Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Mass Effect 2

2010.02.08. 12:57 Linkovic Csumoszky

Gyúrd össze a Star Trek optimizmusát a Star Wars furcsa lényeivel, helyezd őket a nem túl távoli jövőbe, adj hozzá misztikumot, tudományt és lézerpuskákat, s megkapod a Bioware legjobb akció-szerepjátékát, a Mass Effect-et. Több, mint egyszerű Star Trek klón: olyan részletesen kidolgozott sci-fi univerzummal állunk szemben, amilyennel a két legnépszerűbb science-fiction világ születése óta nem találkozhattunk sem mozivásznon, sem a monitoron.

A Bioware-től nem idegen a műfaj: bérfejlesztőként kalandoztak már a messzi-messzi galaxisban, melynek eredménye minden idők legjobb Star Wars adaptációja lett. Az RPG, mint játékműfaj szintén nem áll távol tőlük, hiszen olyan klasszikus szerepjátékokat tettek már le az asztalra, mint a Baldur's Gate vagy Neverwinter Nights sorozatok. 3 évvel ezelőtt pedig előálltak minden idők legnagyszerűbb űr-szerepjátékával, a Mass Effect-el.

A kozmikus eposz kerettörténetét a sötét anyag körüli misztéria és az intergalaktikus térben történő utazás adja, ám nem áll meg holmi ködös tudományos teóriák boncolgatásánál. A Mass Effect egy egész galaxisnyi világot tár elénk, intelligens civilizációk tucatját, intergalaktikus politikát, misztikus erőket, kibernetikus és organikus létformákat és persze a kozmoszban létjogosultságát kereső emberi faj történetét meséli el. Rokonlelkek ebben a legnépszerűbb scifi-vel: ahogy a Star Trek, a Mass Effect írói is a jelenkor problémáit, morális és társadalmi kérdéseket feszegetnek egy epikus történet burkába csomagolva. Persze a hőstettek és a romantika sem maradhatott ki.

Most muszáj egyet ugranunk a téridőben, hiszen idén már a három részesre tervezett kozmikus kaland második fejezeténél tartunk. A játékban a U.S.S. Normandy nevű szövetségi csatahajó parancsnokát irányítjuk (kinek külseje, származása és alapvető tulajdonságai természetesen testreszabhatók), akire az első részben nem kisebb feladat hárult, mint egy istent játszó kibernetikus faj ambiciózus terveinek (a világ civilizációinak rabszolgasorba hajtása) meghiúsítása. A történetnek - mivel szerepjátékról beszélünk - többféle végkimenetele lehetett, a folytatás az egyik lehetséges befejezés szálát viszi tovább (azaz hogy a főszereplő túlélte az intergalaktikus csetepatét).

A második rész ott veszi fel a szálat, ahol az első abbamaradt: Shepard parancsnok hőstette fontos pozícióba helyezte az emberiség galaktikus nagyköveteit, a galaxis megmenekült, a főhős pedig folytathatta csillagközi portyáját. A látszólagos békének egy újabb ellenséges faj, a Begyűjtők feltűnése vet véget, a fenyegetést azonban az emberi vezetőség igyekszik eltusolni. A szövetség végül elfordul Shepard-től, akit ezután egy titokzatos partizánféle szervezet, a Cerberus vesz szárnyai alá, hogy folytathassa harcát a kozmosz fenyegető erőivel szemben. A cég indítékainak és valódi szándékainak megítélése már a játékosra hárul.

A Mass Effect esetén nem klasszikus szerepjátékkal van dolgunk, hiszen a történet folyama mindenképpen gördül tovább, függetlenül attól, hogy mit teszünk. A végkimenetele azonban jelentősen megváltozik, minden cselekedetünknek következménye van tehát, döntéseink befolyásolják társainkhoz fűződő viszonyunkat, saját karakterünk jellemét, s meghatározhatják egyes történések végkimenetelét is. A játék folyamatos válaszút elé állítja a játékost, aki a könnyebb (például erőszakkal) vagy a nehezebb (szép szóval) utat is választhatja, ám a játék varázsa éppen abban rejlik, hogy ezen döntések későbbi következményei előre kiszámíthatatlanok.

