Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

The Evil Dead - Gonosz halott

2013.04.25. 06:00 Wostry Ferenc

evdead101.jpgBizonyos szempontból az Evil Dead az egyik legtökéletesebb példája annak, hogyan kell filmet csinálni. Hagyni, hogy csak a rettenetes késztetés hajtson, és mikor az innen-onnan összekapart, minimális büdzsé a nyakunkra ül, és nyom minket rendesen, lerázzuk magunkról, aztán új utakat keressünk, olyan megoldásokat, amelyekre a cinikusok sosem számítanak, és amelyek láttán csak a szájukat fogják tátani. EZT, ENNYIBŐL? Döbbenet.

Sam Raimi – külseje alapján könyvelő – a hetvenes évek body-in-pieces fantáziái által előkurkászott műfajokat gyúrja itt össze: az Evil Deadben a zombifilm keveredik a vallásos horrorral, ami aztán slasherbe csappan, és ezen a fortyogó-rotyogó katyvaszon Herschell Gordon Lewis ül tort. Az Evil Dead nem jöhetett volna létre elődei nélkül: nem jöhetett volna létre a hatvanas-hetvenes évek a konzervativizmust lerázó, a zsigeri excesszt ünneplő amerikai low budget filmjei nélkül. Egyfajta lezárás is (annak ellenére, hogy a nyolcvanas években reneszánszát éli majd a splatter): azután a csúcspont után, amit az Evil Dead jelent, már csak több-kevesebb iróniával lehet az amerikai horrort megközelíteni, és azt művelni (lásd például a remekművet, amely a szent Re-Animátor.)

Az Evil Dead egy nitroglicerinnel telepakolt tehervonat, és a vészféke már az első lejtőn tönkremegy. Raimi nincs tisztában a visszafogottság jelentésével: rendezésének rettenetes-kinetikus ereje beleakasztja a mutatóujját a néző segglyukába, és így, segglyuk-húzva, kegyetlen erővel elvonszolja egy hegyvidéki erdő közepére, egy lerobbant faházikóhoz, ahol öt fiatal egy hétvégét szeretne eltölteni, ám sajnos már első este megidézik a hely szunnyadó démonait, akik szó szerint erőszakot tesznek testükön és lelkükön.

evdead102.jpgAz Evil Dead ennek az öt embernek a gerincén végigtipegő, horror-tematikus kötéltánc: első menetben az oldschool rettegésre, az erdő éjjeli feketeségétől remegő egyén kiolthatatlan félelmére épít. Raimi elképesztő teremteni-vágyása nem keresi a szubtilitást: már a film aránylag decens első félórája is egyetlen ordítás: TAKARODJATOK INNEN A FRANCBA! Persze „hőseink” túl hülyék ahhoz, hogy vegyék az adást, és amikor a fák elkezdik őket megerőszakolni, a démonok pedig egymás után szállják meg őket, akkor virágzik ki igazán az Evil Dead, és lesz belőle az elszabadult kreativitásnak és vérontás-kedvnek olyan játékos/megállíthatatlan mesterműve, amely simán kiérdemli a „klasszikus” titulust.

Hibátlan? Nem. A színészek, bár elviselhetőbbek, mint a slasherfilmek korahuszasnak beállított koraharmincas áldozati bárányai, legjobb alakításukat mégis démonsminkkel a pofájukon adják. A másik probléma maga a démonsmink, pontosabban ahogy azt a modern technika visszaadja: dvd-n vagy blu-rayen az effektek primitív volta első blikkre nyilvánvalóvá válik. A modern horrorhoz szokott nézőt ez azonnal „kiveszi” a filmből. Bár ez legyen az ő baja. VHS-en, mondjuk tizenkét évesen, az Evil Dead tökéletes.

61 komment

Címkék: horror filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr385215276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clive. 2013.04.25. 07:31:55

Egyetértek.

Az effektekkel meg úgy vagyok, hogy bár elszoktunk ezektől, engem a film rajongójaként (hozzád hasonlóként) nem zavarnak, megszoktam őket + egy fiktív világban akár ilyen formán is megtörténhet egy démon szétesése.

