Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Titanic Filmfesztivál - az első két nap

2008.04.05. 11:15 TCS

A sztárokkal és Oscar-jelöléssel megterhelt Börtönvonat Yumába eléggé kilóg a zömmel elsőfilmeket felmutató idei mezőnyből. James Mangold megbízható iparos, aki igyekszik a nézői elvárásoknak megfelelni, többnyire sikerrel. Westernje feszes akciódramaturgiát követ, véres és brutális tűzpárbajokkal, a köztes jelenetekben pedig súlyos párbeszédekkel, hogy pontosan tudjuk, szereplőink éppen merre járnak a nagy jellemfejlődésben.

Dan Evans (Christian Bale) polgárháborús veterán, aki a harcok során vesztette el egyik lábfejét. Azóta családot alapított és egy farmon gazdálkodik, de a felvett kölcsönt nem tudja visszafizetni. Szilárd jellem, akivel rosszul bánt a sors. Kapóra jön neki, amikor a szomszéd városban elfogják a hírhedt Ben Wade-et. A rablógyilkost azonban el kell juttatni a bíróságig, azt megelőzően pedig Contention-be, egy vasútállomásig. Evans 200 dollárt kap, amiért kiséretül szegődik, a pénzzel megmentheti a farmját és bizonyíthat a fiai előtt is, akik eleinte a banditát tartják példaképnek. Nem is ok nélkül.

Ben Wade ugyanis okosabb és coolabb, dacára annak, hogy hidegvérű gyilkos. Bár nem a Biblia szerint él, de ismeri annak tanításait. Még gyerekkorában hagyta ott az édesanyja egy pályaudvaron, úgyhogy megtanulta az életben maradás leckéjét. Modora rendkívül megnyerő, de a felszín alatt egy másik, erőszakosabb énje lapul. Nehéz szerep, de Russell Crowe-nak ideális. Hogy a befejezést, a figurában végbe menő változást mennyire képes elhitetni, az egyéni megítélés kérdése. Nálam nem ment át, számomra a börtönvonat bizony kisiklott.

Ennek ellenére profi alkotás, minden kockáján érződik, hogy sokat költöttek rá és rengetegen dolgoztak rajta. Közülük most mégis csak pár mellékszereplőt emelnék ki. Jó látni Gretchen Mol-t és Luke Wilson-t, de gyanítom, hogy a nagy kedvenc Ben Foster lesz, aki az örök második figura a rablóbandában. Ő már ránézésre is ijesztő. Mivel hiányzik belőle az a stílus, ami egy született vezető sajátja, kisebbségi komplexusát kegyetlenséggel kompenzálja. A fejvadászt alakító Peter Fonda szerepeltetése pedig főhajtás a nagy western-idol, Henry Fonda előtt is.

A Külvárosi ámokfutás már a tavalyi programban is szerepelt, de akkor nem jutott el hozzánk. Áldokumentarista visszaemlékezéssel indul a film és minden tíz percben megszakítja a cselekményt egy hasonló magyarázó betét. Ez legfeljebb időtartamban tesz hozzá, ráadásul felesleges komolyságot kölcsönöz az egyébként jópofa és szórakoztató történetnek.

Katrina Skinner 19 éves, szőke és bár molett, tetszik minden férfinak, akiknek vágyait még az sem lohasztja le, hogy Katarinának gyermeke, sőt egy pasija is van. Amikor bátyja, Danny levágja a pénztári eladó fejét egy elbénázott rablásban, majd ezért évekre rács mögé kerül, Katarina bepöccen. Előbb barnára festi a haját, majd elhatározza, hogy újra tárgyaltatja az ügyet, a pasijával, Rusty-val pedig elköltözik a városból. Hogy ezt mégis miből finanszírozná? Természetesen a szülői házért kapott pénzből. A tervnek csak egyetlen személy szabhat gátat. A szülői ház lakója és tulajdonosa, a papa, akit ezért el kell tenni láb alól. A terv kissé kacskaringós elintéséhez egy rendőr és Danny jóbarátjának elcsábításán keresztül vezet az út.

