Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Looper

2012.09.29. 09:50 Rusznyák Csaba

looper01.jpgAhhoz képest, hogy egy-két váratlanul harsány, a műfajból kikacsintó poén ellenére a Looper milyen nyílegyenes és vérkomoly film, meglepő, amikor az egyik jelenetben Bruce Willis dühösen az asztalra csap, és közvetve az arcodba üvölti, hogy felejtsd el az időutazás logikáját és paradoxonjait, mert nem fontosak. Magyarul: csak élvezd a filmet, baszod. Később Willis tökig véresen, kezeiben géppisztolyokkal, háta mögött hullarakással indul – újabb – mészárlásra (a Die Hard 4 meg az Expendables 2 bekaphatja), úgyhogy nincs más választásunk, mint engedelmeskedni neki. Amit csak akarsz, Bruce, amit csak akarsz.

A Looper látszólag a gengszterfilm, a sci-fi és az akció zsánereit olvasztja egymásba egy vad kétórás hullámvasút erejéig (ha hiszel a trailernek, azt várod, hogy egyik lövöldözés és üldözés éri a másikat), csakhogy Rian Johnson író-rendező ezen zsánerek szabályait lépten-nyomon felrúgja (ld. még középiskolai noirját, a Bricket). Nem posztmodern pökhendiségből, nem direkt iróniából, hanem csak úgy spontán, mert szarik a szabályokra. Nem szakítja meg a sztorit egy tízperces akcióval, csak mert már fél órája nem lőttek le senkit, az időutazás elvét és egész technikai-technológiai hátterét pedig már-már kriminálisan negligálja.

Az időgép, aminek dizájnjára és kivitelezésére egy tipikus amerikai filmben milliókat és tervezőgárdákat költenének, itt egy ütött-kopott, hülyére kábelezett vastojás, ami egy lepukkant raktárépületben rohad valahol. Ezzel a puszta plot device-szal kerül Joe (Willis) saját, 30 évvel korábbi, a maffia jövőből érkező hullajelöltjeit monoton hentesmunkát végezve leölő énjének (a Willisszé maszkírozott Joseph Gordon-Lewitt) puskája elé. Joe kénytelen menekülőre fogni – az idős és a fiatal is. Hol egymást elkerülve, hol egymást hajkurászva próbálják rendbe tenni az utóbbi napokban és a következő évtizedekben összeomlott életüket.

looper02.jpgNagyjából a játékidő felénél jössz rá, hogy a Looper egy dráma. Ne aggódj, megkapod a fasza akciókat (Johnson pazar rendező), az izgalmas sztorit, a nagyszerűen felvezetett fordulatokat, sőt, még egy kis horror is bepislog itt-ott, és felsejlik az X-Mentől az Ómenen át a 12 majomig sok minden. De amikor egy egyedülálló anya, egy tenyeres-talpas, puskával hadonászó parasztlány (Emily Blunt) farmján belassul a cselekmény, egyszercsak megáll a szádban a popcorn, mert ilyen komplexre, színesre kimunkált karaktereket, ilyen súlyos, eldönthetetlen dilemmákat, és ilyen igazi, természetesen burjánzó érzelmeket nem sűrűn kapsz a kommerszben.

Meg ilyen nehezen szerethető hősöket sem. A fiatal Joe még nem elég érett, hogy felismerje, ő egy önző seggfej, aki nélkül szebb lenne a világ, az idős meg túl jól használja a korral járó bölcsesség illúzióját, hogy belássa, ez 30 év után sem változott. Kicsit ijesztő is, hogy ennek ellenére milyen könnyen megértjük őket (Johnson pazar író), hogy szinte még gyerekgyilkosságot is elnézünk nekik, és bár a sztori fő konfliktusának feloldása némileg hirtelen és megalapozatlanul történik (ahogy több szituáción is érződik, hogy az írói kéz tereli a kívánt irányba), kicsit belepiszkítva a karakterrajzba, ez a maximum, amit fel lehet róni a Loopernek.  És ez még kevés ahhoz, hogy ne legyen az év egyik legjobbja, és ne váljon belőle kultfilm.