A hosszú játékidő (mellékküldetésektől függően akár 30-40 óra is lehet) változatos, sokrétű, üresjáratokba csak itt-ott belefutó játékélményt tartogat. A gondosan megkomponált jelenetek tökéletesen filmszerűek, köszönhető ez az ötletes fényeffektusoknak, a jól beállított kameranézeteknek és a lelkes szinkronszínészeknek  egyaránt, akik között olyan nevek is feltűnnek, mint Martin Sheen  (Apokalipszis most) vagy Keith David (A Dolog). Kihagyhatatlan ziccer továbbá az olyan sci-fi klasszikusok felidézése, mint az Alien (a Begyűjtők gigantikus hajója) vagy a Blade Runner (az aszteroidára épült, mocskos gengszterkolónia, az Omega). A zene tovább erősíti ezt a szájberpánkos, indusztriális érzést.

A játék felépítése az első részhez képest amúgy nem sokat változott, akciódús és moziszerű jelenetek váltják egymást, hol a történetre, hol a harcra helyezve a hangsúlyt. A szerepjátékszerű elemeket a fejlesztők sajnos tovább nyírbálták, a felszerelés (fegyverek, töltények, páncél és a fantasy varázslatok megfelelői, a biotikus képességek) testreszabhatósága lényegesen leegyszerűsödött. A társak mindössze két fegyvert tarthatnak maguknál, biotikus és technikai képességeik száma korlátozott, gyakorlatilag csak saját karakterünk tápolható az űrállomások boltjaiban fellelhető cuccokkal (páncélok, töltény és fegyverfejlesztések) illetve technikai tisztünk hathatós segítségével (a játék idővel újabb és újabb fejlesztéseket kínál fel, ezekhez a bolygókról kinyert nyersanyagra lesz szükségünk). A fejlesztők kivették az első játék legtöbbet kritizált elemét is, a "holdjárót", amivel egyúttál le is korlátozták a bejárható világok számát (vigaszul érdekesebb mellékküldetéseket kapunk). Helyére került a bolygók felszínének letapogatása, ami furcsa lépés volt a készítők részéről: az égitestek felszínét az egér ide-oda húzkodásával pásztázhatjuk a különböző nyersanyagok után kutatva. Ha jól kifogytunk az adott nyersanyagból, hosszadalmas kutakodásra számíthatunk. Egyértelműen ez a játék mélypontja.

A játékmenet lényegi változásokon tehát nem esett át, a történet fő szálát a mellénk szegődő kompánia begyűjtése (ezek egy-egy missziót tesznek ki) és a Cerberus titokzatos vezére, az Illusive Man gördíti előre, a mellékszálakat az első részhez hasonlóan nem kötelező teljesíteni, ám nagyban befolyásolják a játékos esélyeit (például harc közben, egy lojális csapattárs ugyanis hatékonyabban veszi fel a küzdelmet az ellenséggel szemben).

Anélkül, hogy lelőném a poént, eposzba illő végjátékra számíthatunk, melynek végkimenetele ezúttal is a játékoson múlik. Ez természetesen még nem a történet lezárása lesz, az talán majd a harmadik részben csúcsosodik ki, mindenesetre elég kérdést felvet ahhoz, hogy tűkön ülve várjuk a trilógia lezáró darabját. A játékidőt tovább bővítik a letölthető tartalmak (a fejlesztők igérete szerint lesz vezethető jármű is) továbbá lehetőségünk van az első részből importálni karakterünket, mely olyan párbeszédlehetőségeket old fel, melyeket újonnan létrehozott karakterrel nem kapunk meg. A készítők igérete szerint a második részben meghozott döntéseink ennél is drasztikusabb kihatással lesznek majd a befejező epizód történéseire (ehhez természetesen karakterimportálásra lesz szükség).

Nagyobb, hosszabb, vágatlan. Ezt a receptet követve készítette el a Bioware a sci-fi RPG királyának középső darabját, amivel tovább öregbítették hírnevüket. A folytatás semmivel sem gyengébb, mint az első rész, sőt: cselekménye gördülékenyebb, a történet mellékszálai érdekesebbek, szereplői kidolgozottabbak. Az akció és szerepjáték elemeket ugyan jócskán leegyszerűsítették, furcsamód ez mégsem vált a játék hátrányára. A Mass Effect 2 semmi radikális változást nem hozott, ám minőségében egy fikarcnyit  sem engedett és egy lépéssel tovább ment a sci-fi szerepjátékok piedesztálra emelésével.

