Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

The Flowers of War

2012.06.05. 10:30 Rusznyák Csaba

Nem tudom nem észrevenni, hogy mintha Zhang Yimou-val kicsit fordult volna a világ. A ’80-as, ’90-es években, még ha óvatosan és visszafogottan is, de oda- odamondogatott a totalitárius kínai kormánynak, mostanra viszont úgy tűnik, hogy inkább hajlong előtte. Mert nem lehet elmenni amellett, hogy a The Flowers of War (Jin líng shí san chai) egy arcátlanul nyilvánvaló propaganda. Igaz ugyan, hogy a hírhedt 1937-es nanjingi mészárlást, amelynek során a megszálló japán katonák kínai civilek tízezreit ölték és erőszakolták meg, nem lehet könnyű árnyaltan ábrázolni (vajon Pest mohácsi csata utáni felégetésének megfilmesítésében hány hős török katona, és hány gaz magyar lakos lenne?), de ki mástól várna el az ember ilyesmit, ha nem pont Zhangtól?

Az elkészülésekor rögtön minden idők legdrágább kínai filmjévé vált The Flowers of Warban (a költségvetés a 100 millió dollárt nyaldossa alulról) a japán katonák mind bestiális, primitív vadállatok, akik örömüket lelik abban, hogy fiatal szűzlányokat gyalázhatnak meg – vannak, akik ennél civilizáltabbnak, emberségesebbnek tűnnek először, de csak azért, hogy a többiekével azonos természetük csak még sokkolóbb legyen, amikor végül lehull róluk a lepel. És még ez a propaganda kisebbik része.

A nagyobbik az, hogy a kínai karakterek viszont (legyen szó diáklányokról, prostituáltakról vagy katonákról) kivétel nélkül mind tisztességes, kedves, ártatlan, jóravaló, sőt, hősies és önfeláldozó emberek – és ezen az egyoldalúságon már nehéz túllépni. (Bárhogy sietett is Christian Bale bizonygatni, hogy a film messze nem propaganda, és aki úgy gondolja, hogy igen, az valamit nagyon rosszul látott – kösz, Chris, de ígérem, nem erről a megjegyzésedről foglak megítélni a jövőben).

Mindez annyira zavaró (ahogy kínai katonák lassítva, hősi zenére kezdenek öngyilkos rohamba egy tank ellen, miközben a gyereknarrátor megrendült hangon az önfeláldozásukról regél, az valami döbbenetes mélypont), hogy amikor a The Flowers of War a legnagyobb hősnek egy amerikai karaktert tesz meg, az már kifejezetten frissnek, újdonságnak hat (ezt is megéltük). A sztori középpontjában ugyanis John Miller temetkezési vállalkozó (Bale) áll, aki Nanjingben ragad a mészárlás kezdetekor, és egy katolikus templomban húzza meg magát, egy pelyhedző állú papnövendék, rettegő diáklányok és harsány prostituáltak között. Kezdetben csak a pénz és a saját bőre érdekli, de idővel kénytelen rájönni, hogy a nők csak rá számíthatnak – és kénytelen eszerint cselekedni.

Szerencsére a filmnek rengeteg nagyszerű, hatásos aspektusa van, ami segít a nézőnek, hogy ne akadjon fenn végleg a propagandán. Zhang már sokszor demonstrált vizuális történetmesélő ereje egyike ezeknek, ahogy az ahhoz való érzéke is, hogy bármilyen műfajú filmben, bármilyen körülmények közt, bármikor gyönyörűen megragadja az embert, az érzést a cselekményben. Képes rá például, hogy egy olyan valószerűtlen, már-már abszurd jelenetet, amiben a halál torkában álló, és abba belépni készülő prostituáltak izgatottan, boldogan ünneplik nőiességüket, varázslatos eleganciával, méltósággal, szépséggel ruházzon fel.

A színészek fantasztikusak: Bale itteni alakítása pályafutása legjobbjai mellé tehető, a vágyai tárgyát alakító Ni Ni (első filmszerepében) valósággal ragyog, és nem csak a szépségtől, de még az ismeretlen gyerekszínészek is teljesen hitelesek. Ha mindehhez hozzávesszük a látványos, intenzív és meglepően véres háborús jeleneteket, a Miller pálfordulása mögötti motiváció túldramatizálás nélküli, ügyes fellebbentését, és a csendes, visszafogott, és éppen ezért katartikus befejezést, már majdnem könnyű megbocsátani a történelmi objektivizmus hiányát, azt a tévképzetet, hogy a háború az egyik félből csak a jót, a másik félből pedig csak a rosszat hozza ki. Mint grandiózus díszletek közt játszódó emberi dráma, a The Flowers of War működik – keserű íz csak azért marad a szánkban, mert érezzük, hogy ebből egy mestermű is lehetett volna, akár méltó a rendező korábbi klasszikusaihoz.

