Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó vérig: a rambolás mítosza

2008.02.06. 19:00 Parraghramma.

Kire számítson Amerika – és a világ komcsikat félő fele –, ha még Muhammad Ali is megtagadja a bevonulást (3 éve és ideiglenesen a nehézsúlyú világbajnoki öve bánta…), és a nagyhatalom gáláns, önzetlen gesztusának véghezviteléhez szerencsevadász suhancok mellé nyeszlett főiskolásokat kénytelen besorozni? Kire számítson Amerika, amikor a CBS felvételeit, a Newsweek és a Time hasábjait habzsolva olyan képpel szembesül a jóravaló, fiát visszaváró all-american family, amely még csak távolról sem emlékeztet a John Wayne főszereplésével tukmált Zöldsapkások morálisan igazolt, tiszta, precíz, heroikus hadviselésére?

Az Egyesült Államok a nappaliban vesztette el azt a háborút, mely – mint az összes többi, XX. századi, és azt követő háborúja – önmagában tökéletes látleletét adja a valós, fizikai frontoktól távol székelő omnipotencia harcászati, mármint: üzleti és marketing mechanizmusainak. A háborús szimpátia kiharcolására hadba rendelt tévés tudósítás ugyanis visszájára fordult: az anarchia, a Hollywood által korábban és többnyire azóta is pátosszal palástolt naturalizmus, és a sokszor népirtásba hajló módszeresség látványa (lásd pl. My Lai mészárlás) a politikai érdekek ellenében folyamatosan szította a közvéleményt. Az Amerikai hadviselés – továbbá a világpolitikai szerepvállalás – a saját reklámjába bukott bele. És, ezt a reprezentáció okozta presztízsveszteséget, ha nem is csak reprezentációval lehet orvosolni – de azzal a legkifizetődőbb. Igen, ott a nappaliban – ahol egy jól irányzott hitrege felér a legdörgedelmesebb propagandával…

Első vér

John J. Rambo toposza eleinte ugyan pont hogy nem konzervatív, simulékonyan lojális irodalmi, illetve filmes matériaként rontott a közösségi tudatra. David Morrell (első) 1972-es regénye, a First Blood nagyfokú szociális érzékenységének köszönhette sikerét. Akkoriban már égető társadalmi probléma volt a testileg-lelkileg posztraumatikus veteránoknak nem pusztán a rehabilitációja, de egyben elfogadása, megtűrése is. A köz nem méltóztatott élni a differenciált véleményképzés lehetőségeivel, magas rangú döntéshozó és tábori felcser hazaérkezésekor egyaránt élvezhette a kollektív undor áldatlan hatásait. Morrell reménnyel, társadalmi megoldással nem kecsegtető, már-már parabolisztikus műve szikár nyelvezetű, árnyalt szereplőit okosan konfrontáló, brutális részletekben térdig gázoló, fatalista darab.

Ted Kotcheff dekáddal későbbi, azonos című akcióklasszikusa, az utolsó komponenst (a fatalizmust!) leszámítva, hasznosítja a feldolgozandó anyag hozzávalóit. Hogy a különféle arányok hogyan, s minként változtak az adaptálás hosszas diskurzusai, a bele-belekontárkodók szerteágazó művészi aspirációi folytán, az részleteiben talán túlmutat ezen írás terjedelmén, ám könnyen belátható, hogy az Eastwoodtól Al Pacinón át Hoffmanig ívelő, eredménytelen castolási hacacárét követően címszerepbe landoló, már íróként is elismert Sylvester Stallone pennája igen vastagon fogott a végleges scriptet illetően. Így már akkor borítékolható volt, hogy a vászonra kerülő másfél órát Kubrick, avagy Cronenberg önkényesen forráshű szerzőisége helyett a jól látványos cselekményt és a jól érthető megmondást középpontba rántó, kommercialista szándék vezényli majdan. 

