Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: A KÖD (The Mist, USA, 2007) ***

2008.03.09. 12:04 Wostry Ferenc

Stu. Pid. Meg irritáló.

Az összes jó szörnysztorira jellemző némi gyermeki rácsodálkozás: hogy még a legnagyobb veszélyben, az életünk potenciális elvesztésének határán is ott van bennünk az ismeretlennel való találkozáskor érzett izgalom; az újjal, az óriási megmagyarázhatatlannal való szembekerülés eufóriája.

King kisregényében szintén tetten érhető valami ilyesmi: legyenek bármekkora szarban, bármennyire kilátástalan helyzetben is hőseink – ezúttal egy ábécében rekedt túlélőcsapat -, az átláthatatlan, titokzatos ködben kóricáló borzalmak látni vágyása felülkerekedik a néző a figurák iránt érzett szimpátiáján (vagy ellenszenvén). A szörnyisteneket akarja csodálni, nem a kétdolláros konzerven való szarakodást hallgatni.

Darabont filmje sajnos teljesen áthelyezi a hangsúlyokat. Nem is a Cloverfield, hanem a Mist az első igazi poszt-9/11 popcorn traumafilm, a társadalmi alapokat megrázó tömegtragédia, és az ezáltal a hisztérikus módon vágyott civilizációs védőháló-nosztalgia alá befurakodó kólaszagú szonda. King regénye egy szociális áthallásokkal megfűszerezett b-film irodalmi hamburgerváltozata volt, Darabont adaptációja viszont egy kellemetlen hangulatú, túlságosan hosszú és ebben a formájában nem is a legszerencsésebb, gyakran megbicsakló látlelet. Ami nagy kár, mert azokban a jelenetekben, amikor tiszta műfaji megoldásokat kell alkalmazni, Darabont a suspence-hez és a horrorfogásokhoz nagyon is konyító rendezőnek bizonyul.

Mrs. Carmody, a vallási téboly mcguffinja a regényben a csúcspont irányába történő narratív hajtás eszköze volt, Darabontnál azonban erős és elég triviális szimbólum lesz, központi alak – a film főszereplője szinte -, az egyértelmű keresztényellenes meszidzsbe fejünket beletunkoló szörny. A kelleténél sokkal de sokkal többet időzik vele a kamera, szép lassan kiszívja az összes funt a filmből.

Amely eleve egy lehangoló darab, megvallom őszintén, és ezen nem segít éppenséggel a Darabont által a történethez hozzáfűzött lezárás. Erőltetettsége, illetve bizonyos keserű áthallások nyilvánvalóvá tétele által egyértelművé teszi, hogy a Mist még véletlenül sem tisztán horrorfilm, mert hát az ciki. Több akar lenni, még ha belegebed is. És belegebed.

Az effektek se nem túl tetszetősek, se nem borzasztóak (a CGI-t természetesen azonnal ki lehet szúrni, és szinte csak CGI-t alkalmaztak), mindenestre még dolgozhattak volna rajtuk pár évet. Még az óriásszörnyet is sikerül elbaszniuk, ami pedig számomra a regény csúcspontja. Ilyen rák-polip-mamut keveréket csinálnak belőle, atomszar. És nem is olyan nagy, mint elképzeltem.

43 komment · 1 trackback

Címkék: horror filmkritika 3csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr26372389

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A köd (The Mist) 2010.09.03. 08:38:03

Alapsztori: Rejtélyes köd veszi körül a kisvárost, a köd pedig veszedelmes lényeket rejt. A lakosság egy része a szupermarketben ragad.Húzónév: Frank Darabont rendező / Marcia Gay HardenMűfaj: horrorTrailer ittAmire számítottam: A Stephen King adaptáci...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyhaj.blogspot.com 2008.03.09. 13:23:00


Már régóta szeretném megnézni a Ködöt (igaz, ha horrorról van szó, mindenevő vagyok, elfogultan szeretek minden horror műalkotást). Stephen Kingről pedig előttem rossz szót nem lehet szólni. A fickó zseni! Senki nem tud úgy félelmet kelteni, ahogy ő (legalábbis én még nem találkoztam olyan szerzővel, aki feszültségkeltésben felülmúlta volna).

aranyhaj.blogspot.com

Attila1234 2008.03.09. 13:28:18

Kijött a DVD rip? :P Köszi az infót, ezért érdemes volt elolvasni a cikket.

keddves 2008.03.09. 13:42:18

King király!!!! :))

asztrov 2008.03.09. 14:09:51

sok köd van, aranyhaj, ez speciel 2007es, tehát nem ezt szeretnéd megnézni már régen, hanem talán a john carpenter-félét.

kicsit lehangolt wostry kritikája, mert azért várok valamit frank darabonttól. sebaj, itt figyel a dvdrip a gépen, pihen egy kicsit, és majd később csap le...:)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.03.09. 14:25:16

Sőt, *inkább* a Carpenter-félét nézd meg...

