Utolsó kommentek

  • David Sumner: @megnevezhetetlen: @mrscottpilgrim: Ez az, véletlenül se próbáljatok normális hangnemben fogalmazn... (2020.09.20. 10:08) Vasember 3.
  • Count di Luna: Nagyon jó (és odabaszós) film. Nakadai Tatsuya remek színész, nehéz elhinni, hogy még csak 30 volt... (2020.07.24. 05:17) Harakiri
  • Count di Luna: Szerencsém volt moziban látni egyetem alatt, méghozzá vágatlanul (sok klasszikust vetített az egye... (2020.07.24. 04:54) Kurosawa retrospektív: A hét szamuráj
  • Androsz: @pragmaP: Ismerem, amiről beszélsz, de ennek a könyvnek a fordítása teljesen rendben van, nem emlé... (2019.09.13. 17:59) FlashForward - A jövő emlékei
  • Carada: @Carada: Módosítanom kell a fenti kommentemet: nincs kétségem a plágiumot illreően. Érdemes összeh... (2019.04.07. 00:34) Üzenet az űrből
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

  • Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Kicseszés a közönséggel: A Trónok harca történetmesélési kudarca

2013.06.10. 06:00 Dr. Sick Fuck

gotgrrm.jpgRusznyák Csaba írásának szinte valamennyi állításával egyet tudok érteni, miként a Trónok harca 03x09 epizódja által keltett közfelháborodást is komikusan buta reakciónak tartom. Mégis úgy vélem, hogy az egyébiránt kiváló cikk legfontosabb tétele sajnálatos módon téves: George R. R. Martin ugyanis kicsesz a közönséggel.

Spoilermentes elméleti értekezés a Trónok harca című dramaturgiai káoszról

A Trónok harca egy storyline-katasztrófa. A sok-sok ezer oldalon át formálódó cselekmény egész egyszerűen nincs kitalálva, az író nem gondolkodott előre, éppenséggel az érdemi munkát spórolta ki az alkotói folyamatból. Az olvasó dezorientációja annak a következménye, hogy maga George R. R. Martin sem tudja, merre van az előre, ezért a közönség érdeklődését a tudatos cselekményépítés helyett másféle dramaturgiai eszközökkel igyekszik életben tartani. Random üzemmódban dobálja be a karaktereket, véletlenszerűen generálja a konfliktusokat, miközben azok kibontásával és megoldásával vajmi keveset törődik. Ha pedig valamelyik cselekményszál kezelhetetlenné vagy kényelmetlenné válik (ez a ritkább eset), netalán az író megunja az adott szereplő fogalmatlan ténfergését (ez a gyakoribb), akkor egy hirtelen halálesettel, minden felvezetés nélkül csapja le a lasztit. Merengjünk el rajta, hogy ebből az eposzi igényűnek mondott műből hány cselekményszálat lehetne úgy kiradírozni, hogy egyáltalán ne tűnjön fel azok hiánya, mert az adott karakterek és történések az ég adta világon semmilyen hatást nem gyakorolnak a cselekmény érdemi részére. Avagy képzeljünk el egy olyan zeneművet, amelynek a kottájából minden második hangjegy simán törölhető, ahogy a hangszerelést kiadó instrumentumok fele is gond nélkül mellőzhető, mert a hallgatóság észre sem veszi a darab brutális megcsonkítását – senki sem nevezné az ilyesféle partitúrát valódi zeneszerzői teljesítménynek.

A totális kicseszés-probléma másik szembeszökő tünete a minimálisan elvárható súlypontozás hiánya. Immáron túl vagyunk három évadon, de a nézők java még most sem tudja, hogy mely karaktereket lehet főszereplőnek nevezni, ki az antagonista, ki a protagonista, vagy éppen kik a valóban fontos intrikusok (jegyzem meg, azok sem mondhatók sokkal felvilágosultabbnak ebben a kérdésben, akik átszántották magukat a regényciklus eddig megjelent kötetein, holott 5000 oldalnyi szöveget teljesítettek). Egy drámai műben az expozíció arra szolgál, hogy meghatározásra kerüljenek ezek a szerepek, a Trónok harcában azonban ez három évad alatt sem történt meg; ugyanis a szerző saját maga sem tudja, hogy miként fejlődnek, merre tartanak a saját figurái. Ebbéli kétségeit pedig parttalan locsogással, további karakterek kényszeres farigcsálásával, teljesen megalapozatlan, misztikusnak feltüntetett, valójában csak zavaros fordulatok elszórásával igyekszik palástolni.

Szó se essék róla, nem áll szándékomban kizárólag George R. R. Martin fejére olvasni a fenti vádpontokat. Sajnálatos módon a korszellem gyermeke ő, egy irritáló könyvkiadói trend komoly hírnévre vergődött áldozata. Mert manapság az a divat a fikciós művek piacán, hogy mindent túl kell írni; ha a szerzőnek akad egy novellányi ötlete, a kiadó nagyregényt irányoz elő, ha pedig képes megtöltetni egy regény terjedelmét, úgy rögvest egy ciklust követelnek rajta. Az olvasók elfordultak a normál terjedelmű kötetektől, és a parttalan szappanoperákat részesítik előnyben, amely attitűd kiváltképpen pompás fejlemény a kiadók számára, mert a 800-1000 oldalas címekből álló sorozatok sokkal komolyabb profitot hoznak, mint a hagyományos regények. Holott szörnyen buta illúzió azt gondolni, hogy ha egy könyv 7 centi vastag, akkor az már komoly műnek, netalán irodalmi szempontból is értékesnek tekinthető, ennélfogva megéri pénzt adni érte. Ezzel egyidejűleg a szerzők is kifejlesztettek magukban egy bámulatos képességet: gyakorlatilag bármilyen szerződést hajlandók készségesen aláírni, ha akad a kezük ügyében egy nyomorult toll, a kontraktus pedig akár az alkotói megfontolásokkal szembe menve is kötelezi őket a soron következő kötet megírására – ily módon a csapda bezárult.

Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy a Trónok harca a fogyatékosságai okán működésképtelen produkció, hiszen kereskedelmi eredményei ismertek. A vállalkozás szépen prosperál, zökkenőmentesen zajlik a business as usual, a karaván a tervek szerint teljesíti az előirányzott etapot, a rajongók pedig elégedettek, de George R. R. Martin mindettől függetlenül egy pokolian rossz író. Nem ír, hanem gépel; nem gondolkozik, hanem önkényesen – és nem is túl magas színvonalon - improvizál. A gépelés pedig nem írás, ahogy a hisztérikus rögtönzés sem azonos a cselekményépítéssel.

A Trónok harca a kortárs könyvszakma legcsúfabb kutyaveteményese, szóval végső soron csak ki van cseszve a közönséggel.

118 komment

Címkék: sorozat tv trauma

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr745353209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_bala_ 2013.06.10. 11:19:41

Végre egy kifejezetten éleslátó írás e témában. Mélységesen egyetértek a cikkel.

Az utolsó könyvekben oldalakat, fejezeteket ugrottam át, és nem biztos, hogy a következő könyvért rohanni fogok a könyvesboltba...

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2013.06.10. 11:31:38

Üzenem a posztírónak, hogy kurvára igaza van, a haterek meg a fanok persze puffognak, de ők ezért vannak...

Happy Zoidberg 2013.06.10. 11:37:59

És nem azért szidom, mert népszerű, hanem azért, mert nem tetszik.

Csak mostanában meg az lett a divat, hogy kapásból le vagy szólva azért, ha esetleg valami nem tetszik ami népszerű, mert bú-hú biztos azért nem tetszik, mert népszerű, mert az teljességgel kizárt és elfogathatatlan, hogy valami ami népszerű, az szimplán ne tetszen valakinek!

Rusznyák Csaba 2013.06.10. 11:43:58

@Bad-Joe-Ben-Joe Sixshoota': Ennek megvan a másik oldala is: "tetszik? hát akkor te egy hülye, birka fanboy vagy".

