Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Star Wars: A klónok háborúja 5x17-20

2013.03.04. 06:00 Rusznyák Csaba

swcw53.jpgManapság, amikor a fél filmvilág azt találgatja, mi lesz a Star Wars sorsa a Disney-nél, J.J. Abrams kezei alatt, jól jön mindenféle megerősítés arra vonatkozóan, hogy George Lucas (egykori) gyermekében még mindig van spiritusz – főleg, ha számításba vesszük, hogy mennyire megtépázódott a nimbusza 1999 óta (értsd: milyen keményen elkapta Lucas hátulról). Ebben a tépázásban szerepet játszott A klónok háborúja című 3D-animációs tévésorozat pilotja is, amit 2008-ban a Lucasfilm egyenesen a mozikba küldött, hogy még jobban fájjon. De legalább bebizonyította vele, hogy az újkori Star Wars-trilógia záródarabja, A sith-ek bosszúja véletlenül sikerült jól: az animációs film erőlködés nélkül süllyedt vissza a Baljós árnyak és A klónok támadása vállalhatatlan szintjére, és innentől kezdve évekbe telt rávennem magam, hogy belekezdjek a sorozatba, hiába bizonygatta több ismerősöm is végtelen türelemmel, hogy nem, egyáltalán nem olyan szar, mint a pilot. Sőt. Kifejezetten jó.

Utóbbi minősítést azért lehetne vitatni, mert A klónok háborújának meglehetősen ingadozó a színvonala. És a hangvétele is. A komikus droidos bohóckodásoktól a szimpla, látványos háborús kalandokon és a klónok egzisztenciális drámáján (muhaha – de egyébként tényleg) át a sötét tónusú sci-fi/akciókig, a széria hangulati palettája meglehetősen széles és szeszélyes. És ahogy a korábbiak, az ötödik évad is szolgált jó pár felejthető, érdektelen, közepes epizóddal, de ahogy korábban, most is demonstrálták az alkotók, hogy mindezek ellenére hiba lenne leírni őket.

swcw520.jpgAz a négyrészes sztori, az a „jedi eposz”, amivel most zárult az ötödik évad, az egész széria eddigi talán legjobbja, keresztben lenyeli a prequel trilógia első két részét, és még csak nem is böffent utánuk. Tovább megyek: ez a történet sokkal alkalmasabb lett volna az említett trilógia középső részének, már csak azért is, mert Anakinnak ad némi kényelmetlen gondolkodnivalót a jedikkel és a háborúval kapcsolatban, ami egy kicsit komplexebb annál, hogy meghalt az anyukám, brühühühü.

Persze ezt a kártyát itt nem játszhatják ki az alkotók a karakterrel kapcsolatban, hiszen az ő útjának már ismerjük az elejét, a közepét és a végét, nem lehet rajta változtatni, így ebben a sorozatban mindenképp statikusságra van ítélve. (Lábjegyzet: ez amúgyis egyfajta furcsa limbó a második és a harmadik mozifilm közt. Az, hogy Anakinnak padawanja van, eleve WTF, abba meg nem hiszem, hogy belegondoltak Lucasék – jó-jó, tudom, amúgyse gondolkodnak – hogy a most páréves lurkók, akik ebből ismerik meg a Star Warsot, és Anakin a hősükké válik, hogy reagálnak majd, amikor megnézik a Sith-eket, vagy az eredeti trilógiát. „Apu, nézd, ott van Anakin!” Ggghhhh. Nem haragszom önre, Needa kapitány.)

