Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

X-Men 2

2011.06.14. 10:00 Rusznyák Csaba

Rozsomák állati dühvel aprítja a Xavier iskoláját megszálló katonákat, Magneto az egész emberiséget kiirtaná, Pyro pedig egy idillikus kertvárosi környéket változtatat tüzes pokollá.  Az első X-Men rejtőzködésről és félelemről szólt, a második már visszavágásról és az indulatok elszabadulásáról. A társadalom kivetettjei nem bujkálnak többé, hanem minden erejükkel és elszántságukkal kiállnak az ügyük mellett – kerül, amibe kerül. Már a nyitójelenetben emelkedik a tét: egy Árnyék nevű mutáns elszabadul a Fehér Házban, átverekszi magát a testőrök gyűrűjén, és kevés híján megöli az elnököt. A megtorlás nem marad el: a mutánsgyűlölő William Stryker katonai akciójának célja az egész faj elpusztítása. 


A meglepően sikeres első rész után Singer nagyobb költségvetésből gazdálkodhatott, és több képregény elolvasása után úgy döntött, Chris Claremont 1982-es graphic noveljét, a God Loves, Man Kills-t (minden idők egyik leghíresebb X-Men comicja) veszi alapul. Abban a történetben Stryker egy tiszteletes volt, aki mutánsellenes indulatokat szított, elrabolta Xaviert, Küklopszot és Vihart, és megpróbálta előbbi és a Cerebro segítségével eltörölni a mutánsokat a Föld színéről. Singer a graphic novel sok elemét meghagyta a filmhez (az X-ek és Magneto szövetségét is), de a tiszteletesből katona lett, aki ráadásul a Rozsomákon végzett kísérletekért is felelős.

A nagyobb büdzsé merészebb, grandiózusabb akciójelenetekkel járt (az új komponista, John Ottman zenéje is jóval agresszívabb, mint elődjéé volt), sőt, az X2 az első szuperhősadaptáció, ami maximálisan képes volt vizuálisan kihasználni a szuperképességekkel rendelkező karakterekben rejlő lehetőségeket. Mert bár az első részben is nagyszerűek voltak az akciók, de addig a pontig nem készült semmi, ami ilyen hatásosan, kreatívan mutatta volna be egy-egy hős elképesztő erejét. Árnyék tombolása a Fehér Házban az egész széria máig egyik legerősebb akciója, és ha már akrobatika, az összes eddigi Pókember-szekvencia elbújhat mellette. Rozsomák úgy kaszálja a gyerekrabló katonákat, mintha csak szélben lengedező búzaszálak lennének (az iskola megtámadásának jelenete miatt első körben R-es besorolás járt – Singernek vágnia kellett), Vihar tucatnyi tornádóval rázza le az őket üldöző vadászgépeket, Magneto szenzációs szökésjelenete a műanyag börtönből a film egyik csúcspontja (amit ott csinál, az jóval több, mint holmi rendőrautóemelgetés). Xavierről pedig megtudjuk, hogy akár több milliárd embert is képes volna megölni néhány pillanat alatt.

Egy lehetőség mellett sajnos elmegy a film, az pedig az emberek minderre adott reakciójának ábrázolása. Merész húzás lett volna Singer részéről, hogy az előítéletek és gyűlölködés ellen felszólaló filmbe tegyen egy „de”-t, és utaljon rá, hogy épeszű ember aligha érezheti magát biztonságban egy olyan világban, amiben egy mutáns őt és az egész várost/országot, ahol él, egy gondolattal kinyírhatja a földgolyó másik feléről, ha épp úgy ébred fel reggel, hogy ehhez szottyan kedve. Főleg, hogy a sztorit Singer kiegészíti Jean Grey Főnix-erejének manifesztálódásával, ami máig az egyik legjobb képregénybeli megjelenése a „túl nagy hatalom” motívumának. Mivel azonban a fenyegetésre reagáló ellenség egy személyes motivációk által vezérelt szélsőséges bigott (egysíkú szerepében Brian Cox olyannyira brillírozik, hogy könnyűszerrel felér Patrick Stewarthoz és Ian McKellenhez), a témának ez az aspektusa elsikkad.