Egyébként szerintem messze ez a sorozat legjobb része. Ez tényleg egy igazi, kőkemény horrorfilm, mindenféle komikus felhang nélkül. Ettől függetlenül nem rosszak a további részek sem, mert szórakoztatóak, bár én örültem volna, ha a második részben még megtartották volna azt a sokkoló erejű brutalitást, ami az elsőt jellemezte.

McCl@ne 2013.04.25. 07:58:19

Picit megzavarodtam elsőre, de hamar egyenesbe jöttem: rosszul írtátok a címet. Raimi '81-es filmjének a címe THE Evil Dead, az új, idei verzió címe csak simán Evil Dead, ami az aktualitása miatt akár az írás tárgya is lehetne...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2013.04.25. 07:59:52

@McCl@ne: örülök azért, hogy sikerült ezt a komoly problémát megoldani :D

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.04.25. 08:16:26

Abszolút klasszikus. Nagyon-nagy kedvenc. Egy csöppet off a dolog, de a tavalyi Halloween Horror Csellendzs nyertese mikor kapja meg jól megérdemelt jutalmát? :D

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2013.04.25. 08:20:22

@Werewolfrulez: nem off egyáltalán........ úbazmeg.......... jövő héten........ totálisan kiment a fejemből.......... címedet írd már meg újra lécci

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.04.25. 08:26:31

Én épp tegnapelőtt írtam róla, valószínűleg elkövettem azt a hibát, hogy nem 12 évesen néztem meg, engem nem sikerült ugyanis berántania :/
Még a második résznek sem, egyedül a Sötétség serege volt az, ami le tudott kötni, az is csak a humora miatt. Sajnos ez nem az én világom.

McCl@ne 2013.04.25. 08:31:41

@Wostry Ferenc: Szerintem nem érted, vagy valami megmagyarázhatatlan okból nem zavar, de nem annak a filmnek a címe van kiírva a cikk elejére, amiről aztán az szól :)
Mindegy, én nem akarok tovább pörögni ezen, annyira nem érdekel. Sajnos nem láttam még a filmet, de itt figyel HD-ben, lehet, hogy ma - pont a cikk hatására :) - meg is nézem végre... Érdekes, hogy nagyon megoszlanak a rajongók: vannak, akik szerint a folytatások még jobbak, de kb. ugyanennyien az eredetit tartják messze a legjobbnak.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2013.04.25. 08:53:36

@McCl@ne: dehogynem értem, csak felesleges pampogásnak tartom

McCl@ne 2013.04.25. 08:57:21

@Wostry Ferenc: Ez a "pampogás" egy jó szándékú korrigálás akart lenni. Érdekes a hozzáállásod, kicsit magas az a ló :)

u zlateho tygra 2013.04.25. 09:01:52

nemtom, én sokkal jobban szerettem a stop motion/vagy maszkolós trükköket, mint a CGI-t: a sufnival valahogy az egész egy más dimenzióba kerül, nem evilági lesz. A CGI ehhez túl pontos: a számítógép generálta vér laborpontos, a festék, ha jól használják, zsigeri.
az evil dead nekem zsigeri.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2013.04.25. 09:04:42

@McCl@ne: igen, itt a magasban egy "the" hiányát valószínűleg nem kezelem olyan horderejű hibaként, amilyenként kellene.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2013.04.25. 09:05:30

@u zlateho tygra: én is jobban szeretem a praktikus effekteket. SŐT, csak azokat szeretem. a cgi lélektelen - és ha ez általánosítás, hát legyen az.