14 komment

Címkék: dráma háborús filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr594566365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TheBerzerker 2012.06.05. 12:12:09

Nekem maga a film egészen tetszett, de a propaganda engem is nagyon zavart. Ebből a szempontból a City of Life and Death sokkal jobb volt, mert ott legalább volt olyan japán katona aki már-már pozitívan lett beállítva a filmben.

Értem én, hogy a Nanking megszállása mély nyomot hagyott a kínaiakban, de azért nekik sem kell a szomszédba menni, ha egy kis erőszakról van szó. Számtalanszor bizonyították már ezt a történelem folyamán.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2012.06.05. 14:13:27

Minden kínai hazafias blockbuster ilyen, ami az utóbbi években készült, nincs ebben semmi meglepő. Zhang meg azért már elég régóta nem "ellenzéki" filmes. Nyilván az olimpiai megnyitó megrendezését se adták volna neki, ha az lenne. És persze már a Hős is elég egyértelműen a Párt ideológiáját képviselte.

Rusznyák Csaba 2012.06.05. 14:22:21

@[bs]: miért, ki mondta, hogy meglepő?

Maya-- 2012.06.05. 22:10:23

nem láttam..pedig már egyszer föltettem a szomorú pofát, de mégsem néztem meg. talán most rászánom magam. de ugye nem unalmas? körülöttem ezt senki sem akarta megnézni.

szoni_ 2012.06.06. 08:49:31

hát a címe alapján nekem sem görbül mosolyra a szám...
szóval ha olyan a film mint amilyen hatást vált ki nálam már a címe, akkor még lehet várok vele...mondjuk Bale érdekes faktor benne...

brown_h 2012.06.07. 15:10:01

A látvány és a jó színészek miatt érdemes szerintem megnézni. Bale különösen jó benne.

Darkcomet 2012.06.07. 17:21:16

A kritikának tökéletesen igaza van (propaganda ) , viszont Zhang Yimou olyan mesterien adagolja a nézőbe a filmet, hogy a megtekintése közben egyáltalán nem zavaró. Lassan indul a film, aztán fokozatosan magábaszippantja a nézőt, tökéletes a drámai adagolás, képileg, zeneileg nagyon ott van a szeren a film, és tulajdonképpen csak a film megnézése után döbben rá a néző, hogy kegyetlenül átbaszták a fejét, színtiszta propaganda filmet nézett két órán keresztül. Szóval mindenképpen érdemes megnéznem.

Darkcomet 2012.06.07. 17:22:22

megnézem = megnézni

Maya-- 2012.06.07. 17:24:41

asszem, még ma megnézem, Bale jól vált át a semmirekellőből a jófiúra? ez azért érdekelne.

Rusznyák Csaba 2012.06.07. 20:24:20

@Darkcomet: "a megtekintése közben egyáltalán nem zavaró"
általában valóban nem, de azért az említett tank elleni roham erős kivétel, az durván kibaszta a biztosítékot.

Darkcomet 2012.06.07. 21:03:15

A tankos jelenet semmivel sem volt zavaróbb számomra, mint más naciók hasonszőrű háborús filmjeibe. Szóval tűrhetően nem volt túl tolakodó. Ahhoz képest, hogy pl. Spielberg Ryan közlegény megmentése című szösszenete több, mint két órán keresztül mossa az ember agyát az irányított hősies pátosszal, ebbe a filmben ezzel az epizóddal még olcsón megússzuk.

Rusznyák Csaba 2012.06.07. 21:16:18

@Darkcomet: Hát, ha legalább az az éterien szavaló, ártatlan gyereknarráció nem lett volna alatta...
Nekem az az egy jelenet rettenetesen fájt (legalább annyira, mint az öreg Ryan kifakadása Hanks sírjánál a zárójelenetben), de nyilván nem vagyunk egyformák.

Maya-- 2012.06.09. 14:41:00

hú, de jó Bale benne..többet nem kételkedek. de jól váltott a piásról a papra, alig hiszem el, milyen ügyesen adja oda a borokat, s menti a csajokat. tökjó. a filmet érdemes megnézni, szuper csajok vannak benne, de a háborús részek szerintem a legjobbak. na jó, van a filmben uncsi intervalum is, de mindig találtam abban is valami szépséget. ugye, mivel elolvastam a tankos jelenetet, már nem úgy láttam mint ahogyan talán én is láttam volna, ha nem tudok róla korábban. vannak filmek ahol nekem tetszenek a túlzások, na ez ilyen volt.
a filmet érdemes megnézni, bár nagy hibája a hossza, de én is két részben néztem, ezt ajánlom másnak is :)

Mikka-Makka 2012.07.17. 22:20:40

elég igazságtalannak érzem h a propagandával akarjátok lehúzni a filmet
ebben a helyzetben a kínaiak igenis áldozatok voltak, a japánok pedig megszállók
mellesleg nem kell semmit se túldramatizálni ahhoz h szörnyetegeknek mutassák be őket, a japánok által elkövetett kegyetlenségek mellett a náci németek labdába se rúghatnak csk erről mindenki megfeledkezik mára, mert " jófiúk" lettek.
süti beállítások módosítása