Ezért kell Holydaylandben mindent, akarom mondani: MINDENT!!! felrobbantani és szarrá lőni figyelemelterelés címszó alatt, és ezért kell a Trautman ezredeshez intézett, naaagy monológban kifejteni azt, ami akkorra már – 1982-t írunk – a fű zöldségéhez mérhető trivialitássá silányult. Ám nem hiába viszi el a szánalmas giccsig Sly az explicit didaxist (most is röhögnöm kell, ha Stallone pöszén interpretált, szipogós „I can't find your legs!” sorait felidézem), odaát habzsolják ezt a fajta emelkedettséget, ráadásul gondolni kell a nézők szellemi kalibráltságára is.

A valószerűtlenül sokat durrantó és nyisszantó Rambo figurájának népszerűsége, túl azon, hogy tökéletesen illett a nyolcvanas évek fizikálisan túlfeljesztett, kvázi-aszexuális celluloid héroszainak sorába, tipológiailag sokkal mélyebb, általánosabb gyökerekhez vezet.

Rambo egy háborús habitusában komoly igazoltsági hendikeppel pironkodó nemzet eszményi, elérhetetlen katona-képe. Akit hidegen hagy az individuális lehetőségekkel zaklató Amerikai Alkotmány, a liberalizmus, amely alapjaiban teszi nevetségessé a  militarista szigornak való megfelelést. Hisz ő a tökéletessé tenyésztett biomorf fegyver, aki, mint ilyen, ráadásul csak és kizárólag az ölés aktusában bír létezni („Killing is (as easy as) breathing”), és ennek elsődleges okfolyományaként arra is magasról szarik, hogy bornírt seriffeket a Sziklás-hegységben, túlórázó vietkongokat Indokínában, orosz katonákat Afganisztánban, avagy a burmai diktatúra milíciáit amott kell látványos körülmények között életképtelenné tennie. Nem hozza zavarba a 9/11 előtt lényegében értelmezhetetlen „honvédelem” fogalmi üressége. Mindenütt jó, de legjobb, ahol ölni lehet. S ha ez még nem lenne elég, Rambo hideg perfekcionizmusához, indián és német őseinek köszönhetően, pont az a harci fanatizmus társul, amely a fentiek miatt szinte genetikailag van a Hamburger népéből kikódolva.

Modernkori spártai sportvitéz ő, akit csak a folytonos harc tud domesztikálni. Rambo az a katona, akivel nemcsak a megbomlott Walter E. Kurtz ezredes „nyerte” volna meg a Vietnami háborút, de „még” (vagy „már”, kinek hogy tetszik) Lyndon B. Johnson is.

A figura globális-korosztályos popularitását ezen felül az olyan műfaji finomságok biztosították, mint a vezetés közben sem eresztett, baszomnagy bökő, vagy hogy a lelkem a létrán is úgy kaptat felfele, mintha fogadásból nem használhatná a lábait. Kotcheff a regényt Rambo előállításáig követi, odáig vágható is az önnön előítéleteik béklyójában intézkedő rendőri apparátus és a Rambo közti feszültség. A (forgató)könyv briliánsan játszik rá a toleranciára való, sztereotípiák csökkentette hajlandóságra, a látványos szökési szekvenciát követően azonban saját, jól kitaposott, mainstream ösvényeit szántja a történet. Sly humanista vonásokkal árnyalja a vérszomjas vietnami veteránt, a nemzetőrség szerepeltetésével parodisztikus hangulattal hígít, és akkor az elmismásolt befejezés még lajstrom közelébe sem került.

A teljes képhez hozzákívánkozik még, hogy a kamera mögött az a pápai születésű Andrew Laszlo hunyorgott, aki a koreai háborúban két évig szolgált operatőrként.