Az meg, hogy ki képes Kingnél ügyesebben feszültséget kelteni... Kezdjem sorolni? Bár az sem mindegy, hogy régi-Kingről vagy mostani-Kingről beszélünk...

BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2008.03.09. 14:27:56

Én eddig csak egy jót olvastam Kingtől, de abban nem volt szörny, csak egy családot legyilkoló gyilkos. Pörgős, lendületes, fordulatos, kiváló könyv volt. A többi könyve sajnos olcsón hatásvadászkodó, ripacskodó, bután perverzkedő, fárasztó szar.

Dr. Stein (törölt) 2008.03.09. 14:51:35

Bunny, erre a megállapításra 35 év felett, vagy eléggé koraéretten jön rá az ember.
Idővel minden horroriró kiég. Koontz rulez.
King az az ember, aki képes egy 2200 oldalas regénysorozatban megállapítani, hogy ő a teremtés közepe (Setét torony).

Ez is befejezetlen történetű, mint a novella?

Köbli Norbert (törölt) 2008.03.09. 14:52:00

pont most néztem meg, nekem tetszett.

amolyan best of stephen king, egyértelműen night of the living dead befejezéssel.

a koncepció, a szörnyek valahol a doom és a half-life között vannak félúton.

mindenesetre sokkal jobb, mint a köd-remake vagy a maximum overdrive.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.03.09. 14:54:14

Koontz??? Stein, ne bassz má ki velem... Akármennyire szar is KIng az utóbbi 20 évben, még álmában is lekörözi Koontzot.

És ezzel a filmmel sem a King a probléma, hanem a Darabont.

El Condor 2008.03.09. 15:03:10

Kingből még egyetlen jó filmet sem készítettek, mert egyszerűen NEM LEHET.
Azért letöltöm, megnézem, aztán majd véleményezem.

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2008.03.09. 15:24:18

Emlékszem a kisregényre a régi Galaktikából, azt nem szerettem, vontatott volt és valahogy értelmetlen. Teszek egy próbát a filmmel.

AP (törölt) 2008.03.09. 15:31:07

Stephen King?
Ott van a Riding the bullet, abban semmi feszültségkeltés nincs.
Akkor van a cigányos-megátkozós, abban sincs.
Van az, amikor megőrülnek a kamionok és elkezdenek keringeni a bár körül..
Vagy pont szarokat láttam?

gerike kis g-vel · http://oidipus.deviantart.com/ 2008.03.09. 15:32:57

King szerintem remek író, akármennyire is divatos fikázni. Igaz vannak jobb és rosszab művei, mint minden írónak. A köd zseniális szerintem. A filmet meg majd megnézem és aztán véleményezem.

sydo 2008.03.09. 16:13:14

"Kingből még egyetlen jó filmet sem készítettek, mert egyszerűen NEM LEHET. "

Azért ezt nem mondanám, bár tény, hogy a filmek túlnyomó része sz*r..
Ajánlom: A remény rabjai (The Shawshank Redemption), Halálsoron (The green mile).

csegei 2008.03.09. 16:19:07

King jó író. De remek filmet nem lehet készíteni a műveiből, mert azt a hangulatot, amit az írásai "sugároznak" nem lehet visszaadni egy filmben. Mivel rengeteg írása van, ezért szinte törvényszerű, hogy vannak rosszabb művei is - pl.: Dolores, Tom Gordon segíts.... - Viszont pl. a Holtsáv, a Ragyogás, Halálsoron, Christine egyszerűen zseniálisak! Mikor olvastam nekem tetszett A köd is!

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2008.03.09. 16:19:31

"Kingből még egyetlen jó filmet sem készítettek, mert egyszerűen NEM LEHET. "

... és még kettő: Ragyogás (Kubrick), Holtsáv (Cronenberg).
Rendezőgéniuszok - az eredmény életreszóló moziélmény.

Dr. Stein · http://kommersz.hu/ 2008.03.09. 16:29:07

Koontz-tól azért a "Rossz hely" ott van nagyon, és a legmegdöbbentőbb ötlete - az SS ezredes a múltból segíti a lányt - egymaga körözi SK összes szentimentális egokörképét egyszerre.

