Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Maniac (2012)

2013.05.13. 06:00 Rusznyák Csaba

maniac20121.jpgAki színészkarrierjét gyerekként kezdi, majd kedves kis szőröstalpú hobbithősként ér el a csúcsára, az egész hátralévő életében számíthat rá, hogy bennragad a családi filmek skatulyájában. Elijah Wood ennek veszélyét viszonylag korán felismerte, és már 2005-ben egyrészt vadbarom futballhuligánként, másrészt hátborzongató mosolyú, beteg gyilkosként söprögette magáról a nézői beidegződéseket – és ezzel még mindig nem kompenzált túl. A Maniacban megint sorozatgyilkost játszik, de ezúttal nem mellékszerepben. Az egész film az övé, a téma minden kényelmetlenségével és mocskával, az összes gore-ral, skalpolással, és miután megnézed, rájössz, hogy ha valahol, akkor Wood A gyűrűk urában volt félrecastingolva – mert a csávó egy kegyetlen, beteg kis rohadék.

Wood tökéletes alkati ellentéte Joe Spinellnek, aki ugyanezt a karaktert William Lustig 1980-as eredetijében hozta. Nem nagydarab, túlsúlyos, barázdált arcú, hanem kicsi, szerencsétlen, babaképű, az a fajta, akit a „légynek se tudna ártani” szavakkal írnak körbe. Legalábbis amíg a szemébe nem néznek. A kevés alkalommal, amikor Wood arca látható (a filmet szinte teljes egészében az ő szemein keresztül veszi a kamera), a férfifaló anyja emlékei által gyötört emberi roncs és az önmagát kontrollálni képtelen, gúvadt szemű, női skalpokat gyűjtő őrült kombinációjának ijesztően kifejező vonásai ülnek rajta. (A Maniac a szökőévenkénti egy feldolgozás, ami nem marad el az elődtől, sőt, bizonyos aspektusaiban, mint pl. az itt sokkal természetesebbnek ható szerelmi szál, még felül is múlja.)

A részben Alaxandre Aja által írt remake cselekménye szinte jelenetről jelenetre követi az eredetit, és ugyanolyan groteszk módon forgatja ki a slasher zsánerét (áldozatok helyet ezúttal az arccal felruházott gyilkost követjük), ugyanakkor az említett karakterformálás mellett is megenged magának néhány jelentős hangulati, hatáskeltési derivációt. Lustignál az elmebeteg Frank Zito csak egy természetes őslakosa volt a kívül-belül mocskos-büdös, New York nevű fertőnek, Franck Khalfoun újrájában viszont eleinte úgy tűnik, kilóg a csillogó-villogó, tiszta, modern metropolisból: amikor teljesen összezavarva, riadtan, szánalomra méltón oda nem valóan, de félelmetesen egyértelmű módon gyilkosság felé sodródva fekszik egy nő ágyában, olyan, mint egy rák a társadalom szövetében, amit ki kell vágni. De csak addig, amíg egy-két következő jelenetben nyílt, vakítóvá kivilágított téren üldözi áldozatát, akinek segítségkérő és halálsikolyaira senki nem figyel, még kevésbé reagál. A metropolis tisztasága, fényessége hazugság, Frank pedig nagyon is otthon van benne.

maniac20122.jpgA Maniac, elődjéhez hasonlóan, nem hasít pszichológiai mélységekbe, Frank gyermekkori traumája inkább csak ürügy, mintsem komolyan kijátszott dramaturgiai/karakteranalizáló elem, viszont Aja és Khalfoun bátran magukhoz is ölelik az exploitation-gyökereket. Majdnem az egész filmet Frank szemein keresztül látjuk (csak a vége felé, pl. az utolsó két gyilkosságnál léphetünk ki a fejéből, mintha a főszereplő testen kívüli állapotba kerülne az ölés pillanatában), és túl azon, hogy a nehézkes POV-szekvenciákat hosszútávon is természetességgel hozó rendezésért kalapemelés jár, ez ráadásul egy igen aljas és hatékony módszer a néző komfortérzetének teljes megsemmisítésére. Mert egy horrorfilmet nézel, ezért akarod, elvárod, hogy valami történjen. De mivel egy sorozatgyilkos szemszögét erőltetik rád, az, hogy „valami történik” egy nő brutális meggyilkolását jelenti: vagyis ott vagy te, néző, késsel a kezedben. És ölni akarsz.

