Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Halálos iramban 6.

2013.05.16. 13:49 Rusznyák Csaba

ff61.jpgMókás olvasgatni a külföldi kritikákat, amiknek szerzői óvatos, bizonytalan bocsánatkérésekkel adják az olvasó tudtára, hogy tetszik nekik a film. Mintha az agyatlan, specifikusan és tudatosan férfias zúzás iránti vonzalom elismerése valamiféle bűn lenne – lehet, hogy máshol az is. Szerencsére itt a geekzen leszarjuk az ilyesmit, nem vagyunk mi semmiféle magaskultúra zászlóvivői, és hogy ezt kapásból demonstráljam is, hadd fogalmazzak úgy, amolyan cizellált visszafogottsággal, hogy a Halálos iramban 6. kurvára szórakoztató filmbanzáj. Persze, nyilván nem mindenki fogja így gondolni, de akkor hadd segítsek: a lényeg, hogy az előző részek ismeretében mindenki pontosan azt fogja kapni, amit vár. Aki papírvékony karakterek idióta és pózőr dialógusaival kitöltött röhejes akcióbaromságot vár, az azt kapja. Aki tökös macsók vagány keménykedéseit és kipufogógázzal sűrített, őrületen szórakoztató autós zúzdáit várja, az azt kapja.

Mert komolyan: legkésőbb akkor, amikor a negyedik rész nyitányában Vin Diesel elszáguldott autójával egy aszfalton gumilabdaszerűen pattogó, és közben fel-felrobbanó nyerges vontató alatt, amint az épp átfordult a levegőben, a sorozat olyannyira maga mögött hagyta a realitás földjét, hogy a világ leggyorsabb kocsijával is örökké tartana oda a visszaút. És az dokumentumfilmnek tűnik a hatodik etap egyik-másik mutatványához képest. Szóval, aki ennyire már nem tudja szászpenzsölni a diszbelífét, az legfeljebb akkor üljön be a Halálos iramban 6.-ra, ha direkt picsogni akar az interneten a film hülyeségeiről. Mert azokból van bőven.

A sztori részletezésével (Vin Diesel és csapata szövetkezik Dwayne Johnsonnal, hogy lekapcsolják a szuperveszélyes McGuffint elrabolni készülő csúnyarosszembert, Luke Evanst) nem siettetném a klaviatúrám amortizációját, mert nincs semmi jelentősége, a hihetetlenséggel teleszórt forgatókönyv olyan amilyen: meg-megtántorodik az erőlködéstől, hogy úgy alakítsa az eseményeket, hogy azok ürügyként szolgálhassanak a lehető legelképesztőbb autós mutatványokra. Justin Lin, aki a harmadik rész óta gondozza a mostanra Mission: Impossible-lé gyúrt franchise-t (ez a kaland végre becsatlakozik annak a filmnek a végébe, mert a negyedik-ötödik rész ugyebár a Tokyo Drift előtt játszódott), totális szégyentelenséggel sorakoztatja az egymásra licitáló cápaugrásokat; ebben a világban egy száguldó autóról sértetlenül való le-, át-, keresztül-, oda-visszarepülés olyan triviális tevékenység, mint egy húszméteres kocogás, többszörösen borulni egy kocsival pedig annyi, mint megbotlani a nappali küszöbében.

ff62.jpgDe egyrészt van abban valami szimpatikus, ahogy Lin mindezt rezzenéstelen pókerarccal adja elő (szeretem, ha az alkotók tisztában vannak azzal, hogy mit csinálnak, tartják magukat hozzá, és büszkék is rá), másrészt legalább következetes a koncepcióhoz. Minden konfliktus, legyen az akár szerelmi, fizikai, ideológiai (igen, van ilyen, persze a franchise saját értelmi szintjén), kerekeken száguldva dől el, és a produkciós minőségre senkinek nem lehet panasza (noha, és ezt mindenképpen meg kell jegyeznem, az ötödik rész fináléjának masszív, szuperdinamikus zúzdáját nem sikerül megfejelni).

Diesel és Johnson pedig még arra is képesek, hogy néhány hülyeséget simán elhitessenek velünk. Nyilván nem a legjobb színészek a világon, viszont jelenlétük a vásznon abszolút, és akár autóval zúznak, akár ököllel (van alkalmuk bőven mindkettőre), a néző nem tud nem vigyorogni – még ha az ensemble cast maradéka kissé meg is sínyli kettejük karizmáját (főleg az újonc Gina Carano, de még Paul Walker is). A Halálos iramban 6. az év legelszálltabb, legpofátlanabb, legesztelenebb akcióhullámvasútja.

26 komment

Címkék: akció filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr435303069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tiger Woods 2013.05.16. 14:18:12

ritka az, amikor egy franchise az ötödik résszel éri el a csúcsot, kb. ez az egyetlen, ami most eszembe jut. én nagyon várom már ezt a hatodikat és ezután a zseniális kritika után meg még annál is jobban.

David Sumner 2013.05.16. 14:24:42

"Szóval, aki ennyire már nem tudja szászpenzsölni a diszbelífét..."

Itt beszartam. :-)

szkristof92 2013.05.16. 14:37:22

Fantasztikusan jól megírt cikk, remélem a film is legalább ugyanolyan gusztustalanul szórakoztató lesz mint az ötödik!