A sztorinak (a négy rész: Sabotage, The Jedi Who Knew Too Much, To Catch  a Jedi, The Wrong Jedi – a roppant kifinomult címreferenciák megfejtését az értő olvasókra bízom) egyébként nem Anakin a főszereplője (Obi Wan pedig csak néha szól be a kispadról), hanem a padawanja, Ahsoka Tano, aki szerencsére már messze nem az az irritáló bugris, aki a mozis pilotban volt. Ellenben sokkal forróbb a lába alatt a talaj. Nem sokkal azután, hogy rejtélyes merénylők bombát robbantanak a jedi templomban, arra eszmél, hogy a Köztársaság végnapjainak Richard Kimble-jévé vált. A bizonyítékok mind az ő bűnösségét látszanak alátámasztani, és a szeparatisták elleni háború bizalomhiányos légkörében egyedül Anakin hisz az ártatlanságában – de ez kevés. Menekülnie kell a saját rendje és a klónkatonák elől, hogy tisztázza a nevét, és megtalálja az igazi tettest. Aki nyilvánvalóan egy másik jedi.

swcw518.jpgA Sabotage, noha meglepően baljós hangulatú, a CSI-t megfejelő nyomozósdijával még csak egy átlagosan jó rész szintjét hozza, de miután a gyanú Ahsokára terelődik, két epizódnyi gyors, látványos, izgalmas hajsza kezdődik Coruscant felszínén – és alatta. Innen csókoltat a bizonytalan státuszúvá vált 1313 című Star Wars játék, aminek már nyilvánosságra hozott képei, videói, koncepciós rajzai elevenednek meg. És mikor máskor merülne el az ennél általában kedélyesebb hangvételű sorozat az „alvilágban” ha nem most, amikor alapvető igazságok kérdőjeleződnek meg a szereplők számára? Ahsoka együttműködésre kényszerül a volt szeparatista sith tanítvánnyal, Assaj Ventress-szel, aki jelenleg fejvadászként dolgozik – a párhuzam, amit az alkotók húznak köztük (mindketten elveszítették mesterüket és rendjüket), aláhúzza az egész sztori alapvetését: a háborúban lassan elmosódnak a határok, a jó és a rossz, a jedi és a sith szembenállása már nem olyan egyértelmű, mint régen.

Ezért olyan jó ez a sztori. A cselekmény maga nem nagy szám (nyomozás, gyanúba keveredés, menekülés, igazság kiderítése – ráadásul a tettes személye korán kitalálható), ellenben figyelemreméltó, ahogy erre a gyerekshow-ra ráülepszik a súlyos sorszerűség, a sötétség, az ambivalencia (a tárgyalással, Tarkinnal és a klónkatonák állandó jelenlétével kicsit már most olyan, mintha a Birodalomban lennénk, nem a Köztársaságban), a közelgő tragédia árnyéka. Ami egy gyereknek nem biztos, hogy sokat jelent, de nekünk, akik ismerjük a sztorit, amibe ez a széria be van ágyazva, annál inkább. És a kivitelezés is első osztályú. Bár a figurák kinézete még mindig pocsék (a különbség csak annyi, hogy a hitetlenkedő „hogy gondolták ezt a szart komolyan” reakció öt év alatt „alig veszem észre” megszokássá tompult), Ahsoka mimikái már túlléptek a bájos naiva hajtépő és gejl egysíkúságán, az akciók pörgősek és hangulatosak (az esős ipari területen lezavart, zárásként A szökevény alagutas halálugrását megidéző hajsza remek), a szokottnál több Williams-témával játszó zene, talán most először, nagyszerű.

swcw59.jpgÉs amikor a végén Ahsoka elsétál, visszautasítva a jedi rend bocsánatkérését és gesztusát, hogy visszafogadják maguk közé, azon kaptam magam, hogy érdekel ez a karakter, hogy érzelmi invesztációm van a sorsában, ami pedig nem kis szó, tekintve, hogy a moziba küldött pilot után nagyjából Jar Jarral vettem egy kalap alá. Erős, de sebezhető, idealista, de bölcs, szívós, de érzékeny, egy jól írt, emberi figura – megkockáztatom, hogy a Star Wars-filmek/sorozatok talán legjobb női karaktere lett belőle. 2008 óta nagy utat tett meg ez a gyerekeknek szóló széria: felnőtt.

