Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Hellboy 2 - Az Aranyhadsereg

2008.08.21. 03:23 Santito

Alapvetően ellene vagyok a szigorú alapokra helyezett gyereknevelésnek, de ha a vallásosan bigott és indok nélkül kegyetlenkedő módszerek egyenes úton vezetnek az olyan filmek születéséhez, mint a Cronos, az Ördöggerinc (The Devil’s Backbone), a A Faun labirintusa, valamint a Hellboy II – Az Aranyhadsereg, akkor azt hiszem már holnap megkérem Guillermo del Toro nagyanyjának a kezét. A bevallottan elcseszett gyerekkorral bíró rendező ugyanis az ő áldásos tevékenységének köszönhetően menekült saját és mások fantáziavilágába, falta megállás nélkül a képregényeket, a hetvenes évek horrorfilmjeit és a ponyvákat, ami a Mike Mignola-val született barátságához, majd a Hellboy képregények szélesvászonra adaptálásához vezetett.

(Figyelem: a cikk nyomokban spoilereket is tartalmazhat!)

A mozipénztáraknál viszonylag szerényen muzsikáló Hellboy - Pokolfajzat sötét tónusú, lovecrafti alapvetése után az időközben A-listás rendezővé avanzsált del Toro úgy döntött, hogy ezúttal a Hellboy-univerzum ír és kelta tündérmesék alkotta aspektusát tárja fel a nézők előtt, ami visszanyúl a Mignola képregényeiben is felhasznált eredeti mitologikus gyökerekhez: a tündérek világának lakói rosszindulatú, veszedelmes teremtmények, akik embergyerekeket lopnak és emberi ujjakat ropogtatnak csemege gyanánt (The Corpse), romos tornyokból terrorizálják a környező falvak lakóit (Iron Shoes) vagy éppen szerencsétlen áldozatuk fejét állatfejre cserélik (The Troll-Witch). A téma tökéletes választás volt a hatalmas büdzsé elköltéséhez, és del Toro nem is fogta vissza magát: az Éjszakai szülöttei (Clive Barker Nightbreed-je, 1990) és Jim Henson Fantasztikus labirintusa (Labyrinth, 1986) óta nem láttunk ilyen elképesztően látványos szörnyparádét, a kis Hellboy esti meséjében megelevenedő történet a Zsinóronra (Strings, 2004) hajazó, marionettszerű megvalósítása zseniális húzás, a fogtündérek hátborzongatóak, a csörlőláncos fémkézzel harcoló Mr. Wink Mignola személyes kézjegyeként tündököl (mint Hermann von Klempt mechanikus gorillájának, a Kriegaffe #10-esnek az inkarnációja), a Trollpiac Brooklyn-híd alatt rejlő színes forgataga Neil Gaiman Soseholjának (Neverwhere) és Csillagporának (Stardust) legjobb pillanatait idézi, a kétórás film számomra egyik legmeghatározóbb pillanata pedig a lenyűgözően bizarr Halál Angyala, aki egyúttal kijelöli Hellboy végzetét is.

A tündérmesei elemek mellett (hetvenszer hetven katonát számláló sereg, a goblinnak felajánlott három tárgy) biztos vagyok benne, hogy minden valamirevaló geek elmorzsol legalább egy könnycseppet a meghatottságtól, a film annyira hemzseg az hommage-októl. A cím akárha egy Doc Savage ponyva borítójáról ugrott volna le, a fajtáját utolsóként képviselő Erdőisten és Hellboy összecsapása csodálatos főhajtás Ray Harryhausen Titánok harcának (Clash of the Titans, a görög mitológia minden idők legjobb feldolgozása) és Miyazaki Mononoke Hime-jének előtt, a szerelmes Hellboy tévéjén pedig a Bride of Frankeinsein látható.

