Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Halloween 8 - Feltámadás

2008.09.27. 12:24 PinkHell

A kortárs néző szereplőkkel való azonosulási képessége monstre méretű hiánycikk,  a fogyasztói lélekben werkfilmek és behind the scenes-etűdök vizelik le a celluloid indukálta cseresznyevirágokat (vagy a horror vörös rózsáit). A nézőt az átélés zavarja, idegesíti, elidegeníti a műtől, így egyre kevesebbet (szinte semmit sem) tesz meg érte. Számára az újdonság többé nem az új ingert, hanem a tükörbenézés ritmikus, újabb és újabb megismétlődését jelenti. Ha a főhős nem értelmezhető a néző magasztalásaként, a műsor rossz, sőt: botrány (ostromra!)



A Halloween nyolcadik (!) része - nagy meglepetésünkre - egészen kiváló film, persze azért nem hibátlan.

A nézői átélés aggasztó bizonytalansága miatt a hét résznyi előélettel és bántóan igazi jellemvonásokkal rendelkező karakter – Jamie Lee – szubjektív nézőpontja tarthatatlanná lett, így ő a film legelején - egy csodaszépen, kvázi-festőien megkomponált jelenetben - gyorsan meg is hal. Többé már nem az ő botrányosan személyes ügyességén-leleményességén múlik a megmaradás, hanem az elavult, passzivitásába ragadt (egyelőre filmbéli) nézőn, illetve hát éppen azon, hogy hajlandó-e ez a néző korszerű, “aktív nézővé” (ő az, aki nemcsak néz, hanem bele is pofázik) válni – márpedig csak akkor hajlandó, ha ez fun, és ha a figyelt figurákból szinte azt gyúrhat, amit csak akar. A korszerű, aktív néző, nagy izgalmában, nemcsak megmentheti a camerondiazt a haláltól, de a film végén el is veheti azt feleségül. Mondjuk a neten keresztül.

Busta Rhymes (Pimp my ride) valóságsót szervez a Mike Myers-lakba – a házba végül bekerülő szereplők nem igazi karakterek; egyikük camerondiaz, másikuk darylhannah, a harmadik pedig valahol a natashamcelhone-juliannemoore-gilliananderson képezte közös halmazba helyezett ravasz formaként ködlik, persze teljesen pucéran, folyamatosan egy kiadós maszturbációval kacérkodva. Lookalike-ok, faszán megcsinált fake .gif-ek, amikbe nagy öröm belefeledkezni…

A Mike-ház tehát teljesen be van kamerázva, és a fejükre szerelt szerkentyűkkel maguk a só szereplői is folyamatosan “szubjektívkodnak”. Aztán a műsor elindul – Busta Rhymes kung-fu filmet néz, és a főszereplőt utánozva csíprúgharap a nappaliban. A halloween-parti résztvevői pedig filmes hősök bőrébe bújva buliznak – egy ideig. Aztán bekapcsolják a gépet, és nézni-vizsgálgatni kezdik a neten a sót...
A valóságsók alapkoncepciója az, hogy az adott házba-villába-farmra terelt emberek hiába is színészkednek egy darabig, a játék egy idő után menthetetlenül életté válik, a szereplők pedig színészekből valódi cselekvőkké. Kis gondot jelent, ha holmi ORTT miatt a játékosokban lakozó blahalujzát csak némi hónaljszaggal, maximum pár bájosan tekergő lárvával vagyunk kénytelenek ostromolni, nem ártana tehát egy jó méretes effekt, lehetőleg valami olyan, ami egészen a zsigerekig hatol. Mondjuk egy gyilkos megteszi. Ha ehhez hozzáadjuk az aktív nézőt, már kész is a nagyon komoly fun. Mike-ruhába bújik Busta is, de addigra már sajna zajlik az élet, jelenlévő lett az igazi gyilkos is.