49 komment

Címkék: pc scifi xbox360 5csillagos játékkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr551739015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Preda 2010.02.08. 22:28:22

A Mass Effect lett a kedvenc sci-fi univerzumom. A Star Wars-t nálam lehagyta.

A játék akció része nem egyszerűsödött le hanem sokkal kifinomultabb lett, jobban lehet élvezni a lövöldözést a ME2-ben.

Az hogy a társak lojálisok-e hozzád (azaz ápolod a kapcsolatodat velük) nem sokban folyásólja be a játékot csak annyi hogy meghalnak-e a végén vagy nem.

A társak egyébként remekül ki lettek dolgozva. Háttérsztorik, személyiség fejlődésük remek. Főleg azok a karakterek akik a ME1-ből jöttek. (Joker a favorit.)

Ami nem tetszik a játékban, hogy a játék 70% a társak beszervezésével telik el.
Ami a legtöbb csak annyi, hogy végiglövöd magad egy lineáris pályán néhány kisebb párbeszéd, morális döntésekkel és a pálya végén egy nagyobb csattanó.
Thane és Samara lojalitás küldetése a legjobb. Kár hogy a többi nem lett olyan színes mint azoké.

26 óra alatt vittem végig. Összes társ küldetésével együtt és jó pár mellék küldetéssel. Minden percét élveztem a játéknak csak hát ugye több kellet volna a főküldetéshez kb annyi amennyit az összes a társ kapott.

A grafika pazar. A zene és a szinkronhangok szintén.
Kap tőlem egy 4-es főle értékelést.
100 pontból kapna 88-at.

Kötelező minimum egyszer végigjátszania mindenkinek.
Én tűkön ülve várom a harmadik egyben utolsó részét.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.02.08. 22:39:26

@Preda: nem az akció, hanem a tápolás lett egyszerűbb. az elsőben minden csapattagot feltuningolhattál, menet közben. most már csak adott pontokon változtathatsz kábé annyit, hogy a gyengébb vagy az erősebb puskát adod a társad kezébe. ezért van az, hogy keményebb fokozatokon állandóan elhaláloznak.

a lojális csapattárs pedig sebzésbónuszokat kap.

Rejtélyes 2010.02.08. 22:53:32

Egy "apróság" nem hagy nyugodni... NINCS lézerfegyver, minden a mass effectre hagyatkozik, kb mint egy miniatűr railgun, kis fémdarabo(ka)t felgyorsít a fegyver és az sebez... :D

66th Zealot platoon 2010.02.08. 22:59:59

Par oraja fejeztem be, de mar ujra is kezdtem egy masik karakterrel.
Szerintem nagyon karaj lett.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.02.08. 23:15:55

a scifi győzikemónikája :D
startrek elbújhat :D

dzsefi 2010.02.08. 23:17:01

spoiler

nem a lojalitástól függ a végén, hogy ki hal meg, nálam két karakter hullott el, mindketten hűségesek voltak, az egyetlen, aki nem, pedig túlélte. Jó kis program, élvezet volt végigjátszani. Fene tudja, nekem bejöttek a nyersanyaggyűjtős részek is, néhány intenzívebb lövöldözés után jól esett utazgatni az űrben :)

Egregor 2010.02.08. 23:18:31

Lássuk csak:
1. Elkúrták sok helyütt:

a. Nem lehet ugrani. Visszatért a régi szép Doom-os jelleg, amikor egy darab szemetesláda is képes komoly akadályt képezni. Van helyette átmászás, de ez is csak ritkán működik.

b. A pályák lineárisak, nincs valódi mozgási szabadság.

c. A legtöbb világon töredéknyi hely mászkálható be, és rohadtul zavaró, hogy nem lehet a bolygókra leszállni, kivéve, ha akad egy anomália, amit meg lehet vizsgálni.

d. Ez a legidegesítőbb: minden fegyver, még a Collectoroké is ugyanazzal a hőgyűjtő tubussal (nem ez a neve, de ez a funkciója és így néz ki) működik.

