Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

12 majom

2013.07.10. 06:00 Desrix

12majom12.jpgAz időutazásos történetek alapvetően – ha közmegegyezés alapján nagyon redukáljuk a kérdéskör összetettségét – két csoportba oszthatók. Az egyik sarokban azok a fantazmagóriák sorakoznak föl, amikben az idő sodrása, szövete, hálója, medre, tudomisénmije dinamikus, ergo a nyughatatlan emberi faj úgy belenyúl, mint kétéves lurkó a kutyaszarba. A másik sarokban a polaritás ellenkezőjét látjuk felkészülni: az idő, mint olyan, statikus, megváltoztathatatlan, vagyis eleve elrendelt. Az első típus által felkínált történetlehetőségek érdekfeszítőek már említés szintjén is, noha az időutazás diverz módon kezelt törvényei számtalan logikai elakadásjelzőt és útlezárást szoktak maguk után vonni. A másodjára említett időkezelés első blikkre nem hangzik túl nagy dobásnak – most akkor minek visszamenni az időben, ha úgysem lehet változtatni semmin? Aztán megnézzük a 12 majmot és rögtön megváltozik a véleményünk.

Terry Gilliam 1995-ös filmje több olyan témát is érint, ami mind a mai napig véresen aktuális. Az időutazás, persze, az örökzöld, de emellett ráfutunk a biológiai terrorizmus, a szabad akarat, a valóság megkérdőjelezése, a társadalom és egyén közti viszony jelentette ingatag terepre. Gilliam nem csak a Monthy Pyton csapat tagjaként villantotta meg egyéni nézőpontjának vizuális formanyelvre történő dekódolását, de kaptunk tőle egy Brazilt és egy Halászkirály legendáját, hogy a későbbi Félelem és reszketés Las Vegasban-t ne is említsem (de említem, és az időutazás miatt még ül is). A 12 majom az 1962-ben készült A kilátóterasz című állóképes rövidfilm alapján született, annak egyfajta továbbgondolása.

12majom11.jpgAmit fentebbi pár mondatommal jelezni kívántam, az csak annyi, hogy Terry Gilliam ért hozzá, hogyan vágjon a képünkbe ordenáré nagy kérdőjelet. A 12 majom zsigerig szántó kezdése fantasztikusan megadja az alaphangot, amit aztán később egy percre sem veszít el. Főszereplőnk, James Cole (Bruce Willis) láthatóan nincs a legjobb bőrben: egy börtönboly apró zárkájából rángatják ki „önkéntesnek”, hogy a vírusfertőzés során embermentessé hipózott felszínre kióvakodva mintát gyűjtsön, ami segít majd a tudósoknak. Rátermettsége okán abban a megtiszteltetésben részesül, hogy visszaküldik az időben 1996-ba, azzal az eltökélt szándékkal, hogy kiderítse, mi vezetett a pandémiáig. A tudósok szemlátomást tisztában vannak az idő statikus természetével, ezért nem is arra koncentrálnak, hogy a múltat változtassák meg, ehelyett a jelen izolált környezetét megkerülve egyenesen a múltból szeretnének információt szerezni a vírust elszabadító 12 Majom Hadseregét illetően.

Elszomorító helyzetben lehetnek, ha erre a feladatra a legjobb die hardos formáját hozó Willist választják, aki érkezését követően kevéssel már agyba-főbe is vereti magát, naná, hogy rendőrökkel. Egyébként nem tudom, hogyan csinálja Mr. Willis, de valahogy annyira jól áll neki, amikor bucira vert ábrázattal, szakadt ruhában hozza a trógert, egyrészt teljesen hiteles számomra, ahogy egyik szeme feldagadva, a szájából csordogál a nyál, másrészt mintha elemében is lenne a színész ilyenkor. Mivel nő is kell egy valamirevaló sztoriba, ezért James előbb egy pszichiáternő gondos kezei közé kerül (nem úgy), azután pedig elmegyógyintézetbe. Erre a pontra érve a film már bravúros, Brad Pitt, mint kezelés alatt álló elmebeteg, egyszerűen brilliánsan vezényli az ütemet, és rázza fel az egyébként morózus és majdhogynem tapinthatóan hideg légkört. Kiderül, hogy James 1990-be került, amikor még nyoma sincs a 12 Majomnak, de már ekkor megrezdül egy borzongató gondolathúr bennünk – talán azzal, hogy visszament az időben, ő idézi elő a világvégét?

12majom10.jpgHát nem arról volt szó, hogy a múlt megmásíthatatlan? De bizony! És a borzongás újult erővel indul útjára, végiggondolni azonban nincs időnk, mert repülünk vissza a jövőbe, majd újra a múltba, ami során James egyetlen gyermekkori emléke egyre tisztábban rajzolódik ki előttünk. Viszont ez a kép a hipnotikus erejű befejező képsorokig homályban marad, részletei, ha kivehetőek is, félrevezethetnek. Akár a 12 majom maga. Éles kontúrral kínál elénk előbb egy, majd több értelmezési lehetőséget, azzal a céllal, hogy a labirintusból, amibe önszántunkból merészkedtünk be, egyhamar ne kecmeregjünk ki. James egészen odáig jut keresztes hadjárata során – ami rárótt kötelességből szívügye lesz, és ehhez elég két perc a tiszta levegőn valódi zenét hallgatva - , hogy önmaga valóságát kérdőjelezze meg, ezáltal gyarapítva az értelmezési ingovány területét. A film ráadásul zseniálisan vezet az orrunknál fogva, a 12 Majom Hadseregének keresését a múlttal való játszadozás szélmalomharcával állítva párhuzamba.