Viszont a kitaszítottság érzetét a Jégember otthonában játszódó jelenetben a rendező még jobban adja vissza, mint az első részben. Saját testvérének árulása is fájdalmas, de ez a direkt elutasítás semmi ahhoz képest, amiben anyja részesíti a fiatal mutánst. A kertvárosi látszatboldogság összes manírjával mosolyodik el (akár egy Született feleség), és kérdezi meg túlzóan ártatlan hanglejtéssel: „Have you ever tried… not being a mutant?” Amikor Pyro néhány perccel később rászabadítja a lángokat az érkező rendőrautókra, az ezután majdnem indokoltnak és kielégítőnek hat. A mutánsok helyzetét néhány rövid, de ügyesen elhelyezett, jól megírt dialógus árnyalja tovább, legyen szó akár Vihar és Árnyék, akár Árnyék és Mystique szóváltásáról – az elfogadás igénye, a békés beletörődés, a dacos „akkor szarok rá” attitűd és az elfojtott vagy éppen szabadjára engedett düh, mint válasz a külvilág hozzáállására, mind megjelenik a filmben.

A karakterfelállás a néhány új szereplő ellenére nem sokat változott az első részhez képest. A hangsúly még mindig Rozsomákon van, Vihar és (főleg) Küklopsz szerepe megint elsikkad, a Főnix-szál miatt csak Jean kap nagyobb teret, mint korábban. Mystique még inkább badass, mint az elsőben, Magneto szintúgy – hideg mosolya, ahogy az őröket leölve megszökik a börtönből, hátborzongató, ellenben Xaviert hamar kispadra ültetik. Az újak közül, a már említett Coxot leszámítva, Alan Cumming viszi a prímet, aki mázsányi maszk és smink alatt is képes meglepő érzékenységgel életre kelteni a mélyen vallásos Árnyékot, illetve a Pyrót alakító Aaron Stanfordnak akadnak még remek pillanatai. A többiek csak asszisztálnak, pl. Kelly Hu, mint Halálcsapás, noha kétségkívül dögös és cool, csak azért van a filmben, hogy Rozsomáknak most is legyen kivel vívnia egy kegyetlen közelharcot, Kolosszus pedig csak egy pillanatra villant – igaz, az egy hamisítatlan geek momentum.

A cselekmény egy masszív, közel egyórás fináléban kulminálódik – ingoványos talaj az ilyen, de Singer képes egyben tartani, és hatásos, látványos, grandiózus füzérré fűzni a sok egymást követő akciójelentet. És a végükön egy emocionális csúcspont várja a nézőt, hősi önfeláldozással, valódi, átélhető gyásszal, és az egyik legjobb, legkövetkezetesebb folytatás-sejtetetéssel, amit valaha láthattunk. Hogy azt a folytatást végül sikerült elrontani, az kár, de más tészta – az X-Men 2, ha nem is feltétlenül jobb, mint az első, mindenképpen méltó folytatás, stílusos, emberi, és nem csak akciók vannak benne, hanem gondolatok is. Singer pedig, remélem, sokat ostorozta magát, amiért a ráadásul balul elsült Supermant választotta a harmadik X helyett.

43 komment

Címkék: scifi akció filmkritika szuperhős képregény adaptáció

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr772982507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.06.14. 10:18:00

Az elején az Árnyék jelent nagyon durva, gyakolartilag a film csúcspontja már az elején.

Meg a végén, X Prof is nagyon kemény az elnökkel.

CruelAngel 2011.06.14. 10:43:00

Nagyon jó cikk egy nagyon jó filmről.
btw számszerű értékelés ezúttal elmarad?

kevinmaster 2011.06.14. 10:52:49

@doggfather: Mind az első elején Rozsomák, mind a kettő elején Árnyék bemutatkozása nekem is nagy kedvenc!

