Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

I Saw the Devil

2011.01.02. 08:35 Rusznyák Csaba

A menyasszonyod halott. Megölte egy kegyetlen, fiatal lányokra vadászó sorozatgyilkos. Fájdalmad elviselhetetlen, csak egyvalami képes valamelyest elnyomni: a tettes iránt érzett rettenetes gyűlöleted. De mihez kezdesz a gyilkossal, ha megtalálod? Az nem elég, ha megölöd. Tönkretett életek egész soráért nem kompenzál egy gyors, fejbe küldött golyó. Meg kell „ölnöd” újra és újra. Szenvedéssel, kínnal és félelemmel kell megtöltened életének minden pillanatát, kerüljön akár újabb életekbe, újabb fájdalmakba, vagy a lelkedbe, nem számít. Nem ismersz már sem Istent, sem embert, sem törvényt.


Az I Saw the Devil a népszerű beskatulyázás ellenére nem sorozatgyilkos-film, de aki ismeri a rendezőt, az ezen nem lepődik meg. Legyen szó akár a Két nővérről, akár a Keserédes életről, Kim Ji-woon művei rendre túllépnek annak a zsánernek a keretein, amikbe a jámbor néző első, de akár még sokadig pillantásra is automatikusan betuszkolná őket (e tekintetben a The Good the Bad and the Weird persze kakukktojás). Az I Saw the Devil is csak az első felvonásban követi a sorozatgyilkos-thrillerek tipikus dramaturgiáját. Egy titkos ügynök, Dae-hoon jár a pszichopata Kyung-chul nyomában, miután az megölte menyasszonyát, és még bőven a játékidő első felében rá is talál. Innentől viszont egy bizarr, vérmocskos macska-egér játék veszi kezdetét, aminek nyertesei nem, csak vesztesei lehetnek.

Az I Saw the Devilt úton-útfélen Park Chan-wook bosszú trilógiájához hasonlítják, de az analógia bizonyos szempontból sántít, ugyanis Kim Ji-woon filmje éppen ellenkező irányba viszi a bosszúmotívumot, mint honfitársa. Míg a trilógia egyes darabjaiban a rendező ötletesen és merészen csavargatja, és komplikálja a megtorlás témáját (az Oldboyban már az sem világos, ki a bosszúálló, és ki az áldozat), Kim Ji-woon épphogy az esszenciájáig csupaszítja le azt. Itt csak a féktelen gyűlölet és az elemi, mindent felemésztő, szadista, bestiális bosszúvágy létezik. Amikor Dae-hoon megtalálja Kyung-chult, félholtra veri, és miután elrejt benne egy nyomjelzőt, szabadon engedi. Mielőtt a gyilkos újra ölhetne, hogy kielégítse beteg szükségleteit, Dae-hoon újra lecsap, és újra félholtra veri. Az I Saw the Devil egy végletekig vitt profanitás.

A gyűlölettől elvakult főhősön kívül mindenki más számára nyilvánvaló, hogy bosszúhadjárata nem folytatódhat örökké. Valami rosszul sül majd el, ismét ártatlanok fognak meghalni, és az már Dae-hoon hibája lesz, hiszen ő engedte szabadon a gyilkost – újra és újra. Mi lesz vele mindezek következményeként? Mi történik valakivel, aki kizárólag annak szenteli önmagát, minden tettével és gondolatával együtt, hogy ártson egy másik emberi lénynek, legyen az bármily romlott – vagy akár maga a gonosz? Az angol címet akár ki is lehetne egészíteni: Láttam az Ördögöt, és eggyé váltam vele. Ezzel a korántsem eredeti, de mindig hatásos mondanivalóval igyekszik az I Saw the Devil túllépni önmagán, valami többé, valami mélyebbé válni egy tematikailag és stilisztikailag is extrém bosszúthrillernél, és ez az, amin elcsúszik, és lemarad a „remekmű” jelzőről.

Dae-hoon metamorfózisa elnagyolt, kibontatlan, arról, hogy éppolyan szörnnyé válik, mint azok, akiket üldöz, főleg egy-két dialógusból értesülünk csak. Az pedig sosem jó, ha mellékszereplők explicite mondanak ki olyat, amit megmutatni kellene, főleg ha arról van szó, ami a mű gerincét és morális tanulságát jelenthetné. Így a zárójelenetben a semmibe, sírva elsétáló főhős képei nem váltják ki azt a katarzist, amiért Kim Ji-woon dolgozott. Hiányzik hozzá a lelki viharok ábrázolása, a történet pszichológiai aspektusának megfelelő kidomborítása. Pedig Lee Byung-hun tökéletesen alkalmas volna karakterének komplexebb megformálására. Minimalista játéka duzzad a felszín alatt örvénylő érzelmektől, arca egy mimikai oximoron: kifejezéstelen és gyűlöletet sugárzó. A több éves szakmai pihenő után visszatérő Choi Min-sik az ő kiváló ellentétpárja: nem fojt el semmit, minden az arcára van írva, harsány és természetes. Övé a látványosabb szerep, és ezt ki is élvezi.

