cikk. :)

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2013.11.23. 10:46:38

A reménytelenség meg a nyomor, ami a szegénységgel gyakran együtt jár, pusztítóbb a lélekre, mintha valaki a nagy lé birtokában ezerfelé kiteljesítheti magát, de az legalábbis tuti, hogy lehetőségei sokkal szélesebbek. Szintén tuti az is, hogy több reménytelen zombit látni a sarki kocsmában, mint kokainszippantgatás közben egy exkluzív klub sloziján, szóval kukinak abban igaza van, hogy az ábrázolt világ egyoldalú paródia.

Pat Bateman értelmi képességei nem szegények, inkább a fantáziája, szinte minden tekintetben, ami a belezésen kívül esik. Ez neki a nagy tragédiája, mint fent már elhangzott.

Nemes András 2013.11.23. 12:45:40

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Továbbra is fenntartva, hogy az Amerikai psycho kurvára nem arról szól, hogy a gazdagok szükségszerűen rosszak, megkérdezném, hogy az exkluzív klub sloziján kokaint szippantók nem lehet, hogy azért teszik azt, amit tesznek, mert esetleg reménytelen zombik?

kukilopezromero 2013.11.23. 13:30:17

@Nemes András: de igen, csak én azt akartam mondani, hogy ez független attól, hogy valaki gazdag-e

mert abban igaza van a könyvnek, hogy létezik egy ilyen világ is, ami csak a látszatra megy, és a ruhákra, drogokra, külsőségekre, és mögötte egy hatalmas kiégett üresség van

én csak azt akartam mondani, hogy vannak olyan gazdag emberek is, akik viszont jó dolgokra költik a pénzüket, segítenek másokon, segítik vele a világot ( egy vicces példát hozva ilyen Batman is :)))

csak annyit akartam kihangsúlyozni, hogy ne dőljünk be annak a közhelynek, hogy minden gazdag rossz, mert ez félrevezető

a könyv által ábrázolt világ persze az, de ez nem jelenti, azt, hogy a wall streeten dolgozó emberek tényleg ilyenek, és nincsenek köztük becsületesen, kemény munkával pénzt keresők, akik a családjukra fordítják a pénzüket, vagy értelmes dolgokra

szóval tudjuk, hogy sok ilyen ember van nálunk is, gengszterek, tolvajok, politikusok stb, akiket én is utálok, és minden minimális lelkivilággal vagy intelligenciával rendelkező ember, de azt fontos látni, hogy nem a pénz ami rossz, hanem ők

mert a pénzt lehet jó dolgokra is fordítani, és attól mert pl valaki szeret igényesen öltözni, még nem lesz lelkileg torzult

én imádom a nyugati életformát, és semmi kivetnivalót nem látok benne, egy értelmes határ közt persze, jó dolog élvezni az életet, jól kinézni és habzsolni az örömöket, nevetni stb

na mindegy, bocs, hogy más helyett válaszoltam, csak én ezt akartam kifejezni az előbbiek során is, lehet hülyén

aki meg egy slozin kokót szippant, azt is csak sajnálni tudom, mert egy mérhetetlenül unalmas és lélekromboló szórakozás

Tiger Woods 2013.11.23. 14:49:29

@kukilopezromero: akkor te még nem szippantottál slozin kokót. :D

Maya-- 2013.11.23. 22:47:53

a gazdag azé' szippant kokót mert telik rá és fasza. semmi röhögés, argumentálom: ha gazdag vagy egész nap csak segget nyalnak neked vagy megakarnak baszni. vagy seggbe baszni. ezt most mindenki képzelje el, tehát nem egyszerű. :*) a másik dolog az, hogy legyőzhetetlennek képzeled magad. szimpla Tony Stark szindróma. s ezé túlzásba viszel mindent, hisz az ember, természetéből eredendően keresi a korlátokat. ezek minél jobban tágulnak, te annál feszültebb vagy, izgat, hogy hol a picsába van már a határ. ennyi. a kokó ezt meg lassabbá teszi. ennyi. ilyen egyszerű. mindig mindent úgy össze-vissza komplikáltok :)

kukilopezromero 2013.11.23. 23:29:13

@Tiger Woods: mikor 12 éves voltam, és a paneltelep utcáin rohangáltunk a legjobb barátommal, bejött egy újdonság a helyi közértbe., egy szívószál, teletöltve valami citromos porral.. gyorsan a kedvencünk lett, kibontottuk és az egészet letoltuk, olyan érzést váltott ki az agyadban mintha felrobbant volna, és totál szétpörögtél, na haver ezt semmi se fogja visszaadni, se a barátokat , se a paneltelepet

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2013.11.24. 18:44:37

Kukilopez: Ha jól menő alsóközéposztálybeli egzisztencia leszel hazánkban, a paneltelep még összejöhet! :D

Maya: A felsorolt 3 törekvésből az utsó kettőnek inkább a szépséghez van köze, az meg legtöbbször nem a pénz függvénye.

Maya-- 2013.11.24. 22:01:09

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: na de nem is ront rajta a pénz. számold össze a fitnessbérlettől a vákuummasszázsig, meg a szórópisztolyos barnítástól az utolsó manikürig. mert ismerd el, hogy ezek tök jó kényesztetések :)

kukilopezromero 2013.11.25. 12:30:33

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: nyilván úgy gondoltam, hogy gyerekként kalandos volt :)

RoFä 2013.11.25. 22:25:02

@Desrix: Fura hogy ezt mondod, a Psycho ugyanis nekem eléggé egy szabadversre hasonlít.
Óriási élmény abból a korból amikor még volt időm olvasni és keresni....
süti beállítások módosítása