Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Geekzaj #11

2011.08.12. 07:00 Rusznyák Csaba

(Kis változás a filmzenei rovatban: mostantól a GeexKomix mintájára egy csokorban jönnek a kritikák, az eddigieknél tömörebben. Kezdetnek a nyár nagy hollywoodi filmjeiből szemezgetünk.)

Alan Silvestri: Amerika Kapitány


Haragszom Silvestrire. Utolsó zseniális score-ját (Van Helsing) idestova 7 éve írta, és bár azóta is tett le az asztalra olyan zenéket, amiknek voltak kiemelkedő pillanataik (Beowulf), most már ideje lenne, hogy összekapja magát, és ismét a legjobbját nyújtsa. Ez az Amerika Kapitánnyal sem sikerült. De akárcsak a legtöbb, utóbbi évekbeli zenéivel, ezzel sincs semmi különösebb probléma, sőt: a filmet tökéletesen szolgálja, lendületes, patetikus, erőteljes és grandiózus. Épp csak nincs benne semmi különös. A hazafias érzésektől fűtött főtéma (Captain America) éppolyan átlagos, mint a főgonoszhoz, a Vörös Koponyához kapcsolható baljós és egyszerű motívum, más visszatérő dallammal pedig nem nagyon fogunk találkozni.

Persze Silvestri szolgál néhány tőle megszokott ritmikus, agresszív dobalapra épülő masszív rézfúvós ámokfutással (Kruger Chase, Motorcycle Mayhem, Hydra Train, Invasion), arra azonban nem veszi a fáradságot, hogy az itt-ott néhány másodpercre közbeszúrt főtémán kívül is adjon a dübörgő akcióknak valami jellegzetes hangzást, ami utal akár a korszakra, akár a háborúra, akár a főszereplő szuperkatona mivoltára. Ugyanezek az akciószámok majdnem pontosan ugyanígy elhangozhattak volna mondjuk a szerző Szupercsapat című filmjében is tavaly, az egyetlen nagy különbség (és ez egy plusz pont), hogy Silvestri itt nem használ elektronikát, ami nagyban hozzájárul a score oldschool hangulatához – és erre a hangulatra szüksége is van. Viszont minden ilyen, markáns identitás híján is hatásos adrenalinlöketre jut legalább egy töltelékszám a túl hosszú albumon (ami igazán csak a második felében indul be), a túlzott hazafiasságot megpendítő trackek (pl. Triumphant Return) sok hallgató gyomrát megfekhetik, néhány fantasztikus erővel és agresszióval robbanó zene (különösen a Howling Commando’s Mongate) pedig még azelőtt véget ér, hogy igazán elmerülhetnénk benne. Kisujjból kirázott erős középszer – de a film alatt hatásos.


Alexandre Desplat: Harry Potter és a Halál Ereklyéi - II. rész

Az előző rész zenéjét nem szerettem: Desplat túlságosan alulkomponálta a nagy finálét felvezető kaland-blockbustert. Viszont a második részben David Yates visszafogta az eposzi elemeket, és inkább koncentrált a főszereplők saját történetére, meghagyva a csatát afféle körítésnek. Ez jó, mert Desplat-ról már bebizonyosodott, hogy a grandiózus zenék terén nem teljesít túl fényesen. A második részhez mégis sikerült összehoznia egy nagyszerű score-t, ami lehengerel a monumentalitásával – a szerző munkássága itt olyan eposzi magasságokba emelkedik, mint korábban soha. Újabb plusz pont jár Desplat-nak, amiért az előző résszel ellentétben ezúttal bátran integrálja a zenéjébe John Williams főtémáját, sőt ha emlékezetem nem csal, még kissé suta elődje, Nicholas Hooper motívumai is felbukkannak itt-ott. Ebben azért nem lehetek biztos, mert ezt csak a film alapján szűröm le, magáról az albumról sok minden hiányzik – pl. az említett Williams téma teljes prezentációja, a CD-n ugyanis csak kis részekben bukkan fel (pl. a Dragon Flight közepén). Némileg furcsa, hogy Desplat egy egészen új témát írt az utolsó részhez – ez a Lily’s Theme, ami gyönyörűen, de keserűen hullámzó vonósokkal és éteri női vokállal varázsol el a nyitótélben, majd teljes zenekari pompájában vesz le a lábunkról a Dragon Flightban (és későbbi is vissza-visszatér még). Az akciózenék egyébként sokszor meglepően agresszívak és erőteljesek (rögtön a második szám, a The Tunnel felpumpálja az adrenalint, de érdemes megemlíteni Desplat talán első masszív „menetelős” zenéjét, a Statuest, és a rezesekkel erősen megtámogatott Showdownt), ugyanakkor markánson ott van rajtuk a szerző keze nyoma (leginkább a fafúvósoknak az ilyen jellegű számokban szokatlanul nagy hangsúlyában). Máskor a komponista a csata forgatagában is inkább a drámára, mint a tempóra koncentrál (Courtyard Apocalypse). Összességében nagyszerű zene, a film alatt pedig abszolút fantasztikusan működik.