Adva van tehát egy unszimpatikus főhősnő, akit az istenért sem lehet megszeretni, de léteznek ilyen nők, személyesen is ismerek párat. Nagyobb baj, hogy hiába jók a dialógusok, a film a felénél menthetetlenül elveszti kezdeti lendületét. Ez csak részben köszönhető a már említett áldokumentarista betéteknek, a tempó lassulásáért leginkább a fényképezés és a vágás okolható. Nem rossz film, van hangulata is, de igazán csak az ausztrál Magic Dirt zenekar ’I’m a sucker for your love’ című punk-szerzeménye marad belőle emlékezetes.

Külvárosból a Cselek című lengyel filmben is akad bőven. Vigasztalan és elhanyagolt vidéken járunk, mintha az egész település egyetlen nagy rozsdaövezetet alkotna. Egyedül az olasz multicég képviseli a tisztaságot, a modernséget, a kiemelkedés lehetőségét. Nem véletlen, hogy az amúgy egy szocreál étteremben felszolgáló és mosogató fiatal lány, Erka is olaszul tanul és kíméletlenül ostromolja a HR-est, hogy állást szerezzen. Amikor azonban nagy nehezen meghallgatási lehetőséget kap, elkésik, az új időpontban pedig már el sem megy az interjúra. Marad minden változatlan. Merthogy erről szól a film. A változatlanságról. Legalábbis a felnőttek világában.

Erkát minden nap motoron viszi el a barátja, az egyik háztetőn minden délután elszunyókálnak az öregek, stb. Amikor már negyedszerre látjuk mindezt, kaparni kezdjük a szék karfáját, jobb esetben elalszunk. De ha végig kibírjuk a zsibbasztóan hosszú 95 percet, akkor láthatjuk, hogy Erka kisöccsének, a vakációját töltő Stefeknek sikerül beavatkoznia az eseményekbe.

Eleinte ő is az elhaladó vonatokat nézi nap mint nap, két menetrendszerű járat között pedig ólomkatonákat állít fel a talpfákon, aztán feszülten várja, hogy vajon melyiket dönti el a felette dübörgő vonat. Egyik nap azonban észrevesz az állomáson egy férfit, akiről azt hiszi, hogy ő az apja, aki évekkel ezelőtt lelépett. Erka nem hisz neki, de a film végére kiderül, hogy tényleg ő a fater.

Kellemetlen film, amit nehéz befogadni, de napokkal később már sokkal jobb emlékeket őrzünk róla. Ráadásul egy nagy jelenete is van. Amikor Stefek a feléje dübörgő vonat előtt a kezével megálljt parancsol, a vonat pedig megáll. A masiniszta szemszögéből ekkor látjuk, hogy valójában nem Stefek, hanem egy piros lámpa volt a hirtelen fékezés oka. Nos, ez varázslatosan szép. És a filmből még azt is megtudjuk, hogy a cukrászda lengyelül: Cukiernia.

A spanyol-argentin Virágzó narancsfák megtekintése közben viszont azon gondolkoztam, hogy vajon látta-e ezt a filmet bárki is, mielőtt a programba válogatta. Szoft-erotikus thriller műfajba sorolnám, de sajnos mind műfaji, mind művészi filmként megbukik. A pszichoanaltikus főhősnőt Malénának hívják és amolyan szemüveges, szürke kisegér, akinek a rendelői kanapéján heverésző ügyfelek a legváltozatosabb közhelyeket puffogtatják az ellenkező nem iránti érzéseikről. De mivel mindez egyetlen író műve, a főhősnőnk gondolatai sem sokkal elmésebbek.

Egyik este az autójából észreveszi, hogy egy férfi bántalmaz egy prostit a parkban. Malena egy kővel fejbe vágja az ipsét, aki meghal, de a prostituált tudja, mi a teendő és egy elhagyott építkezésen megszabadulnak mindketten a holttesttől. Mint az másnap a tévéből kiderül, az áldozat egy rendőr. Malena egyszerre kivirul, miniszoknyás dívává változik, majd összebarátkozik és szexuális kapcsolatot létesít előbb az özveggyel, majd az ügyben nyomozó rendőrtiszttel, Sabinával is.

