Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Az Őrzők (Watchmen) 2. rész

2009.03.02. 20:19 Santito

Cikkünk első részében nagy vonalakban felvázoltuk a Watchmen szerzőjének munkásságát, és egy picit elidőztünk fontosabb állomásain, most pedig mély levegőt véve nekivetjük magunkat főművének, a 23 év alatt kultikus státuszt kivívó és a képregény történetében megkerülhetetlen Watchmennek és felidézzük születésének körülményeit.



Moore már egy ideje dédelgetett egy tervet, melynek alapötlete egy többé-kevésbé elfeledett, ám mégiscsak felismerhető szuperhőscsapat újragondolása volt, és amelyhez már kiszemelte az MLJ Comics Mighty Crusaders-ét: a The Shield kikötőben felfedezett holtteste adta volna meg a szuperhős thriller felütését. Éppen ezidőtájt, 1986-ban jutott hozzá a DC kiadó a megszűnt Charlton Comics karaktereinek jogaihoz és amikor Moore megemlítette nekik az ötletét, felajánlották neki ezen hősök megreformálásának lehetőségét. Az első forgatókönytervezetet, melynek Who killed the Peacemaker? volt a címe, a DC vezető szerkesztője, Dick Giordano visszadobta, vélhetőleg mivel a Charlton Comics volt munkatársa lévén érzelmileg kötődött a karakterekhez, illetve a drága pénzen megvásárolt hősök nagy valószínűséggel holtan vagy diszfunkcionálisan végezték volna. Ellenben látott fantáziát a dologban és megbízta Moore-t egy tizenkét részes történet megírásával, azzal a kitétellel, hogy teljesen új szereplőket alkot meg hozzá, aki elsőre ugyan aggódott, hogy a karakterek ismeretlensége miatt elmarad a tervezett hatás, de miután egyesítette kreatív erőit Dave Gibbons rajzolóval, úgy látta a szuperhős archetípusok alkalmazása több, mint elegendő lesz, hogy az olvasóban felidézze a déjá vu érzetét.

A disztópikus jövőkép és az alternatív történelem megalkotásában már szerzett elég tapasztalatot a Marvelman és a V for Vendetta írása közben, így Moore, bár eredetileg az általa erősen kritizált Reagan volt a kiszemelt (akivel kapcsolatban azért elejt egy utalást a Watchmen utolsó oldalán, amikor Robert Redford, mint cowboy színész indulása kerül szóba az elnöki posztért), végül olyan valaki mellett dönt, akit eleve közutálat övez: a Watergate botrányt a mi valóságunkban kirobbantó két újságíró holttestét egy parkolóházban találják meg, Nixon pedig a negyedik ciklusát tölti. Az atomháború fenyegetésének árnya borul a világra, a vietnami háborút megnyerő és a hadi trófeát 51. államként annektáló USA-ban megjelennek az első álarcos igazságosztók, akik a kormány támogatásával kerülnek bevetésre a tengerentúlon. A tudomány rohamléptekkel halad, az utcákon elektromos autók suhannak és ez a riasztó mértékű és kiszámíthatatlan eredményekkel járó fejlődés az első és a szó szoros értelmében vett szuperhős születésében kulminálódik, amikor Jon Osterman egy atomkísérlet során Dr. Manhattanné alakul, az USA tömegpusztító fegyverévé, a túlélés zálogává, a fegyverkezési verseny jokerévé, amely sakkban tartja a Szovjetuniót és a többi ellentétes ideológiát képviselő nagyhatalmat. Moore jelenének politikai kritikája hatja át a Watchmen megvuduzott gazdaságát, a hidegháború szülte pattanásig feszült légkört, az ultrakonzervativizmus uralmát, mely végül a Keene rendelet hatályba lépéséhez vezet, majd a Komédiás brutális meggyilkolásához.