McCl@ne 2013.04.25. 09:08:33

@Wostry Ferenc: Nem is lenne az, ha:
- nem lenne egy Evil Dead c. film, ami ugye nem ez
- került volna legalább egy évszám mögé :)
Nyilván 2 kattintás lett volna korrigálni a hibát, de persze "csakazértis" alapon maradnia kell. Sebaj. Elpampogunk itt róla.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2013.04.25. 09:11:30

@McCl@ne: Sajnos nem. Nekem dolgoznom kell, de jó pampogást. :)

McCl@ne 2013.04.25. 09:16:19

@Wostry Ferenc: Pedig kíváncsi lettem volna, mi váltotta ki ezt a sértődöttséget. Máshol is vettem már észre hibát, és miután jeleztem, javították, megköszönték, és már le is volt zárva a téma :) Soha senkinek meg sem fordult a fejében sértésnek venni egy apró tévedést, illetve azt, hogy erre felhívják a figyelmét. De majd szabadidőmben megfogalmazok egy nyílt levelet Raiminek, hogy ugyan nevezze már át a filmet, mivel itt kőbe vésetett az új címe :)

Rusznyák Csaba 2013.04.25. 09:17:43

Jézus fütyijére, tessék, kijavítottam. Mindenki boldog? (Öröm látni, amikor egy cikk releváns, érdekes diskurzust ihlet.)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2013.04.25. 09:21:45

@Rusznyák Csaba: ráadásul te voltál az a zseni, aki rosszul írta be a címet ;D

Rusznyák Csaba 2013.04.25. 09:23:25

@Wostry Ferenc: Mi? Én csak a magyar címet ragasztottam hozzá ahhoz, amit te eleve beírtál:

scorsesefan 2013.04.25. 10:07:32

Csak a fokozás kedvéért: "Az erdő szelleme". :)

Fantasztikus a film, én jóval 12 éves korom után láttam, de rendesen hatott rám. Olyan svungja van, hogy az párját ritkítja. Folytatásokról esetleg lesz írás?

David Sumner 2013.04.25. 10:27:00

Remek, remek (The Cabin in the Woods, mint high concept, valaki?) - de A sötétség serege, na, az ad igazán szárnyakat. "Klatuu, verata, nicto! Ismételd!" Hát, ettől ma is röhögőgörcsöt kapok!

Raimitől meg meglepően remek a Szimpla ügy - azután WTF, hogy ez az ember utána elment Pókemberkedni meg Ózoskodni. Újabb Drag Me to Helleket, dögivel!

szkristof92 2013.04.25. 10:27:14

Mivel én már a VHS korszak legvégén nőttem föl, csak 14-15 évesen láthattam de úgy is egy élmény volt. Nem csak a gore miatt emlékezetes, olyan hangulata van, hogy szinte azonnal beszippantja magával az embert.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.04.25. 13:44:19

A kritika jó, bár ezzel az állítással vitatkozom:

"VHS-en, mondjuk tizenkét évesen, az Evil Dead tökéletes."

Ha tizenkét évesen tökéletes, akkor nagyon rosszul öregszik, mert én 22 évesen álomba untam magam az első fél órán, és inkább kinyomtam. Ettől függetlenül fogok adni neki újabb esélyt, de számomra röhejes és kibaszott erőltetett volt az első fél óra borzasztó színészi "játéka".

Feri, az új filmről te írsz majd?

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2013.04.25. 14:00:24

@Gevin: egyelőre az angolokhoz kiküldött tudósítónknak van kiadva.

u zlateho tygra 2013.04.25. 14:19:49

@Wostry Ferenc: nagyjából OFF, de ugyanezt éreztem különben a 33-as King Kongnál: a stop motion istenné tette Kongot, míg a Peter Jackson-féle orgiában egy nagy majom randalírozott.
Hm-hm, érdekes ez.

Tiger Woods 2013.04.25. 14:23:03

le lehet szakadni bruce campbell nagyszerű, karizmatikus és időtlen színészi játékáról.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.04.25. 15:41:40

Az (The!!!! :D ) Evil Dead trükkjeibe, hibáiba belekötni olyan, mint egy paralimpikon úszóbajnokot azért szidni, hogy egy egészséges úszóval nem tudja felvenni a versenyt. Akkor, ennyi pénzből, ilyen anyagból, ismerős-haver stábtagokból ez volt a csúcs, amit ki lehet hozni. A trükkök szarul öregedtek, na és? Leveszem a szemüvegem, távolabb ülök a monitortól, és whova, minden groovy :D
Filmek 1981-ből, az E... a The Evil Deadhez képest gigászi költségvetéssel:
en.wikipedia.org/wiki/Clash_of_the_Titans_(1981_film)
en.wikipedia.org/wiki/Superman_II
en.wikipedia.org/wiki/Tarzan,_the_Ape_Man_(1981_film)
Ezek hogy néznek már ki... pedig ezek az "egészséges úszók"... :)