Michael Giacchino: Super 8

Persze, hogy egy olyan blockbustertől, ami kivételesen a nosztalgiafaktorra támaszkodik, azon belül is főleg Steven Spielberg ’70-es, ’80-as évekbeli sci-fijeinek hangulatát célozza meg, az ember valami olyan zenét vár, ami visszarepíti ebbe a korszakba, és annak varázslatos, John Williams és James Horner nevével fémjelzett filmjeibe (mellesleg utóbbi komponistának a Selyemgubóhoz írt fenséges témája szólt a Super 8 előzetese alatt). Giacchino, aki régóta ott van J.J. Abrams mellett (Alias, Lost), felemás sikerrel teljesíti a feladatot. A Super 8-nak a színtiszta zenekari hangzásnak (ez egyre ritkább manapság Hollywoodban), a minden mást maga mögé utasító vonósszekciónak és a legérzelmesebb helyeken felszólaló, lágy zongorának köszönhetően valóban van egy kellemes oldschool hatása, de a varázslatra hiába várunk. Giacchino ugyan nagyszerűen tud bánni a zenekarral, viszont nincsenek nagy ötletei – ha belegondolunk eddigi munkásságába, rá kell jönnünk, hogy az nem a főtémái miatt értékes, azok ugyanis egyáltalán nem kiemelkedőek, nem grandiózusak/mágikusak, és főleg, nem eredetiek. A Super 8 mindössze négy hangjegyből álló vezérmotívuma (három emelkedik, az utolsó mélyebben zár), amit rögtön az album legelején hallunk, egy viszonylag kifejező (rejtélyt és feszültséget sugalló) ötletcsíra, ami az akciótételekben agresszívabban jelenik meg, de összességében nem válik elég markánssá. Egy másik, lendületesebb motívum a mozgalmasabb részeknél üti fel a fejét (Aftermath Class, Evacuation of Lillian, utóbbi az album egyik legjobbja), amikor viszont Giacchino megpróbál ezek nélkül érvényesülni, akkor az vagy unalomba vagy kakofóniába fullad, a nagy, 10 perces finálé (Creature Comfort) pedig minden szempontból csalódás. Egy-két szám még kiemelhető a gyermeki ártatlanságot közvetítő, andalgó hangulata miatt (We’ll Fix It In Post Haste), de azt sem árt megjegyezni, hogy az album tele van fél- és egyperces trackekkel, amik teljesen szétforgácsolják az amúgy sem túl stabil zenei szerkezetét. Korrekt, de sokkal több is lehetett volna.


Steve Jablonsky: Transformers 3.