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2011.06.14. 10:53:16

@CruelAngel: nem csillagozunk mostantól, lásd a RED WHITE AND BLUE kommentjeit

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.06.14. 10:58:45

@kevinmaster: ugye?!
képregényes, filmes, akciós, ötletes mindkettő.

Llew 2011.06.14. 11:12:17

Árnyék fantasztikus belépője ellenére a kedvenc ~2 másodpercem a filmből, mikor Kolosszus besétál a hálóterembe a katonákhoz.
Logan aprítása meg annak ellenére remek, hogy egy csepp vér nincs a jelenetben.

Ha Xavier nem tud Magneto fejében olvasni a sisak miatt, akkor miért tud Loganében, aki kvázi folyton beépített sisakban van?

CruelAngel 2011.06.14. 11:29:25

@Wostry Ferenc: Megértve. Elfogadva. Nekem hiányozni fog, nem azért mert nem tudom leszűrni a cikkből a véleményt, hanem mert nem mindig van időm/alkalmam elolvasni mindent. (RSS olvasóm elég sok mindent összeaggregál elég sok helyről nekem, reggeli "híreknek".) Viszont adok a véleményetekre. Így pl. ha valami nálatok 1-2 csillagot kap, akkor azt a produktumot (magát a filmet, könyvet, akármit) szinte biztos, h mindenképp elfogom kerülni. Még akkor is ha az adott teljes cikket nem volt alkalmam végig olvasni.

CruelAngel 2011.06.14. 11:34:29

@Llew: Szerintem senki nem mondta sehol, hogy a sisak adamantium ötvözetből van. (Javítsatok ki, ha tévedek.)

7thArT 2011.06.14. 11:36:53

ez még jobb cikk lett, mint az előző...
kiváncsi vagyok, hogy a 3.-at miért sikerült elrontani...

mesko 2011.06.14. 11:38:27

@Wostry Ferenc: most írtad helyesen a film címét..vajon miért nem tett a rendező/író a red és white közé vesszőt?..vajon jelent valamit?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.06.14. 12:25:29

@Llew: nem tudjuk miből van a sisak, csak azt, hogy működik, nem engedi olvasni a telepatákat.

Rozsi fejében azért olvas nehezen, mert annyiszor törölték a memóriáját, hogy az nehezíti, nem az adamantium.

entro 2011.06.14. 12:30:51

@szoni_: Rusznyák Úr már megindokolta: Brett Ratner....

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2011.06.14. 13:16:19

@mesko: biztos nem gondolta, hogy lesznek akik még az ilyesmire is ráérnek tépelődni...

7thArT 2011.06.14. 13:49:13

@entro: azt akarod mondani, érjem be ennyivel?:)

mesko 2011.06.14. 13:54:13

@Wostry Ferenc: nem, nem ezért hagyta ki..és komolyan is kérdeztem, nem szoktam a hibákat lesni, bár sejtettem, hogy ez lesz a válasz:P

mesko 2011.06.14. 13:56:55

@szoni_: a 3-asban az volt a jó, hogy újra néztem az első kettőt:))..mmint az én esetemben

Spuri 2011.06.14. 14:38:14

Nekem sokkal jobban tetszik a mai napig az X2 mint bármelyik másik X-men film. Ez pedig a pörgő cselekménynek, az izgalmas jeleneteknek és nem utolsó sorban a jól kitöltött hosszú játékidőnek köszönhető. Az X3 pedig fércmunka minden parasztvakító jelenetével együtt...

entro 2011.06.14. 14:44:10

@szoni_: Egyrészt igen, másrészt meg... megint csak igen, vessünk össze egy Singer-Ratner filmográfiát, és kijön a válasz... Sztori, karakterek, minden a helyén van, és mégsem működik. A tökéletes alapszituációt úgy sikerül elidétlenkedni, h. azt öröm nézni... A fickó egyszerűen nem érti, mi van.