Sajnos az internet nem az a hely, amitől el lehet várni, hogy az efféle baromságok kikopjanak belőle.

Egyébként a túlírtság ügyében igazat adok (bár inkább csak a 4. könyvtől), de azt, hogy Martin ne tudná, mit csinál, elég nehéz megalapozni, miután minden eseményének, fordulatának több száz/ezer oldalra nyúlik vissza a tudatosan épített előzménye.

ghavin 2013.06.10. 11:49:17

"A totális kicseszés-probléma másik szembeszökő tünete a minimálisan elvárható súlypontozás hiánya. Immáron túl vagyunk három évadon, de a nézők java még most sem tudja, hogy mely karaktereket lehet főszereplőnek nevezni, ki az antagonista, ki a protagonista, vagy éppen kik a valóban fontos intrikusok"

Javíts ki ha tévednék, de te tényleg a sematizmust hiányolod a sorozatból? Mármint minden egyéb észrevételed valahol jogosan megalapozott, de a formalizált kategóriák kvázi visszasírása valahogy teljesen kirí ezek közül, már-már olyan, mintha a feltételezett improvizáció egyedüli alternatívájának a tradicionális történetépítési formulák és kategóriák, mondjuk ki, klisék használatát látnád, ami meglehetősen kontraproduktív álláspont, számomra már a dogmatizmus határát súrolja.

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2013.06.10. 11:53:39

A legszarabb szerző a történelem.
Egyszerűen nem gondolja át mit akar. Gyakran még utólag sem tudni ki lesz fő-, és ki marad mellékszereplő. Hát még menet közben!

Itt van ez a szikrázóan tehetséges Wolfe tábornok! Sokak szerint ő leverte volna a gyarmatosok egy részének felkelését, de a történelem egyszerűen nem akart vesződni vele. Hát nem kinyírta őt fiatalon, méghozzá a győzelmének pillanatában?

És különben is! Milyen szar szerző már a történelem? Levereti Istvánnal Koppányt, aztán meg jól elteszi láb alól István fiát, kinyírva a full öröklési vonalat! Hát komolyan mondom, hogy az olvasót így még nem szopatták, ahogy a történelem teszi!

És akkor meg jönnek mindenféle új arcok állandóan! Mikor már épp megkedvelnéd Ugrin érseket hát nem kinyuvasztja őt, meg a tök szimpi Kálmán herceget, és azután a semmiből(!) előránt egy halom nemest, akikről még sose hallottál, azzal a hülye ürüggyel, hogy ők menekítik azt a fakezű királyt... Ez se tanult meg drámát szerkeszteni!

Aztán meg ott van az, hogy mindenfelé kamu vadkanok varrnak el szálakat, meg holmi ad-hoc járványok...
Komolyan mondom! A történelem csak kicsesz az olvasóval! Hányás!

clegane 2013.06.10. 12:08:28

@The Drunken Master (a.k.a. Eltiron):



@Rusznyák Csaba:
"Ennek megvan a másik oldala is: tetszik? hát akkor te egy hülye, birka fanboy vagy".

és tényleg

Happy Zoidberg 2013.06.10. 12:14:46

Az "olyan, mint a történelem" védekezést, már én is hallottam. Van is létjogosultsága egyébként, csak nem hiszem, hogy a felvázolt szálak és az elvárások fényében, jó ötlet lenne, pont úgy befejezni a sorozatot, mint aféle anti-klimaktikus, keserédes, sehová-sem tartó történelmi leckét.

Várjunk...

Hét rész után, az eléggé nagy pofára esés lenne, és ezzel Martin, eléggé be is fuckolna az elvárásoknak, és évekig erről beszélnének, és megint felrobbanna a net, és...

OMFG!

Happy Zoidberg 2013.06.10. 12:17:03

Baszki!

És végig, ott volt az orrom előtt!

-dj- 2013.06.10. 12:27:53

@Bad-Joe-Ben-Joe Sixshoota': Amúgy a regényben rengeteget lehet olvasni Westeros történelméről, és bizony pontosan ugyanolyan, mint ahol most tartanak a könyvek. Ennél következetesebb már nem is lehetne a cselekmény.

Felagund 2013.06.10. 12:34:55

@Bad-Joe-Ben-Joe Sixshoota': Martint kérdezték már erről, és elég egyértelműen azt nyilatkozta, hogy leszarja a rajongói teóriákat, őt ez nem befolyásolja a regény alakításában.
Ugyanakkor azt is mondta, hogy mikor az első könyvek kijöttek, akkor még az internet messze nem volt annyira elterjedt mint most, szóval sokkal inkább egyéni feladat volt kibogozni a kibogoznivalót, max a haverjaiddal beszélhetted meg, most pedig kettőt kattintasz és háromszáz oldalnyi részletes kifejtést az arcodba, hogy ki is Jon Snow anyja vagy Azor Ahai, mostanság az embernek ehhez már nem kell gondolkoznia, ami erősen le is von a könyvek élményéből...

Tiger Woods 2013.06.10. 12:43:49

én eddig mindenkitől azt hallottam, hogy a könyv egy fostaliga, úgyhogy bele sem kezdtem. ellenben a sorozatot nézem éés bizony kicseszés, hogy az előző éved végén beígért zombihadseregből kb. szart sem kaptunk ebben az évadban.

inkvisitor 2013.06.10. 12:48:42

ööö mond valakinek az a kifejezés, hogy Rózsák Háborúja valamit?
A trónok harca szerintem ennek egy fantasy világban történő megjelenítése. És ott bizony a háború szereplőinek (az angol nemesség) 90%-a kihalt a lezárásra. És bizony a kezdő játékosok helyett egy, a végén felemelkedő mellékszál, a Tudor ház lett az uralkodó. A rengeteg mellékszál, amiből nem tudni, hogy ki válik fontossá, és ki nem a valósághoz közelíti a világot, hiszen napjainkban sem tudod, hogy végül ki fog igazán fontos szerepet betölteni és ki tűnik el nyom nélkül a világból. Hol volt akár 20 éve a google, a facebook, mikor ma megkerülhetetlenek. Hol volt a 70-80-as években Kína?
A túlírásról meg annyit, hogy egy komplett világot ír meg. Kb az idő kereke sorozathoz tudom hasonlítani, csak ott még világos a jók és rosszak tábora, egy nagy szürke zónával.

K.Leslee 2013.06.10. 12:54:36

En ugyanezt mondom mint a cikkiro miot elindilt a sorozat. Bar a konyveket nem olvastam( nincs folosleges fel evem hogy rapazaroljam) . Erdekes modon viszont Csabaval is egyet tudok erteni. Nem gond az, h az iro nem az elvarasok szerint ir. Azt sem tartom problemanak, h nincsenek foszereplok. A problema szerintem a szappanppera jellege a sorozatnak. Meg a cikkben emlitett karakteromlesztes. Tul sok a karakter es tul sok a felesleges dialogus. Ettol fuggetlenul a parbeszedek jol meg vannak irva, szerintem ez menti meg a sorozatot. Mondjuk ettol meg nem tud lekotni, kihagytam a harmadikbol vagy 3 reszt es mikor folytattam, nem volt hianyerzetem.

Wiese 2013.06.10. 12:57:33

Csak azért regisztráltam most, hogy leírhassam mekkora baromság az amit ez a színvonaltalan 'blogger' leírt... Szánalmas, hogy milyen hiszti megy a blogokon és csak 'fikázni' lehet dolgokat minden alap nélkül! Valószínűleg ennek a baromságnak a kitalálója egyetlen egy könyvet sem olvasott el csak neki sem tetszik egy rész tartalma... Míg gondolatait alátámasztja irodalmi érveléssel de az pont annyira stabil mint egy szalmaház...Ha hős kell nézz amerikai akciófilmet... Ha nagy irodalmi mű akkor olvass Márait... de persze egyszerűbb ezzel a felszínes 0 ismerettel kritizálni... Szeretnék gratulálni ehhez az irományhoz és kár, hogy helyette nem mentél ki inkább homokzsákot pakolni a Dunához...

