Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Kurosawa retrospektív: A hét szamuráj

2012.03.26. 06:00 Rusznyák Csaba

Az égen sötét, baljós felhők gyülekeznek, alattuk lovasok vágtatnak – vihar jön. Szeles, esős, korokat, szokásokat, embereket elsöprő, történelmi és morális. De egy maroknyi ember még utoljára megáll a viharral szemben, megveti a lábát, és nem enged. És inkább törik, mint hogy hajoljon. Akira Kurosawa 1954-es szamurájfilmje túl van az akciófilm címkén, túl azon a kategórián, amit a „klasszikus” szó jelöl, hatását a mozgóképes művészetre nem lehet eltúlozni. Nemzedékek meghatározó alkotóit ihlette meg, hivatkozási, viszonyítási alap, vizuális és tematikai mérföldkő, kortalan, univerzális, örökérvényű, vagy mondhatnánk úgy is, kissé direktebben és profánabbul: a világ egyik legjobb filmje.

Japán 1587-ben, az országot tépázó polgárháborúk idején, amikor a banditák, kihasználva a káoszt, szabadon fosztogatták a vidéket. Egy kis falu lakói már végső tartalékaikat élik fel, amikor megtudják, hogy a banditák a következő aratás után ismét rájuk törnek majd. Kétségbeesetten utaznak a legközelebbi városba, hogy kóbor szamurájokat kérjenek fel a védelmükre – nem többért, mint napi ellátmányért cserébe („Keressetek éhes szamurájt!”). A sok vesztes harcban edzett, és az öldöklésbe belefáradt Kombei elfogadja ajánlatukat, és segít nekik, hogy további szamurájokat találjanak. Végül heten készülnek szembeszállni egy nagyjából 40 főt számláló bandával.

Mint akció-kalandfilm, A hét szamuráj a műfaj számos jellegzetességének megszületéséért felelős, kezdve rögtön a „men on a mission” motívummal (egy csapatnyi ember összeverődik, hogy együtt szálljon harcba egy célért, amit külön-külön nem tudnának elérni), egészen a később széles körben elterjedt vizuális megoldásokig, mint az időjárás hangulatfokozó és szimbolikus alkalmazása (ld. nyitójelenet és finálé), vagy a főszereplők harci képességeit kihangsúlyozó lassítások. Csata sosem volt még olyan gyors és mocskos, mint itt, Kurosawa, szakítva az erőszak addig inkább esztétikus, stilizált ábrázolásával, realisztikusan mutatta be mind az összecsapást, mind magát a fájdalmas, dicstelen halált. A jó félórás finálé intenzív vágása, váltakozó közeli és távoli képei, alsó, csak lábakat, felverődő sarat, és beléjük hulló testeket mutató szögei a harc közepébe szívják a nézőt. Japánban, ahol a történelmi témájú filmek még mindig a kabuki teátrális stílusjegyeit viselték magukon, ez az intenzitás különösen forradalmi volt, de a nyugat (így pl. Sam Peckinpah) is sokat tanult a legendás rendező módszereiből (akinek fő ihletője cserébe Amerika nagy westernfilmese, John Ford volt – a kör teljes).

Természetesen A hét szamuráj bőven több izgalmas, jól elkészített akciófilmnél. Kurosawa rendkívül kor- és társadalomtudatos alkotó volt, és ez már pályafutása legelejétől kezdve (A judo története) határozottan tükröződött a műveiben, még a kezét olykor lefogó cenzúra ellenére is. Az ’50-es évek első felében Japán a második világháború sokkoló elvesztésének és az amerikai megszállásnak az utóhatásaitól szenvedett, szociális és morális zűrzavar uralkodott. Kurosawa látta, hogy nemzeti összefogásra lenne szükség, de lassan kezdett csökkenni a hite abban, hogy a változás, a jobbra fordulás lehetséges, hogy az ember képes megfelelni a történelem kihívásainak. Korábbi filmjeinek hősei ugyan még legyőzték a reménytelen körülményeket (mint Murakami nyomozó a Veszett kutyában), de A vihar kapujában idején már deus ex machinára volt szükség, hogy helyreálljon a világ rendje, és A hét szamurájt közvetlenül megelőző Ikiruban is csak látszólagosnak bizonyult az a változás, amit a haldokló irodista utolsó munkájával eszközölt a bürokrácia nehézkes, személytelen gépezetében.

