Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

A 2000-es évek 5+1 legnagyobb sorozat-cliffhangere

2013.04.08. 06:00 Geekblog

cliffhangerlead.jpgA cikk vendégboggerünk, Ingorion munkája.

A cliffhangernek, vagyis függővégnek, wtf-nak, az olyan történésnek, amely után órákig, jobb(?) esetben napokig, hetekig céltalanul kóválygunk az emberek között, minden médiumban – filmekben, sorozatokban, regényekben és képregényekben – fontos szerepük van. Van, hogy kultstátuszba emeli az adott művet, vagy szállóigévé tesz idézeteket – Luke, I’m your father -, van, hogy felülír egy már éppen csak vegetáló könyvsorozatról alkotott képet – lásd Stephen King Setét Torony ciklusának koponyafal-szaggató befejezését – de éppen néplázadást is elindíthat, mint a tavaly decemberi Amazing Spiderman 700. számának konklúziója. És lassan eljutunk a sorozatokig, ahol létfontosságúak a jó csavarok. Egyrészt, mert megakadályozzák, hogy a szériák belefulladjanak a saját maguk által felállított korlátok mocsarába, de minimum lehetőséget adnak, hogy a készítők, ha csak néhány rész erejéig is – vagy akár végleg -, új irányba tereljék nagy műgonddal elkészített alkotásukat. Másrészt, egy jól irányzott, évadvégi izmos kis wtf-kal akár új nézőket nyerhetnek/régieket is visszacsábíthatnak.   

Jó cliffhangert írni azonban nehéz. Helyesbítek: olyat írni, ami tényleg üt, embertelen feladat. Ugyanis az elmúlt évek robbanásszerű médiajelenségeinek köszönhetően megnőtt a fogyasztók ingerküszöbe, egyre kevesebb dolgon tudunk megbotránkozni, szájat tátatni. Elfeledett testvérek, a semmiből behozott rokoni szálak, apák, anyák, nagynénik előkerülése szóba sem jöhet, hisz ezek a fent említett probléma mellett gagyik is, szappanoperába illőek. Ott van egy másik opció: egy fontosabb karakter kiírása. Talán ez képes a legnagyobb sokk-hatást kiváltani, de – a kötelező körökön belül (karakterhű, megindító, de ne giccses legyen a távozás) -, ez sem hordoz magában semmilyen innovatívot, bár a hosszú távú hatásai kétségkívül ennek a legjelentősebbek. Persze öngólt adok magamnak, hisz a fent említett jegyek némelyike fellelhető lesz a (szubjektív!) listámon, de büszkén állíthatom, hogy nem mindegyik egy kaptafa, sőt!

Különdíjas: The Shield 1x01, Pilot

cliffhangershield.jpgMinden idők legtökösebb pilotja? Ha nem csal az emlékezetem, igen. Kézikamerás, zaklatott képi világ, antihősök, durvaság, megkérdőjelezhető morális döntések. Ez jellemezte a pilotot, azzal együtt az egész sorozatot is. Hogy mégis miért “csak” különdíjra futotta az első rész utolsó, meglehetősen felkavaró jelenetének? Egyszerű: pont az nincs meg benne, amiért a sorozat-cliffhangerek sokkal nagyobbat ütnek, mint a filmbéliek. Ugyanis egy széria részről részre, évadról évadra épít fel történéseket és jellemeket, van, hogy egész etapokat áldoznak be egy wtf oltárán, hogy még nagyobbat üssön. Ezekkel a tényezőkkel egy film (kétszázmilliós költségvetés ide vagy oda) nem versenyezhet. És mivel a Shield pilotjáról, beszélünk ezek az összetevők itt nincsenek jelen. De az a bizonyos utolsó jelenet, amiben Mackey-éket először látjuk úgy istenigazából belelendülni, így is a töködnél fog meg és ránt be, már ha az azt megelőző negyven perc nem tette volna meg. Az a természetesség, előregondoltság, ahogy Vic lepuffantja a besúgót, csak később – van, akinek részek, van akiknek évadok múlva – nyer értelmet, és kristályosodik ki. Ám ott és akkor üt, méghozzá mocskosul nagyot, és mindemellett megágyaz az egész sorozatnak, lefekteti annak szabályait. Nevezetesen azt, hogy előbb utóbb mindenki megkapja azt, amit érdemel.


