Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Pusher II - Elátkozott város 2.

2010.08.17. 08:58 Rusznyák Csaba

Kijössz a börtönből, és vissza akarsz illeszkedni a normális életbe. A normális életbe, ami számodra a piti bűnözők kilátástalan, hétköznapi mocskát jelenti. Elmerülsz hát ebben a mocsokban, fetrengsz, túrsz és kínlódsz benne, és ha szerencséd van, akkor előbb-utóbb ráébredsz, hogy az emberek körülötted senkik. Férgek. A társadalom, sőt, az egész emberi faj szánalmas, értéktelen, jelentéktelen salakanyagai, akik nevetséges módon, foggal-körömmel, tűzzel-vassal ragaszkodnak látszathatalmukhoz. És te azért küzdesz, szenvedsz, vérzel és csúszol-mászol, hogy ezek közé a senkik közé tartozhass. Valamit nagyon elbasztál az életedben. Szóval, mihez kezdesz most?

Nicolas Winding Refn Pusher-trilógiájának második része az első film mellékszereplőjét, Tonnyt (Mads Mikkelsen, mint mindig, most is lenyűgöző) állítja a középpontba, akit utoljára akkor láttunk, amikor Frank új rovátkákat vágott tar fejébe egy baseball-ütővel (hogy Frankkel végül mi történt, azt mellesleg továbbra sem tudjuk meg, Refn szépen nyitva hagyja az előző sztorit). Tonny most frissen szabadul a börtönből, és a környék góréjánál, lopott autókkal foglalkozó apjánál, a Duke-nál kezd dolgozni. Kétségbeesetten vágyódik az apai elismerés és szeretet után, de neki csak a lenézés és semmibe vevés jut: a Duke fiatalabb másik fiáért harcol, akit anyja el akar venni tőle. Sittes évei alatt maga Tonny is apává vált, és nem tud mit kezdeni ezzel a helyzettel – ráadásul belekeveredik egy semmirekellő barátja súlyos következményekkel fenyegető adósságügyébe is.

A Pusher alapvető témái (dílerkedés, tartozás egy gengszternek) ugyan megmaradtak a háttérben, de csaknem jelentéktelenekké váltak. A második részre olyannyira áll, hogy inkább dráma, mint krimi, hogy gengszterek nélkül, egy teljesen más miliőben is ugyanígy működne – szereplői lehetnének mondjuk lecsúszott külvárosi melósok is, a tipikus zsánerelemek elvétve bukkannak csak fel (a kézikamerás, dokumentarista stílus persze megmaradt). A film igazi erejét a mélypont ábrázolása adja, a mélypont, amin úgy tűnik, az egész világ vegetál, de legalábbis az a része, ami Tonnyt körülveszi. Itt nincs helye igazi emberi érzelmeknek és reménynek, ebben a fertőben az anyag és a pénz uralkodik, és mindenki, aki akarva-akaratlanul benne rohad, az emberiség erkölcstelen, gerinctelen, aljas, levegő helyett drogot lélegző söpredéke. Akit az első rész kilátástalansága és embertelensége visszataszított, azt ugyanennek a még brutálisabb prezentációja itt sokkolni fogja. A film legemlékezetesebb mondatát a Duke vágja döbbent fiához, pofonok kíséretében: „Képtelen vagy megtenni egyetlen egyszerű dolgot, amit mindenki más meg tud” – célozva a hidegvérű gyilkosságra.

Refn a Pusher II epizodikus szerkezetét annak szolgálatába állítja, hogy minden új szituáció végén megalázza Tonnyt, aki minél inkább próbálja elnyerni apja és barátai bizalmát és szeretetét, annál inkább pofára esik. A düh, a keserűség és a kétségbeesés gyűlik, és gyűlik, míg végül kirobban, és a pokol elszabadulni látszik. Ezen a ponton Refn mintha a Taxisofőr irányába terelné a filmet, és a néző, akiben éppúgy gyülemlik a frusztráció és az undor, mint Tonnyban, mindennél jobban akarja, követeli, kívánja ezt a megoldást. Hogy Tonny fogjon egy fegyvert, indítson háborút, és vágja ki ezt a mételyt a világból egyszer és mindenkorra. Hogy mészárolja le az összes gusztustalan, visszataszító kétlábú férget, és aztán saját magát is. És ekkor, a legnagyobb mocsok mélyén, amikor már mindent beborít a sötétség, és a remény hullája rég oszlásnak indult, elkárhozástörténetét Refn hirtelen megváltástörténetbe fordítja. Tonny végre rájön, hogy nem a beilleszkedés a megoldás, hanem a menekülés, a kitörés, hogy nem megfelelnie kell a körülötte vonagló korcs aljanépnek, hanem elvágnia magát tőlük. A fő konfliktust jelentő apa-fiú motívum végül pozitív előjelet kap, és noha a befejezés aligha nevezhető egyértelmű happy endnek, hihetetlen megtisztító erővel nyúl a néző szívének legmélyére. Mondjuk ki: kibaszott gyönyörű.