A XVI. századi Japánban éppúgy kaotikus, változó és bizonytalan volt minden, mint a második világháború után. A szamurájok ideje, noha még évszázadokig fennmaradtak, lassan leáldozóban volt, és velük együtt kezdtek kikopni a világból az általuk képviselt értékek is. Kurosawa mentené ezeket az értékeket, hogy utat mutasson az ’50-es évekbeli Japánnak. A változás lehetséges, a parasztok és a szamurájok képesek együttműködni, és felülemelkedni az osztálykülönbségeken (az efféle hierarchiának a rendező eleve, szenvedélyesen ellene volt), de még azon a gyűlöleten és bizalmatlanságon is, amit saját maguk idéztek elő (a szamurájok parasztokat ölnek, fosztogatnak és erőszakolnak, a parasztok pedig cserébe sebesült, üldözött szamurájokat vadásznak le csaták után). Sőt: parasztból is lehet szamuráj (Kikuchiyo), és szerelem is szövődhet a két kaszt tagjai között. Márpedig ha pedig azok, akik hatalommal, erővel rendelkeznek, képesek, és főleg, hajlandóak segíteni azokon, akik nem, még nincs minden veszve.

Az említett Kikuchiyo (Toshiro Mifune) egész karaktere ezeket a lehetőségeket testesíti meg – és hogy a néző biztosan átérezze ennek jelentőségét, Kurosawa őt teszi meg a történet központi alakjává, vagy ha úgy tetszik, szívévé. Ő maga a változás reménye, ígérete és beteljesülése, a változás egész folyamata. Parasztként jött a világra, és szamurájként távozik belőle. A történet kezdetén egy rejtélyes, fura alak, aki homályos szándékból vezérelve követi az idősebb, bölcs és nyugodt Kombeit, aztán egy részeges csaló, aki szamurájnak vallja magát, amíg szánalmas próbálkozása le nem lepleződik, majd a társaság harsány bohóca lesz, aki alig várja, hogy pusztán a móka kedvéért belevesse magát a küzdelembe, végül pedig tragikus figurává válik, aki hibát követ el, vezekel érte, és hősi halált hal.

Kikuchiyo sorsa is érzékelteti, hogy Kurosawa reményei nem feltétlenül megalapozottak. Karaktere nő, gazdagodik, és társai végül maguk közül valóként temetik el, de ahogy az Ikiru már említett bürokratája, úgy az ő győzelme is csak személyes, a nagy képen, a dolgok állásán semmit sem változtat. Az idő vihara hamarosan elsöpri a szamurájokat, minden kódjukkal együtt (a filmben mindegyikük a jövőt jelképező puskagolyóktól hal meg) – bár itt még megmentik a parasztokat, Kombei növendéke, Katsushiro és a falubéli lány, Shino szerelme pedig egy ideig legyőzi az osztálykülönbségeket, a történelem tragédiájának nem állhatják útját. A konfliktusok hosszútávon, a közvetlen egymásrautaltság elmúltával, feloldhatatlanok.

A hosszú, végső csata utáni gyönyörű zárójelenet ezt a tragédiát hangsúlyozza ki. Kurosawa hite és reménykedése összeütközik a valós állapotok reális felmérésével. Ahogy Kombei két túlélő társával a többiek sírja előtt áll, és ahogy Katsushiro és Shino szerelme törvényszerűen elszáll a szélbe, megjegyzi: megint veszítettek. Mert a harc nyertesei nem ők, hanem a parasztok, akik ugyanúgy folytatják kicsinyes életüket, mint korábban, a vetés-aratás változatlan körforgásában, míg ők, a szamurájok, a nemes és igaz értékek megtestesítői, már elvesztették létjogosultságukat, nincs többé helyük a világban. Az utolsó képen a kamera a három még élő szamurájról a négy elesett sírjára emelkedik – egyértelmű, mit hoz a jövő, csak egy kérdés maradt. Megérte az áldozathozataluk? Nem csak a semmiért harcoltak, és haltak meg? Persze, hogy nem: bár a társadalmi „fejlődés” ellehetetlenítette az életmódjukat, nem tudtak, és nem is akartak alkalmazkodni az új körülményekhez, ők kitartottak elveik mellett, még utoljára megküzdöttek azért, amit képviseltek. Megvetették a lábukat, és beleüvöltöttek a történelem viharába.

