Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: SWEENEY TODD (USA, 2007) ***

2008.02.21. 08:00 virtualdog

Egy már eleve népszerű színházi darabot filmre adaptálni hálás feladat, még akkor is, ha a musical műfaja manapság nem túl divatos (bár az amerikai nagyvárosokban, főleg a két partvidék kulturális gócában, New Yorkban és Los Angelesben sok színház működik és legalább akkora show-t kerítenek a népszerűbb előadásokból, mint egy várva-várt film bemutatójából). Tim Burtont azonban valószínűleg sokkal jobban inspirálta ennél az ő egyéni, sötéten szentimentális világához remekül illő történet az elvesztett szerelme felett kesergő véreskezű borbélyról: ami a színpadon is működött, azt csak át kellett vennie, minden más téren pedig elengedhette magát. Először is remek színészeket szerződtetett le, másodszor olyan erős és látványos hangulatvilágot varázsolt a vászonra (rengeteg számítógépes munkával, természetesen), amivel a legügyesebb színpadi díszletek sem kelhetnek versenyre, harmadszor pedig – burtoni „finishing touch”-ként – jó sok vér és felnyitott torok segítségével hozzáadta mindehhez a gyilkolásjelenetek líraian megkapó szépségét.

Fiatal, naiv tengerészfiú áll egy Londonba érkező hajó fedélzetén, tele kíváncsisággal és várakozással, de a mellé lépő útitársa nem tudja magába fojtani illúzióromboló véleményét. „There's a hole in the world like a great black pit, and it’s filled with people who are filled with shit”, énekli Benjamin Barker undortól csöpögő hangon, ami nem is csoda: ő az egykoron sikeres borbély és boldog férj, akinek minden oka megvan a mizantrópiára. A gátlástalan Turpin bíró ugyanis, szemet vetvén csinos feleségére, elfogatta és elszállíttatta őt. Egy igazságtalan ítélet miatt veszítette el feleségét, lányát és fiatalságát, közönyös tekintetektől kísérve hullott le a mélybe, most pedig megőszülve és megkeseredve tér vissza. Kurvák, csavargók, koldusok, élvhajhász gazdagok, romlott bírók és esküdtek, egyszóval mocsok mindenütt – ez számára London a maga nyers valójában. Minden illúziójától megfosztva már csak egy dolog foglalkoztatja: a bosszú, mindenkin, mindenért. Borbélyüzletet nyit hát egy megözvegyült, borzalmasan gusztustalan húsos pitéket árusító asszony boltja felett, és várja az alkalmat, mikor végre sikerül becserkésznie Turpin bíró nyakát ezüstnyelű, pengeéles borotváival…

A rendező hű maradt az eredeti műhöz, és nem nyirbálta meg a dalbetéteket, igazi beszélgetést így alig hallhatunk a Sweeney Toddban. Ezeket a zenés jeleneteket nem is érezzük idegennek, Burton otthonosan bánik velük (nem csoda, hiszen szerepeltek ilyenek A halott menyasszonyban is), az énekelve előadott, gyakran meglehetősen szélsőséges érzelmi kitörések pedig egyébként is remekül illenek az ő jellegzetesen kontrasztos, erős színekkel festett fantáziavilágába. Nagy kár, hogy a cselekmény se nem túl eredeti, se nem különösebben fordulatos a kétórás játékidőhöz, így a dalok aligha tudják majd lekötni a (musical-ekhez amúgy sem szokott) nézők figyelmét. A hősszerelmes ifjú és a lakat alatt őrzött fiatal lány románca enyhén szólva dögunalmas (százszor láttuk már és a színészek sem elég karizmatikusak hozzá), de még a főszereplő dalai is monotonná válnak a játékidő alatt, mikor ötödször énekli el ugyanazt a dalt elvesztett kedveséről.

