Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Pusher 3 – Elátkozott város III: A halál angyala

2010.08.31. 08:00 Rusznyák Csaba

Milónak, a Dániában drogokkal kereskedő szerb gengszternek, az első két Pusher mellékszereplőjének már nincsenek céljai, már nem tart sehová: élete stagnál, a világ körülötte lassan meghaladja őt, a megváltozásra, a továbblépésre nem hogy esélye, szándéka sincs – még csak fel sem merül benne ilyesmi, pedig mocskos hétköznapjainak kudarcai és problémái egyre nagyobbak. De nincs, amit egy adag orrba szippantott fehér por, és egy-két ember kibelezése meg ne oldana. A Pusher 3 a nihil könyörtelen lélektani horrorja.

Frank, mielőtt a gépszíj magával ragadta, felfelé kapaszkodott, a nagy üzletet kereste, amivel kitörhet. Tonny majd’ beledöglött az igyekezetébe, hogy a körülötte csúszó-mászó lúzerek közé tartozhasson, míg végül rájött, hogy felelősséget kell vállalnia önmagáért és fiáért, és mindkettejük érdekében menekülnie kell. Ellentétben velük, Milo, a mindennapi üzelmekből lassan kiöregedő dealer, nem gondolkodik változáson és kitörésen – él, lélegzik, cselekszik, ha kell, még szeret, és öl is, de belül már réges-rég halott, és csak rohad a saját maga teremtette poklában. És az igazán tragikus az, hogy még csak nem is tudja, hogy ez a pokol.

Illúzióromboló nézni, ahogy Milo, aki az előző részekben középszintű (vagy alacsonyabb) gengszterként élet és halál abszolút, szinte mindenhatónak tetsző ura volt, nem csak hogy minden antidrog gyűlés ellenére képtelen leszokni a kábítószerről, és minden büszkeség nélkül kotorászik telefonok és aprók után halott emberek zsebében, még lánya születésnapi partijára sem tud összecsapni egy olyan kaját, amitől nem okádja ki a belét mindenki. Nicolas Winding Refnnek persze soha nem is voltak illúziói, és rendszerint azt sem hagyja, hogy filmjei nézőinek legyenek. Lehet, hogy főszereplője felette áll Tonnynak és Franknak a táplálékláncban, lehet, hogy egyetlen szóval vagy karmozdulattal elintézheti, hogy a hozzájuk hasonlók eltűnjenek a Föld színéről, mégsem különbözik tőlük semmi lényegesben.

Ugyanolyan mocsokban és szarban vegetáló szerencsétlen, csak ő egy-két emberrel többhez fordulhat, ha baj van – így pl. egykori verőlegényéhez, Radovanhoz, aki azonban az első rész óta megvalósította álmát, kiszállt a drogüzletből, és éttermet nyitott. És bár hullát belezni és darabolni ugyanolyan jól tud, mint régen, Milo láthatóan kezd kifogyni a még szívességre váltható régi ismertségekből, miközben az utcákon már a fiatalabb, agresszívabb generáció tapos felfelé a ranglétrán.

Nyilvánvalóan csak idő kérdése, hogy mikor röpít valaki golyót a fejébe, vagy mikor végzi plafonról lefelé lógva, egy vérét és belsőségeit felfogó lavór fölött. Ahogy annak idején Frankot, a nyitva hagyott befejezés nem menti meg őt sem. A zárójelenetbeli üres medence, amibe cigarettát szívva belebámul, talán túlságosan nyilvánvaló metaforája Milo üres életének és a nihilnek, mégis gyomorba vágóan találó, főleg az iszonyatos depresszív erővel bíró, negyedórányi henteléses finálé után. Zlato Buric félelmetesen jó a főszerepben. Arcán végig ott a nagy, súlyos semmi, és amikor több nap megtartóztatás után ismét droghoz nyúl, szájának egyetlen rezdülése többet mond száz szónál.

