Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Hősök, 2. évad

2008.08.12. 08:12 Bajtai András

Kár lenne most azon elmélkedni, hogy mennyiben tette tönkre a sorozatírók sztrájkja a Hősök második évadát, hogy mi lett volna, ha nem csonka évadként kell a készítőknek befejezniük ezt az évadot. Az eredeti elképzelések szerint ugyanis ez a 11 epizód csak a második évad első fejezetét képezte volna, és lett volna még további kettő fejezet, a mostani évadzáró eseményeket pedig végül csak kényszerűségből változtatták meg, mint az nemrég kiderült. Azonban semmilyen külső tényező sem változtathatja meg lényegesen azt a tényt, hogy a Hősök második évadjának színvonala az első évadhoz képest erőteljesen megzuhant, pedig mindvégig érezni, hogy a készítők nagyon igyekeztek. (Vigyázat, spoilerekkel teleszórt kritika.)

Az eredeti elképzelés szerint ugyanis a Shanti-vírus elterjedt volna, ám a várva várt apokalipszist végül lecserélték egy sokkal gyengébb Nathan Petrelli elleni merényletre, ám sem ezzel a cliffhangerrel, sem pedig Niki Sanders bennégésével nem sikerült túl sok álmatlan éjszakát okozniuk, hiszen már ennek az évadnak az elején is a nevetségesség határát súrolva hozták vissza egymás után a halottnak hitt szereplőket.

Arról nem is beszélve, hogy az élők sorába ily módon visszatért (jó darabig amnéziás) Peter Petrelli Jedi-trükkjei legalább annyira túlhajszoltnak hatnak, mint Elle Bishop Palpatine szenátort megidéző elektromos mutatványai, az összhatást pedig tovább rontja, hogy ami sikerült Daryl Hannah-nak (Elle Driver – Kill Bill), az már nem igazán megy Kristen Bellnek, aki egyszerűen képtelen hiteles módon eljátszani a vérfagyasztóan kíméletlen szőke hajú rideg gonosztevő karakterét.

Az írók érezhetően sokat erőlködtek, hiszen az első évadot jellemző hibátlan és egyre hatásosabban építkező dramaturgia helyett ezúttal csak össze-vissza kapkodást és fejetlenséget kapunk, az események egy pillanatra sem állnak össze egyetlen értelmes alakzatba sem. Párhuzamosan derül fény a szülők bűnös tetteire, és zajlik a vírus elterjedése elleni küzdelem, miközben felesleges kitérők és zsákutcák rontják az összhatást, melyek közül az egyik legzavaróbb Peter Petrelli új szerelmének a sorozatba emelése, majd hirtelen eltüntetése.

Mindeközben a sok időbeli ugrálás is egyre inkább erőltetettnek hat, melyek érzésem szerint leginkább az ötlettelenségből fakadtak, habár Hiro középkori Japánban való kalandozásai, és Takezo Kenseivel való egyre ambivalensebbé váló viszonya eleinte magukban hordozták a mítosz és történelem ellentmondásos viszonyának leleplezését, ám Kensei az öregedésre képtelen Adam Monroe-vá változtatása és a múltból a jelenbe inkarnálódása megint csak agyoncsapta az ebben az epikus szálban meghúzódó lehetőségek ésszerű kiaknázását.

Az új hősök szerepeltetése is leginkább csak csalódásra adott okot, a New Orleans-i Monica Dawson figurája ugyanis legalább annyira halvány marad, mint Maya Herreraé és bátyjáé, szintúgy a képességeik. A Dawson-lány vizualitás útján történő képesség-elsajátítása leginkább Peter Petrelli másolás-skillje klónjának tűnik, miközben az egésznek olyan kínosan gyermeteg Disney-feelingje van, míg a Herrera-lány voodoo-pusztítása csak ócska okkultizmusként hat. Dawson karaktere mögött ráadásul ugyanazt a szándékot érzem, mint Claire Benett és ifjú udvarlójának titkolni próbált szerelme mögött, vagyis hogy az egyre fiatalabb réteget célozták meg, a romantikus és kamaszosan nyálas betétek azonban csak tovább roncsolták az évad összhatását.