Redcap 2013.06.10. 12:58:54

@Tiger Woods: arra még éveket kell várnod, viszont nem tudom, hogy ugyan ki ígérte be? A könyv pedig jó, olvasd bátran.

Felagund 2013.06.10. 13:05:26

@Tiger Woods: Akkor, barátom, téged duplán is átvertek :D

-dj- 2013.06.10. 13:28:49

@K.Leslee: Sok a felesleges dialógus, de jól vannak megírva? Ha jó, akkor hogy tűnik feleslegesnek? Amúgy ez a "sok a karakter" kifogás is sántít (amúgy az durva, hogy valaki még a filmben is soknak érzi a szereplőket). Persze, hogy egyszerűbb lenne, ha itt is egy hobbit mentené meg az egész világot, de asszem az már az elején kiderült, hogy itt nem lesznek ilyen hősök, hanem sok karakter, akik bármikor lehetnek "főszereplők". Az egy dolog, ha egy olvasót nem érdekel egy karakter, de hogy az felesleges, úgysem ő dönti el.

Redcap 2013.06.10. 13:30:35

@-dj-: Kíváncsi vagyok, hogy azok akik sokallják a karaktereket azok olvasták-e a Malazai Bukottak Könyvét :D

Morrancs 2013.06.10. 13:31:16

Engem is szíven ütött a két szereplő halála. De mivel nyitott szemmel járok a világban, azt mondom, hogy az író pontosan bemutatja az életet, és az emberi fajt egy fantasy történeten keresztül.
Mert mi történik a regényben? Mindenki a saját kicsi gesztenyéjét akarja kikaparni, a saját szemétdombját építgeti, és közben nyakukon a vész, de azzal az ég világon senki nem törődik. Tökéletes rajz az emberiségről.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.10. 13:50:38

index címlapos lett az írás jól sejtem?!

xxiv 2013.06.10. 13:58:09

azért jó lenne ha a geekz nem menne le arra a szintre, h. ilyen trollmágnes posztok legyenek rajta, kattintásszámot növelendő

Happy Zoidberg 2013.06.10. 14:08:30

Valaki különvéleménye, az mióta troll-mágnes?

Happy Zoidberg 2013.06.10. 14:09:47

Hupsz! Bocsánat. Ezt nem gondoltam végig, csak elküldtem!

Elanor_ 2013.06.10. 14:10:41

Arrius (ex-Nathan D'Xantine)2013.06.10. 11:53:39
:DDD

Dr. Sick Fuck:
szamomra sem egyertelmu, h azert ennyire dagalyos, mert "manapsag" abban van a potencialis penzugyi profit, de en meg velelmezem, hogy egyszeruen ugy ir (es ez megdobbentoen kozel van a muveszet definiciojahoz), h tudatosan szabadon engedi a karaktereit, es azok maguk viszik elore a cselekmenyszalakat (ha valaha is irtal mar prozat, akkor tudod, mirol beszelek). Amit ezen kivul meg kifogasolsz, h ki a pozitiv/negativ, v egyaltalan foszereplo, az egy olyan kerdes, amit pont hogy a regenyfolyam (sorozat) erenyenek tekintenek sokan. Ettol eletszeru (ld. Arrius kommentjet), ettol mas.

Nevem Earl 2013.06.10. 14:11:12

Ez volt ám a parttalan fröcsögés. Kell a kattintás, mi? Trollmágnes poszt.

Rusznyák Csaba 2013.06.10. 14:32:53

Tényleg komolyan gondoljátok, hogy valaki direkt azért vall egy bizonyos véleményt valamiről, hogy minél "botrányosabb" cikket írhasson, és zúduljanak a trollok? Avagy valójában a jó doktor imádja a Trónok harcát, a kortárs irodalom mesterművének tartja, csak azért szapulja, hogy minél többen kattintsanak?

clegane 2013.06.10. 14:45:17

mondjuk a cikk trollmágnes mivoltát nem csak a különvélemény okozza, hanem a provokatív stílus, szerzőinév- és posztcím választás is. nyilván ezeket lehetett volna máshogy is, ha nem a trollmágnesség a cél.

eleve milyen hülyeség ez hogy "kicseszés a közönséggel"...? akinek tetszik, az nem érzi úgy hogy kicsesztek vele, akinek meg nem, annak már eleve nem tetszett a koncepció.
vagy most az komolyan kicseszés, hogy valami felrúgja a berögzült elvárásokat? mert akkor az egyenesen üdvözlendő dolog és mégsem "kicseszés". mondom, trollmágnes cím.

Felagund 2013.06.10. 14:47:36

@Rusznyák Csaba: Az alternatívája az, hogy egy funkcionális analfabéta szerencsétlen. Mi csak jóindulatúak vagyunk ;)

És A Farkas 2013.06.10. 15:08:19

1. Szerintem a TRW egy nagyon jól felépített cselekménysor végeredménye volt. A karakter sok hibát elkövetett, hiába akart jót és végiggondolva, annyira nem is furcsa, hogy ez lett a vége. Max a váratlansága lephetett meg.
2. Martin bácsi igenis tudja, hogy mi lesz a vége a 7. résznek. Ez abból is látszik, hogy a sorozat forgatókönyvíróinak már elmondta mit tervez. Ez abban az esetben jön jól, ha ő hamarabb meghalna, mint befejezné a könyvet. Ez is mutatja, hogy nem a pénz motiválja.
3. Az 5. részbe "váratlanul" behozott új szereplőről meg csak annyit, hogy már az előző részekben is volt rá nem egy utalás, hogy ő bizony még élhet.

Már többen is írták előttem, hogy a főszálak Arya-Jon-Daenerys és Tyrion. Szerintem ezt eléggé jól le lehetett szedni a cselekményből. Tehát az se igaz, hogy nem lehet tudni, melyek a fő szálak.

A regény meg inkább hasonlít egy történelem könyvhöz cselekményét tekintve, mint egy hőskölteményhez. Valakinek ez tetszik valakinek nem. Ez szubjektív.

Tiger Woods 2013.06.10. 15:22:54

@Redcap: lehet, hogy csak hallucináltam, mint nicolas cage az iguánákat, de a második évad mintha egy látványos zombisereg vonulásával ért volna véget. azt már nem tudom, hogy ez ügyes marketinghúzás volt-e vagy a könyvben is így szerepelt?

-dj- 2013.06.10. 15:24:28

@Rusznyák Csaba: Ettől még lehetett volna úgy megírni ezt a véleményt, hogy ne legyen benne hiba, pl. a könyv és a film következetes keverése. Holott a könyv kifejti a mozgatórugókat, árnyalja a karaktereket. Ha valaki nem látja ezeket leírva, az valójában nem is olvas, csak nézegeti a betűket. Ez pedig a legbénább: "Merengjünk el rajta, hogy ebből az eposzi igényűnek mondott műből hány cselekményszálat lehetne úgy kiradírozni, hogy egyáltalán ne tűnjön fel azok hiánya, mert az adott karakterek és történések az ég adta világon semmilyen hatást nem gyakorolnak a cselekmény érdemi részére." Ezután meg: "Immáron túl vagyunk három évadon, de a nézők java még most sem tudja, hogy mely karaktereket lehet főszereplőnek nevezni, ki az antagonista, ki a protagonista, vagy éppen kik a valóban fontos intrikusok" Most akkor tudjuk, hogy mi a cselekmény, vagy nem tudjuk? Mert ha nem tudjuk, ki a főszereplő, akkor honnan tudnánk a cselekményt? A cselekmény valami olyan dolog, ami a (fő)szereplőkön kívül áll, vagyhogy?

