Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Az irgalmas lány

2008.06.03. 08:46 Parraghramma.

Kivérzett kurva az ágyon. A vaku hanyag ütemezésű villanásai, gumikesztyűs kezek szövetminták és ujjlenyomatok után kutakodó mozdulatai. Az apatikus Yeong-ki-nek, mint rutinos nyomozónak, már nincs ideje a döbbenetre. Lanyh részvéttől, valamint csekély sikerrel kecsegtető helyszínelő rituáléktól fásultan nyúl a cigiért. Nincs is annál jobb: pár andalító slukk az ablakban, míg az alacsonyabb beosztású kollégák szorgos hangyaként dokumentálnak. Kivéve persze, ha szemben pont egy vélelmezhetően üzletszerű keretek között zajló légyottra nyílik kilátás, és a testét áruba bocsátó, kiskorú hölgy történetesen az ő lánya. És igen: erről eddig ő nem tudott.



 
Hogy ez a karakterek ellen elkövetett – akusztikusan és vizuálisan már-már giccsesen aluldimenzionált – írói szadizmus biccentő viszonyban van-é a realitással, arra Kim Ki-duk a tőle lassan szinte elvárandó eleganciával szarik. Az irgalmas lány scriptjét ugyanaz az éteri mesterkéltség és a kegyetlen abszurditásra való spontán hajlandóság jellemzi, ami a szimbolista rendező életművét egységessé és egyedivé tette. Sőt, Kim Ki-duk még a maga, szakrális gesztusokban lubickoló, meditatív-melankolikus mikrokozmoszán belül sem törekszik az események feltétlenül racionalizált sorba vételére.

A néző így ugyanannak az elgondolkodtató tanácstalanságnak az érzetével nyugtázhatja a cselekmény kiindulópontjául szolgáló, Jae-yeong és Yeo-jin önhatalmúlag és dalolva felvállalt prostitúcióját (a két iskolás leányzó európai repjegyre gyűjt…), kettejük érzékiséggel és féltékenykedéssel felajzott (kvázi-leszbiánus) kapcsolatát, a klientúra hol álszent, hol naiv viselkedését, a mosolyogva kivitelezett öngyilkossági kísérletet, s az ezekről legelőször abban a bizonyos ablakban tudomást szerző apa kiszámíthatatlan bosszúhadjáratát. Yeo-jin özvegy apja, Yeong-ki van, hogy megelégszik pár arcpirító taslival, de jogos felindulásból elkövetett retorzióját a verbális halálba kergetéstől a járdakővel történő pépesítésig bezáróan hajlamos differenciálni.

A csendes, statikus beállításokkal operáló Kim Ki-duk a szexualitás, és a hozzá járulékosan kapcsolódó erőszak nagy analitikusa. Vonatkozó jelenetekre majd minden filmjében hangsúlyos szerep hárul, és a direktor ezt a fajta intimitást hidegvérrel, meglehetős aberráltsággal szemlézi, elég csak a Parti őr (2002) koitusz alatt szó szerint szanaszéjjel lőtt hős-szerelmesére, vagy az obszcén Solaris (1972) hommage-zsal záró, méltán hírhedt munkára, A szigetre (2000) gondolni, melynek bizonyos snittjei a keményebb idegzetű nézőközönségnek is a torkán akadhatnak.



Jae-yeong és Yeo-jin - első felében akár a Kalitka fogadó (1998) parafrázisának is tekinthető - története ugyan valamelyest közelebb vihet a hozzávetőleges megértéshez, nem szándékozik precíz szociológiai, kriminológiai körképet, ad absurdum: kelendő vádiratot adni a gyermek-prostitúcióról. Ehelyett a rendező porosodni sosem hagyott szimbólumkészlettel és spirituális érzékenységgel, több hiteles perspektívából mesél kedvenc témáiról: az áldozathozatalról, a vezeklésről, a tabudöngető szeretetről-szerelemről és a gondoskodásról. Absztrakció tekintetében pedig messzebb merészkedik, mint tette az úszó bordélyházak, vagy a buddhista szentélyt körbetáncoló évszakok megjelenítésekor.

