Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Hours

2013.12.17. 12:01 Nemes András

Hours1.jpgEddig sem volt kétséges számomra, hogy a jobb híján "Sors"-ként emlegethető, kifürkészhetetlen felsőbb hatalom gyakran úgy viselkedik, mint egy rosszindulatú, kegyetlen szarházi, az utóbbi évek talán legsokkolóbb színészhalála, Paul Walker végzetes balesete azonban még így is fejlövésszerű élményként hatott. Hogy miért történt, fejtegetni felesleges, csak kurva nagyokat káromkodni lehet, választ találni nem. Kétségtelen, hogy az akciófilmek között nehezen találni minőségibb szórakozást a Halálos iramban sorozat epizódjainál, melyek sikerében a színész karakterének kiemelkedő érdemei vannak, Walker pedig manírok nélküli, erőteljes jelenlétével képes volt működőképessé varázsolni alacsonyabb költségvetésű, kevésbé sikerült munkákat is. Fizikai adottságai alapján a fantáziátlan hollywoodi szereposztók kizárólag szépfiúszerepekre kárhoztatták, amit láthatóan nem nagyon bánt: kevés nála szerényebb, a sikert a megfelelő helyi értéken kezelni képes sztár dolgozott manapság az álomgyárban. Az Hours megítélésénél nyilván kivonhatatlan a képletből a tragédia ténye, de ez a film bizony minden gyász, szomorúságérzet hiányában is könnyedén megállná a helyét bármilyen értékelésnél.

Nolan (Walker), és párja, Abigail (Genesis Rodriguez) közös gyermekük születésére készülnek, meglehetősen aggasztó körülmények között: a baba az ideálisnál jóval korábban érkezik, a Katrina hurrikán pusztító fenyegetése pedig feltartóztathatatlanul süvít a kórház felé. Már a film első perceiben bekövetkezik a tragédia: Abigail belehal a szülési traumákba, a hurrikán lesújt, a kórház teljes személyzetét evakuálják. Nolan magára marad a kiürült épületben az inkubátorban fekvő újszülöttel, és egy kijátszhatatlan, lekenyerezhetetlen ellenséggel: az idővel.

Az Hours egyszerű, visszafogott, csendesen építkező film, annak ellenére, hogy a legrosszabb dolog (Abigail halála) már a bevezetésben lezajlik. Nolan úgy tesz meg minden tőle telhetőt a csecsemő életben maradásáért, hogy az asszony teste felett zokogva kénytelen bevallani: így, ilyen következményekkel nem akarja a gyereket, a nőt akarja, akit szeretett. Telitalálat a jelenet, mikor a férfi a kislány világra jöttére várva ül a folyosón, a hurrikán ostrom alá veszi az épületet, bezúzza az ablakokat, mindenki fejvesztve menekül, Nolan pedig rezzenéstelen arccal, mozdulatlanul ül tovább a helyén: neki azt mondták, itt várjon, senki és semmi más nem tudja érdekelni. Ezután is hasonlóképpen cselekszik: nem esik kétségbe, nem zuhan magába, kislánya életének megóvása marad egyetlen értelme létezésének.

A feszültséget gondosan konstruáló forgatókönyv (a rendező, Eric Heisserer munkája) szerencsére nem is nagyon ad neki időt az önsajnálatra: az inkubátor akkumulátora nagyjából kétpercenként töltésre szorul, Nolannek ezen időintervallumon belül kell élelmet szereznie, segítséget hívnia, és szembeszállnia a hamarosan felbukkanó fosztogatókkal. A kíméletlen monotonitással ismétlődő események nem fulladnak érdektelenségbe, az, hogy hősünknek állandóan muszáj visszatérnie a kórterembe, folyamatosan fenntartja a kiút nélküli kétségbeesettség érzetét. Segítség nem jön, csak várakozni lehet, a megmenekülés esélye percről percre messzebb kerül. Mikor végre emberi hangok hallatszanak a folyosóról, hamar kiderül, hogy csak potenciális veszélyforrást jelentenek. Annak ellenére, hogy a cselekményt néhol megszakító (de nem zavaró, vagy giccses) visszaemlékezéseket leszámítva a teljes játékidő a falakon belül zajlik, egy pillanatig sem kell unatkoznunk, a fordulatok pedig logikusan következnek a szituációból, nem erőltetettek, vagy hatásvadászok, sőt, a nyugvópontokon is élvezet nézni a történéseket.

hours2.jpgEz pedig Walker pontosan, precízen megoldott szerepformálásának, szimpatikus személyiségének köszönhető. Minden erőfeszítés nélkül tartja fogva figyelmünket, a teátrális gesztusokat ügyesen elkerülve játszik még az olyan, erősen rizikós jelenetekben is, mint a feleség halálhírének tudomásul vétele, vagy a kisdedhez intézett monológok elővezetése. A film témájából adódóan alakítása könnyen sziruposságba fordulhatna, a színész jó ízlésének köszönhetjük, hogy ez végül nem következik be. Mikor pedig könnyes szemmel felteszi magának a "Miért kellett megtörténnie" kérdést, garantálom, hogy magatokban ti is megkérdezitek. Kétségkívül szép, elegáns munka, olyasmi, amit a színész emléke megérdemel.