Tudatos alkotói döntésként a Moore-Gibbons páros szakít a képregényszakma számos bevett hagyományával, a kevés, különböző méretű képpanel helyett ritka kivétellel minden oldal klausztrofóbiás érzetet keltő, kilenc megegyező méretű panelrácsból áll (John Higgins, a színező majdnem idegösszeomlást kapott, amikor ezt meghallotta), a gondolatbuborékokat és a szuperhősképregények toposzaként szolgáló hangeffekteket teljesen elhagyják, borús hangulatú, másodlagos színeket alkalmaznak, majd az akkoriban jól bevett reklámok és a levelezési rovat helyett fiktív dokumentumokkal tűzdelik meg a füzeteket. Az elhíresült ötödik fejezet, a "Félelmetes szimmetria", melynek első és utolsó oldalai egymás felé haladva tükrözik egymást a panelelrendezés és a jelenetek tekintetében, majd pedig a középső dupla oldalon találkoznak kihangsúlyozva Ozymandias angyal-ördög kettősségét, két oldalanként készültek, melyet Moore az akkoriban még nem létező faxgép hiányában taxival küldött el az 50 mérföldnyire lakó Gibbonsnak. Mivel az egy füzetre eső  forgatók a brit mágus esetében a szokásos harmincegynéhány oldal helyett leginkább száz oldalnyira rúgtak, a rajzolónak a felesége és fia készítették elő a kilenc üres panelt a rajzasztalra, hogy ezzel is időt nyerve ne csússzanak ki a vészesen közeledő leadási határidőből.

A párhuzamos történetvezetés másik úttörő fogása, a Fekete Hajó meséi, tulajdonképp egészen véletlenül született, amikor Moore az első szám megírásakor rádöbbent, hogy neki csak hat füzetnyire való sztorija van, holott ők tizenkettőre szerződtek. Ezt teljes egészében a szereplők eredettörténetének beillesztésével akarták megoldani, ám amikor a harmadik füzet később állandó visszatérő helyszínéhez, az újságos bódéhoz jutottak, szöget ütött a fejébe, hogy a háttérben a falra ragasztott radioaktív sugárzás jele mennyire hasonlít egy fekete fregatthoz (Moore nagy Brecht rajongó). Mivel Gibbons-al már eltöprengtek azon, hogy vajon egy olyan világban, ahol a hétköznapi élet minden szegmensét áthatja a szuperhősök jelenléte (mint Veidt Nostalgia fantázianevű parfüme vagy a Tijuana-bibliákban szereplő Sally Jupiter), milyen képregényeket olvashatnak, a válasz kézenfekvő volt: kalóz képregényeket! Ha megfigyeljük, ezzel el is játszanak pár kikacsintás erejéig, hiszen a Treasure Island bolthálózat a brit Forbidden Planet nevű, főként képregényeket forgalmazó láncának megfelelője, valamint az újságosnál feltűnő X-Ships nyilvánvalóan az X-Men paródiája. Innen már csak egy lépés volt a Fekete Hajó meséiben szereplő Hajótörött története, ami a fő szál karaktereire reflektál, és bár első pillantásra Dr. Manhattan belső monológjának fonalát követi, de az utolsó fejezetben nyilvánvalóvá válik valójában kinek is a morális vívódását meséli el. A Watchmen ugyancsak forradalmi szimbólumrendszerének védjegye a véres smiley (a magyar borítóról egy dörzsölt amerikai üzletember leleményének köszönhetően hiányzik), ami eredetileg a viselkedéspszichológiában az ártatlanság jele, azonban az ezt bepiszkító vérfolt teljesen más kontextusba helyezi: így többek között a nagyhatalmak közötti feszültséget mérő Végítélet Órájának az alternatívája. Érdekes adalék, hogy Dr. Manhattan kristálypalotájának helyszíne, a Marson vigyorgó smiley teljes mértékben az alkotópáros elmeszüleménye és csak később tudták meg, hogy valóban létezik...