Mert hogy lőszerből végtelen van.

És itt jön az illogikusság csúcsa: nincs thermalizé stack!!! Azaz nincs olyan, hogy van 10 hőgyűjtőd, amivel van 400 assault rifle lőszered VAGY 12 shotgun lőszered VAGY 30 pisztoly lőszered. Nem. Ugyanaz a rohadt tubus kell mindenhez (kivéve heavy guns), de ugyanakkor mindegyiknek saját fix lőszertartaléka van.

A hőgyűjtők nem hűlnek ki, nincs mód arra, hogy vársz tíz másodpercet és tüzelsz tovább.

Valószínűleg nem tudták megoldani a beépített lőszergenerátor mellett a hűtőrendszert.

e. a harcrendszer sok helyütt a régi, 90-es évek eleji aim-n-shoot játékokhoz hasonlít, azaz találsz egy jó fedezéket és kész. Kinézel, célzol, tüzelsz.

f. mert, ugye, az életregenerátor, mint olyan, másodpercek alatt 100%-ra tornázza Shepardunkat, még ha éppen három rakéta is robbant a képébe.

2. Tipikus "amikor kéne, nincs, amikor van, már nem kell" helyzet állt elő pénz és nyersanyag terén is: eleinte égető szükség van mindkettőre, de úgy a játék felétől teljesen hanyagolható mindkettő gyűjtése. Az induló felszerelés mindig, magától is teljes, és egyszerűen nincs mire elkölteni a zsét. Ott egy rohadt galaxis, sok milliárd jómunkásufóval, irdatlan sok termékkel, és kínodba már halakat, meg űrhajómaketteket vásárolsz, mert egyszerűen nincs más.

Nyersanyaggal ugyanez a helyzet: eleinte piszkosul kell, majd ha megvan minden upgrade, igazából nincs mire elhasználni. Eladni nem lehet (á, kinek is kéne néhány tonna platina), de ha sikerülne is, nincs mire elkölteni a pénzt.

Rendben, néha újra kell tankolni a Normandy II-t, de ez sem egy eget verő összeg. Aprópénz, mondhatni.

3. A pszí képességek javarészt arra jók, hogy ha már nagyon unod szétdarálni az ellent, akkor van még pár mód a gyilkolásra. Védő képessége talán egy, vagy két társnak van, és azt is akkor kapják csak meg, ha lojálisak lesznek.

4. Ami legjobban zavar: van egy piszkosul kidolgozott, egészen kiváló háttér, és a játékban szinte semmi sem érződik belőle. Egyszerűen csak a fanatikusoknak van szüksége a háttérinfókra, az egyszeri játékosnak semmit, de semmit sem kell tudnia. Gyűjtöget, teljesíti a küldetéseket, végigmegy a lehetőségek nélküli pályákon, beletörődik abba, hogy a fegyverei felét sosem fogja használni, mert nem lesz rá szüksége, de legalább kevés választása is akad, néha upgradel, aztán ott a végjáték és ennyi.

Szép csomagolás, kiváló háttér, nívótlan játékmenet, néhol évtizedes visszaesés (ugrás hiánya, linearitás).

Kib*szott ótvar nagy galaxis, alig tucatnyi bejárható hellyel. Hűű-haa.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.02.08. 23:21:26

@dzsefi: !SPOILER! nem spojlerkedek, de köze van a nyersanyagokhoz. :)

ubulgéza 2010.02.08. 23:28:41

SPOILER!

@Dzsefi:

Ha rendesen fel van tápolva a hajó, SENKI nem hal meg a végén.

A játék szenzációs, egy szintre került az eddigi istennel, a, majdnem ugyanazok által készített, Planescape:Torment-el.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.02.08. 23:32:30

@Egregor: "Kib*szott ótvar nagy galaxis, alig tucatnyi bejárható hellyel"

talán a DLC-ékkel javul a helyzet, gondolom egyébként is erre alapoztak. valamivel ki kell húzni a következő részig.