A mélypontot szerintem a Kingdom Hospital jelenti manapság, ami a saját balesetével kezdődik. Legközelebbi, horror (muhaha) környezetben játszódó könyvéből megtudhatjuk, hány tojással eszi a reggelit és milyen, ha megy a hasa.

Visszatérve a Köd-re, elég rövid novella ahhoz, hogy meg kelljen toldani egy egész estés filmhez.
Megnézem majd, bár szívesebben kiolvastam volna innen egy rejtett spoilerből.

nope 2008.03.09. 16:34:03

Az egyetlen jó S.King film a "The Green Mile" (Halálsoron). A többi baromság, mint a horrorok legnagyobb része.
Ez a "The Mist" is egy épületes baromság.

doktor.dikhed 2008.03.09. 16:52:08

King történetét nem olvastam, de a filmet láttam, bár lehet, én egy másik azonos című Darabont alkotást néztem, annyira nem értek egyet a fenti kritikával.

SPOILER

Egyértelműen keresztényelenes? A szörny életben hagyja a prédikátort, és a prédikátor követőinek nagy része végül megússza, a prédikátor pedig mártírhalált hal. Nézőpont kérdése. Véletlen az egész? Vagy tényleg meg kellett halnia a nőnek, hogy megmeneküljenek a többiek? A főhős és társai az árulók? A tagadásuk vezette őket a halálba, vagy csak a vak véletlen? A néző fantáziájára van bízva. Tetszik.

A szokásos szereplő archetípusoktól való kisebb eltérések is tetszettek. Pl. a főhős hiába határozott és kemény, az őt követők halálát okozza a rossz döntéseivel. Ez önmagában még nem nagy szám, úgy az érdekes, hogy a néző a helyzetek láttán elgondokodik és rájön, hogy ő maga sem biztos, hogy másként döntött volna.

A film hangulata is remek. Pl. amikor a végén megpillantják a hatalmassá fejlődött szörnyeket, és az emberek tekintetéből látszik, hogy vége...ezt a harcot elvesztették, már nincs helyük ebben a világban. Nincs kimondva, de az emberre rátelepedik ez a furcsa érzés.

SPOILER OFF

Az tény, hogy ez nem egy igazi horror. Sokkal több annál. Sok érdekes apróság van benne. Nekem kellemes meglepetés volt. Ez egy olyan B-film, ami csak a költségvetése miatt B. A kemény horror rajongók viszont lehet, hogy csalódni fognak.

Ja, sztem a lezárás is tökéletes. Éppen ezért nem keresztényellenes, vagy párti...

Észlény 2008.03.09. 17:07:01

Én most néztem meg a filmet két napja. Még a 80-as években olvasta az eredeti Stephen King-et a Galaktika magazinban és azt kell mondanom hogy, ez az egyik legjobb sci-fi horror film adaptáció amit eddig láttam. Nem viccelődik el ahogy mostanában szokás ebben a műfajban, abszolút rémisztő, nyomasztó és különösen a befejezés, sokkoló. Nem a jó sok művér, műhús koncolás aztán a hős felrobbantja a főszörnyet és vége, tucat horror hanem szinvonalas sci-fi és dráma is egyben. Az egészen pedig még egy nagyot lendít a Dead Can Dance - Host of the Seraphim ami egyszerűen tökéletes aláfestő zene. Bár a Doom filmet is ami némileg hasonló téma totálisan elszúrva, ugyanez a rendező csinálta volna meg, hatalmas lett volna.

virtualdog 2008.03.09. 18:13:33

A Köd az a Carpenter, ami a legkevésbé tetszett eddig a filmjei közül.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.03.09. 18:37:28

"A Köd az a Carpenter, ami a legkevésbé tetszett eddig a filmjei közül."