Hiába a borzongató atmoszférájú környezet és az elvarázsolt figurák, a filmet mégis a (két ifjonctól eltekintve) profi színészek viszik a hátukon, elsősorban természetesen Johnny Depp. Istenien játszik, mint mindig (merem állítani: korunk egyik legnagyobb színésze), Helena Bonham Carter pedig remekül adja alá a lovat, ráadásul nyilvánvalóan roppantul élvezi a kissé Harcosok Klubja-belihez hasonló, semmin meg nem lepődő, a halállal meglehetősen furcsa viszonyt ápoló Mrs Lovett figuráját. Alan Rickman is vén róka – Piton professzor után amúgy is kényelmes lehetett Turpin bíró szerepe –, a legnagyobb meglepetést azonban mégis Sacha Baron Cohen (alias Ali G alias Borat) okozza, aki a comic relief szabályainak megfelelően az addigi komor hangulatot egy zseniálisan vicces jelenetben oldja Signor Pirelliként, az olasz csodaborbélyként parádézva. Az első fél óra unalma után igazi megkönnyebbülés a vásznon látni őt: színtiszta jellemkomédia ez, a legjobb fajtából, amely kellemes könnyedséget visz a film éjfekete humorába.




Egy, a bosszú-tematikát hangsúlyozó trailer.



Kissé naiv, meseszerű, érzelmes történet kamaszosan dacos szereplőkkel, komor hangulattal és groteszk humorral: együtt van a Burton-koktél minden eleme, amit rajongói minden bizonnyal örömmel hajtanak majd le (a sokadik alkalomra), de fogyasztásra ajánlható a nagyközönség számára is. Legfeljebb megfekszi a gyomrukat egy kicsit a laza csuklóval, könnyed hétköznapisággal átmetszett ütőerekből fröcskölő élénkpiros vér, a mocskos kövezeten szétreccsenő koponya hangja vagy a hullák eltüntetésének (könnyen kitalálható) metódusa, de hát több veszett Mohácsnál, elvégre egy biztos: az ő megrökönyödésüknél nagyobb a mi örömünk. Mert ilyen, a legszebb giallókba és horrorokba illő, művészien megható grand guignol vérfürdőt mégiscsak ritkán látunk a nagyvásznon. Hála és köszönet néked, Mr Burton!

24 komment

Címkék: horror musical filmkritika 3csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr48346690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.02.21. 08:56:49

az első félórát követően konkrétan dögunalmasak a zenei betétek. totálisan egyetértek: a fiatal szerelmesek súlytalanok. (ha már szóbakerültek: a film vége finoman szólva is összecsapott. mert mi is lett velük? tudom, hogy minden mr t-re lett kihegyezve, de azért mégiscsak egy szerelmi szál maradt a levegőben lógva)

amúgy szerintem is baromi jó színész jd, amit viszont ezen filmbéli szerepe abszolut nem támaszt alá: ugyanaz, mint a dalokkal: bizonyos idő után kurva fárasztó és semmitmondó ahogyan bánatos-bosszúéhesen néz ki a manzárd ablakán a semmibe. franco nero jutott az eszembe:)
signor pirelli viszont óriási!

Beyonder 2008.02.21. 09:05:25

A finálé a legjobb, amilyen hirtelen és véresen vége van a filmnek, az gyönyörű. Nekem nem hiányzott a halivudi lekerekítettség.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.02.21. 09:19:12

nekem sem, viszont amennyiben az egész musicalszerű sztori végig a hollywoodi kliséken hajt keresztül, akkor igenis elvarratlan a dolog.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.02.21. 10:13:29

ennyire jó-rossz filmet régen láttam már.

bevallom, mi otthon néztük, felirattal, és egy idő után már hangosan üvöltöttük a szöveget, annyira evidens volt, hogy mikor viszik fel meg le a hangsúlyt, meg melyik szótagot fogják elnyújtani. arról nem is beszélve, hogy úgy 'könnyű' musicalt írni, ha minden sornak ugyanúgy van vége (sir, yes sir) meg ha Johnny Depp nem énekelni fog, hanem recitálni.

nekem nem a személyes híróm Tim Burton, de amit ebben a filmben művelt a színészekkel, az csapnivaló volt. emlékeztek, amikor táncolnak ketten a pitésnél? mintha két fabábút pörgetnének egy platformon.

valaki látta esetleg a neméneklős 2006os tévéváltozatot Ray Winstone-nal? na az kurvára érdekelne.

