Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

A sebezhetetlen

2013.05.24. 06:00 Desrix

Sebi01.jpgA szuperhős témát annyiszor feldolgozták már, mint zughentesnél a kóbor kutyát. Minden stílus belekóstolt a zsánerbe, hogy többé-kevésbé fogyasztható végeredményt tálaljon elénk, de igazi ízorgiához csak kevés esetben volt szerencsénk. A 2001-es A sebezhetetlen ebből a szempontból nehezen értékelhető darab, mondhatni oly mértékben ínyencség, hogy egyeseknek megfeküdte a gyomrát, holott egész egyszerűen máshová helyezi a hangsúlyt, mint azt addig megszokhattuk. Szokás M. Night Shyamalan utolsó jó filmének titulálni, amivel személy szerint nem értek egyet, engem A falu és a Lány a vízben is képes volt megfogni (előbbi Vivaldi Négy évszakának vászonra festésével, utóbbi a döglött panelközeg éterivé varázslásával). Ettől függetlenül, amíg különc rendezőnk ötletkísérletei a stúdió vigyázó szemeitől tartván nem merészkedtek meredek terepre, mondhatni geek-konform játszóterekként szolgáltak eszképista képzeletünk számára.

A sebezhetetlen varázsa valahogy úgy kétoldalú, ahogyan a rétes sül meg a sütőben. A teteje ropogós, átsült, ínycsiklandó, az alja viszont néhol odaégett. Összességében finom, a tetején átszaladó villa azonban megakad az alján, nehezen lehet elvágni. Misztikumra kiéhezve egyből megnyert magának az előzetes, Bruce Willis és Samuel L. "Bakker" Jackson neve pedig mint a légypapír, úgy tapasztott a premier dátumához. Soha semmi ellenvetésem nem volt a lassan, türelemmel elmesélt történetekkel kapcsolatban, ezért aztán nem is unatkoztam rajta. Belegondolva, azért megértem, miért nem bírja végigülni a többség, de ez nyilván nem az ő hibájuk, a rendszer műveli ezt a jobb sorsra érdemes elmékkel, akció akció hátán, aztán nincs mit csodálkozni egy lassabb sodrású mű bukásán. Tény, hogy a filmet nem a feszes tempója és bonyolult történetszövése miatt emlegettük fel olykor-olykor egy füstös kocsma félhomályos szegletén, és ma sem emiatt szeretjük.

Sebi02.jpgKépregényeken felnőve, akármennyire is szertefoszlott az a bizonyos gyermeki, vak bizalom a száraz világot megtöltő titkos varázzsal kapcsolatban, ilyen mű láttán lobban be újra a szikra. (És ezért szól hozzám minden másnál ékesebben az urbánus fantasztikum.) A David Dunnt játszó Willis számára csupán ez a sivár világ létezik, és ez mély melankóliával tölti el, hiszen valaha érezte azt a bizonyos pluszt. Egykedvű napjaiba megromló házassága hoz változatosságot, na meg egy orbitális vonatszerencsétlenség, amit egyedül ő él túl. Hamarosan egy idegen felbukkanása zaklatja fel tökéletesen monoton életét, aki nem kevesebbet állít, minthogy David teste sebezhetetlen, törhetetlen, sérthetetlen (nem feltétlenül ebben a sorrendben). A bottal közlekedő feketebőrű Elijah Price az ő szöges ellentétének tűnik: csontjai oly könnyen törnek, akár a térfogatnövelőtől duzzadó szezámmagos óriásropi, gyermekkorában tehát éleslátóan csúfolták a többiek Porcelánnak. Elijah megrögzött képregénymániás, elnézést, szakmailag elismert, nagy tudású képregénygyűjtő, így kapásból az emberfeletti képességekkel von párhuzamot, mintha mi sem lenne természetesebb. A férfi meggyőződését hitetlenkedve, ám halvány reménnyel szemlélő David kénytelen a közöny betonburkából kitörni. Élete új irányt vesz, lassan, nagyon lassan körvonalazódni kezd az igazság.