Eddig fogjuk rá, hogy rendben van. A néző ezután viszont kezdi elveszíteni a fonalat és a türelmét. Kiderül, hogy a halott rendőr a saját zsebére is dolgozott és ebben az ügyben Sabina is benne van. De hogy ez izgalmas és érdekes legyen, profi író és rendező szükségeltetik, nem pedig egy műkedvelő. Elég hiteltelen, hogy amikor Malena leleplezi magát, az özvegy ezt vállrándítással elintézi, ahogy a perdöntő bizonyíték is nevetséges módon kerül elő. Valamelyik tartományi kábeltévén talán elmegy az ilyesmi, de egy filmfesztiválon semmi keresnivalója. A vetítés után lehetőség nyílt a rendezővel való személyes találkozásra. Antonio Gonzáles Vigil-t ugyan nem, de a teremből fejvesztve menekülőket én is láttam.

23 komment

Címkék: western dráma titanic filmfesztivál áldokumentumfilm

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr39412175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.04.05. 14:47:42

félre ne értse senki, de bennem felmerült egy kérdés: a cikkíró úgy általában szereti a filmeket? kerülgeti némi lelkesedéssel vegyes izgalom egy fesztiválon való részvétel során, vagy csak munka az egész: "holnapra írni kéne valamit" / túl kellene élni ezeket a "zsibbasztóan hosszú 95 perceket"

vagy tényleg ilyen közepes idén a titanic (első két napja)?

VVega · https://debugme.eu/ 2008.04.05. 18:37:26

Christian Bale szerepe szerintem sokkal nehezebb volt, mint Russel Crowe-é.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.04.05. 18:42:04

fosadék eddig a titanic, csak a kurd Félhold volt eddig igazán értékelhető. a külvárosi ámokfutást és a loren cass-t értékelni sem lehet, annyira rosszak, a spielberg doksi egy nagy blöff (az ilyenek spielberg díszdoboz dvd-kbe valók extrának nem "nemzetközi filmfesztiválokra").

a loren cassról úgy viharzottunk ki 30 perc után, mint a sicc, de nem voltunk vele egyedül, csak úgy sorjáztak kifele az emberek. én nem sajnálom, mert nem fizettem érte, de ha kiadtam volna rá pénzt, tuti hogy felsliccelem a fotelokat.

virtualdog 2008.04.05. 18:53:53

bobby: egyszerűen csak arról van szó, hogy mi szőrösszívű, keménytökű kritikusok vagyunk, akik soha nem néznek el. :D

Köbli Norbert (törölt) 2008.04.05. 19:27:28

csak szerintem gyenge-közepes film a yuma?

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.04.05. 22:16:55

abszolút közepes. második megnézésre sem ad semmi újat. hogy miért ajnározza mindenki, lövésem sincs.

virtualdog 2008.04.05. 22:57:16

Miért ajnározná mindenki? Fenti cikk sem kifejezetten "ajnározta".

Nekem amúgy azért tetszett, mert az utóbbi időben sok szenvedésen átment western műfaja végre azt kapta, amire kitalálták: tökös férfiak, izgalmas történet, sok lövöldözés és egy-két morális kérdés, egyszóval minden a helyén. Ugyanezért szeretem a 30 Days Of Night-ot is. :) (Bár annak a vége is stimmel, ennek meg kicsit döcög.)

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.04.05. 23:25:40

a szörtidéjz, az úde úúú, má! jól szétütik a főgeci fejét benne (ja, szpojler), csaképp kurvára fél(negyed)vállról vevődik a cím által deklarált terminus. dehát aki szerint a lady vengeance jobb, mint a mr... az pl tökre lemondhat a nálam hagyott babjáról.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.04.06. 07:54:31

'gyenge-közepes' és 'közepes' barátaink is indokolhatnának, persze csak ha akarnak, kb úgy, ahogy Ramiz tette a másik oldalról. konkrétan.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.04.06. 07:57:00

bakfitty: a 'charlotte observer' és az 'austin chronicle' nálam kevésbé hivatkozási alap, mint a geekz:)))

virtualdog 2008.04.06. 08:31:49

@ParaILUM: ez pontosan az a fajta érv, amit ha én próbálok elsütni (persze egyszerűbben megfogalmazva, ergo gyengébb kivitelben), akkor dühösen azzal válaszolsz, hogy az szőrözés, kicsinyesség meg kötekedés, úgyhogy most itt ülök és értetlenül, zavartan kacarászok. (Don't tach my babs!)