28 komment

Címkék: scifi akció thriller dráma filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr394809584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szkristof92 2012.09.29. 10:39:18

Tegnap láttam, elképesztően jól megcsinált, több műfajjal zsonglőrködő, de azok mértékét jól kimérő és sablonjait kikerülő, teljesen egyedi stílussal és hangulattal rendelkező mozi, amiben rengeteg kreativitás van, alapötletét nem degradálja le egy szimpla látványos üldözős zúzás szintjére (mégha az előzetes ezt is sugallja), sőt néhol meglepően visszafogott. Néhol pont ez a visszafogottság (főleg a film második felében) volt az, amit szoknom kellett, néhol kimondottan lassúnak érzetem. Persze a látvány, az effektek, a zene, a hangulat, a kamerakezelés és a színészi játék abszolút a toppon volt (főleg Willis aki szerintem itt árnyalta legjobban a rá jellemző "cinikus, kiégett, negatív élettapasztalatokkal teli mégis badass" figurát), a lépcsős zuhanás meg a filmvégi kettős leszámolás abszolút csúcspontok. Mindenféleképpen az év egyik legkülönlegesebb és legjobb darabja.

Andal 2012.09.29. 10:59:03

Annyira szerintem azért nem jó film, bár eleve undorodok az időutazós alkotásoktól. Vannak benne jó szereplők, jelenetek, párbeszédek, dilemmák, de maga az alaptörténet szvsz annyira szánalmasan gyenge és erőltetett, hogy nagyon lerontotta a mozi élvezhetőségét. Túl sok mindent akart belezsúfolni a rendező, ezzel persze elérte, hogy nem csak egy agyatlan-rohanós akciófilm lett, de a többi elem így együtt inkább komikusnak hatott (hogy a szerző írta, ómentől a terminátoron és 12majmon át mindenből egy kicsi utánérzés)

scorsesefan 2012.09.29. 17:30:38

Köszi szépen! Előbb nézem, utána olvasom. Remélem jókat írtál és jó is lesz. :)

Maya-- 2012.09.29. 17:59:40

elolvastam, ugy orvendek, hogy jo. bolondulok az idoutazasert, meg az ilyen talalkozunk sajatmagunkkal, meg akcio stb. biztosan energikus egy film. amugy nalam ez a masodik legjobban vart film az ideiek kozul. :)

@Gevin: en is :)

@scorsesefan: nem olvasod el? de hat ezert cirkuszoltunk, hogy irjanak cikket, s akkor te nem olvasod el. vagy megnyugtato szamodra, hogy mar megirtak, mi ? :))

David Sumner 2012.09.29. 18:48:44

Kis mellékvágány: egy jobb Magyarország Vajna uraság nem Oliver Stone-t és Eszterhás Józsit meg Luc Besson-t hívná FilmÍRÓ Mesterkurzusra, hanem olyan remek egyéniségeket, mint QT, Joss Whedon, Richard Linklater, Andrew Kevin Walker, Shane Black, és végül, de semmiképpen sem utolsó sorban, Rian Johnson.
A Looper ugyanis minden, ami Nolan Incepciója csak akart lenni: felnőtt embereknek készült (és nagyon nem a szex, meg az erőszak miatt, hanem a szürkeállomány életben tartása miatt), intelligens és érzelmes (az agyra ugyanúgy hat, mint az érzelmeidre - utóbbira alighanem a finálé a legkitűnőbb példa), de a tömeg olyan látványvilágot és akciókat kap cserébe mindössze 30 millióból, hogy mindezt egybevéve azt mondja: "Oh, mama!" Ilyen tömegmozik kellenének minden hétre, és halál jó, hogy ez a film nemcsak attól eredeti, mert nem ilyen meg olyan -quel, meg boot, hanem attól, mert a rendező-író tud bánni a színészekkel, úgy tudja vezetni a cselekményt, hogy ne legyen az egész totál idiotizmus, hanem épp ellenkezőleg, masszív sci-fi dráma gyönyör legyen az egész. Rian Johnson átvett "pár" dolgot a Brick-ből, amik itt nem műfajidegenek, a meggymagszórót gyűlölő, és a fallikus revolverre szavazó Kid Blue meg kultarc. (És a "Tedd le a fegyvert az asztalra!" felszólítást elmondó Jeff Daniels is) A megidézett filmek mellé még odaírnám a T2-t (egy Sara/h/ nevű nő védi a tízéves gyermekét) és A brazíliai fiúkat (SPOILER! az "Ez a gyerek húsból, csontból van, mégis ördögi" plot device miatt SPOILER!). Levitt és Willis jellembeli különbségeinek felvetése, majd kidolgozása pedig CSÚCS, így, nagy betűkkel. A Looper egy remekmű.

David Sumner 2012.09.29. 19:07:05

@szkristof92: "Willis aki szerintem itt árnyalta legjobban a rá jellemző "cinikus, kiégett, negatív élettapasztalatokkal teli mégis badass" figurát"

Igen. Mikor néztem a filmet, meg is jegyeztem magamnak, hogy öreg, te Shyamalan fénykorában (Hatodik érzék, A sebezhetetlen) voltál ilyen jó Színész.