Gondolnánk, hogy a dolgot túlélni csak a házból (játékból) kijutva lehet, de a házból kijutni viszont lehetetlen: a házon kívül nincs semmi; csak a ház létezik, na meg a magas felhőn, kényelmes foteljében csücsülő néző – ugyanis abban a pillanatban, hogy a szereplők, sóban való részvételükkel bevonták a nézőt a játékba, megszüntették azt, amit korábban valóságnak (életnek) hívtak, hiszen önkéntelenül a saját ellenállhatatlan valóságukká tették a játékot, ami így maga a mindenre ráfolyó, és esetünkben meglehetősen aljas ház (Mike Myers), az pedig a néző, aki “mindent lát”. Tehát életben maradni csak a házban lehet, és ott is csak akkor, ha a néző akarja.



A filmben ugyebár ott vannak egyrészt a hagyományosan felvett jelenetek, és a szereplők testére helyezett kamerák által rögzített, radikálisan szubjektív (buta) képsorok (sápadt Jamie-k). Ez utóbbiak hiába tűnnek először a normál képsorokhoz képest valóságosabbnak, az aktív néző megjelenésével ez a fajta szubjektivitás totálisan érdektelenné (értéktelenné) válik, hiszen a valóságot már együtt gyúrják a szereplők (Mike is) és az aktív istennéző, aki előtt az osztott képernyőn aléltan hever a házban elhelyezett kamerák sugározta képek összessége (a valóság). Ha tehát a szereplő nem nyeri el a tévéfotel mélyén helyet foglaló isteni néző szimpátiáját: meghal.

A rendhagyó, főszereplő “párocska”, Sarah és Deckard nem szerelmesek, még csak meg sem fogták egymás kezét soha. Deckard csak “segített installálni egy programot” Sarah-nak a neten keresztül, a valóságsó-közvetítés kezdete előtt tulajdonképpen még csak nem is látta – így tehát fantáziája szinte bármit megtehet vele. Gondolhatja a lányt szelíd őzikének éppúgy, mint patás-ostoros szukkubusznak. Ez a fajta – szinte maximális – átélhetőség teszi lehetővé, hogy Deckardban feltámadjon az igény az “aktív nézősége” rejtette lehetőségek felkutatására. Először hívja a rendőrséget, hogy ugyanmár, segítsenek, de aztán végül maga lép akcióba: de nem a házba siet, hogy milliónyi előképére hivatkozva, hősies küzdelem végén szívenszúrja a rippert, dehogy, eszébe sem jut ilyesmit tenni – inkább sms-t küld. Sokat. És kinavigálja kedvencét a házból, mint egy szép grafikájú fps-ben.

Mikor sikerrel jár, a szoba népessége úgy ujjong körülötte, mintha most állított volna fel hatalmas világcsúcsot tetrisben. Habár, mi is az a tetris?




Halloween: Resurrection (2002). Írta: Larry Brand és Sean Hood. Rendezte: Rick Rosenthal. Szereplők: Jamie Lee Curtis, Brad Loree, Busta Rhymes és mások.

16 komment

Címkék: horror filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr36684282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

taguchi 2008.09.27. 15:47:19

A Pimp my ride-ot Xzibit vezeti.

Ingrid 2008.09.27. 16:39:00

Most már :) de a film valós idejében nem

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2008.09.27. 17:07:06

Elnézést kérek, javítva! Ezeket a hülye köcsög koreaiakat mindig összekeverem.

taguchi 2008.09.27. 17:09:43

Információim szerint már az első szezontól kezdve ő volt a show hostja: www.mtv.com/ontv/dyn/pimp_my_ride/seasons.jhtml

taguchi 2008.09.27. 17:11:02

Vettem az in-joke-ot:)

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2008.09.27. 17:11:34

Én nem hinnék a helyedben a Magyar Állami Televízió weboldalának...

Oidipus 2008.09.28. 14:36:38

Szerintem meg ez egy szar cikk, de legalább unalmas.