A film ezen a vonalon nagyot teljesít. Remekül működik a szürke valóságunkba beszivárgó játékos képzelet, és az általa okozott automatikus felnőtti ellenállás közti párharc. A képregényekből vett elég egyértelmű analógiák hétköznapok penészével bevont jelenetekben teljesednek ki, szinte észrevétlenül. Mítoszok és mondák alapvetései nyernek teret a modern képregények lapjain keresztül, amik így sikeresen törnek be a film valóságába – azon keresztül pedig a mi valóságunkba. A két központi karakter útkeresése, eszmélése, életük értelmének meglelése irigylésre méltó, mind a jelenséget, mind kvázi egyszerűségét tekintve. A varázs ezen a szinten hibátlanul működik – az alja azonban kicsit odaégett.

Sebi03.jpgA shyamalani apránként kibontós mesélési technika a Hatodik érzékben remekül működött, nagyszerű párhuzamként érzékeltetve a pszichológus munkáját a kisfiúval. A sebezhetetlenben elfért volna az egyre ütemesebb tempót diktáló sebesség, hiszen David lelkivilága csak a film elején olyan kínosan lassú, később, a történtek hatására láthatóan felpezsdül. Emellett sután kezeli a férfi családi viszonyait, amíg az ő haladása folyamatos, addig a felesége és a fia menetrendszerű állomásonként kapcsolódik be. A Hatodik érzék folytonos feszültsége mintha vissza akarna köszönni ebben a filmben is, teljesen feleslegesen. Egészében nézve fogyasztható így is, bár talán az alján fellelhető kevéske korom nélkül hibátlan lett volna. Egyébként az egyik WTF-élményem A sebezhetetlenhez fűződik: már javában a moziban dolgoztam, amikor ezt a filmet adtuk, és volt egy betelefonálónk, aki feldúlt hangon követelte vissza a mozijegy árát. Mint kiderült, Bruce Willis neve vonzotta be a moziterembe, de az alkotás durván nem jött be neki, és álmatlan éjszakái voltak az ablakon kidobott pénz miatt. Így, gondolta, biztos van a mozifilmekre is pénz-visszafizetési garancia, bepróbálkozott. Nagyon sok türelmembe és időmbe került elmagyarázni neki a tényállást, miszerint végigülte a filmet, úgyhogy innentől nincs miről beszélni.

Az illető biztosan nem olvassa a Geekzet, így nem ismerhet magára, de aki hasonlóan érez vele, az nem fog egyetérteni velem: A sebezhetetlen egy tökjó film, annak ellenére, hogy kicsit túl komolyan veszi magát. A borongós, melankolikus hangulata csillagos ötös, Jackson megint nagykirály, a képregényes téma pedig dicséretes. Aki nem látta volna, pótolja!

24 komment

Címkék: thriller dráma filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr1005312509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.24. 07:51:07

"Szokás M. Night Shyamalan utolsó jó filmének titulálni,"

Ezt javítanám, hogy az EGYETELN jó filmje...

CruelAngel 2013.05.24. 09:07:03

@doggfather: So... Hatodik Érzék nem tetszett?

kukilopezromero 2013.05.24. 09:32:28

Ezt M. Night Shyamalan is tudja vagy csak te?

szkristof92 2013.05.24. 09:36:18

Az ősi idők, amikor még Shyamalan jó filmeket csinált...megjegyzem nekem a Falu is bejött, de ez és a Hatodik érzék az etalon.

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2013.05.24. 10:07:31

Hatalmas ez a kritika! :D Nagyon jó volt olvasni, M Night Shyamalannak pedig minden filmje jó kivéve azt a Mark Whalberges borzalmat. Én imádom a Jeleket, a Lány a vízben az egy csoda, és a falu is jópofa.

kukilopezromero 2013.05.24. 11:40:51

@doggfather: mert biztos tudtad előre a végét :)

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.05.24. 12:08:22

Nem értem mi égett oda.. :)

A film dinamikája végig egyenletes, feszültség teljes, nincs benne hiba. Pont ezzel a ritmikával kiteljesedve üt akkorát a vége.

"A Hatodik érzék folytonos feszültsége mintha vissza akarna köszönni ebben a filmben is, teljesen feleslegesen. "

Már hogy lenne a folytonos feszültségkeltés felesleges?! Pont, hogy emiatt szegez székbe végig.

Shyamalan egyik legjobbja (a Hatodik érzék mellett).

Desrix 2013.05.24. 14:10:14

@doggfather: hogy egyetlen jó filmje-e, az ízlés dolga. :) Elfogadom, hogy számodra igen, számomra viszont nem, ebben Oidipus Prime-mal értek egyet.