Dandie (törölt) 2013.06.10. 15:30:08

Mindenki vérig sértődött, hogy valaki rosszat írt a könyvről, amit eséllyel nem is olvasott, hanem egy sorozat formájában néz hetente, nem mintha ez osztana-szorozna.

Olvastam a sorozatot, az utolsó könyvet például kritikán alulinak tartom, az első hármat ezzel szemben nagyon szerettem. Ha teljes ciklusra tekintünk, szerintem pontosan tudja Martin bácsi a könyv végét, de az oda vezető úgy egyre fájdalmasabb és kacifántosabb, a szó legnegatívabb értelmében véve. A fanboyokra észérvek nem hatnak, de a cikkben szerintem sok igazság van, bár a valóság egy kicsit árnyaltabb. Mindenesetre a biztos-csak-flame-el, biztos-bér-trollnok, biztos-a-nécik/zsidók/japók/indiánok-fizetik elég gyermeteg ellenérvnek

Rusznyák Csaba 2013.06.10. 15:33:03

@clegane: A cím mondjuk az én saram, én adtam ezt a saját cikkemnek múlt héten, amire a kolléga mostani írása egyfajta reakció:)

Shyllard 2013.06.10. 16:22:03

Szinte az összes felsorolt probléma a műfaj sajátosságait veszi negatívumként. Egyáltalán nem tudok egyet érteni egy ponttal sem, főleg azzal, hogy a kényelmetlen karakterek kiírásra kerülnek. Pont hogy azok maradnak életben... Persze ez az egész nem való mindenkinek, a varázsa pont az, hogy nem tudod hova tart és bárkit tarthatsz főszereplőnek. Mindenkinek meg van, akivel szimpatizálhat és ez a karakter vagy sikerrel jár, vagy sem. Ha meghal, akkor úgyis van mindig kiért szorítani, mert az idő során kizártnak tartom, hogy ne szeretne meg valaki több szereplőt is. Nem mondom, hogy rossz írás, mert tényleg értelmesen fel van sorolva minden, és megértem meg minden, de ezek a negatívumok számomra egytől-egyig maga a műfaj, nem a konkrét téma ellen vannak.

zriff 2013.06.10. 16:56:52

A történet tényleg lassan halad, és kezd túlontúl hosszúvá válni. Maga a fő veszélyforrás a mások érkezése, hogy jön egy évtizedekig tartó tél, és mindenkinek annyi, az sajna szinte nem is érezhető, ez komoly hiba. A szereplők árnyaltságát szerintem teljesen valósághűre csinálta meg. Pont ez benne a legjobb hisz a többi jó és rossz harcáról szóló művekben (idő kereke, igazság kardja, sárkánydárdák) a jók gyakran ugyanolyan rosszak mint az aktuális sötét úr követői, itt meg senki sem makulátlan.

Gyingizik 2013.06.10. 17:17:52

Pengeéles elemzés. A tv-sorozat se jobb, klasszikus szappanopera, olyan mint az Isaura vagy a Megveszem ezt a nőt. Vagyis egy-egy részben alig történik valami, csigalassúsággal mászik az egyébként is sajátosan megírt (ld. cikk elemzése) cselekmény. Északon ketten másznak a hómezőn, eközben délen ketten beszélgetnek a sivatagban, netalán egy vártoronyban. Egy szökött kislány kitölt egy öreg papának egy italt (20 perc). Az állítólagos nagy költségvetésű ostromban a (2. évadban) 70-en rohamoznak, 25-en védik a várat. Magát a könyvfolyamot bizonyára csak a rendkívüli mennyiségű szabadidővel, ám nulla sci-fi/fantasy/történelmi regény előismerettel rendelkező magyar-műv.szerv szakosok olvashatják/találhatnak benne élvezetet. Hiszen ki lehet még egyszer kíváncsi a Rózsák Harcába oltott Dűnére (űrhajók nélkül persze), kis Ivanhoe feelinggel? Ráadásul egy olyan fantasyben, amiben alig-alig van harc és varázslat.
A darmaturgiai része is pocsék. Tényleg, kivel lehet azonosulni, kit szeressünk? Én mindössze két figurát találtam: az egyik az ördögfióka, aki legalább okos és néha vicces, viszont összességében azért mégiscsak egy kis ganéj. Daenerys is jó, pontosabban egy jó nő, aki legalább az első évad végén levetkőzött tiszta meztelenre. De egyébként pl. mi a francért szurkolnék Havas Johnnak? Nincsen semmi említésre méltó szimpi vonása. Vagy akár a kis Stark lánynak, aki nem mellesleg egy csúnya arcú, kiállhatatlan, okoskodó kis liba. Joffrey oly mértékben irritáló, hogy megfájdul az ember feje ha megszólal. Az igazán profi negatív szereplőkben ugyanis csak van egy pici szánandó/szimpatikus vonás (ld. Jockey a Dallasból, Leoncio az Isaurából.) De benne semmi, csak egyetlen idegrendszerileg terhelt, fejfájdító rosszindulatgombóc.
Mindazonáltal a filmsorozat azért fantasy rajongók számára nézhető, de csak egy dolog miatt. A televíziós fantasy sorozatok (pl. Xena, Legend of The Seeker, és röhejes Conan) oly mértékben alatta vannak (költségvetésben is, valóban) , hogy azokhoz képest még ez is jó. Valamint az eddig általam látott 4 rész alapján a harmadik évad kevésbé mesterkélt mint a csigalassú második - már megérte.

K.Leslee 2013.06.10. 17:21:44

@-dj-: sok a dialogus, fogalmazzunk ugy, hogy nagyon keveset tesz hozza a sztorihoz es rendkivul vontatott. Ennek koszonheto, h a harmadik evad elso 5 reszeben semmi nem tortent. Jol vannak megirva a parbeszedek, ketsegtelen, de En neznek mast is nem csak parbeszedet meg kozeliket. annal sokkal latvanyosabb ez a sorozat. Persze draga is, szoval vegulis megertem.

'(amúgy az durva, hogy valaki még a filmben is soknak érzi a szereplőket) '

Egyetertek.

Azt nem En dontom el, hogy melyik karakter folosleges, de nem lehet mind a 70 karakter fontos, szoval megint oda jukadunk ki, hogy sok a folosleges karakter, de legalabbis vannak benne.
Ebben ertettem egyet a cikk

DE, ettol meg az egyik legjobb mai sorozatnak tartom majdnem minden szempontbol. Nem az en sorozatom, meg elismerhetem a pozitivumait es negativumait is.

clegane 2013.06.10. 17:27:02

@Gyingizik: "a könyvfolyamot bizonyára csak a rendkívüli mennyiségű szabadidővel, ám nulla sci-fi/fantasy/történelmi regény előismerettel rendelkező magyar-műv.szerv szakosok olvashatják/találhatnak benne élvezetet."

nem először látom így kommentekben, hogy valaki azokat ekézi, akik fordítanak időt vaskos kötetek elolvasására.
micsoda lúzerek baszki hogy ilyen sok idejük van olvasni!

már önmagában ez a minősítés is kedves, de hogy hozzáteszed hogy nulla előismerettel rendelkezhet csak az, akinek tetszik, az annyira kiérdemel egy kiadós anyázást, hogy csak a jómodor tart vissza tőle.

K.Leslee 2013.06.10. 17:27:39

@Gyingizik: pedig a sorozat egyik erossege a karakterek arnyaltsaga
Nem igazan van benne JO es Rossz. Ettol lesz valosaghu a karakterabrazolas ami az atlag nezo mesevilagrol alkotott kepevel nem kompatibilis. Ezert ertekelem az iro mereszseget.

szkristof92 2013.06.10. 17:43:39

" Magát a könyvfolyamot bizonyára csak a rendkívüli mennyiségű szabadidővel, ám nulla sci-fi/fantasy/történelmi regény előismerettel rendelkező magyar-műv.szerv szakosok olvashatják/találhatnak benne élvezetet. Hiszen ki lehet még egyszer kíváncsi a Rózsák Harcába oltott Dűnére (űrhajók nélkül persze), kis Ivanhoe feelinggel? Ráadásul egy olyan fantasyben, amiben alig-alig van harc és varázslat."