Az a leghangulatosabb filmje, bár egy kicsit nehezen érthető a mondatod. : )

virtualdog 2008.03.09. 18:47:43

Így utólag visszaolvasva tényleg. :)
Nekem hiányzott belőle a szokásos hajtóerő, energia. A csavarok kissé ötletszerűek voltak. A Prince Of Darkness, az In The Mouth Of Madness, az Escape From New York és a The Thing a kedvenceim.

virtualdog 2008.03.09. 18:48:20

A They live-et meg hangosan végigröhögtem - remek sci-fi-akció-komédia! :D

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2008.03.09. 19:16:57

Dr. Stein,
két Koontz könyvet olvastam - A rossz hely valóban velőtrázóan jó volt, néhol reszkettem a borzalomtól. A másiknak a címére sem emlékszem, valami bőrbeteg fiú volt benne, valaminek a folytatása volt, és egyszerűen nevetségesen, irritálóan, idegesítően szar volt. Oldalakat lapoztam benne, hogy végre a végére érjek, tök kínszenvedés volt. Ja megvan, "Az éjszaka foglya". Zs-kategória.

gabro 2008.03.09. 19:17:32

nekem, mondjuk pont a "Host of the Seraphim"-al volt bajom, de csak azért, mert én azt a számot egyértelműen a Baraka-hoz kötöm. Az pedig, ugye, nem egy efféle film.
Oda inkább a "For whom the bell tolls" illett volna a Donnie Darko-ból, csak azt talán ciki lett volna ilyen hamar reciklálni.
Na jó, írkálok baromságokat, kösz az infót a dvdripről, már rá is állítottam a készüléket.

Beyonder 2008.03.09. 20:27:11

Koontz-tól én csak a Hideglelést (Night Chills) olvastam, attól kivert a víz: jó értemben, mert iszonyatosan izgalmas.

Dr. Stein (törölt) 2008.03.09. 20:32:57

vegyeskazetta!

Persze, persze, mindenkinek lehet mélypontja. Viszont Koontz előnye, hogy őt nem kiáltották ki az évezred és minden lakott világ írózsenijének.

Persze, nem gerjesztem itt a feszültséget, King olvasható művekkel jelentkezett, de a Setét Torony VII-el elvesztette azt az előnyt, melyet a Nemere fémjelezte ponyvairodalmi korszak után, mint számunkra újdonságként kivívott.

mothe 2008.03.10. 16:17:38

Szerintem nagyon kerek kis horrorfilm volt, Thomas Jane meg Marcia Gay Harden meg szintén jók voltak, mint általában.
Attól, hogy a Wostrynak derogál jót írni a nem személyes kedvenceiről, attól még nem minden rossz, amit lefikáz. Nézzétek meg nyugodtan.

becsmik 2008.03.11. 16:41:50

Üdv mindenki, két kérdésem lenne .
Van két köd(the fog ) című film www.imdb.com/title/tt0080749/ (carpenter )
www.imdb.com/title/tt0432291/ (2005 remake)
+ van most ez .
A másik két filmnek akkor semmi köze sincs a novellához ?
2 Hol volt a novella vége , bár nagyjából sejtem

SPOLIER

Arra lennék kiváncsi a kocsiban lévők fejbelövése még benne van-e?

Köszi .

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.03.11. 16:48:01

A Carpenter-filmnek és a remake-nek nincs köze a kisregényhez

2, a spoilerben leírt dolog nincs benne.

Bajtai András · http://bajtaiandras.hu 2008.03.11. 20:46:56

Ez a film óriási csalódás volt számomra, Feri ebben a kritikájában szerintem még mindig elnézőbb, ahhoz képest, hogy a The Mist mnenyire idegesítő és fárasztó volt, a lezárás pedig - a kritikán aluli zenével - szerintem teljesen agyoncsapta a filmet! Minek ide a melodráma, amikor King novellájának befejezése - ami mellesleg egy Lovecraft-imitáció - különösen nyugtalanító. Tessék inkább a szöveget elolvasni - sokkal jobb élmény. A suspence-jelentetek tényleg rendben voltak, de amúgy meg nem nézném mégegyszer. Akkor már inkább a The Descent vagy a The Thing!

VégfUsztrált Patrónus 2008.03.13. 09:35:53

Bőven jó film volt szerintemmeg. Nem tudom, ki/mit várt, és nem vagyok meggyőződve, hogy égető szükség lenne mélyenfektetett szociofunckiók puhatolása vagy popkultúrális párhuzamrámutatások mentén közelíteni a filmhez. Miért nem nézzük annak, ami? Felépítmény kapcsán egy teljesen egyszerű, ám szerintem tökéletesen integráns horroreffortot láthattunk.

Ami engem illet, abszolút komfortosan, mondhatnók: "steadily" behalóztam a múvit csont nélkül, pedig horrorgeek, az vagyok, Isten, az látja romlott lelkemet.

Tiszta sor, hogy Carmody szerepe kulcsfontosságú, de az önjelölt hittérítőnő keresztény behülyülése fokozatosan jut el a tetőzésre, sőt olyan utakon, amiket aligha nevezhetnők narratív szempontból időtrablónak vagy súlytalan rezdüléseknek. Valláskritikának definiálni indokolatlan overkill szerintem.