14 komment

Címkék: klasszikus akció dráma filmkritika kaland kurosawa retrospektív

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr84338862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

McCl@ne 2012.03.26. 08:58:58

Szégyenszemre én ezt még nem láttam, de mivel a Shogun 2 Total War kapcsán épp a hetekben kaptam rá a témára, tökéletes lesz, úgyis pontosan azt a kort idézi meg, amit a játék is!

TheBerzerker 2012.03.26. 09:35:39

Minden évben megnézem ezt a filmet. Tényleg nemtudok róla mit mondani. A szememben az egyetlen tökéletes film.

rettentó 2012.03.26. 09:41:16

Köszönöm a cikket.

Case · http://streetartbp.hu/ 2012.03.26. 10:29:03

Nálam a Koyaanisqatsi (legjobb ever) és a Blade Runner mellett a harmadik a dobogón.
Elképesztö, hogy annak ellenére, hogy mind helyben, mind idöben (sztori és készítés szempontjából is) mennyire távoli tõlünk, mégis mennyire zsigeri szinten átélhetõ az egész és valami brutális, ahogy a film játszik a nézö érzéseivel... egyik pillanatban még fennhangon röhögsz, egy pillanat múlva meg a sírás kerülget. és színészek, a karakterek, a sztori, a rendezés... ahh. Hibátlan mestermû.

kilobike 2012.03.26. 10:49:19

Jó film, de kinek a papné, kinek a paplan. Nekem a Hetedik pecsét.:-)

TheBerzerker 2012.03.26. 12:56:21

@Case: Blde Runner régen nagy hatással volt rá de kb 1 éve mgnéztem újra és semmi. Nálam nagyon megkopott és halálra untam magam alatta. Fura...

clive. 2012.03.26. 18:20:22

A hősiesség szívszorítóan csodálatos remekműve ez a film. Számomra Kurosawa legjobb filmje és tényleg a világ egyik legjobb filmje is. A hazai DVD piac egyik legnagyobb szégyene, hogy nem jelent meg nálunk.

Maya-- 2012.03.26. 21:04:39

három kommentet töröltem ki, annyira igyekeztem, hogy jó legyen amit írok, de valahogy nem jött, hogy elküldjem. pedig 2x láttam, amúgy a barátom kedvenc filmje, én meg 7 szamurájos zöld teát iszom. ez komoly.
akkor csak annyit, hogy aki nem látta ezt a FILMET, az azonnal megy, és megnézi. hosszú, de ilyen filmet nem szabad kihagyni. tényleg nagy film, második nézésre a legjobb, de asszem még lesz alkalmam megnézni. ezt otthon, csak elég megemlítenem, s rögtön filmnézés lesz :)

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2012.03.27. 17:48:27

Nem akarok kekeckedni a 1587-ben a szamurályok korának leáldozása még majdnem 250 év távolságra volt.

A film nagy kedvencem és bár volt anno szinkronizálva is de eredeti nyelven az igazi.

Rusznyák Csaba 2012.03.27. 18:01:59

@Prof. William: Igen, ahogy azt meg is jegyeztem a cikkben.

TheBerzerker 2012.03.28. 07:54:54

Azért akárhonnan nézzük roninok már akkoris voltak. Ez nem jelentette feltétlenül a szamurákok korának végét. Azonban ha nagyon szigorúan vesszük a Togukawa sógunátus idején (na jó annak a vége felé) kezdett leáldozni a szamurájoknak, és 1587-ben az első Togukawa sógun volt hatalmon. Ez kb egybe esik az Edo korszakkal.

Rusznyák Csaba 2012.03.28. 08:30:54

Ez az időszak volt a hosszú hanyatlás kezdete, amit akkor nyilván még nem lehetett ennyire egyértelműen látni, de a XX. századból visszatekintve már igen, és tagadhatatlan, hogy Kurosawa filmje erről szól.

nokontakt 2013.10.16. 20:48:51

Most azért elmorzsoltam pár könnycseppet.... Életem legmeghatározóbb filmje.

Count di Luna 2020.07.24. 04:54:55

Szerencsém volt moziban látni egyetem alatt, méghozzá vágatlanul (sok klasszikust vetített az egyetemi mozink) és tényleg fantasztikus élmény. Nagyon megmarad az emberben a látványvilág. Persze, A hét mesterlövészt előbb láttam, és azt is szeretem, de még csak nem is ugyanabban a ligában játszanak. Ez tényleg a filmtörténet egyik legnagyobb remekműve.
süti beállítások módosítása