Mindenkinek meglehet a véleménye valamiről, de ettől ez még nem ad feljogosítást ekkora tahó kijelentésre. És egy fantasy regény igenis lehet jó attól, hogy nincs benne csata meg varázslat egymásra halmozva.

Gyingizik 2013.06.10. 18:13:43

@clegane: Csak nyugodtan nekem is megvan a véleményem azokról, akik rajongásukkal egekbe repítették a Harry Potter/Da Vinci kód/Matrix/Trónok harca szerű sztorikat. Mindegyiket megírták/megfilmesítették korábban vagy 5x, tételesen le tudom írni milyen könyvekből, filmekből (mint ahogyan itt is leírtam). De egy félművelt csecsemőnek persze minden vicc új! Nem is lenne ezzel baj, de ne ezek magyarázzák már el nekem, hogy milyen marhára nagy durranás egy uncsi, pénznyerésere kitalált, HBO-s szappanopera.

Gyingizik 2013.06.10. 18:14:51

@K.Leslee: El fogok gondolkodni az észrevételeden.

clegane 2013.06.10. 18:16:14

@Gyingizik: nem mintha nem lehetne sorolni, miben újította meg a GoT a műfajt - többek közt emiatt is nevezi a cikk "kicseszésnek".

az meg, hogy manapság nehéz olyat írni, amit nem írtak már meg - ennek felismerése egy lépcsőfok a félműveltből műveltté válás útján, dolgozzál még rajta.

Gyingizik 2013.06.10. 18:20:13

@szkristof92: Hogyne adna feljogosítást! Hiszen e sorozat gyengéiről/erősségeiről beszélünk. Mi volt benne a tahóság? A magyar-művszervesek feltűnően sok szabadidővel rendelkeznek mondjuk a mat-fizesekhez képest, az nem tahóság? Holott u.azt a diplomát kapják. A többi teljes mértékben technikai észrevétel.

clegane 2013.06.10. 18:27:28

@Gyingizik: hogy te mekkora köcsög vagy, édes istenem.

szkristof92 2013.06.10. 18:29:42

@Gyingizik: Az volt benne a tahóság, hogy te egy kalap alá vettél mindenkit, akinek a GoT tetszik és ezzel a hasonlattal, burkoltan de is hülyézted őket. Az én tudomásom szerint rohadtul nem kell magyar-műv.szerv szakosnak lenni ahhoz, hogy valaki vaskos könyvet olvasson, és szerintem van nem egy olyan egyén akinek már kettővel több sci-fi/fantasy fordult meg a kezében mégis élvezi.

clegane 2013.06.10. 18:53:33

@Gyingizik: legalább azt próbáld meg összeegyeztetni, te esztéták netovábbja, hogy azok a lúzer bölcsészek, akiknek olyan sok szabadidejük van olvasgatni, tehát sokat olvasnak, érted; szóval ezek hogyhogy végeredményben kevésbé olvasottak mint tefenségcsászárságod akinek nincs olyan sok ideje olvasni?

Csore60 2013.06.10. 19:26:44

@Bad-Joe-Ben-Joe Sixshoota':

Ja... És még mindig nem tudjuk, ki akarja ivartalanítani Theon Greyjoyt, és miért? Nem, mintha nem érdemelné meg. :)
Amúgy én is lúzer bölcsész vagyok, rengeteg klasszikust olvastam már, tehát nekem is lennének elvárásaim egy történet cselekményének felépítésével kapcsolatosan. Nem olvastam a regényt, valószínűleg most már nem is fogom, de a filmsorozat élvezhető a hibái ellenére is. Kicsit olyan, mint a valóság... Történnek benne események, de nem lesz feltétlenül történet belőlük. :)
Egyébként végtelenül egyszerű a megoldás. Akinek tetszik, nézze, akinek nem, az meg ne töltse vele az idejét csak azért, hogy felhúzza magát.

Grifter 2013.06.10. 20:23:11

"George R. R. Martin ugyanis kicsesz a közönséggel"

...és megint ott tartunk, hogy az a hülye, aki szart árul és nem az, aki megveszi. Oszt tetszik csodálkozni azon, hogy értelmetlen okfejtésekkel bizonygatják egymásnak emberek, hogy amit csinálnak, az nagyon is értelmes :D

random guy 2013.06.10. 20:42:20

Szerintem sokkal árnyaltabb a kép, mint amit a többség két oldalról körbelőtt.

Az, hogy a történelem véletlenszerű, sok a mellékszereplő és menet közben változik a súlypont, az rendben van, de ehhez elég elolvasni a történelemkönyveket. Egy irodalmi műtől elvárható, hogy a legtöbbet kihozza a szereplőkből, eseményekből. Ez nincs összefüggésben a kiszámíthatatlansággal.

Van egy rakás jól kitalált, érdekes karakter, van egy nagyon jó történetvonal az első könyvben, erre az író elkezd Sammel, Hodorral, Brannel és Stannissel foglalkozni. Sam szinte az egész 2.-3. évadot ijedéssel, és bénázással tölti, Hodor a saját nevét ismételgeti, Bran ugyanazt álmodja, Stannis pedig szimplán unalmas. A 3. könyvet sajnos nem tudtam befejezni, ezért csak a sorozatból alkotom a véleményem a könyvről.

Ettől függetlenül nem hinném, hogy az író menet közben találja ki a történetet, ha valakinek nincs 7 kötetnyi ötlete, nem kezdi el írni 1000 oldalakon keresztül. maga az alapötlet szerintem zseniális, de minimum érdekes, Varys, Kisujj, Cercei, Tyrion, Daenerys fantasztikus karakterek, a Királyvárban történő szál nagyon el lett találva, ha az író teljesen összevissza írna, ez biztos nem sikerült volna ilyen jól.

Módfelett Kényelmetlen 2013.06.10. 20:56:45

De okosak vagytok itt mind. Fogadjunk Jókait nem olvasott egy se.

[corristo] 2013.06.10. 21:53:49

a(z egyébként jó) cikk legalapvetőbb hibájának azt tartom, hogy a sorozat kétségtelen fogyatékosságait teljesen a könyv számlájára írja. ha egy könyv szar, az az író hibája. ha a belőle készült sorozat szar, az már viszont (jelen esetben) a dramaturg/forgatókönyvíró hibája. a dramaturgia, meg szkriptírás pedig egy kibaszottul komoly mesterség, és azzal kapcsolatban nem nagyon van helye az olyan bölcsész okoskodásnak, hogy akkor ez most modernista narratíva vagy posztmodern, meg hogy a faszba dekonstruálódnak a hagyományos hollywoodi történetek által belénk nevelt antagonista/protagonista leosztást illető elvárásaink.
működik a cucc, vagy nem? nevet és sír a közönség a színházteremben/tévé előtt, vagy unatkozik a kibaszott garbójában? tök egyszerű kérdés, tiszta helyzet, nem kell hozzá kulcsár szabó meg kékesi kun értekezéseket olvasni a színházi szemiotikáról ahhoz, hogy meg tudjuk válaszolni.
a jó dramaturgnak/szkriptírónak az a dolga, hogy a(z általában epikus) szövegből egy működő drámai (tehát alapvetően dialogikusan építkező) szerkezetet hozzon létre. ha ehhez három könyvet egy öt perces cold openbe kell belesűríteni, akkor tegye meg azt. ha egy fejezetet egy évadon keresztül kell vinni, akkor írja meg úgy. megjegyzem, mindkét eset súlyos írói aránytévesztésre enged következtetni, legalábbis az olyan, alapvetően esemény- és kalandcentrikus műfajok esetén, mint pl. a fantasy. a game of thrones egyébként kifejezetten szar fantasy, ha fantasyként fogadjuk be. (nb.: minden fantasy szar, amiben nincsenek fasza mágusok és sötét elfek.)

