Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Drakula dühe

2011.12.02. 12:51 Magócs Dávid

A korábbi társasjátékkal ellentétben a mostaniban igencsak erős geekfaktor rejlik. A Drakula dühe lényegében a Scotland Yard újraértelmezése, a mechanikai elemek átültetése Bram Stoker regényének történetébe. Sokaknak még itthonról is ismerős lehet a játék alapkoncepciója, hiszen nálunk is jelent meg hasonló, Police 007 néven. Az összes eddig felsorolt játékban a bújócska és az üldözés jelenti a közös nevezőt. Adott egy személy (esetünkben maga Drakula gróf), akinek az a feladata, hogy kicselezze a többieket, az éjszakába olvadva köddé váljon, vagy ha éppen ahhoz van kedve, kíméletlenül levadássza a leggyengébb karaktert. A másik négy játékos számára ez egy kooperatív játék, végig összedolgozhatnak, egymást segíthetik az üldözés során, folyamatosan azon agyalva, hogy hol járhat éppen a gróf. London vagy éppen Budapest helyszínét itt Európa veszi át, a modern megközelítést pedig az 1920-as évek gótikus atmoszférája váltja fel. Metró, taxi és helikopter helyett gyalog vagy vonaton tudunk közlekedni Európa különböző helyszínei között, de dönthetünk úgy is, hogy hajóra szállva vesszük üldözőbe Drakulát. A grófot hajkurászó vadászok mind Stoker regényének lapjai közül bújnak elő, hasonlóan a felhasznált idézetekhez és a korhű megjelenéshez.

Négy karakter (Lord Godalming, Dr. Seward, Van Helsing és Mina Haker) közül lehet választani, akik meghatározott sorrendben követik egymást, mind egy-egy lépést megtéve a városokat összekötő közutakon. Ha a vadászok a vasutat választják akkor kockadobással dől el, hogy mennyit haladhatnak. A legjobb esetben 3 lépés távolságot tehetnek meg, de csak akkor, ha Nyugat-Európában tartózkodnak. Ha a kelet-európai vasutakat szeretnék használni, akkor maximum két város messzeségben gondolkodhatnak - apró nyalánkság, ami szemlélteti a 20'-as évek Kelet-Európájának infrastruktúráját. Legrosszabb esetben a játékosok nem lépnek semennyit sem, vonatra szállásukat hátráltatják papírjaik ellenőrzése miatt. Drakula viktóriánushű elvei miatt pedig egyáltalán nem használhatja a vasutakat, de ez senkit se tévesszen meg, a vadászoknak sosincs túl könnyű dolga. 
 
A nyomrabukkanás alapvetően a Drakula által maga elé helyezett helyszínkártyák alapján történik. Minden egyes alkalommal, amikor a gróf új városba lép, egy arccal lefelé fordított kártyát helyez maga elé, amin az adott város neve van. A játékos hat ilyen kártyát tart mindig maga előtt (ezt nevezzük Drakula nyomának), és ha a vadászok olyan városba lépnek, ami megtalálható a nyomán akkor azt azonnal fel kell fednie. Ily módon, amit először helyezett maga elé Drakula abba a városba nem léphet hat körön át, hiszen egy helyszínhez csak egy lapja van. Van azonban lehetősége arra, hogy egynél többet mozoghasson, ilyen képessége a farkasforma, amivel két városnyi távolságot is megtehet, vagy átverheti a többieket azzal, hogy a rejtőzködést helyezi maga elé, aminek hátulja megtévesztő, hiszen ugyanúgy néz ki, mint a többi kártya, de ezzel a lappal a gróf egy helyben marad. Már az első felfedezés után megkezdődik a harsány találgatás, hogy hol bujkálhat a vámpír, és mindenki azon kezd munkálkodni, hogy bekerítse, majd meg is ölje a vérszívó átokfajzatot. A játék ugyanis nem ér ott véget, amikor valaki ugyanoda lép, ahol Drakula is tartózkodik, dehogy, a harc csak akkor kezdődik.
 