Az összeesküvés-elméletek helyett például teremthettek volna egy valamire való, és komolyan vehető negatív hőst, amelynek hiánya érezhetően belengi az egész évadot. Sylar visszatérése megint csak egy hiábavaló vaktöltény, pedig az első évadban az ő ügyesen megrajzolt fenyegető karaktere hatásosan képezte az epizódok központi magját. Itt azonban még csak igazi negatív hőssel sem találkozunk, ha csak Elle Bishopot vagy az apját nem annak szánták.

Kifejezetten sajnálatos az is, hogy pszichológiailag szinte semmit sem kezdtek a kitaszítottság és a másság nyomasztóan tudathasadásos érzésével, amely elvileg az összes szereplő életét meg kellett volna, hogy változtassa ilyen vagy olyan módon. Ehelyett itt szaladgálnak ezek a lelkileg kiegyensúlyozott, műanyag alakok, akik ugyanúgy élik hétköznapi és szuperhős életüket, mintha teljesen átlagos arcok volnának a tömegből. Tegyük azért  hozzá, hogy a Claire Benett-szálban még nyomokban megtalálhatjuk a  hőslét pszichológiai aspektusát, ám végül azt is veszni hagyják a tinédzser lázadás és szerelem kedvéért.

A megvalósítással persze nincsenek gondok, és azt is el kell ismerni, hogy az epizódok még a fentiek ellenére is pörögnek, hiszen ügyesen adagolják az izgalmakat és fordulatokat, az egész azonban nem lép túl a hamar kifulladó és érdektelenné váló popcorn-jellegű szórakoztatásnál. A Hősök második évadjában sem elmélyült jellemrajzokkal, sem pedig katartikus összecsapásokkal nem találkozhatunk. Ehelyett elbagatellizálják a témából adódó konfliktusokat, és olcsó bűvésztrükkökre cserélik a hősmitológiában meghúzódó mélységet.

15 komment

Címkék: scifi 3csillagos tévékritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr94611282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.08.12. 11:25:25

Ugyan már elég régen láttam mindkét évadot, de messze nem értek egyet a kritikával, amely a második szériát gyenge közepesnek festi le.

A feudális Japán bedobása, Hiro és gyerekkori bálványának viszonya, aki éppenséggel az apja gyilkosává válik, majd szövetségesének nyeri meg Peter Petrelli-t, telis-tele van "how cool is that?" pillanatokkal, egyáltalán nem látom elhibázottnak...

azt pedig nekem ne mondja senki, hogy Sylar karaktere, aki miután végez Maya bátyjával, majd mosolyogva tovább pártfogolja a lányt, nem éppen olyan veszélyes szuperképességek nélkül, mint azok birtokában az első évadban...

ami a lelkileg kiegyensúlyozott karaktereket illeti, nem hinném, hogy ebbe a kategóriába sorolható Sylar (übermensch-komplexus), Hiro (a kiválasztott, akinek a világ sorsa nyomja a vállát), Maya (retteg a saját képességétől és meg akar szabadulni tőle), Elle (az apja által kondícionált világlátásával) vagy akár az amnéziás Peter Petrelli... Elle Driver karakterének még ennyi mélysége sem volt a Kill Bill-ben (nem is volt cél), egyszóval nem tudom miről beszélünk?

a fentiek ellenére a Heroes egyértelműen a popcorn-jellegű szórakozást célozza meg és azt sikeresen teljesíti is (mély lélekbúvárkodást ne is várjunk tőle), így bőven megérdemli az erős négyest, még ha az írósztrájk valóban némileg sutává nyomorította a második évadot történetvezetési szempontból...

a hardcover kötetbe gyűjtött netes és hézagtöltő képregényt pedig még nem is említettem (de lehet, hogy erre majd sor kerül)...