Ennek köszönhető, hogy a játékidő vége felé már majdnem mindegy, hogy a határozott stilizációval kijelölt álomszekvencia, vagy a hathatós balladaisággal kezelt „valós” történések értelmezésének rugaszkodunk neki. És Kim Ki-duk félelmetes nyugalmat árasztó, szürreális kifutású filmje ettől igazán szép.

A KIADVÁNY

Szimpla tok, szimpla lemez. (De mindkettőn ízléses képek és betűk!)

A kép ugyan lehetne tisztább és élesebb is, de nem kell félni, még a résnyi tekintetekből is könnyedén azonosíthatóak a szereplők. Azért az, hogy a jóindulattal és dilettantizmussal éppen-animáltnak is észlelhető menüről is pikszelesen stíröl minket szobára hívogató kacérsággal Yeo-jin állóképe, kicsit kár. (Persze, az illetlen gondolattal így is el lehet játszani.)

Hang, na az van többféle. Koreai nyelven 5.1 és dts hangzás vár a tehetősebb házimozizókra, aki viszont még egy ilyen szűkszavú film esetében sem hajlandó időnként a kép alján nyargaltatni a szemét, annak be kell érnie a 2.0-s kivitellel. Hogy a szóban forgó szinkron milyen, arról sajnos nem tudok hiteles véleményt alkotni, mivel egy percnél hosszabb terjedelemben nem voltam képes hazánk fiainak tolmácsolásában fülelni Az irgalmas lányt. A hollandos krákogást bájosan affektáló nyávogással szabdaló koreai beszéd annyira elüt a miénktől, hogy annak kényelmi szempontokból történő lecserélése egész egyszerűen csorbítja az élvezetet. Nemkicsit.

AZ EXTRÁK

A hang és felirat beállításai alatt pedig épp hogy marad hely az extráknak, melyekkel a kiadvány nyíltan tartózkodik a tulajdonos minőségi és leleményes szolgáltatásokkal történő elhalmozásától.



Az ilyen, gúnynevén művészként illetett, lassú szerzői filmeknél a mainstream dinamikával flörtölő „Előzetes” teljességgel felesleges, persze, ha tényleg nincs más dolgunk… A nem kevésbé sejtelmes hangzású „Így készült” werkecske 12 percig tart, és általa többek között a filmben elcsattanó összes pofon komikus utóéletével ismerkedhetünk meg. Érdekes színészei instruálása közben látni ezt a szerény, (az életben) egyszerűen érvelő, baseball sapkás sutyerákot (ő lenne Kim Ki-duk, Dél-Korea egyik legnépszerűbb kulturális exportcikke). A forgatást menetrendszerű pityergéssel kezdő, Yeo-jint szemérmesen domborító Kwak Ji-mint például a következő, szeretetteljes szigorral lelkesíti: „szomorú szereplőket írtam a drámámba, és neked az a végzeted, hogy eljátszd az egyiket.”

ÖSSZEGZÉS

Kim Ki-duk 2004-ben Ezüst Medvével jutalmazott alkotása egyszerre nyers és artisztikus hangnemével osztja meg a közönséget. Mellőzi a hangzatos, tiszta (mármint: későbbiekben számtalanszor meg nem cáfolt) kijelentéseket, ráadásul kompromittáló témája ellenére nem korhol sem egyént, sem kollektívát, sőt, a középiskolás örömlányok részletgazdag életképe sokszor inkább édes, mint keserű. A koreai társadalom eme groteszk megvilágításba kerülő (nem is annyira marginális) jelensége most a CORNERfilm szolid kiadványának köszönhetően tárul elénk. A lokális prostitúcióra vonatkozóan valamiféle (tágszemű, ugyanakkor szűklátókörű europid fehérembernek) hasznos, akárcsak szöveges referencia még lazán elférhetett volna a lemezen, de azért lehet örülni ennek így is. Nekem például sikerült.

Az irgalmas lány / Samaria (Dél-Korea, 2004)
Írta és rendezte: Kim Ki-duk. Forgalmazza: Show East. Szereplők: Yeo-reum Han, Ji-min Kwak, Eol Lee és mások.