11 komment

Címkék: krimi dráma filmkritika 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr52227280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

walter white 2010.08.22. 13:56:46

talan ez a legerosebb resz a trilogiabol.

jo iras, jo film, hol vannak a hozzaszolasok?

gondolom irsz majd a harmadikrol is, aztan johet a valhalla rising - az mennyire mas mint a tobbi Refn film.

ja es mikkelsen for president :)

Rusznyák Csaba 2010.08.22. 18:14:42

@walter white: bizony, ez a legjobb. bár nincs messze tőle a harmadik sem.
sajnos a tapasztalataim alapján idehaza nagyon kevesen ismerik ezeket a filmeket. talán még a geekek közül is:)

mesko 2010.08.22. 21:35:17

huu, ez egy nagyon jó írás...mit írás.. dehogyis, ez egy óda a filmről..engem öszintén csak Mads Mikkelsen izgat belölle, és úgy értettem, hogy nem játszik a harmadik részben...kár..
Na mindegy...megnézem, máskülönben manapság csak azt a filmet nem nézi meg az ember...amelyiket nem akarja.

walter white 2010.08.22. 23:34:22

@Olorin: nekem evekkel ezelott ajanlotta az egyik haverom, de valahogy elsiklottam felette. aztan tavaly egy masik is, igy gondoltam ketten csak nem tevedhetnek olyan nagyot :)
a Bleeder milyen? szinten Refn + a Pusher harom foszereploje jatszik benne, a Pusher 2 elott keszult.

Rusznyák Csaba 2010.08.23. 09:35:40

Bleedert még nem láttam, de már rég rajta van a listámon.
A Valhalla Rising viszont nem tetszett. Nagyon nem.

David Sumner 2010.08.23. 10:20:54

@walter white: A Bleeder még a Pusher-eknél is jobb, abban a filmben Refn tényleg egyszerű, de tragikus hajlamokkal vert embereket mutat be, és egy nyitott befejezéssel talán megváltást kanyarít a végére. Kim Bodnia (Frank és az Éjféli játszma bőrdzsekis vagánya, akit Josh Brolin gondolt újra) egy padlón vergődő véglény, akit tehetetlensége és az erőszak testközeli átélése végképp felszámol. Tipikus "get a life" film, Mads Mikkelsen "egy nap 4 film" tékásának ezt meg is mondja Zlatko Buric. A trilógiából egyébként a megalkuvásmentes pusztulata miatt a 3. a kedvencem: szinte csak Milo arca van, amint teljesen devalválja a szenny, és a három film egyetlen nyílt színi és gyomrot kavaró (kb. mint az ugyanabban az évben született A Bittersweet Life-ban) gyilkossági jelenete rá is kontrázik. Jéghideg.

Rusznyák Csaba 2010.08.23. 11:46:14

@David Sumner: Mindegyik Pusher messze van attól, hogy megalkuvónak nevezhessük. A második is, dacára a pozitív végkicsengésnek. Más kérdés, hogy Tonnyval ezt meg lehetett játszani - Milóval nem lehetne, egy ilyen befejezés ott tényleg megalkuvó lenne, teljesen más karakter, és teljesen mást képvisel.

David Sumner 2010.08.23. 13:38:48

@Olorin: Nem is mondtam, bármelyik megalkuvó lenne. Csak azt, hogy a 3. részben csak és kizárólag Milo leharcolt arca uralkodik, és emiatt semmi esélye nincs arra, hogy kimásszon a gödörből.

David Sumner 2010.08.23. 13:39:19

nem is mondtam, hogy...

David Sumner 2010.08.23. 14:19:46

"csak és kizárólag" - Inkább átírom, mert ebben a formában nem igaz, és így vitatható. Javarészt az ő erkölcstelenségtől, ifjonci-újalvilági kátrányoktól szabdalt tekintete (és az ezzel arányos belső nyomora) uralkodik, és igen, ettől a három film legkevésbé kegyelmező darabja. Tonny-nál - a félreértések elkerülése végett még egyszer - sincs megalkuvás. Megváltás van, és szerintem logikusan le van vezetve. Megalkuvó akkor lenne, ha a befejezésig vezető út nem működne.

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2010.12.01. 12:13:33

Lényegesen jobb, mint az előző rész, zenei-képi, hangulat-összhatás tekintetében is (a cikk is profi). Kösz a film ajánlást (írásaid alapján néztem meg ezt a trilógiát).
süti beállítások módosítása