Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Star Trek II. - Khan haragja

2013.05.02. 06:00 Forgács W. András

k-bigpic.jpgA várva várt Star Trek - Sötétségben (hozzátéve, hogy aki ezt a '90-es évek eleji francia művészfilmek forgalmazási címeivel vetekedően ostoba nevet adta, az a Gyehenna Tüzép telepén ítéltessen örök szénlapátolásra) kapcsán elkerülhetetlenül felmerül egy korábbi második rész. Azonban hogy megérthessük a Khan haragja valódi jelentőségét - legalábbis a Star Trek fanchise történetében - vissza kell mennünk egy picit az időben. Mert korántsem ugyanaz a helyzet most, mint akkor.

Isten hozta önöket 1977 nyarán, amikor egyedül a nyomott áron kínált kokain tartotta vissza Hollywood stúdiófejeseit az öngyilkosságtól. Jött egy ilyen lézerkardos-űrhajós baromság, és lerabolta a piacot. "Most mi legyen?" hördültek fel egyszerre. Persze csak magukban, ebben a szakmában az ember nem mutathat gyengeséget. A Paramountnál sem történt ez másként, ott azonban nem sokáig vacilláltak, volt nekik ez a korábban bebukott, majd számukra teljesen érthetetlen módon kultstátuszt elérő sorozatuk. Nosza, csinálj belőle filmet, fiam - mondta a Mindenható Pénztárca Gene Roddenberrynek, a Star Trek atyjának. És csináltak is. És 1979-ben akkorát buktak, hogy ahhoz képest a Moonraker sikeresnek és fiatalosnak nézett ki a már akkor 52 éves Roger Moore-ral.

Sötét napok jöttek. Egyértelművé vált hogy a Paramount még egyszer nem fog kidobni három és fél Csillagok háborújányi pénzt. Ugyanakkor már ismerték a mondást, miszerint ha valakinek franchise-a van, akkor abból simán csinálhat pénzjegynyomdát. Ehhez azonban komoly sebészetre lesz szükség. A stúdió ki is rúgta Roddenberryt - oké, nem ki, hanem fel: kapott irodát, telefont, meg egy Executive Consultant címet, viszont a telefon nem volt bekötve sehová. Megnyesték a költségvetést is, az első rész 46 millió dollárja helyett valamivel több mint 11 millióra. A feszültség végig tapintható volt a fejlesztés és a gyártás során: az egy dolog, hogy bukás esetén mindenki egy emberként vonul a Munkaügyi Központba segélyért, de mellesleg örökre eltemethetik a lapostányér-fejű űrhajókat valahová a Comic-Con hátsó standjai alá.

Khan-Star-Trek-26122012.jpegNem maradt más mint menekülés a győzelembe. A Khan haragja nem egy nagy, hosszú, elnyújtott expozíció egy önmagában érdekes de nagy vásznon hamar lényegtelenné váló jelenethez, mint az első rész. Khan egy legókészletből összepakolt, klasszikus bosszúvágy-motivált antagonista, viszont a Khan haragja azon ritka filmtörténeti pillanatok egyike, amikor a színész egymaga (esetünkben a kiváló Ricardo Montalbán) képes emlékezetessé tenni. Az első résszel ellentétben itt végre komoly, személyes konfliktusokat láthatunk, komoly dilemmákkal - vajon jó ötlet-e létrehozni egy terraformáló fegyvert, akkor is ha a legjobb szándék vezérel? Vajon minden rosszembert elfelejthetünk, ha elég régen végeztünk velük? Vajon másszunk tovább a létrán, és legyünk pocakosak vastag váll-lappal? Vajon meddig játszhatunk magányos hőst, mielőtt lomhára öregszünk? És persze az örök kérdés: okos dolog-e leállni Kirk kapitánnyal (pardon, admirálissal) fézer-párbajra? Ez utóbbira azért elég kézenfekvő a válasz. Régimódi sci-fi ez, olyasmi, ami a Galaktika könnyedebb, akciódúsabb novelláira emlékeztet. És igen, a vége felé ott van az a jelenet, ami mindennél többet mond el Spock karakteréről. Ez az a jelenet, amely mérföldkő a sorozat életben - és amely miatt annyi fejfájásuk volt később a producereknek, hogy hogyan hozzák vissza Leonard Nimoyt. Aki persze a Khan haragjának sikerére meggondolta magát, és mégis csak vissza akart térni a következő részbe.

