Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Vérturisták

2014.01.23. 08:00 Nemes András

sightseers.jpg Időnként mindannyiunkkal történnek felháborító dolgok. Valami olyasmi, amire nem értjük, mivel szolgáltunk rá. A buszon megtapossák vadiúj bőrcipőnket, a pénztárnál tonnányi apróval adnak vissza, rugdossák a székünket mozizás közben, a kiszemelt csajt az orrunk előtt szólítják le a bárpultnál. Vérmérséklettől, lelki alkattól függ, hogyan reagáljuk le ezeket: van, aki magából kikelve üvölteni kezd, akad, aki üt, a legtöbben azonban szó nélkül tűrjük súlyosnak vélt megrázkódtatásainkat, és képesek vagyunk feldolgozni a traumát, helyesen felismerve: kurvára nem nagy dolog. Mégis, amíg idáig jutunk, bizony megfordulnak a fejünkben a probléma megoldásának olyan változatai is, melyek a büntető törvénykönyv, és az alapvető jó modor szabályi szerint is elítélendőnek minősülnek. Napjainkban nagy divatja van az önmegvalósításnak, állandóan azt harsogják a fülünkbe, mennyire fontos kiteljesednünk abban, amiben a legjobbnak érezzük magunkat. Ez természetesen rendben is lenne, kivéve, ha történetesen a sorozatgyilkolászásban bírunk tökéletesen kiteljesedni.

Kegyetlen, mocskos, bűnös hely a nagyvilág. Mindenfelé erkölcstelenség. Felelőtlenség, meggondolatlanság és rosszindulat. Fertő. Bármerre mész, faszfejek vesznek körül. Idióták. Emberi hulladékok. Nem tisztelnek semmit és senkit. Téged különösen nem. Förtelmesen gonoszak, érzéketlenek és durvák. Hiába próbálsz jó lenni, lépten-nyomon az utadba állnak. Keresztbe tesznek terveidnek. Te azonban más vagy. Különleges. Szerelembe estél. Megtaláltad a másik feled. A Múzsád. Tudod, hogy őt rendelték neked, hiszen annyira jó vele a szex. Felemelő, tiszta érzelmek ezek: a kúráson alapszanak. Testnedveitek vakolatával borítjátok szerelmetek templomát. Vele önmagad lehetsz. Olyannak szeret, amilyen vagy. Felnéz rád. Tudja, hogy képes vagy végigvinni mindazt, amit elképzeltél. Mert nagy dolgokra vagy hivatott. Írni fogsz egy könyvet. Még nem tudod, miről, de az ilyesmi nem megy egyik napról a másikra. Ez jelentőségteljes dolog. Küldetés. Ehhez tapasztalás kell. Akkor is meg fogod írni, ha az a jöttment seggfej már írt könyvet, ráadásul hármat is. Nem hátrálhatsz meg. Eltünteted az útból. Rákényszerít. Mind ezt csinálják. Erőszakra kényszerítenek. Nem fordíthatod el a fejed, miközben azt kell látnod, hogy világodat beszennyezik, élettered meggyalázzák. Tenned kell ellene. Te csak őszinte próbálsz lenni, minden körülmények között kitartani elveid mellett. Az elvek fontosak. Azok tesznek emberré. Önmagaddá. És önmagadnál nincs fontosabb dolog a világon.

Ilyen gondolatok járhatnak Chris (Steve Oram) fejében, mikor újdonsült barátnője, Tina (Alice Lowe) társaságában lakókocsitúrára indul. Hősünk meglehetősen határozott férfiú, a végletekig kitart alapjaiban elcseszett értékrendje mellett, ami meglehetősen veszélyes ügy egy olyan figura esetében, aki szerint például többszörösen elkövetett szemetelésért balesetnek álcázott halálra gázolás dukál. Chris jót akar, de leginkább csak magának. Célja van, de pusztán annyi, hogy a valóság végre a fejében felépített rendszerhez igazodjon. Tina vakon, boldogan követi mindenhová, megváltóját látja benne, a férfit, aki minden lehetséges értelemben kitölti a benne tátongó űrt. Alternatív univerzumukban sokáig minden csodálatosan alakul (vagyis: mindenkit kinyírnak, akinek nem tetszik a pofája), a bajok akkor kezdődnek, mikor Tina rádöbben: tulajdonképpen ő maga is egyéniség, neki is vannak igényei, vágyai, és nem biztos, hogy Chris a legmegfelelőbb ember, aki mellett kiélheti azokat. 

Sightseers3.jpgGombostűhegynyire szűkült világképükből, az empátia teljes hiányából fakadó tetteik következményeit párosuknak esélyük sincs felfogni. Nem tudják, mit cselekszenek. Meggyőződésük, hogy gondolkodásmódjuk helyes, a pillanatokat, mikor meginogni látszanak, hamar fölülírja a megnyugtató önigazolás: ők nem hibásak, a világ van totálisan elcseszve körülöttük. Hülyeségük esetükben nyilván a szervezet védekező mechanizmusa, ha belátnák, hová jutottak, valószínűleg nem élnék túl. Végtelenül primitív felfogóképességük csak odáig terjed, hogy azt lássák, mások mennyire nem tesznek semmit az ő boldogságuk ügyében, innen pedig már csak egyetlen lépés, hogy a körülöttük élők puszta létezését is személyük elleni támadásnak véljék. 