A városokban gyűjthető tárgyak segítségével az adott karakternek meg kell próbálnia legyűrni a vámpírt, vagy ha netalántán este van (amikor Drakula jóval erősebb), akkor azon kell lennie, hogy meneküljön, amilyen hamar csak tud. A gróf célja nem más, mint hat vámpírpontot szerezni, ami egyet jelent hat nap túlélésével, ugyanis minden hajnal bekövetkeztével kap egy pontot. Két pontot szerezhet egy vadász megölésével és egy bizonyos bonyodalom végkifejletéért ugyancsak két pontot kap. A bonyodalmak egyfajta csapdák, amiket Drakula hagy maga után, a helyszínkártyákon helyezve el egyet-egyet ugyancsak arccal lefelé. Ha ilyen városba lépnek a vadászok akkor szembe kell nézniük a legkülönfélébb fenyegetésekkel, mint a patkányok, útonállók, feldühítettt parasztok vagy egy arra kószáló orgyilkos. Ha a bonyodalmak érintetlenül maradnak (értsd, ha hat kör elteltével sem tárták fel az alattuk lévő helyszínt), akkor a helyszínkártyával együtt leesnek Drakula nyomáról és elérik végkifejletüket. Az új vámpír esetében ez két pont Drakulának, de számos hasznos végkifejlet létezik még. Annyi, de annyi lehetőség rejtőzik a játékban, hogy akár vég nélkül sorolhatnám. Ráadásul éppen akkora izgalom mind a vadászok, mind a gróf bőrébe bújni, bár kétségkívül erősebb bizsergést éreztem akkor, amikor én alakíthattam Drakulát. Minden játék során fel kell használnunk az összes karaktert, azonban ha nem vagyunk meg öten egy ember akár több vadászt is alakíthat, ily módon akár két játékos párharcává alakítva ezt a nagyszerű játékot. Európa gyönyörűen kidolgozott térképéhez az öt karaktert ábrázoló figurát kapjuk, amit tokenek és kártyák tömkelege egészít ki. A doboz is hasonlóan szemrevaló, az összképet egyedül a tárolók kialakítása rontja. 
 
A Drakula dühe egy őrült hajsza, ami a kezdetektől fogva izgalommal teli, és atmoszférája is azonnal átélhető. Ha éppen te vagy a vadász, az első nyom feltárását követően eluralkodik rajtad a harci láz, és egyetlen célod az lesz, hogy megtaláld, és kicsináld a rohadékot. A gróf esetében pedig briliáns ahogy minden egyes nyom felfedésével egyre jobban szorul a kötél a nyakad körül,  nem beszélve arról, amikor a farkasformát a rejtőzködésre játszod ki, a csapat pedig azon kezd el tanakodni, hogy mennyi helyen is lehetsz két lépés távolságra, te pedig ugyanott csücsülsz, ahol voltál addig is, és meg próbálod elfojtani belülről feltörő kuncogásod. A feszültség végig tapintható marad és minden játék más és más, attól függően ki hogyan dönt az üldözés eufóriájától elbódulva, vagy a vér szagától vezérelve.  A körülményektől függően akár három-négy órát is eltarthat egy játék, de olyan is előfordult már, hogy az első nappali találkozás alkalmával sikerült megölni a vérszopót. Minden szempontot figyelembe véve a Drakula dühe egy fantasztikus játék, és haladó társasozók vagy Drakula fanatikusok háztartásából nem hiányozhat. 

16 komment

Címkék: játékkritika társasjáték

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr603431578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vkat118 2011.12.02. 15:42:14

Cikket nem olvastam de mindentvissza

Vincenzo90 2011.12.02. 16:46:05

@Vkat118: +1, de én olvastam, mert érdekel a téma. Az indexre meg megint hatásvadász, egyben provokatív szöveggel került ki. Ejnye!

wice 2011.12.02. 17:49:24

A kritika igen pontos, teljesen ilyen volt Drakulát játszani. Kb háromszor kaptak el _majdnem_, a farkasforma -> egyhelyben maradás is megvolt, meg a pókerarc fenntartásának nehézségei is. A végére félőrült voltam az izgalomtól, de valahogy megnyertem. Mindenkinek ajánlott, de csak ha már túl van néhány komplexebb játékon, mert a szabályok megjegyzéséhez/megemésztéséhez nem árt némi ilyen téren szerzett gyakorlat.

Archenemy 2011.12.02. 18:00:29

Index sukka, a játék érdekes :p

betula pendula 2011.12.03. 00:44:10

Szerintem csak Drakula karaktere az, ami valóban igen komplex így igényelhet némi előzetes játéktapasztalatot, de a vadászoké könnyedén elsajátítható akár kezdőbb játékosok számára is. Jóval kevesebb szabályt kell fejben tartaniuk, és tőlük elsősorban a logikus gondolkodás, ami igazán elvárt.

virtualdog 2011.12.03. 21:29:23

Király játék, de hol a videó? :D

Thom Yerk 2011.12.04. 16:34:24

na ez volt az a játék, amire azt hittem, hogy tuti befutó lesz, és az lett a vége, hogy többé nem akarnék vele játszani.
hárman vágtunk neki, én alakítottam drakulát, de egy idő után az is unalmas volt, hogy nem találtak meg, aztán amikor elkaptak kb egy perc alatt elintéztek, igaz nappal volt. a 3 óra reális játékidő, nekem ez már túl sok volt, nagyon ismétlődő és kifejezetten vontatott lesz a játék eddigre.
a cikk pedig szerintem kicsit túlságosan is a dobozok hátulján lévő ajánlókhoz hasonlít, egy kis kritikai élt bele lehetne ezekbe vinni, psze ez csak magánpiszkálódás már!
én is próbáltam pár társasjátékot, ha véletlen kellene valami rövid leírás vagy ilyesmi, akkor szóljatok (thomyerk@yahoo.com, nem az indás emailem használom), bár vannak erre oldalak azt hiszem, meg ahogy látom szerzők is :)