Signor Pirelli meg tökugyanaz volt, mint Jean Girard a Talladega Nightsban, annak ellenére, hogy ott francia itt meg olasz.

Beyonder 2008.02.21. 10:22:36

bobbyperu: ahogy énekelnek a filmben, az már magában a musical-klisék kifordítása. Ajánlom a témában a februári Filmvilág cikkét. bakfitty: ez a színészi alakításokra is vonatkozik.

Persze ettől függetlenül, aki nem szereti ha énekelnek egy filmben (mint pl. én) annak nem való.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.02.21. 10:28:28

kifordítom, befordítom, mégis bunda a bunda. a Hedwig & The Angry Inch sokkal hatékonyabban csinált hülyét a konvenciókból, de végig megfelelt nekik.

vagy nem is. ez olyan mint az Amerika Kommandó. ha csinálsz egy szar filmből paródiát, ugyanazokkal az elemekkel, akkor ugyanúgy egy szar filmet kapsz, max báboznak benne.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.02.21. 10:31:43

nem az éneklésről írtam, h hollywoodi, hanem a sztoriról. egyszerű, egymondatos bosszúszitu, kiszámítható, fordulatmentes, nyílegyenes

lehet, h a musical-klisékkel jól bűvészkedett a rendező, ahhoz tök nem értek, viszont a történetvezetéssel nem sokat variált. viszont ha a musical-kliséket kifordította, akkor ez számomra csak egyet jelent: nem nekem való a musical sem eredeti, sem kifordított változatában. ebben egyetértünk.

filmvilághoz meg csak három hónapos késéssel lehet szerencsém, mert itt nem kapni:)

Gecco · http://geccosays.freeblog.hu 2008.02.21. 10:40:51

Nem tudom ki mit várt, mert én csak azt látom, hogy Burton kirúgja a film végével a musical falait és vidámat csobban a langyos vérrel teli jakuzziba - ami minden, csak nem sablonos.
A kiscsibék dörgölőzése gáz, stimt, de ezen és Rickman fahangján kívül semmi negatívat nem tudok felhozni a mozi ellen, mert ebből így és ennyivel ez a maximum amit ki lehet hozni. Nemháromcsillag.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.02.21. 11:45:45

Hamarosan megyek a moziba, de Depp-Burton párosításba még nem csalódtam

mothe 2008.02.21. 12:44:28

nemháromcsillag, kettő. egyszerű tim burtoni rutinmunka az egész, szegény helena bonham carter végig úgy néz ki, mint edward scissorhands az ollói nélkül, johnny depp meg nem csinál semmit, csak fintorog. kár, mert mindketten remek és sokoldalú színészek, és kár, mert az ember azt hinné, hogy tim burtonben több van, de ezt a filmet már négyszer megcsinálta.
már a corpse bride is erősen utánérzés-szagú volt, ez meg végképp...
nézzük meg inkább még egyszer a nightmare before christmas-t, az végig eredeti volt, és a zeneisége is messzmenően túlszárnyalta ezét a filmét.

ui: az amerikai klisésztoriról csak annyit, hogy ez egy angol történet, nem tim burton találta ki meg nem is a musical szerzői, kb. olyan urban legend, mint nálunk a füttyös gyuri, csak abból elég volt egy dal is a kováts krisztától, nem kellett belőle egész musical.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.02.21. 13:05:56

Már többször is láttam és szerintem nagyon jó. Burton+Depp páros továbbra sem tud hibázni. Nálam 10/8.5

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.02.21. 14:32:03

Szerintem Burton az Ed Wood (egyesek szerint a Támad a Mars) óta nem csinált extraordinary filmet...

mothe 2008.02.21. 14:54:24

egyetértek, az ed wood volt az utolsó igazi

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.02.21. 15:12:35

itt egy újabb ed wood fan (mármint burtontől)!