Míg a klasszikus gengszterfilm az antihős gyors felemelkedésének, rövid tündöklésének és elkerülhetetlen bukásának ívét rajzolja fel, Refn, a trilógia egészét nézve, egészen másképp, mondhatni, intelligensebben közvetíti a néző felé a téma morálját. Nem maguk a karakterek változnak, hanem a nézőpontok. A Pusher főszereplői más-más szemszögből tekintenek ugyanarra a fertőre, és a rendező ezek összekapcsolásával demonstrálja, hogy tévedsz, ha azt hiszed, hogy ha feltörsz, ha pénzed és hatalmad lesz, akkor majd jobb lesz neked. Lehet, hogy a kuka alját túró patkány szeretne feljutni a szeméthalom tetejére, de ott még mindig ugyanolyan kurva büdös van.

7 komment

Címkék: krimi dráma filmkritika 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr202258928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Sumner 2010.08.31. 17:20:33

"A Pusher főszereplői más-más szemszögből tekintenek ugyanarra a fertőre, és a rendező ezek összekapcsolásával demonstrálja, hogy tévedsz, ha azt hiszed, hogy ha feltörsz, ha pénzed és hatalmad lesz, akkor majd jobb lesz neked. Lehet, hogy a kuka alját túró patkány szeretne feljutni a szeméthalom tetejére, de ott még mindig ugyanolyan kurva büdös van."

Ez átkozottul igaz megállapítás, és meg kell hagyni, rohadt jól fogalmaztad meg. Lehetek én bármilyen irigy, ha ilyen grammatikai bravúrt olvasok, akkor is elmés gondolat. :) Különben szerintem a gengsztermiliő, a bűnök fészke akármilyen infrastruktúrával is van olyan képlékeny, hogy mindig eljöjjön az a perc, amikor a tápláléklánc összes szintjére igaz lesz ez a kitétel, én - bár erről Coppola nem mesélt - a Keresztapa-trilógiából is simán ki tudok látni egy ilyen gyomorforgató rokonságot.
Refn eljutott odáig, hogy aki a zsiványok feel good-ján mulatott, azzal a 3. rész zárósnittjekor teljesen más perspektívából, konkrétan öklendeztetve és idegsokkot produkálva nézzesse végig ugyanazt. Az például leírhatatlan, ahogy Milo és Milena utolsó, félszavas szóváltása mennyi mindent elárul az apa döglött lelkivilágáról, és a lengyel prostis jelenet sem olyan, mint a hollywoodi filmekben, hogy nyugodtan lehet kívülről látni az egészet. Nem, ott te, a néző is meg vagy alázva. Zlatko Buric dermesztően lecsupaszított alakítását oktathatnák a Főiskolán, nála már csak a Bleeder-ben ismét főszerepet alakító Kim Bodnia karakterének szerencsétlen, egyről a kettőre sosem jutó önsorsrontó alsókutyája rémisztőbb. És gondoljunk bele, ha Milo végezné úgy, mint az ifjak, a lélektani drámának testképi, testhorrorban nyilvánuló metaforája is születne, egy ilyen kövér élőhalottnál már csak a fizikum is rátenne az egészre egy lapáttal.

virtualdog 2010.09.01. 12:16:51

Van értelme csak a 2. vagy a 3. részt megnézni, vagy érdemes egyben a hármat? Kevés időm van mostanság, de érdekelnek ezek a filmek.

David Sumner 2010.09.01. 12:23:12

@Ramiz: Érdemesebb, ha triplázik az ember. Koppenhága torz mikrokozmosza csak úgy teljes. Szerintem.

Rusznyák Csaba 2010.09.01. 14:15:53

Mindenképpen egyben érdemes fogyasztani a trilógiát.

keresztes.felician 2010.09.05. 11:29:47

és hol lehet beszerezni őket?

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2010.12.01. 14:05:24

Itt is van torrent file és felirat: (nem az enyém a site, csak ajánlom): 6tila.blog.hu/2010/03/27/az_elatkozott_varos_1_2_3_pusher_i_ii_iii_1996_2006

Nagyon jó volt a 3. rész is, nyomasztóan morbid és feszültségekkel teli... profi alakítás jó hangulatelemek és jó rendezés.
süti beállítások módosítása