Weöres Dániel · http://www.vatican.va/ 2011.06.14. 15:27:15

@Wostry Ferenc: "Csillagozni meg mostantól nem csillagozunk, ha valaki nem képes a szövegből leszűrni hogy mit gondolunk egy filmről, és valami skálára van szüksége, az mehet máshová."

És ha valaki az archívumból akar direkt a kiváló vagy a szar filmekre rákeresni?

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2011.06.14. 15:31:19

@Weöres Dániel: átgondoltam milyen motiváció állhat egy ilyen rákeresés mögött... "nekem csak ötcsillagos/egycsillagos filmek kellenek!" rúgom fejbe egyből.

Weöres Dániel · http://www.vatican.va/ 2011.06.14. 15:37:27

@Wostry Ferenc: miért, Ebert miért a legfikázósabb meg a legajnározósabb kritikáit adta ki kötetben? Középszerre senki sem kíváncsi, az ember szart meg glóriát akar látni.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2011.06.14. 15:47:25

@Weöres Dániel: na de ahogy az olyan emberek nem érdekelnek akik ilyen 1csillag/5csillag alapján keresnek filmeket, úgy Ebert sem érdekel, akit néhanap szivesen olvasok, de legtöbbször nem. Ezzel a csillagozással olvasóbarátak szerettünk volna lenni, de hiba volt, mert csak a hülyéket kényeztetjük vele akik lusták olvasni. Ha valakinek pedig az a vízválasztó abban hogy olvas-e minket vagy sem hogy van-e csillag egy cikk végén vagy nincs, mehet a nálunk a matekot jobban szívükön viselő szájtokat olvasni.

Konya Sándor 2011.06.14. 16:17:27

Baromi jó cikk lett ez is, a második rész egy kiváló példája annak hogyan lehet egy színvonalas első részt tovább fokozni anélkül hogy beleessünk egyes hibákba. Viszont igen, amilyen remek ez a két film, annyira el lett cseszve szinte minden téren a harmadik rész. Ahogy valaki leírta előttem: "parasztvakítás".

Ami pedig a csillagozást illeti, tényleg...olvassa el az ember a cikket aztán szűrje le a tanulságot. Ne a csillagok határozzák már meg azt hogy mit nézzünk és mit ne. Bár tény, néha kényelmes tud lenni ez is.

Weöres Dániel · http://www.vatican.va/ 2011.06.14. 16:40:55

@Wostry Ferenc: de ha ennyire utáljátok a pontozgatást meg a minimálkodást, akkor minek vezettek pl. filmnaplót? (mondjuk asszem Beyonder szokott pár szót is írni a filmről, de a legtöbb helyen csak csillagok vannak.)

De amúgy nem akarom szétoffolni egy ilyen ötcsillagos film kommentfelületét, úgyhogy leállok.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2011.06.14. 16:45:49

@Weöres Dániel: nézd már meg az enyémet mennyire intenzíven vezetem :) ja nem, korábban volt ott egy 2008-as bejegyzés is :D azok a filmnaplók egyébként is csak a szerktagok örömére léteznek. az az ő dolguk, ha akarnak ott tőlem agyoncsillagozhatják magukat.

na, szóval ennyi, szöveg van, csillag nincs.

Weöres Dániel · http://www.vatican.va/ 2011.06.14. 16:55:44

Parraghramma mikor fog amúgy legközelebb cikket írni? (Csillagozás nyújtotta minimális támpont nélkül akkora flamewar lesz a posztjai alatt, mint egy kibaszott szupernova.)