Bajtai András · http://bajtaiandras.hu 2008.08.12. 12:26:10

Santito: néhány helyen egyetértek észrevételeiddel, de néhány helyen nem.

A "how cool is that" pillanatokat én inkább erőltett, túlbonyolított és izzadságszagú fordulatokként éltem meg.

Sylarről nem állítottam, hogy nem volna elég félelmetes a második évadban, egyszerűen csak úgy éreztem, sokat veszített karaktere az erejéből, túlságosan háttérbe szorult az őt ért változások miatt, bár ez a harmadik évadban szerencsére változni fog.

az általad említett karakterek esetében tényleg beszélhetünk valamiféle belső konfliktusról, ám ezek megrajzolása és kibontása egyáltalán nem nevezhető hiteles pszchichológiai mélyfúrásnak, amit én hiányoltam a jellemábrázolásból, de Sylar első évadbeli jellemrajzát tudnám kiemelni pozitív példaként, ezek a figurák emiatt számomra megmaradtak kétdimenziós, sablonos, sarkított alakoknak, emiatt használtam a "műanyag" jelzőt, habár a "lelkileg kiegyensúlyozott" tényleg nem helytálló az összes szereplőre nézve.

Elle Drivert a jellemrajztól függetlenül csak annyiban hoztam ellenpéldaként, hogy ő szerintem tényleg hatásosan játszotta el a kegyetlen szőke karakterét a Kill Billben, ez azonban nem mondható el Kristen Bellről, akit nem tudtam egy pillanatra sem komolyan venni ebben a szerepben.

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.08.12. 13:54:20

"Sylar visszatérése megint csak egy hiábavaló vaktöltény"
"Itt azonban még csak igazi negatív hőssel sem találkozunk"

én ebből azt szűrtem le, hogy Sylar szerinted erőtlen karakter és teljesen felesleges a második évadban... pedig ő aztán itt az igazi negatív hős...

"teremthettek volna egy valamire való, és komolyan vehető negatív hőst, amelynek hiánya érezhetően belengi az egész évadot"

a komolyan vehető és az évadot uraló fenyegetésnek nem elég a Shanti-vírus elszabadulásának lehetősége (és ebben Adam tevékeny résztvétele)?

Elle Bishop vs. Elle Driver:
hibásnak tartom az összehasonlítást, hiszen sem a produktum zsánere, sem a karakterek nem hasonlítanak azonkívül, hogy mindkettő keresztneve Elle és mindketten szőkék (azért a színésznői kvalitások különbségét aláírom, de Daryl-nek van pár évtizednyi tapasztalati előnye)...

de itt tulajdonképpen úgy látom az elvárások különböznek (lásd a "how cool is that?" pillanatok másként értékelését), hiszen én személy szerint "hiteles pszchichológiai mélyfúrást" egyáltalán nem igénylek a sorozat készítőitől illetve nem érzem hiányát, elvégre nem egy BBC drámáról beszélünk...

Beyonder 2008.08.12. 22:36:32

"a hardcover kötetbe gyűjtött netes és hézagtöltő képregényt pedig még nem is említettem (de lehet, hogy erre majd sor kerül)..."

Ilyesmire gondolsz? :D

geekz.blog.hu/2007/09/26/kepregenykritika_hosok

Gringo 2008.08.12. 23:07:02

Nézi vki egyáltalán ezt a sorozatot? Mert a nézettségi mutatókon csúnyán elhasalt Mo-n. Én megnéztem 3 részt az elejéből, aztán abbahagytam, annyira gagyi.

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.08.12. 23:51:56

Beyonder:
igen :)
bár az nem a hardcover-ről íródott...

Gringo:
nem is hinnéd, milyen komoly rajongótábora van... egyébként is, Magyarország mikor volt utoljára mérvadó bármiféle sorozat nézettsége tekintetében?

Chavez 2008.08.12. 23:59:21

A második évadon én hülyére untam magam eddig, most már valamennyire beindult!

winnie 2008.08.13. 00:27:35

"Mert a nézettségi mutatókon csúnyán elhasalt Mo-n."