Hogy finom legyek: ez egy hülye csipa akinek 25-30 éve nem mutatta meg senki, mit tud "nyúúúúúújtani" ; ] egy Igazi Férfi, így megalkotta magának a személyes, fekete-fehér műsorát, a vallás meg kezdetektől kézenfekvő megoldás volt számára.

A YouTube-on pl. teljesen értelmes keresztény emberek raknak fel videókat, de ha Istenről van szó, haha, hát náluk aztán Isten tényleg az a bosszúszomjas mean madafakk aki CSAK arra vár, hogy esernyőt dughasson oda és ... a többit mindenki ismeri az Utolsó Cserkészből.

Nagyon jó drámaszövet érhető tetten az "értékmegborulásnál", a szerencsétlen katona képében jelentkező (kvázi?)emberáldozat bemutatása után: "Ma a Bestia békét hagy nekünk. Holnap: MEGLÁTJUK."

Ezek nagyon "szép" horror rezgések, ahogy egy hamis hitben gyakorolt rendíthetetlen bizonyosság szövetségeseket lel/követel magának a veszélyben. A film pedig elég leleményesen ragadja torkon a tolerálhatatlan veszélyből végértékes ignoranciába menekülő, őshülye embert, ez szerintem: benne van a filmben, és mindenképpen növeli az értékét.

Szóval benyomásom szerint egy nagyon fain kis vesztegzáras cuccról beszélünk, amiben a monszterek baromi jól átgondoltak, merjem é: hihetőek voltak. Egyetértek Köbli Norberttel, valóban érződik a HL2 svung, még jobban, mint a Doomos nyomvonal. Nem értem miért nem van mondva, hogy a lények szofisztikált túlélési stratégiával, intelligenciával, réteges evolúciós struktúrával rendelkeztek. Ezek olyan szempontok, amiket szerintem nem szabad figyelmen kívül hagynunk, értő, átgondolt kreatív munka fekszik a krícsörökben, könyörgöm.

Szar CG? Emlékeztek az első csápra, ami baromi szépen/undorítóan ad számot korrektül prezentált anatómiájáról, ahogy matematikai pontossággal képez szép hullámalakot a rannda kis csáprágócskáival? Tökre jó volt, ne mondjuk már, hogy nem.

Hát szóval, számomra teljesen meglepőek, szinte érthetetlenek a lesúlytó kirohanások a film ellen. Feri írja, hogy több akar lenni A Köd, mint horror, ha belegebed is, és hát belegebed. Látványos mondat, de szerintem egy szó nem igaz belőle. Hogy bobbyperu klasszikusát idézzem:

Lila Köd.

sanyika 2008.03.21. 04:07:31

Fusztralt patronus egyetertek veled, de a cirkalmas vadbaromsagodat kin volt vegigolvasni. :)
(Amugy a neved szandekosan van rosszul irva?)

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.03.23. 19:40:45

VégfUsztrált Patrónus sok értelemben szofisztikált eszmesétáltatása sokkal kevésbé formalista blabla... bla, mint amennyire elsőnek tűnik, de mégoly szenzuális és ihletett mikroszkópja ellenére is mitha, mondom: csak mintha! hajlamos lett volna a sok ótestamentumi ízeltlábú kreatúrától nemlátni egy feddő kedvű transzcendencia baszomnagy igazoltságát. Mármint, írja, ni, hogy:

"Ezek nagyon "szép" horror rezgések, ahogy egy hamis hitben gyakorolt rendíthetetlen bizonyosság szövetségeseket lel/követel magának a veszélyben."

spójlerveszéj! én szótam.

Nekem nem kín a cirkalom, sőt, stilisztikai bozótvágómmal külön élvezet volt a tartalmához férkőzni (merhogy osztanám, engedelmetekkel, bizonyhogy!), de a "hamis" jelző utólagos és hatékony újramérleglésére szólítanám a szerzőuraságot. A film behemót, irritatív (adekvát? aszt nemtom, de mindenképpen rafinált) ambivalenciája gomolyog elő Miszisz Kármodi kibaszottul kurvára triviálisan szánalmas, szinte karikaturisztikus retorikai jelenléte* (mely ugye egy fél pillanatra sem hagyja elbóbiskolni a néző zsigeri ellenszenvét), valamint a tikkadt szöcskenyájak pángalaktikus éhsége között. És itt nem pusztán arról van szó, hogy a profetikus némber gyanús hatékonysággal szelidít ízeltlábú élijent, a cselekmény több, fájdalmas és igazságtalannak vélt eseménynél is az ő "hamis" hitét deklarálja ignorálhatatlan tényálladékká. A készvicc az egészbe' éppen ezért meglátásom szerint inkábbabb az, hogy az erős látási zavarokat nyögő (pl: vallási-)fanatizmus egyre visszásabb prezentációja ellenére a film ezt a fajta magatartást tünteti ki szignifikatív túlélési rátával.