12 komment

Címkék: sorozat scifi star wars animáció akció tévékritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr235114389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CruelAngel 2013.03.04. 07:05:03

Mindezt Rusznyák úr tollából (khm billentyűzetéből) olvasva határozottan arra ösztökél, hogy érdemes belevágni a sorozatba. Tud valaki esetleg egy pár tippet adni, hogy ezen kritikában értékelt epizódokon kívül melyeket érdemes megtekinteni még, hogy így mások szűrőjét orvul felhasználva limitálhassam az infantilisebb epizódok és/vagy jelenetek megtekintését?

brown_h 2013.03.04. 09:01:09

Ez a hitchcock-i címadás szokásos ebben a sorozatban, vagy az említett epízódcímek csak anomáliak az Erőben?

Twisp 2013.03.04. 09:09:37

A 2003-as Tartakovsky-féle Cole Wars sorozathoz miként kapcsolódik? Vagy ez teljesen elkülönül tőle? Tervbe van véve mindkettő megtekintése, de nem igazán tudom hova tenni a közöttük lévő kapcsolatot.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.04. 09:30:40

hát engem asoka még mindig csak irritál...

Rusznyák Csaba 2013.03.04. 09:47:31

@CruelAngel: az a baj, hogy 100+ rész után elég nehéz kihámozni, mik a kihagyhatók (és sok kihagyható van, nagyon sok)... azok a részek, amik a klónkatonákra koncentrálnak a jedik helyett, pl. általában elég jók.

@brown_h: nem rémlik ilyesmi korábbról.

@Twisp: kb. ugyanabban az időszakban játszódik, és sok a közös karakter is (pl. Asajj Ventress), de amennyire emlékszem, Tartakovsky szériájának (aminek a vége közvetlenül becsatlakozott az EP3 nyitójelenetéhez) nem volt túl sok sztorija, a legtöbb epizód különálló volt, és egy-egy csatát mutatott be.

@doggfather: nézted is az elmúlt egy-két évben, vagy csak az öt évvel ezelőttiek alapján irritál még mindig?:)

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2013.03.04. 09:54:17

A 2003-as egy teljesen külön álló sorozat, nincs közük egymáshoz.

A kritikával egyetértek. Az az egy bajom a sorozattal, hogy az írók mindig az évad végén robbantak nagyot (ez+az ez elötti Darth Maul-Mandaloria sztori) az évad közepe meg elég langyos legtöbbször. Inkább lennének rövidebb évadok, de az ilyen színvonalon.

Ashokával kapcsolatban meg én is egyetértek, régen nagyon utáltam (eleve a létezése egy dramaturgiai baki és még nem is volt egy jó karakter) és a leggyengébb részeknek tartottam ahol ő a főhős. Erre most meg azt vettem észre, hogy nem is idegesít már és érdekel h mi lesz vele ezután.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.04. 11:47:06

@Rusznyák Csaba: még ma is irritál, nem tudtam leküzdeni a kezdeti érzéseket.

Illetve nem is, pontosabban ma már csak irritál/zavar hogy ott van....

Régen, kezdetben rosszabb volt a helyzet.

Gulandro 2013.03.04. 15:24:43

A második évadig bírtam anno miután még moziban is végigszenvedtem a bevezetőfilmet. Egyszerűen nem akartam elhinni, hogy ennyira nagyon és ténylegesen rossz lehet ami Star Wars (bár a Klónok támadása erős pofon volt).

Megnézem ezt a négy részt, legalább szenvedni látom a kis pondrót. De több időt nem tudok elpazarolni erre a vacakra. Különösen úgy, hogy a VALÓDI Klónok háborúja rajzfilmsorozat szerintem elmondott mindent erről az unalmas konfliktusról, ami ezzel a médiummal elmondható.

A képregényes kémtörténet epizódok pedig már megint egy másik árnyalatot vittek fel a palettára (na jó, sebtapaszt a nyílt törésre). Korto Vos története szerintem önmagában megérne egy élőszereplős filmet.