A Született gyilkosok álompárja, Mallory és Mickey Knox akár szimpatikusnak is mondhatók a Vérturisták szereplőihez képest. Tina és Chris ellenszenves személyisége fel sem veti az azonosulás esélyét, ráadásul Oliver Stone filmjének videoklipszerű, túlpörgetett vizualitásával szemben Ben Wheatley rendezése kifejezetten visszafogott, elszálltabb pillanataiban is inkább álomszerűen szürrealisztikus. A két főszereplő játéka félelmetesen hibátlan, kissé aggasztó belegondolni, hogy ők maguk (és Amy Jump, a rendező állandó tettestársa) jegyzik a forgatókönyvet is. A Vérturisták kétségkívül Wheatley legkönnyebben befogadható, akár közönségbarátnak is nevezhető filmje, ez azonban a Kill List és az A Field in England alkotójának esetében véletlenül sem felhőtlen, tét nélküli kikapcsolódást jelent.  Minden felmerülő szituációra jut egy remekül eltalált poén, a film elsődlegesen mégsem szórakoztató, sokkal inkább dühítő. Dühítő, mennyire igaz. Ez a két ember bármikor szembejöhet veled az utcán, bármikor a közeledbe férkőzhetnek, és nem fogod tudni meggyőzni őket arról, hogy amit tesznek, milyen mélységesen helytelen. Nem tudsz segíteni rajtuk. Ők ilyenek. 

Borítékolható, hogy a film megtekintése után megveted majd magad, ha valami hétköznapi szituáció pár pillanatra dühödt indulatokat vált ki belőled. De garantáltan ki fogja váltani. Mert ilyenek vagyunk. Nincs mit tenni. 

14 komment

Címkék: horror vígjáték filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr315727586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2014.01.23. 11:35:12

Nekem a tavalyi év egyik kellemes meglepetése volt. Amennyire csalódtam a Kill Listben, ez épp annyira tetszett (bár ezt láttam korábban).

Nyilván nem helyes amit csinálnak, főleg a végén amikor teljesen elborul az agyuk (a csaj megöli a faszi haverját, mert csak), de az elején én mindig elégedetten nézem a "Idióták. Emberi hulladékok." megbünhődését. De ennél a filmnél azért kevésbé könnyű azonosulni mert sokkal kevésbé erőteljes a társadalomkritikai alap (mint az Összeomlásban vagy a Good Bless America-ban), ami legitimalizálná az ámokfutásukat, főleg a csajnál aki ugye az elején egy elnyomott ember aki élvezi, hogy végre "élhet", de a végén láthatjuk hogy valójában mennyire önző.

A Field in England is érdekelne amúgy. De a Kill List miatt féltem még megnézni. Az is olyan (hogy lassan hömpölyög és a végén van egy hatalmas ámbár teljesen értelmetlen csavar amit még az alkotó sem értelmez rendesen) vagy azért amellett, hogy szerzői jegyeket magán visel még azért cselekmény szinten koherens, értelmes?

Case · http://streetartbp.hu/ 2014.01.23. 11:44:28

Plíz-plíz, tudom, hogy írtam már többször is és biztos unalmas, hogy ezen lovagolok, de.. nem lehetne rászokni, hogy szerepeljen a cikkekben az angol cím is? :) Szóval szerintem azért sokan vannak még, akik nem a hazai megjelenésekre hagyatkoznak és nem mondanak nekik semmit ezek (ráadásul sokszor rettenet gyatra) magyar címek.

OriginalBateman 2014.01.23. 11:51:42

"Testnedveitek vakolatával borítjátok szerelmetek templomát." ez szép mondat:)

igen, az angol címeket tényleg jó lenne, ha alapból beleírnátok minden kritikába.

kukilopezromero 2014.01.23. 12:08:08

@Case: de miért nem keresel utána? annyira nem lehet bonyolult kitalálni az angol címet, nem kötekedésből mondom, de ha beírod gugliba vagy port.hura akkor kidobja

mondjuk néha vannak címegyezések, vagy előfordul , hogy egy ritkaság nem kerül így elő, de ez inkább a régi filmekre jellemző

de nekem kicsit erőltetettnek tűnik, hogy a magyar címet és az angolt is kiírják
magyarok vagyunk végső soron nem? a blogot magyarul írják, nem várhatod el, hogy angolul menjenek ezek

kb fél perc alatt meg lehet keresni az angol címet

Tadt 2014.01.23. 12:16:52

Szerintem is jó ötlet lenne kiírni angolul,már csak azért is, ha netán valaki szeretne FIZETNI egy internetes oldalon hogy megnézhesse (lol), meg aztán jól is nézne ki. Nagyon várom már,hogy megnézhessem, köszi a cikket ^.^

Nemes András 2014.01.23. 12:17:59

@The Man Who Laughs: Field in England esetében nem biztos, hogy ezek a "hagyományos" elvárások a helyesek, de erősen ajánlott a megtekintése.