A Köd ráadásul önmegtartóztató módon nem hagyja kellően bizonytalan derengésben (ééérted!) az okokat, és pont ott és pont úgy racionalizál, ami a gőgös, technokrata, telhetetlen, godwannabe ember ellenében a keresztyén értékek brutálisan bigott képviselői felé billenti a játékidő kulturális-antropológiai mérlegnyelvét.

Komolyan, már a film elején teljes, gyermeki szívemből kívántam a Kaszás faszára a folyvást papoló Miszisz Kármodit, de a kényszerű, gyáva (ön)gyilkosság minimum értelmetlen főbűnként történő megjelenítése után a muzsikusok olyan pátoszosan bárgyú szólamokkal húzták-vonták fel a stáblistát, mintha maga Benedek pápa firkálta volna a subtextust. (Ennél a nyálasan emelkedett vokalizálásnál tán az se baszott volna be jobban, ha vmi gregorián kórusműre trackelnek a végén.) Szóval én, egy diadalmas Manchester-Liverpool tali stresszében utóvacogva most télleg nem vágom, hogy a sok CAPS LOCK-os antipropaganda (fröcsögős valláskritika) és látványosan szelektív-orientált csillagközi nyüzsgés (a hazárd tudomány és a tettleges válaszreakciók sunyin gúnyos színben való feltüntetése) között Darabont szüzséje hova is teszi azt a fránya voksot, és ezen, széttárt kezű, hitványan somolygó diszkrepanciája miatt azt demagógnak semmiképpen nem nevezném.

Feri egyébként szerintem eltussolhatatlan érdemmel emeli ki történet egyik kimagasló következetességgel, több oktávon keresztül végigzongorázott aspektusát: a bambulás pszichés (d)effektusát. Döbbenetjó, hogy e mentén még a leghüljébb reakciók is akceptálhatóak.

Ami a CGI-t illeti. Nem - csak - attól jó, hogy mennyire ötletes, hanem hogy mennyire hihető. Értékelem én a kreativitást is, de az a kibaszott csáp már akkor sántított, amikor még csak egy struktúrálatlan, kibaszott csáp volt. Legfeljebb félig frappáns, és nyilvánvalóan indulatos túlzással élve egy kerticsapra cuppantott slagot előbb elhiszek. Pedig a pókok, sáskák, miarák?ok ÖTLETszinten - ha nem is eredetiek, de jók voltak, télleg. A fő(?)geci megamonsztra példul szerintem leginkább Dalí égmeszelő elefántjaira hajazott - nemkis, de inkább nagymértékű, Birodalmi lépegetős mozgáskultúrával.
Nincsen nekem bajom a naiv, evidensen trükk trükkökkel, (én mai szemmel félek a Változó állapotokon, vagy a filmben plakátként evokált Dolgon), csak frankón szomorító, hogy 2008ban egy polipoid végtagot (egy változó keresztmeccetű "hengert", bazmeg!) nem lehet olyan felülettel és árnyékokkal terhelni, amitől az a TÖMEG, a SÚLY, vagyis az anyagszerű valóságosság illúzióját hordozhatná. Érdemes megfigyelni, hogy pont azok, az invázió szorgos előörsét képező, kisebb rovarok örvendhetnek hitelesebb anatómiának és helyváltoztató hagyományoknak (sáskák, kisebb pókok), amelyeket egyrészt merev kitin elemekből ízülő páncéljuk miatt egyszerűbb megrajzolni, másrészt a néző Földi rokonainak parányi, kvázi-súlytalan felépítménye tudatában könnyeben hisz el. (Faszombamá, Drogba...)

Ööö.