Matyika 2008.09.28. 15:50:09

"Számára az újdonság többé nem az új ingert, hanem a tükörbenézés ritmikus, újabb és újabb megismétlődését jelenti. Ha a főhős nem értelmezhető a néző magasztalásaként, a műsor rossz, sőt: botrány (ostromra!)"

Ezt valaki lefordítaná nekem? Biztosan velem van a baj.

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2008.09.28. 16:04:53

Arról van szó (szerintem), hogy a néző, miután a valóságshowk és egyéb - balázs-, mónika etc showk - műsorok segítségével belekóstolt abba, hogy milyen, amikor szerepel a tv-ben (amit sokáig totálisan elérhetetlennek, művészek és tudósok lakhelyének gondolt), nem ereszti el többé... tényleg, nézd csak meg, lassan már nem is adható el műsor, ami nem merít a köznép gyermekeinek soraiból (megasztár se, fábry se, semmi. Lassan mindenbe beletrappol a(z aktív) néző, nem néz meg műsort, amiben nincs vagy nem lehet benne - sms-csík szinte minden reggeli műsorban van, stb. Baski Sanyi pl írt egy marha jó cikket a Filmvilágba (ha gondolod, keress rá), amiben még azt is kimutatta, hogy már a focimeccsek sincsenek meg valóságshow-s szólamok nélkül (szuperzúm sérült játékos patellájára, osztott képernyőn paralel mutatott edzők a gól után).

Vagyis kb arról van szó, szvsz, hogy a mai néző nem azért néz tv-t, mint régebben, tehát h pl. megtudjon valami újat, hanem bekapcsolja, és ezzel kvázi tükörbe néz.

Bocs, fáradt vagyok, de azért remélem, sikerült kb elmondanom a lényeget... :)

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2008.09.28. 16:19:45

Gerike: a filmet láttad amúgy? Nem tetszett? Mit gondolsz róla?

Oidipus 2008.09.28. 17:44:42

"Szerintem meg ez egy szar CIKK, de legalább unalmas."

A film meg nemérdekel ezekután.

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2008.09.28. 18:34:23

Huh... szerintem mindenképpen olvass el azért még legalább egy cikket a filmről, mielőtt meghozod ezt a nagy döntést. Nem szeretném, ha miattam maradnál le egy maradandó élményről (de tényleg!) Ráadásul ha szar a cikk, akkor még azt sem tudhatod, hogy jogosan vettem-e el a kedved a tárgyától, vagy nem. Gondold csak át, tökre logikus.

Silberman 2008.09.29. 00:33:17

Nagy respect a cikkért, tényleg gondolatébresztő dolgokat találtál a filmben...

Oidipus 2008.09.29. 16:21:44

Igazad van.
Elnézést én meg bunkóvagyok... bocsánatot kérek.
Tehát a javított vélemény: Nekem nem tetszett a cikk, úgy anblokk, de vannak értékelhető részei, ellenben nemtette számomra látni vágyottnak a fimet.
A vulgáris kommentektől pedig a jövőben tartózkodni fogok.

gerike voltam kis g-vel

pieterzoon 2008.10.02. 11:43:43

Amúgy így lehet a legszarabb filmet is felmagasztalni egy megfelelő kritikával. nem nagyon szoktam azt mondani egy filmre, hogy szar, ez sem az, csak szimplán nem jó. A mélypont Busta karatézása Myers-sel. Az a baj velem - a legtöbb nézővel egyetemben - ,hogy nem tudom így nézni a filmeket, mint a cikk szerzője. Én nem látok mögötte társadalomkritikát, vagy legalábbis nem annyit, mint PinkHell. Szerintem az alkótók csak szimplán a kor igényeinek megfelelően csináltak egy valóság-show-s horrort,amire nem ez az első példa. A film nézhető, de nem nagy durranás.
süti beállítások módosítása