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2011.06.14. 17:29:56

Jó cikk kedvet kaptam a filmhez. Csak egyszer láttam régen, de akkor nem volt rám nagy hatással viszont most a kritika felelevenítette az emlékeket és tényleg baromi jó részek azok amiket megemlít.

superben 2011.06.14. 17:45:25

A film első 5 perce az egyik legjobb akciójelenet amit filmben valaha láttam. Igen jól megadja az alaphangot.

7thArT 2011.06.14. 17:53:21

"nekem csak ötcsillagos/egycsillagos filmek kellenek!" rúgom fejbe egyből. <--- :@)

7thArT 2011.06.14. 17:55:11

@entro: mondhatnám, h egyrészt elfogadom a választ, másrészt nem, de sztem azért kicsit egyszerű elintézni a filmográfiával a dolgot...

Attól, h valakinek nincsenek alapvetően jó filmje, egy jó dobása még lehet...

Szoltik 2011.06.14. 18:36:58

@superben: A Hard-Boiled első 10 perce. Na AZ megadja az alaphangot :)

mesko 2011.06.14. 18:42:07

helyeslem ezt a csillag nincs dolgot, ugysem talált soha azzal amit én adtam volna..ez komoly.
pl. pont a napokban olvastam Csabának az új X men-es cikkét, legtöbbször talál a véleményem az övével, hát úgy kb.85%..valami ilyesmi, de most nem értettem sokmindennel egyet, mert igenis rossz a forgatókönyv, ezeknek tényleg kell egy valamilyen scribed mutáns, hogy valamit normálisan összeírjanak, de azt mondtam, elnézem, nem érdekel, mert a rendezőnek szerencsére nagy a potenciálja, s valahogy megmenti.
de azt, hogy a filmben nem zobog a tesztoszteron, és majdnem, hogy egy nőies filmet kapunk arra már nagyon haragszom!!..az a nő vagyok aki szeretem a jó pasis dolgokat, a férfiasságot, buzogjon ott az a nyers erő..természetesen akarom a filmben a nőket is, sőt nem bírom ha egy film nélkülük van, de azért inkább pasis legyen..ez nálam ALAP.
és ezért az a film nem érdemel semilyen szinten 5 csillagot!..tudom, hogy ez a cikkírónak a véleménye, s tudom, hogy az enyém akármikor lehet más, de nekem ott a szemem nagyon sértette..ez csak egy mostani aktuális eset, de 1000-et tudnék felsorolni, igen, innen, erről a blogról.

Valandil 2011.06.15. 08:36:43

@Wostry Ferenc: Aki Parra szövege alapján kitalálja, hogy az adott film (szerinte) mennyire jó/rossz, az zseni. Esetleg ő maga Parra.

Geekblog 2011.06.15. 08:38:54

@Valandil: igen, kellemetlen hogy használni kell a szürke agysejteket, néha nekem is nehezemre esik, de hadd legyek má' egyszer büszke az olvasótáborra :D

Is 2011.06.15. 08:51:13

Jó cikk, egyetértek vele.
Iszonyúan nagy fájdalmam, hogy a gyönyörűen felépített és hozzám hasonló képregényrajongónak már-már "túlzott" örömet jelentő Főnis történetet és annak zseniális befejezését a 3. részben - én legalábbis úgy érzem - teljesen elszúrták. Annyira megnéztem volna, hogy Singer mit hoz ki belőle.
Viszont az Árnyékos kezdés tényleg az egyik legjobb akciófilm nyitány, amit valaha láttam.

superben 2011.06.15. 12:28:11

@Geekblog: Mér csak egyszer? Amúgy csak baj van velünk? :)

mesko 2011.06.15. 17:58:14

@Geekblog: igaza van superben-nek! mi az, hogy csak egyszer?..nem tetszünk?, ha nem tetszünk tessék elmenni máshová:))

7thArT 2011.06.16. 09:51:59

@Weöres Dániel: :)
értem...ez is egy szempont...

Tiger Woods 2011.06.17. 15:31:55

tényleg jobb, mint az első! nálam 3 és fél pont.
süti beállítások módosítása