A "Sors"-ra ettől függetlenül kurvára haragszom.

24 komment

Címkék: thriller dráma filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr365680360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

K.Leslee 2013.12.17. 13:14:05

Nezheto a film de nem eleg izgalmas es tele van eroltetett jelenetekkel(a csavo aki kirabolja Nolant). Mindig kozombosen álltam Paul Walkerhez, viszont itt utoljara bebizonyitja h tobb van benne mint ami egy autos filmhez kell. RIP

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.17. 14:11:09

Ez meglepően jól hangzik, pedig nem érdekelt ez a film egyáltalán eddig.

Walker nem volt egy óriási színész, de megbízhatóan hozta a szerepeket, amiket rábíztak. A minap néztem a '98-as Pleasantville-t, amiben természetesen a tuskó szépfiút játssza, de marha szórakoztatóan.

Tiger Woods 2013.12.17. 18:10:58

@Gevin: hú, de rég láttam azt is. most a joy ride-ot néztem újra és ott is jól tolja + a film is fasza.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.12.17. 19:05:55

Régóta tervezem, de egyszerűen a halála miatt még nem tudtam magamat rávenni. Még mindig nem hiszem el, hogy megtörtént :(

nyulanka 2013.12.18. 08:23:19

a "sors"-ra én is kurvára haragszom...elmondhatatlanul...sok minden miatt.

Egyszer nyilatkozta valahol Paul Walker, hogy a színészet a munkája de az nem ő, ezernyi más dolog is érdekli a világból...

Filmre kiváncsi vagyok, meg is nézem majd de egy kicsit később mert most a halál túl közeli.

Huncutkukac (törölt) 2013.12.18. 08:58:19

Esetleg még ajánlom a Koponyák c. klasszikus első részét.
Persze akit nem csak Paul Walker érdekel, az nézze meg a további két részt is.

kvadrillio 2013.12.18. 09:16:03

borzalmas halál. sajnálom...:(

ledo76 2013.12.18. 11:27:16

A fickót sajnálom és lehet, hogy nem volt tehetségtelen, de a Halálos iramban, meg az ilyenek igazi hulladék "filmek", szót se szabad rájuk vesztegetni.

mojoking77 2013.12.18. 11:35:42

@ledo76: Ne felejtsd el, hogy a film elsodleges celja a szorakoztatas. Abban a kategoriaban (autok, versenyzes, nagy mellu csajok, nulla gondolkodas) pedig kimondottan jo volt az elso, illetve az utolso ket resze a filmeknek (a tobbit nem lattam..). Az embernek nem mindig van kedve Kurosawa, David Lynch vagy Stanley Kubrick filmeket nezni...

ledo76 2013.12.18. 11:59:55

@mojoking77: Szórakoztató filmek is lehetnek színvonalasak. Nemrég volt a TV-ben a Zsaru bőrérért. Az se valami mély film, de mégis jó. Amiért fölhoztam példának, abban is van egy hosszabb autóüldözés (Lancia Delta-val), de a film nem csak erről szól és mellesleg szászor látványosabb jelenet (Remy Julienne és csapata) mint ezek a digitalizált fosok. Ezek nem felnőtt embereknek készült alkotások.

Cucuminator 2013.12.18. 13:05:23

@ledo76: Teljesen egyetértek. A cikk már az első bekezdésben elvesztette a hitelességét. Sajnálom Walkert, szimpatikus fazon volt, de zavaró, hogy mindenki úgy beszél róla mint egy legendáról, pedig színészileg (főleg az említett F&F szériában) nem mutatott fel sokat. Bezzeg Gandolfiniről fele ennyit nem beszéltek az emberek.

mojoking77 2013.12.18. 13:10:02

@ledo76: Kisse tul szigoruan allsz a dolgokhoz. A filmek ertekelese szubjektiv dolog, ugyhogy a "Szamomra" kitetel mindenkepp kellene.
En pl nagyon jol tudok szorakozni olyan alkotasokon, amik mogott nem kell mogottes tartalmat keresni, mindamellett kelloen latvanyosak.
Nekem is van ismerosom, aki ferfi letere nem szereti az autokat, olyan is, aki a nagymellu noket (bar, mint utobb kiderult, o igazan semmilyen noket nem szeret..), de a legtobb felnott ferfi alapvetoen gyerek, aki szeret ilyen modon kikapcsolodni...
Nem feltetlnul baj az.