A Watchmen dobogó szíve és lelke vitathatatlanul a karakterek, amik bár a Charlton Comics nevesített hősein alapulnak, de tulajdonképpen a szuperhősképregények archetípusainak kifordított verziói. Az elsőként feltűnő Komédiásnál például a The Peacemakert vették alapul (hozzáadva egy csipetnyit Nick Fury külsejéből és Captain America hazafiasságából, az egészet végül egy erős fizikumú, brutálisan nyers és G. Gordon Liddy személyiségével rendelkező formába öntve), de míg az eredeti karakter mottója az "Annyira szereti a szabadságot, hogy képes harcolni érte!" volt, a Komédiásé inkább az "Annyira szereti a szabadságot, hogy képes csonkolni, megkínozni és felrobbantani érte!" lehetne. Az eredeti Amerika kapitány impotens naivitását a Watchmenben felváltja a lángszóróval szénné égetett vietnamiak és az agyonlőtt állapotos szerető gyomorrúgással felérően erőteljes képe.

Dr. Manhattan kiinduló pontja Captain Atom, a radioaktív képességekkel rendelkező szuperhős, aki az atombomba fenyegetését lett volna hivatott kihangsúlyozni, de végül szerencsénkre a sokkal érdekesebb, atom- és kvantumfizikán alapuló, aszexuális és emberi érzelmekre képtelen, a létezés egy teljesen más síkjáról szemlélődő Jon Osterman születését eredményezte Giordano döntése. Gibbons saját karaktere, a Rogue Trooper-ből vett ötlettel, a kék színnel és az árnyékok teljes hiányával még inkább földöntúlivá teszi a figurát, a jó doktorról fokozatosan lekerülő ruhadarabok, végül a meztelenség és a Dávid-szobornál alkalmazott (jelentéktelenségét hangsúlyozó) kis genitáliák és a figyelmet a homlokra (vagyis elmére) irányító stilizált hidrogén atom szimbólum segítségével végül tényleg tökéletesen idegenné válik az olvasó számára.



A Moore által az önbíráskodás és extrém jobboldali gondolkodás riasztó felkiáltójelét képviselő Rorschach pont ellenkező hatást váltott ki, mint aminek szánta: ő talán az egyik legnagyobb népszerűségnek örvendő Watchmen karakter, akinek  maszkja és fekete-fehér látásmódja (mottója: "Never compromise" vagyis "Nincs megalkuvás") köszönőviszonyban sincs Steve Ditko eredeti The Question-jével, inkább a jobboldali nézeteket valló másik gyermekére, Mr. A-ra hasonlít (egyszer Ditko-t megkérdezték egy interjú során, hogy tudja-e ki Rorschach, mire azt válaszolta: "Ó, igen, tudom, ő az aki olyan, mint Mr. A, csak épp Rorschach komplett őrült."). A megszállott, személyiségzavaros, kifejezetten taszító külsejű, mocskos és kellemetlen szagú ex-Percrekész (Minutemen) sorsa talán az egyik legmegrázóbb az összes szereplőé közül, és tulajdonképpen egy gondolatkísérlet, hogy vajon mivé válna egy archetipikus Batman karakter egy realisztikus közegben. Bár eredeti neve (Kovacs) gyanúsan kitántorgott magyarra utal, Moore csak egy K betűs nevet keresett, követve Ditko szokását, aki hajlamos volt ezzel a betűvel kezdődő neveket adni hőseinek.

Ozymandias a világ legokosabb embere és nem csak ő gondolja így, hiszen az elméjének 100%-át kiaknázni képes, testét és elméjét tökéletesen uraló Thunderboltról mintázták. A maszkos igazságosztók törvényi feloszlatása után visszavonult és egy vállalatbirodalmat épített ki, Bruce Wayne-szerű jótékony milliárdos álcát öltve. Gondolkodása meghaladja korát és eszerint is cselekszik, nem véletlenül mondja róla tréfálkozva alkotója: "Ozymandiasnak egy kicsit Isten komplexusa van. Olyan, mint én, csak sokkal jobban néz ki." Éji Bagoly (előképe a Blue Beetle) teljesen másképp éli meg a kényszerű nyudíjaztatást: a gyerekként az előző bagolyjelmez viselőjéért rajongó Dreiberget csakis a szuperhőslét élteti, ennek híján fizikai (pocakos és impotens) és lelki (célját és önbizalmát vesztett) nyomorék, talán ő az egyetlen, aki éppen ezért elsőként csatlakozik Rorschach nyomozásához. A Charlton casting egyetlen női karaktere nem igazán nyerte meg Moore tetszését és inkább Black Canary-t és Phantom Lady-t vette alapul, ezzel megalkotva Éji Bagoly tökéletes ellentétét, hiszen a gyerekkorától anyja által igazságosztónak képzett Laurie egyáltalán nem akar hős lenni, de behódol az anyafigura akaratának, és leginkább ez teszi érdekessé a Selyem Kísértet és a Bagoly yin-yang kapcsolatát.



