Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Dog Soldiers

2013.05.01. 08:00 Elmeboy

- You've done this before?
- Oh yeah, we glue people's guts together all the time out here.


dogss0.jpgKezdem az egészet egy pattanásos kockához méltó frusztrált vallomással, talán egyetértünk itt páran: Neil Marshallra valami kurvára dühös vagyok. Éspedig azért, mert a brit horror, vagy felőlem akár az általában vett, szintúgy brit zsánerfilm feltörekvő fenegyerekeként két ígéretes szösszenet után nagyon gyorsan középtempós lejtmenetbe kapcsolt, és bár koncepciójukban nem feltétlenül rossz, kivitelezésükben mindenképpen a középszerűtől a harmatosig ereszkedő alkotásokkal cseszte el a belépési lehetőséget, ha nem is pont az örökkévalóságba, de legalább az áhítatos kultisták amúgy sokszínű panteonjába. Ez már csak azért is rohadtul furcsa, mert az említett első két rendezése sztori és úgy általában ötlet szintjén nagyjából annyit tudott, mint mondjuk amennyit én kvantummechanikáról, mégis sikerült rajtuk annyit csavarnia, hogy az nem csak jó, de egyenesen kiemelkedő legyen. Innentől fogva nem igazán lehet tudni, mi történt, a jó hír viszont az, hogy az a bizonyos első kettő, azaz a Dog Soldiers és a Descent már örökre itt lesz velünk, akár az eredeti Star Wars-trilógia vagy az első Mátrix, csak hogy populárisabb címeket említsek, és ha van szemünk, hogy lássunk, akkor a munkássághoz utólagosan hozzáfércelt hülyeségek sem ronthatják el őket. Na jó, legalábbis nem olyan nagyon.

Marshall legelső rendezésről írva kapásból azzal vagyok kénytelen szembesülni, hogy ellentmondok korábbi, konkrétan a Ginger snaps kapcsán megfogalmazott önmagamnak, vagyis a Dog Soldiers (magyarul Démoni harcosok, szerintem is jézusom) pont az a film, ami nem tökörészik semmiféle pszichológiai értelmezgetéssel, eredeti sem szeretne lenni, szimplán annyit vállal be, amennyit nagyjából a cím is ígér: egy maréknyi baka csap össze benne egy erdőre való vérfarkassal, és akkor azt hiszem, el is mondtam a lényeget. Katonáink (köztük a film kvázi főszereplője és legismertebb arca, a militáns szerepekkel amúgy is tegezőviszonyt ápoló Kevin McKidd) próbagyakorlatra indulnak Skócia egy félreesőbb, vadon lepte részére, amiről amúgy korábban fél füllel különféle sötét dajkameséket hallottak, de hát ki veszi az ilyesmit komolyan? Kisvártatva aztán persze azon kapják magukat, hogy nem ártott volna figyelni, mert az éjjeli erdő (nem is annyira) állati üvöltésektől hangos, és  két és fél méteres, szőrös, farkasfejű kreatúrák vadásznak rájuk, melyeket aztán a játékidő tetemes hányadában egy rosszul védhető erdei fakunyhóban meghúzódva próbálnak megfékezni a rendelkezésükre álló szűkös eszközökkel.

Egen, ez pontosan olyan, mint ahogy elsőre hangzik: az ordasok baszom nagy, megállíthatatlan gyilkológépek minimális háttérrel (ami aztán hányaveti elmagyarázása után megint csak arra jó, hogy még kellemetlenebbé tegye szerencsétlen protagonistáink helyzetét), a katonák egytől-egyig szerethető suttyók (nem egy ízes skót akcentussal előadott beszólásukat aranyba lehetne foglalni), a többi meg nettó hangulat, túlélőhorror, mészárlás és nos, humor. Amilyen komor volt az eggyel későbbi Descent és amilyen gátlástalan marháskodásba ment át mondjuk a Doomsday, annyira elegánsan középutas a Dog Soldiers. A rettegést, a fenyegetettséget végig átérezni, nyomasztó is az egész a maga nemében (ami amúgy egy olyan elaggott sablonnál, mint ami pont a vérfarkas- vagy éppen simán szörnyfilm, azért nem kis teljesítmény), közben azonban az egészen végigvonul valami, a lappangóan morbidtól a serpenyővel csapkodó börleszkig ívelő kaján szarkazmus, ami sosem engedi, hogy végképp komolyan vegyük ezt az eleve blőd, de mégis hatásos katyvaszt. Cserébe végig remek szórakozást nyújt. Ékes példája ennek a tipikus fegyverkezős jelenet, mikor is hőseink eposzi zenei aláfestés mellett szemügyre veszik, mijük is van természetfeletti ellenfeleikkel szemben, és hát baltájuk, díszkardjuk meg elektromos kenyérvágójuk van, az. De hosszan lehetne még sorolni a többnyire legfeszültebb helyzetekben megjelenő jóízű hülyéskedést: a sérült (konkrétan félig kibelezett) szakaszvezető whisky-vedeléssel, pillanatragasztóval és a szakszerű altatást helyettesítő jobb horoggal tarkított, unortodox elsősegélyezése, a támadó farkasember figyelmének bot eldobásával és "fetch" felkiáltással való elterelése, vagy mondjuk a legbénább közlegény gyakorlott kocsmai verekedőre valló ökölharca a szemmel láthatólag megrökönyödött szörnyeteggel mind-mind egészen remek pillanatai a filmnek, és akad még jó pár hasonló.

