Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Különös kísérlet

2008.09.16. 08:01 VilosCohaagen

A kamaszfilmek mindig is fontosak voltak - főleg a kamaszoknak. Ma, mikor a Már megint újra Amerikai Pite3- koppintások és semmiről nem szóló amerikai sorozatok (Narancsvidék, Smallville) foglalkoznak a témával, pillantsunk vissza egy tipikus ’80-as évekbeli tinifilmre.

A sztori szerint Gary Wallace és Wyatt Donally az iskola két számkivetettje. Ezt megelégelve komputerrel megteremtik és életre keltik maguknak az ideális nőt. Lisa, a teremtmény, önállósul, sőt ő kezdi irányítani a fiúk életét.



A tinifilmek a második világháború után váltak fontosabbá, hogy a szülők a tévé előtt ültek- a kamaszok inkább elmentek a szülők Chevy-jével egy közeli autósmoziba. Eleinte csak kamasz főszereplőket tettek a jól bevált karakterek helyett (ifjú Farkasember, ifjú Frankenstein), de a polgári életben is megjelenő deviáns viselkedésformák miatt a kamasz- és fiatal felnőttkor problémái is terítékre kerültek, (A vad, Haragban a világgal). A lázadás lett a jelszó – akár polgárpukkasztás árán is. A hetvenes évektől lett fontos, hogy a film a kamaszkorral, mint problémáival foglalkozzon. A pattanások, randik, szemét osztálytársak szentháromsága gyakran előkerült, leöntve különböző mázakkal, pl. Grease.

Ebben a legtovább John Hughes jutott – már a nyolcvanas években –, aki a 16 szál gyertyával megteremtette azt a hangvételt, aminek segítségével ismerte és értette a Chicago környéki WASP kamaszok problémáit. A siker a Nulladik órával ütött be – rá fél évre kijön jelen recenzióm tárgya is. A közismerten gyorsan dolgozó írónak (jelen film forgatókönyvét 2, azaz kettő nap alatt írta meg) kisujjában vannak a figurái. (Maga az alapötlet adott volt – egy hasoncímű, ’51-ben megjelent képregény-antológiából származik).

És hogy mi lehet Hughes titka? Szereti a hőseit. Akik kicsit lázadni akarnak (hangsúly a kicsi-n), ki akarnak szabadulni a szülői fennhatóság alól, hogy a saját útjukat járják – és aztán visszatérjenek a biztonságos szülői házba. De még ez a kis szabadság sem adatik meg nekik, így maguk találnak ki ilyen-olyan megoldásokat.

A teljesen nyilvánvaló párhuzamok mellett (Frankenstein, I Dream of Jeannie), olyan előképeket találhatunk, amik nem teljesen nyilvánvalóak. Fontosnak tartom a Tront (’82), amiből jöhetett az önálló életre kelt program teóriája, Az utolsó csillagharcos (’84) kamasz hősei, de a Mary Poppins (’64) nevelőnője sem tűnik túl erőltetettnek.

A filmet nézve elgondolkodtató, hogy milyen invenciózus volt a filmkészítés a nyolcvanas években. Akkor még el akartuk képzelni, milyen lesz, milyen lehet a jövő – ma kit érdekel? A nyolcvanas évek elején a negatív utópiák sora jött el (pl. Mad Max, Menekülés New Yorkból), de Gorbacsov felbukkanásával egyszerre felesleges lett félni a Szovjetuniótól és a hidegháborútól. Jött egy röpke kegyelmi időszak, mikor a filmkészítésnek még eleme volt a jövőbe vetett hit. Talán sejtettük, hogy nem lesznek akaratunknak engedelmeskedő robotszolgák, hogy a számítógép minden problémánkat megoldja, de hihettünk benne, hogy ha mi nem is, de azok ott Nyugaton csak megoldják ezeket is. De a ’90-es évekre fontosabbak lettek más, jelenkori gondok- kisebbségek (’92-es Rodney King-ügy), környezetvédelem, bevándorlás – így a jövőkutatást hátrább sorolták.