Második bőr

Nem tudni, Sylester Stallone színészi kvalitásairól, vagy kivételes ideológiai flexibilitásáról tanúskodik-e az 1985-ös év, a Vietnamban segédkező, szovjet katonai erők megregulázását (Rambo: First Blood Part II, ebben a részben Indokínában felejtett rabokat kutat fel és menekít ki mindenki kedvenc Jánosa) követően mindenesetre azért veri péppé-pürévé Dolph Lundgrent, hogy utána még drámaibb felvezetéssel beszélhessen szív keresztmetszetű lyukat a moszkvai közönség hasába (Rocky IV).

Tulajdonképpen a második epizódtól kezelhető a széria a „klasszikus”, beavatkozó amerikai jelenlétet legitimáló, szórakoztatóipari installációként. Már az első rész társadalom-kritikusan ágaskodó középső ujja sem látszott tisztán annak fenenagy patetikus ködjében, azt követően azonban a hangsúly végleg az önzetlen, segítő szándék vezérelte, idegen földön zajló, attraktív harcászati műveltekre került: Rambo egyszemélyes különítményként végrehajtott küldetései jól kivehető tartományokban rímeltek a Reagan-éra operatív külhoni ténykedéseire (grenadai puccs, líbiai bombázások, Irán, a nicaraguai ellenzék valamint az afgán mudzsaheddinek munícióval történő támogatása).

A majdnem büntetően szar második rész ugyan hébe-hóba még vádlón mutogat a sunyin gaz kormányra (hadifoglyok hátrahagyása), és pár patrióta passzussal tudja le a kötelező tanulságot, ezzel mindössze annyit ér el, hogy az államokbeli lakosság kétharmadát hülyére veszi. A korszak vietnamos, fogolyszabadító akciófilmjei is tetemes részt vállalnak a közvélemény ilyetén formálásában (értsd: hülyítésében) – elég csak Norris vonatkozó munkásságát emlegetni –, ráadásul annyira hatékonyan, hogy még Kongresszusi vizsgálat is indult a dzsungelben raboskodókért való, felesleges, páni aggodalom elcsitítása végett.

A film írásakor netes jegyzőkönyvek tanúsága szerint James Cameron is a közelben kolbászolt, bár ebből vajmi kevés, ha egyáltalán érződik. A kőbuta szövegkönyv, az alkalomadtán Tom és Jerry közvetlenségét idéző score, a Martin Kove félék által tálalt alakítások (a Walt Disney: Nehéz napok a Föld nevű bolygón Jessije már a The Last House on the Leftben is csak a hangulat hathatós szabotálására volt jó), és a lassított dagonyázások ellenpontjaként fokozott ramboid brutalitás és side-kick pozícióban egy egzotikus eye-candy (Julia Nickson-Soul, balra) siet a totális nézői érdektelenségtől megóvni a filmet.

A zsáner törvényszerűségeinek, valamint az egyre nagyszabásúbb koreográfiának köszönhetően kérlelhetetlenül mitizálódik Rambo karaktere, aki már nem kivételes képességű katona, sokkal inkább a mindenhol ott leselkedő, ingerült militáns entitás, amely valamilyen, földöntúli dühvel felvértezve mindig képes még durvábban megkötni a fejpántját, és sosem rest bepancsolni egy jelentőségteljeset a keveseket bürokratív megszokásból ignoráló fejeseknek. Mindezzel nem is lenne gond, ám a fent hánytorgatott kellemetlenségeken túl a széria jegyzői a Trautman-Rambo féle, mester és tanítványa viszonyt sem átallják infantilizálni. E folyamat a harmadik fejezetben éri el legszánalmasabb mélységeit.