Dr. betonfelhő Ph.D. 2012.09.30. 07:29:51

Egy szinte üres teremben néztem a premier napján. A várakozásokat nagyon felülmúlta. Ehhez képest kúrva jó film, és a logikai egyenetlenségeket könnyű elnézni neki. Végig élveztem az egészet. Bruce Willis meg újra színész, Gordon-Levitt meg jó Bruce Willis.

SoulMiner 2012.09.30. 11:22:09

Nekem is nagyon tetszett, annak ellenére, hogy a második felében néha túlságosan is leül a film. Nekem a Pillangó-hatást juttatta eszembe (új emlékek bejövetele egy-egy változással). A legzseniálisabb benne, hogy teljesen kiszámíthatatlan és mód felett eredeti a stílusa. Robotzsarusan kegyetlen, film-noirosan sötét, mégis pörgős és lassú egyszerre. Az is tetszett benne, hogy a végére rohadtul nem az időutazás lesz a leglényegesebb sci-fi elem a sztoriban, hanem teljesen más. Aki látta az Akirát, az tudja mire gondolok... :)

scorsesefan 2012.09.30. 14:25:48

@Maya--: Drága, el fogom olvasni, csak várok vele és a film után teszem majd. Ma este nézem. :)

K.Leslee 2012.09.30. 18:42:21

Ha már ennyire áradoztok róla, megnézem. Itt Angliában úgy hirdetik, hogy 'This decade's The Matrix'

scorsesefan 2012.10.01. 00:27:12

Király movie. Nem mindenkinek fog annyira bejönni, de nekem nagyon működött. Már több helyen is olvastam, hogy nincs igazán szimpatikus szereplő - JGL minden (egyébként nem kicsi) hibája ellenére számomra szimpatikus volt.

Maya-- 2012.10.01. 16:52:57

@scorsesefan: en meg sajnos ma sem fogom latni...de jo hallani, hogy kiraly :)

W.A. 2012.10.01. 21:38:08

Rajtam kívül senkinek nem volt furcsa, hogy kb. a film huszadik percétől (spoiler!)

, amikor Bruce Willis megérkezését várja, teljesen megváltozott Gordon-Lewitt arca? Láthatóan ki volt festve, és időnként komolyan azt hittem, hogy más lett a főszereplő, és nem vettem észre egy csavart a történetben.

Andal 2012.10.02. 08:27:11

@W.A.: Egyrészt a maszkmesterek próbálták az ifjú Joe-t hasonlatossá tenni az öreghez (orr, szemszín stb.), másrészt JGL átvette BW mimikáját, ez utóbbi szerintem jobban sikerült.

W.A. 2012.10.02. 08:32:48

@Andal: OK, csak akkor a film elején miért nézett még ki "Gordon-Lewittesen"? (további spoiler veszélye fenyeget)

Mert ott állva látta meg, hogy Bruce Willis lesz majd belőle, és erre megváltozott az arca? Semmilyen utalás nem volt rá, hogy a jövő változtatja a múltat, csak fordítva. Összességében is elég furcsa volt a sminkesek munkája. Nem tudom azt mondani, hogy rossz, csak nagyon szokatlan. Mint ahogy az egész film is az.

Andal 2012.10.02. 10:35:17

@W.A.: Elvileg a film egészében ilyen az arca (műorr, kontaktlencse stb.), legalábbis imdb szerint. Nekem igazából fel se tűnt, inkább csak a drogos-piperkőc aranyifjú kinézetre fogtam a dolgot.

K.Leslee 2012.10.03. 12:06:38

Alapvetoen tetszett a film. Nagyon eros retro hangulata van. Viszont tobb dolog zavart. Peldaul a tortenet csapongasa. Ugy ereztem, mindig csak egy lepes hianyzik ahhoz, h kiemelkedo film legyen. Ezen a kulonbozo zsanerek osszeollozasa sem segitett. A film masodik fele ugyesen fokuszal a karakterekre, viszont tul hosszu es a vegen suspense-szeruen lep meg azzal, amit mar fel oraja tudunk. Ez nem lenne baj, de azt sem ereztem, h a jelenetek a helyukon lennenek. A szerelmi szalat nem tudtam hova tenni. Az erkolcsi dilemma rendben van, amig olyan szereplok felett dol el, akik irant erzunk szimpatiat. Itt nem volt szo ilyesmirol. BW ismet elemeben van, reg nyujtott ilyen alakitast, kar hogy olyan keveset kaptunk belole(mondjuk favagas helyett). Haromszor menekul meg a maffia karmai kozul, egyszer halomra lo egy csapat idiotat 2 perc alatt es ennyi. Jeff Daniels onmaga parodiaja a maffiavezer szerepeben. A balfasz pisztolyos csavo meg ugy szar huzas ahogy van. Foleg mikor a vegen felbukkan a lebego motoron( ld Mad Max 1). JGL szinten jo, a mimikaja kivalo, amugy ugy nez ki, mint egy viaszbabu. Kedvenc jelenetem mikor a dinerben beszel egymassal a ket
Joe(ld Heat).