EMP 2010.02.09. 00:02:25

!spoiler?

nemtom nekem megvolt minden lehetseges upgrade, az osszes karakter lojalis volt es ketten megis elhullottak a vegen.... :P

ügyfélszolgálatos 2010.02.09. 00:35:45

@EMP: az sem mindegy, hogy milyen feladatra jelölöd ki őket a végén...

ügyfélszolgálatos 2010.02.09. 00:37:02

@Egregor: Ne játssz vele ha nem tetszik.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2010.02.09. 01:22:22

@Egregor: A 3rd person nézetről meg ne is beszéljünk! Képtelen vagyok ilyen játékokkal játszani, ahol "magam elől takarom ki a teret".

2010.02.09. 06:20:14

@Rejtélyes: a collector beam az lézer :) vagy plazma... vagy mifene

Egregor 2010.02.09. 07:24:09

@Linkovic Csumoszky: nem javult. Néhány fegyver, egy társ, néhány páncél.

Egregor 2010.02.09. 07:25:48

@ügyfélszolgálatos: Az ilyen hozzáállástól megy fel bennem a pumpa.

Mi az, hogy ha nem tetszik, ne játszak vele, he? Ha nem tetszik az ország helyzete, költözzek el? Ha verik a barátnőmet, akkor sétáljak el?

Hát a k*rva életbe már!

Egregor 2010.02.09. 07:31:55

@Tomi from Space: Ez is csak azt erősíti bennem, hogy a fiúgg már megint csak a pénzt nézték és szartak rá, hogy fostalicskát dobnak piacra (igen, az, ekkora cégtől ilyen történeti háttérrel ennyi kihagyott lehetőséggel az).

Meg persze az olyanok, mint üfszolgálatos, akik minden szart megkajálnak, csak mert ott virít A Kiadó Logója rajta.

Lehet, csak én vagyok öreg, és nekem még elvárás, hogy több is legyen egy játék, mint szép és lehessen kib*szottul ugrani benne a hétszázát!

Egregor 2010.02.09. 07:35:00

@Linkovic Csumoszky: Ez a középső rész, a kényszerű átvezetés. De azért egy Crysis után ilyet kidobni a piacra? Pláne az első rész után?

Miért nem lehet a jól bevált klasszikust (Star Control 2) alapul venni?!

sdaaa 2010.02.09. 08:00:54

@Egregor: Azért az ugrás dolgon elgondolkodhatnál, mert szerintem azzal a páncéllal meg a fegyverekkel amik Shepardon vannak nem hiszem, hogy olyan könnyű lenne ugrálni. Ja és jönnek még a játékhoz dlc-k nem kell aggódni.

Egregor 2010.02.09. 09:06:19

@woland_y2k: Á, értem, tehát a jövő páncéljai feltétlenül hatvan kilós brutális darabok, nem pedig ultrakönnyű anyagokból, a legnagyobb mozgási szabadságot biztosító kialakítással készülnek.

Egyébként sem nehéz az a rohadt páncél, nem olyan, mint a kroganoké.

Szóval ez nagyon nagyon nagyon gyenge kifogás.

Egyszerűen a srácok így akarták megakadályozni, hogy túl hamar észrevedd, mennyire lekorlátozott a mozgási szabadságod.

Nem is beszélve az olyan hi-tech kiegészítőkről, amiket nyugodtan bele lehetett volna venni (jetpack, anti-g ugrókészlet, stb.)

2010.02.09. 09:17:24

@Egregor:
1. Engem nem zavar, elvégre Shepard nem nyuszi hogy ugráljon (ld. cséző hülyegyerekek)
2. A linearitás jelen van, de ezt amolyan GTA szerűen nehéz lett volna megoldani. nem lehetetlen, csak nehéz. Mégiscsak egy galaxisról van szó :)
3. Én örülök hogy nem kell leszállni minden bolygóra, az 1-ben az agyamra ment a folytonos MAKO-zás.
4. Fegyverek-Lőszerek témakörben valóban elszúrták a dolgot.
5. Harcrendszer: én élveztem, hasonlít a Gears of War-ra vagy az Army of Two-ra.
6. Életgenerátor: Modern FPS-ekben is gyakorta alkalmazzák (ld modern warfare 2)
7. Nyersanyag: nekem állandó hiányom volt belőle, hiába pásztáztam minden RICH bolygót 10-15 szondával.
8. Pszi: A játék sava borsa. Az én infiltratorom például lépten nyomon használta a láhatatlanságot és a warp-pull kombót.
9. Háttér: Kivételes mennyiségű és minőségű háttéranyagot dobtak össze, hogy ezzel a legfanatikusabb fanokat (de hülye szó) is kielégítsék