2.-Star-Trek-II-The-Wrath-of-Khan_v2.jpgAzt vettem észre, hogy mindenki azt kéri számon a Star Trek-filmeken, amit a sorozatokban, novellákban láthatott-olvashatott: korunk komoly társadalmi-filozófiai kérdéseit, problémáit kell hogy boncolgassa egy, a jelentől és a valóságtól elemelt világban. Ez ugye minden sci-fi alapja, nincs is ezzel gond. Engem is mindig lenyűgözött, főleg a Star Trek: Az új nemzedék egyes epizódjainak humánus, emberi végkifejletei. Hogy nem minden konfliktust kell erőszakkal megoldani. Ez mind nagyon szép és nagyon jó, csak egy probléma van vele: ha el akar az ember adni úgy egymilliárd dollárnyi mozijegyet, akkor az emberek nagy része mégiscsak űrcsatákat meg kalandokat vár. (Ezzel együtt sincs mentség az Űrlázadásra, ami egyszerűen csak rossz.). Viszont még ezeknek az elvárásoknak a fényében sem lehet panasz a Khan haragjára.

Igen, lehet hogy egy cseppet teátrális. Igen, Shatner még mindig elég szar színész (bár szerintem ez az egyik legjobb alakítása). Igen, a Csillagok Háborújával ellentétben a Khan haragja rosszul öregszik, csak ha az effekteket meg a produkció dizájnját nézzük. Igen, mai szemnek egy kicsit lassú és hát nincs benne másodpercenként ötszáz vágás. És azt bármilyen körülmények között aláírom, hogy a kétharmadánál leül fűcsomókat bámulni. Viszont ennek ellenére is mondhatom, hogy jól van megírva a maga régimódi, kicsit tévés módján. És ha itt el is búcsúzott volna az Eredeti Gárda, akkor talán nem kellene emlékeznem Shatner rendezői munkásságára. Vagy Leonard Nimoy fejpántjára.

30 komment

Címkék: scifi star trek

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr935237942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.05.02. 07:25:41

"És 1979-ben akkorát buktak, hogy ahhoz képest a Moonraker sikeresnek és fiatalosnak nézett ki a már akkor 52 éves Roger Moore-ral."

You should do your math! Az első Star Trek majdnem megháromszorozta a költségvetését, a Moonraker pedig minden idők 8. legsikeresebb Bond-filmje (az inflációt figyelembe véve, anélkül meg Moore legsikeresebb filmje):

www.007james.com/articles/box_office.php
www.boxofficemojo.com/franchises/chart/?id=jamesbond.htm

clive. 2013.05.02. 07:54:28

Az első Star Trekből filmből csak annyi maradt meg, hogy mennek a színes felhőben és mennek, aztán mennek a színes felhőben és mennek, eltelt egy óra és még mindig mennek a színes felhőben és mennek. Ekkor már eltelt másfél óra és talán még mindig mentek. Helyenként borzalmasan unalmas a film.

Pont az volt a gáz vele, hogy ez az ötlet jól működhetett volna a sorozat egy kb 45 perces részeként, de ezt elnyújtani 130 percre szerintem rettenetes baklövés volt. Arról már nem beszélek, hogy a készítők biztos odáig volt a 2001 Űrodüsszeiáért.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2013.05.02. 11:44:07

@Zalaba_Ferenc: (sóhaj) Akkor most elmagyarázom az Excel mágusoknak is, hogyan működik a bevétel: nem az számít mennyit csinálsz hanem azt, hogy hányszor többet, mint amit elsőre blöfföltél. Ha utánaolvasol, látod, anyagilag egyik film sem volt bukta - sőt a stúdiók a legtöbb filmen tíz-tizenöt évvel később keresni is kezdhetnek (DVD, tévé, stb.). A gond ott van, hogy mindez tíz, tizenöt évvel később történik, mint ahogy szerették volna. Nem most, azonnal, különben is. Hollywood gazdasági mechanizmusai egy négyéves gyerek hangulatingadozásait követik. A bukás - legalábbis ebben a szövegkörnyezetben - az, ha nem kerestél annyit, mint amennyire számítottak. És amúgy aki a Moonrakert védi, annak nyilván nem kellett minden Karácsonykor végignéznie.

Maya-- 2013.05.02. 12:09:51

igen, így van. tisztára mintha közgazdász lennél..nem vicceltem.

a cikket elovastam. értettem. én viszont nem láttam egy Star Trek sorozatot sem. érdemes lenne megnézni őket?

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2013.05.02. 12:33:37

@Maya--: Csak azt tudom erre mondani, hogy igen, nézd meg mindet :)

Globetrotter2014 2013.05.02. 13:09:44

Én közel végignéztem a Next Generationt, a Deep Space Nine-t, valmennyit a Voygaerből, és persze az összes mozifilmet. Az Enterpreise már teljesen kimaradt.

Meg persze a mozifilmeket, mindet. Volt amit moziban (Generations), volt amit utólag.

Ja és egy bő tucat részt az eredeti sorozatból. Többségüket röhögés nélkül. 30 év távlatából!

De a Khan haragja valahogy sosem fogott meg. Nagyon low budget volt, Khan karaktere röhejes, az egész olyan nehezen komolyan vehető.