Valamivel keverheted. A nézettségi mutatók szerint a 2. évad eddigi részei egy kivétellel nyerték az idősávukat, vagyis megverték az RTL-t.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.08.13. 04:24:16

A középszerű első szezon után ez már majdnem teljesen nézhetetlen volt. A vezető producer bevallottan nem olvas képregényeket, Jeph Loeb (ő most exec prod, asszem) pedig "A" legtúllihegettebb hack író az amerikai mainstream képregényvilágban.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.08.13. 11:14:00

Az első évad a szánalmas finálé kivételével tetszett. Ezt lelőttem 7-8 rész után.

wice 2008.08.17. 10:38:01

"nem igazán megy Kristen Bellnek, aki egyszerűen képtelen hiteles módon eljátszani a vérfagyasztóan kíméletlen szőke hajú rideg gonosztevő karakterét"

ez nemtom, mibol derult ki szamodra, mert kristen bell karaktere nem ez, hanem az apjanak mindenaron megfelelni probalo, verfagyasztoan kimeletlen, rideg gonosztevonek csak latszani akaro csaj.

a masodik evad ettol fuggetlenul tenyleg eleg gyenge volt.

Tungsram777 · http://kepregeny.info 2008.08.18. 03:21:51

Bennem is azok merültek fel, mint Sanitoban. Egyébként nem tudom, miért várta bárki is, hogy a sorozat abszolút egyértelmű főszereplője, vagyis Peter Petrelli meghalt az első évad végén. Még a szerepe szerint is logikátlan lett volna, mivel van öngyógyító képessége, amit Claire-től kölcsönzött. Nathan már mondjuk más tészta. A killbilles összehasonlítás szerintem is viccesen képtelen. Akkor már beszélhetnénk Sharon Stone-ról is, ő is kegyetlen volt az Elemi Ösztönben. Ja, meg szőke :)
Mia képessége miért ócska? Szerintem meglehetősen hatásos és brutális! Még, hogy nincs negatív karakter? Adam sokkal eredetibb rosszfiú, mint Sylar valaha is volt. Érdekes, hogy a cikk írója leírja, hogy semmit kezdtek pszichológiailag a kitaszítottság, másság érzésével. Erről szólt a Bennett-szál, de már az első évadban is erről szólt, ez itt csúcsosodott ki. Lázadás, szerelmi szál? Nem ezek megjelenítése volt a cél, csupán az eszköz, hogy bemutassák, milyen szomorú daolog a másság, meg a kitaszítottság. Lehet, hogy túl nagy volt a hype a sorozat körül, nagyok voltak az elvárások, és sokaknak furcsa a rajongói bázis elszántsága. Ezért lett divatos lépteny-nyomon fikázni (nem cikkre gondolok, általánosságban írom).
Ja, még annyit, hogy az egyik kép az első évadból van, talán szerencsésebb kicserélni.

Tungsram777 · http://kepregeny.info 2008.08.18. 03:23:29

Bocs a nyelvtani hibákért, kicsit kapkodtam

neander · http://kalozblog.blog.hu 2008.08.22. 19:02:29

Az első évadot szerettem, mert izgalmas és élvezetes volt. Persze a történet már akkor is hagyott némi kívánnivalót maga után (főleg a befejezés), de összességében kihozták az ötletből a 80%-ot.
Ezzel szemben a második évad dög unalmas lett, tele idegesítő szereplőkkel és eseményekkel. Az csak nekem tűnt fel, hogy konkrétan nem volt történet a második szezonban? Mert ami volt, azt inkább nem nevezném annak. Az eddig szimpatikus emberek is egytől egyig antipatikussá váltak, a 42 percből legalább 10 percet tekertem át részenként, annyira unatkoztam.
Remélem a 3. évadban a rengeteg mellékszereplő közül többen meghalnak, és a főszereplők közül is kimúlhatna néhány, mert a 2. évadban egyértelműen kiderült, hogy ennyi szereplőt nem tudnak kezelni az írók.
süti beállítások módosítása