Marvinian 2010.02.09. 09:18:31

A játék legnagyobb logikátlansága szerintem is a "töltény"(thermal rod asszem)bevezetése lett, elvileg univerzális de mégis minden fegyóhöz külön külön... Az egyben szép és jó volt, hogy csak a túlhevülésre kellett figyelni. Nem is értem hogy a játék szempontjából 2 év alatt hogyan változhatott ennyit a fegyverzet.
Az ugrálásba felesleges belekötni, láttál már amerikai tengerészgyalogost a csatatér közepén ugrálni?

Én speciel élveztem az egyben a MAKO-zást, sokkal jobb mint az itt bevezettet bolygókutatás ami elsőre még egész jó , de 2-3 végigjátszásra már gáz, hogy 3-4 játékóra azzal telik hogy az egeret tologatom ide oda...

Az inventory itt meg kb nem létezik ennyi, ebből kifolyólag a pénz sem nagyon.
Egyszóval látszik hogy nagyon az action-shotter irányba viszik tovább a játékot megfejelve egy-két rpg elemmel ,ami nem feltétlen baj mert úgy tűnik ez kell a népnek ,a Bioware meg már nem egyszer megmutatta hogy tud rendes rpg-t készíteni.

Egregor 2010.02.09. 09:45:56

@HUN_Sector:
1. valóban lehet fps-ezni ugrálás nélkül is, a Doom is jó volt, meg a Wolfeinstein is. Csak hát gáz, hogy 16 év fejlesztését vágják a sutba. Nem a hülyegyerekekből kell kiindulni, akkor se rejtőzés, se sniper ne legyen ezzel az erővel!

Engem k*rvára zavar, hogy ott egy rohadt platform, még hetven kilós pácélban is csak egy nagyot kell lépni, de neeeem, nem lehet felmenni rá, meg ugrani sem, mert a tisztelt programozói gárda így akarja lekorlátozni, hogy elmehess más irányba is, mint amerre kell.

2. Persze, hogy kell némi korlátozás, de azért ezt meg lehet oldani úgy is, hogy az adott pályát öt-hat útvonalon is végig lehet csinálni. Így ugyanis nem szerepjáték, csak egy túlcsicsázott mezei fps.

3. Ízlések és pofonok. Nekem meg pont az jön be. Viszont ez a probe-ozás megint felvet egy iszonyatosan nagy blődséget: hogyhogy nem termelték ki a bányavállalatok már rég az összes bolygót? Ha csak ennyi kéne a bányászathoz, hát megáll a vogon társaság a bolygó körül, elindít ezersokszáz probe-ot és egy nap alatt a fél galaxist le is tarolta.

Gáz.

4. Jó, hogy lehet fejleszteni a fegyvereket, de azért urambocsá, nem az kéne működjön, hogy 1 faj - 1 puska, sőt, még ennyi sem.

5. Megint ízlés kérdése, akkor már inkább CoD.

6. Ettől még ugyanolyan zavaró. Ja, hogy a hülyegyerek máskülönben nem tudna rambózni? Hát istenem, rájönne, hogy az élet nem habostorta még egy szuperhősnek sem.

7. Türelemjáték volt megtalálni a kiugróan magas jelforrásokat, de a közepes hullámnál kisebbel csak Element-Zero esetében szabad foglalkozni.

8. Háááát... nekem ez akkor is túl sovány választék. Hiányolom a kombókat, pl.

9. Igen, ez így van. De akkor a játékot miért nem tudták ehhez a színvonalhoz igazítani?

Mondom, olyan játékok után, mint a Crysis ez csúnya pofára esés. Még ha súlyos milliókat is kaszálnak. Ha valakinek csak a pénz számít, akkor, gondolom, csak azért tart barátnőt/barátot, mert olcsóbb, mint kurvázni.