Harmadik műszak

Emlékszem, 1991-ben még rendszeres szombat délutáni program volt a trilógiává bővült széria záró darabjának megtekintése. (A rögzült menühöz tartozott még a Véres sport, valamint az Amerikai nindzsa 2 is. Ahogy Dudikoffék beugranak a szikláról a motorcsónakba – valaki?) Mindennemű nosztalgikus befolyásoltság nélkül is tartható: az 1988-as keltezésű akció-opus (Rambo III) ma is megállja a helyét. A film nem csupán mértékteremtő erőszakossága miatt (108 halott) került be a Guinness aktuális kiadványába, de rekord volumenű, 63 milliós büdzséjének köszönhetően is. Namármost: a 63 millió dollár utolsó centje is úgy robban fel, hogy belecseng az érzékeit mocskos szórakozásra buján megnyitó néző füle, a helikopter elől lovon menekülő Rambo snittjei pedig késő-romantikus francia festményként is létjogosult művészeti letétemények lennének.

A rendezői székbe a második részben még csak a helikopteres üldözést dirigáló Peter MacDonald huppant, aki a világpolitikai lecsóba oly kíméletlen lazasággal csapott bele, hogy az elvtársak tán azóta is törölgetik a piros trutyit élre vasalt, funkcionárius öltönyeikről.

E rész színtere ugyanis a szovjet-afgán „front”, ahova a békés útra (meg)tért Rambót Trautman hiába hívja népfelszabadítani. Ám mikor az ezredes által személyesen vezetett akció (mudzsaheddik fegyverrel történő támogatása) kudarcba fullad (kábé annyi idő alatt, mint ezt a tagmondatot elolvastad), Sly búsképű kolosszusa Micimackó teatralitásával eszközölt, hosszas gondolkodások eredményeképpen jobbnak látja mégis megélezni a rég használt pengét. Kiszabadítja az apjaként tisztelt kiképzőtisztet, akinek méltósága innentől a rajongók emlékezetének homályába vész. Kimért tálalású, parancsértékű ajánlatok helyett Trautman a gázárkorrekció után sóvárgó nyugdíjasok türelmetlenségével kérdezgeti egykori beosztottját, hogy akkor most hogy is tovább. A ruszkikon persze ez sem segít: illetlen elszántsággal népírtó és elnyomó hatalomként kerülnek megjelenítésre… és minden technikai felsőbbrendűségük ellenére a Sötét Oldalhoz hasonlatosan húzzák a jóval rövidebbet.

A végleg megroggyant államháztartást orvosolandó Gorbacsov ekkoriban már javában tárgyiasította a peresztrojka és a glasznoszty tételeit, a premier idején a csapatok Afganisztánból történő kivonása csak hónapok kérdése volt. A forgatókönyv körül megint – illetve még mindig – bábáskodó Stallone és Morrell azonban addig ütötte a vasat, amíg meleg volt: kapva kaptak az alkalmon, hogy a szovjetek erőszakos külpolitikai szerepvállalásának köszönhetően, ha csak szubtextuális megfontolásból is, de besuvaszthatják a sorozat „deklarált” vietnami tematikájába a harmadik felvonást is. (Micsoda önkritika, ééérted?) Hogy ebből az egészből a néző megint csak a csillagsávos lobogó alatt véghezvitt, altruizmussal kacérkodó, kommandós beavatkozást látta?

Nem kérdés, mint ahogy az sem, hogy szűk másfél évtized alatt hogy vált paródiává az afgán „terroristákat” (az orosz terminológia így illette a fegyverrel ellenszegülő mudzsaheddiket) támogató Rambo története. Legfeljebb arra érdemes rádöbbeni, hogy az Egyesült Államokat kurvára nem érdekli, hogy kinek kell a demokráciája. A pénz (olaj, egyéb érdekeltség) beszél, a többiek meg ugathatnak. Ráadásul napjaink médiája már nem a negyven évvel ezelőtti, 1.0-s ma már titkos receptek és szabályozott étrend szerint kerül a Hír a csámcsogva szemlélők elé. Az egyik filmbeli afgán szabadságharcos arra a „konstruktív” nyilvánosságra hiába apellál, amit reményei szerint Trautman kiszabadítását követően nyerhet meg magának, népének. Olyan: nincs.