A láthatatlan ellenségtől való félelem gyilkos poénként simul a 90-es évek apokalipszist váró attitűdjébe, vészjósló tekintélyéből és az emberiség lesben álló hóhérjának fenyegető mivoltából azonban cseppet sem veszített. Emiatt időtálló alkotásként teljesen megérdemelt helyen dicsérhetjük ma is a 12 majmot. Mondanivalója, szerkezete, tévútjai, borzasztó jóslatai az elkerülhetetlen végzetet vetítik elénk, de egyszersmind a reményt is. Mindemellett piszkosul jól szórakoztat, a 90-es évek világképe egyszerűen önmagát adja, az időutazóknak pedig újabb figyelmeztetés – törölköző nélkül ne induljanak útnak.

25 komment

Címkék: scifi időutazás filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr655344950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.07.10. 08:07:58

Nagyszerű film, és megunhatatlan. Minden tekintetben megállja a helyét.

Néhány hónapja megnéztem a kilátóterszt, és azt kell hogy mondjam, elég fura film volt, de nagyon ötletes.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.10. 08:56:20

zseniális benne willis is meg pitt is.

Parallax 2013.07.10. 10:37:03

Az egyik legjobb wibbly-wobbly timey-wimey cucc. Imádom. Meg is nézem megint. :D

Fratello (törölt) 2013.07.10. 10:46:39

Hangulatban így hirtelen talán csak a Looper ér fel vele (habár ott az "időutazás" inkább csak zavaró mellékkörülmény :)

Tiger Woods 2013.07.10. 10:52:01

ez a film kiállta az idők próbáját. többek közt azért is, mert itt még nem béna cgi állatok rohangálnak fel-alá a városban, hanem valódi zsiráf meg valódi elefánt..

szkristof92 2013.07.10. 11:19:46

Zseniális cucc, olyan erős hangulattal, amit nem sok film mondhat el magáról.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.07.10. 13:12:32

"... törölköző nélkül ne induljanak útnak" :D

borisz 2013.07.10. 13:44:20

és mintha ez lett volna willis utolsó olyan filmje, amiben nem az látszik az arcán végig, hogy unja már az egészet, de rohadtul... (meg még a die hard 3, de az is '95-ös)

FunkTazmagora 2013.07.10. 16:31:04

Buckmaster zenéje még egy nagy + ad a hangulathoz.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2013.07.10. 17:24:48

@borisz: Biztos ezután a film után jött rá hogy a jövő úgyis megmásíthatatlan és belenyugodott. :)

MAYNARD 2013.07.10. 20:01:03

Zseniális alapvetés. A 90-es években vajon miért készült annyi hibátlan, élvezhető kultfilm? Hova lettek mára az ötletek,mi lett a stílussal,a hangulatteremtéssel? Az utóbbi években ha értékelhető filmet láttam az nagyrészt európai vagy keleti alkotás volt. Hatalmas bajban van az amerikai filmgyártás.

_renton 2013.07.10. 21:54:27

Melengeti a szívemet, hogy egyik legimádottabb filmemről ilyen jó írás került fel ide! ;)

cseszlovák · http://cseszlovak.tumblr.com/ 2013.07.11. 00:38:53

@MAYNARD: nézzél pl. Wes Anderson filmeket...

máskülönben a kritika minden sorával egyetértek, és örülök, hogy a kultfilm kritikája is a kultságot erősíti.

borisz 2013.07.11. 10:45:25

@Prof. William: valóban, ez az egyetlen logikus magyarázat ;)

chuck-d 2013.07.11. 11:29:46

Jovovich is jól hozza benne a szerepét és Willis beszólásai ismét ütnek, fej vagy gyomor meg minden. faszántos film.

FunkTazmagora 2013.07.11. 11:55:41

@chuck-d: Szerintem te az Ötödik elem-mel kevered :) Abban szerepelt Mila Jovovich.

MAYNARD 2013.07.11. 20:41:48

@cseszlovák: Szoktam.Meg is van a félreismerhetetlen, varázsos hangulatuk,de koránt sem nevezném fajsúlyos alkotásoknak, ellenben a fent említett filmekkel.

Elmeboy 2013.07.11. 21:32:35

Gilliam egyik legjobb, legkerekebb filmje, még ha a "kerek" jelző nála pont elég hülyén veszi is ki magát. Magam általában minden szimpátiám mellett kicsit túl szándékosan elbaszottnak tartom a munkásságát, de ennél az egynél (na jó, meg a Dr. Parnasszusnál) nem éreztem, hogy a fogyaszthatóság rovására fejére nőtt volna a saját képzelete, pedig aztán itt se nagyon fogta vissza magát.

Az írás meg tök jó, fején találja.

chuck-d 2013.07.12. 00:54:08

@Elmeboy: Gilliam sehogy sem lehet kerek, "nagy dudorok vannak rajta hátul".

Maya-- 2013.07.13. 21:17:03

megnéztem. imádtam. komplex, de könnyen követhető, ritka koherens minden pillanata. Willis meg Pitt asszem tényleg nagyon jók benne. tökre demenciálisak voltak. na és az a kétségbeesett szerelmiszál..nagyon bírtam. passzolt ide. Willis bár tényleg úgy lép be mint ahogyan megszoktuk, összeverve..meg minden, de mégis más. sőt totál más. ja..és kurva jó itt a teste is. méghogy törölközőt kéne vinni, egy frászt kell! :)

@chuck-d: de legalább a Willis szövege sem stimmelt :)

Maya-- 2013.07.25. 18:13:07

@chuck-d: jaj. gondoltam csak most láttad, mert vártam a reagálást, s nem jött :)..hiába íratsz be suliba. rühellem. na meg az iróniához kb. zéró érzékem van. de élveztem, hogy milyen ügyesen vágtad ki magad, s ezért perhecc írtam neked. puszi :)
süti beállítások módosítása