A kitörő siker már a nyolcvanas években felkeltette Hollywood figyelmét: Joel Silver (Mátrix, Spíler, V, mint Vendetta) producer és Terry Gilliam (Brazil, A halászkirály legendája) rendező kereste meg az alkotókat és olyan színészek is jelezték érdeklődésüket, mint Robin Williams és Richard Gere. A projekt végül a büdzsén és a hidegháború vége miatt bukott meg, de érdekes lett volna látni, hogyan remekel a Joel Silver által Dr. Manhattan szerepére javasolt Arnold Schwarzenegger leborotvált fejjel és kékre festve (vagy várjunk csak... de hiszen láttuk így a Batman és Robinban...). A Zack Snyder rendezte újabb próbálkozástól Alan Moore ugyanúgy elhatárolta magát, mint az eddigi műveiből készült képregényadaptációktól (V, mint Vendetta, A Szövetség), de alkotótársára való tekintettel áttestálta rá a szerzői jogokat a jogdíjakat illetően.

Nem vagyok látnok, és a mai napig még nem sikerült megnéznem a filmet (de lehet, hogy holnap reggel érdemes lesz beugrani hozzánk, hint-hint), mindenesetre a képregény valóban olyan, mint ahogy Kurt Vonnegut nem lineáris idő teóriáját Moore elméjének szűrőjén keresztül Dr. Manhattan megfogalmazza (és tudom, hogy ezt Varró Attila már lelőtte előlem a Mozinet hasábjain, de annyira találó, hogy vállalom a nyílt keresztrefeszítést a kölcsönzésért): "különös bonyolultsággal csiszolt ékkő, amelyet az emberek egyazon oldalról néznek, miközben minden kis tükörlapocskájában ott lapul a teljes kép".

Röviden: kötelező darab.




Az Őrzők (Watchmen) I.-II.-III.
Írta: Alan Moore
Rajzolta: Dave Gibbons
Fordította: Bárány Ferenc
Budapest, Cartaphilus Kiadó, 2008-2009
Kötetenként: 128 oldal / 2580 Ft

34 komment

Címkék: 5csillagos képregénykritika mindfuck

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr16976144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thresher 2009.03.02. 22:21:59

Remek írás, én pár napja végeztem a művel, de a cikk szerzője megírhatná azt a jó tanácsot hogy ezt a regényt nem hogy nem szabad, hanem tilos egyszer elolvasni. Nem a reklám miatt, hanem mert olyan kb. mint a Fight Club, mindig talál benne az ember valami felfedezni valót...

Szerintem ez a Watchmen hordereje.

virtualdog 2009.03.02. 22:23:18

Rorschach a legnagyobb arc!!!

1. Magyar!
2. Egy vadállat.
3. "Még mindig nem értitek? Nem én vagyok összezárva veletek, hanem ti vagytok összezárva velem..."

Attila1234 2009.03.02. 22:27:45

Még csak az első köteten vagyok túl, de mivel nem vagyok nagy képregény olvasó, ezért majd a film megnézése után olvasom el a többit. Csütörtöktől már játsszák a filmet! Alig várom, hogy megnézzem.