Case · http://streetartbp.hu/ 2014.01.23. 14:37:56

@kukilopezromero: Utánakerestem, nem arról van szó, de szerintem (föleg egy ennyire témaspecifikus blogban) alapinfó egy filmröl, hogy mi a címe. Az évzáró favoritlistáknál vetettem fel a dolgot, ahol ugye tucatjával szerepeltek a címek, ott azt a választ kaptam, hogy "A többi filmes cikknél jellemzően megtesszük", 'oszt meg hát nem. Az okot meg, hogy pont itt és ezeknél a filmeknél miért nem müködik a magyarokvagyunk érvelés, írtam fentebb.

SoulMiner 2014.01.23. 17:50:25

@The Man Who Laughs: Én nem láttam a Kill Listet, de a Field in Englandnek nincs sztorija. :D

Amúgy a Vérturisták zseniális szerintem, én szinte végig szakadtam a röhögéstől, főleg amikor felcsendül Frankie Goes To Hollywoodtól a The Power Of Love. A szó legnemesebb értelmében lett közönségbarát Wheatley ezen filmje. A Field in England semmilyen szinten nem közönségbarát. De ezt már megemlítettem annak a kommentjeiben is, hogy a fényképezése és az alakítások miatt érdemes megnézni, ha tolerálod, hogy nincs sztori, meg ilyen egyéb apróságok. :D

hakaba 2014.01.27. 12:34:32

Hát, nem tudom... nekem tök más jött le a filmből, igaz, jó egy éve már, hogy láttam. Számomra túl humánus az író megközelítése: "Ez a két ember bármikor szembejöhet veled az utcán, bármikor a közeledbe férkőzhetnek, és nem fogod tudni meggyőzni őket arról, hogy amit tesznek, milyen mélységesen helytelen." Számomra pont, hogy a "főhősök" voltak szimpatikusak, és az összes áldozat megérdemelte a sorsát. :)

kukilopezromero 2014.01.27. 14:04:32

@hakaba: szóval szerinted aki szemetel, azt meg kell ölni ? de pl, akkor mikor a csaj hagyja ott a kutyakakit, akkor ő miért nem bűnös ? hisz az is szemetelés

jó mondjuk igazad van, a réten táncoló hippiket én is szívesen felaprítottam volna

de csak érdekelne, hogy neked mi más jött le a filmből, mert sajnos pont arról szól, hogy a beteg emberek nem veszik észre magukat, és van aki képes tényleg mentális görcsöt kapni, mert meglát egy eldobott colás üveget

érdekelne a te szempontod, hogy miért tartod helyesnek ezen emberek meggyilkolását ?

kukilopezromero 2014.01.27. 14:12:00

elég gyenge film, most a kritika miatt megnéztem, de hogy ilyen embereket lássunk nem kell messzire mennünk, ez a fajta apátia, és depresszió nagyon jellemző az emberekre, főleg a fiatalokra, akik oly sok szépet és jót akarnak az élettől, mégis valahogy az idejük playstationözéssel telik

az a baj amúgy, hogy az emberek nagyja tényleg ilyen, azt hiszi magáról, hogy ő valami jóságos, kedves teremtmény, pedig a legtöbbjük önző és eltompult, és képtelenek fejlődni a saját sekélyes értékrendjükön túl, mint a robotok és most nem azokról beszélek akiket rossznak tartunk, hanem akiket jónak

a jó emberek nagyja ilyen buta és önző, és nem is jó, csak azt hiszi magáról ! általában többet ártanak a kedves hülyeségeikkel a világnak és a környezetüknek, mint amennyit használnak

Nemes András 2014.01.27. 14:25:06

@hakaba: Egytől egyig seggfej az összes áldozat, persze, de egyrészt azt, hogy a lemészárlásuk jogos lenne, gondolom te sem mondod komolyan, másrészt hőseink kurvára távol esnek mindentől, amit szimpatikusnak lehetne nevezni, mondhatni ostoba, korlátolt, taszító pszichopaták. Patrick Bateman társaságában meginnék egy sört (azért figyelném, mit csinál a kezével), velük viszont véletlenül sem ülnék egy asztalhoz.

Error Flynn 2014.01.27. 20:14:29

@kukilopezromero: A magyar vs. angol cím vitához: igen, magyarok vagyunk, de nem feltétlenül gagyi magyarok...Én volt, hogy azért nem vettem meg egy egyébként általam kedvelt filmet DVD-n, mert olyan irritálóan szar magyar címmel a borítón nem fog felkerülni film a polcomra, az tuti. Így járt a kiadó...

Error Flynn 2014.01.27. 20:22:36

Én a kisebbséghez tartozom, szerintem a nézhetetlenség határát súrolja a film. Ugyanolyan unalmas, mint a hősei. A Kill list viszont nagyon tetszett (A field-et még nem láttam). Ízlések és pofonok ;)
süti beállítások módosítása