Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Nyomtalanul

2013.12.05. 11:13 Rusznyák Csaba

spoorloos01.jpgRex türelmesen vár az autója mellett egy benzinkútnál. Barátnője, Saskia, akivel franciaországi nyaralását tölti, csak a szemben lévő boltba ugrott be üdítőért. Két perc. Legfeljebb öt. Fényes nappal van, jó idő, meleg és kisebb tömeg, emberek jönnek-mennek, többen a parkoló melletti pázsiton ejtőznek. Rex vár. Csinál egy fotót, járkál fel-alá, fecseg egy-két nyaralóval – és vár. Saskia nem jön. Rex utánamegy a boltba, majd megkérdez néhány embert a környéken. Páran látták, ahogy a lány elment egy másik férfival. Rex mindent megtesz, hogy a nyomára bukkanjon, de hiába.

Saskiát soha senki nem látja újra.

George Sluizer 1988-as thrillere (Spoorloos) veszettül félelmetes film. Nem annak ellenére, hogy nincs benne egyetlen on-screen gyilkosság, egyetlen menekülés, fizikai összetűzés vagy sötét helyiségben tapogatózás és gyanús zaj hallása után „ki van ott?” felkiáltás, hanem pont azért. A Nyomtalanul-ban minden borzalmasan természetes és hétköznapi.

Saskia nem egy sötét sikátorból vagy egy éjszakai külvárosból tűnik el, hanem egy verőfényes benzinkútból, ahol 50 ember nyüzsög, és végzi apró-cseprő dolgait. Elrablója, Raymond, nem egy lerobbant, bűzös erdőszéli viskóban, és nem is egy bérház pincéjében csorgatja a nyálát, tervezve következő gaztettét, hanem feleségével és gyerekeivel él csendes, nyugodt, bénítóan nyárspolgári életet. Áldozatai autójába csalogatásában nem gyakorlott, dörzsölt vadász, hanem komikusan esetlen, ideges és bénázó, mint egy tinédzser, aki először hív valakit randira. Olyan életszerűen banális az egész.

Három év után Rexnek új barátnője van, de Saskia emlékétől képtelen szabadulni. Biztos benne, hogy a lány halott, de nem érdekli a bosszú, sem az igazságszolgáltatás, csak tudni akarja, mi történt szerelmével. Ki tette, hogyan és miért?

A bizonytalanság, a kegyetlen nemtudás teljesen felőrli, olyannyira, hogy megszállottjává válik az igazság kiderítésének, és kétségbeesésében immár nem a rendőrséghez fordul, hanem a média segítségével magához a gyilkoshoz. Raymondot megfogja valami Rex vakbuzgó kutatásában, ezért úgy dönt, kielégíti kíváncsiságát, és felkeresi őt.

Raymond, saját bevallása szerint, szociopata. Rexet barátnőjének eltűnése rántja ki a társadalmi normákból, Raymondot csak egy gondolat: mi lenne, ha valami olyasmit tenne, amit nem szokás? Gyerekként leugrik egy erkélyről, csak hogy bizonyítsa magának, képes rá, és nincs olyan, hogy eleve elrendeltség. Később, már felnőttként, egy hídról veti le magát, hogy megmentsen egy folyóban fuldokló gyereket – onnantól hős a lánya szemében.

Raymond, aki szó szerint belevetette magát istenszerepébe (kétszer is), gondolkodni kezd. Tényleg hős lenne? És ha igen, mi lehet annak az ellentéte? Mi lenne, ha valami olyasmit tenne, amit egy hős nem szokott? Képes rá. Nincs olyan, hogy eleve elrendeltség.

spoorloos02.jpgSluizer ezeket a revelációkat a legnagyobb természetességgel, mesterien kifinomult, visszafogott rendezéssel adja elő, és a kíméletlenül pontos, valóságszagú karakterhorror filozófiájában az a legrémisztőbb, ahogy játszi könnyedséggel, szépen, minden erőlködés nélkül passzol bele a nagy képbe, amit a világ és az ember együtt alkot. A borzalom nem a szekrényben van, nem az ágy alatt, hanem bennünk: ott lappang a bájos utcaképekben és a mosolygós családi fotókon.