Szal amúgy tökrébbre teccett volna, ha ezt az izgalmas ideológiai feszültséget mongyuk kevésbé szentimentális eszközökkel nyomatékosítják - mert eszmei kétszínűsége szerintem eltagadhatatlan -, és kicsit több részletet hagynak mítikus homályban. Az elmúlt hét évet az öreg kontinensen töltve nemtom, hogy a bótba ragadt bácsiknékik precízen definiált reakciói, kompromisszumképtelen csoport-terápiái mennyire jellemzően modellértékűek a 911 sokkjától csontjaiban tán most is remegő amcsikat illetően, de első blikkre - és pl az uccsó pár plánt lehagyva - számomra nem elhanyagolható fülelést igényel, hogy az összeomló ikertornyok moraját halljam megfele (a szereplők zsibbadt döbbenete persze triviális rím). Személyes meglátásom szerint ez az olvasat túl nagy ribanca lett a recenzióknak, de szemérmesen ismerem be, hogy akár az én készülékemben is lehetnek hibácskák.


ILUM!

* - aminek köszönhetően ugyan valóban "jó", de korántsem realisztikus finomságú drámaszövet érődik tetten.

Oidipus · http://oidipus.deviantart.com/ 2008.06.06. 01:31:22

Hát ez undorító volt köszönjük.

BlackSheep89 · http://baaadmovies.blog.hu 2008.07.04. 23:14:35

Szerintem hatalmas film a The Mist! Egyszerűen lepetéztem tőle. A hangulat, a zene, a történet, a társadalomkritika, na meg az a velőtrázóan bombasztikusan durva befejezés... engem teljesen levett a lábamról.

mikav 2008.09.28. 01:08:57

Nekem a Carpenter féle adaptáció rohadtul nem jött be. Untam az egészet, a "zombiaival" együtt... Ebben a filmben sem tulajdonítottam nagy jelentőséget a szörnyeknek, mert nem is arra lett kihegyezve. Az emberek sokkal szörnyűbbek. Most így hírtelen a Langorierek jutottak eszembe, ahol ritka pocsék CGI-nak lehettünk tanúi, mégis borzongató volt nem tudni, hogy mi a túró történik. Miért nincsenek szagok, visszhangok, stb. Ebben a filmben én pont leszartam a szörnyeket (ha azokat akarok nézni, előveszem az Alien filmeket). Abszolút lekötött, a vége pedig egy jó időre meghatározta a hangulatomat. Az ún. nyitott végű horrorokat (de még egy lény/szörny/mutáns életben maradt...), illetve a happy end-es (mindet kinyírtuk)sztorikat ki nem állhatom! (Kivéve a Tremors típusú régi filmeket, amik végig viccesek.) Ha már kellemetlenül éreztem magam két órán át, legyen szar kedvem még legalább két órán át. Ezért nekem nagyon tetszett, ahogy agyonvágta a főhőst a sztori. Ronda ügy... ;)

Garfield 2008.10.13. 20:14:46

Hát nem tudom de ez a film nem horror ez inkább nyomasztó, mármint érzelmileg főleg itt a vége és ez tényleg tükrözi hogy milyenek lesznek a emberek ha gáz van, mostmár kiváncsi vagyok milyen könyvben, Apropó nem tudja valaki hogy a mobilból lesz film vagy nem?

Garfield 2008.10.13. 20:17:33

Ja még annyi hogy King tényleg king és ez vitathatatlan. De azért aki ilyet ki tud találni annak valami nincs rendben odafenn

Reactor 2011.02.21. 19:10:08

Nincs semmi baj se a filmmel, se a regénnyel. Ne legyetek már olyanok, mint a sok IMDB-s troll, akinek az minden szórakozása az életben, hogy sorban nullapontozza a legjobb filmeket, csak mert bal lábbal kelt fel. Ez a film nem ezt érdemli.