Epilógus (?)

A kilencvenes évekre leáldozott a méretes bicepszeknek. Az amcsi hadviselés személytelen, orvosi precizitású, távirányítással eszközölt műveletek mérnöki sormintájaként idegenítette el magától az igazi hősi eposzok lehetőségét is. A franchise-nak, úgy tűnt, leáldozott. Aztán mostanság, amikor nemhogy nem ciki, hanem egyenesen kötelező kűr a feldolgozás, kedvenc nyúlszájú bokszolónk leporolja legnagyobb szerepeit, hogy… persze-persze, hogy tisztelettel emlékezzen meg róluk.

Ne legyenek (ön)kritikus hangvételre, frivol ki-bekacsintásokra áhítozó illúzióink (a lefitymáló tónusokat – magától értetődő természetességgel – a humanitárius misszió ábrázolásakor vetik latba…), a burmai szüzsé, lett légyen bármennyire is fikciós anyag, Ridley Scott Sólyom végveszélybenjéhez, vagy az Antoine Fuqua rendezte, Bruce Willissel és Monica Belluccival hirdetett A nap könnyeihez hasonlatosan, ha nem is széttárt lábbal, de hanyatt vágja magát az (aktuális) amerikai külpolitika hivatalos intézményei előtt. A negyedik rész (nemes egyszerűséggel Rambo) ezen érdekképviseletek kezébe engedelmesen simuló mitológia letéteményese ugyanúgy, mint a Vietnami háborút dacból csakazéris megnyerő második epizód, s mint a kéretlen, szovjet agresszió ellen segítő jobbot nyújtó harmadik.

Mentségére legyen mondva a kivitele. A maga Stallone rendezte, bénítóan technokrata negyedik rész valami lefegyverző következetességgel mer gyönyörűen brutális lenni. Rövid, kompakt, nem lelkizik, csak darál, pontosabban szaggat. Emberi testeket igen-igen nagy hatékonysággal, igen-igen nagy tempóban. Meg merem kockáztatni, hogy a népirtás fogalmát Sly ezzel a filmmel közelebb hozta europid emberhez, mint előtte bárki más.
Ilyen extremizált műfaji körülmények között hatásvadászatról nem érdemes beszélni, még a zsáner sokkalta szerényebb dolgozatai sem operálnak finom, realista árnyalatokkal. A nagy összecsapást lezáró, színpadi áthallásoktól nem teljesen mentes, (komikumba éppen ezért hajló) hazafias hevület mégis redukcióért kiált. A nyugállományba siető Rambo utolsó, szerfelett mozgalmas munkanapjának végén büszkén tekint az alant épp fellélegző, megmentett (felszabadított, megváltott, etc) kareni közösségre, megrándult bal vállára pihenteti jobb karját (lényegében himnusz-pozitúra), és méltóságteljes nyugalommal tűri, ahogy diadalittas dallamok kíséretében a kamera alulról és lassan, szép lassan körbesvenkeli…

És még kérditek, miért szenved azóta is sárgaságban Michael Bay?

18 komment

Címkék: akció háborús filmelmélet 80 klassix

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr7326687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virtualdog 2008.02.06. 20:49:20

Nekem azért ütött annó a Rambo 1. végső jelenete, ahol a tökös, kemény gyilkológép zokog, mint egy gyerek... (VHS korszak, Rambo hangalámondással, nulla beleéléssel "zokog" barátja haláláról - soha nem felejtem el. (És még így is működött!))