A Nyomtalanul-t, amihez Sluizer ’93-ban késztett egy töketlen amerikai remake-et, sokat hasonlították Hitchcock filmjeihez, különösen A kötélhez, aminek gyilkosai hasonlóak Raymondhoz (egyszerű, környezetük által tisztelt polgárok, akik ölnek – csak úgy, mert miért ne?), de nagy különbség, hogy Sluizer nem a suspense-re megy rá, hanem az elmére. Hitchcocknál tetőfokára hág a feszültség, lehull a lepel, és a tettesek számára véget ér a játék. Sluizernél csendben elszivárog minden biztonságérzetünk, lehull a lepel, és csak ekkor kezdődik a játék igazán.

Minél beljebb hatolunk Raymond fejébe, annál rosszabbul érezzük magunkat, és ez még semmi ahhoz képest, ami a fináléban vár. Nincs nagy fordulat, nincs küzdelem, nem derül ki, hogy mégis a kertész tette, csak Rex végre megtudja, mi történt Saskiával.

A valaha volt legaljasabb filmes befejezésben.

28 komment

Címkék: thriller dráma filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr155676798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szkristof92 2013.12.05. 11:55:34

Tökéletesen összerakott eurothriller, az a bizonyos befejezés pedig az egyik legnagyobb tökönrúgás, amit valaha leforgattak.

kukilopezromero 2013.12.05. 14:35:32

de durva, én csak a Kiefer Sutherlandes amcsi verziót ismertem,de az is nagyon tetszett

kelta 2013.12.05. 16:53:08

Errol mar volt cikk a geekzen, emlkeszem mert amitt neztem meg. :D
geekz.blog.hu/2008/11/05/nyomtalanul_2

Egyebkent valoban rendkivul eros, okos es fajdalmas film, nagyon gonosz veggel.

Maya-- 2013.12.05. 18:12:56

akkor ez a remake :) mmint a cikknek.

scorsesefan 2013.12.05. 18:13:16

@kelta: Nem baj, ez a film megérdemel két cikket is. :)

K.Leslee 2013.12.05. 18:15:57

Jobban idegesitett a vege mint a Funny Gamesnek. Mondjuk attol meg h tokon rugja a nezot nem feltetlenul jo a film.

Maya-- 2013.12.05. 18:37:29

@scorsesefan: ha így van, muszáj megnéznem.

Globetrotter2014 2013.12.06. 17:22:57

Nézztek meg a Martyrs című horrort ha kemény befejezzést akartok.

Én elolvasva inkább nem bele sem kezdtem...

Rusznyák Csaba 2013.12.06. 18:32:23

@ZF2: A Martyrs ennek a cipőfűzőjét sem kötheti be.

Agent Ricsko 2013.12.06. 19:43:50

@ZF2: En kedvelem a Martyrst, az elso harmad egeszen parades. Sajnos pont a vegtelenul kepmutato es hatasvadasz befejezes miatt utaljak sokan (jogosan).

A Spoorloos egyebkent mindenben a tokeletes ellentettje, annak idejen megzabalta es kikopte a gyereklelkemet. Orok kedvenc.

Happy Zoidberg 2013.12.06. 20:09:09

Tökönrúgós vég?

Madeo (2009)

Mert kedvem lett volna tökön rúgni Joon-ho Bongot, amiért elrabolt 128 percet az életemből.

Error Flynn 2013.12.07. 04:23:03

Én is még csak a remake-t láttam, de már anno tinédzserként is éreztem, hogy a végén az utolsó jelenet már nem illik a film szövetébe. Kb: olyan mint amiről Robert Altman beszél a The Player-ben.
Egyébként ha aljas filmes befejezéseket akar látni valaki, ajánlom még az 1987-es The offspring (From a Whisper to a Scream) című művet. A többes szám direkt volt, mert egy antológiáról van szó :)
Bár ez talán nem olyan kényelmetlenül nihilista, mint pl: a Hetedik befejezése, de a kárhozat garantált.