A vizuál- és utalásorgia feletti ömlengés után azonban térjünk át a film Achilles-sarkára, úgymint a történet, ami mint olyan, szinte nem is létezik (ami pedig igen, az annyira kiszámítható, hogy az első 20 perc után borítékolni lehet a film utolsó jelenetét), illetve követi a Hellboy képregények alapreceptjét, vagyis: valami ocsmányság üti fel a fejét, fenyegetve az emberiséget, Hellboy nyomoz (értsd: először véresre vereti magát, majd halomra pofozza az ellene felvonult szörnysereget), a főgonosz felfedi terveit, majd Hellboy pár jól irányzott ökölcsapással orbitális pályára állítja, végül pedig egy szarkasztikus megjegyzéssel napirendre tér a dolog felett. Esetünkben a tündérvilág főnemesi családjának hercege dönt úgy, hogy népe eleget bújkált már a világukat lassan felemésztő, kiüresedett lelkű emberek elől, és felébresztve az eonok óta szunnyadó, legendás Aranysereget visszahozza a tündérek aranykorát. Mindez rendben is lenne, ha Mignola egy pár tízoldalas képregényéről beszélnénk, de itt a Sony két órás szuperprodukciójáról van szó, így az egészet csupán del Toro dramaturgiai érzéke és a szinte folyamatosan pörgő, gondosan felépített, látványos akciójelenetek mentik meg.

A szereplőgárda szinte ugyanaz, mint az első részben, hiányzik ugyan Myers ügynök (nekem ugyan nem, mindig is idegesített az a csupasz állú, idegesítően jófiú karaktere), akit Hellboy áthelyeztetett az Antarktiszra, ellenben kapunk egy új tagot, a német Johann Krauss személyében, akinek lelke egy szeánsz során elszakadt a testétől és most ektoplazma formájában létezik egy speciálisan neki készített szkafander védelmében. A hideg, precíz, papírformát követő Krauss (a Family Guy és az American Dad társszerzője és szinkrontálentuma, Seth McFarlane tolmácsolásában) hamar megtalálja a hangot Tom Manning-el, a BPRD vezetőjével, akinek érthetetlen módon ezúttal a csetlő-botló, komolyan nem vehető bohóc szerepe jutott, ami az első részhez képest komoly visszalépés, életrekeltője, Jeffrey Tambor szempontjából pedig egyenesen sajnálatos.

Hellboy szerepét továbbra is mintha Ron Perlman-re öntötték volna, Doug Jones is brilliáns, mint Abraham Sapien, Selma Blair pedig ugyanolyan gyönyörűszép Liz Sherman, mint Hellboy első kalandjában. Hellboy szarkasztikus one-linerei továbbra is elég viccesek, még Abe karakterének is jutott néhány jó pillanat, valamint hatalmas kudos del Toro-nak, amiért sikerült úgy tálalnia az I Can't Smile Without You-t, hogy még az én torkomon is sikerült lenyomnia Barry Manilow-t, ráadásul még másnap is a fejemben zakatolt az a hülye dal. Ellenben ami az érzelmes jeleneteket illeti, Abe és a tündérhercegnő kapcsolata a legfinomabban szólva is sutára sikeredett. Érdemes még megemlíteni Luke Goss brit popsztárt, aki Nuada herceget alakítja elég meggyőzően a rengeteg smink alatt, ami egy újabb párhuzam a Fantasztikus labirintussal: ott a manókirályt David Bowie játszotta.

Mindent összevetve a Hellboy 2 szó szerint fantasztikus szórakozást nyújt, én szinte gyermeki örömmel csodálkoztam rá a Trollpiac szörnyseregletére és leesett állal néztem az akciójeleneteket: elvarázsolt még a bosszantó negatívumai ellenére is és vajon kell-e ennél több ebben a szörnyen szürke világban?

(Végül pedig ne feledjük: ez Etyekwood első nagyszabású szuperprodukciója, szóval ki ismerte fel elsőre Kamarás Ivánt és Oroszlán Szonját?)

49 komment

Címkék: akció fantasy képregény adaptáció 4csillagos hellboy

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr16625441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2008.08.21. 09:19:24

"szóval ki ismerte fel elsőre Kamarás Ivánt és Oroszlán Szonját?"