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.04.06. 12:35:33

Ramiz

1. Aljas nagy blöff ez a szőrözős duma. Szerintem az esetek túlnyomó többségében konokmód és illendő diszkurzivitással állok ki a hazugságaimért. Citálj, kéhlek, amikor felkérés ellenére nem fejtődött ki vmi. Vagy citálj, amikor tételes érveket az általad sejtetett nagyvonalúsággal hanyagolok. (szőrözés, kicsinyesség, kötekedés) Amennyiben nem, kezdeni fogom aszinni, hogy elmentél a kurva kurrens "stiláris picsogásba"... Ráadásul a 30déjzt élőben leoltottuk Titóná. Dontyurimembör, eszhól? Bizony, kurva trehányul kezeli (le, muhaha) a saját magának felhajigált, "időbeli" lasztit, és alkalmanként a film bizony úgy szomjúhozik a kronológiai kohézió után, mint ahogy antagonistái kívánják az emberi testnedveket. És hiába a szép képek, a jómunkásemberesen adaptált mitológia, no meg a humán lecsóban való, pajkos hempergés, ha a klausztrofób hangulat a napokkal, hetekkel együtt szublimálódik, a szereplők pedig majdnem érdektelenné válnak, a szinte paródiává szelídült vérátömlesztés, meg instant classic wannabe ütvefúrás jeleneteiről nem beszélve. Mint. Aszt. Neked. Má. Montam. Volt.

2. A babodat megettem. Olyan 20 deka, apróra vágott tarjával főztem egybe...

3. További jó kacarászást és finom ebédet!

virtualdog 2008.04.06. 18:29:08

1. Szakszavakkal teletömött velős megfogalmazásaid, úgy érzem, szándékod szerint mindig valamiféle objektív vasigazságként csattannak bele szubjektív, szerény megjegyzésem szerencsétlen, szerteszéjjel szálló takonytócsájába. De nem hajlok még még az előtt sem (és nem hagyom ott agyonhentelt véleményem bűzlő dögjét a keselyűkek), hogy ti már ketten is mondtátok, hogy márpedig szar. Márpedig nem az! Ne támadj nekem, mer' mindkettőket megsebesítesz a kardoddal (és amúgy van fegyverviselési engedélyed, köcsög??? he?). A kronológiai kohézió annak az esszének hiányzott, ami miatt kettest kaptam anno egy történelem témazáróra, nem a filmnek. Szerintem. (Gyakorold a szó hangzását.) Engem ugyanis legalább annyira nem érdekelt, hogy pontosan hányadik napot írjuk, mint az, hogy nem fáznak-e a vámpírok a hidegbe'. A szereplők számomra csak annyiban voltak érdektelenek, amennyiben gyengék és emberiek (se a vakon hagyják magukat lemészárolni-típusú sablonáldozatokból, se a meg sem lepődő hősökből nem volt sok, ellenben szikáran és sebesen előadott személyes dráma annál több). De ha a klasszikus horrorokra emlékeztető, gótikus templom freskójára illő véresen gyönyörű jelenetek sem tudtak érdekelni, akkor minek nézel egyáltalán horrort? (Irónia? Az hol teszi érdektelenné a filmet? Carpenter legjobb, nagyon is ijesztő filmjei lazán megengedik maguknak a cinkos kacsintást a néző felé. Imádom őket.)
És. Ha. Mondtad. Nekem. Akkor. Mi. Van?

2,3. Ööö... ezúttal elmarad a frappáns visszavágás. De csak mert megyek hagymás babot főzni.