David Sumner 2013.12.07. 08:45:44

Ha van műfajfilm, ami bizonyítja, hogy az az igazán remek horror az, ami az emberből fakad, akkor az a Nyomtalanul. Mert az szerintem senkit nem lep meg, hogy gore-ban fürdik az áldozat, hiszen effektelnek, gyorsan vágnak, vadásznak a hatásra, és a nagy pörgés épp eltávolít a borzalomtól, de amikor valami ilyen lassú, mint Sluizer filmje... akkor már át is éled, és akkor teljesül a horror igazi célja. És persze egy rohadtul gonosz és fájdalmas végű melodráma (vagyis nem, hanem tragikus románc, az más, mint a melodráma) - az amerikai remake-nek meg franc a pofáját, hogy a holland adaptáció (Tim Krabbé, Jeroen Krabbé testvérének írása nyomán) nemcsak, hogy egy standard thriller és azért is, mert a tojás-metaforát hülyeséggé degradálta.

virtualdog 2013.12.07. 09:31:23

Az egyetlen film, amit nyomasztó, hideg rettenete okán nem pihenésképpen, "kimegyek sörért" indokkal szakítottam meg, hanem hogy - közben azért szégyellve magam - meggyőzzem néző-társaimat, hagyjuk abba, felejtsük el a filmet, rúgjunk be, dobjuk el a DVD-t és nézzünk sitcomokat a nap hátralevő részében. Ennyire rosszul lettem tőle. Aztán befejeztük, és legintenzívebb filmélményeim közé sorolom, valamint a legjobb horrorfilmek közé (horror, pszichothriller, nem érdekel - RETTENETES!).

De nem tudom, mikor fogom újranézni. Ha egyáltalán.

(És akkor még barátnőm sem volt épp!)

virtualdog 2013.12.07. 09:40:58

Viszont nem értek egyet azzal, hogy a vége mekkora gyomros (sőt szerintem rontja a filmélményt, ha a potenciális első-nézőket erre fűtitek!), egyrészt addigra azért részben sejhető valami hasonló, másrészt ha nem lenne benne az a jelenet, vagy bármi más lenne helyette, ugyanilyen szemét módon érzelmileg meggyalázva hagyná ott a nézőjét akkor is.

Teljesen más és talán gyengébb hatású, de hasonlóan megnyomorító (lassan a totális lelki vagy erkölcsi pusztulásba csúszást dokumentáló) művek számomra:
- Man Bites Dog,
- Ex-Drummer,
- Hozzátok el nekem Alfredo Garcia fejét,
- Milano Calibro 9 (na itt viszont kifejezetten a befejezés miatt),
- A szomszéd lány (könyv, a filmet nem láttam).

A ti "ajánlásaitok" a témában? :)

Maya-- 2013.12.07. 13:45:04

engem kívételesen izgatott, hogy most akkor mi is a vége. alig bírtam ki, hogy ne lessem meg. DE kibírtam! mert nagyon kemény portrét gyúrtak ki a kedves kis pszichopatának. ez komoly. jött, hogy megsimogassam azt a nagy szemüveges fejét és azt mondjam neki: hagyd, majd elmúlik :)
most meg nem tudom, hogyan írjam le, de nem konkrétan az a vége ütte nekem a gyomrost, amikor a gyújtó fényénél körülnéz, sőt még én is röhögtem együtt vele. HANEM volt ott még nekem az a két érme reményeeeem! ja..na ott lettem én szomorú..

amúgy most is folyik nálunk ezért a filmért a cirkusz, mert eltűnt fater polcáról nyomtalanul a film. ez most derült ki, mikor én elakartam venni tőle. biztosan nagy részegen valakinek odaadta, s nem hozták vissza. ezért a tube-n néztem egy trehány francia felirattal. és kurvára egyetértek a pszichopatával, hogy a franciák büdösgyengék idegennyelvekből. franc a pofájukat :)

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2013.12.07. 15:54:29

A Mártíroktól nem tudtam aludni, ezen legfeljebb a vállam vonogattam, hogy most mitől kéne annyira sokkolódni? Közrejátszhat, hogy a felvonultatott holland (?) szépségért egy percig nem verném magam, a nem kicsit hatásvadász, de legalább ratyi befejezés nagy kérdése pedig, hogy jé, megitattad magad egy beteg állattól, aki 3 éve darálta be a nődet, mégis mire számítottál, hülyegyerek?