Gondolom a harmincötödik zéró statiszták voltak :) Amúgy meg kik ők?

pekmester 2008.08.21. 09:21:34

a kiválóü első rész után egy lagymatag második. nem kellett volna eröltetni.

Niko · http://humor.netmovie69.com/fotok.htm 2008.08.21. 09:23:23

Valóban jó a film! A rendező feltehetőleg hasonló szörnyekkel álmodhat, mert némelyik erősen hajazott a Faun labirintusában látottakra. De lehet, hogy csak azok rokonai voltak :-)
Szerencsére Oroszlán Szonját nem ismertem fel. Szerintem így jobb volt:-)

trotty 2008.08.21. 09:43:01

Sajnos már a reklámelőzetesben felismertem drága kis Szonjánkat. Mikor megláttam, azt kérdeztem magamtól, ez most minek ide??? Kamaráshoz még eddig nem volt szerencsém(hála istennek).

Ennek a filmnek van egy nagyon jó kis lelkivilága amibe pont az ilyen emberek nem illenek bele. Nincs szükség az ilyen jellegű filmekben aranyos magyar színészekre. Nem kellenek. Sajnálom, hogy engedték őket szerepelni.

DEP 2008.08.21. 09:44:36

Az első jobb volt. A második bugyutára sikeredett. Távolról sem olyan ütős főgonosz(ok), mint az elsőben. Túl könnyedre vett film. Tom Manning, pedig valóban idegesítő, hogy valami idiótát játszik az előző részhez képest.

Illúzió 2008.08.21. 09:53:47

Láttam a filmet, de nem ismertem fel benne egy magyar szereplőt sem.

Hol kellett volna látni őket?

will 2008.08.21. 09:58:20

az első rész vége is gyenge volt, gyakorlatilag a men in black első részének befejezése, ahol is a gonosz emberből előbújik a gonosz szörny aki lenyeli a főhőst így az belülről robbantja szét.
Ez a Hell

Totemus 2008.08.21. 10:04:09

nekem borzasztó csalódás volt. erősen a 'bugyuta' jelző kavarog a fejemben róla...

én csak Oroszlányt ismertem fel, az ő babájával rodeózik HB... itt is a 'ez minek' szó jutott eszembe.

Karcsi 2008.08.21. 10:05:19

Olivér! Olivér! Olivér!

will 2008.08.21. 10:06:13

Kamarás szerintem teljesen jól adta elő steel ügynököt, aki az elején egy darabig állja a sarat Abe-el és Liz-el, de végül lerángatják a fogtündérek a lépcsőn. Szonja meg a babás csaj volt, mindketten illetek a filmbe.
Viszont nem igazán tudom elképzelni hellboy és liz hogy kufircol.

cuthere 2008.08.21. 10:22:52


alapvetoen nem rossz cikk, foleg a tobbihez kepest, de lehetett volna tobb szemelyes resz es kevesebb google..

helyenkent persze elfert volna egy-egy rakereses, pl a brosnal 50% eselyed volt csak eltalalni h ki szerepelt a filmben, nos nem Matt, hanem Luke..

ezen kivul eszrevehetoen betegesen vonzodsz a parhuzamokhoz, mely ezesetben nem feltetlenul indokolt. Luke Goss mar dolgozott GdT-val, a blade 2-ben jatszotta a jared nomak nevu mutans vampir karit, sot azota is fuggetlen horrorokban csillogtatja szineszi- s nem enektudasat.

labirintus azonban kb egy musical, egy bowie-ra irt szerep, bowie filmzenealbummal, folyamatos danolaszassal, en pl nagyon szeretem :)

egyszer mindenkeppen nezd meg! ;)

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2008.08.21. 10:30:05

Kedves blogolók!