4-3=+1. A citálás szintén elmarad, írásban túl óvatos vagy, szóban meg nem tudok szó szerint emlékezni. Amire utalni akartam: a fenti SZŐRÖZŐS, mérnöki precizitást vajon miért nem lengeted fennen, mikor egy - akármilyen okból - neked személyesen bejövős(ebb) filmről kell nyilatkoznod? Légyen az egy transzfesztita táncosnő kalandjairól szóló dráma vagy egy éhező franciákról szóló széteső, olcsó morális tanulságokkal szolgáló sci-fi mese. Persze nem az a bajom, hogy említett/utalt filmek annyival jobban bejöttek tenéked, inkább az, hogy a világ kifordításához szükséges fix ponthoz hasonlatos sarkalatként emlegeted azokat a fogalmakat, amik máskor hirtelen megszűnnek viszonyítási alapként létezni (közegyetértésben, ha szabad így mondanom).

Ps. De örülök a magabiztosságodnak. Úgy látszik, lassan kigyógyulsz az önbizalomhiányból. Egy nap még híres kritikus lesz belőled, meglásd. (Nem úgy, mint belőlem. :D)

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.04.06. 20:41:18

hát basszus, a harmadik-negyedik nap még szánalmasabb volt...

virtualdog 2008.04.06. 21:00:06

Az Egy éjszaka egy városban nekem bejött. :D

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.04.06. 21:19:51

nekem nagyon debil volt.

meg vicces volt, hogy a faember rémálma az volt, hogy tuskókat vagdosnak meg ég a parázs, de minden bútora fából volt... :) na tessék, EZ szőrözés.

és a guatemalai partizánfilm?

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.04.07. 02:10:54

Ramiz

Sok a bicegő általánosításod. A bevállalós horror iránti (igaz, nem feltétlen) elkötelezetsségemet pl nemtom mirefel hánytorgatod, amikor köbö tök jól tudod, mennyire imádom teszem azt a The Descentet. Freskóra való gyönyörű ocsmányság? A Fűrészek a tökéletes példái, mit ér ez magában. Jóreggelt.

"olcsó morális tanulságokkal szolgáló sci-fi mese"??? Az tudod, mi? Amikor a pénzen speckó napszemcsivel észlelhető a ráírt "jórgád" felirat. Nálam. (Persze vicces, de tán nem ártana csínnyán bánni az ilyen revelációkkal.) És nem az, amikor záró snittnek (Feri, most fordulj el...) Haneke bevágja egy fákkal szabdalt, kies dombvidék elsuhanó, brutálisan illuzórikus képét. Mer nálam meg ez a magának megengedett, imádnivaló, cinkos-cinikus kacsintás. Az előbbi, ösmerd be, kicsit olcsóbban "moralizál". És az a legviccesebb az egészben, hogy pont azért tartod szórakoztató(bb)nak, mert _annyira_ olcsón moralizál. (Ja, és emlékeim szerint mindkét filmnek 4 csillagot adtam... Szal miről is beszész itten???)

("És. Ha. Mondtad. Nekem. Akkor. Mi. Van?" Nem értem, mi a fasznak jó életben már kibeszélt dolgokat újratárgyalni azzal a láccattal, mintha amaz diskurzusok sosem történtek volna meg, és csaka levegőbe blöffenteném a "szakszavas" izéimat. Kurvára nem.)

Mit nem lengetek mikor??? Milyen fix pontok??? Értem, amit mondani akarsz, de ezek a "vádak" olyan sarkallatos fasságok, mint azt állítani rólam, hogy biztos magabiztos vagyok. Citálás nélkül pedig minden szimpátiám ellenére is roppant nehezemre esik ezt a soksok karaktert nem holmi komplexusok indulatos és paranoid artikulálásának tekinteni.

...

Tükörtojás rizzsel. Most találtam ki. És finom!

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.04.07. 10:05:15

"Tükörtojás rizzsel"

Ah, fuck you!

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.04.07. 14:01:06

A rizs természetesen köret volt, a tojáshoz pedig hozzásütöttem a maradék tarját.

Ja, és sokkal inkább te fákjú!
süti beállítások módosítása