McCl@ne 2013.05.16. 15:47:23

Nagyon klassz írás, csak még jobban meghozta a kedvem! Jövő "szerda", éjféli premier lefoglalva!

mojoking77 2013.05.16. 17:07:52

Hmmmm, majd latjuk. Mondjuk a 2-3. reszt (vagy a 3-4.et?) meg mindig nem sikerult lenyomnom a sajat torkomon, de az elozo tenyleg nezheto volt. Otthon is 24.-e a bemutato? Mi a fene? A Universal meg nem haragszik rank ? :) )

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.16. 18:02:27

majd ha kijön, vagy lesz a neten megnézem annyira azért nem érdekel, hogy premier, de a Riddick, nah az bitangul néz ki!

@mojoking77: hangsúly a MÉG-en volt jól sejtem?!

Rusznyák Csaba 2013.05.16. 18:11:22

@Tiger Woods: A csúcs továbbra is az ötödik (nem csak azért, mert a fináléja jobb, eleve kissé összeszedettebb film).

Amúgy vicces egy sorozat ez. Az első rész dögunalmas, a második teljesen nézhetetlen, a harmadik egy se íze-se bűze nulla, a negyedik az első, ami nagyjából élvezetes volt - és az ötödik az első, ami TÉNYLEG élvezetes volt.

walter white 2013.05.16. 19:53:30

mi alapjan adtok eselyt harom szar resz utan a tobbinek? :)

Maya-- 2013.05.16. 20:24:59

@walter white: hát nem érted? kezdtek javulgatni :)

K.Leslee 2013.05.16. 22:02:39

@walter white: nem gondoltam, hogy ezt valaha leirom, de a Fast 5 nagyon is tetszett, mint akciofilm. A tobbit nem lattam:-)

mojoking77 2013.05.16. 22:43:09

@K.Leslee: En az egyet is csiptem. Bar tele volt klisekkel, de anno "uj" otleteket is tartalmazott. Meg ha csak nyomokban is..

entro 2013.05.17. 07:30:22

Én az elsőt láttam, irritált, eldöntöttem, hogy ez nem az én világom. Nem is követtem a sorozatot, majd az ötödik részről itt megjelent kritika felkeltette az érdeklődésemet, és komoly hezitálás után azt a részt megtekintettem. Le voltam döbbenve, de rohadtul élveztem. Aztán megnéztem a negyediket is, azzal már voltak gondjaim, így az előtte lévő epizódokat hanyagoltam is. Ez a hatodik már a trailer alapján érdekelni kezdett, ez az írás pedig megerősített, úgyhogy mozizás lesz hamarost:)

K.Leslee 2013.05.17. 13:36:57

@entro: detto nalam is. Nem szeretem az ilyen kemenycsavo-jocsaj-pengeverdas filmeket es az otodiket is a geekz kritika kapcsan neztem meg. Buta film, de mocskosul szorakoztato.

kukilopezromero 2013.05.17. 13:51:12

na végre már valamiről jót írnak, elég vagány is volt a bemutató

vizsgák után megyek nézem

Dr. Sick Fuck 2013.05.17. 23:59:56

Csaba úr:
fasza, de ott basztad el súlyosan, hogy nem értesz az autókhoz.
Ezt a cikket egy gépzsírszagú szerelősrác szemszögéből kellett volna megírni.

Rusznyák Csaba 2013.05.18. 01:57:00

@Dr. Sick Fuck: "nem értesz az autókhoz"

guilty as charged

Maya-- 2013.05.20. 19:55:26

még jó, hogy legalább a kocsikhoz nem ért. mert akkor már tényleg gyanús lenne nekem, hogy RusznyákCs valami mutáns :)

K.Leslee 2013.05.22. 13:29:36

@Maya--: szerintem csak szerenykedik:-D

David Sumner 2013.05.27. 21:41:18

Tökéletes popcorn entertainment. A hetedik részben elnéznék egy autós exploitationt, ha már James Wan rendezi. :-) Sportverdákra felszerelt tüskék, döfőszerszámok, és mivel úgyis a bosszúról szól majd, trancsírozhatnák majd benne a népek egymást ezerrel. :-)

szkristof92 2013.05.27. 21:50:34

@David Sumner: Agreed. Szinte nem is éreztem azt a két órát, amikor néztem.

David Sumner 2013.05.27. 21:54:17

@szkristof92: A főcímmel eléggé megvették a bőrömet. Nem vagyok rapper, de ehhez a filmhez tökéletesen illik ez a muzsika, hallgatom már egy ideje. Visz, mint a szél: www.youtube.com/watch?v=e-8EQHaMKfA

szoni_ 2013.05.31. 17:01:47

én bírom az első részt, utána volt diesel nélkül uncsi...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.06.04. 11:56:17

A bejegyzés illusztrációja az epizódik minősítése:
autoskartya.blog.hu/2013/05/22/a_hatodik_f_f_vegre_jo_film

Nekem a 6 jobban bejött mint az 5, lazább volt, kicsit huborosabb, és az autók mozgása, rombolása sokkal realisztikusabb. (A repkedő emberekről ne beszéljünk, ahhoz tényleg kell a "diszbelíf szászpenzsön")

Maya-- 2013.07.02. 21:38:30

visszatérve ide, mert látom elfelejtettem kommentezni.

szerintem ennél a 6-osnál nem is kell érteni az autókhoz, mert csak furios leszel. komoly. ez az első az egész szériából, ami után nem jött, hogy száguldozzunk az éjszakában..nem tudom ez akkor mennyire jó? viszont akciónak szuper. de határozottan hiányzott belőle a verdarajongás..csak ennyi a hibája.
süti beállítások módosítása