24 komment

Címkék: horror filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr475280837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kukilopezromero 2013.05.13. 09:02:06

bár egyszer elkezdtem a 70-es eredetit, sajnos nem fejeztem be

kicsit sajnáltam, hogy elijah woodot alig mutatják,
és a kamera átveszi a szerepet, ettől kicsit súlytalan lett az egész

de le a kalappal, hogy ma is tudnak ennyire művészi és hangulatos filmet csinálni,
a beállítások, díszlet, a rendezés klasszikus szintre emelik

a gyilokok is nagyon brutálok, de kicsit több színészi játékot el tudtam volna viselni
, többet mutathatták volna kívülről Frodót

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.13. 10:17:47

már a sin cityben is jól hozta a beteg gyilkost.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.05.13. 11:52:36

@kukilopezromero: szerintem ezzel az FPS nézettel sokkal közelebb hozták a gyilkost, mintha kívülről láttuk volna a történéseket. Nekem pont, hogy a nézet tetszett.

Bár a film maga nem nagyon jött be :S

kukilopezromero 2013.05.13. 12:53:18

@REMY: értem én, csak ennyi erővel bárki játszhatta volna

mondjuk nem semmi, hogy a csávó bevállal ilyen szerepeket

ez az azonulósdi meg nem biztos, hogy bejön
, legalábbis szerencsére engem nem izgat fel, nem szeretnék ártatlan embereket bántani

nekem egy buffalo bill a tükör előtt, ahogy a goodbye horsesra rúzsozza magát, az sokkal ikonikusabb

ez a film a számtalan jó tulajdonsága ellenére is átcsúszott néha a klipes, zenevideós hatásvilágba

persze mondom mindezt úgy hogy az eredetit nem láttam, lehet totál hülyeség a véleményem

Tiger Woods 2013.05.13. 14:28:42

@kukilopezromero: nekem is az volt az érzésem, hogy itt az operatőr a főszereplő, wood csak beugrik néha egy-egy jelenetre.

entro 2013.05.13. 22:04:35

A klipes világ nekem is eszembe jutott (Smack my bitch up, ugye, a hányásnál egy az egyben megidéződött, nyilván nem véletlenül), mégis úgy éreztem, hogy azért a szimpla látványosságnál többet nyújt a nézet használata. Tényleg bevittek a fejébe, és nem volt kényelmes. Sőt, talán a legkeményebb az egész filmben, hogy a gyilkos minden kegyetlensége és embertelensége ellenére végig áldozatként szerepel.

entro 2013.05.13. 22:07:22

Ja, és kurvajó a zenéje, a főcím pedig egyenesen zseniális.

K.Leslee 2013.05.13. 23:28:38

en azt nem ertem, h hogy derul ki hogy Elijah jol alakit, ha nem latjuk a flm 98% aban

entro 2013.05.14. 05:37:14

@K.Leslee: Amikor látjuk, akkor hibátlan:)

Rusznyák Csaba 2013.05.14. 06:56:28

@K.Leslee: mert egy alakításnak csak látható aspektusai vannak? please!

chuck-d 2013.05.14. 07:41:16

a futballhuligán környékén hiba van a mátrixban.

