Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Solomon Kane

2010.06.02. 08:00 Rusznyák Csaba

A Gonosz megszívta: magára haragította Robert E. Howard rosszkedvű, puritán fegyverforgatóját, aki addig nem nyugszik, míg végleg ki nem rugdossa követőit az esős Angliából. Conan atyjának második leghíresebb karaktere most először költözik a szélesvászonra (mellesleg teljes egészében európai pénzből), és az aktuális trendeknek megfelelően részletes eredettörténetét ismerhetjük meg, méghozzá egy trilógiának szánt projekt első felvonásának keretein belül. Van itt kaszabolás, mágia, mindent elborító sötétség, sár, mocsok és szar időjárás, gonosz és vérpatak minden fa mögött: démonok, boszorkányok, istentelen fattyak, kardélre!

Solomon Kane a ’20-as, ’30-as években irtotta a gonoszt a Weird Tales című ponyvamagazin lapjain, és mivel viszonylag kevés, és rövid sztori született csak vele (mindegyik elérhető magyarul is a Solomon Kane történetei című könyvben), népszerűsége sosem közelítette meg a pár évvel később született kimmériai barbárét. Így is akadt azonban képregény és szerepjáték, ami köztudatban tartotta a karaktert, és Philip José Farmer is beválasztotta őt híres World Newton Familyjébe, ami tekinthető az Alan Moore-féle League of Extraordinary Gentlemen előképének is. Halhatatlanságának következő lépcsőfoka a mozifilm volt: az írói és rendezői teendők hosszú keresgélés után Michael J. Bassett kezei közt landoltak, akinek eleddig a nem kifejezetten jó Deathwatch-t és a nagyon is jó Wildernesst köszönhettük – sajnos a Solomon Kane inkább az előbbi színvonalát hozza.

1600-ban a címszereplő zsoldos Afrikában aprítja az ellent az angol királynő, de főleg a meggazdagodás nevében, amíg meg nem jelenik neki egy démon, hogy ő márpedig most elvivé a lelkét az ördögnek. Kane meg inkább megtartaná. Sikerül is meglógnia, és visszatérve Angliába elhatározza, hogy megmenti üdvösségét: egy kolostorban bujkál a gonosz elől, csendes és békés életet élve. Egy évvel később azonban kénytelen útra kelni, és otthon híján céltalanul vándorolni, amíg egy ártatlan lány megmentése érdekében szembe kell szállnia a környéket uraló fekete mágussal és seregével.

A Solomon Kane remek tempóban indul, és azonnal beszippantja a nézőt. Bassett biztos kézzel vezeti a főhőst a kegyetlen öldöklésektől a békés megváltáskeresésig, ami a Pete Postlethwaite alakította apa családjának jeleneteiben éri el zenitjét – és fordulópontját. Mert persze, hogy Kane jótevőiben gonoszok kardjai mártóznak meg, gyorsan visszaterelve őt az öldöklés útjára. Eddig a pontig az akcióktól a karaktereken át minden nagyszerűen működik, de aztán a következő lényeges dramaturgiai elemre egészen az egyébként is kissé összecsapott fináléig kell várni, addig pedig jobb ötletek híján Bassett kénytelen töltelékjelenetekkel húzni az időt. Az üresjárat nyúlik, és nyúlik (a közhelyes családi múlt, és az arra épített fordulat is ront a helyzeten), a film meg csak azért nem esik szét, mert a rendező piszkosul jól ért az atmoszférateremtéshez, és a sztori halálosan komoly mivoltát sötét képi világgal, borongós zenével, állandó, baljóslatú esőzésekkel húzza alá, miközben mellőz minden trendi poénkodást. Kane-nek nincsenek cinikus, vagy ironikus megjegyzései, sem menő egysorosai, csak megy előre és öl, elszántan és mogorván, kezében karddal, szívében Istennel, lelkén kárhozattal. James Purefoy egyébként ideális a szerepre – igaz, színészileg nem kellett megszakadnia, de súlyos baritonja mindenképpen jót tett a karakternek.