Dvd kiadás (1 lemezes változat)
Kiadó: CORNERfilm
Megjelenés: 2008. május
Bolti ár: 1990 Ft


ÉRTÉKELÉS:
Film: 5/5
Kép: 3/5
Hang: 4/5
Extrák: 2/5
Külcsín: 3/5
 
 

23 komment

Címkék: dráma dvdkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr88499789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virtualdog 2008.06.03. 10:32:09

Dvdkritika Meets Parraghramma.

Talented Torrance · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.06.03. 11:00:08

Tudod, van valami megunhatatlanul szórakoztató abban, ahogy a frivolitás alsó határát kaparászod.

Leo Decimus 2008.06.03. 11:26:01

Nékem a Bin-jipen túl csak a natívul igen hangzatos Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bomhoz volt szerencsém. Ez utóbbiról amúgy csak annyit, hogy a televizió közelében elhelyezett növényeim a látvány (?) hatására rendszerint teljesen megőrülnek: egyik pillanatban szinte élettelenül lógnak a leveleik, a következőben pedig égnek emelik azokat, miközben vibrálva áramlik át rajtuk a chi-energia... És ez nem vicc. A film néhány képkockája meg egyenesen hátborzongató módon sűríti a Megvilágosodott szemeiben tükröződő mindenséget az emberi agy által is befogadható (?) formátumba, mindezt úgy, hogy közben egyetlen részlet sem veszik el.

A Lopakodó lelkek meg... veretes (sajnos számunkra teljes egészében soha meg nem érthető), a látszat ellenére nem is annyira softcore ázsiai metafizikai trip, amiből azért az európai stílusú psy-ornamentika sem hiányzik. Mondhatni: "a mérleg a lényeg".
És persze gartulálok a cikkhez is, szvsz sikerült megtalálni a balanszot a volumetrikusan kifejezhetetlen összetevők között.

PS: Joshua eltávozott, ezentúl Őszentsége helyettesíti, ezen a néven a tizedik, az Új Aranykor névadója, nem mellesleg Firenze nemezise és az isteni Raphael Sanzio bőkezű mecénása.Regnálásáról hamarosan blog is beszámol majd.
PS2: Tényleg Parra, hogy tetszett Francis Bacon?

taguchi · http://namhanman.blog.hu 2008.06.03. 12:26:01

Remek írás, remek film, kriminalisztika helyett viszont vélhetően kriminológiát akartál írni;)

virtualdog 2008.06.03. 14:08:12

Wow, Parra rosszul használt egy kifejezést? Ohmigod...

jamamuraeonflux · http://aeonflux.freeblog.hu 2008.06.03. 14:17:37

megint szótároznom kellett, de jó kis cikk volt. :)

vittorio 2008.06.03. 15:46:33

Már nagyon hiányoltam P. úr.

Antibob 2008.06.04. 09:18:47

Nem szar.

Talented Torrance · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.06.04. 10:24:38

Leo:

Nekem KKD szemlézése alatt mindig az az érzésem, hogy kurvára nem vágom ezt a valamit, amit kényelmes gyűjtőfogalommal élve most csak koreai kúttúrának becézek. Az űrdialektus, a relatíve inadekvát reakciók, megazegész, és ugye nekem innen, soksok fényévről kéne kitalálnom, hogy ezt most a költő mongya, és azérmer, vagy alig-alig stilizál a bácsi. Nincs más megoldás, még többet kell koptatni a médiapléjereket, alkalomadtán meg utazgatni egy kicsit.

Igen, a mérleg a lényeg. Ráadásul, mivel a nő javítja meg, a norbiápdételt érték nem csak metameszidzs lehet, hanem férvisoviniszta gúny is. (muhaha)

PS: a Madeleine feje és törzse közti anyagfolytonosságot egy hanyag fejszesuhintással szüntettem meg. Az a ribanc csak zavart tehetségem kibontakoztatásában.