5. Battlestar Galactica 4x10, Revelations

cliffhangerbsg.jpgItt nehéz helyzetbe kerültem, hisz a BSG-nél kb. mindegyik évad illetve félévadzáró szerepelhetne a listán. A választásom mégis a negyedik évad első felének felkavaró záróképsoraira esett, hiszen ha valami, akkor ez vitt be egy olyan jobb horgot a szereplőknek, és rajtuk keresztül nekünk, nézőknek, hogy utána percekig az arcunkat kényszerültünk masszírozni. Legyünk őszinték: a készítők, Ronald D. Moore és David Eick felültették az újragondolt űropera hőseit egy szopórollerre a sorozat pilotjában, aztán a rollert utasaival együtt belelökték egy feneketlen mélységbe, ahonnan csak a sorozat fináléjában tudtak kikecmeregni. A feneketlen mélység legaljára pedig itt, ebben a részben értek el Adamáék, amikor a Földre érkezvén egy nukleáris pusztaságot találtak, és ráébredtek, hogy hosszú évek óta csak egy álmot kergettek, méghozzá hasztalanul. Ahogy a kamera végigpásztázza a döbbent arcokat, a geiger számláló és a fagyos szél meg fülbántón duruzsol a háttérben… Nem túlzás kijelenteni, hogy egy amúgy sem rózsaszín ködbe burkolózó széria egyik legdepresszívebb pillanata ez, ami az azt megelőző magasztos, pátoszos képsorok tükrében még lehangolóbb.


4. Dexter 4x12, The Getaway

cliffhangerdexter.jpgA Dexter egy idő után elvesztette azt a bizarr, morbid, semmi máshoz nem hasonlítható atmoszféráját, ami az első évadokat jellemezte, ám ezt a negyedikben rengeteg izgalommal, csavarral és a John Lithgow által bravúrosan alakított Arthur Michell karakterével sikerült elfeledtetni. A két sorozatgyilkos intenzív, az egész évadon átgyűrűző kapcsolatának panteonba emelése egészen az utolsó 10-15 percig nem tűnt megfelelő finálénak. A csavart a sorozat történetének legőszintébb párbeszéde vezette fel, amiben Dexter és Trinity először néztek szembe egymással mindenféle manír és hazugság nélkül. Érdekes, hogy a jelenetet mennyivel más kontextusba helyezik a záróképsorok, így a kettős értelmezhetőség még az újranézési faktort is növeli. És akkor maga a cliffhanger: Dexter hazaér sötét lakásába, és átértékeli az egész addigi életét. Ha valamikor, hát ott és akkor felhagyhatott volna a sorozatgyilkolással, a Sötét Utazó is nyugdíjba vonulhatott volna, de nem így történt. Beszélgetésük során Trinity nem fedte fel neki utolsó tettét, Rita meggyilkolását. Julie Benz brutális kiírása, a vérben ülő Harrison, a jelenet, mint Dexter múltjának metaforája, valamint a sorozat mitológiájának gyökeréig való visszavezetése egy hidegrázós, szájtátós befejezést eredményezett, amihez sajnos a következő évad – a túl magas labda vagy a showrunner váltás miatt – nem tudott felérni.


3. The Sopranos 6x21, Made in America

cliffhangersopranoes.jpgA Sopranos sosem volt a megszokott, nézők által várt megoldások híve. Gondoljunk csak bele: Ralp Cifaretto kivételével sosem kaptuk meg a Nagy Leszámolást Tony éppen aktuális ellenlábasával (és a fenti kivétel esetében sem a várt módon), illetve a gyászt, a temetéseket sem úgy mutattak be, ahogy az átlagdrámában. A sorozatfinálé sem lógott ki. A szinte őrületig fokozott ellenségeskedés New York és Jersey között váratlanul, de meglehetősen simán ért véget Phil Leotardo halálával. A sorozat utolsó perceiben már nem is maradt feszültség, a Juniortól való búcsú után – ami elsöprő, de amolyan maffiózós-emocionális töltetet hordozott magában – szerintem mindenki egy békés, boldog összeborulásra számított, de David Chase, a sorozat atyaúristene erre szerencsére(?) rácáfolt. Mesteri módon bábmesterkedett, mutatta meg nekünk az étteremben lévő/abba belépő alakokat, miközben Tony minden ajtónyitásra felkapja a fejét. A végén ott az egész család, leszámítva a parkolással küszködő Meadow-t, a feszültség pedig a tetőfokára hág, egy bérgyilkos kinézetű alak bemegy a mosdóba – nyílt tisztelgés a Keresztapa előtt -, Meadow szalad az étterem felé, nyílik az ajtó, csengőszó, és... megszakad a kép, a zene elhal, mi meg csak nézünk magunk elé, hogy mi is történt. Vagy éppen tudat alatt folytatjuk a jelenetet, amiben a Soprano lány leül családjához és elköltenek egy vacsorát. Vagy elképzeljük, ahogy Tony fején átrepül egy golyó és... a lehetőségek tárháza korlátlan. Azóta rengeteg teória és cáfolat született, hogy mi is történt, illetve, hogy mi nem történt. Szerintem ezen felesleges rágódni, ne tegyünk Chase kedvére. Fogadjuk el, hogy hű maradt a sorozat szellemiségéhez, és úgy zárta le – vagyis hagyta a levegőben lógni – Tony Sopranos történetét, ahogy