A helyes út valahol az I és a II között volt, egyik másik DS9 rész a vége felé jobb volt mint bármelyik mozifilm. A Generations volt még igazán mainstream élvezhető. De vagy nagyon trekkie-s (pl resurrection) vagy nagyon gyerekes (voyage home) volt.

Globetrotter2014 2013.05.02. 13:11:36

@Maya--: ha nem láttál egyet sem kedzjed a DS9-al. Ez eklején eléggé olcsó hatású de a végére nagyon jól felpörög a büdzsé. Esetleg a Voyager, ott már az elehjétől volt benne pénz.

Kivéve ha szeretted pl a közelmúltból a Firefly-t.
Akkor javaslom a Next Generationt kezdésnek.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.05.02. 13:17:25

@Forgács W. András: Mindkét film esetében kizárólag a mozis bevételt számoltam.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2013.05.02. 13:18:33

@Zalaba_Ferenc: Ez mennyiben támasztja alá az állítást?

Tiger Woods 2013.05.02. 13:29:08

"Az első résszel ellentétben itt végre komoly, személyes konfliktusokat láthatunk, komoly dilemmákkal"

:(

Error Flynn 2013.05.02. 13:31:20

@clive.: "ez az ötlet jól működhetett volna a sorozat egy kb 45 perces részeként, de ezt elnyújtani 130 percre szerintem rettenetes baklövés volt. Arról már nem beszélek, hogy a készítők biztos odáig volt a 2001 Űrodüsszeiáért."

Ez pontosan így van az első rész esetében! Jól működött az ötlet egy 45 perces epizódként, mert pontosan onnan hozták át a nagy filmbe. Az Űrodüsszeia hatása is tagadhatatlan. A film amúgy szerintem a széria és a karakterek előtti tisztelgés. Én épp ezért szeretem, de majd valamikor újranézem már a többi résszel együtt.

Error Flynn 2013.05.02. 13:34:18

Egyébként nagyon jó cikk, élvezet volt olvasni! :)

Error Flynn 2013.05.02. 13:45:41

Én egyébként mindig külön kezeltem a filmeket és a sorozatot (csak a TOS-t ismerem, de majd valamikor nekiállok a többinek is), nekem soha sem volt baj, hogy más az irányvonal, hogy a filmekben nincs meg feltétlenül azoknak a bizonyos társadalmi-filozófiai kérdéseknek a boncolgatása. Volt helyette más, én a nagy filmeket leginkább a sokszor egészen elképesztő, dinamikus és kiszámíthatatlan, konvenciókat mellőző, néha szinte valós idejű cselekményvezetés miatt kedvelem leginkább.

labi 2013.05.02. 15:59:33

Azokat a részeket kell nézni, amelyikben Jeri Ryan szerepel, azokban senkit sem érdekel a sztori. :)

Terézágyú 2013.05.02. 16:25:13

@Error Flynn:
"Ez pontosan így van az első rész esetében! Jól működött az ötlet egy 45 perces epizódként, mert pontosan onnan hozták át a nagy filmbe."
öööö, hát éppen a Khan haragja volt az, amit az eredeti sorozat egyik részéből vettek át, nem?

ford? 2013.05.02. 16:50:39

@Terézágyú: az első mozifilm is egy tos részből született. a második mozifilm, pedig egy epizód, kvázi folytatása - tizen valahány évvel később(eugenikus háború történet szál).

sztem érdekes volt még az első mozifilmben a rendező személye; robert wise, aki mintha munkássága végén visszatért volna a scifivel a kezdetekhez. nagyon klassz filmje a "A nap, mikor megállt a Föld" 1951-ben.

volt feljebb kérdés: szerintem is érdemes neki állni! next generation - eredeti sorozat - filmek - spinoffok - végül az animált sorozat '73-ból a végén, az ideális sorrend szerintem :) jó szorakozást

Rusznyák Csaba 2013.05.02. 17:18:26

@ford?: pontosabban az első mozifilm egy soha el nem készült TOS részből született - a Phase II, a második Star Trek sorozat pilotja lett volna (és már oda is kétórásra tervezték)

Rodolfo63 2013.05.02. 18:06:55

én imádtam az első két mozifilmet - nem érdekelt, hogy lassú, mert volt benne valami, magába szippantott, mint v'ger a világot :)

ford? 2013.05.02. 18:20:22

@Rusznyák Csaba:
lehet, de engem emlékeztet a 2 évad 'The Changeling ' cimű 3. részére is. csak a v'gert nomad-nak hívják, nem humán etc. egyépként a sztori u.a.
www.imdb.com/title/tt0708454/
www.youtube.com/watch?v=wfEXNVp-0_I

2013.05.02. 18:37:50

@ford?: Igen, ez nekem is feltűnt - korábban láttam a mozifilmet, mint a sorozatot a megboldogult TV3 szombat-vasárnap délelőtti műsorában (meg azóta még egyszer letöltve).