megnevezhetetlen · http://www.facebook.com/xyzdg1981 2013.04.25. 17:02:40

Én már felnőttként láttam, de az egyik legparásabb film amihez szerencsém volt, a Clive által említett széteséstől pedig mindig kiráz a hideg

krferi 2013.04.25. 18:19:36

Figyeljetek már, az a The Evil Dead simán inkább Gonosz halottak, mint Gonosz halott. Mind a kettő lehet, de az előbbinek több értelme is van.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2013.04.25. 18:23:31

@krferi: szerintem is, de a magyar címnek a béna formáját nem mi találtuk ki.

Leone_510 2013.04.25. 18:49:17

kamasz voltam voltam amikor először láttam a filmet , nyilván az utóbbi generációk már nem tudják értékelni , de akkoriban rendesen parázós film volt én akkor izzadtam a félelemtől , zsír volt, a 3. résznek van valami alternatív befejezése is

Maya-- 2013.04.25. 20:54:58

azét én értékelem. bár későn érkeztem én is a buliba. borzongatósnak találtam és jónak. nem vetem meg a remakeket, de mindig megnézem, hogy mikor születtek az eredetiek és persze, hogy milyenek voltak. s közben olyanokat képzelek el, hogy pl. ez-s ez a csaj milyen jó csaja lett volna Jokernek a Batmanből..na..értitek.

Maya-- 2013.04.25. 20:59:31

@Werewolfrulez: jól van neked. cikkcikkcikk..mér nem engedted, hogy én nyerjek :)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.04.25. 21:36:39

@Maya--: próbáltalak engedni nyerni, de nem kaptál az alkalmon :D

Maya-- 2013.04.25. 21:48:40

@Werewolfrulez: nem baj, az idén visszavágok! :)

Error Flynn 2013.04.26. 00:47:37

"A másik probléma maga a démonsmink"

De legalább nem egy tál lasagnát nyomtak a képükbe (pár élő kukaccal és gilisztával megspékelve :), mint Fulci zombijainak :-D

Error Flynn 2013.04.26. 00:52:54

@u zlateho tygra: A cgi, főleg az animációt (azaz a kreált lény mozgását) tekintve még mindig nem érte el a stop/motion szintjét sem, ami azért valahol szánalamas...
Tegnap néztem meg a Hobbit-ot, úgyhogy megint előjött ez a fóbiám.

afazekas 2013.04.26. 01:54:40

Evil Dead kritkát írni úgy hogy Ash nem megemlíteni! Érdekes!
Az ő karaktere viszi nálam az egészet...
Borítékolható h a remake meg se közelíti!

Globetrotter2014 2013.04.26. 09:02:16

Na igen, annak idején a film kapott egy hangzatos magyar címet azóta két címen fut, hivatalosan Az Erdő szelleme, a rámondásos VHS kazettákon meg gonosz halott...

Legegyszerűbb az ember megnézi eredeti nyelven :)

entro 2013.04.26. 12:13:05

Nem szeretnék a címkérdésen rugózni (de megteszem:), én úgy emlékszem, a hangalámondásos VHS-en a következő cím szerepelt (a film témájához tökéletesen passzoló FAhangon eldörmögve): Gonosz halottak EGY:)) Már akkor röhögtem rajta, mintha a Cápát Cápa Egynek hívnák:) Amúgy klasszikus természetesen, ennyire csak az Ómen (Egy)től szartam össze magam.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.04.26. 17:57:23

@afazekas: valszeg azért nem volt kiemelve Ash, mert itt még csak egy lúzer, majd csak a második részben lesz az a badass valaki, aki láncfűrészt visel a keze helyén, meg olyanokat mond hogy grúvi ;)

walter white 2013.04.26. 18:32:25

en is 12 evesen vhs-en.
a masodik reszt tobbszor lattam, mert tobbszor akartam latni :)
azt ti minek nevenzetek? mert nem remake, nem reboot. mi az akkor? :)

walter white 2013.04.26. 18:33:51

@walter white: ja, az elsotol _nagyon_ feltem es poszttraumatikus elmenyeim is voltak utana.

