Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Max Payne 3

2012.06.22. 15:07 Rusznyák Csaba

maxpayne31.jpgMár az elsőként nyilvánosságra hozott képeknél nem stimmelt a dolog, a trailerek sem voltak túl bíztatók, és a játék megerősíti a korai sejtéseket: ez nem Max Payne. Hívhatják annak, de hívhatnák akár Die Hardnak, még inkább Man on Fire-nek, vagy akár John Doe-nak, tökmindegy. És a sorozat sajátos atomszférájának elpárolgása, a helyszín megváltoztatása, ahogy a sztori banális volta is, még a kisebbik gond. Sokkal nagyobb az, hogy a shootereket anno szinte forradalmasító Max Payne legújabb felvonása egyszerűen élvezhetetlen, sőt, megkockáztatom: játszhatatlan.

Hősünk, miután (néhány flashback küldetésben) szarrá lövi a fél New York-i alvilágot, maga mögött hagyja Amerikát, és testőri munkát vállal Sao Paulóban. Kőgazdag munkaadói persze gengszterek és militáns erők célkeresztjébe kerülnek, és hordájukon keresztül Maxnek kell véres utat vágnia másnapos fejjel, fájdalomcsillapító drogokat nyeldesve, hogy végére járjon a korrupciótól bűzlő ügynek.

Értem én, hogy Max sok mindenen átment, és kínozzák múltja démonai, de az mégis túlzás, hogy az elkussolni soha egy pillanatra nem képes noiros narrációban állandóan picsog, mint egy először menstruáló, felvilágosítatlan kislány. Monológjait az egész játék alatt kizárólag a „szar napom van”, a „megint elbasztam”, a „miért élek még” és a „micsoda gusztustalan világ” témái merítik ki, és már 10 perc után rimánkodva kutattam a neten suicide cheat után.

maxpayne32.jpgA sztori mindeközben a Man on Fire koppintása (az átvezető videók képi világa még meg is emlékezik Tony Scott agyfaszgeneráló vizuális fogásairól), azzal a különbséggel, hogy abban a filmben Denzel Washington karaktere átment némi fejlődésen, és volt érzelmi invesztációja a karakterben, akit meg akart menteni. Max ellenben konkrétan megveti a gazdag, beképzelt seggfejeket, akik érdekében halomra lövi Sao Paulót. Szimpátia, beleélés, motiváció nulla. Megy és öl, mint egy robot, mert miért ne?

De a pocsék sztoriért, szövegért és karakterekért majd biztos kárpótol a játékélmény, a Max Payne név elvégre kötelez. Lószart. A sokadik újrajátszás esetében is átugorhatatlan átvezető videók az idei év „What The Fuck Did They Think” díjának nyertesei, főleg, hogy hosszúak, fárasztóak és ami még rosszabb, többnyire teljesen funkciótlanok. Jellemzően csak akkor van uralmad Max felett, amikor éppen agyon kell lőnöd pár ellent – ha végig kell sétálni egy folyosón, lemenni egy lépcsőn, odamenni egy célobjektumhoz, vagy akár átmenni egyetlen szál kurva ajtón, rögtön jön a skippelhetetlen átvezető videó.

Ennek köszönhető az is, hogy kénytelen vagy végignézni az ellenségek feltűnését és fedezék mögé bújását, és tűrni, hogy karakteredet a szkript egy tipikusan nehezen védhető fedezék mögé paterolja, mielőtt szent kegyelméből végre hajlandó átadni neked az irányítást (apropó, szkriptelés: olyanról ne is álmodj, hogy mondjuk megválaszthatod, honnan támadj rá az ellenre, vagy hogy az oldalába kerülj). A cover system pedig, amellett, hogy feleslegessé teszi a sorozat egyik védjegyét, a vetődős bullet time-ot (vagy vice-versa, de mivel a játék még normál fokozaton is baromi nehéz, és egy-két kósza golyótól is elpatkolhatsz, a tűzharc közepébe való fejesugrás nem lesz olyan kifizetődő, mint a korábbi etapokban), katasztrofálisan kezelhetetlen, megbízhatatlan, nyögvenyelős és bugokkal teli.

maxpayne30.jpgDe ez a Max Payne többi új funkciójára is érvényes, így pl. arra, ami belassítással és félig-meddig automata célzással segít neked, hogy leterítsd azt az ellenséget, aki máskülönben szitává lőne a következő egy-két másodpercben. Az ötlet nem rossz, de a gyatra kivitelezésnek hála Max nem egyszer groteszk pózban kicsavarodva kattogtatja éppen kiürült fegyverét az ellen és a közé került oszlopra célozva. Újratölteni, vetődésen módosítani itt már nem tudsz, csak végtelen türelemmel kivárni, hogy a „last second save”-re szánt bazihosszú másodpercek elteljenek a semmivel, és végre megdögölj, hogy visszakerülhess a legutóbbi chekpointhoz. 