Egy epikusabbra komponált fináléval és egy gatyába rázott forgatókönyvvel a Solomon Kane akár nagyon jó is lehetett volna – a potenciál kétségkívül megvolt benne. De egyszeri szórakozásnak így is megteszi, az alapok lefektetésével pedig a folytatások talán majd biztosabban állnak a lábukon.

20 komment

Címkék: fantasy filmkritika kaland 3csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr502047046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

damoqles 2010.06.02. 09:29:07

Nálam is 3/5 volt, az már átlag fölötti, és nagyon kellemes meglepetés, amennyiben max. vanhelsingi bugyutaságot vártam a trailer alapján. Ezzel szemben kifejezetten tetszett.

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2010.06.02. 10:35:45

Jó kis film vokt remélem megéri a folytatást azok hátha kicsit epikusabbak lesznek, de a msotani kalandfilm felhozatalhoz képest elég szépre sikerült ez. Nekem az odabaszós egysorosok azért hiányoztak:D

Gigapusztító 2010.06.02. 10:58:59

Valóban nem volt rossz film, de jobbra számítottam, bizonyára azért mert Howard-rajongó vagyok, és nagyon vártam már a mozit.Hogy mennyire volt hű az eredeti történetekhez, azt most inkább hagyjuk, de ez a "azértlettemhívőmertféltemaszaroslelkem"- végül is elfogadható magyarázat lehet Solomon vallási fanatizmusára. Nekem a gonosz csatlósai túlságosan uruk-haiosak voltak, a démonnal sem voltam kibékülve a végen. Az eleje viszont átkozottul bejött, ahogy Solomon betör az ostromlott városba...
A film lehetett volna sötétebb, nyomasztóbb, hiába volt esett az eső, és borított el mindent a sár és a mocsok, valahogy nekem lightosnak sikerült. A pap és a "nyája" viszont remek ötlet volt, teljesen illeszkedett Kane világába...

A 3/5 tökéletesen igaz.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2010.06.02. 11:09:52

Nekem jobban tetszett (4/5). Szerintem semmi komoly baj nem volt vele. Remek hangulat, a kevés pénzhez képest kifejezetten szép látvány, James Purefoy jó hozza a szerepet - remélem, gyakrabban látjuk ezután akció és fantasy filmekben.

A forgatókönyv sincs olyan rosszul megírva (én nem éreztem az üresjáratot), de a finálé valóban el van kapkodva. Egy nagyobb, durvább harc jobb lett volna.

Én jót szórakoztam rajta, remélem elkészülnek a folytatásai.

A mai mozis fantasy felhozatalból meg mindenképp kiemelkedik (Légió, Titánok, Perzsia Hercege...), nem is értem, hogy miért csak limitáltan vetítették azért bizakodom, hogy a DVD ide is eljut.

TetsuoShima 2010.06.02. 12:15:28

Neal Adams rajzolta a legszebben. :)

Rusznyák Csaba 2010.06.02. 12:32:47

"A mai mozis fantasy felhozatalból meg mindenképp kiemelkedik"
Mondjuk azért ez nem egy nagy fegyvertény:)

NotInKansasAnymore 2010.06.02. 15:10:25

Nekem nagyon nem tetszett, inkább 2/5. Ez ilyen milliószor látott sztori, ami 100%-ig kiszámítható. A Van Helsing, ha már korábban feljött, milliószor jobb.

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2010.06.02. 15:22:32

Kane egy egyszerű, elvakult figura. Legkevésbé sem szimpatikus, de leírva rohadt jól hangzik ahogy elkeni a sátánimádó néger kultuszt Afrikában, vagy megbünteti a kíméletlen földesurat és egy démon kezei közé hajszolja. A számomra legjobb Solomon Kane story a Csavargó című képregény, igaz nem úgy hívják, nem kardal hanem puskával vág rendet, de az akkor is egy Solomon Kane. Ezt meg majd megtekintem, de előbb újranézem az Outlandert, vagy a 13.Harcost ha már kardozós film.