És vessetek mókusok elé, de nekem tetszett a sztori V'Gerrel. A Voyager program ekkor futott, 1977-ben indultak a szondák, 1979-ben érték el a Jupitert, nagy szenzáció volt az egész. Eljutottak oda, ahova még senki nem merészkedett :-)

Nem tartom magam Trekkie-nek, de valahogy mindegyik sorozat tetszett. A DS9-ból nem láttam mindent, de a többit igen. Az Archer kapitányos Enterprise is magával ragadott a pionír szellemével, a szűkös belső terekkel, Trip hatvanas évekbe illő fejével. Meg persze Jolene Blalock testhezálló ruháival :-) Annyi lehetőség volt még benne, pont akkor állították le, amikor felpörgött.

Maya-- 2013.05.02. 22:00:40

köszi mindenkinek a biztatást. hát..bizony van itt pótolni való, nem is gondoltam volna, hogy ennyire terjedelmes anyag ez a Star Trek :O..alig hiszem el...
ezek tényleg nem ismernek határt :)

Error Flynn 2013.05.03. 14:32:48

@ford?: robert wise, aki mintha munkássága végén visszatért volna a scifivel a kezdetekhez. nagyon klassz filmje a "A nap, mikor megállt a Föld" 1951-ben.

Vagy a The Haunting (A ház hideg szíve) 1963-ból.
Bár az nem sci-fi, hanem horror :)

Error Flynn 2013.05.03. 14:35:16

@Rusznyák Csaba:
"pontosabban az első mozifilm egy soha el nem készült TOS részből született - a Phase II, a második Star Trek sorozat pilotja lett volna (és már oda is kétórásra tervezték)"

Én láttam egy TOS epizódot, amely kísértetiesen hasonlít a "The Movie" cselekményére (!?)
A címét ugyan nem tudom, de a viasat-on is leadták anno.

MasterTom 2013.05.04. 16:32:15

Nem akarok beleszólni a bevételvitába, de az első movie bukásáról szóló mondta tényleg nagyon sántít.
Az a 46 milliós költségvetés boxofficemojo szerint 35, a bevételi oldalon pedig csak az amerikai forgalmazást tekintve 82 millió szerepel. Ha ebből az akkori viszonyok mellett csak a felét viszontlátta a stúdió, akkor nem beszélhetünk bukásról. Tény, hogy a második film költségvetése harmada az elsőnek, de ez csak azért van, mert nem kerestek annyit a filmmel, mint szerettek volna, nem azért, mert a mozis forgalmazást tekintve mínuszban jöttek ki a dologból.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2013.05.05. 20:07:46

@MasterTom: Szerintem megválaszoltad a kérdésedet.

chuck-d 2013.05.05. 22:57:37

@MasterTom: Total Lifetime Grosses. Lifetime.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2013.05.06. 01:06:01

Én a Voyegerrel (az NG-t csak filmekben, a DS9-t sajnos egyáltalán nem láttam még, de tervezem a bepotlásukat - sorrendbe ledarálni az összes sorozatot kivéve az Eneterpriset mert az nem igazán tetszett) ismertem meg a Star Treket és most is nagyon szerettem. De az igazán kedvenc korszakom még is a TOS, minden bárgyúsága ellenére (meg van a maga bája) . A Khan Haragja pedig a kedvenc filmem a szériából.

Az első rész szerintem is unalmas. Látszik, hogy egy klasszikusabb 2001 jelegű sci-fit akartak (ezt támasztja alá a rendező személye is), de sajnos a film nagy része unalomba fullad és hiába volt nagyobb a budzse mint a Khan-nál sokkal rosszabbul öregedett (a 10 ével korábbi 2001 űrjelenetei is sokkal jobban néznek ki).

A folytatás viszont minden szempontból remek, teljesen egyetértek a kritikával.

És annak ellenére h sokan ekézik az új filmet, hogy kevésé filozofikus mint az eredetiek nekem nagyon tetszett és várom már a folytatást.

NocadLee · http://nocadlee.hu 2013.05.08. 08:00:10

Az eredeti sorozat megnézése és a sok várakozás után hatalmas élmény volt a Motion Picture első félórája, hogy nagyban láthatod az Enterprise-t, hogy újra láthatod a szereplőket... de aztán amikor elindulnak befelé a felhőbe, már nekem is kínos volt az egész...
Nem véletlenül nevezik azt a filmet trekker-szlengben "The Slow Motion Picture"-nek. :-)

Parallax 2013.05.10. 12:59:36

Szerintem ez messze a legjobb ST film. Film, és nem sorozat, mert a ST erőssége azokban rejlik, egy másfél-két órás szerkezetben nem működik jól.
süti beállítások módosítása