Sheepee 2011.12.04. 18:29:16

Mi sokszor játszottunk vele, sosem fulladt unalomba. A "nyomravezető újságcikk" -nek hála (amit kaphatsz ha beváltasz egy elszántság pontot) elég könnyen ki lehet találni, hogy kb merre jár(t) a vámpír :)

odoaker 2011.12.06. 10:36:25

Évekkel ezelőtt játszottunk sokat ezzel, úgyhogy a részletek homályba vesznek. De arra biztosan emlékszem, hogy amint a vadászok ráéreznek a játékra, Drakula csak nagyon nagy szerencsével nyerhet.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2012.01.31. 16:05:45

@wice: @betula pendula: @Thom Yerk: @Sheepee: @odoaker: szerkesztetlen, közkívánatra napvilágra hozott Geekzes-társasozós videó t.co/SaIW0bU9

egyébként maga a játék nekem egyáltalán nem jött be, ezért is ajándékoztuk oda az este végén a cikk szerzőjének. Ami viszont eszméletlen módon bejött, az a Last Night on Earth és az Arkham, Last Nightról lesz is cikk, plusz a következő társas estét is neki szenteljük.

Thom Yerk 2012.01.31. 19:50:40

@Wostry Ferenc: nálam a zombik se jöttek be (lehet azért mert az egyetlen, aki ismerte +1 fővel zombizott 4 szerencsétlen ellen), pedig istenemre próbáltam vagy 4 félét minimum. az egyetlen zombis, ami megvan, a zombie fluxx, dehát arról szólni se érdemes :D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.02.23. 18:35:33

@Wostry Ferenc: Last Night on Earth tényleg nagyon király, abszolút átjön belőle a zombik elől menekülős filmek hangulata! :) Sok játékossal meg prímán össze lehet kapcsolni a Invasion of Outer Space-szel egy kis ufó-zombi-emberiség death match-hez.

Az Arkham viszont az újabb és újabb kiegészítőkkel szinte már megnyerhetetlenül brutális, a plusz térképekkel, lapokkal és szörnyekkel (Kingsport, Innsmouth és társai)

Negyven2 2012.04.15. 09:10:47

Abszolút favorit.
Rendkívül sok múlik azon, hogy mennyire jó taktikusok játsszák, és kell jó pár játék is amíg 'beérik' a dolog, és a megfelelő stratégiákra rájönnek a felek.
Ilyen úgymond kötelező vadász-taktika például Európa 3 felé vágása. Zaragosa megszentelésével az Ibériai-félsziget, Bécs és Zágráb megszentelésével Kelet-Európa nagy része elkülöníthető, ami eléggé bekorlátozza Drakula mozgását. (Ehhez persze égetni kell a tárgylapokat rendesen, amiben Mina nagy segítség.)
Drakulának kötelező a zsiványok telepítése Kelet-Európába, ahol azok bónuszt kapnak a dobásaikra. Többször csak ezen múlott, hogy lenyomtam a vadászokat.
Kardinális kérdés még a szövetséges megválasztása is. Vadászként véreztessük ki Drakulát a tengeren, vagy tartsuk meg Agatha nővért Drakula joker-menekülése, a köddé válás ellen? Drakulaként legyen egy zombim aki folyamatosan sebzi a vadászokat, vagy inkább több eseménylapot/bonyodalmat szeretnék magamnál tartani?

Az alap játékidő nálunk 6 óra körül van. Igen, 6 óra. És elképesztő feszültség van végig. Többször csupán egy apró taktikai hiba okozta a vadászok vesztét. Drakulaként már nagyon a végemet jártam (2-3 életpont, azaz vérpont), amikor sikerült megnyernem. Az utóbbi három Drakulaként eltöltött játékomat zsinórban nyertem még ha csak hajszállal is, és a többiek kezdenek kiakadni. :)
Ehhez azonban tényleg kellett az, hogy sokszor játsszunk, rögzüljön melyik kártyából mennyi van, stratégiákat találjunk ki, és így a játékot emelt szintre vigyük.
Még annyi talán a végére, hogy nem akarom fényezni sem magamat, sem a barátaimat, és pénzt sem kapok azért amit itt leírtam.
Pusztán a sok 'kontra' után erősíteni szerettem volna a 'pro' oldalt is némi stratégiai kedvcsinálóval.
süti beállítások módosítása