Az új Rambo kurvaságáról nem vagyok annyira meggyőződve. Jó, persze, kimagyarázzák a gyilkolást és démonizálják a burmaiakat rendesen, de az amerikai külpolitikát, a hazájuktól messze földön bevetett katonákat inkább azonosítja a zsoldosokkal (minthogy a valóságban is gyakorlatilag azok), mint Ramboval. A katonáknak pedig csak csúf halál vagy véletlennek köszönhető megmenekülés jut (és ők az elbizakodottak, akik "Isten munkáját" végzik), Rambo azonban, mint mindig, túlél, még ha szüzessége nélkül, a harc nemességében abszolút módon kételkedve is, ő tehát itt inkább az otthon maradó, a háborúban kétkedő, ugyanakkor elesetteit sirató amerikai népet testesíti meg. És ezért működik olyan tökéletesen a daráláson kívül is. Fukkin' öt csillag, gyönyörű (még ha a kis szöszi meg az töketlen barátja soványak is a szerepükben).

A cikk király!!! Két kedvenc mondatot is találtam benne, pedig amúgy csak (más)felet szoktam.

Pém 2008.02.06. 21:44:44

Bocsánatot kérek, hogy ide szemetelek, de annyira meg vagyok lepve, hogy nem tudok mást mondani/tenni/csinálni.
A barátom talált egy profilt a youtubeon (www.youtube.com/user/hitmanavpr), ahol megtekinthető a teljes Hitman, Rambo 4, és még egy 3. film. Ez hogy lehetséges? Hallottatok már ilyenről? Engem annyira meglepett, hogy muszály volt továbbadnom a világnak. Nem néztem meg a filmeket (ilyen minőségben nem is éri meg), de ezt akkor is muszály volt kiírniom magamból.:D

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.02.06. 21:48:39

Off: a "muszály" vírus megfékezhetetlen, úgy látom. :(

Pém 2008.02.06. 21:58:40

Valóban, muszáj.:D Pedig általában figyelek is rá...:D

virtualdog 2008.02.06. 22:22:12

És rögtön kétszer, hogy jobban fájjon... XD
Hogy komolyan is reagáljak: igen, jópár filmet megtalálni darabokban a youtube-ra feltöltve, de általában régi filmekről van szó, újakat ritkán tesznek fel, mert úgyis hamar leszedik.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.02.06. 23:37:07

tudtam én, h tudsz te írni! grat, igazi nosztalgia-feeling. márhogyha ez az az éned:)
nekem amúgy a first blood német műsoros vhs-en volt (van) meg. kidobtam az összes vhs-t, de ez megmaradt. nekem azóta is az a kedvencem, mondhat bárki bármit.
még ilyen cikkeket!

taguchi 2008.02.07. 04:37:19

Jó vagy menyusi.

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.02.09. 23:25:51

Olyan píszí voltam, hogy még azt is elfelejtettem beleírni, hogy "Rambo? Az egy buzi!" :(

BA: a cinikus zsoldosok általad kultivált megfeleltetése szvsz nem a legszerencsésebb, de mivel a minap hagytad el a Cronenberg on Cronenberget, nem tetézem búd.

KM: te mindig meg tudsz lepni. Most pl egy stilárisan egyenetlen, együgyű gondolati ritmikájú, ambícióihoz mérten messze dilettáns cikk dícséretével. A seggem persze jól odabaszódott a linóleumhoz, szó se róla, és természetesen köszönöm is. Kőalkatúakat vártam (most is kongok a fikatív reflekciók hiányától), téged rettegtelek. Erre meg... A kérdőjelezendő kivitelre egyetlen mentség hozható fel: naiv lelkesedésem. Énengemet - még ugyan ha nincs is a szükséges politikai, történelmi, kultúrantropológiai, médiaelméleti ismeretekből a birtokomban szar se - az érdekel igazándiból, ahogy a fabula a kolletív tudat mögé, ad absurdum: alá lopakodik, és nekilát alamuszin duruzsolva súgbúgni. (No, meg persze, hogy Natalie Portman borotválja-e.) A nem túl távolinak remélt jövőben azonban istenúgyse, érteni fogok hozzá, és ezt nyugodtan vehetitek fenyegetésnek.