Ó, egek, ezt a Jablonskyt még mindig engedik komponálni? Értem én, hogy volt idő, amikor tudott értékes, fantasztikusan hangzó zenéket alkotni, elég csak meghallgatni a Gőzfiút, de semmi ilyesmit nem csinált… nos, a Gőzfiú óta. Ma már csak egy a Zimmer-istálló leszállóágban lévő egykori reménységei közül (Mint – sajnos – Harry Gregson-Williams, de különben is, hol van mostanság Mark Mancina? És ki az a Nick Glennie-Smith?) A Transformers sorozat zenéiből mind a mai napig az Arrival to Earth (az első részben) az egyetlen, ami ér valamit. Abból is hektószám csurog kifelé a pátosz, de valamit Jabalonsky mégis nagyon jól megragadott vele, tökéletes, egyenesen himnikus muzikális kifejezése a „hős megmentők érkeznek” témának. Na, a Dark of the Moonban semmi ilyesmit nem fogunk hallani. Eleve, Michael Bay sötétebb tónust kívánt, így a heroikus szólamok az esetenkénti komikus felhangokkal együtt repültek (az egyetlen kivétel az Impress Me című fárasztó prüntyögés), az elektronika pedig sokszor teljesen átveszi az uralmat a vonósok és a fúvósok felett. A score-ban nincs semmi átfogó koncepció, semmi markáns, az egészen végigvonuló motívum, semmilyen ügyes, vagy urambocsá’, okos zenei megoldás, finomság és visszafogottság, semmi, ami kiemelné, vagy meghatározná. Az egyes számok néha olyan benyomást tesznek, mintha más-más albumokról hajigálták volna egy halomba őket, hiába ismerhető fel ugyanaz a stílus mindegyikben. És itt jön a másik probléma: Jablonsky ezt tényleg különböző forrásokból hányta össze. Mindjárt a második számban (Sentinel Prime) Zimmer Az utolsó szamurájának témája sejlik fel (bocsánat, sejlik fel a lófaszt, egyenesen az arcodba mászik), és a túlságosan is nyilvánvaló és kínos plágium folytatódik többek közt az Eredet egyik előzeteséhez írt zene (Mind Heist) lenyúlásával (It’s Our Fight), amit annak szerzője nem is nézett túl jó szemmel. És a legjobb részei a zenének ezek a lopások… összességében ötlettelen és unalmas az egész. Komplett zenei sivárság.


Henry Jackman: X-Men: Az elsők

2009-ben újabb zenészpalánta került ki a sokat mentorkodó Hans Zimmer kezei alól – bemutatkozását (miután mesterének olyan score-ok elkészítésben segédkezett jó három éven át, mint A sötét lovag) A szörnyek az űrlények ellen című kellemes, de feledhető animációs filmmel ejtette meg, és nem hagyott mély benyomást maga után. Matthew Vaughn viszont nyilván elégedett volt a Kick/Asshez komponált munkájával, mert hozta magával az X-Men sorozat prequeljébe/rebootjába (majd az idő eldönti…), és amit ehhez írt, az már kifejezetten figyelemreméltó. Igaz ugyan, hogy rögtön a főtémát prezentáló nyitányban (First Class) csúnyán visszapofázik a Daft Punk Flynn Lives című tétele a tavalyi Tron Legacyból, de a zenekar és az elektronika ügyes – az egész albumon végigvonuló – vegyítése (és a vártnál kevésbé nyilvánvalóbb Zimmer-behatás) megmenti a mundér becsületét (azt pedig kifejezetten jó hallgatni, amikor a téma eposzi magasságokba emelkedik a Sub Liftben). Jackman a következő számban (Pain and Anger) felhangzó, és még sokszor visszatérő Magneto-motívumot dolgozta ki a legjobban: a cselekményben ez a karakter megy át a legnagyobb változásokon és érzelmi kríziseken, a score pedig végig mesterien demonstrálja mindezt, ha kell, vonósokkal és fúvósokkal, ha kell, gitárral vagy masszív elektronikával kiegészülve (utóbbi főleg a figura sötét oldalának előtérbe kerülésekor hangsúlyos). Horrorisztikus felhangok (Frankenstein’s Monster), gyönyörű drámaiság (Rage and Serenity) vagy erő és badass-ség (Magneto), Jackman ügyesen és kreatívan igazítja a motívumot az éppen szükséges hangulatokhoz. Kép és zene ilyenkor fantasztikusan működik együtt. Külön öröm, hogy jelezve a két főszereplő közti kapcsolatot, az X-Men és a Magneto téma nem áll túl messze egymástól. Persze vannak az albumnak kevésbé erős momentumai (pl. a koncepciótlan Coup d’État), és ha valamit, hát a ’60-as évek hangulatát semennyire nem sikerült érzékeltetni benne – de megbocsátjuk.

24 komment

Címkék: zenekritika geekzaj

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr843147050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2011.08.12. 13:08:31

az X-men OST nekem is nagyon bejott mar a filmben is feltunt, hogy nagyon jol és jokor jonnek a zenek

mesko 2011.08.12. 16:03:00

egyetértek azzal amit a cikkek tartalmaznak, de nem szeretem az ilyen csokrokat, a képregényesek azért nem zavarnak, mert ritkábban olvasok képregényt, majdnem soha, de ZENÉT, azt rengeteget hallgatok, s mind meghallgatom őket, sőt gyűjtöm a filmek mellett, s ezért nekem az tetszett, hogy itt külön volt szánva cikk rendszeresen a zenére is...így nem szeretem:(, nem és nem!
legyenek a cikkek rövidek, én sem vagyok oda a nagyon hosszú, fárasztó irományokért..na jó, legyen valamivel hosszabbak az én kommentjeimnél, DE minden filmzene külön posztot kapjon, mert így, hogy 11..ez mi?..honnan tudom én majd később, hogy ez mit tartalmaz?
egyáltalán, most ezt miért kellett így csinálni, nem tudtattok volna, szépen mindennap külön egy-egy zajt posztolni, ekkora méretben ahogy most vannak ebben a gyönyörű csokorkában..ki nem állhatom..