Hogy vizuálisan a film lenyűgöző, az Kim Ji-woontól egyáltalán nem meglepő. Azt a látványvilágot hozza, ami mérnöki pontosságú, mégsem hat ridegnek és kiszámítottnak. Már a nyitójelenet hóesésbeli gyilkossága is székhez szögez, a gyönyörű képek és az extrém brutalitás párosítása megunhatatlan lesz, amíg világ a világ. És félreértés ne essék, az I Saw the Devil rendkívül brutális film – még úgy is, hogy a legdurvábbnak ítélt, nagyjából másfél percet (többek közt emberi testrészek megetetését kutyákkal) kivágták a mozikban forgalmazott verzióból. Persze megint a megkerülhetetlen hiányosságnál lyukadunk ki: az erőszak és a képi világ közti kontraszt akkor lenne igazán sokkoló, ha jobban látnánk előbbinek a főhősre gyakorolt hatását. Mert a lélek pusztulása mindig nyomasztóbb, mint a testé.

11 komment

Címkék: thriller filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr292552210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OriginalBateman 2011.01.02. 09:51:17

tökéletes a kritika, mintha csak magamat olvasnám a véleményemmel. én nagyon bíztam abban, hogy a lelki erózióra a vége felé jobban ráerősít, de nem történt meg. olyan volt a vége emiatt, mint a május elsejei lufi, amit elengednek, ha vége a vurstlinak. ennek ellenére azt gondolom, hogy ennél rosszabb filmje soha ne legyen és akkor elég jól elleszünk vele.

mesko 2011.01.02. 16:54:22

minden előitélet nélkül nézem általában a filmeket, tehát hiába jó rendező, hiába jó színész..hiába mondja azt a kritika, hogy ilyen vagy olyan egy film, vagy XY nyilatkozik róla, mert én úgysem érek semmit vele, ha nekem nem tetszik a FILM...ezért inkább legyen ilyen-olyan film, de én kurvára élvezzem, na az akkor a FILM!!!
ezt a filmet én remekműnek tartom és pont, miért?, azért mert nem brutálisan gyönyőrű, hanem gyönyőrűen brutális, a lány levágott feje a vízben, az én szememben tiszta Ophélia volt, ahogy tartja a rendőr a kezében a levágott fülét, hát gyerekek, így kell ezt csinálni:))
és sorolhatnám reggelig a középkori vágóhídtól elkezdve a virágházik...ajjajj..szuper.
akkor ott az az álat amelyik már megszokásból ől, nem mint a rendes álat, hogy kielégítse az igényeit, hanem nála ez már rutin..ő már megszokta, ő már ez nélkül nem tud élni.., elhiszem azt, hogy eleinte frusztráltságból, meg tudomisén elutasítva érezte magát, vagy kizárták az emberek maguk közül, na ilyesmik, de most, hogy neki már ez egy szokása, az már szent!
s akkor ez a majom, ölőget, és kínozgat csini csajokat, de egyszer véletlen nem húzott nyerőt az idióta.., jaj, hogy mi jut eszembe, még van pofája ennek a szadista ördögnek művészt játszani, hisz gitározik..méghozzá mit:D
akkor bírom azt a segfej rendőrséget is, ott csak úgy mész, rendezkedsz..mindenki azt csinál amit akar, tehát jól bemutatja ezt a felét is a dolognak..
nem hiszem, hogy a srác áttudott volna vedleni ördöggé, kétlem..ő tényleg csak látta, mert ördögnek tudni kell lenni:), és az ördög az utolsó percig is ördög tudott maradni!
ez egy ördögien brr...szuper film volt a maga nemében, szerintem..és igen, soha rosszabbat!
hogy, ne izé..nem 2010 legjobb filmje az most, hogy külön kritikát kapott, az mind mellékes:), ugyanmár, kit érdekel ez?, mikor egy ilyen filmet lát az ember..
nehogy még amerikai remake-je is legyen:))

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2011.01.09. 14:23:24

Kim (majd Dávid megmondja, hogy Jee, vagy Ji.) eddigi leggyengébbje. Kicsit szétesik és elnyújtott, elvesznek a hangsúlyok.