clive. 2013.04.27. 08:05:32

Furcsa cucc ez a második rész, mert lényegében a 15-20 perc környékén van a jelenet, amikor Ash-t megszállja a démon. És azzal a jelenettel van vége az első résznek, amikor száguld felé a kamera. Szóval, ha a második rész elejére nem erőltették volna oda a a megérkezés újramesélését, akkor normális folytatás lehetett volna. Mellesleg nemrég néztem újra a másodikat és ez az első 15 perc elég pongyolának is hat, mivel azt akarja újramesélni, amit az első ábrázolt másfél órában sokkal jobban. Kellene csinálni egy összevágott verziót a két filmből :D

krferi 2013.04.28. 18:36:20

@dzsoni szánsájn: Béna vagy. Azokat meg nem bántja az úriember.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.04.28. 22:01:20

@dzsoni szánsájn: Szia!
Indokok? Magyarázat? Érvek?
Mi irritált benne? Bunkók a szereplők? Legszívesebben lerúgtad volna a démonokat?

Error Flynn 2013.04.30. 01:18:46

@Werewolfrulez: Tiszta Nightmare on Elm Street effektus ;)
De mondhatnám a Phantasm sorozatot is, ami az első, és a többi rész közti stílusbeli kontrasztot illeti, bár az nem annyira feltűnő.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.04.30. 11:49:13

@Error Flynn: Nightmare on Elm Street? Why? :) Ezt nem értem :D

Error Flynn 2013.05.02. 00:35:18

@Werewolfrulez: Mármint a fő karakter átalakulására gondolok. Úgy lesz Ashly-ből (ez nem női név véletlenül :) Ash, ahogy Fred Krueger-ből Freddy Krueger a folytatásokban. A Phantasm sorozat esetében mondjuk a (főhősök cserélődése ellenére) elsősorban a stílus vált temetős, házas horrorból, temetős, házas horror road-movieba :)

Error Flynn 2013.05.02. 00:43:23

Az átalakuláson természetesen a "komoly" karakter vicces, cool, képregényes pozőrré válását értem.

A Nightmare remake pont az ismét komolyra vett karakter miatt lett volna érdekes. Meg Krueger rehabilitációja miatt, amit sajnos a végén mégsem mertek meglépni, mert beszartak hogy az átlag néző nem fog tudni mit kezdeni egy nem eredendően, természeténél fogva gonosz karakterrel :/

de ez már nagyon off topic, bár itt az nem baj :)

Error Flynn 2013.05.02. 00:49:49

...vagy magára ismer az előítéletes lincselő csürhében.

miért is nem lehet ezen a blogmotoron szerkeszteni a hozzászólást, háhh :/

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.05.02. 07:55:24

@Error Flynn: Áhá, most már mindent értek, és egyet is értek :D

Error Flynn 2013.05.02. 13:43:04

Közben újranéztem a filmet a cikk hatására, most sajnos már fedeztem fel benne hibákat dögivel (BD-n néztem, pl: a démonsminkeknek ez valóban nem tett jót...). Leginkább az elejét, a felvezetést élveztem, ill. a bravúros, már-már szürrealitásba hajló (többek közt a kreatív fényképezésre gondolok), mindent vivő utolsó fél órát. Itt már némi humor-kezdemény is felfedezhető, és stílusban megelőlegezi a 2. rész egyszemélyes őrületét is. A közepén viszont nekem kissé unalmas volt, szerintem leült a film az összes démontámadásos/megszállós jelenet ellenére is...

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2013.05.23. 12:09:52

@Werewolfrulez: az, hogy egész végig csak ordibálnak, sikítoznak, hörögnek, stb. Kibaszott idegesítő : D

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.05.23. 12:37:39

@dzsoni szánsájn: én szeretem, ha egy horrorfilmben ordibálnak, sikítoznak, hörögnek, szóval nem értem a problémát. A vérhez és a belezéshez ez illik. :D
süti beállítások módosítása