Kedvesem meg szerette volna tekinteni ezt a filmtörténetet, így úgy döntöttem, elkísérem őt a filmszínházba. Már a pénztárnál álltunk, amikor eszembe jutott valami a Carmichael - féle (máig bizonyítatlan) sejtésről, amit sebtében megosztottam Skolasztikámmal is. Ez annyira felvillanyozta, hogy nem is akart hallani a filmről. A következő órákat mozgóképszínház helyett egy kávézóban töltöttük a sejtésről csevegve.
Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának szeptembertől negyedéves hallgatója

pekmester 2008.08.21. 10:34:35

gyula! beszámítható-e vagy? :)

VVega · https://debugme.eu/ 2008.08.21. 10:42:06

Látvány és akciózás tekintetében mindenképpen jobb, mint az első, minden másban viszont rosszabb. Úgy mint: történet, karakterek fejlődése/kidolgozottsága/kapcsolatuk egymással, zene (pff). Valószínűnek tűnik, hogy del Toroék minden energiáját lekötötte ennek a csodavilágnak a megteremtése, így film helyett kapunk egy gyönyörű, majd' két órás látványorgiát. Nálam 7/10.

judelaw 2008.08.21. 10:44:42

en is csak annyit szerettem volna korrigalni, hogy Luke Goss lesz az, nem Matt- de mar lemaradtam a nagy tudasoszto szereperol...

amugy nekem tetszett a film es imadtam a Halal angyalat :-)

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.08.21. 10:56:12

cuthere / judelaw:
köszönöm a helyreigazítást, valóban Luke Goss alakítja Nuada herceget, javítom a szövegben...

különösebben sokat nem kellett gugliznom, legfeljebb az évszámoknál, és az esetleges elírások elkerüléséért... ez persze nem jött össze, csak becsúszott egy...

a Fantasztikus labirintust pedig történetesen láttam, csak már olyan régen, hogy nem rémlik miért lenne musical, de biztos úgy van... azért a Henson-féle szörnyseregletre és Jennifer Connely-re emlékszem... :)

Beyonder 2008.08.21. 10:58:33

Majd' mindenben jobb, mint az első rész. Ott még a stúdió megkötötte De Toro kezét, itt azt csinált, amit akart. Az első film mainstream-ebb volt, Myers funkciója pl. épp az volt, hogy lenyomja a plebs torkán a sok bizarr szörnyet, hogy legyen egy "normális" alak is köztük, most már nem is volt rá szükség.

úgyismegnézem 2008.08.21. 11:05:19

tök mind1 mit írtok :D

cuthere 2008.08.21. 11:16:36


santito: nem igazi eliras volt ez sem, sot, a cikk is kifejezetten jol sikerult, csupan a sok parhuzamot ereztem eroltetettnek.. en ugyan csak most ertem ide, de beraktalak titeket bookmarkba, mert valoban megnyugatatoan ertetek ahhoz, amirol beszeltek, ami valljuk meg, ritka.. ;)

a musical meghatarozast pedig ne szo szerint ertsd, de amikor egy filmben a prozai reszeket viszonylag gyakran valtjak eneklos-tancolos betetek, az nalam a tancolo filmkockak iranyaba mozdul.

en masodszorra is imadtam a boyt, de a csodalatos karakterek mellett a film humorat emelnem ki elsosorban, a reszegen eneklos jelenet oriasi!!

waves

gralla 2008.08.21. 11:42:54

sztem meg sokkal jobb volt mint az elso resz, pedig nekem az is tetszett. :)
kb. valahogy igy kellene egy fantasy filmet megcsinalni, ilyen minosegu lenyekkel/trukkokkel/vilaggal...

hmikey 2008.08.21. 11:57:26

Semmivel sem rosszabbak a benne játszó magyar színészek, mint a külföldiek. Azért nem kell utálni őket, mert magyarok.

Más: nyilván én is jobban szeretem a komolyabb sztorival bíró filmeket, node mennyivel kevesebb ez a történet, mint a többi, hasonló kaland fantasy?