amúgy mothénak üzenem, hogy a hollywoodi az nem helyhatározó, hanem stílushatározó. (minden nemzet csinál hollywoodi típusú sztorikat, így az angolok is. de nem is ez a lényeg. én pl. igazán bírom a hollywoodi dolgokat, csak ha már valami a h'woodi kliséket követi, akkor ne legyen következetlen. ez a bajom a film végével, de ennél sokkal több bajom van magával a filmmel. de ezt már fentebb..)

virtualdog 2008.02.21. 17:08:24

"(ha már szóbakerültek: a film vége finoman szólva is összecsapott. mert mi is lett velük? tudom, hogy minden mr t-re lett kihegyezve, de azért mégiscsak egy szerelmi szál maradt a levegőben lógva)"

Jellemző, hogy ez majdnem senkit sem érdekel (legalábbis a rendezőt meg a legtöbb nézőt biztosan nem): annyira érdektelen a "szerelmespár" sorsa, hogy kihagyták a filmből (és egyébként is, milyen szerelmespár ez? a srác még csak-csak, de a csaj egyértelműen csak kefélni akar egy jót, hiszen ahogy látja, hogy a fiú legalább egyszer visszatért, máris kihajítja a kulcsot, és még azt is megtudjuk, hogy sok srác próbált már bejutni hozzá, amit ő valószínűleg hasonló módszerekkel támogatott...).

A legnagyobb baja a filmnek, hogy kevés: sztoriban, cselekményben, viccben (a "Sweeney Todd kifejezéstelen arccal asszisztál Mrs Lovett ábrándjaihoz" poént is hányszor elsütik egymás után... meg a ledobós széket is).

Gecco · http://geccosays.freeblog.hu/ 2008.02.21. 17:51:41

Ramiz, milyen szerelem? A csaj madarakhoz énekel, 100 éve ki sem teheti a lábát, naná, hogy kulcsokat dobál boldog boldogtalanhoz. Menekülne. Ha sima kufircra fájna a foga (de ezt nem illik feltételezni), akkor a rés mögött matyizó pótapu már rendezte volna a dolgokat.
Semmi hiányérzetem nem volt a film végén. Az viszont tény, hogy a nyílt tekintetű :)kiscsávó mind tengerésznek, mint T megmentőjének kurva kevés volt. Na puff, egy hibás casting.

virtualdog 2008.02.21. 18:56:55

Hehe, pont ilyet vártam. :) "Vér, az édes vér..." - tényleg isteni érzés volt először meglátni a filmben (a nyitó képsorok iszonyatosan béna CGI-vérpatakját elnézően figyelmen kívül hagyom) a PIROSat, de kíváncsi vagyok, a hozzánk hasonló geekeken kívül más is így érez-e... :)

Viszont a szomorú az, hogy Burton bár ért a sötét, borzongató dolgok esztétikájához, mégsem fog soha tökéletesen "elkötelezett" filmet csinálni, mert nála a másik adalék legalább olyan fontos és része a stílusának.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.02.21. 22:08:25

mindenkitől elnézést szeretnék kérni az irgalmatlan OFFért, de muszáj valakivel megosztanom azt az egyszerű infót, miszerint a There Will Be Blood iszonyatosan nagy film. majdnem kiraktam egy felkijáltójelet...

talán nem is baj, h a sweeney todd kommentek közé írom ezt, csak érzékeltetve mekkora iszonyatos nagy különbség tud lenni szerethető és tökéletes mozik között.

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.02.21. 22:15:51

OFF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hmmm... 8-)

De ha kiderül, hogy nem olyan jó!

2008.02.22. 10:24:51

magyar.film.hu/object.d63c990a-4d2f-459c-8043-5c194ab4f3ef.ivy

Nagyon penge lett. Én is útálom a muzikeleket. Kurvára. De, ha tegnap kibírtam (Jó volt. Asszem.) Tarr Béla A londoni férfi remekét, akkor ezt is megnézem.

TheBerzerker 2008.02.22. 12:37:44

25 perc után feladtam. Unalmas, számomra totálisan érdektelen. Megjegyzem nem a film muzikel mivoltával van bajom, hanem, hogy nekem maguk a számok sem tetszenek. A film tényleg gyönyörűen néz ki de unalmasabb mint a forszájt szaga.
süti beállítások módosítása