2. Lost 3x22, Through the Looking Glass

cliffhangerlost.jpgTíz listából kilencen ez szerepelne az első helyen. Nálam nem, de ez nem vesz el semmit a cliffhanger értékéből, ugyanis szerintem nincs olyan Lost-fan a világon aki ne kapná fel a fejét, ha elkiáltanám magam, hogy: “We have to go back.” Emlékszem az emberek kesergésére az epizód adásba kerülése előtt, amiért Jack-központú finálé volt kilátásban, hiszen a doki amúgy is az átlagosnál nagyobb figyelmet kapott az ominózus 3. évadban. Aztán meg az egyöntetű véleményre, hogy minden idők legjobb évadzáróját tette le az asztalra a Lindelof-Cuse páros. És igazuk van, mert zseniálisan keverték a lapokat, ahogy váltogattak a sokkoló, érzelmes, elgondolkodtató, vicces, és izgalmas jelenetek között. Ezeket kissé szétziláltak Jack flashbackjei, amiket nem egészen tudtunk hová tenni, és elhelyezni a doktor életének bármely időszakába. De a Szigeten játszódó események szerencsésen elaltatták a figyelmünket, hogy aztán a befejezés feltörölje velünk a padlót. Maga a tény, hogy Jack jövőjét látjuk, felrúgta a harmadik évadra kicsit célját vesztett, ugyanakkor meglepetésekkel még mindig szolgálni képes visszatekintéses szerkezetet, és egy újabb szintre emelte a kultikus sorozatot.


1. Sons of Anarchy 3x13, NS

cliffhangersoa.jpgVannak olyan jelenetek, amelyeket nézve az jut az ember eszébe: na ezért találták fel a mozgóképet. Ezek azok a ritka pillanatok, amikor a zene, a színészi alakítások és a történések olyan finom, egymásba simuló összhangot adnak, amelyek végterméke kérlelhetetlenül az agyunkba ég. A SoA 3. évadjának zárása pontosan ilyen. Rengeteg szál, felhalmozódott kérdés várt lezárásra valamint megválaszolásra, amelyeken sok sorozat egy fél évad alatt sem tudna túljutni. Nos, Kurt Sutternek sikerült mindössze tizenöt perc alatt. És mindezt egymással nem koherens elemek egybeillesztésével érte el, kezdve a zenével, mely stílusában teljesen elüt a kendőzetlen brutalitástól, amit aláfest, mégis, szövegét tekintve jobbat keresve sem lehetett volna találni. A klub bosszúja után játszódó képsorok, amelyeken Jaxék felnevetnek a rabszállítóban, azonban még nem lennének elegek: ugyanis miközben az állunkat keresgéljük, megszólal John Teller, a sorozatban talán utoljára, Sutter pedig (az én értelmezésemben) rajta keresztül lefekteti a SoA végjátékának alapjait (ami mellesleg sokak szerint a Hamletba van kódolva) - "I only pray that Jackson finds a different path. He already reminds me so much of myself".

24 komment

Címkék: tv sorozat toplista vendegblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr995121996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2013.04.08. 08:19:42

Mivel a SoA alapvetően a Hamlet alapállásából indul ki, Clay=Claudius, Gemma=Gertrud, Jax=Hamlet, Horatio=Opie, stb., akkor az apa szellemével való viaskodás, sírásó-motívum, lehet sorolni a végtelenségig - s bár nyilván vannak a sorozatban vadhajtások, a finálé minden kétséget kizárólag hajazni fog Hamletére. Jön Fortinbras rettenetes seregével...

JeszKar 2013.04.08. 08:25:34

Egy darab 24 sincs benne. Pedig az egész sorozat a cliffhangerekre épített. Mondjuk a többihez nem nagyon tudok hozzászólni, mert nem sokat láttam még egyik sorozatból se.