Egregor 2010.02.09. 09:53:36

@Marvinian:
ugrálás: nem is a harc során zavaró a hiánya, hanem a mászkálásnál. Commander Shepard, a Citadella megmentője, a Cerberus életre keltette szuperhős, a rettentethetetlen katona/pszionista/amitéppenjáccol, akinek a legmodernebb űrhajót tolták a segge alá, képtelen egy fél méteres padkára fellépni.

Ellenben képes ott, ahol a játék megengedi, átgördülni az akadályokon. De csak ott. Két méterrel arrébb már nem. Mer csak.

Mer 16 Gigányi programba nem fér bele némi extra útvonal. Átvezető filmek persze dögivel.

Éppen ez az action-shooter az, ami egyben a halála is egy jó kezdeményezésnek. Ugyanis csak a legfiatalabb, még javarészt agyatlan hülyegyerekekből álló generációt képes lázba hozni.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.02.09. 10:25:30

@Egregor: az ugrás/guggolás egyértelműen a fedezékrendszer használata miatt nem került bele a játékba. arra próbál ösztönözni, hogy használd a fedezékeket, fuss faltól falig és próbálj olyan stratégiát választani (ebben a társaknak is fontos szerepe van), hogy az ellenfél ne tudjon bekeríteni.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.02.09. 10:26:38

@Egregor: azt nem értem, hogy a Crysis-t miért hoztad fel. kifejtenéd?

Egregor 2010.02.09. 11:03:50

@Linkovic Csumoszky: Oké, de akkor csatán kívül miért nincs benne?

Crysis: mintha egy pöppet szabadabb lett volna a mozgás, ugyanazt a "checkpointot" számos módon közelíthetted meg, és elég sok megoldás volt ugyanarra a harci helyzetre a nyílt ostromtól kezdve a lopakodáson át egészen a sniperelésig.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.02.09. 11:51:59

@Egregor: nem emlegethető egy lapon a két játék. a Crysis hardcore FPS, a Mass Effect meg egy történet- és karakterorientált RPG. én a Crysis-t borzasztóan untam, mert kívül ugyan nagy, szép és színes, de belül üres, mint egy lufi.

2010.02.09. 13:17:34

@Egregor: én soha nem figyeltem a rádióhullámokat probe-olásnál. Ami hely tetszett, oda küldtem egy szondát. Kb 70.000 EZ-t, 400000 Palladiumot és Platinát, valamint meg 300000 mianevét szedtem össze a játék végéig. Pénzből is maradt 600.000.

Egregor 2010.02.09. 13:37:44

@HUN_Sector: így is lehet, de így valóban sokáig tart. Miután megvan a végső és ultimate (valójában egyetlen) scanner-upgrade, már az egér sebessége is normális, és onnantól kb. 5-6 perc egy bolygó, közel maximális (poor/depleted) kitermeléssel. Esetleg 8-10, ha nagyon sokat szöszmötölsz

Egregor 2010.02.09. 13:44:07

@Linkovic Csumoszky: ne haragudj, de itt sincs sok tartalom, ami ténylegesen megjelenne a játékban. Az alaptörténet is ősrégen lerágott csont: jönnek a gonosz idegenek, te vagy a Köztársaság utolsó reménye, blablabla. Csak az ad valami felüdülést, hogy néha tényleg lehet befolyásolni a történet menetét, és ebben valóban el is tér egy szimpla fps-től.

Van egy-két sidequest, ami ad némi felüdülést, de mindent összevetve nagyon sovány lett az egész.

Ami kellett volna: nem a filmekre összpontosítani, hanem a bejárható területek, felfedezhető romok, megszerezhető fegyverek, páncélok és egyéb upgradek mennyiségét kellett volna növelni. Nyugodtan belefért volna űrharc, vagy bolygók felszínén járműves harc, mint a Halo-ban.