VVega · https://debugme.eu/ 2008.08.21. 12:17:02

Amúgy tényleg nem lógnak ki a magyarok, csak szerintem elsőre furcsa volt őket egy ilyen kaliberű filmben látni :)

cuthere 2008.08.21. 12:19:43

(en pl nem azert utalom a kis szonjat m magyar, hanem mert egy taplo. novemberben mar nem volt annyira jo ido a forgatason, de a szineszeknek osszeraktak melegitosatrakat. ez a sipitozo uresfeju picsa a mellettem levoben dekkolt egesz vegig, selma vagy doug nem nagyon jutottak tole szohoz, persze foleg a hidegrol tudott elmelkedni - "it`s so cold" valamint "it`s very cold", am amikor suta angolsaggal atszolt a mi satrunkba h ne alljunk a meleg levego utjaba m o mar nagyon fazik, az kisse szarul jott ki. ugyanis ekkor eppen a star warsban szerzett tapasztalatait osztotta meg velunk a fo props-os, GdT es spielberg talan nem veletlenul kedvenc embere... az kulon mokas amikor a selmahoz fuzodo baratsagarol nyilatkozik, ket hetig viszonylag sokszor odaallt melle, rangatozott, es a "it`s cold" mantrat mormolta. naelegisleszebbol.)

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.08.21. 14:06:10

pár dolgot sikerült kifelejtenem a cikkből (hiába, hajnal 4-kor mér nem fog túl jól az agyam), nálam ez a párbeszéd vitte a pálmát:

Hellboy: You're in love. Have a beer.
Abe Sapien: Oh, my body's a temple.
Hellboy: Now it's an amusement park.

Cadaver!! 2008.08.21. 23:19:06

"a kiválóü első rész után egy lagymatag második. nem kellett volna eröltetni."

Az unalmas, vontatott, látványmentes 1. rész után egy izgalmas, pörgős, látványos folytatás.
Így kellett volna kezdeni.

macskafaraok 2008.08.21. 23:36:48

Asszem Etyekwwod-nak ez volt az elso. es ahogy kinez, az utolso produkcioja...

virtualdog 2008.08.22. 00:18:53

Piros pont az etyeki stúdiónak és a film magyar résztvevőinek! Nekik megérte.

Fekete pont Del Torónak. Pocsék film.

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.08.22. 10:03:24

Ennyire azért nem volt rossz...
Amúgy Tóninak sem tetszett:
oposszum.blogter.hu/?post_id=288563

keoma 2008.08.22. 15:08:43

Jó cikk, örültem a képregényes párhuzamoknak. Apróság (najó nem annyira): a Gaiman-regény magyar címe Sosehol. A Backbone pedig nem Ördöggerinc volt magyarul? (én csak úgy ismertem)

endberg 2008.08.22. 22:17:01

Örüljünk már egy kicsit, hogy jól teljesített Etyek, nem hiszem, hogy valakinek azért nem tetszett, mert nálunk (is) készült.

Amúgy meg teljesen jó hellboy feldolgozás volt, sztem Mignola is megnyalta utána a tíz ujját. Hellboy igenis ilyen. Odacsap, vicceseket mond, nem lacafacázik, és nincs túlbonyolítva. Van viszont benne egy jó adag irónia, optimista lendület, és kikacsintás. Pont mint a filmben. (más kérdés, ha valakinek ez a fajta sztori nem jön be) Ami külön jó volt, hogy az ember, mint olyan, teljesen másodrangú szerepben volt csak (talán ezért kellett elidétleníteni Manninget) és a "freak"-ek vitték a filmet, ráadásul úgy, hogy semmi idióta pc tanulságot nem nyomtak le a torkunkon a szörnyben lakozó emberről, vagy az emberréválás szépségéről. Lucas tanulhatna kicsit mesélést Del Torotól, mert ez ugyanúgy mese volt, mint a Pán, csak itt a rendező nem fejből mesélt, hanem könyvből.

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.08.22. 23:58:08

keoma:
én csak eredetiben olvastam/láttam a példának hozott műveket, de persze ez nem mentség arra, hogy nem ellenőriztem le a magyar címeket...
köszi a helyesbítést...

