Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Sinister

2013.01.04. 09:54 Wostry Ferenc

sinister.jpgScott Derrickson és szerzőtársa, C. Robert Cargill forgatókönyvíró megpróbáltak újat mondani. A folyatások és remake-ek halma alá temetett horrorba életet lehelni; az agyalágyult tombolásból élő Fűrész-filmektől, torture porntól, illetve a tinikre belőtt lagymatag kísértetfilmektől elhatárolódni – a jelenlegi, hollywoodi horrorfilmeknél emlékezetesebbet csinálni. Hogy nem sikerült, azt csak maguknak köszönhetik. Hogy MAJDNEM sikerült, azt szintén.

Ellison Oswalt (Ethan Hawke) karrierje válaszúthoz érkezett: nem akar többé true crime könyveket írni, megtörtént bűnesetekről szóló vérgőzös sztorikkal tölteni éveit. A családja szintén szeretné, ha nem a halottak múltjában való kutakodással cseszné el a tehetségét, és Oswalt leteszi nekik a nagyesküt, hogy tényleg felhagy morbid témáival – rögtön azután, hogy feltárja egy eltűnt kislány esetét. Akinek az összes családtagját ugyanarra a fára lógatta fel valaki. És akiknek a házába Oswalték épp most költöznek be.

Engem nem érdekel: lehetsz akármilyen racionális, a túlvilág létezését tagadó ateista, egy olyan házba, ahol egy egész családot aggattak fel a körtefára, NEM KÖLTÖZÖL BE. És a családod ehhez a csökött ötlethez nem áll hozzá csendes, bár vonakodó belenyugvással. A valóságban a feleséged hóna alá kapja a kölköket, bepattan a kocsiba, áttolat rajtad, majd teljes svunggal az autópálya felé veszi az irányt.

Természetesen, hogy legyen film, Oswalt felesége nem cselekszik így. Eredmény: míg ő a konyhában mosogat, a férje a padláson megtalálja az előző tulajdonos(?) által hátrahagyott amatőrfilmeket. A Super8-as tekercsek mindegyike egy-egy külön család idilljének megörökített emléke – és az összes valamilyen perverz vérfürdővel zárul (legjobb a fűnyírós). Hogy ki rögzítette ezeket a horror-homevideókat, arra nem is olyan túlságosan nehéz rájönni, bár az Ethan Hawke-nak két órába tellik...

A Sinister legfőbb problémája, hogy túl gyors, és túl hosszú egyszerre. Oswalt már az első negyedórában megtalálja a snuff filmeket, sőt, magának a Sinisternek a legelső perce is az egyik snuff film levetítésével telik. Egész egyszerűen a mai horrorfilmesek nem bíznak a nézők koncentráló-képességében, nem hisznek abban, hogy a multiplexbe járók el tudják viselni a figurák jellemfejlődésének ábrázolásával járó kínokat – mert hát istenem, nehogy már huzamosabb ideig ne kelljen a kibaszott mobiltelefonukra vagy a fészbukra koncentrálniuk.

Mindez azt eredményezi, hogy az összes horrorfilm rohan, és szereplőik mindössze karikatúra-szinten lesznek megjelenítve. Ha pedig nem hisszük el Oswaltról és családjáról, hogy színes-szagos-büdös emberek, akkor együttérezni sem fogunk velük, ha beüt a krach. Derrickson, a rendező az első félórában felvázolja nekünk őket, sőt, a témát is elénk tárja szép részletesen – aztán a maradék másfél órában megpróbálja variálni, de egész egyszerűen egy gyilkosságsorozaton, amelyet egy még véletlenül sem félelmetes, robzombis sminket viselő fura figura fingik filmre, nincs értelme ennyit tökölni. Derrickson több olyan, kínos és rendkívül hosszú jelenetet rak a filmbe, amely Oswalt családjának szétesését igyekszik illusztrálni, de csak unalmat generál velük. Erre maga a rendező is ráérezhetett, mert telebiggyesztette a filmet un. jamp scare-ekkel, kismillió hangos beijesztéssel, a lehető legtrébb, legfárasztóbb horrorfilmes megoldással. Ráadásul a lezárás, bár nem rossz, (újra csak) túlságosan elsietett – mindenképpen valamiféle sokkoló csavar szeretne lenni, de ahhoz jobban meg kellett volna írni. A Sinister olyan, mint egy elszabadult MÁV-hathuszas: lejtőn zúz lefelé rendesen, de ha emelkedőre kerül sor, (vas)epét izzad, mire felküzdi magát.

Ugyanakkor a Sinister tele van átgondolt, ijesztő ötletekkel, amelyek bár nem feltétlenül olyan eredetiek, amilyeneknek a film készítői hitték őket, de legtöbbször remekül működnek – a gyilkosságokat rögzítő filmfelvételek például megfertőznek minket a maguk élvezkedő kegyetlenségével, és Oswaltban meg bennünk sikerül valódi szorongást előidézniük. Ki lehet, aki ilyen határtalan kegyetlenségre képes, azt mégis (és ez a borzalmas) láthatóan lelkesedve műveli?