KentaurBen · http://olomuveg.blog.hu 2009.03.02. 22:48:23

és várom a csipkebokorvesszőt...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2009.03.02. 22:52:06

Holnap reggel nyolckor a film kritikája, itt a Geekzen.

lolperec 2009.03.02. 23:04:42

"watchmen motion comic"
ezt nézem mostanában ipodon :D
12 részes mozgó képregény.. kafás..

amúgy jópofa, hogy kultikus, én meg a film első trailer-éig nem is hallottam róla.. :D

Beyonder 2009.03.02. 23:15:42

Varrótól idézni nem szégyen. :)

Santito · http://geekz.blog.hu 2009.03.02. 23:25:44

tulajdonképp nem tőle idéztem, hanem Alan Moore-tól... :)

de én sem tartom szégyennek... :)

Thom Yerk 2009.03.03. 00:09:08

SPOILER SPOILER SPOILER


nna, szóval eddig nem találtam működő, a képregényről szóló magyar fórumot. nemtudom ki hogy van vele, de nekem ez az idegen lény kb olyan hatású volt mint veidt terve éji bagolyra....csak néztem h ez most mi a fasz? :D már elnézést. tudom h egy képregény, tudom h van egy dr manhattan, tehát bármi lehetséges, nekem mégis csalódás volt a végkifejlet...újraolvasva értem nagyjából, hogy miért épp ez, de...nemtudom, más nem volt így vele? olyan ez, mintha egy filmen belül megszegném a cselekményvilág szabályait. szóval nekem nem annyira tetszett a befejezés, talán azért sem, mert annyira realisztikusan lett felépítve egészen addig a dolog és...hát kicsit túl egyszerű és bugyuta dolog egy baszom mutánst teremteni, és ezzel el is intézni a dolgot, nem? pls fejtsétek ki mit gondoltok, köszi!


ps: varrótól baromira nem szégyen :D amiket mond néha csak lesek rajta, de alan moore se kutya ennyi jó képregénnyel

Thresher 2009.03.03. 00:20:30

@Thom Yerk: Szintén SPOILERVESZÉLY!!!

A "dög" nekem is furcsa volt, viszont az utolsó 10 oldaltól kaptam katarzist, amikor is kiderül hogy az egész disznóságot nem mondhatják el, és erre jött a Rorschach gyors és kegyetlen halála, (komolyan mondom, karakter likvidálása még így nem döbbentett meg) aztán meg a záró képek a naplóval... Igen, nem éppen szokványos a befejezése, de számomra ez olyan űdítő, mint egy hideg sör a kánikulában :)

A szörnyre visszatérve: nekem nem tiszta a létezése. Az emberek a robbanástól, meg az tébolytól haltak meg, akkor minek ide monsta?

De mint mondtam, ezt nem lehet kevésszer olvasni, egyszer talán én is rájövök a "poénra"

Jordan 2009.03.03. 00:24:18

Hát a wikipedián sokkal érthetőbben fogalmaznak mint itt, de aki rajongó annak lehet bármit mondani, úgyse érti a kritikát

vargatom 2009.03.03. 00:49:18

SPOILER
Először is tessék leszállni a polipról... :)
Szerintem egyébként pont az abszurditása miatt zseniális megoldás, teljesen egy B-movie vagy tucat-képregény szintű ökörségnek tűnik, de pont ezért is működik. Ja és azért kellett maga a lény, hogy a túlélők lássák, mitől is halt meg az a sok ember és kellőképpen megijedjenek ahhoz hogy elmenjen a kedvük az atomháborúsditól.

Másodszor, a befejezésben nem a polip a lényeg.
Hanem az, hogy valaki feljogosítva érzi magát arra, hogy megöljön több millió embert azért, mert szerinte így elkerülhető több milliárd másik ember halála. Ez egy rakás elgondolkodtató kérdést vet fel a hatalom és gyakorlóinak természetéről, amik a képregényben minden falra felfirkált idézetben foglalhatóak össze: ki őrzi az őrzőket?
A kiöregedett hősök morális dilemmája pedig egyben az olvasóé is, a szerző a kétértelmű befejezéssel még ki is szól nekünk - romba dönti-e Rorscach naplója Veidt utópiáját? "I leave it entirely in your hands".