Maya-- 2013.12.07. 16:18:46

idéznék valakitől, egy másik cikkből: "Romantikus? Sápasztóan."

persze, hogy felesleges amit csinált..de ha már annyira kíváncsi volt. nekem tetszett, hogy 3 év után ez derül ki. mert azt már megszoktam, hogy minden tisztességes thrillerben rögtön rohantak volna, és nyomoztak volna a csaj után. az már más, hogy ezért a szépségért én sem verném magam :)

Maya-- 2013.12.07. 16:18:46

idéznék valakitől, egy másik cikkből: "Romantikus? Sápasztóan."

persze, hogy felesleges amit csinált..de ha már annyira kíváncsi volt. nekem tetszett, hogy 3 év után ez derül ki. mert azt már megszoktam, hogy minden tisztességes thrillerben rögtön rohantak volna, és nyomoztak volna a csaj után. az már más, hogy ezért a szépségért én sem verném magam :)

getro2 2013.12.07. 16:53:34

@Keresztény szellemiségű luxuskurva:
Dettó így vagyok vele. Bárhol olvastam/hallottam erről a filmről (az 1001 filmes gyűjteménytől kezdve a haverokon át egészen most a Geekz-ig) mindenki kiemelte hogy mennyire feszült és nyomasztó, de rám semmilyen hatást nem tudott gyakorolni. Elismerem, ügyesen van felépítve és maga az alapötlet is nagyszerű, de - számomra - nem több.

prick 2013.12.07. 20:20:44

KURVA NAGY OFF!

A pofonok földje lesz ma a tévében. Szívesen olvasénk róla az oldalon. Elképzelhető, hogy belefér? Dánkó!

mr.roper 2013.12.07. 21:29:25

valószínüleg geek-kőzáporban részesülök,de én a másolatot láttam, amit ugyancsak George Sluizer rendezett.És ehhez a self copy/remake-hez személyes élmények kötnek. Például, a filmet 93' nyarán Sandra Bullock képével reklámozták,de nem moziplakát stílusban, hanem mint egy igazi,eltűnt személyről kifüggesztett,fekete-fehér portrét., Fölötte a kiírás:Eltűnt! Ki tud róla? Szerintem zseniális marketing fogás volt. Nekem legalábbis kiskamasz fejjel teljesen megmozgatta a fantáziámat. MaJd persze láttam a film hivatalosabb plakátját is. Képkockákra bontott felület, a szereplőkkel. De az valami nyugtalanító volt, ahogy Jeff Bridges rábámult a járókelőkre a hírdetőtábláról.Pedig akár klisé tervzésnek is lehetne mondani. (pld.Rövidre vágva szintén akkortájt). Hónapokkal késsőbb láttam a filmet vhs-n, és nekem tetszett a másolat! És mondhatom, nagyon-nagyon megnyugtatónak találtam eme téma esetében a hollywood-i befejezést. Főleg,hogy évekkel később megtudtam valami kritikából, hogy az eredeti milyen fejbekólintós befejezést kapott. Akkor még inkább értékeltem a hollywood-i happy endet. És Sandra Bullock ritkán volt olyan tüneményesés gyönyörű mint abban a negyedórában akkor a film elején... :D Ideje megnéznem az eredetit is,asszem. :D

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.12.07. 21:32:14

Kemény egy film volt, durva hangulattal. Tipikusan olyan, amit többször kell megnézni, hogy igazán üssön.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2013.12.08. 09:24:31

@mr.roper: Én még moziban láttam az újrafeldolgozást. Lehet, hogy hollywoodiasított, de egyúttal hollywoodi profizmussal megcsinált thriller. Bullock meg tényleg tökéletes abban a kis szerepben.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2014.02.07. 11:17:30

Megneztem a filmet ezen cikk alapjan. Szemet egy darab. Saskia-t annyira sajnalom, hogy a youtube-on mar tobbszor visszaneztem azt a jelenetet, amikor talalkozik a gyilkossal a kaveautomatanal, mert teljesen lenyugoz, Johanna ter Steege igen jo csaj volt. De azt a jelenetet mar nem birom nezni, amikor beszall a faszfej utan az autoba. Uvoltenenem neki, hogy fusson el, vagy legalabb bar ott lennek, hogy fejbe tudjam verni azt a szemetladat... :)
Szoval tenyleg iszonatosan gonosz egy film...

kukilopezromero 2014.02.17. 17:15:48

azt hiszem Saskia fikázik egyet mielőtt beszáll az elmebeteg autójába, ez igazából nincs kihatással a cselekményre vagy a filmélményre , csak megjegyzem

persze ez egy olyan önfeledt turka, mikor az ember a semmibe bámul, és még a legműveltebb arisztokratával is megeshet egy gyenge pillanatában

sőt, talán csak a színészi játék része, ahogy a naiv, csapongó, figyelmetlen lányt alakítja, aki épp nagyon boldog a kulcstartó vásárlása miatt

akárhogy is, de fikázik egyet :)))))
süti beállítások módosítása