chuck-d 2011.08.12. 19:22:19

@mesko: és azt ismered, hogy ha nincs csöcs, akkor nincs pattogás? hm?

mesko 2011.08.12. 19:33:44

@chuck-d: na ne mond:D..s ki találta ki ezt a szabály? hm?

Rusznyák Csaba 2011.08.12. 20:10:18

@mesko: Tökmindegy. Jó szabály!

Amúgy: be kell látnom, hogy bármennyire is imádom a filmzenéket, túl periférikusak ahhoz, hogy nagy szelet jusson nekik egy filmes oldalon - még egy olyan tematikus, "koncentrált" oldalon is, mint a geekz. Ezért nem lesznek sem hosszú kritikák, sem hetente kidobott féloldalas cikkek. Lesz ez.

"honnan tudom én majd később, hogy ez mit tartalmaz?"
1. Majd visszakeresed:) Évente 5-6 ilyennél több úgysem lesz.
2. Meg ez mondjuk kiküszöbölhető azzal, ha a "Geekzaj #x" után feltüntetem a filmcímeket.
3. Majd megszokod;)

scorsesefan 2011.08.12. 21:20:26

egyetértek azzal amit a cikkek tartalmaznak, de nem szeretem az ilyen csokrokat, a zenék azért nem zavarnak, mert ritkábban hallgatok filmzenét, majdnem soha, de KÉPREGÉNYT, azt rengeteget olvasok, s mind elolvasom őket, sőt gyűjtöm a filmek mellett, s ezért nekem az tetszett, amikor külön volt szánva cikk rendszeresen a képregényre is...így nem szeretem:(, nem és nem!
legyenek a cikkek rövidek, én sem vagyok oda a nagyon hosszú, fárasztó irományokért..na jó, legyen valamivel hosszabbak az én kommentjeimnél, DE minden képregény külön posztot kapjon, mert így, hogy 11..ez mi?..honnan tudom én majd később, hogy ez mit tartalmaz?
egyáltalán, most ezt miért kellett így csinálni, nem tudtattok volna, szépen mindennap külön egy-egy comixt posztolni, ekkora méretben ahogy most vannak ebben a gyönyörű csokorkában..ki nem állhatom..

mesko 2011.08.12. 21:29:30

@Rusznyák Csaba: ti mire is célozgattok? hm?..mert csöcs az van!, most is van..mégcsak meg is érinthetem, ha akarom:))..tehát, konkluzió: annyit pattogok, amennyit csak akarok:)

amúgy: úgy csinálsz, mintha akkora nagy szeleteket kaptunk volna a zenéből..pont annyi volt amennyi kellett legyen, s néha a zene többet is ér, mint a film, de ezt te is tudod:)

1. "Majd visszakeresed:)"..MEM keresek semmit vissza:), csak ha úgy van ahogy nekem tetszik, és nagyon ajánlom, hogy évente több legyen mint 5-6, mert ez egyenesen a sármja volt a blognak, de gyorsan igyekeztek kiszuperálni..na, nem muszáj olyan erősen igyekezni, mert Meskócskának így tetszik ahogy eddig volt.
2. "Meg..lálálálálá..feltüntetem a filmcímeket", még jó, hogy igen, mert az, hogy zaj+szám, azt nem fogom tudni, hogy pont melyik zene is..lehetséges, hogy ki találom, de azért nem biztos:))
3. "Majd xxxxxx"..nem ismerem ezt a szót..magyar?