Gatts 2009.03.03. 03:55:02

Nagyon jó cikk, gratulálok hozzá!
Most olvasom másodjára a könyvet. Gyakorlatilag ahogy először végeztem vele, egyből el is kezdtem újra. Egyrészről, mert nagyon tetszett, másrészt pedig azért, mert angolul olvastam és bár elégedett vagyok a nyelvtudásommal, helyenként a szöveg kicsit nehéz volt és a Black Freighter jeleneteknél is megkavarodtam néha, azzal, hogy mi az amit mondanak és mi az ami a képregényben van írva. Ezek a részek egyébként abból a szempontból nagyon érdekesek voltak, hogy a képregényben írtak gyakorlatilag mindig egyfajta párbeszédet alkottak a "valóságban" elhangzó dolgokkal, vagy történésekkel. Ez a megoldás tetszett nagyon :)
Szóval nem bántam meg, hogy megrendeltem, pedig alapjában véve nem vagyok egy nagy képregény olvasó (bár a képregényekből készült filmeket szeretem).
Most bajban vagyok, mert nem tudom, hogy a filmkritikát merjem-e majd elolvasni. Péntekre van jegyem és mindenképpen szeretném megnézni, de félek attól, hogy ha esetleg nem sikerült jól, akkor a kritika ismeretében úgy fogok beülni a moziba, hogy "na ez szar lesz".
Szóval lehet, hogy inkább eltolom az elolvasását hétvégére :)
A plusz infókért köszi, eszembe nem jutott a Fearful Symmetry fejezetben megfigyelni, hogy maga a fejezet is szimmetrikus. Illetve a Marson levő smiley létezéséről sem tudtam, arról főleg nem, hogy Moore-ék előbb mutatták ezt meg, mint hogy felfedezték volna. Ez számomra egy kicsit hátborzongató :)
Arról hol lehet olvasni, hogy a Watergate-ügy két újságírójának hulláját megtalálták? Erre sem emlékszem így második olvasással sem...
Ha vannak még hasonló érdekességek a könyvvel kapcsolatosan, szívesen olvasnék még róluk :)

Gatts 2009.03.03. 04:05:17

Elnézést a dupláért, 500-as hibát kaptam, nem láttam, hogy elment.

hyydra 2009.03.03. 04:13:45

bazze én ezt azt egészet nem bírom végigolvasni... Tom itt a hiba, igyekszem majd!

Pacey · https://filmleltar.blog.hu/ 2009.03.03. 06:45:00

A képregény első részét már elolvastam, és most nem tudom mit várjak jobban: a második részt, vagy a filmet?

Thom Yerk 2009.03.03. 07:53:23

SPOILER ALERT

@vargatom:
igen, másodjára már befogadhatóbb a dolog, főleg hogy ahogy olvasni tudok már a sorok között, egyre világosabbak a részek...de valahogy nekem az nem tetszik, hogy egy polip kellett ehhez :D túl WTF :D de látom azért más is meglepődött, amúgy elgondolkodtam azon is, hogy mivel lehetne kiváltani (ugye valami olyan kellene, ami összefogásra ad okot és hát...nem sok ilyen van). am nekem a sokkoló az utolsó fejezet kzdete volt, atöbb oldalnyi hullával. érthető, hogy moore nem azt akarja kérdezni h mi lenne ha tényleg ez történne, hanem egy nixon-oroszok-veidt párhuzammal az atomtöltetek sorsát teszi mérlegre. csak picit már túl sok nekem az a polip, nem bántásiból :D csak kilóg

Balfake 2009.03.03. 08:52:04

Fasza cikk, bár már jelent meg róla jó régen magyarul:

www.endless.hu/?p=661

2009.03.03. 10:34:42

Jólesett az a sok infó.

tmichel · http://filmdzsungel.tumblr.com 2009.03.03. 22:15:20

a cikk nagyon jó lett (ritkán mondok ilyet :))

aztán meg, hogy az a vér ami folyik a sárga smiley-n... hogy az valójában csak ketchup egy hamburgerből? zseniális :D

nezolaca · http://feketenap.wordpress.com 2009.03.04. 15:39:19

Először is gratulálok, nagyon jó kis írás. :)

"A tudomány rohamléptekkel halad, az utcákon elektromos autók suhannak és ez a riasztó mértékű és kiszámíthatatlan eredményekkel járó fejlődés az első és a szó szoros értelmében vett szuperhős születésében kulminálódik, amikor Jon Osterman egy atomkísérlet során Dr. Manhattanné alakul..."