PS2: Francis Bacon: köszönöm. Igazad volt. A szolidabb, erősebb, komorabb kompozíciókat termelő bácsi sokkal adekvátabb lett volna, akár, mint művelcségi melldüllesztés - ha tudok róla. :( Hangnemében közelebb áll a Mugwumpokkal dúsított delíriumhoz, azonban a - Dalíval etéren összevetetve nekem sokkal jobban bejövő - lendületes vonalkezelése, kvázi-kontúrfóbiája miatt a katalán pozőr munkássága is majd' annyira rímel Cronenberg precíz obszcenitására.


Tamaguchi:

Anyád ma miattam csuklik, csak szólok. (Olyankor persze nem vagy msn-en, amikor lektorálni kéne...)


Vittorio:

Majd júliusba térek vissza igazándibul. Ezen írás pusztán annak a valószerűtlen konstellációnak a lenyomata, amikoris Ferenc szigora hatékonyabbnak bizonyul az anyukáménál.


Bob:

Ezek szerint tévedtem. Nem az első eset.


Antibob:

Roppant makacs ember lehetsz, ha Bob érvelése után is kötöd az ebet a karóhoz. Émmá beletörődtem...

Bob 2008.06.04. 10:57:58

Azt hittem, ennél értelmesebb vagy, hogy azt, hogy "szar", érvelésnek minősíted. Én egyszerűen csak azt írtam le, hogy szar. Ez nem érvelés, te hülye. Ez csak egy vélemény. Leírom mégegyszer, hátha így már megérted: szúr.

Bob 2008.06.04. 10:59:09

Amúgy álnéven írok, valójában nem Bob vagyok, hanem Bib. Igen, AZ A Bib.

Talented Torrance · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.06.04. 11:15:07

Na, most vagy annyira hülye vagy, hogy nem vágod a ziróniát, vagy csak úgy csinálsz, mint aki annyira hülye, hogy nem vágja a ziróniját.

Bárhogy is nézlek, egy hülyét látok.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.06.04. 11:50:17

"Leírom mégegyszer, hátha így már megérted: szúr."

Így má' végképp nem érti senki... :)

vittorio 2008.06.04. 12:03:41

"Antibob:

Roppant makacs ember lehetsz, ha Bob érvelése után is kötöd az ebet a karóhoz. Émmá beletörődtem..."

Ez kutyajó! Hülyére röhögtem magam.
Persze nem volt nehéz. Mármint, hogy hülyére.

Talented Torrance · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.06.04. 12:55:07

Ne csinád má Linkó!

Bib "Bob" álnéven írja "szúr"nak a szart.

Ezen mi a szart nem lehet érteni???

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2008.06.05. 22:35:28

Most vettem meg én is a DVD-t ajeszba, persze azért, hogy nekem is meglegyen félig. Kurvajó film, nálam lazán öt csillag, gyönyörű. Bár volt egy vitám a boltospasassal, hogy jó-e a vége vagy éppenhogy elcseszi az addigiakat - szerintem gyönyörű, szerinte elrontja az addigi feszültséget.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2008.06.05. 22:36:23

Bár azt meg kell hagyni, Kim Ki-duk ritkán hibázik, nálam eddig egyedül a Bin-Jip volt csalódás, de az is csak a többihez képest; ha nincs mellé írva, hogy Kim Ki-duk, ki tudja, talán jobban be is jön.

Beyonder 2008.06.05. 22:55:26

Nekem nem tartozik a kedvenc KKD filmjeim közé, épp a vége miatt.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2008.06.06. 00:57:30

De nem vagy eladó a kultúrbarlangban, ugye? :) Mert most, ha jól emlékszem, szó szerint idézted, amit ő mondott :)
Nem tudom, nekem bejön ez a békés, romantikus dolog. És nagy ötletnek tartom, nagyon meglepett. És itt is irgalmasságrólvan szó, ez plusz "csavar", hogy ki is a "szamaritánus" a filmben...

Beyonder 2008.06.06. 01:27:57

Nem tudok róla, hogy mellékállásom lenne... :)

Nálam ez a top:

1. Sziget (Seom)
2. The Birdcage Inn
3. Bin-jip
4. Tavasz, nyár...
5. összes többi :)
süti beállítások módosítása