Persze mikor a forgatókönyvíró meg a rendező lerántja róluk a leplet, és megmutatja őket, majd újra megmutatja őket, MAJD ÚJRA megmutatja őket, elvéve a gonosztól a legfőbb fegyverét, azt, hogy a szobasarkon túl ólálkodhasson, elszáll belőlük az a minimális félelmetesség is, ami eleve volt. „Sejtetés”, fiúk! – nem nehéz megjegyezni.

11 komment

Címkék: horror filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr864997437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Köbli Norbert (törölt) 2013.01.04. 10:02:57

szakmailag rendben volt a film, de emberi mércével nem nevezném jó filmnek. minden mélyebb gondolat nélkül csak a pillanatnyi, bármi-áron sokkolás volt a cél.

KónyaSándor 2013.01.04. 10:12:41

Sajnos tényleg nem lett olyan jó film, mint amilyennek lennie kellett volna. Túl tartózkodó, a félelem pedig hamar elszállt belőlem a film alatt, az pedig egy horrorfilmnél nem túl jó jel. Mindenesetre egynek elment, a befejezés pedig tetszett.

DeadlyGr 2013.01.04. 16:34:06

én nemrég néztem moziban és sajnos igaz, hogy manapság kell már az elején is valami sokkoló. és a fa nem elég erőteljes. mert az első fél órát végigfacebookolták az emberek körülöttem.
de amikor megindult az ijesztgetés, akkor olyan kuss lett a teremben, hogy el se hittem. a fűnyírónál pedig mindenki ugrott két métert.

nekem tetszett a film, moziban mindig működik a jump-scare, de a vége tényleg lehetne erőteljesebb.

Rusznyák Csaba 2013.01.04. 17:13:17

@DeadlyGr: a jump-scare mindenhol működik. akárhol vagy, akármilyen körülmények közt, mert ha megközelítőleg csend van, aztán hirtelen a füledbe sikolt egy kakofón szintieffekt (vagy hegedű-dobrobaj), akkor természetszerűleg összerezzensz. csak ez nem horror, ez lófasz.

Amúgy csak nekem volt teljesen nyilvánvaló, hogy hogyan fog végződni a film már akkor, amikor elhangzott az a LÁTVÁNYOSAN figyelmen kívül hagyott információ arról, hogy az egyik család hol élt korábban?

DeadlyGr 2013.01.04. 17:24:07

a hol éltek és hova mennek az teljesen nyilvánvaló volt. viszont a kicsoda az nem feltétlenül. csak épp tény, hogy lehetett volna erőteljesebb is a befejezésben a ki és lehetett volna egy félrevezetés is, az alvajáróval.

nekem kell a mozi ahhoz, hogy működjön az ijesztegetés. otthon ez valószínűleg nem lett volna egy jó film nekem sem.
és az se mindig válik be, hogy moziban vagy: valamiért a Paranormal Activity 3 (teszem hozzá meglepő módon) zseniálisan űzte ezt a dolgot, míg a 4 szörnyű volt.
szóval ritka az ijesztegetős élmény még moziban is. de persze mindenkinél más az ingerküszöb.

K.Leslee 2013.01.04. 23:09:59

A csalad nem tudta, h mi tortent a hazban.

@Köbli Norbert: pontosan. Nekem a befejezes pofatlan egyszerusege volt meghokkento. Erre ki nem gondolt?

vilaghalo 2013.01.05. 17:55:31

uncsi cucc, bealudtam rajta.

Fatal Error! System Halted! 2013.01.05. 18:53:16

Minden szavad Arany.

Sejtetéssel valóban sokkal jobb lett volna. A gyerekek sminkje egy rosszul sikerült halloween-partira emlékeztet, a death-metálos fickó végefőcím előtti utolsó másodpercben való megjelenése, meg a fantáziátlan olcsóság határát feszegeti. A csavar még rendben volt, de a rendezőnek köszönhetően statiszta gyerekek még a rém egyszerű feladatukat sem tudták félelmetesen elvégezni.

K.Leslee 2013.01.06. 22:07:53

@walter white: 100x jobb volt. Abban egy-ket ijesztgetes volt, de azok utottek(pl. a babycall-os, meg mikor a gyerekagy mogott allt...)A legjobb az volt, h nem vette komolyan magat, megis tudott ijeszto lenni.
A Sinister meg komoly akart lenni, de CGI-arcok bevillantasa es egyeb olcso ijesztgetesek pont az ellenkezojet valtjak ki belolem. Nem is beszelve a tipikus hulyesegekrol, mint a super 8-as felvetelek superHD szintu zoomolasa( de komolyan, miert nem lathatok egyszer egy olyan amerikai filmet, amiben a rossz videofelvetel minosege nem javul, hanem romlik zoomolas utan).
Mindezek mellett az az egy-ket hatasos pillanat eltorpul.

szoni_ 2013.01.10. 21:48:15

utálom a jump-scare-t...,csak nagyon ritkán jön be, leszámítva h szívrohamot kapsz meg kb szétrugnád ijedtedben az előtted ülőt a moziban...
a párbeszédek amolyan "essünk túl a felvezetésen" tipusú, ál-balhés szövegelések voltak...
Insidious persze h jobb...
süti beállítások módosítása