Koszider 2013.06.10. 21:54:26

Olvasgattam a kommenteket, majd elővettem a Sárkányok táncát - az 5. kötetet, ami nálam totál kicsapta a biztosítékot. Megszámoltam: az érdemi szöveg összesen 1072 oldal. Ebből olyan szereplő története, aki már az első kötetben is szerepelt: 666 oldal. 406 oldalon - vagyis a kötet 40%-ban! - olyan szereplővel ismerkedünk, aki eddig még csak meg se volt említve!. 4000 oldalon (4 köteten) keresztül semmi szükség nem volt rájuk, akkor most mi az ördög haragjának kerülnek elő?? Tudom, erre azt mondjátok, hogy egy szerző arról ír, amiről akar. Rendben, de akkor hadd legyen már nekem, olvasónak is megengedve az, hogy számon kérjem a szerzőt, ha nem halad a történettel, ágadzik-bogadzik, mégse leveledzik.
Igaz, hogy most a tévésorozatról beszélünk, de nem tekinthetünk el magától a regényfolyamtól, mivel a sorozat híven követi a leírtakat. Ebben az 5. kötetben én csak azt láttam, hogy a szerző 1./ nem igazán tudja, hogy hova akar kilyukadni, 2./nem bír kikeveredni a saját maga generálta káoszból, 3./ piszkosul unja az egészet, 4./ röhög a markába - és mindezt random váltogatja.
Sajnálom. Sajnálom, hogy ez az ígéretes és bravúros regényfolyam így elbutult. Sajnálom, hogy azt a zsák pénzt kiadtam érte. Sajnálom, hogy viszi a lendület, mert aki elolvasta az első 3 kötetet, az még reménykedik és belevág.
És igen: én olvastam Jókait, Mikszáthot, Szerb Antalt és Krúdyt (válasz Módfelett kényelmetlennek), pont ez a baj, mert miattuk nagyon jól tudom, hogy egy jó regénynek hogy kell kinéznie. G. R. R. Martin pedig nem írt jó regényt.

zolij 2013.06.10. 22:04:58

azért azt mondani hogy nem gondolkodott előre, kicsit túlzás. Legalábbis pl. már az első kötetben elejtenek utalásokat egy olyan szereplőre, aki aztán ténylegesen csak a negyedik kötetben jelenik meg.

[corristo] 2013.06.10. 22:12:43

@zolij: igen, meg az elején folyamatosan mondogatják, hogy jön a tél, és aztán (gondolom) tényleg jön a tél! mi ez, ha nem a fineszes szerkesztés netovábbja!!!!!

Dr. Sick Fuck 2013.06.10. 22:31:38

@[sy]: Örömmel tölt el, hogy az uraságnak is feltűnt ez a bravúr. Csak az a baj, hogy három évad után még csak mindig jön, jön, és még fenyegetőbben jön a tél, de még kurvára nem ért oda sehova. Már aggódok is emiatt, eltévedhetett talán.

zolij 2013.06.10. 23:05:33

@Dr. Sick Fuck: azért tegyük hozzá, hogy a 3 évad cselekményei valójában csak néhány hónapot ölelnek fel.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.06.10. 23:42:46

lassan hitvitává fajul ez a sztori.

nem tudom, a derék rajongótábor mennyire ismeri a sztori írói koncepcióját, én amennyire felfogtam az indulásnál 2x3 kötet volt a cél.
ebből az első terc majdnem tökéletes lett, odbaszott, ahogy kell. nincs is vele gond.
aztán jött volna ugye a tél, majd a következő terc.
közben -valamiért- az átvezető eseményeket bemutató fejezet könyvé, majd egy durva, kétkötetes folyammá nőtte ki magát - na itt kellett volna sikítva letiltani egy jó szerkesztőnek.

ettől függetlenül igen jó anyag lett az is, csak nem hozza az első három után megszokott penge színvonalat. amiért kár.

valószínűleg én elolvasgatnám még jópár féltégla terjedelemben az új és régi karakterek botladozását westeroson és a környéken, de szerintem evvel kisebbségben maradok.

Grifter 2013.06.11. 05:39:09

@Dr. Sick Fuck: Ahogy a fenti irományból, úgy ezen soraidból is egy rajongó kiábrándultsága sugárzik. (Csak te nem vagy olyan hisztérikus, mint az agyhalott droidok)
Tetszik, olvasod/nézed, valószinű nem véletlenül beszélgetünk róla most is, csak nem úgy mennek a dolgok, ahogy te, meg sokan szeretnék.
Egy kis kognitív disszonancia, meg sok elmélkedés arról, hogy miért szar az, amit 7 könyvön át olvastál/3 éve nézel.

Győzike effekt, durván, csak más megközelítésben.

Grifter 2013.06.11. 05:52:24

@Grifter: (Teszem hozzá, 'tök jogos', engem is zavar nagyon sok minden, szerintem is rabolják az időmet és felesleges cselekményeket húznak a végtelenségig... csak az a baj, hogy a valóság, nah az pont ugyan ilyen. Ha pedig azon egyszerű feltételezéstől ill. elvárástól eltekintünk, hogy márpediglen minden történetnek lennie kell egy eposzi és katartikus befejezésének, vagyis nem kell minden szálnak összefutnia és érdekes módon szinte egyszerre véget érnie... (majd folytatás esetén erőltetetten vagy tiszta lappal újra kezdődnie)
Mindannyian vágytunk már rá, hogy egy nekünk tetsző és kedves történet sose érjen véget. Nos, ez a történet nagyon is úgy van megírva, hogy sose érjen véget - mert nem vezet sehová, csak össze-vissza gomolyog, szétválik, kitér és eltér, vagy éppen váratlanul elvág egy-egy szállat nyomtalanul.

Arra próbálok kilyukadni, hogy nem több ez, mint az átlagtól eltérő és szokatlan megvalósítás, amit lehet szeretni vagy nem szeretni - de olvasni és nézni tudtommal nem kötelező ;)

Grifter 2013.06.11. 05:57:10

@[sy]: Ezen Salvatore utalás fizikailag fájt. Egyébként amire te gondolsz, az a high fantasy, lévén a Star Wars is fantasy, pl. (Mondjuk varászlók vannak benne!)

inkvisitor 2013.06.11. 07:57:10

@mcs: Nos, a tél és a mások közeledtére adott reakció tök logikus.
Pl lás 1240, Közép és nyugat európa. Keletről jöttek a mongolok, érkeztek a hírek a keleti országok pusztulásáról, és mit csináltak az uralkodók meg a nemesek? Egymással civakodtak.
A tatárokkal csak akkor foglalkoztak, amikor már az ő földjüket pusztították. A törökökkel sem sokat foglalkoztak. Mátyás király is választhatott. A török hadakat űzi vissza, és közben hátbatámadják az oszták-német hadak, vagy először "pacifikálja a területet és utána megy a törökök ellen. Az egyikre maradt csak valamennyi ideje. A GOT-ban ugyanez történik. Hiába kiabálnak északról, hogy már a fal az emberi lakosság határa, mindenki attól retteg, mikor támadja meg a szomszédja, tehát nem segítenek.
A mellékszálak meg véleményem szerint arra szolgálnak, hogy megértsed a környezetet, amiben a főbb szereplők mozognak. Nem csak jön egy tök ismeretlen mellékszereplő a semmiből, csinál valamit, aztán eltűnik.