mojoking77 2013.12.18. 13:18:47

@Cucuminator: Mar ahol. New Jerseyben eltem a halala idejen, utana hetekig nem volt olyan hirmusor, amiben nem szerepelt volna, kezdve a regebbi szerepeitol, egeszen azon ettermek bemutatasaig, ahol a Sopranost forgattak...

vittore 2013.12.18. 13:29:14

@Cucuminator: Egyrészt Gandolfinivel kapcsolatban igazat adok, másrészt, szerintem nem a "legendasága" miatt sokkolta a rajongókat a halála, hanem mert tehetséges színész volt, aki az idő múlásával komolyabb szerepekre is hivatott lett volna. Valamint nem volt elszállva magától (sok senkiházi nímanddal szemben). Helyén tudta kezelni a sztárságot, szerény "földön járó" ember volt, akivel könnyen lehetett azonosulni. Legyen Neki könnyű a föld!

vittore 2013.12.18. 13:31:07

@vittore: "másrészt, szerintem nem a "legendasága" miatt sokkolta a rajongókat a halála...." természetesen itt már Paul Walkerre gondolok.

wolves84lb 2013.12.18. 14:03:13

@vittore: Maximálisan egyetértek ezzel...RIP Paul.

Maya-- 2013.12.18. 19:51:28

általában rühellem a természeti katasztrófafilmeket..vagyis inkább azokat melynek eseményei valósak. mert olyan semmi ott az ember. vagy legalábbis gondolom, hogy valami ilyesmiért nem szeretem. tehát ezt a filmet a színészért néztem meg. s igen, azért mert meghalt. bírtam ezt a pasit.
viszont a sorsot soha nem tartom hibásnak, szerintem erősen modelálható.

getro2 2013.12.19. 01:25:57

bocs, hogy ilyesmivel offolok, de 12 years a slave kritika várható majd? nálam simán az év csalódása, kíváncsi lennék ti mit gondoltok róla.

ledo76 2013.12.19. 09:23:37

@mojoking77: Én imádom az autókat és a csajokat, de ebből is lehet jót kihozni, meg rosszat. Persze ez szubjektív, de az FF teljesen színvonal alatti. Maguk az üldözések/versenyek is gagyik. A Betörésben lévő üldözés (szintén Remy Julienne) egy 65 és egy 80 lovas autóval (Opel Rekord A vs Fiat 124 T Special) 71-ben sokkal komolyabb. A film többi részéről és főleg a színészekről ne is beszéljünk. Ettől még én is sajnálom Walkert

thegoddamnbatman 2013.12.19. 12:48:43

Nahát, ez az a film, amit magamtól biztos meg nem néztem volna, de a kritika meghozta a kedvemet. ;)

FunkTazmagora 2013.12.19. 17:05:52

"Kétségtelen, hogy az akciófilmek között nehezen találni minőségibb szórakozást a Halálos iramban sorozat epizódjainál," Nana, azért durva túlzásokba ne essünk !

hopkin 2013.12.21. 10:10:12

Engem is meghökkentett. De nem a halála. Hanem a hisztéria ami körül lengte. Én nem tartom balesetnek azt ha két hülyegyerek egy több milliós autóval száguldozik és lerongyol az útról. Az szimpla hülyeség. Ha ez két magyar újgazdag fiatal lenne mindenki jó messziről köpködné őket hogy "úgy kell nekik". De mi van akkor ha ezt egy B kategóriàs egy sorozatos színész teszi. Hát persze hogy mindenki elsiklik a dolog ezen része felett és legendaként kezdik emlegetni.

K.Leslee 2013.12.21. 18:00:18

@hopkin: PW-t picivel tobben ismertek mint ket random ujgazdag gyereket. Aki minden mellekes informacio nelkul lehulyezi PW-t mert meghalt(ugy hogy raadasul nem is O vezetett), az ugyanaz a szemely aki lehulyezi a ket halott ujgazdag gyereket, mert az, hogy ujgazdag meg millios autoja van, egyet jelent azzal hogy megerdemli a halalt meg hogy O volt a hibas.
A hiszteria reszevel egyetertek mert ilyen esetben nemcsak a szinesz filmografiaja ertekelodik fel, de az alakitasa is. Meg persze olyanok is fognak csinalni tribute videot akik elotte meg leszartak a szineszt.
Viszont ezen meg nem ertem mit kell haborogni, ez termeszetes.
süti beállítások módosítása