Lehet, hogy én értelmezem félre a képregényt, de nem épp fordítva van a dolog? Szóval nem épp Dr. Manhattan miatt van ez az egész fejlődés? Mintha erre utalna az a jelenet, amikor Jon és a régi Nite Owl beszélget az erkélyen, meg talán Nixon is említ valami ilyesmit, hogy az amerikai gazdaság és haderő sarokköve épp most húzott el a Marsa. (nem tudok utánanézni, a kötet nincs nálam - most, hogy jön a film, hirtelen mindenki képregény-rajongó lett).

Thom Yerk 2009.03.04. 22:07:22

@nezolaca: az elektromos autókat nem veidt találta ki? vagyis az energiaszolgáltatás ha jól emlékszem az ő kezében van, meg a promethean fuvarcég is, nekem az lenne logikus h azt ő találta ki. psze ettől még lehet h manhattan doki tette lehetővé, újra kéne olvasnom megint :D

Santito · http://geekz.blog.hu 2009.03.06. 02:51:19

@nezolaca:

Elnézést a fáziskésésért, utánanéztem és igazad van, a negyedik füzet tizenötödik oldalán egyértelműen kiderül, az elektromos autók Dr. Manhattannek köszönhetően terjednek el...

@Balfake:

tudom, én az Endless cikke miatt olvastam el a Watchment és még sok más nagyszerű képregényt...

mizrolist 2009.03.06. 04:06:34

@Thom Yerk: Spoiler folytatás

A polip két okból kellett: egyrészt hogy hiteles legyen a földönkívüli támadás ("ilyen a Földön nincs" ugye), mint magyarázat, másrészt hogy legyen valami nagy, aminek a teleportációja kiváltja a robbanást.

Thom Yerk 2009.03.06. 20:53:05

SPOILER
@mizrolist:

igen igen, kezdem érteni, hogy miért a polip lett...bár sztem ha pszirobbanás volt, akkor hótmind1 mekkora a cucc, de mind1, ez már tényleg csak kötözködés. és igazából a film segített megérteni, hogy miért egy polip van a végén: egy nagy vicc az egész, hogy eddig elkomolykodjuk a dolgokat és aztán valami beüt nagyon :D szal így már tökre elfogadtam, és tetszik is igazából.

nezolaca · http://feketenap.wordpress.com 2009.03.06. 23:51:15

kedvenc watchmen-utalásom amúgy, amikor az Ultimates végén kérdezi -azt hiszem- Nick Fury: "Who would fake an alien invasion?"

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2009.03.12. 14:40:14

a disztópikusnál kezdett gyanús lenni :)

Santito · http://geekz.blog.hu 2009.03.12. 16:00:15

@Hamlet:

bár egy-két gondolat hasonlít, maximum forrásként használt fel, így nem találom különösebben vészesnek a dolgot...

victor vacendak 2009.03.14. 09:48:30

A 12-es füzet totál csalódás. És valahogy az sem derült ki, mitől voltak/vannak szuperképességei Veidt-nek...(izomerő és előrelátás a közelharcban).

wendriner úr 2009.03.16. 17:35:04

Kovacs nem magyar, az anyja csak az elso ferje utan tartotta meg a nevet.

Veidtnek pedig nincs szuperkepessege, csak k@rva gyors es ovatos, hol a kupaban latja a kozelito ellenfelet, hol szimplan gyorsabb/erosebb (ezt Rorschach is mondja. R. 164 centi, 65 kilo kb).

polippal en sem vagyok teljesen kibekulve, film pedig nem erdekel.
süti beállítások módosítása