Morrancs 2013.06.11. 08:00:18

Először is, a könyvekből csak az elsőt olvastam, tervben van a többi is, de még később. De még én is tudom, hogy a TV sorozat és a k9nyvek időrendi szerkesztése kissé eltér egymástól, mivel a könyvek elején a Stark gyerekekből a legidősebb is még csak 13 éves. A TV sorozatban nem akartak egy 13 évest beválogatni, majd megvárni, amíg felnő, ergo kissé összesűrítették az eseményeket.
De a történet idejében évek múlnak el az első és pl. az ötödik kötet között, nem beszélve a térbeli elosztásról. Hogy a francba lehetne számon kérni, hogy mindenki szerepeljen és bukkanjon fel az elején, egy szűk helyen, és szűk időintervallumban, aki később lesz csak lényeges? Van egy történeti szál amire felfűződnek az események, és ez egy szál, még ha egyesek nem is fogják fel, hogy az. Aki a történet elején még nem kapcsolódik ehhez a szálhoz, arról ott felesleges említést tenni.
Ez ennyire pofon egyszerű.

Klasszikusokat emlegettek. Nyilván a régieknek is megvan a maguk értéke. De egy-egy régi regényhez, vagy annak szerkesztési elvei alapján megcsinált új filmhez odaülve, gyakran az első 10 perc vagy 50 oldal után el tudom mondani mi lesz a vége. Ó, és igen, akkor ez jól meg van szerkesztve, mert kiszámítható. Hát nem feltétlen ez az egyetlen érték az irodalomban.
De vegyünk mondjuk egy családregényt, amiben felnő három generáció. Mindenki körberöhögné azt, aki az első kötet végén megszülető kislány vőlegényének azonnali felbukkanását hiányolja, aki pl. csak a negyedik részben veszi el a lányt.

Dr. Sick Fuck 2013.06.11. 09:17:23

@Grifter: Kiábrándult rajongónak távolról sem mondanám magam, se nem rajongtam, se nem ábrándultam ki. A sorozatot a maga szappanopera-módján még szórakoztatónak is tartom, bár a színvonallal kapcsolatban nem vagyok meggyőzve. Viszont mocskosul idegesít, hogy ezt az egészet korszakos regényciklusként, meg kiemelkedő írói teljesítményként akarják felcímkézni, csak azért, mert tökéletesen illeszkedik ehhez a hülye divathullámhoz.

Dr. Sick Fuck 2013.06.11. 09:20:27

@Morrancs: tökéletesen félreértetted a cikket. Nem a kiszámíthatóságot tartom értéknek, hanem a következetes cselekményépítést és a tudatosan megírt karakterfejlődést. A misztikum jó, a zűrzavar rossz, és a kettő között van egy kis különbség.

Grifter 2013.06.11. 09:37:00

@Dr. Sick Fuck: "Viszont mocskosul idegesít, hogy ezt az egészet korszakos regényciklusként, meg kiemelkedő írói teljesítményként akarják felcímkézni, csak azért, mert tökéletesen illeszkedik ehhez a hülye divathullámhoz."

Jah, én azthittem a helyén kezeljük: Low-fantasy szó szerint a kardos-baszós fajtából, amiben szinte csak spin-off van, a sose tudjuk meg mihez ^^

Grifter 2013.06.11. 09:41:48

@Grifter: (Mondjuk az intrikáért jár a pont, akárki akármit is mondjon. De mé nincs még mindig szerkesztés gomb a blogmotorban ? :| )

Morrancs 2013.06.11. 11:07:13

@Dr. Sick Fuck: Vagy egyszerűen nem vagy elég intelligens/széles látókörű/bölcs/stb., hogy megértsd, és ezért látod zűrzavarnak. :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.11. 11:29:29

@Morrancs: de hálistennek a net népe tele van elég intelligens/széles látókörű/bölcs/stb.,-vel akik erre fel tudják hívni a figyelmét, nem?

...

Dr. Sick Fuck 2013.06.11. 11:47:43

@Morrancs: Ez annyira szép és okos volt, hogy elismerésem jeléül küldök magának egy banánt.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.06.11. 12:02:32

@inkvisitor: az emberek kurvára szűklátókörűek és önzők, és a saját pecsenyéjüket sütögetik; aki meg nem, az elbukik a vélt becsület mentén.
ezt a tükröt is nehezen viseljük el, de, hogy martin ráhúzta egy fantasy eposzra a realitást -és- ami meg kijött belőle az élvezetes és még sikeres is, nos, ez pár embernél ledobta a láncot. lást poszt. :)

***

persze, lehet utálni a könyveket, lehet dühödt posztokat írni, hogy miért szar (önigazolás rulez), sőt lehet az összes rajongót egybites hypezombinak titulálni. és ezt az egészet elő lehet adni fennsőbbrendőséggel és gőggel és lesajnálással meghintve.

azt mondjuk nem igazán értem, hogy miért követel valaki olyasmit egy könyvön, amit már az első kötet után nyilvánvaló volt, hogy nem fog nyújtani.

cserébe lehet nyafogó blogposztot írni róla, hogy csíp a paprika, pedig azt hittem, hogy ami piros az mind édes.

Morrancs 2013.06.11. 12:08:20

Doggfatherrel és Dr. Sick Fuck-al ellentében pl. MCS érti. :)

De ez a "szép" az emberiségben. Vannak olyanok, akik egyes dolgokat képtelenek felfogni, és ezért fanyalognak miatta, és hülyeségnek tüntetik fel, majd aki közli velük, hogy ő bizony felfogta és érti, azt is lehülyézik.
Persze így lehet fenntartani azt a hatalmas egot, ami aztán lehúz a mélybe. :)
Doggfatherrel és Dr. Sick Fuck! Önöknek jó süllyedést kívánok! :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.11. 13:16:45

@Morrancs: olvasd el a poszthoz írt első kommentemet...

Most pusztán a hát, mondjuk leereszkedő stílusodnak próbáltam tükröt mutatni. ;)

False_GOD 2013.06.11. 18:07:51

@Dr. Sick Fuck: Na ez az igazi szűklátókörűség, és beképzeltség, egy enyhe beszólásért bant osztogatni és fenyegetőzni.

Gyingizik 2013.06.11. 19:25:27

@clegane: Igazándiból neked lenne min dolgozni. Az epika évezredes szabályainak áthágása csak akkor lehet jó, ha az író értéket hoz létre. A szereplők kinyírása öncélú figyelemfelkeltésből nem ilyen. Az igazi gáz, hogy az író ismeri a tragédia szabályait. Pl. Drogo meghal - általa Danaerys (megérdemelten) királynő lesz. Stark lefejezése viszont lóg a levegőben. Igazi semmirevaló posztmodern popkultúra holivudi producer módra.

Gyingizik 2013.06.11. 19:27:49

@clegane: Sajnos a tapasztalataim alapján ugye egyáltalán nem olvasnak, épp ez a baj.

clegane 2013.06.11. 19:31:31

@Gyingizik: mér nem jó az, hogy Starkot lefejezik -> ezért aztán ennyi az északi lázadásnak. ?
vagy mégis milyen következményt szeretnél?
na és ha csak úgy random történne vmi haláleset (ez jelen esetben nem igaz, na de tegyük fel ha történne)? teljesen életszerű lenne. posztmodern? lehet hogy az, és az miért baj attól eltekintve hogy neked nem tetszik, ha egyszer van, akinek igen?