George1986 2008.08.23. 00:10:52

Nekem az első rész nem igazán tetszett: lassúnak, vontatottnak, üresnek éreztem.
Ez viszont őrületeset robbant; iszonyatosan robog a film előre, egyik ámulatból a másikba lehet esni, fantasztikus!
Nekem az egyik kedvencem Abe és Hellboy duettje volt (Can't smile without you) - itt majdnem leestem a székről a nevetéstől.

Mammon 2008.08.23. 20:24:08

Elsőre felismertem Oroszlány Szonját és Kamarás Ivánt is. Igaz Kamarás szerepe... Az elején ő az egyik ügynök, akit felzabálnak a fogtündérek. Szonjácska meg a babáját félti.
Amúgy a herceg vitte a prímet :)

kadarm 2008.08.25. 20:44:21

nekem sem jött be a film, öncélú látványcentrikus, ami nyilván sokak számára előny. túl sok volt felesleges érzelmes rész, folyt a nyál rendesen. párhuzam az volt viszont, össze se tudnám számolni, mennyi. több humor kellett volna és csak egy picit jobb forgatókönyv. még jó, hogy fizetnem nem kellett érte.

vittorio 2008.08.26. 08:45:55

Én is jobbat vártam.
Egy kis izgalom nem ártott volna,
nem volt semmi félelmetes a szörnyekben,
a zenéket meg kifejezetten utáltam.
A romantika is kicsit el volt túlozva.
Az viszont szuper volt, hogy szinte csak
szörnyszülöttek szerepeltek!
És a látványvilág is nagyon rendben volt.
De hiába volt ennyire felturbózva minden, valamiért az első rész jobban tetszett.

vittorio 2008.08.26. 13:01:29

Rendben.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.08.26. 17:38:33

megbeszéltük? :) vittorio, nem rád reagáltam, csak úgy belekommenteltem a világba.

vittorio 2008.08.27. 08:21:43

Tudom. Csak azért írtam, mert azokkal is kiegyezek, akiknek nagyon tetszett.
Az első rész előtt nem vártam semmi különöset, sőt csak 1-2 évvel később néztem meg.
Valószínűleg azért is tetszett nagyon.
Itt már tudtam mire számítsak, kicsit sötétebb lehetett volna.
Még egyszer biztos megnézem.

Norbi · http://www.iwiw.com 2008.09.02. 12:01:01

Hát igen! Ebből látszik hogy kezd elfolyósodni a filmipar. Már én sem bírom ki hogy másfél két órát üljek a tv élőtt vagy a moziban. DE! Ennél a filmnél nem volt kedvem mozdulni. A stáblistánál kezdtem visszatérni a földre. Magával ragadó a film, bárki bármit mond! (a magyar színészek azért tényleg feleslegesek)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.09.05. 10:29:52

Tegnap megnéztem másodszorra is - egész egyszerűen ez egy csodálatos film. A DK-val, a Redbelt-tel és az In Bruges-zsal egyetemben az év eddigi legjobb filmje, de a Hellboy 2 köztük a legjobb. Nagyon ritkán fordul elő, hogy egy film másodszori megnézésekor is leeett állal bámuljam, de ezúttal ez volt a helyzet (a DK esetében pl. nem történt meg).

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.09.05. 10:35:41

Egyébként a Kamarást nem kellene bántani, a megfelelő rendezői kezekben eszméletlen alakításokra képes, pl. a 2008-as filmszemle messze legjobb férfialakítása is az övé volt abban a vonaton játszódó rövidfilmben, aminek nem jut eszembe a címe...

Először azt hittem az a majom Fenyő Iván van a Hellboy-ban, nem is tudom miért, de mikor megláttam a Kamarást, megnyugodtam.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.09.05. 10:49:24

szerintem elég jól hozza agent steelt, főleg amikor elkezdik a fogtündérek húzogatni az arcát :)

sonya lion sokkal idegesítőbb volt, mint ivan chambers.
süti beállítások módosítása