Egy másik frusztráló tényező, hogy minden egyes átvezető videó után (amiből, ha még nem említettem volna, rohadt sok van), automatikusan a kézifegyver varázsolódik a kezedbe, mindegy, milyen badass shotgunt vagy kickass automata géppuskát lóbáltál egy perccel korábban. Szóval megközelítesz egy helyiséget valami 200 töltényes ultimate igazságosztót markolászva, majd jön az átvezető videó, és mire visszakapod az irányítást, ott állsz mondjuk egy tucatnyi golyóálló mellényes, állig felfegyverzett, rosszkedvű kommandóssal szemben, egy kispisztolyocskával a kezedben. Enjoy your epic gunfight, motherfucker.

A Rockstar jól elbaltázta a Remedytől átvett sorozatot. A grafika rendben van ugyan, de hadd ne hajbókoljak már azelőtt, hogy egy nagy játékgyártó 2012-ben össze tud izzadni egy szemnek kellemes (és egyébként nem több) külcsínt. James McCaffrey, harmadszor Max bőrében (most motion capture fronton is), megtesz mindent, ami lehetséges, hogy az izzadságszagú narráció írójának fejét ne akarjam láncfűrésszel simogatni, de egy ponton túl ő sem tud csodát tenni – és minden más csapnivaló. Valahányszor épp beleélnéd magad az egyébként egész élvezetes és hatásos tűzharcokba, vagy egy kizökkentő átvezető videóval, vagy egy rakás fejlesztői idiotizmussal találod szembe magad. Ezen a szaron dolgozott a Rockstar uszkve 8 évet? Inkább hegyeztek volna zabot.

13 komment

Címkék: pc akció játékkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr174604867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manuva 2012.06.22. 17:38:23

Sokadik, nem sokadig.

szkristof92 2012.06.22. 18:50:13

Soha a büdös életbe nem kellet volna folytatni már az első részt sem, mert az annyira magasra pakolta lécet, hogy azután max. csak nyújtózkodni lehet nemhogy elérni.
Engem húzott fel annyira mint a cikkírót inkább untatott de azt veszettül.

TheBerzerker 2012.06.22. 18:55:46

Ennyire aazért nem vészes a helyzet szerintem. A story tényleg egy kalap szar és a bullett time-nak tényleg nincs értelme, de egyáltalán nem nehéz a játék. Én jól elszórakoztam vele, de az tény, hogy nem megyek neki még1szer.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2012.06.22. 20:27:22

5 perc után epilepsziás roham tört rám a kénytelen/kelletlen 6mp-enként büntető átvezetők után.. amúgy egy teljesen felesleges és/vagy bűn-rossz folytatás, amit nem véletlenül jegeltek évekig. tudni kell, hogy ez nem a GTA-ért felelős Rockstar North játéka.. bízzunk benne, hogy ők még tudják mitől döglik a légy. több szót erre a totálisan felesleges pixelhalmazra kár fecsérelni.

David Sumner 2012.06.22. 20:47:04

Erről az egészről Alexis "Matz" Nolent és Luc Jacamon mocskosul túlértékelt képregény-sorozata, a The Killer jut eszembe. A harmadik füzet is egy dél-amerikai romhalmaz korrupt politikusokkal, csaló üzletemberekkel, egy túlbonyolított, élvezhetetlen szar az egész. (Furcsamód a hasonló helyszíneken játszódó legutóbbi Bond-nak is volt ilyen problémája.) Annak csak az első könyve remek a monodrámás bérgyilkossal (a Savage Night, a Blast of Silence és az Iszonyat legjobb pillanataival), a másodiktól megy lefelé a WC-n, pláne az ultranyálas befejezésével. A harmadikról meg már annyi is sok, amit leírtam.

_Nagy Krisztián_ 2012.06.22. 21:33:33

Ez a játék tényleg rendesen kihozott a sodrodból, Csaba... :) nem baj, majd a Beyond... ja, most jut eszembe, neked a Heavy Rain sem tetszett >:)

Rusznyák Csaba 2012.06.22. 21:45:16

@_Nagy Krisztián_: Egy rossz film kb. két órát vesz el az életemből... ez vagy tíz-tizenötöt. Persze tudom, én voltam a hülye, hogy végigjátsz-, végigszenvedtem.

_Nagy Krisztián_ 2012.06.22. 21:59:11

@Rusznyák Csaba:
Persze, mert alapos kritikát akartál írni... :D

Rusznyák Csaba 2012.06.22. 22:16:00

@_Nagy Krisztián_: Nem nézett volna ki máshogy a cikk, ha lelövöm az egyharmadánál, ahogy kellett volna... (persze akkor ezt nem tudhattam:))

Magócs Dávid · http://geekz.blog.hu 2012.06.25. 21:25:49

@Rusznyák Csaba: hirtelen olybá tűnt, hogy írtál kritikát a Heavy Rainről...:)

Mumia 2012.06.26. 20:39:18

Heh, végre valaki aki hasonló véleményen van. mint én. Én csak annyit tennék hozzá ehhez, hogy a történet azon kívül, hogy egyszerű, még semmiféle sikerélményt sem nyújt a végigjátszás során. Vagy meghal akit meg akarsz menteni, miután a játék harmada csak a megmentéséről szólt. Vagy ha meg is mentesz valakit, az se jelent semmit, hiszen érzelmi kötődés nem alakulhat ki egyik szereplővel kapcsolatban sem. Nem csak játékos de max részéről sem.
süti beállítások módosítása