@False_GOD:
azt mondta, BANÁNT
-.-

Gattopardo 2013.06.11. 19:33:27

Nekem a legjobban az antagonista-protagonista hiányolása tetszik a posztból, ami elég eufemisztikus körülírása annak, hogy a posztíró nem bírja feldolgozni, ha nem rágják a szájába hogy ki a jó és a rosszfiú egy történetben . Bezzeg Tolkiennél nem kellett agyat erőltetni, ott végig lehetett szurkolni az aranyos kis hobbitoknak és Aragorn életét se kellett félteni sosm a pár száz oldal alatt:) (Ez nem Lotr fikázás egyébként, nekem hasonló kedvenc mint Martin, bár lehet én be tudom fogadni mindkét stílust). A T. Posztolónak csak ajánlani tudom McCullough Róma vagy Clavell Taipan ciklusát, mindkettő több ezer oldal, mindkettőben kevés a feketefehér karakter és mindkettőben előfordul vígan randomnak tűnő karakterhalál ( az első ráadásul masszvan történelemkövető, bár dr. sickfuck valszeg ki fog térni hitéből amikor rájön, hogy Caesart a hatalma csúcsán fogják megölni:))))

Gattopardo 2013.06.11. 19:38:08

@Gyingizik: (Ned )Stark halála azért kellett hogy a családtagjai elinduljanak a saját útjukon, (Robb) Starké pedig hogy Stark ügy elveszetté váljon/elveszettnek tűnjön (innen szép nyerni, ugye). Egyikre sem igaz hogy nincs dramaturgiai jelentősége.

Gyingizik 2013.06.11. 19:40:24

@clegane: Vazzee, új dimenziók!! A realista - naturalista fantasy, ami a valós életből veszi a mintát. Micsoda lenyűgöző újítás belevenni egy szórakoztató regénybe! Hiszen pl. a nagymamám halálát sem előzte meg semmiféle drámai konfliktus, SŐT konklúzióval, jellemfejlődéssel sem járt.

Gattopardo 2013.06.11. 19:43:34

És végül: azpedig kifejezetten ciki, hogy emberünk azt hiszi, a fő storyline nincs meg 5000 oldal írása alatt. A neten asszem meg lehet találni valahol Rowling pl. egy összevisszafirkált táblázatban vezette fel a HP 7 részét.

Gyingizik 2013.06.11. 19:44:52

@Gattopardo: Szóval a Starkok nyernek a végén?! Én azt hittem Danaerys. Hiszen ő legalább egy jó nő, aki néha levetkőzik tiszta meztelenre.

Gyingizik 2013.06.11. 19:51:21

@Gattopardo: Most már biztos vagyok benne, hogy azt szeretnéd, hogy agyvérzést kapjak. Rowling?! Aki montázs technikával, Michael Ende - Varázslóiskola, és Astrid Lingren - Mio, édes fiam című könyvek alapján alapozta meg a "nagy művet"? Hiszen Harry ugyanaz a súlytalan semmirevaló karakter, akit egyszerűen nincs miért szeretni, mint ebben a könyvben is számos arc. Az egész sztoriban A Hermione-val való szerelme van lebegtetve, erre a végén a csökött kis vörös lúzeré lesz a csaj. Értelme semmi, katarzis nulla, azt max. a díszletek okozzák. Hasonlít a GOT világához, igen.

Gattopardo 2013.06.11. 19:58:54

EGY Stark legalább ott lesz a fináléban, de inkább kettő.Nyerni pedig senki nem fog, ez nem az a sztori . Egyébként pedig modnok nektek egy mesét:

Volt egy király, aki nem volt teljesen normális, néha évekre is elment az esze, közben az országa züllött.Fellépett hát ellene egy távoli, idősebb rokona, aki kis időre foglyul ejtette a királyt, de miután az ország nemessége nem állt mellé, annak felesége és fia kiszabadította a foglyot, majd néhány csata után a lázadó herceget és kisebbik fiát lekaszabolták, idősebb fia pedig külföldre szököt, ahonnan kisvártatva egy botcsinálta kalóz és királycsináló gróf segítségével visszatért, majd némii csatározás után újra elfogta a királyt, feleségét és fiát pedig külföldre űzte.
Eztán az idősebb fiú király lett, de miután nem vette el a legfőbb segítője lányát, hanem egy jelentéktelen köznemesi családból nősült, ez a gróf először az új király testvérével, majd a lázadás leverése után a száműzött királynéval fogott össze és ezúttal az új királynak kellett menekülnie. Kis ideig még az első király is újra uralkodot, majd újra visszatért a második, és végleg leverte az ellene lázadókat. Ő fiatalon, ereje teljében halt meg random módon pár év múlva, két kis gyerekét azonban gyámság helyett elemésztette túlélő másik öccse, akiről azt terjesztette Sekszpír Vili, hogy púpos. Púposunk aztán már csak két évet uralkodott, mert az első király egyik régóta száműzött híve visszatért, legyőzte őt, majd elvette a második király lányát és dinasztiát alapított. Mindezen első ránézésre anta és prótagonista nélküli katyvaszt, mely teli van látszatra értelmetlen fordulatokkal pedig rózsák háborújájnak hívják és tanítják az iskolában:))

Gattopardo 2013.06.11. 20:06:01

@Gyingizik: Elég komolytalannak tűnsz, ha egy másodpercre is azt hitted, hogy Harry Hermionéval "lebegtetődik". A hősnek magányosnak kell lennie, és le kell mondania mindenről mert az viszon előre látszott, hogy fel kell áldoznia magát a végén, és kb. a harmadik résztől nyivánvaló volt hogy a sidekickjei egymással fognak összejönni.(Leia hercegnő is Hannal fog összejönni, a második, oppardon ötödik résztől világos volt) Nem mellesleg a HP sorozatot én krimiként olvastam, ami a saját mágiás világán belül elég koherens volt (lásd pl. ki a gyilkos a negyedik részben)

Gattopardo 2013.06.11. 20:13:59

@Gyingizik: Csak szólok tovább, hogy a hamletet meg a Rómeó és Júliát is lopták, mégis az újabb változatok a híresek (és nem, nem hasonlítottam össze a világ legnagyobb drámaíróját Martinnal, csak rámutattam hogy loás és lopás között óriási lehet a különbség) Lásd még: a komplett tarantino életmű)

clegane 2013.06.11. 20:34:58

@Gyingizik: "realista - naturalista fantasy, ami a valós életből veszi a mintát." hát igen, pont erről van szó. ezért szereti, aki szereti. lehet hogy neked ez nem tetszik, de szerintem pl ez egy nagyon fasza dolog. objektív mérce erre nincsen, tőled is nevetséges a sommás értékítélet.

Gyingizik 2013.06.11. 21:15:53

@clegane: Jó. Akkor hagyjuk a műelemzést. Egyszerűen csak unalmas. Elhúzták. Nem vagyok brazil feka, hogy 140 részen át nézzek egy 5 részben összefoglalható konfliktust.

clegane 2013.06.11. 22:07:11

@Gyingizik: na végre egy normális álláspont, ezzel kellett volna kezdeni.

Gyingizik 2013.06.11. 22:10:39

@Gattopardo: DE példáidban a koppintások jobbak, mint az eredetiek, míg Rowlingnál és Martinnál...

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.06.12. 12:36:57

Igen, sokan azzal érvelnek, hogy "de hát az élet is ilyen", ettől függetlenül minden alkotásnak megvan a dramaturgiája, mindennek van eleje és vége.

Szerintem elég hülyén nézne ki egy olyan 24 évad, melyben a főhős Jack Ryan 8 részen keresztül horpaszt, majd további négyen keresztül kúrálja másnaposságát, aztán a világ meg úgy menekül meg, hogy a főterrorista megbotlik egy féltéglában és betöri a fejét.

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2013.06.12. 13:57:49

Régen olvastam már ennyire jó cikket a Trónok harcáról. Tökéletesen összefoglalja, mi a probléma ezzel a nagy igénnyel adaptált igénytelen katyvaszról.

Maya-- 2013.06.18. 19:21:28

nem igazán zavar ez a zösszevisszaság, meg hogy az író annyit szarozik a könyvekkel, feltéve persze, ha nem szeretné saját magát is kinyírni. mert bármi lehetséges. viszont, addig amig nem látom a legvégső mondatot az utolsó könyvéből, s nem látom az utolsó részt a szériából, addig tartom a pofámat.