Is 2013.04.08. 09:51:44

Ezeket nem nézem, így érdemben nem tudok hozzájuk szólni. Amihez viszont igen, az a Sherlock 1. évadának vége, az uszodában... Na, az nagyon odavert.

kpeter4 2013.04.08. 14:14:00

Amiről a cikk szól, azok nem cliffhangerek, hanem csavarok (illetve a Sopranos vége az cliffhanger twist ending).
A cliffhanger lényege a szereplők olyan helyzetbe helyezése, amelyből megmenekülése valószínűtlen (pisztolyt tartanak rá, sziklán lóg, stb.), és célja az, hogy a nézőt/olvasót kiváncsivá tegye, hogy hogy menekül meg.
A csavar (twist/twist ending) megváltoztatja a történet irányát, esetleg átértelmezi az eddig látottakat/olvasottakat, így célja a meglepetés okozása.
Nyilván kombinálható a kettő, meg néhányra rá lehet erőltetni, hogy ez cliffhanger (pl. hogy kerül ki Dexter abból a lelki állapotból, ahova az évadzáróban került), de nem ez a lényeg.
(Hozzátenném, hogy a SoA részét a cikknek nem olvastam)

borisz 2013.04.08. 15:21:07

true blood minden epizódjának a vége példaértékű, főleg az első (két) évadban

Globetrotter2014 2013.04.08. 15:26:04

A legnagyobb CLiffhanger a Surfuce volt, függőben hagyott első szezonnal mejd váratlanul elkaszált folytatással. Pedig mennyire jó hangulata volt. Nekem sokkal inkább bejött mint a Lost.

NickelADeón 2013.04.08. 16:08:21

Hatásszünetet hogy mondják angolul? Nekem a clffhngr is az, csak naagy hatásszünet :)

MEDVE1978 2013.04.08. 17:44:59

Nem túl csavaros, de nekem a függőben hagyott történetek közül nagyon fájt a Flashforward. Nagyon eredeti ötlet volt és szenvedés, ahogy nyitva hagyták.

A Dexternél hasonló cliffhangert próbáltak megismételni a legutolsó évadban, amikor Dexter húga meglátja az éppen hentelő Dextert, illetve még számos ponton (a Dexter tele van sorozat közbeni cliffhangerekkel is).

Error Flynn 2013.04.08. 20:30:12

Ebből eddig egyet láttam (Lost), és még 2-3-at meg akarok nézni, úgyhogy a (gondolom) masszív spoilerek miatt sajnos ki kell hagynom a cikk kb: 2/3-át :)

Error Flynn 2013.04.08. 20:32:49

@Is: Igen, én is egyetértek! Hogy is szokták geek körökben az ilyet jellemezni? Az elvárások szembehugyozása? XD

Maya-- 2013.04.08. 20:38:41

én hármat láttam: LOST, Dexter, SoA

Error Flynn 2013.04.08. 21:55:59

@Maya--: Én a Dexter első évadát láttam valameddig, de majd azt újra elkezdem elejéről, ill. a Battlestar Galactica 2.évadjában járok valahol ;-)
A BGS amennyit elvesz, annyit utánna vissza is tud adni (hogy Stephen King művészet-definícióját kissé kiforgassam), így szerintem annak kihúzom a végéig :)

Ebből a pakkból talán majd még a Sons of anarchy-val teszek egy próbát, a többi nem az én stílusom (legalább is nem többszáz órán keresztül...)

superben 2013.04.08. 22:15:20

A Dexter nálam a 2. évad után érdektelenségbe fulladt, a BSG-t pedig az első évad után nem bírtam tovább. Zavart a látványos pénztelenség, a szar karakterek/párbeszédek és a béna színészek. A többi tényleg jó volt.

Error Flynn 2013.04.08. 22:29:36

@superben: A BSG-vel tényleg ez a helyzet szerintem is, de a különféle reflexiók a politikára/történelemre/jelenre, ill. a történet csűrése/csavarása miatt szerintem több a +, mint a -
...de azért kár hogy minden érdekesebb konfliktust biztonsági játékot játszva zártak le eddig, (legalább is ahol én járok most), illetve "deus ex" módon egyszerűen kikerülik (pl: az elnöknő "enyhe" jobboldalra húzódásának elfelejtetése a merényletes cliffhanger-rel), a karakterek meg felejtenek, osz' kész :-(

Llew 2013.04.09. 08:55:30

Van aki mind a hatot látta? Elvileg mindegyik igazi alap sorozat, de a gengszteres rendőrös fele eddig mégis kimaradt.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.09. 10:29:05

@Llew: én csak a Sons-t a sopranost, meg a dexet nézem a többit nem.

De a sopranos az nem klifehneger sztem se, hanem egy jó nagy vattafakk a vége.

gesternmann · http://www.saller.blog.hu/ 2013.04.09. 19:32:21

@kpeter4: Ez a cliffhanger twist ending bájos így együtt.