A film nem arról szól, hogy patológiai értelemben ördöggé válik-e Dae-hoon, bármennyire is kínálja magát – ilyetén kidolgozottság híján – a cím nem rá vonatkozik. Dae-hoon metamorfózisa nem elnagyolt, olyanja ugyanis nincs neki. Tökéletesen merev karakter, ráadásul kiforrott morális érzék birtokában teszi, amit. Egyszerűen mérlegel: a játék során adódó áldozatok felett érzett bűntudat eltörpül a pszichés-zsigeri bosszú-szükséglet mellett. Amikor ennek kétségbe vonására lehetőség adódik: a film rezzenéstelen ábrázattal robog tovább. Ahelyett, hogy a fináléban kellő svungot adna alapvető kérdésfeltevésének (miszerint: meddig mész el a bosszúban), instant krokodilkönnyek formájában ellebegteti azt egy felületes ambivalenciában. A húzd meg-ereszd el játék realizmus rovására menő feltuningolása, és az erősen Fűrész-hangulatú zárlat helyett (a rendőrség előtti jelenetet, meg a köteles furfangot el kellett volna hagyni a picsába, vagy a faszba) erre kellett volna rágyúrni.
Így meg maradt az, hogy a Lee Byung-hun fél órára eső pityergés-dózisát megemelték 47%-kal.

A kocsis körsvenket leszámítva túl sok gyönyörűség nem tűnt fel, ez a kiállítási szint arrafelé szerintem erős középszer.

Egy valamit nem értek.

SPOILER

Ha a biztosurak főfejese belemondja a rádióba, hogy minden zsernyák repesszen XY nyomozóhoz, akkor hogy a tetves gecibe van a Choi Min-sik által megformált killernak ideje XY akkurátus kiklopfolására, megmaradt leányának bevárására és tapintatlan megcirógatására? Úgy értem: ?????????

SPOILER vége

Csalódtam, szó mi szó. Szerintem ez egy elcselezett, kihagyott ziccer.

.m.

mesko 2011.01.09. 14:52:31

húúú, hogy ti még mennyit fogtok csalódni..úgy élvezem:)), nekem tetszett.., még elolvasva a tök igaz kommentet, akkor is tetszett!!
soha nem akarok érteni a filmekhez..ez szörnyű lehet, brrr.., de szívesen olvasok ilyen-olyan kritikát, vagy kommentet, pláne ha röhögni tudok rajta:)
a szórakozás nálam a lényeg!

Rusznyák Csaba 2011.01.09. 15:22:29

@Parraghramma.: Hogy a film arról szól, hogy "ördöggé" válik (vagyis hogy arról akar szólni), azt többször még a képébe is mondják a nézőnek.

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2011.01.09. 16:07:42

"Így meg maradt az, hogy a Lee Byung-hun fél órára eső pityergés-dózisát megemelték 47%-kal."

Ezt olvasva értettem meg az IRIS: The Movie készítőinek célkitűzését! Na ahhoz a filmhez képest Lee Byung-hun itt nem is könnyezik semmit se.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2011.01.09. 20:34:07

@Parraghramma.: nagyon egyetértek parra-val! SPOILER:arról nem beszélva hogy a haldokló rendőrfőnököt nem viszik kórházba csakazért hogy bűntudatos hősünk a saját nappalijában simogathassa a kezecskéjét! és ilyenből van még egy tucat...nagy csalódás aszondom!

Rusznyák Csaba 2011.01.09. 21:24:16

@Parraghramma.: óbazzeg... késő van már hozzád.

mesko 2011.01.09. 21:35:18

mindenkinek küldök egy karton sört, ha nem szapulja tovább a filmet, egy kamionnal küldenék, de messze vagytok:)), ok?

mesko 2011.01.09. 22:06:10

ja, elfelejtettem az elöbb ide írni, hogy aki viszont dicséri az olyan üveget kap mint Amigo..

Amigo egy nap kifogta az aranyhalat..ki három kívánságát fogja teljesítteni, ha visszaengedi a vízbe
- na mi az első kívánságod?, kérdezi a hal
- kérek egy üveg tequilat, de olyat ami soha sem ürül ki, mindig tele legyen:), válaszol Amigo
Semmi gond, megkapja az üveget.
Másnap kérdezi a hal, hogy mi lenne a második kívánság.
Amigo, elgondolkodva:
-háát, izé..még egy ilyen üveget!
süti beállítások módosítása