@Gevin: értem mit mondasz, és ezek szerint nem sikerült kifejeznem magamat kellőképpen: a Hatodik érzékben szuperül kellett ez a folytonos feszültség, ellenben nekem úgy tűnik, hogy A sebezhetetlenben egy picivel kevesebb több lett volna. Sőt, korrigálom is magam, inkább mintha hangsúlyosabb csomópontokra kellett volna besűríteni, na nem durván, hanem azzal a leheletfinomsággal, ahogy Shyamalan kezeli a filmjeit. :) De ettől függetlenül nem bántom ezt a filmet, nekem nagyon bejön.

TheBerzerker 2013.05.24. 14:18:21

M Night Slájmlenyelem. A világ legtúlértékeltebb rendezője. Bár mostanában kezd helyrebillani a világ rendje. Én anno szerettem a Hatodik Érzéket de az egyetlen baja az, hogy max 2szer lehet megnézni. Onnantól kezdve totál érdektelen a film. Sebezhetetlen jó film, az még tetszett tőle. De lehet csak a képregények miatt. Többi filmje amit láttam tőle az kuka. Legalábbis szerintem.

gesternmann · http://www.saller.blog.hu/ 2013.05.24. 19:20:26

@TheBerzerker: Ez a "világ legtúlértékeltebb rendezője"-duma már tíz éve is gáz volt, szerintem, vele kapcsolatban. Pénzt termelt, nem is keveset, de ízléssel, nagyon markáns és kifinomult stílusban. Tény, kissé monomániásan.

Én speciel sosem értettem a hatodik érzék hihetetlen sikerét, ellenben a Sebezhetetlen, a Jelek és Az esemény is ott vannak a "Kismesterek fasza zsánerfilmjei"-polcomon, A cápa, a Brazil és az Alien mellett.

Igen, Az esemény, Mark Wahlberggel meg a gyilkos növényekkel.

És eszembe jut egy baráti diskurzus a film (Happening) bemutatójának tájékáról, mikor már ismerőseim java otthon, bele-belepörgetve nézte az újabb filmeket, aztán osztva az eszet. Ekkor volt, ugye, az elhíresült "fussunk a szél elől"-történet; legalább öt különböző fórumon, beszélgetésben találkoztam ezzel. Sokadszorra, mikor már meguntam, mondom egy nálam okosabbnak: "barátom, ne már ezzel gyere, hogy ez végképp kiverte nálad a biztosítékot, a szél, miközben ilyen >halottakat látok<-dumákat élből benyelsz..." Erre a haver azt mondja, "mert az ilyen what the stájsz-fíling volt a végén, vágod?" Na, akkor fordultam ki a krimóból.

Én azt gondolom, hogy Shyamalan éppen az ilyen kis szemtelenségeivel, fricskáival tűnik ki a többi hasonszőrű hollywoodi mester közül. És azért ezeket a filmeket, akármennyire visszafogottak is, még tényleg mozivászonra komponálták, mozitörténettel, moziszínészekkel, amolyan re-újhollywoodi stílusban.

Hozzáteszem, Az esemény utáni filmjeit nem láttam.

@Desrix: Kösz az írást, a betelefonálós történet külön aranyos. (Ma már nehéz elhinni, de a '90-es évek közepén, a Ponyvaregény után is hallottam hasonlókat Bruce Willis kapcsán.)

gesternmann · http://www.saller.blog.hu/ 2013.05.24. 19:39:37

Eszembe jutott, hogy miközben A falut néztük a moziban, barátnőm - akit kiokosítottam, hogy a rendező indiai származású, és, mint Hitchcock, ő is megjelenik a filmjeiben -, odasúgja nekem: "most ő vagy szörny lesz vagy cigó lomis."

Bocs a politikai inkorrektségért.

Kagain 2013.05.24. 20:44:31

Nekem ez, és a Super a kedvenc képregény filmjeim.

Jó volt olvasni róla, pont nemrég néztem meg én is újra, több mint 10 év után, és legalább olyan jó volt, mint anno a moziban.

meg a te kurva anyád dan slott 2013.05.26. 00:54:29

@gesternmann: ember! a jelek? ahol egy baseballütővel és egy pohár vízzel vernek agyon alient?
a másikban meg walhberg rohangál a susogó fűben? ember normális vagy? ne, ne is válaszolj erre. kösz.