HavasiG 2013.03.04. 21:57:11

Az utóbbi évek (évtizedek) tapasztalata az, hogy a Star Wars filmek/rajzfilmek/st szinvonala fordítottan arányos a benne szereplő jedi -k mennyiségével.

Mondjuk én Star Wars D6 -ban is mindig fejvadász (rodián, mi más, egy időben még az egyik szinkron beszédhangját is tudtam :)), csempész vagy szerencselovag voltam.

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2013.03.05. 00:18:14

Engem is elborzasztott anno a moziban, de most megnéztem nemrég a Darth Maul visszatér izét, összerakták egy külön kisfilmbe a részeket és baromira bejött. Azt hiszem nekifogok előről, hátha.

Llew 2013.03.05. 13:04:05

Nekem az alapvető gondom az a sorozattal, főleg az utóbbi évadokkal, hogy nem úgy működik, mint egy rendes sorozat. Nem évadokban gondolkoznak átívelő szállal, meg epizódikus részekkel, hanem vannak ezek a 3-4-5 részes egymástól független sztorik, amiknek sokszor önmagukon belül is rossz a dinamikája. Nem látszik benne a koncepció, mintha nem tudnák eldönteni, hogy gyerekeknek szóló rajzfilmsorozatot akarnak, vagy valami komolyabb hangvételű animációt. Egy 3-4 részes történetből 1-2 részt elhasználnak látványos akciókra, meg sima üresjáratokra, miközben lényegi kérdéseken lazán átlépnek.

Gondolok itt pl. arra, hogy Maul visszahozásának mikéntjét lerendezik egy-két fél mondatban, mikor az a filmeknek mond ellent, az ott felállított alapokat ássa alá. Az más kérdés szerintem egész ötlet katasztrófa és még csak le sem zárták végleg.

Vagy itt ebben a történetben az elkövető motivációi, indítékai finoman szólva is gyerekesek, kidolgozatlanok voltak, csak hogy nagy meglepetés legyen a kiléte a végén. Ami sajnos még csak nem is jött össze, mert már majdnem a második, de az utolsó előtti részben egyértelmű volt, hogy kiről van szó.Közben a másik oldalon meg Ahsoka és Anakin részéről szinte igazi drámát tudnak csinálni a dologból. Engem ez a kettősség zavar.

A történetek egyébként túlságosan Ahsoka, Anakin és esetleg Obi-Wan köré összpontosulnak. 5 év (108 rész) alatt elvétve max 10 részben foglalkoztak a klónokkal, ebből is csak pár volt, ahol jedik fel sem tűntek. Pedig igazán érdekes lehetett volna ha a sorozat komolyabban a névadókkal foglalkozik, a filmek főszereplő alapú néző pontja helyett más szemszögből meséli el a történeteit.
A filmeben feltűnő jedik közül is csak páran kapnak elvétve egy-egy részt. Nekik is több teret engedhettek volna.

Mészáros Nándor 2014.05.02. 00:25:55

@CruelAngel: Mindenképpen érdemes megnézni a Rookies/Újoncok nevű részt (I. évad 5.), a Cloak of Darkness c. részt (I. évad 9.), az ún. "Boba Fett-trilógiát" (II. évad 20--22) és a "mandalore-i trilógiát". Az egész sorozat talán leginkább sikerült része az Eeth Koth Koth szereplésével készült részek körüli néhány epizód (Grievous csapdája, a dezertőr, azt hiszem ez két epizód címe, II. évad 9-10). Elég erős még szerintem a "Ryloth trilógia" (az I. évad befejező részei, 19-20-21) és a "Rako Hardeen/Kenobi trilógia" (15-16-17). Ismerős lesz a történet, de . érdemes próbálkozni a II.17. epizóddal (Bounty Hunters). Akinek bejön a Baljós Árnyakban fellelhető politizálós-moralizálós hangnem (nekem igen), az nézze még meg a "Hősök mindkét oldalon" című részt (III. 10).
süti beállítások módosítása