Rusznyák Csaba 2011.08.13. 00:02:16

"nagyon ajánlom, hogy évente több legyen mint 5-6"

Iiiigggenisfőszerkesztőasszony!:) (Ferenc, simán le vagy pipálva, neked harangoztak...)

mesko 2011.08.13. 11:55:49

@Rusznyák Csaba: aztán úgy legyen ám!:), még úgysem főszerkesztettem sose semmit..

ne csokrozz na, már a csokor szóra is allergiám van, röhögnek is rajtam ezért..pl. mekem szülinapomra, vagy bármilyen más nap amikor általában bokrétát kell vinni az ünnepeltnek, én legtöbbször egy-egy kiló gyümölcsöt, vagy Ferrero Roche noir csokit kapok(ez a kedvencem), mert ezt követeltem ki!..s pont, nem kell nekem semilyen csokor!

természetesen ennek története van, anyu már terhes volt velem, mikor apu elvette feleségül, s állnak ketten az esküvői fotón, fognak egy hatalmas virágcsokrot, de annyira nagy, hogy nem látszik anyunak a hasa..mig kicsi voltam, nekem tetszett az a kép, s mindig azzal hecceltek, hogy ott vagyok a csokor alatt..
valahogy én is kezdtem elképzelni a dolgokat, s mondtam mindenkinek, hogy ott vagyok a csotor alatt..erre a sok szemétláda elkeresztelt Csotorkának:))

tehát nekem csokrokat ajálgatni, sértés!:))..kérem továbbra is úgyanolyan formátunban a zenés cikkeket, mind ahogyan eddig volt:)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.08.13. 17:36:38

csöcs?,
milyen csöcs került szóba ismét?!

mesko 2011.08.13. 18:54:17

@doggfather: nem tudom, de lehetséges, hogy az enyém..nem vagyok benne biztos, de nagyon úgy néz ki a dolog..
az igazság az, hogy most akartam posztolni, mert olyan klassz bronzos árnyalatot kapott..ami úgy tűnik, hogy jól áll neki..de mint észrevetted közbe jött valami.
konkrétan az, hogy ezútán én vagyok a főnök a zenei részen, s én szabom meg Csabának, hogy A vagy B..vagy amire majd nekem kedvem lesz..na, érted:))
csak most az a bökkenő, hogy ebben a tisztségben, nagyon kell ügyeljek a jó híremre, nem posztolhatok ilyen-olyan fotókat magamról, hisz derékba fogom törni az új kárierem..ezt már ugye senki sem akarja.
tudod, hogy van..a főnök az árokban is főnök, de főnöknő az árokban, már kurva:(..pedig most akartam posztolni, hisz ezt megtenni, tényleg semmiség lett volna.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.08.13. 18:56:32

@mesko: akkor azért csak készíts képet, ha neaggyisten vége lenne a pozíciódnak még mindig felhasználható legyen. ;)

Rusznyák Csaba 2011.08.13. 19:15:40

@mesko: Sajnálattal értesítjük, hogy azonnali hatállyal ki van rúgva!

mesko 2011.08.13. 19:21:22

@doggfather: így van, ezt a tanácsot mindenképp megfogadom:)

mesko 2011.08.13. 19:24:24

@Rusznyák Csaba: de te nem is rúghatsz ki, hisz ÉN vagyok a te főnököd:))..tudom, hogy nehéz ez most neked, de azért ne légy ilyen durva, jajjj..:))

Rusznyák Csaba 2011.08.13. 20:07:54

@mesko: Majd meglátjuk, amikor kikerül a következő cikkCSOKOR:)

chuck-d 2011.08.13. 21:02:40

@mesko: bemondásra csöcs, bemondásra főnök, követelőzés, ez nem hiszem, hogy az a hely, ahol így működnek a dolgok. a végén még az igazi bloggazdi elvisz egy kőrre a miheztartás-végett-geekmobiljával:
pigroll.com/img/this_is_how_i_roll.jpg

mesko 2011.08.13. 21:07:43

@Rusznyák Csaba: ami feltételezem, hogy már jövőben lesz, ugye?..ez a te kis terved, mi?..5-6 csokorka évente? hm? igazad van, majd meglátjuk, hogy mit kapsz akkor:)

mesko 2011.08.13. 21:14:09

@chuck-d: :DD..asszed ez kőr menni fog velem, mi?

mesko 2011.08.13. 21:41:50

@chuck-d: figyelsz ugye, mindenek mellett, még fenyegetőztem is, az előbb:))..annál a kőrnél több jár nekem, minimum egy The Training Of O :D

mesko 2011.08.14. 07:12:57

@chuck-d: jaj, így már más:)..hát nem tudtam, hogy tényleg van ilyen szabály, de így hogy tudom, van mit megszegjek, mert erre vannak a szabályok!:)
süti beállítások módosítása