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2012.10.05. 10:27:55

@K.Leslee: én sem voltam maradéktalanul elégedett. Részeiben csodálatos dolgok vannak benne, Paul Dano és az öreg verziójának végjátékánál évek óta nem láttam jobbat, de az egész vhogy nem kerek... de már láttam 2x moziban, bírom

K.Leslee 2012.10.05. 17:15:06

@ringsider: az nekem is tetszett, volt benne egy pár jó ötlet, de valahogy nem áll össze a film egy koherens egésszé. Gondolom másodszorra jobban tetszett, ez tipikusan olyan film.

W.A. 2012.10.05. 23:01:21

@ringsider: "Paul Dano és az öreg verziója végjátéka": ez az egyik legkegyetlenebb ötlet, amit filmben valaha láttam. Nagyon keveset mutatnak, de végiggondolni, hogy mindez mit tesz az illetővel (a spoilermentesség miatt fogalmazok ilyen hülyén), az iszonyú. Érdemes észben tartani a film időfilozófiáját is: hogy az emlékek is módosulnak visszamenőleges hatállyal.

geomayler 2012.10.08. 23:57:13

Egyetértek a kritikával, főleg a hirtelen, megalapozatlan befejezésről, de ennek ellenére nekem is tetszett, rengeteg pozitívumot lehet kiemelni belőle.

szoni_ 2012.10.09. 10:15:01

a sztori érdekes, ami mindent üt...
nekem Willis annyira itt nem jött be, JGL-t meg nehéz volt ebben az esetben amolyan vidéki bűnözőnek elfogadnom.
izgulni v. azonosulni szereplővel nem igazán tudtam, de azt hiszem, nem is volt különösebben cél és a végével stimmelt is ez a hangvétel.
Furcsa, de Blunt-ért valamelyest izgultam. Sok jó ötlet van, de a legtöbb ötletet két szemszögből is lehet nézni...
pl. ez a mindenki lezárja a saját loop-ját...vhol király ötlet, de vhol meg olyan picit mondvacsinált...
a műfaj keverések érdekesek és egyszerre veszélyesek is...alapvetően jól sült el.

Kaputykin · http://kittenberger.blog.hu 2012.10.10. 00:20:42

Most jövök a moziból, szerintem fasza, okos film ez a Looper, sok kis finom aprósággal, ami élettel töltötte meg.
Ahol kell, brutális, ahol kell, érzékeny... végre egy jó, nekem való sci-fi, már nagyon kellett.
Egy kis spoiler: Bruce a 12 majom után ismét találkozhatott fiatalkori énjével - és most se jött ki valami jól belőle :)

Maya-- 2012.10.16. 11:09:50

iszonyat tetszett. mar ugy indultam, hogy en JGL helyett Willis-t kellene latnom, s igy mukodott is. mert ha elotted van, hogy hogyan nez ki a szinesz, akkor nem hiszem, hogy osszejon..lehetseges, de legalabbis nem nalam :)..na, de amit osszehoztam vele, az nem nagyon ment Emily B.-el, ot mindig inkabb egy stilusos csajnak lattam, itt meg pont az ellenkezoje volt..de azert hamar megszoktam, kurva jo szineszno, ritka aki nekem tetszik a nok kozul, de ez igen! imadtam. a gyerek ketszeresen szuper volt. tetszett, drukkoltam neki, Emilynek, Willisnek, JGL-nek..szoval mindenkinek atereztem a helyzetet. s ez jo. persze vegig szorakoztam a filmet, imadtam az osszevissza eszkabalt "hatalmas" idoutazogepet, meg azt a kukoricast..azon hulyere vigyorogtam magam..miert pont oda? :))..miert nem direkt veluk az oceanba?, de az nem olyan biztos mint Willis lovese, meg ot amugy is nehez megolni :)

elefes 2012.12.16. 19:30:18

Mindezek alapján azt hittem, hogy ez jó film lesz.

Flankerr 2013.03.04. 22:18:51

Ez bizony jó film lett.
süti beállítások módosítása