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2010.06.02. 15:24:12

Jaj, jut eszembe, ha már Robert E. Howard, láttátok az új Conan főszereplőjéről a képeket? öööerrgh, gyalázkodó cikket szeretnék olvasni róla!

Edgar 2010.06.02. 16:06:18

@Oidipus Prime: Ja, negyedakkora mint Arnold, és van ahol photoshopolva vannak a hasizom-kockái.

damoqles 2010.06.02. 16:56:38

A Van Helsing számomra egy komolytalan, műanyag, popcorn mellé szánt családi kalandfilm volt. A Kane-ben legalább nem félnek a véres-sáros dark fantasy hangulattól.

Az új Conan gyerek itt már kinéz valahogy:
filmdroid.blog.hu/2010/05/15/stb_47
Meglátjuk.

Chavez 2010.06.02. 17:21:22

@damoqles: Igen, itt már egészen Conan-szerű a srác. Érdekel.

dingo kapitány · http://dingo.blog.hu/ 2010.06.02. 17:42:24

Szerintem ötös. God of War szintű játékot is csinálhatnának belőle. Egyébként nem értem az optimizmust a folytatást illetően. Ritkán jók/jobbak a folytatások.

(Az új Conan meg egyelőre szánalom, és tényleg kinéz _a képből_ valahogy, fel se tűnt. Szerintem mogorván, de hát ő tudja. O.-)

prick 2010.06.02. 17:51:54

Nekem a kedvem nagyon meghoztad hozzá, köszi!
conan meg sztem az ektomorf énekesére (Farkas Zotya) hasonlít ezeken a képeken, mindegy remélem jó lesz! Jó lenne látni egy jó Conan filmet.

kelta 2010.06.02. 20:25:27

Nekem tetszett a maga kategóriájában 4/5. Végén a szörny hülyén nézett ki és a csata is lehetett volna jobb, meg az ellenfelek szarul néztek ki. De ettől függetlenül a hangulat, Kane hangja, képi világ, a zombis rész kurva jók voltak.

@damoqles: a Van Helsing az kurvajó film sztem

Rusznyák Csaba 2010.06.02. 22:47:25

"Végén a szörny hülyén nézett ki"
Én nem tudtam eldönteni, hogy a balrogra vagy Sauronra hasonlít jobban...

A Van Helsing kurvaszar.

doktor.dikhed 2010.06.03. 09:07:29

Szerintem 5/5 már csak a bátorsága miatt is.

A fináléig egy kemény dark fantasy. Voltak olyan jelenetek, ahol csak ámultam, vagy felkiáltottam magamban, hogy igen, végre, így kell kinéznie egy sötét hangulatú fantasy filmnek! Ja, és nincs benne felesleges szerelmi szál! Eddig nem is létezett ilyen, de itt felfogták, hogy egyszerűen nem illene a románc a főszereplő személyiségéhez.

A vége szó szerint sz*r. CGI szörnyet nem értem. Vajon mit akartak vele? De még ezt is elnézem.

A vámpíros kitérőnél úgy éreztem, mintha Howard egyik sztoriját olvasnám. Nem kell teljesen lineárisan futnia a történetnek, kell bele egy kis kaland.

Sorolhatnám még, hogy mit mutatott a Solomon Kane, amit más fantasy film még nem, de felesleges. Meg kell nézni!

JoJoJo 2010.06.06. 01:34:25

Összességében jó volt, de a végére igencsak kihűlt a film.

Chinook · http://bowmaker.blog.hu/ 2010.06.19. 16:46:13

@Olorin: a Van helsin kurvajó film, ahogy ez is 5/5.
Teljesen korrekt fantasy, föhössel szerelemmel bátorsággal mindennel ami kell.

Imádom az olyan nagyokos embereket, akik írnak valami szart a blogjukba és fikáznak valamit...
süti beállítások módosítása