Rusznyák Csaba 2013.05.26. 10:53:06

Messze ez Shyamalan legjobb filmje, közel tökéletes. A Hatodik érzék jó még, meg a Jelek is korrekt, de azután már csak a nagy halál van.

David Sumner 2013.05.26. 10:58:52

Shyamalan utolsó jó filmje a Jelek. Shyamalan legzseniálisabb munkája: A sebezhetetlen. Fasza kis pre-Batman Begins/ Boy Wonder. A finálé még ma is sokkol. (Az esemény meg egy undorító hígfosrakásszar katasztrófafilm-paródia.)

Rusznyák Csaba 2013.05.26. 12:38:06

Hogy lenne Shyamalan túlértékelt, amikor már hosszú évek óta szinte kizárólag fika közt emlegetik a nevét? (Jogosan)

memora 2013.05.26. 17:28:48

Én kb Shyamalan összes filmjét szeretem, és nagyon sajnálom, hogy a bukásai és a vele szemben tanúsított ignorancia miatt lassan már egyáltalán nem rendezhet szerzői filmeket. Nem baj, munkája úgy is lesz, mert Hollywoodban manapság úgy is az egyéniség és a "másság" teljes megszüntetése, standardizálás folyik (lásd James Bond, Star Trek, stb).
Ha van esze akkor elkezd inkább kisköltségvetésű, kreatív indie filmeket csinálni ahelyett hogy beáll bérrendezőnek. Szerintem egyébként pont a Hatodik érzék a legtúlértékeltebb filmje. Legtöbben semmi másra nem emlékeznek belőle, csak a csavarra a végén...

A "lassabb sodrású mű" és az akciódús filmek között meg nincs olyan éles határ: egy film vagy jó (és akkor magával ragad), vagy nem (akkor meg...nem). Én a Parker-en untam halálra magam legutóbb, pedig áll. az kimondottan szórakoztató és pörgős akart lenni...

@gesternmann: Az említett WTF élmény nálam is bejátszott Bruce Willis-el kapcsolatban: tékás merengett arról, hogy "azt hitte", a Ponyvaregény jó film lesz, mert Bruce Willis játszik benne...
Vajon akad olyan is, aki manapság mondjuk a Moonrise Kingdom-ot nézte meg Willis miatt, valamiféle "Die hard" szerű élményt várva? Elvégre abban is rendőrt játszik ;)

Maya-- 2013.05.30. 16:50:21

én ezt nem láttam, de mintha kedvet kaptam volna rá..ez az írás után. amúgy ez a Shyamalan szerintem sem túlértékelt.

Atkakukac1989 2013.05.31. 16:09:36

Bármelyik rendező a karját adná, ha letett volna az asztalra (ráadásul egymás után) egy Hatodik érzék-A sebezhetetlen-Jelek triót.

Már csak ezért is mindig szeretni fogom Shyamalan munkásságát. Szerintem nem pojáca, csak egy időre ellőtte a kiváló ötleteit.

Viszont hány olyan rendező van, aki ugyanígy csinált pár nagyszerű filmet, aztán semmi. (Pl. Coppola, Craven stb.)

Nem fogom leírni az emberkét soha, mindenkinek lehetnek rossz döntései, akár hosszabb távon is.

Nuuk 2013.06.05. 11:08:04

Nekem csak egy bajom van a sztorival:

Hogy a tökömben nem jön rá Willis karaktere az általa megélt évtizedek alatt, hogy sebezhetetlen? Oké, az autóbalesetnél még elsütik az amnéziát, de a mindennapi életben annyi szituáció van, amikor kiderülhet ez a dolog. Vagy pl. amikor amcsifocizott a suliban, akkor soha egy orvos sem vizsgálta meg? Soha nem tesztelték a teherbírását az edzők?

u.i.: Elég régen láttam már a filmet, lehetséges, hogy valami apróság elkerülte a figyelmemet, ami magyarázatot ad erre.

Giantmango 2014.01.05. 15:11:27

@Nuuk: Te nagyon buta vagy figyeltél te egyáltalán arra a jelenetre mikor Bruce visszaemlékezik az autóbalesetére fiatalkorába? Konkrétan az arcán egy gecinagy felismerés mutatkozik mikor arra kérdeznek rá, hogy magának nem esett baja?..
süti beállítások módosítása