ügyfélszolgálatos 2010.02.09. 15:44:44

@Egregor: És? Ha nekem valamelyik játék nem tetszik, nem játszom vele. És nem rinyálok mindenféle fórumon...

aribeth 2010.02.09. 17:06:45

Nagyon szeretem a Bioware játékait, különösen a Baldur's Gate-et és a Kotort, de a felemás Jade Empire után kissé félve fogtam neki a Mass Effectnek. Végül pár napig szinte csak aludni keltem fel a gép elől.
Voltak benne bosszantó elemek bőven, de a világa és a hangulata mindent vitt, úgyhogy teljesen besózva vártam a második részt. Életemben először ruháztam be egy gyűjtői kiadásba, de megérte, amikor először nyitottam ki a dobozt, majd' eldobtam az agyam.

Sajnos a ME1 óránként háromszor fagyasztotta le az öregecske gépem (plusz egyszer újra kellett telepítenem a teljes rendszert), így annak felújításáig a másodikat meg se kísérlem feltelepíteni.

Preda 2010.02.09. 18:49:28

@aribeth:
Mass Effect 2 gépigénye még barátságosabb mint az első részé. Nekem legalábbis jobban futott.

Az hogy nem lehet ugrálni benne engem nem zavart mert ez a játék a "taktikus fedezék harcról" szól.

Na de szerintetek ki lesz a ME3 főszereplője ha Shepard meghalt valakinek a játék végén?
Van aki szerint Joker, de hát az ő csontja elég törékeny.
Én szerintem vagy Ashley vagy Kaiden lesz hiszen ők is parancsnokok már a 2-ben.
Vagy egy új arc.

Egregor 2010.02.09. 19:34:15

@ügyfélszolgálatos: Nem rinyálás, koma, hanem egy "fan" emocionálisan fűtött hibalistája, csalódásának oka folytán.
Elhiszem, hogy számodra idegen néhány olyan fogalom, mint az "igényesség" meg "tartalom" és azt végképp nem bírod megemészteni, hogy ha már ennyi fejlesztés és tapasztalat van a hátuk mögött, akkor talán nem a legigénytelenebb, agyhalott hülyegyerekeket kéne kiszolgálniuk, hanem megismételhetnék a Baldur's Gate 2 sikereit.

Gondolom, feltűnt, hogy azért beleöltem néhány játékórát, és nem leálltam pályán kívülről fikázni.

Az a gáz, hogy a ME2 jelenleg simán konzoljáték és nem PC-s. Márpedig ez olyan, mintha egy sportkocsiba 1,2-es Suzuki Swift motort tennének. Éppen a lényeg vész el.

Egregor 2010.02.09. 19:36:20

@Preda: Valóban túlélhető a harc ugrálás nélkül, de, mint írtam, minden más esetben rohadtul zavaró. Tudom, csak engem, amiért nem szeretem, ha szembesülnöm kell a Doom mozgási lehetőségskálájával...

Preda 2010.02.09. 20:38:22

@Egregor:
Hm. Te egyáltalán nem élvezted a játékot? Csak mert annyira szidod. Mert azért vannak jó pontjai a játéknak. Hangulatos, a humor is jól van adagolva, a karakterek is jók, sztoriban is van azért néhány érdekes rész.

Egregor 2010.02.09. 20:50:49

@Preda: Erre hoztam fel a sportkocsis példát. Igen, élveztem, de annyi visszás dolog volt benne, hogy a végén fogtam és töröltem az egészet. Majd megvárom az ME3-at, addig meg van az 1. A 2-es részt hanyagolni fogom.

2010.02.10. 06:56:15

@Preda: ha meghaltál a 2-ben, default Shepard-el kezded a 3-at. Mindenképp életben kell tartanod hogy átvidd a 2-ből a karit.

2010.02.10. 06:56:55

@Egregor: a mazda rx8-asban pl 1,3-as motor van :)

Egregor 2010.02.10. 10:38:12

@HUN_Sector: csakhogy az nem suzuki swift motor, és amúgy is, a kivétel erősíti a szabályokat :)

virtualdog 2010.02.10. 10:53:56

Linkovic, én csak azt nem értem, hogy miért nincs kép a cikkben a majdnem félmeztelen, kopasz, telitetovált csajról? :D

Szar ez a Geekz, többet nem olvasom! :D
süti beállítások módosítása