dogss2.jpgA hivatalos trailerekben a Dog Soldierst egyébiránt mindenféle obskúrus forrásokra hivatkozva a Bolygó neve halálhoz és Ragadozóhoz hasonlítják, ami merésznek merész, de annyiból talán nem hülyeség, hogy a reménytelenül elszigetelt, ismeretlen és emberfeletti erőkkel szembenéző alakulat témáját az említett alapfilmek és a Dog Soldiers között ilyen élvezhetően tudtommal még nem nagyon dolgozta fel senki. Benne van az, ami a farkasembert, mint szörnyet csakugyan parássá tudja tenni (a maszkmunka is egész jóra sikeredett), már ha az ember fogékony az ilyesmire, és bár a szcenárióra jellemző kötelező elemekhez nem tesz hozzá semmit, ezeket legalább szépen, zökkenőmentesen hozza. Ugyanakkor nincs agyoncizellálva, szimplán egy sötét humorú, fasza akció-horror szeretne lenni, amiben történetesen két lábon rohangáló bazi nagy farkasok az ellenfelek. Hála istennek sikerül is neki.

Ami igazán rokonszenves az egészben, az, hogy egy pillanatig nem kísérli meg elmaszatolni szándékait és hatásait: ha a cím, a plakát vagy az előzetesek alapján addig nem esett volna le, az egy bizonyos ezüst levélnyitót exponáló, kellemesen riasztó prológus első egy-két perce decens oldalba bökdösés helyett talajrészeg haverként vállunkra csapva, fülünkbe ordítva közli, miről is lesz szó, amit aztán a kettős cipzárlehúzással (az egyik jól indul, a másik kevésbé) meg egy nyugodtan tahónak nevezhető telihold-shottal még meg is erősít. Ugyanígy a dramaturgia még csak leplezni sem próbálja, hogy itt bezony egy az Alienshez és fajtársaihoz címzett szerelmeslevélben adatott meg gyönyörködnünk. Önfeledten vágja az arcunkba a rémekbe véletlenül belefutó civil ártatlanok, a rutinbevetésre induló, ám elvárásaikat és félelmeiket jócskán felülmúló veszélynek kitett, vagy akár a rideg hatalmi számításnak áldozatául eső, nélkülözhető katonák azóta megszokottá silányult kliséit, és még az örökzöld „short, controlled bursts” is elhangzik. Éppen ez az őszinteség és a zsáner értő szeretete az, ami messze a lelketlen koppintások vagy a kényszeres posztbizbasz kikacsintások fölé emeli Marshall filmjét, hiszen minden már-már alapkövetelménynek számító öntudatossága mellett nem feledkezik meg arról, hogy tágabb értelemben komolyan vegye magát, azaz hogy egyáltalán egy normálisan összerakott film igényeivel éljen.

Mindezt a végig egyenletes, elfogadható színészi játék (túlerőltetnie persze senkinek nem kell magát, de hát minek is?), a költségvetésbeli hiányosságokat ügyesen kompenzáló operatőri munka, és Marshall remek arányérzékű, végig megfelelő tempót diktáló rendezése teszi teljessé. Igaz, nem olyan remekmű még, mint a Descent volt aztán három évvel később, viszont bátran ajánlható bárkinek, aki egy tökös, korrektül kivitelezett, vérfarkasos belezésre vágyna.

13 komment

Címkék: horror akció filmkritika vérfarkas

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr375159992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

entro 2013.05.01. 09:48:25

Remek cikk, minden sorával csak egyetérteni tudok! Azon a bizonyos altató-jobbhorgon konkrétan annyira röhögtem, hogy meg kellett állítanom a filmet:) Amúgy a Marshall vajon magába szállt, vagy mi történhetett? Nem igazán hallani róla mostanság.