TD: te meg lógsz egy fokkefével. A lófejből ugyan kifogytunk, én mégis ajánlanék egy-két új szett ágyneműt, vagy többlet adag fehérítőt. No, no. This is my serious face. (Thx.)

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.02.10. 18:44:03

azon nem töröm a fejem, h mit akarsz már megint írni, csak azt nem értem, h honnan ismerjük egymást, már ha. amúgy biztos komoly hatást tehettem rád a kommentjeimmel. vedd le őket bátran a szívedről.
a tango és cash-t én is bírtam.

vittorio 2008.02.11. 12:05:57

Remek és igazán szórakoztató cikk.
Az bevezetőnél kicsit megijedtem, olyan nyíl egyenes lett, hogy sehol sem találtam benne Parraghrammát. Szerencsére hamar meglett.

kroat 2008.02.12. 11:27:44

Amerikai Nindzsa 2 oh igen!!!!!!!
De a cikk... hát inkább hagyjuk.

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.02.13. 14:35:47

bo: a bal egérgomb innen történő 3, azaz _három_ alkalommal történő ingerlése elvezet(ett*) személyazonosságodhoz. (Amivel má köbö 28 héttel ezelőtt is tisztába vótam.)

vi: azé belátható, hogy mij nehéz megfelelni az egymást kvázikizáró elvárásoknak. """"" de én igyexem, gringo, igyexem """"" ;-)

kr: te meg mégeccer beszósz: meghaasz. (persze: amúgyis.)

.m.

* - merhogy azóta ki lett satírozva a name... (Mos tök úgy érzem magam, mint aki TITOK birtokába van.)

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.02.13. 14:38:10

A "történő" kifejezés két alkalommal történő alkalmazása több alkalommal nem történhet meg. Bizony mondom.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.02.15. 15:05:29

félreértesz: lehet, h te tudod az én személyazonosságom (amúgy nem titok, nem emlékszem, h satíroztam volna), de én nem a tiéd. az ismerjük egymást az oda-vissza fair általában. de ahogy érzed.

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.02.15. 15:47:37

WARNING! OFF!

Bobbyperu: bocsánat. De hogy jönne már ahhoz egy magamfajta született dilettáns, hogy Önt "úgy" ismerje? (Mielőtt - merő empátiából - félreértenél: ezt elég komolyan gondolom.) Sosem állítottam, hogy ismerlek, ezt te vetetted fel... s közben úgy ráálltál erre (most ezzel az odavisszás fairséggel), mintha beakadt volna Is... ööö, bobbyperu bakelitlemeze.

A nevem? Nem titok. Én vagyok az, akinek az Úr az ivaros szaporodás meghonosítása végett - előzetes érdekegyeztetés nélkül... - kikapta az egyik oldalbordáját. (Azóta persze már eltűnt a helye, de sokat borogattam, baszki.) A vezetéknevem pedig a (mily meglepő:) latinból torzítva roppant leleménnyel lopott nickem első fele. (Ép ésszel beérhetetlen humorom mellé így újabb tulajdonságot jegyezhettek fel, és ez a kreativitás.)

((Gyengébbek kedvéért: John Ferguson. Detektív. Muhaha. Szmájli.

Soksok szmájli.))

Remélem, így fairebb.

(Ami a satírozást illeti: vagy amnézia, vagy csúnyarossz hekker áll az ügylet mögött, mert a szóban forgó profilon volt név - nincs név.)

mgregor 2008.07.04. 19:16:46

Kedves Barátom!

A cikked szar,a könyv sokkal jobb mint a First Blood filmen.
A II. rész gyerek korom egyik kiemelkedő filmje,én ezt a filmet bármikor megtudom nézni,nincs benne felesleges akció robbanás.
A mostani akció filmek borzasztóan sok túlzott erőszakot tartalmaznak és szar a forgatókönyvük.
Köszi
süti beállítások módosítása