Mivel a producerek egyre-másra csaptak le Hughes forgatókönyveire, néhányat meg is rendezhetett. Ő szeretett ugyanazokkal a színészekkel dolgozni, akiket ezért beskatulyáztak („rat pack”- csoport), de tartós sikernek egyikük sem örülhetett. (Mitchell-Smith ma angolt oktat egy texasi egyetemen, Hall legutóbb A sötét lovagban játszott egy riportert.) És hogy szaporítsuk a sikertelen színészek sorát: Kelly Le Brock aztán Mrs. Steven Seagal lett, majd az se, DE a filmtörténet leggecibb bátyjának szerepében Bill Paxton ellopja a show-t. Hollywood kegyetlen. (Na és külön csillag jár az olyan mellékszereplő-gárdáért, amiben benne van Robert Downey Jr., Vernon Wells és persze Michael Berryman).

A fényképezés és a vágás akciófilmes, de ez nem megy a történet kárára. A filmben látható programozás és a trükkök a kor színvonalának megfelelőek, azaz mára elavultak. A főcímdalt a Danny Elfmant is a soraiban tudó Oingo Boingora bízták - maga a soundtrack olyan neveket vonultat fel, mint Kim Wilde, Van Halen, OMD. Stílusos.

Az Hughes-filmek közül ez simul bele legjobban a nyolcvanas évekbe, ez kötődik ezer szállal hozzá – és ezért nem nevezhető remekműnek (akkor már a Nulladik óra vagy a Meglógtam a Ferrarival). De kellemes szórakozás mindenkor.




Weird Science. USA 1985. Írta és rendezte: John Hughes. Producer: Joel Silver. Fényképezte: Matthew F. Leonetti. Zene: Ira Newborn. Szereplők: Anthony Michael Hall,  Ilan Mitchell- Smith, Kelly Le Brock, Bill Paxton és mások.

10 komment

Címkék: scifi vígjáték filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr93664879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.09.16. 01:43:36

Nem tudom megmagyarázni, hogy miért, de valamiért imádom John Hughes idétlen tinijeit...

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.09.16. 01:44:38

A videoklipben az ott tényleg Danny Elfman? Beszarás.

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2008.09.16. 02:11:44

Jaja- én se akartam elhinni, aztán megláttam a fószert vmi filmfesztiválon Bridget Fonda mellett. Egyezik.

superben 2008.09.16. 10:45:41

Azért a "Meglógtam a ferrarival" mint remekmű... Kicsit erős.

winnie 2008.09.16. 22:32:31

"Azért a "Meglógtam a ferrarival" mint remekmű... Kicsit erős."

mert neked nem tetszett annyira? tiszta sor. akkor nem az.

winnie 2008.09.16. 22:34:25

"semmiről nem szóló amerikai sorozatok (Narancsvidék, Smallville) foglalkoznak a témával,"

hehh, ezt a kettőt nézted azért? vagy nem nézted, de akkor miért?

remek példákat lehet hozni, a tinisorozatzok zöme 1 évadot sem ér meg, sokkal jobb példák, mint egy 4 és 8 évados:) nem vagyok smallville-fan, de egy superman mitológiát feldolgozó flick, szól valamiről. a narancsvidéknek, meg ha valaki nem is rajongója, legalább remek dialógírói voltak.

üreseket bőven találni másfele.

Köbli Norbert (törölt) 2008.09.16. 23:20:53

elkezdtem nézni. eddig szar.

nulladik óra zseniális.

superben 2008.09.17. 07:44:18

winnie: Utoljára kb. 12 évesen láttam, akkor még nem jött át a zsenialitása. Lehet, hogy újra kéne néznem, hogy értékén tudjam kezelni:)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.09.17. 11:59:30

Norbi, most mi szar?

Ferris Bueller: most őszintén, kvázi-felnőtt fejjel gondoljunk bele. Ha lenne egy ilyen önző-szemét haverunk, mint Ferris, aki csak a mozikontextusban tud cool lenni, valószinűleg öt perc után kitaposnánk a belét.

Pedig Hughes filmjeit imádom, a BREAKFAST CLUB és a 16 CANDLES a legjobbak.

travis 2008.09.17. 12:32:46

Volt régen egy Amazing Stories epizód is, aminek csaknem ugyanez volt a sztorija.
Két srác véletlenül életre kelt egy csöcsmagazinból egy nőt valami kotyvasszal. Aztán rákattannak, és egyre jobb nőket keltenek életre a lapokból. Aztán a végén egy jó nőt csak félig sikerül életre hívni, mert a magazinban duplaoldalas a kép. Vagy valami ilyesmi.
Erre emlékeztek?

Valaki írhatna az Amazin Stories-ról egyszer. Imádtam gyerekkoromban. Az a Spielberg/Zemeckis hiányzik nekem, de nagyon.
süti beállítások módosítása