Nekem legutóbbi wtf cliffhanger(?)-élményem a Downton Abbey 3. évadzárójában volt. Nem lövöm le, hátha valaki nézi, de azt azért megjegyezném, hogy sajnos a mai világban már a cliffhanger sem a régi... Mert ha valaki veszi a fáradságot, és az imdb-n rátekint a sorozat adatlapjára, már az előkészületi fázisban lévő epizódok alapján is sejtheti, hogy valamelyik szereplővel történni fog valami drasztikus.

Hát én teljesen véletlenül jártam így a DA-val, az évadzáróban már vártam, mikor is történik a mi. Hogy kivel, azt erősen sejtettem.

(Persze, Bobby Ewing és Tamás atya visszatérése után semmi sem lehetetlen...)

gesternmann · http://www.saller.blog.hu/ 2013.04.09. 19:33:07

Bobby Ewing, Tamás atya, leírtam, nem csak gondoltam? ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ

Cushingstein 2013.04.09. 20:50:55

Nálam: (5 percnyi gondolkodás után,myepisodes listámat átfutva) -

Dexter (szintén) 4X12
The Shield 5X11
The Walking Dead 2X07
Game of Thrones 1X09
The Wire 5X08

Lost és BSG tekintetében tanácstalan vagyok, legalábbis lendületből nem tudok egyetlenegy részt kiválasztani, poén szinten ugyanez a helyzet az Arrested Develpoment-tel. :)

endberg 2013.04.09. 21:44:12

Cliffhanger: "A Cliff Hanger ends an Act Break, episode, or even a whole season (or a film or novel in a series) with some or all of the main characters in peril of some kind and the audience is made to wait for the outcome." (tv tropes)

Ez nem feltétlen jelent wtf-et, sőt, a klasszikus cliffhanger az csak ilyen banális, na hogyan fog megmenekülni a hős (mert persze megmenekül) jelenet.

Nem is tudom minek lehetne nevezni ezeket a fent említett jeleneteket, bizonyos értelemben véve cliffhanger, de sokkal több is annál. (bsgben pl, ha utolsó résznek rakták volna be, minden idők legföldbedöngölősebb, legdepresszívebb fináléja lett volna)

Sherlock első szezon vége igazi 'klasszikus' cliffhanger volt. (nyilvánvaló, hogy megoldják a helyzetet, de mégis egy évet kell várni rá, hogy megtudjuk) 24 is említésre méltó, mert gyakorlatilag cliffhangerekből áll az egész.
Supernatural season 1 vége, vagy éppen a 6. (amúgy pocsék) évad vége is jó cliffhanger volt.
Nem emlékszem, a spooks 2000-es sorozat volt-e, de ott is nagy cliffekkel zárták az évadokat (ráadásul, mivel brit sorozat, nem lehettél biztos benne korántsem, hogy mi lesz fő karakterek sorsa, mert végig úgy nyírták őket, mint kasza a füvet)

Egyébként, a geeknosztalgia jegyében: emlékszik még valaki a Twin Peaks endingre? Mother of mindfuck!

gesternmann · http://www.saller.blog.hu/ 2013.04.09. 22:24:10

@endberg: Twin Peaks, persze, alap.

Jó, hogy írod. Néhány éve újranéztem, és a legmegdöbbentőbb az volt, hogy a sztori és a karakterek mellett stilárisan biztosan veri a mai mezőnyt.

Nem a nosztalgia mondatja velem, és közhelyes is, de a plánozástól kezdve a hangokig (nem csak a zene, de az is, persze), trükkökig minden arcátlanul formabontó - tévésorozat mércével.

Végiggondoltam, de most hirtelen nem tudnék még egy olyan sorozatot mondani, amiben az évszázados filmes eszköztár akár csak töredékét is kihasználták volna annyira, mint anno a TP.

A humora meg gyilkos.

Rusznyák Csaba 2013.04.09. 23:17:38

@kpeter4: @endberg: A cliffhangernek ez a szigorúan vett értelmezése úgykábé 10 éve van elavulva.

Error Flynn 2013.04.11. 02:56:50

@endberg: "Sherlock első szezon vége igazi 'klasszikus' cliffhanger volt. (nyilvánvaló, hogy megoldják a helyzetet, de mégis egy évet kell várni rá, hogy megtudjuk)"

Tényleg, én nem is arra a bizonyos "helyzetre" gondoltam hirtelen, hanem az antagonista kilétének felfedésére, pedig az inkább csavar volt, a néző elvárásaival való játék, mintsem cliffhanger :)
süti beállítások módosítása