David Sumner 2013.05.14. 11:16:00

Az eredeti jó volt, Joe Spinell a testalkatából és a lelki alkatából adódóan is kifejezte azt, ami egy sorozatgyilkost taszító véglénnyé tesz. Hogy nincs semmi, nincs javulás, csak te vagy, és a beteg elméd, és örökre bele vagy zárva, csakúgy, mint a drabális, elmédhez hasonló külalakú (undorító) testedbe. Persze, a kikacsintós slasheres vég is ötletes, még a Sikoly is reflektál az olyan típusú endingekre. (Nem tudom, hogy a remake-ben meglesz-e, még nem láttam.) Mondjuk Lustig horror-of-personalityjét/ slasherét már csak azért is meg kellett nézni, mert Refn koronázatlanul király Bleederében azt (is) nézik Mikkelsenék. :-) És az eredetiben sokkal jobban megrázott, amikor Frank a modellcsajon követeli a traumáját, kvázi.

chuck-d 2013.05.14. 17:15:08

@David Sumner: "ami egy sorozatgyilkost taszító véglénnyé tesz...a drabális, elmédhez hasonló külalakú (undorító) testedbe."
talán pont erre a sztereotípiára akar rácáfolni Wood választásával, mert csak a legbetegebbek közül sem mind drabális és undorító:

library.thinkquest.org/04oct/00803/Killers/Dahmer.jpg

sp5.fotolog.com/photo/21/59/102/im_posthuman2/1234526565728_f.jpg

4.bp.blogspot.com/-7gAnPjKAu2g/UEAzwMBe11I/AAAAAAAABSA/AcMDoMYcMCE/s1600/tedbundy%2520%25281%2529.jpg

David Sumner 2013.05.14. 20:06:34

@chuck-d: Öööö... A megjegyzés csak Spinellre vonatkozik. :-) A remake-et nem láttam még, így meg sem próbáltam Woodról vagy bármelyik másik sorozatgyilkosról ugyanezt állítani.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.05.14. 21:22:14

@kukilopezromero: Ebben a filmben is van Goodbye Horses :) Tisztelgés ezerrel a Bárányok előtt :D

Tiger Woods 2013.05.14. 21:30:24

@David Sumner: az eredeti tényleg elég nyomasztó, a vége viszont epic! :D

entro 2013.05.14. 22:11:38

@Werewolfrulez: Sőt, ha picit belegondolok, kb. az egész soundtrack arra épül... és nekem nem tűnt fel, thx!:)

kukilopezromero 2013.05.15. 08:18:37

@Werewolfrulez: én szoktam azt a számot hallgatni, szerinted kattant vagyok?

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.05.15. 09:15:20

@kukilopezromero: Egy Maniac című őrültgyilkosos film kommentei között posztolunk egy másik őrültgyilkosos horrorfilm ikonikus zenéjéről, amit egy agybeteg vígjátékban (Clerks 2) parodizáltak ki... Szerinted?! :)
Egyébként nekem volt csengőhangom a szám, csak nagyon buzis, lecseréltem...

kukilopezromero 2013.05.15. 09:22:28

@Werewolfrulez: és kirúzsozva is táncolsz rá?:)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.05.15. 09:27:46

@kukilopezromero: Az Army of Darkness-t is szeretem, és még sincs láncfűrész a kezem helyén :D

kukilopezromero 2013.05.15. 14:25:04

@Werewolfrulez: hülyéskedtem te :)

ú annak is jön az új része,
texasi láncfűrészes is elég jó volt

David Sumner 2013.05.15. 15:16:35

Remake megtekintve. Tesiórás nyelven szólva: volt jobb. Lustig cucca még mindig felkavaróbb, míg ez csak egy újabb explicit terror az Aja-műhelyből. Frankkel 1980-ban sokkal jobban "együtt lehetett érezni", ez már végül csak egy ultrabrutál splatter lesz, és az eredeti ügyes befejezését is nélkülözi. Az elején viszont durván kirázott a hideg a társkereső oldalas chateléstől.
süti beállítások módosítása