Maga az alapötlet egészen kiváló - a Nyílhegy-terv során tudósok és katonák egy csoportja lyukat vág egy másik dimenzióba (az IMDB oldalán el lehet olvasni hogy van egy fel nem vett jelenet arról, hogy keletkezett a köd), és az a másik dimenzió fokozatosan elönti a mi világunkat. Rengeteg ember csapdába esik egy bevásárlóközpontban, a menekülési kísérletek rendre rosszul végződnek, és mikor látják, hogy még az USA hatalmának az alapja, a katonaság is tehetetlen, senki nem menti meg őket, szép lassan eluralkodik mindenkin a pánik. A pánik pedig rossz tanácsadó. A vallási fanatikus Mrs. Carmody igézete meg annak tudható be, hogy az ember bármilyen őrültségre képes, ha megfelelő mértékű nyomás nehezedik rajta, különösen, ha olyan dolog történik, ami ellentmond a józan ész összes törvényszerűségének. Az is nagyon tetszetős, hogy maga a köd, és a benne élő szörnyetegek nem puszta alibizésnek vannak ott, afféle sorompónak, hanem a film és a regény is tényleg komolyan veszi a ködöt, a szörnyeket, az okokat, és a menekülést. Más szóval: a köd meg a kellemetlen velejárói nem azért vannak, hogy legyen, ami visszatartsa az embereket attól, hogy társadalmi-vallási összecsapások szemléltető kísérleti alanyai legyenek. Ez a film nem arra épül elsősorban szerintem, hogy mindenféle idióta szimbolikus üzenetekkel tömje tele a nézők fejét - őszintén szólva, egy horrorfilmet erkölcsi-etikai szempontból vizsgálni eléggé nagy ökörség. A horror műfajnak nem ez a célja. Aki ilyet akar, az olvasgassa a Dűnét.

A számítógépes grafikák szarok? Ehe, nem is tudjátok, milyen jó dolgotok van. Nézzétek meg pár modern számítógépes játék grafikáját, pl. Heat Episode One, vagy Airborne Hero. Na AZOK a szarok. Mellesleg, képernyő mögül könnyű kiröhögni a csápokat meg a pókokat, ha viszont a te ablakod előtt kopogtatnának,teleszarnád az összes nadrágodat...
Könyörgöm, egy horrorfilm megnézése ne abból álljon már, hogy analizáljuk a számítógépes grafikát, hogy milyen szar vagy milyen jó. Ennyi erővel fikázzátok le a Terminator 2-t is, mert milyen ocsmányul néz ki, ahogy a T-1000 alakot vált...

A hangokkal és a zenékkel nem volt semmi baj, remekül el lettek találva énszerintem.

A befejezés...nemtudom, olvastátok-e, de Stephen Kingnek különösen tetszett a film befejezése. Igaz, nem ugyanaz, mint a regény befejezése, de akár ez is lehetne a regény befejezése (a regénynek konkrétan nincs befejezése - "önök találják ki a második részt"). Végső soron a szörnyetegeknek tényleg nem volt túl sok esélyük az emberiség ellen, hacsak nem árasztja el az a másik dimenzió az egész bolygót, aligha győzhettek volna. Teljesen mindegy - ha az lett volna a befejezés, hogy az egész világot ellepték a szörnyek, akkor meg mindenki amiatt ugatna.

Vannak azért apró vicces dolgok persze, kedvencem a gyógyszertáras jelenet, ahol menekülés helyett mindenki nekiállt kórusban ordítani. Na az tényleg vicces volt...
- Ide nézz! Óriás pókhálók!
- Az semmi! Óriáspókok mindenütt!
- Király! Akkor álljuk egy helyben és üvöltsünk amíg meg nem ölnek minket!
A másik hiba, hogy a regény szerint azok az ősmadár-szörnyek hófehérek voltak, nem sötétbarnák - konkrétan "repülő albínó" a nevük.

A Half-life-fal való párhuzamra már én is gondoltam, személyes kedvencem a Half-life sorozat, bár ott "csak" a kutatóintézményt szállják meg a lények, nem a falvakat,városokat, és köd sincsen. Ott is vannak azonban csápos teremtmények, "óriásbogár" szörnyek, még azok a repülő ősmadarak is felbukkannak (igaz,azok csak a díszlet kedvéért), és itt is van oszloplábú főmonszta...bár itt JÓVAL kisebb (a regényben viszont még a filmbelinél is nagyobbnak írták).

Megnéztem a John Carpenter-féle Ködöt is...na az a film egy hordó fos, úgy ahogy van. Egy-két jó ötletet leszámítva borzasztó.

Reactor 2018.05.06. 00:52:09

Megjelent a 2017-es TV-sorozat-adaptáció. Na azt nyugodtan elhordhatjátok mindennek, mert egy nagy rakás fos az egész. Egyetlen darab szörny nincs benne, az egész cselekmény vontatott és értelmetlen, totál ellentmondanak egymásnak az epidózok, és a legkevésbé se félelmetes. Gyakorlatilag egy szánalmas próbálkozás hogy a 2007-es film sikerének farvizén némi zsozsót zsebelhessenek be.
Mondani se kell, borzalmas pofáraesés lett a vége, az 1. évad után nem is folytatták tovább. Ha az IMDb felé jártok, nyomjatok rá egy nagy kövér 1 csillagot.
süti beállítások módosítása