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2013.05.01. 10:21:58

Én a Descentet utálom, de ez az egyik kedvenc filmem. Az a jelenet amikor a konyhában a tányérokkal dobálja a farkast a forma... jó, hogy meg nem fulladtam úgy röhögtem. A székemből viszont kiestem. Aztán az utolsó mondata, mikor már látja, hogy innen nincs menekvés, megölni nem tudja, tuti megeszik: "Remélem fosni fogsz tőlem te büdös szájú rohadék"

Zseniális.

szkristof92 2013.05.01. 10:53:22

Kurva nagy film, vicces, pörgős és ami a legfontosabb ötletes és nem izzadtságszagú, nem is értem Marshall miért nem tud ilyeneket csinálni mostanság.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.05.01. 13:07:50

Mostanában nagyon a kedvenc filmeimmel foglalkoztok... Ginger Snaps, The Evil Dead, és most a Dog Soldiers :) Esetleg legközelebb egy cikk a Dark Cityről? :D

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.05.01. 13:19:07

Én megnéztem a Descent-et egyszer, kétszer, háromszor... és azt hittem, hogy kurvára szeretem Neil Marshalt. Aztán megnéztem a Dog Soldierst, a Doomsdayt meg a Centurion-t és rájöttem, hogy nem.

Ez a filmje sem jó, nem is rossz, de inkább csak harmatos közepes. A karakterek tényleg faszák, bugyog bennük a skót vér, dörögnek az egysorosok, de a feszültség zéró, a vérfarkasok pedig szarul vannak összerakva. Aránytalanok és suták.

Én még mindig azt mondom, hogy Marshall-nak valószínűleg a Descent élete munkája.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.05.01. 20:58:03

@Gevin: Mondanál egy példát, melyik filmben volt jól összerakva a vérfarkas? Merthogy a Ginger Snapsre azt írták, hogy béna, az Amerikai farkasember Londonban megint csak nem egy nagy szám, az Üvöltésben talán? Komoly kérdés.

endberg 2013.05.01. 21:57:44

én egész véletlen futottam bele ebbe a filmbe, descentet még nem láttam, fogalmam se volt róla, ki Neil Marshal, csupán egy fórumos komment alapján (kis költségvetéses tökös vérfarkasfilm) adtam neki egy esélyt. Az eredmény lenyűgöző volt, és nem csak azért, mert tele van idézhető szövegekkel, jelenetekkel, hanem azért, mert tényleg nagyon jó arányérzékkel van összerakva. Az ember izgul a katonákért (akik anélkül kerülnek közel a nézőhöz, hogy fölösleges monologizálással, meg flashbackekkel, meg melodrámával fárasztanának minket), de közben jókat derül a poénokon. Kellően félelmetesek a vérfarkasok (és nem cg turbózott szupermaszkok miatt, hanem azért, mert brutálisak, kegyetlenek, szinte megállíthatatlanok, nincs emberi oldaluk, nincs nyálas szépfiú a farkasbőrben, csak egy drabál gyilokgép), zaftos a gore, de nincs torture porn szadizmus, és végig nagyon szórakoztató. Tipikusan az a film, amit megnézel, és az első gondolatod, hogy ajánlanod kell a haveroknak.

Elmeboy 2013.05.01. 22:24:27

@Gevin: A Descent tényleg nagyságrendekkel jobb, és erős fényben a maszkmunka is suta, aláírom, bár akadnak jóval rosszabbak, és legalább koncepciójában stimmel. Szerencsére azonban a film a nagy részében csak villanásokat látsz belőle, úgy meg nekem hatásos volt .

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.05.02. 01:56:55

@Werewolfrulez: Az Amerikai Farkasember Londonban című klasszikban szerintem kifejezetten ütős lett a vérfarkas, az átváltozástól kezdve az utolsó nagy mészárlásig.

Bár nagyon régen láttam, de úgy emlékszem az Underworldben sem volt rossz - bár mondjuk cgi, és talán mára gagyin hat.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2013.05.02. 09:47:58

A kilencedik légió egy durván alulértékelt film, szvsz Marshall legjobb munkája.

Fandi 2013.05.03. 17:18:38

Az gondolom megvan mindenkinek (ha már geekz), hogy Marshall rendezte a Trónok Harca Blackwater című epizódját. (Igen, az ostromot.)

Elmeboy 2013.05.03. 19:27:28

@Fandi: Ott mintha valamelyest magához tért volna, de gyaníthatóan nem is volt akkora kreatív szabadsága, mint a saját projektjeiben. Ez meg már végképp magánvélemény, de állítom, a Blackwater sem annyira miatta volt jó, mint inkább az alapanyag miatt, tovább megyek, szerintem nem is olyan marha kiemelkedő, mint a népszerűsége sejteti.

Happy Zoidberg 2013.05.04. 12:13:54

Ó, ELMEBOY

Én még egy lépéssel tovább mennék...

Game of thrones is overrated.

Amúgy meg, a Descent óta barlangoknak még a közelébe sem megyek. Noooo sir!
süti beállítások módosítása